Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму
В статті розглянуто сучасні контактні матеріали, що пропонуються до використання в якості напайок силових контакторів електровозів змінного струму, які випускаються підприємствами України та Росії. Наведено результати досліджень важливих з точки зору надійності характеристик цих матеріалів та подано...
Saved in:
| Date: | 2005 |
|---|---|
| Main Authors: | , , , |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут технічних проблем магнетизму НАН України
2005
|
| Series: | Електротехніка і електромеханіка |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/142505 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму / М.О. Баб’як, О.А. Тетерко, Р.В. Мінакова, Л.А. Крячко // Електротехніка і електромеханіка. — 2005. — № 1. — С. 93-96. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-142505 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1425052025-02-23T17:45:49Z Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму Research into structure and some properties of contact materials contactors of AC electric locomotives Баб’як, М.О. Тетерко, О.А. Мінакова, Р.В. Крячко, Л.А. Електричний транспорт В статті розглянуто сучасні контактні матеріали, що пропонуються до використання в якості напайок силових контакторів електровозів змінного струму, які випускаються підприємствами України та Росії. Наведено результати досліджень важливих з точки зору надійності характеристик цих матеріалів та подано рекомендації стосовно їхньої подальшої експлуатації. В статье рассмотрены современные контактные материалы, предлагаемые к использованию в качестве напаек силовых контакторов электровозов переменного тока, выпускаемые предприятиями Украины и России. Приведены результаты исследований важных с точки зрения надежности характеристик этих материалов и представлены рекомендации относительно их дальнейшей эксплуатации. The paper describes current contact materials produced by Ukrainian and Russian enterprises and available for utilization as power contactors soldering in AC electric locomotives. Results of research essential in terms of reliability of the materials characteristics are given, and recommendations on their further application are submitted 2005 Article Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму / М.О. Баб’як, О.А. Тетерко, Р.В. Мінакова, Л.А. Крячко // Електротехніка і електромеханіка. — 2005. — № 1. — С. 93-96. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 2074-272X https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/142505 629.423.02 – 192 uk Електротехніка і електромеханіка application/pdf Інститут технічних проблем магнетизму НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Електричний транспорт Електричний транспорт |
| spellingShingle |
Електричний транспорт Електричний транспорт Баб’як, М.О. Тетерко, О.А. Мінакова, Р.В. Крячко, Л.А. Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму Електротехніка і електромеханіка |
| description |
В статті розглянуто сучасні контактні матеріали, що пропонуються до використання в якості напайок силових контакторів електровозів змінного струму, які випускаються підприємствами України та Росії. Наведено результати досліджень важливих з точки зору надійності характеристик цих матеріалів та подано рекомендації стосовно їхньої подальшої експлуатації. |
| format |
Article |
| author |
Баб’як, М.О. Тетерко, О.А. Мінакова, Р.В. Крячко, Л.А. |
| author_facet |
Баб’як, М.О. Тетерко, О.А. Мінакова, Р.В. Крячко, Л.А. |
| author_sort |
Баб’як, М.О. |
| title |
Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму |
| title_short |
Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму |
| title_full |
Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму |
| title_fullStr |
Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму |
