Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств

Розглянуто теоретико-практичні аспекти визначення особливостей складу та здійснено порівняльний аналіз моделей розрахунків економічної доданої вартості (EVA). Доведено, що впровадження EVA на підприємствах дозволить підвищити відповідальність управлінського персоналу за прийняття рішень та максимізу...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2017
Main Author: Бриль, І.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут економіки промисловості НАН України 2017
Series:Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141985
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств / І.В. Бриль // Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку: Зб. наук. пр. — Київ: ІЕП НАНУ, 2017. — С. 54-66. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-141985
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1419852025-02-23T19:42:24Z Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств Аспекты определения сущности и особенностей экономической добавленной стоимости предприятий Aspects of defining the essence and features of the economic value added in enterprises Бриль, І.В. Розглянуто теоретико-практичні аспекти визначення особливостей складу та здійснено порівняльний аналіз моделей розрахунків економічної доданої вартості (EVA). Доведено, що впровадження EVA на підприємствах дозволить підвищити відповідальність управлінського персоналу за прийняття рішень та максимізувати вартість бізнесу. Визначено переваги EVA на підприємствах, що дозволяють власникам управляти інвестованим капіталом та сприяють підвищенню якості оцінки загальної ефективності діяльності та капіталізації підприємства. Рассмотрены теоретико-практические аспекты определения особенностей состава и проведен сравнительный анализ моделей расчетов экономической добавленной стоимости (EVA). Доказано, что внедрение EVA на предприятиях позволит повысить ответственность управленческого персонала за принятие решений и максимизировать стоимость бизнеса. Определены преимущества EVA на предприятиях, которые позволяют владельцам управлять инвестированным капиталом и способствуют повышению качества оценки общей эффективности деятельности и капитализации предприятия. In today's economic environment, the concept of cost management is becoming more and more relevant, based on the concept of economic value added (EVA) - one of the most popular and often used options in the theory of value added. Other variations are market value added (Market Value Added, MBA), Value Added (SVA), Total Value Added (TVA). The economic value added is a method of measuring the financial condition of an enterprise, which determines the real economic income. EVA can be calculated as the difference between net operating income after taxes and the alternative value of invested capital. The economic added value arises at the enterprise if in the given period of time it was possible to earn the profit of the invested capital higher than the rate of return of the investor. The essence of EVA reflects the quality of managerial decisions. The constant positive value of the EVA indicator indicates an increase in the value of the company, while a negative - about its decline. The basis of these calculations is the principle of exceeding operating profit over the value of capital. Determining the essence of the economic value added (EVA) and the main common approaches to its calculation, it can be argued that this indicator is a criterion for assessing the profitability of the enterprise, which empowers owners to manage the invested capital. Consequently, the use of the EVA indicator will contribute to improving the quality of the assessment of the company's performance, which is also confirmed by the current data of the world ranking of the richest companies in the world whose advantages belong to the majority of high-tech companies. Mastering the use of this technique is an important task of economic development, competitiveness and capitalization of domestic enterprises. Дослідження виконано в рамках НДР ІЕП НАН України «Механізми забезпечення інвестиційної активності підприємств для виробництва продукції з високою доданою вартістю» (2015-2018 рр., номер держреєстрації 0115U001639). 2017 Article Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств / І.В. Бриль // Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку: Зб. наук. пр. — Київ: ІЕП НАНУ, 2017. — С. 54-66. — Бібліогр.: 30 назв. — укр. 2220-7961 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141985 uk Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Розглянуто теоретико-практичні аспекти визначення особливостей складу та здійснено порівняльний аналіз моделей розрахунків економічної доданої вартості (EVA). Доведено, що впровадження EVA на підприємствах дозволить підвищити відповідальність управлінського персоналу за прийняття рішень та максимізувати вартість бізнесу. Визначено переваги EVA на підприємствах, що дозволяють власникам управляти інвестованим капіталом та сприяють підвищенню якості оцінки загальної ефективності діяльності та капіталізації підприємства.
format Article
author Бриль, І.В.
spellingShingle Бриль, І.В.
Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку
author_facet Бриль, І.В.
author_sort Бриль, І.В.
title Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
title_short Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
title_full Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
title_fullStr Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
title_full_unstemmed Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
title_sort аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2017
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/141985
citation_txt Аспекти визначення сутності та особливостей економічної доданої вартості підприємств / І.В. Бриль // Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку: Зб. наук. пр. — Київ: ІЕП НАНУ, 2017. — С. 54-66. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.
series Стратегія і механізми регулювання промислового розвитку
work_keys_str_mv AT brilʹív aspektiviznačennâsutnostítaosoblivostejekonomíčnoídodanoívartostípídpriêmstv
AT brilʹív aspektyopredeleniâsuŝnostiiosobennostejékonomičeskojdobavlennojstoimostipredpriâtij
AT brilʹív aspectsofdefiningtheessenceandfeaturesoftheeconomicvalueaddedinenterprises
first_indexed 2025-11-24T16:45:48Z
last_indexed 2025-11-24T16:45:48Z
_version_ 1849690946089779200
fulltext 54 9. Зимовець В.В. Акумуляція фінансових ресурсів та еконо- мічний розвиток: монографія. Київ, 2003. 314 с. 10. Кредити, надані депозитними корпораціями (крім Націо- нального банку України). Бюлетень Національного банку України (електронне видання). Грудень 2015. С. 63-82. 11. Кредити та депозити нефінансових корпорацій і домаш- ніх господарств за строками погашення. Грошово-кредитна та фі- нансова статистика. Січень 2017; вересень 2017. С. 8. 12. Береславська О. Девальвація гривні та спричинені нею виклики для України. Вісник Національного банку України. Лютий 2015. С. 26-33. 13. Кіндзерський Ю.В., Якубовський М.М., Галиця І.О. та ін. Потенціал національної промисловості: цілі та механізми ефекти- вного розвитку: монографія / за ред. Ю.В. Кіндзерського. Київ, 2009. 928 с. 14. Звіт про фінансову стабільність. Національний банк Ук- раїни. Червень 2017. С. 22. 15. Що відбувається на ринку кредитування. НВ Бізнес. Жовтень 2017. URL: http://biz.nv.ua/ukr/publications/shcho-vidbuvajet sja-na-rinku-kredituvannja-2020581.html. Надійшла до редакції 14.11.2017 р. І.В. Бриль, к.е.н. АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ТА ОСОБЛИВОСТЕЙ ЕКОНОМІЧНОЇ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ ПІДПРИЄМСТВ1 Теоретико-практичні аспекти доданої вартості висвітлено в роботах відомих світових та вітчизняних дослідників: А. Сміта, Д. Рікардо, К. Маркса, Ж.Б. Сея, Дж. Б. Кларка, М. Портера, Р. Бу- лиги, П. Кохна, Л. Едвінсона, М. Мелоуна, Т. Стюарта, Р. Маккон- нелл, Стенлі Л. Брю, С. Подолинського, О. Лісовського, Л. Гринів 1 Дослідження виконано в рамках НДР ІЕП НАН України «Механізми за- безпечення інвестиційної активності підприємств для виробництва продукції з ви- сокою доданою вартістю» (2015-2018 рр., номер держреєстрації 0115U001639). © І.В. Бриль, 2017 55 [1-12] та ін. Також дану проблематику розглянуто в роботах [13; 14]. На законодавчому рівні операції щодо визначення та розрахунку доданої вартості регулюються Податковим кодексом, Національ- ним класифікатором України [15; 16]. У даний час все більшої актуальності набуває концепція уп- равління вартістю компанії, заснована на концепції EVA (Economic Value Added– економічна додана вартість). EVA – це один із най- більш популярних та часто використовуваних варіантів у рамках теорії оцінки доданої вартості. Іншими варіаціями є ринкова додана вартість (Market Value Added, MBA), акціонерна додана вартість (Shareholders Value Added, SVA), загальна (валова) додана вартість (Total Value Added, TVA). Значний внесок у розвиток ідеї концепції управління вартістю компанії здійснено Дж. Стерном, відомим перш за все своєю кон- цепцією економічної доданої вартості (EVA), яку він розробив спільно зі своїм партнером Б. Стюартом. Результатом