| title_full_unstemmed |
Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму |
| title_sort |
дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму |
| publisher |
Інститут технічних проблем магнетизму НАН України |
| publishDate |
2005 |
| topic_facet |
Електричний транспорт |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/142505 |
| citation_txt |
Дослідження структури та деяких властивостей контактних матеріалів контакторів електровозів змінного струму / М.О. Баб’як, О.А. Тетерко, Р.В. Мінакова, Л.А. Крячко // Електротехніка і електромеханіка. — 2005. — № 1. — С. 93-96. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
| series |
Електротехніка і електромеханіка |
| work_keys_str_mv |
AT babâkmo doslídžennâstrukturitadeâkihvlastivostejkontaktnihmateríalívkontaktorívelektrovozívzmínnogostrumu AT teterkooa doslídžennâstrukturitadeâkihvlastivostejkontaktnihmateríalívkontaktorívelektrovozívzmínnogostrumu AT mínakovarv doslídžennâstrukturitadeâkihvlastivostejkontaktnihmateríalívkontaktorívelektrovozívzmínnogostrumu AT krâčkola doslídžennâstrukturitadeâkihvlastivostejkontaktnihmateríalívkontaktorívelektrovozívzmínnogostrumu AT babâkmo researchintostructureandsomepropertiesofcontactmaterialscontactorsofacelectriclocomotives AT teterkooa researchintostructureandsomepropertiesofcontactmaterialscontactorsofacelectriclocomotives AT mínakovarv researchintostructureandsomepropertiesofcontactmaterialscontactorsofacelectriclocomotives AT krâčkola researchintostructureandsomepropertiesofcontactmaterialscontactorsofacelectriclocomotives |
| first_indexed |
2025-11-24T04:35:22Z |
| last_indexed |
2025-11-24T04:35:22Z |
| _version_ |
1849644990770184192 |
| fulltext |
Електричний транспорт
ISBN 966-593-254-3 Електротехніка і Електромеханіка. 2005. №1 93
УДК 629.423.02 – 192
ДОСЛІДЖЕННЯ СТРУКТУРИ ТА ДЕЯКИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ КОНТАКТНИХ
МАТЕРІАЛІВ КОНТАКТОРІВ ЕЛЕКТРОВОЗІВ ЗМІННОГО СТРУМУ
Баб’як М.О., к.т.н.
Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім.акад.В.Лазаряна
Україна, 79052, Львів, вул. Блажкевич, 12а, Львівський факультет
тел. (032) 226-05-34, E-mail: diit@railway.lviv.ua
Тетерко О.А.
Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім.акад.В.Лазаряна
Україна, 49010, Дніпропетровськ, вул. Акад. Лазаряна, 2, кафедра “Теоретичних основ електротехніки”
тел. (056) 776-17-91
Мінакова Р.В., д.т.н., Крячко Л.А., к.т.н.
Інститут проблем матеріалознавства ім. Францевича НАНУ
Україна, 03680, Київ-142, вул. Кржижанівського, 3, лаб. 29
тел. (044) 424-24-74, E-mail: 29 min@ipms.kiev.ua
В статті розглянуто сучасні контактні матеріали, що пропонуються до використання в якості напайок силових ко-
нтакторів електровозів змінного струму, які випускаються підприємствами України та Росії. Наведено результати
досліджень важливих з точки зору надійності характеристик цих матеріалів та подано рекомендації стосовно їхньої
подальшої експлуатації.
В статье рассмотрены современные контактные материалы, предлагаемые к использованию в качестве напаек сило-
вых контакторов электровозов переменного тока, выпускаемые предприятиями Украины и России. Приведены ре-
зультаты исследований важных с точки зрения надежности характеристик этих материалов и представлены ре-
комендации относительно их дальнейшей эксплуатации.
Метою даної роботи є підвищення експлуатацій-
ної надійності роботи та здешевлення ремонту конта-
кторних елементів електрорухомого складу змінного
струму залізниць України.
Робота виконана згідно з планом науково-
дослідних робіт ВАТ “Львівський локомотиворемон-
тний завод” на 2003 – 2004 рр. за темою “Розробка і
впровадження технології відновлення зношених мід-
них та срібломістких силових контактів електропнев-
матичних контакторів та контакторів ЕКГ електрово-
зів ВЛ80”, шифр 10/03/04 СНЦ, державний реєстра-
ційний номер 0104U003103.