цих дослі- джень стала книга «The quest for value: a guide for senior managers», опублікована видавництвом Harper Business у 1990 р. У роботі ви- світлено активне впровадження, реалізація концепції та результати діяльності консалтингової компанії Stern Stewart & Co (одна з ліде- рів у галузі стратегічного консультування та управління на основі вартості), яка заснована Стюартом у 80-х роках ХХ ст. і має зареєс- тровану торгову марку EVA [17]. Метод оцінки та управління економічною доданою вартістю базується на концепції залишкового доходу, раніше запропонованій А. Маршаллом, яка набула поширення через актуалізацію з боку ін- весторів питань, пов’язаних із максимізацією доходу для акціоне- рів. Показник EVA є оцінкою справжнього річного прибутку біз- несу, він значно відрізняється від бухгалтерського прибутку, оскі- льки при розрахунку показника EVA не враховується вартість власного капіталу. Іншими факторами відмінностей є можливі по- правки на амортизацію (деякі дослідники вважають, що амортиза- ція входить до складу EVA, інші – ні), витрати на дослідження і розробки, оцінку запасів та ін. EVA представляє залишковий при- буток, що залишається після вирахування вартості всього капіталу (у тому числі власного), тоді як бухгалтерський прибуток визнача- ється без вирахування вартості власного капіталу [18]. Сутність EVA відображає якість управлінських рішень. По- стійна додатна величина показника EVA свідчить про збільшення вартості компанії, тоді як від’ємна – про її зниження. В основі цих 56 розрахунків закладений принцип перевищення операційного при- бутку над вартістю капіталу [19]. Освоєння використання даної методики – це важливе за- вдання економічного розвитку, конкурентоспроможності та капіта- лізації вітчизняних підприємств. Метою статті є аналіз особливостей економічної доданої вартості підприємств. Суть концепції управління вартістю компанії полягає в тому, що управління має бути націлене на забезпечення зростання ринко- вої вартості підприємства, компанії та їх акцій. Тобто всі прагнення підприємства, аналітичні методи і прийоми менеджменту мають бути спрямовані на досягнення однієї спільної мети: допомогти під- приємству максимізувати свою вартість, будуючи процес прий- няття управлінських рішень на ключових факторах вартості. Економічна додана вартість є відносно новим показником, який використовується для вимірювання результатів діяльності та оцінювання вартості групи підприємств. У дослідженнях, здійсне- них й оприлюднених компанією Stern Stewart, зазначено: «Еконо- мічна додана вартість – це єдиний показник, який використовується для того, щоб відстежити повністю весь процес створення вартості бізнесу. Економічна додана вартість – це не стратегія, а спосіб, за допомогою якого ми вимірюємо результати. Існує велика кількість факторів вартості, якими необхідно управляти. Але існує лише один показник, за допомогою якого можна продемонструвати досягну- тий успіх. Організації потрібен єдиний всеохоплюючий показник, який дозволяє оцінити результати діяльності підприємства і допо- магає менеджерам збалансувати протиріччя, які виникають у стра- тегічних цілях. Таким показником є економічна додана вартість» [20, с. 32-51]. Концепція EVA розроблена в США у 1980-х роках компанією Stern Stewart & Co, проте методика, яка становить її основу, є нено- вою. EVA базується на концепції економічного прибутку (residual, economic income), виникнення якої пов’язують з А. Маршаллом. У 1890-х роках він висунув припущення, що компанія створює вар- тість для акціонерів тільки якщо вона отримує економічний прибу- ток. При цьому дослідник акцентував увагу на тому, що при розра- хунку вартості, яку створює компанія в будь-який період, необхідно враховувати не лише операційні витрати, але і витрати на залучення капіталу. 57 Економічна додана вартість – це метод вимірювання фінансо- вого стану підприємства, який вираховує реальний економічний до- хід. EVA можна розрахувати як різницю між чистим операційним прибутком після податків і альтернативною вартістю інвестованого капіталу. Основна ідея та зміст показника EVA полягають у тому, що капітал підприємства має працювати з такою ефективністю, щоб за- безпечити норму прибутковості, необхідну інвесторам, акціонерам або іншим його власникам на вкладений капітал. Як наведено вище, показник EVA визначається різницею між операційним прибутком після оподаткування і вартістю капіталу, який є добутком інвестованого перманентного капіталу та серед- ньозваженої вартості капіталу. Модель економічної доданої вартості розраховується за фор- мулою EVA = NOPAT-WACC×CE, де NOPAT – чистий прибуток за даними фінансової звітності з ура- хуванням необхідних коригувань; WACC – середньозважена вартість капіталу; CE – інвестований капітал. Економічна додана вартість виникає на підприємстві в тому випадку, якщо за даний період часу вдалося заробити прибуток ін- вестованого капіталу вищий, ніж норма прибутковості інвестора. Розрахунок EVA доцільно здійснювати в 3 етапи: 1) визначення середньозваженої вартості капіталу; 2) внесення поправок із показником прибутку та капіталу; 3) визначення прибутковості інвестованого капіталу, взає- мозв’язку дохідності й економічної доданої вартості [21, с. 234- 238]. Для обчислення економічної доданої вартості Д. Стерн і Б. Стюарт визначили список поправок даних бухгалтерського об- ліку, який налічує до 154 статей, але з них пропонується використо- вувати на практиці лише 10-12. Повний список поправок – комер- ційна таємниця авторів. Необхідність таких коригувань пояснюється тим, що до складу активів у бухгалтерському обліку не включають ресурси, які з точки зору стратегічного управління є елементами капіталу. Це можуть бути інвестиції в розвиток інтелектуального капіталу, нав- 58 чання персоналу, підвищення рівня загальної інтелектуалізації під- приємства, а також у рекламу, дослідження та розробки, реструкту- ризацію бізнесу тощо [22, с. 218-254]. Використанню цього показника у повному обсязі заважає його залежність від змін у вартості капіталу та необхідність для його визначення додаткових даних, що не включаються до фінансо- вої звітності. Особливо це стосується інтелектуального капіталу, який у сучасних умовах є визначальним чинником створення та зростання вартості, капіталізації та конкурентоспроможності під- приємства, але не завжди наводиться у фінансовій звітності. Аналіз суті й особливостей економічної доданої вартості свідчить, що показник EVA є складнішим за методикою порівняно з іншими видами розрахунку доданої вартості, але він точніше відображає результат діяльності компанії, підприємства з точки зору акціонерів. На відміну від традиційних бухгалтерських показ- ників, EVA враховує вартість не тільки позикового, але й акціонер- ного капіталу та доводить, що навіть незначні коливання у вартості капіталу можуть спричинити її вагомі зміни. Економічна додана вартість характеризує зростання багатства акціонерів, тому заходи досягнення мети підприємства щодо підви- щення рівня EVA можуть бути критерієм винагородження мене- джерів. На сьогодні понад 300 великих світових компаній, зокрема такі відомі транснаціональні корпорації, як AT&T, Coca-Cola, Eli Lilly, Quaker Oats, CPX, Siemens, Whirlpool та ін., успішно застосо- вують економічну додану вартість для визначення загальної капіта- лізації, оцінювання результатів діяльності менеджерів та їх винаго- родження [23, с. 132]. Максимізація економічної доданої вартості на підприємстві зумовлює максимізацію багатства акціонерів, що є позитивним як для акціонерів, так і для менеджерів. Тому економічна додана вар- тість становить основу для впровадження вартісного управління. Існує три варіанти взаємозв’язку показника EVA та поведінки власників підприємств [24, с. 3-5]: EVA = 0 за умови, що WACC (середньозважена вартість капі- талу) = ROI (рентабельність інвестицій) і ринкова вартість підпри- ємства дорівнює балансовій вартості чистих активів. Значної ви- годи власник при вкладенні коштів не отримає, його виграш дорів- нює нулю. Ефективність вкладення коштів у підприємство прирів- нюється до вкладень у банківські