Комутаційні апарати різних типів та призначення
застосовуються душе широко як в енергетиці, елект-
ротехніці так і на електрорухомому складі залізнич-
ного транспорту. Проблема надійності електричних
апаратів є однією з найбільш важливих, вирішення
якої необхідне для підвищення рівня безвідмовної ро-
боти, особливо коли це стосується безпеки руху. Про-
блема забезпечення надійності дуже широка, охоплює
всі етапи - конструювання апаратів, виготовлення,
практичного використання і передбачає закладення
необхідного рівня якості матеріалів та складання при
виготовленні, ремонті, та високий рівень експлуатації.
Особливо це стосується контакторів А, Б, В, Г
головного електричного контролера ЕКГ-8 електрово-
зів ВЛ80, особливість конструкції яких полягає в двох
парах контактів – головних, що за звичай виконува-
лись з напайкою (16×32×3 мм) із срібломісткого ма-
теріалу КМК-А10М (СОК-15) та розривних, напайка
яких (20×25×8 мм) виготовлялась мідновольфрамо-
вою КМК-Б25 (МВ-70). Головні контакти повинні
розмикатись та замикатись без струмового наванта-
ження, оскільки конструкція контактора передбачає
розрив дуги та замикання силового кола розривними
контактами за допомогою видування дуги повітрям і
магнітним полем у дугогасну камеру. Нажаль, кінема-
тика роботи контактора при зношених (або частково
вигорівших) напайках розривних контактів здебіль-
шого порушується і надійність такого контактного
з’єднання і процес комутації залежить тільки від ма-
теріалу контактних напайок. Особливо гострим пи-
тання заміни та відновлення вигорівших контактів
стало після набуття Україною незалежності, коли “ба-
зові виробники” залишились за кордоном. На їх місце
претендують сучасні підприємства, надійність і вар-
тість продукції яких далеко не відповідає встановле-
ним вимогам. Тому для уникнення можливих наслід-
ків використання таких матеріалів, що пропонуються
залізничному транспорту в якості контактів силових
контакторів електрорухомого складу було виконано
попередні дослідження.
Проведений аналіз впливу можливих факторів на
надійність силових контакторів електровозів змінного
струму на залізницях України дозволив виявити, що
до 36% всіх відмов виникає через недоліки конструк-
ції; 36% - за рахунок некоректних умов експлуатації;
28% всіх відмов відбувається за рахунок недостатньо-
го рівня надійності контактних елементів, що засто-
совуються в даних апаратах.
На надійність цих елементів в першу чергу впли-
ває якість нероз’ємних з’єднань, утворених різними
методами, та властивості комплектуючих матеріалів.
Критичним елементом в контактному вузлі є не-
94 Електротехніка і Електромеханіка. 2005. №1 ISBN 966-593-254-4
роз’ємне з’єднання “робоча поверхня - контактотри-
мач”. Пористість, що формується під впливом низки
факторів нестабільності технології паяння, зварюван-
ня-паяння, тощо призводить до механічної руйнації
самого вузла та до перегріву контактної пари, що
зменшує ресурс її роботи. Це підтверджено на прак-
тиці при проведенні експериментальних досліджень.
Від збільшення кількості пор збільшується швидкість
росту ерозії в напружених місцях контакту
Електроконтактні матеріали відіграють суттєву
роль в формуванні параметрів вузлів. Для виготов-
лення електричних контактів: низьковольтних (серед-
нього та великого навантаження), високовольтних,
сильнострумових – використовують гетерогенні ма-
теріали в системах Ме-Ме; Ме-МеО; Ме-безкисневі
з’єднання та інші. Причиною незадовільної зносо-
стійкості контакт-деталей, що призвели до відмов під
час експлуатації вимикачів, є недосконалість мікро-
структури, що пов’язана з недоліками технології
отримання заготовок з композиційних матеріалів
(КМ) [1]. Раковини, пори, неоднорідність розподілу
структурних складових цих КМ можуть підвищувати
електроерозійний знос робочого шару, сприяти фор-
муванню грубого рельєфу, збільшувати імовірність до
зварювання контактів і цим знижувати експлуатацій-
ну надійність комутаційного апарата.