депозити; EVA > 0 (WACC < ROI) свідчить про зростання ринкової вартості підприємства над балансовою вартістю чистих активів, що 59 стимулює подальші наміри внесення власником коштів у підприєм- ство; EVA < 0 (WACC > ROI) означає зменшення ринкової вартості підприємства. Власники втрачають вкладений у підприємство капі- тал за рахунок втрати альтернативної дохідності. Переваги показника EVA полягають у такому: відображає альтернативний підхід до концепції прибутково- сті, що означає перехід від розрахунку показника рентабельності ін- вестованого капіталу у відсотках до вартісного показника, – EVA, який відображається у грошових одиницях; може використовуватися як інструмент мотивації менеджерів підприємства; підвищує прибутковість підприємства за рахунок більш ефективного використання капіталу та зменшення витрат на його залучення. Оцінка ефективності підприємств на основі EVA має також і ряд недоліків. Після впровадження даної методики на підприєм- стві може виникнути ряд труднощів, пов’язаних із необхідністю здійснення значних розрахунків та коригувань, що знижують якість показника [25]. Практика показує, що залежність винагороди управ- лінців від зростання показника EVA може призвести до значних ма- ніпуляцій в оцінці ефективності їх роботи та падіння ринкової вар- тості бізнесу. Існує декілька способів розрахунку EVA: EVA = NOPAT - WACC × IC, де NOPAT – чистий операційний прибуток після сплати податків; WACC – середньозважена вартість капіталу; IC – інвестований капітал; EVA = (r - WACC) × IC, де r – прибуток на капітал підприємства [3]; EVA = (ROI:CE - WACC) × CE, де CE – власні оборотні кошти (capital employed). Якщо показник EVA обраний підприємством як критерій оцінки ефективності своєї діяльності, то завдання підприємства по- лягають у тому, щоб підвищити значення EVA. Як наслідок, для 60 підвищення ефективності діяльності підприємства можуть бути за- стосовані такі заходи: для збільшення прибутку при використанні існуючого обсягу капіталу потрібне освоєння нових видів продукції (робіт, послуг), освоєння нових ринків (нових сегментів ринку); для збільшення обсягу використовуваного капіталу при збе- реженні прибутку на поточному рівні необхідна ліквідація збитко- вих або недостатньо прибуткових сфер діяльності; для зменшення витрат на залучення капіталу потрібна зміна його структури [19; 26]. Таким чином, визначивши суть показника EVA та основні найбільш поширені підходи до його розрахунку, можна дійти вис- новку, що даний показник – це критерій оцінки прибутковості під- приємства, який дозоляє власникам управляти інвестованим капіта- лом. Використання показника EVA сприятиме підвищенню якості оцінки ефективності діяльності підприємства. Це підтверджують і дані світового рейтингу за 2017 р. найбагатших компаній світу (див. таблицю) [27-30]. За даними глобального рейтингу найдорожчих світових бре- ндів у 2017 р. перше місце посіла компанія Amazon (США) – 150,8 млрд дол. Найбільший інтернет-магазин й один із перших, що почав реалізовувати послуги і товари через Інтернет, заснований у 1996 р. Сьогодні це десятки категорій товарів, що пропонує компа- нія своїм покупцям. Другу сходинку з вартістю бренду 146,3 млрд дол. посідає Apple (США) – один із лідерів світової ІТ-індустрії, виробник комп’ютерів, ноутбуків, медіаплеєрів та програмного забезпечення. Google (США) у 2017 р. посів третє місце, вартість бренду склала 120,9 млрд дол. Транснаціональна публічна корпорація Google управляє більш ніж 1 млн серверів у центрах обробки даних по всьому світу й обробляє більше 1 млрд пошукових запитів. З шостого місця у 2016 р. на четверте у 2017 р. піднялася Samsung (Південна Корея) – виробник високотехнологічних ком- понентів, телекомунікаційного обладнання, побутової техніки, аудіо- та відеотехніки. Капіталізація склала 92,3 млрд дол. З дев’ятого на п’яте місце перемістилася одна з найбільших та популярних соціальних мереж світу Facebook (США) – 89,7 млрд дол. На шостій сходинці AT&T (США) – 82,4 млрд дол., компанія є найбільшим постачальником бездротового й телефонного зв’язку у США. 61 Т аб ли ця К а п іт ал із ац ія 1 0 н ай до ро ж чи х ре йт и н го ви х бр ен ді в св іт у 20 17 р . 