Накопичений досвід досліджень впливу дефектів
структури на особливості електроерозійного зносу
обумовив необхідність при розробці технічних умов і
стандарту на контакти на основі вольфраму та міді
ввести в якості параметрів контролю вміст пор в ро-
бочій поверхні (напайці) та границі розподілу робоча
поверхня – масивне тіло (контактотримач), і розмір
конгломератів структурних складових в КМ [1].
В першій частині роботи досліджувались хіміч-
ний склад, структура та деякі властивості композицій
на основі вольфраму і міді, срібла й оксиду кадмію,
міді з оксидами та карбідами. Мікроструктурний ана-
ліз проводився з використанням мікроскопу Neophot-
2, скануючого мікроскопу мікрозонду Superprobe 733
Jeol, рентгеноспектральне дослідження розподілу
елементів за допомогою того ж мікрозонду, електрич-
ний опір вимірювали за допомогою моста R3009 за
умови: I=1A; U=24 В, твердість – по методу Брінелля.
Вміст пор та розмір складових КМ на основі вольф-
раму й міді визначали використовуючи метод сікучої.
КМ на основі вольфраму та міді з додаванням ні-
келю були розроблені в ІПМ НАН України і випуска-
лися (промисловий випуск продовжується і тепер)
відповідно до ГОСТ 13333, розробленого також ІПМ.
Згідно до цього стандарту (тепер ТУ303-89
ИЛГТ.711711.004 ТУ заводу “Электроконтакт”,
м. Кінешма, Росія) контакт-деталі марки КМК-Б25
(КМК-Б21) повинні містити 23,5-29,5% (мас.) міді,
1,5-3,5% (мас.) нікелю, вольфрам – решта [2]. Порів-
няльний аналіз хімічного складу, твердості, електрич-
ного опору зразків 3 партії свідчить про те, що дослі-
джувані контакт-деталі цього заводу відповідають
вимогам ТУ 303-89… до рівня контрольованих влас-
тивостей. В Державний стандарт і ТУ 303-89… на ко-
нтакти на основі вольфраму були включені вимоги до
вмісту пор, неметалевих включень, а також до харак-
теру розподілу структурних складових.
Введення таких вимог в нормативну документа-
цію було обумовлено результатами спільних дослі-
джень, що виконувались ІПМ НАН України,
ВНДЦВВА та НДІ Уралелектроважмаш [1, 3]. Було
встановлено, що швидкість електроерозії – структур-
но чуттєвий фактор. При вмісті пор до 2%(об.) швид-
кість ерозії змінюється мало, зростає в інтервалі 2-
4%(об.) і різко збільшується при подальшому зрос-
танні вмісту пор в матеріалі контакт-деталі.
В КМ марки КМК-Б25, партія 3 виробництва Кі-
нешмівського заводу “Электроконтакт” вміст пор
значно менше 1% і пов’язано тільки з наявністю гете-
рогенних агломератів вольфрам-нікелевого порошку,
які утворюються в процесі спільного відновлення ан-
гідриду вольфраму та вуглекислого нікелю (рис. 1).
Рис. 1. Мікроструктура КМ марки КМК-Б25 (Б21) ×350
виробництва заводу “Электроконтакт”,м. Кінешма, Росія
При високій щільності вольфрамового шару мідь
в процесі просочування не проникає в агломерат, чим
і зумовлена залишкова пористість матеріалу виробни-
цтва заводу”Электроконтакт”. Контакт-деталі цієї ма-
рки отримують методом просочування. Цей метод по-
дібно зонному очищенню сприяє рафінуванню мате-
ріалу, підвищенню адгезійних характеристик на межі
розділу структурних складових. Цей фактор має сут-
тєве значення, оскільки один з механізмів електроеро-
зії – крихке руйнування матеріалу контакту –
пов’язане з поширенням тріщин вздовж границь роз-
ділу структурних складових що збагачені домішками.
Саме з цим, можливо, і пов’язане зниження електрич-
ної ерозії контактів з вольфрам-нікель-мідного КМ в
низці: спечений в твердій фазі → спечений в присут-
ності рідкої фази → просочений [2].
Ступінь неоднорідності розподілу складових:
конгломератів часток тугоплавкої та областей легко-
плавкої складових оцінювалась їх розмірами по мето-
ду сікучої. Згідно ТУ 303-89… ці розміри не повинні
перевищувати 150 мкм. Суттєве збільшення перших
та других сприяє перегріву робочого шару і схоплю-
вання контактів [1]. Контакти марки КМК-Б25 завод-
ського виконання задовільняють цим вимогам.
Попри всі переваги цього матеріалу широке його
використання обмежене через їх вартість та митні
збори при перетині кордонів, хоча за часів СРСР об-
сяг виробництва контакт-деталей та вихідних матері-
алів для них повністю задовільняв попит залізничного
транспорту та інших областей народного господарст-
ва. Існуючий попит в КМ на основі тугоплавких мета-
лів і міді сприяв розвитку малих виробництв з різни-
ми видами власності. Через це серед досліджуваних
партій КМ вольфрам-нікель-мідь аналізуються зразки
КМ ПП “Власов”, м. Запоріжжя, Інтер-Контакт-Пріор,
м. Київ. Встановлено, що для зразків партій 4, 5, 6, 7
притаманний електричний опір, що в більшому відпо-
відає марці КМК-Б25 (Б21), однак і хімічний склад і
твердість відрізняються значним розкидом величин
(див. таблицю). Для всіх зразків КМ, виготовлених
методами порошкової металургії (без просочування),
гарячим штампуванням та іншими, характерна над-
лишкова пористість, рис. 2 а, б, в, г.
Пористість та неоднорідність розподілу структу-
рних складових зумовлює розкид параметрів: елект-
ричного опору, твердості. Твердість, як відомо, коре-
лює з характеристиками міцності, тому неоднорід-
ність та пористість будуть знижувати межу текучості,
межу міцності, релаксаційну властивість матеріалу.
Таблиця
Хімічний склад і деякі властивості контактних композицій виробництва підприємств України та Росії
Хімічний склад, % мас. Структура №*
партії Ag Cu Ni Mo
Пит.ел.опір,
ρ, Ом·мм2/м
Твердість,
НВ Пориста Розподіл
1 89,7 - - - 0,0264 96 ± 5 << 1% Однорідна
2 87,7 - - - 0,0233 53 ± 7 << 1% Різко неоднорідна
3 - 23,2 3,4 - 0,0800 193 ± 3 << 2% Розмір полів <150мкм
4 - 30,7 2,7 - 0,0840 158 ± 9 6,78 ± 4,3 Розмір полів >150мкм
5 - 30,5 3,0 - 0,0755 207 ± 4 5,45 ± 1,0 Неоднорід, Розмір полів >150мкм
6 - 32,3 3,0 - 0,0820 168 ± 5 5,87 ± 1,23 Неоднорідна
7 - 32,9 2,7 - 0,0847 185 ± 6 4,15 ± 2,8 Неоднорідна
8, 9 - - - 12,3 0,0213 244 ± 7 безпориста Шарувата
10 - - - - 0,0165 110 ± 8 безпориста Анізотропна
11 - - - - 0,193 92 ± 5 безпориста Анізотропна
*партія 1 - композиційний матеріал КМК – А10М 321630ПП, виробництва ДП “Аргентум”, м. Львів, (32×16×3);
2 - композиційний матеріал КМК – А10М 321630ЦП, вир-ва “Электроконтакт”, м. Кінешма, Росія, (32×16×3);
3 - композиційний матеріал КМК – Б25, вир-ва “Электроконтакт”, м. Кінешма, Росія, (за спільно розробленою
технологією ІПМ НАН України та НДІ Уралелектроважмаш, Росія)(20×25×8);
4 - композиційний матеріал МВ-70, вир-ва “Інтер-Контакт-Пріор”, м. Київ, (20×25×8);