1 Р ан г Б ре нд С ек то р (п ро м ис ло ві ст ь / гр уп а) Д ом иц ил ій (к ра їн а) К ап іт ал із ац ія б ре нд у, м лр д до л. Р ів ен ь зм ін и ва рт ос ті 20 17 р . до 2 01 6 р. , % Т ре нд 20 17 р . 20 16 р . 20 16 р . 20 17 р . 1 3 A m az on Ін те рн ет -с ер ві с С Ш А 10 6, 39 6 15 0, 80 42 2 2 2 A pp le Т ех но ло гі ї С Ш А 10 7, 14 1 14 6, 30 37 0 3 1 G oo gl e Т ех но ло гі ї С Ш А 10 9, 47 0 12 0, 90 10 -2 4 6 S am su ng G ro up К он гл ом ер ат П ів де нн а К ор ея 66 ,2 19 92 ,3 0 39 2 5 9 F ac eb oo k С оц іа ль на м ер еж а С Ш А 61 ,9 98 89 ,7 0 45 4 6 4 A T & T Т ел ек ом ун ік ац ії С Ш А 87 ,0 16 82 ,4 0 -5 -2 7 5 M ic ro so ft Т ех но ло гі ї С Ш А 76 ,2 65 81 ,2 0 7 -2 8 7 V er iz on Т ел ек ом ун ік ац ії С Ш А 65 ,8 75 62 ,8 0 -5 -1 9 8 W al m ar t Р оз др іб на то рг ів ля С Ш А 62 ,2 11 61 ,5 0 -1 -1 10 10 IC B C Б ан ки К ит ай 47 ,8 32 59 ,2 0 24 0 1 С кл ад ен о за д ан им и дж ер ел а: B ra nd F in an ce G lo ba l (к ап іт ал із ац ія б ре нд ів ) ві д 01 .1 2. 20 17 р . T he W or ld ’s L ea di ng I nd e- pe nd en t B ra nd ed B us in es s V al ua ti on an d S tr at eg y C on su lt an cy . Р іч ни й зв іт пр о на йб іл ьш ці нн і св іт ов і бр ен ди . U R L : ht tp :// fo xt im e. ru /a rt ic le /1 0- sa m yh -d or og ih -b re nd ov -m ir a- 20 17 . 61 62 Виробник програмного забезпечення для комп’ютерів, мо- більних пристроїв, серверів та ігрових консолей Microsoft (США)з п’ятого змістився на дві сходинки і посів сьоме місце. Вартість склала 81,2 млрд дол. Найбільший оператор зв’язку у США Verizon посів восьме місце (62,8 млрд дол.). Компанія була заснована у 2000 р. Заснована у 1962 р. величезна роздрібна мережа магазинів, супермаркетів, що торгують майже всім, –Walmart (США) з варті- стю бренду 61,5 млрд дол. посіла дев’яте місце. Незмінне з 2016 р. десяте місце залишилося за найбільшим комерційним банком Китаю ICBC. Капіталізація 2017 р. склала 59,2 млрд дол. За вартістю капіталізації в даному рейтингу перевага нале- жить здебільшого високотехнологічним компаніям. Аналіз визначення сутності EVA, вартості капіталізації та практика світового управління підприємствами підтверджує, що значна частина культури компанії, підприємства, організації об- умовлена способом вимірювання і винагородження успіху. EVA по- казує, чи були працівники успішними і чи слід їх винагороджувати, а також допомагає управлінцям (менеджерам) гарантувати, що пев- ний бізнес-підрозділ збільшуватиме вартість компанії, інвестори ж можуть використовувати EVA для виявлення суми підвищення вартості акцій. Взагалі стабільне поліпшення показника EVA є си- нонімом підвищення вартості компанії. Результати розрахунків за моделлю EVA доцільно використо- вувати на українських підприємствах для порівняння ефективності альтернативних проектів, господарських операцій підприємства, з прогнозною метою або для потреб стратегічного планування. Роз- рахунок EVA надає керівникам підприємств необхідну інформацію щодо можливості вплинути на прибутковість власного бізнесу. Висновки. Аналіз сутності та особливостей економічної дода- ної вартості, а також методів розвитку і забезпечення високої дода- ної вартості підприємств довів переваги визначення EVA, що дозво- ляє власникам управляти інвестованим капіталом, сприяє підви- щенню якості оцінки загальної ефективності діяльності та капіталі- зації підприємства. За даними Глобального рейтингу найдорожчих світових брендів у 2017 р. перше місце посіла компанія Amazon (США) – 150,8 млрд дол., друге– Apple (США) з вартістю бренду 146,3 млрд дол., третє – Google (США) – 120,9 млрд дол. Незмінне з 2016 р. десяте місце залишилося за найбільшим комерційним бан- ком Китаю ICBC– 59,2 млрд дол. 63 У результаті аналізу рейтингу 10 найдорожчих світових ком- паній 2017 р. розраховано тренд за рівнем зміни вартості у співвід- ношенні до 2016 р., а також виявлено, що за вартістю капіталізації (визначеної за допомогою інструментарію EVA) у даному рейтингу перевага належить здебільшого високотехнологічним компаніям. Модель розрахунку EVA можна використовувати на будь- якому підприємстві, не має значення чи це світова високотехноло- гічна компанія, чи вітчизняні середні та великі промислові підпри- ємства. Її впровадження дозволить підвищити відповідальність ке- рівників вищої та середньої ланок, управлінського персоналу за прийняття рішень, зменшити кількість конфліктних ситуацій між підрозділами підприємства, оскільки вони прагнутимуть досягти єдиної мети підприємства – максимізації вартості бізнесу, а також надасть змогу керівництву підприємства мати більш точне уявлення про економічну ефективність і доцільність подальшого розвитку того чи іншого напряму виробництва. Оскільки модель EVA передбачає платоспроможність капі- талу, то фахівцям зі збуту на підприємствах слід щомісяця нарахо- вувати відсотки на залишок коштів у дебіторській заборгованості, а фахівці з поставок (менеджери-логісти) мають оплачувати певний відсоток вартості сировини і готової продукції, що знаходиться на складі. Показники розрахунку EVA використовуються для різних процесів діяльності підприємства: зростання продажів і ринкової частки обговорюються при формулюванні стратегії підприємств; чиста теперішня вартість або внутрішня норма дохідності розрахо- вуються при аналізі потенційних інвестицій; прибуток і прибуток у розрахунку на акцію враховуються при аналізі перспектив погли- нання між підприємствами, компаніями; прибуток від діяльності використовується при визначенні розміру оплати праці. Освоєння моделі EVA забезпечить спільну мову керівників і співробітників у рамках виробничої діяльності на підприємствах. Перспективи подальших досліджень мають бути спрямовані на визначення впливу інтелектуального капіталу, інтелектуальних ресурсів, інтелектуалізації, інноваційної мотивації у складі доданої вартості на забезпечення підвищення інвестиційної активності віт- чизняних підприємств. Література 1. Петти В. ,Смит А.,Рикардо Д. Антология экономической классики. Москва; Челябинск: Социум, 2002. 283 с. 64 2. Экономика предприятия: учебник для вузов; под ред. В.Я. Горфинкеля, В.А. Швандара; 4-е изд., перераб. и доп. Москва: Банки и биржи. ЮНИТИ, 2007. 670 с. 3. Сэй Ж.-Б. Трактат по политической экономии. Москва: Директмедиа Паблишинг, 2008. 68 с. 4. Портер М. Конкурентное преимущество: как достичь вы- сокого результата и обеспечить его устойчивость; пер. с англ. Москва: Альпина Бизнес Букс, 2005. 715 с. 5. Булыга Р., Кохно П. Природа и экономическая сущность интеллектуального капитала. Интеллектуальная собственность: Промышленная собственность. 2006. № 11. С. 49-58. 6. Edvinsson L., Malone M. Visualizing Intellectual Capital in Scandia. Scandia, 1994. 7. Edvinsson L., Malone M. Intellectual Capital. Realizing Your Company`s True Value by Finding Its Hidden Brainpower. New York: Harper Business, 1997. 8. Стюарт Т. А. Интеллектуальный капитал. Новый источ- ник богатства организации; пер. с англ. В. А. Ноздриной. Москва: Поколение, 2007. 368 с. 9. Макконнелл, Кемпбелл Р., Брю Стенлі Л. Аналітична еко- номія. Принципи, проблеми і політика. Ч.1. Макроекономіка: пер. з англ. Львів: Просвіта, 1997. 672 с. 10. Подолинский С.А. Труд человека и его отношение к рас- пределению энергии. Слово. № 4/5. Санкт-Петербург, 1880. С. 135- 211. URL: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/biograf/ 11. Лісовський О.П. До сутності додаткової вартості в кон- тексті української школи фізичної економії. Наукові записки Націо- нального університету “Острозька академія”. 2010. С. 518-527. (Сер.: Економіка; вип. 14). 12. Гринів Л.С. Розвиток фізичної економії: нові проблеми та моделі. Фізична економія: методологія дослідження та глобальна місія України: зб. матеріалів Міжнар. наук. конф., 8-10 квіт. 2009 р., м. Київ: КНЕУ, 2009. C. 178-179. 13. Бриль І.В. Про склад доданої вартості підприємств проми- слового сектору великого міста. Управління розвитком великих міст та агломерацій: економіко-правовий аспект: матеріали Між- нар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 21.10.2016); НАН України, Ін-т економіко-правових досліджень. Харків: ФОП Панов А.