5, 6, 7 - композиційний матеріал КМК – Б21, вир-ва ПП “Власов”, м. Запоріжжя, (з використанням методів
твердофазного і рідиннофазного спікання) (20×25×8);
8, 9 - композиційний матеріал МДК-3 виробництва АТ “Геконт”, м. Вінниця (32×16×3) і (20×25×8);
10, 11 – комп. матеріал “ДИСКОМ” ТзОВ ІНТЦ “ДИСКОМ”, м. Чебоксари, Росія, (32×16×3) і (20×25×8);
а б
в г
Рис. 2. Мікроструктури КМ × 350:
а – виробництва “Інтер-Контакт-Пріор”, м. Київ;
б, в, г - виробництва ПП “Власов”, м. Запоріжжя
(з використанням методів твердофазного і рідиннофазного
спікання)
Серед аналізованих матеріалів був також дослі-
джений КМ на основі срібла з його вмістом, відповід-
ним КМК-А10М (СОК-15). Порівняльне дослідження
структури та деяких властивостей зразків, що вигото-
влені ДП “Аргентум”, м. Львів, Україна та заводу
“Электроконтакт”, м. Кінешма, Росія, підтвердило пе-
ревагу перших. Їх властивості відповідають ТУ У
13815264.008-2000. Структура однорідна, непориста,
рис. 3, а. Зразки КМК-А10М заводу “Электроконтакт”
відрізняються крайньою неоднорідністю розподілу
оксиду кадмію, рис. 3, б, низькими значеннями твер-
дості й міцності: під дією стандартного навантаження
при вимірі твердості по Брінеллю зразки були зруйно-
вані. Останнім часом помічена тенденція заміни низь-
ковольтних контактів з срібломістких КМ контактами
з композицій на основі міді. В Україні – це шаруваті
КМ на основі міді та молібдену з незначними додат-
ками (менше 1% мас. сумарно) цирконію та ітрію.
Особливості таких композицій наведені на рис. 4. У
відпаленому стані вони характеризуються малим та
стабільним електричним опором, твердістю, що не
поступаються КМК-Б25 (Б21), практичною відсутніс-
тю пористості. Такі матеріали виробляються методом
електронно-променевого високошвидкісного випаро-
вування-конденсації та є в низці випадків викорис-
тання альтернативою порошковим КМ.
КМ партій 10 і 11 виробництва ТзОВ ІНТЦ “ДИ-
СКОМ”, м. Чебоксари, Росія, призначені в основному
для електродів контактних машин та струмоприйма-
чів. Ці КМ серед досліджуваних володіють найниж-
чим електричним опором (нижче ніж у КМК-А10М).
По рівню твердості ці КМ відповідають КМК-А10М і
характеризуються відсутністю пористості та метало-
графічною анізотропією структури: в технологію
96 Електротехніка і Електромеханіка. 2005. №1 ISBN 966-593-254-4
включені методи обробки тиском (прокачування, екс-
трузія). Враховуючи умови роботи, для яких ці КМ
були створені, використанню їх в якості контактів по-
винні передувати порівняльні стендові, натурні ви-
пробовування, які дозволять встановити область їх
ефективного застосування. Як відомо, електричні ко-
нтакти експлуатуються в умовах інтенсивного тепло-
вого потоку, газо-, електродинамічних сил, що ство-
рюються дуговим розрядом, який виникає при кому-
тації струму. В таких умовах вихідна структура КМ
“працює” тільки протягом перших комутаційних цик-
лів, подальші викликають незворотні структурні змі-
ни, формування вторинної структури, рис. 5, яка стає
відповідальною за механізми викиду, його інтенсив-
ність, швидкість ерозії та значення інших функціона-
льних параметрів.
а б
Рис. 3. Мікроструктури КМК-А10М:
а – виробництва ДП “Аргентум”, м. Львів ×250;
б – заводу “Электроконтакт”, м. Кінешма, Росія, ×125
Рис. 4. Структура мікрошаруватого і мікродисперсного
композиційного матеріалу МДК-3 виробництва ВАТ НВП
“Геконт”,м. Вінниця, × 250
а б
Рис. 5. Вторинна структура, що утворюється на поверхні
а – контактів з W-Ni-Cu композиційних матеріалів, ×125;
б – контактів з композиційного матеріалу МДК-3, ×250:
Через це, якщо для електроконтактних матеріалів
КМК-Б25 процеси формування та руйнації вторинної
структури (або напрацьованого шару) в певній мірі
вивчені і потребують систематизації, то для КМ виро-
бництва “ДИСКОМ” ще необхідне накопичування та-
ких відомостей. Це пов’язано з тим, що в дисперсій-
нозміцненому матеріалі “ДИСКОМ” наповнювачем є
неелектропровідна (або мало електропровідна) фаза,
поведінка якої під дією розряду важко прогнозована.
В контактах з МДК в процесі експлуатації відбу-
вається повна руйнація шаруватої структури, тому ви-
значення ефективної області застосування також ви-
магає накопичення та статистичної обробки даних.
На основі досліджень можна зробити висновки:
1. Композиційні матеріали марки КМК-Б25
(Б21) виробництва ПП “Власов”, м. Запоріжжя та “Ін-
тер-Контакт-Пріор”, м Київ характеризуються висо-
кою пористістю, неоднорідністю структури, розкидом
властивостей і не можуть забезпечити ресурс роботи
на рівні з контактами цієї марки виробництва заводу
“Электроконтакт”, м. Кінешма, Росія.
2. Це ж стосується КМ марки КМК-А10М заво-
ду “Электроконтакт”, м. Кінешма, Росія, в порівнянні
з срібломісткими контактами КМК-А10М що вигото-
влені ДП “Аргентум”, м. Львів, Україна.
3. Для використання КМ виробництва ТзОВ
ІНТЦ “ДИСКОМ”, м. Чебоксари, Росія, необхідні си-
стематичні стендові випробовування.
4. Електроконтактні матеріали марки МДК з
шаруватою мікродисперсною будовою можуть вико-
ристовуватись при експлуатації в низці типів комута-
ційних апаратів. Однак, враховуючи особливості еле-
ктроерозійної руйнації при експлуатації на повітрі (з
повною втратою шаруватої мікродисперсійної струк-
тури), оптимальні умови роботи, “знаходження влас-
ної ніші” вимагають накопичення даних.
5. Виробництво контактів, маючи на увазі до-
тримання прецизійності підходу до обґрунтування та
організації технологічного процесу і жорсткого по-
операційного контролю, неможливе в рамках малих
комерційних підприємств, обмеженого технічного та
професійного забезпечення.
На даний час всі контактні матеріали підготовле-
ні до стендових та експлуатаційних випробовувань
кафедрами електрорухомого складу залізниць та тео-
ретичних основ електротехніки Дніпропетровського
національного університету залізничного транспорту
ім. акад. В.Лазаряна. Випробовування передбачені на
електровозах змінного струму ВЛ80т локомотивного
депо Львів-Захід Львівської залізниці.
ЛІТЕРАТУРА
[1] Минакова Р.В., Грекова М.Л., Кресанова А.П., Крячко
Л.А. Композиционные материалы для контактов и элек-
тродов. Обзор.//Порошковая металлургия.-1995.-№7-8.-
С.32-53.
[2] ГОСТ 13333-83 Контакт-детали металлокерамические на
основе вольфрама. Москва: Издательствово стандартов,
1983. – 32 с.
[3] ТУ 303 -89 ИЛГТ.711711.004 ТУ. Контакт-детали метал-
локерамические на основе вольфрама Кинешма: “Элек-
троконтакт. –46 с.
Поступила 20.07.2004
|