М., 2016. 171 с. 65 14. Бриль І.В. Інтелектуальний капітал – вагома складова ос- нови визначення доданої вартості підприємства: Матеріали між- нар. наук.-практ. конф. «Передовая наука» – 2017 (30.04.- 07.05.2017.). Великобританія. С. 42-44. 15. Податковий кодекс України. URL: http://kodeksy.com.ua/ podatkovij_kodeks_ukraini/statja-14.htm. 16. Національний класифікатор України. Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010; Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики. Київ: ЦУЛ, 2011. 224 с. 17. Stewart Bennett G. III Th.uest for Value: A Guide for Senior Managers. N. Y. : HarperCollins, 1991. 18. Brigham Eugene F., Louis C. Gapenski, Michael C. Ehrhardt. “Financial Management”. – Ninth Edition. Harcourt College Publishers, 1999. P. 47-49. 19. Dodd JamesL., Shimin Chen. “Economic Value Added (EVA)”, Arkansas Business and Economic Review (Winter 1997), pp. 1-8. (8). 20. Экклз Р. Дж. Манифест революции в оценке работы ком- паний. Измерение результативности компании; пер. с англ. Москва: Альпина Бизнес Букс, 2006. 453 с. 21. Брейли Р., Майерс С. Принципы корпоративных финансов; пер. с англ. Москва: ЗАО "Олимп-Бизнес", 1997. 1120 с. 22. Короленко М.В., Добровольська Я.В. Економічна додана вартість в системі управління підприємством URL: http://www. rusnauka.com. 23. Мартін Джон Д., Петті Вільям Дж. VBM – управління, що базується на вартості. Корпоративна відповідь революції акціоне- рів; пер. з англ.; за наук. ред. О.Б. Максимової, І.Ю. Шарапової. Дніпропетровськ: Баланс Бізнес Букс, 2006. 272 с. 24. Ларионова Е. Экономическая добавленная стоимость. Де- ловой Петербург. №3. 2003. С. 3–5. 25. Гончарук А. Г. Методические основы оценки и управления эффективностью предприятия. Одесса : «Астропринт», 2008. 288 с. 26. Лукичева Л. И. Управление интеллектуальным капита- лом. Москва: ОМЕГА-Л, 2007. 551 с. 27. Рейтинг 10 самих коштовних світових брендів 2016 року згідно версії Forbes. URL:http://blogger-inform.com.ua/article/top--- 10-samyh-dorogih-brendov-mira---2016.html. 66 28. Millward Brown: Рейтинг 100 самых дорогих мировых брендов года// Центр гуманитарных технологий. URL: http: //gtmarket.ru/news/2014/05/21/6779. 29. Brand Finance (капіталізація брендів). The World’s Leading Independent Branded Business Valuation and Strategy Consultancy: Глобальний рейтинг 500 самих коштовних світових брендів 2017 року // Річний звіт про найбільш цінні світові бренди. – Global 500, 02.2017. URL:http://basetop.ru/samyie-dorogie-brendyi-mira-2017-reyt ing-brand-finance/. 30. Показатели экономической добавленной стоимости. URL: http://www.studfiles.ru/preview/1838849/page:17/. Надійшла до редакції 11.12.2017 р. В.І. Лаптєв, к.е.н. СУТНІСТЬ ПРОБЛЕМНО-ОРІЄНТОВАНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ Людські ресурси, безперечно, виступають основою для ефек- тивного функціонування як вітчизняних підприємств, так і всієї на- ціональної економіки. Саме від якості управління ними та їх вико- ристання залежить розвиток інноваційної діяльності в країні, ефек- тивність державного управління, формування конкурентоспромож- ної держави. Усі ці чинники свідчать про важливість формування системи управління людськими ресурсами на основі проблемно- орієнтованого підходу. Економічна нестабільність, довготривалі трансформаційні процеси, що відбуваються у всіх сферах життя суспільства країни, призводять до зміни рівня життя населення, відпливу інтелектуаль- ного потенціалу з країни, талановитої молоді, браку фахівців про- мислових професій та інших проблем у сфері менеджменту люд- ських ресурсів на всіх рівнях управління (від національної еконо- міки в цілому до діяльності підприємства або окремого домогоспо- дарства). Важливим і необхідним у даній ситуації є вплив держави на процеси розвитку людських ресурсів, мотивування вітчизняних підприємств до створення нових робочих місць для зниження рівня © В.І. Лаптєв, 2017