Вступ до літературознавства: нові видання

Рецензія на книги: Моклиця Марія. Вступ до літературознавства. – Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2011. – 468 с. Білоус Петро. Вступ до літературознавства. – К.: Академія, 2011. – 336 с....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2012
Main Author: Галич, О.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2012
Series:Слово і Час
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/144923
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Вступ до літературознавства: нові видання / О. Галич // Слово і Час. — 2012. — № 5. — С. 112-113. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-144923
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1449232025-02-09T13:48:23Z Вступ до літературознавства: нові видання An introduction to literary studies: New editions Галич, О. Рецензії Рецензія на книги: Моклиця Марія. Вступ до літературознавства. – Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2011. – 468 с. Білоус Петро. Вступ до літературознавства. – К.: Академія, 2011. – 336 с. 2012 Article Вступ до літературознавства: нові видання / О. Галич // Слово і Час. — 2012. — № 5. — С. 112-113. — укp. 0236-1477 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/144923 uk Слово і Час application/pdf Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії
Рецензії
spellingShingle Рецензії
Рецензії
Галич, О.
Вступ до літературознавства: нові видання
Слово і Час
description Рецензія на книги: Моклиця Марія. Вступ до літературознавства. – Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2011. – 468 с. Білоус Петро. Вступ до літературознавства. – К.: Академія, 2011. – 336 с.
format Article
author Галич, О.
author_facet Галич, О.
author_sort Галич, О.
title Вступ до літературознавства: нові видання
title_short Вступ до літературознавства: нові видання
title_full Вступ до літературознавства: нові видання
title_fullStr Вступ до літературознавства: нові видання
title_full_unstemmed Вступ до літературознавства: нові видання
title_sort вступ до літературознавства: нові видання
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2012
topic_facet Рецензії
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/144923
citation_txt Вступ до літературознавства: нові видання / О. Галич // Слово і Час. — 2012. — № 5. — С. 112-113. — укp.
series Слово і Час
work_keys_str_mv AT galičo vstupdolíteraturoznavstvanovívidannâ
AT galičo anintroductiontoliterarystudiesneweditions
first_indexed 2025-11-26T11:49:32Z
last_indexed 2025-11-26T11:49:32Z
_version_ 1849853504616660992
fulltext Слово і Час. 2012 • №5112 ВСТУП ДО ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА: НОВІ ВИДАННЯ Моклиця Марія. Вступ до літературознавства. – Луцьк: Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2011. – 468 с. Білоус Петро. Вступ до літературознавства. – К.: Академія, 2011. – 336 с. З радянської доби й до останнього часу українські вчені спромоглися лише на один підручник з основ літературознавства для філологічних спеціальностей. Це праця А. Ткаченка “Мистецтво слова. Вступ до літературознавства”, що виходила двома виданнями наприкінці 1990-х років і на початку ХХІ ст. Однак потреба в таких підручниках і навчальних посібниках значно більша, ніж колись, адже підготовка філологів в Україні нині ведеться не лише у традиційних класичних університетах і педагогічних вищих навчальних закладах, а й у численних приватних закладах освіти та багатьох філіях, навчально-методичних центрах, розкиданих по всій Україні, чого не було раніше, і контингент студентів-філологів порівняно з радянськими часами значно зріс. 2011 рік виявився набагато щедрішим на навчальні посібники зі вступу до літературознавства, фундаментальної дисципліни, з вивчення якої починається літературознавча підготовка філологів. У Луцьку та в Києві вийшли навчальні посібники М. Моклиці та П. Білоуса; якщо згадати ще й працю автора цих рядків з такою ж назвою, що побачила світ у Луганську роком раніше, можна стверджувати , що для студент ів - філологів і викладачів, що читають курс “Вступу до літературознавства”, настали кращі часи . Тепер вони отримали змогу орієнтуватися на кілька підручників і навчальних посібників, що дає потенціальні можливості краще готуватися до занять, порівнювати різні погляди на певну проблему науки про літературу, обирати, який підручник чи посібник для них головний у вивченні курсу, тощо. С т р у к т у р а в с і х н а в ч а л ь н и х посібників, що мають назву “Вступ до літературознавства”, десь відсотків на 50-60 схожа, вона зорієнтована на наявну традицію у змісті курсу і враховує набутий кожним автором власний досвід викладання цієї наукової дисципліни. П. Білоус починає виклад матеріалу з параграфа “Літературознавство як наука ” , де розглядається система знань про літературу, подані відомості з історії українського й зарубіжного літературознавства, охарактеризовані основні наукові методи і школи. В автора цих рядків перший розділ називається “Літературознавство – одна з двох філологічних дисциплін. Його структура”, де йдеться про основні й допоміжні літературознавчі дисципліни, взаємодію літературознавства й лінгвістики, історії, мистецтвознавства, фольклористики, журналістикознавства тощо. М. Моклиця тут обмежується лише коротким вступом. По т і м і д у т ь р о з д і л и , у я к и х розглядається специфіка художньої літератури, аналізується поняття про літературно-художній образ. У П. Білоуса – це “Література як вид мистецтва”, у М. Моклиці – “Творчість, художність”, а в автора рецензії “Література і життя”, “Літературно-художній образ”. Далі П. Білоус розглядає поетику художнього твору, до якої він зараховує зміст і форму, літературні роди й жанри, мову художньої літератури , основи віршування та наратології. М. Моклиця подібні проблеми аналізує в розділах “Художній твір” та “Художня література”. Автор цього тексту відводить для вивчення подібних проблем три розділи: “Літературний твір” , “Роди і жанри літератури”, “Віршування”. Відм інност і стосуються к ількох важливих питань, що їх повинні знати майбутні філологи. Зокрема, П. Білоус чимало уваги приділяє концептам творчості. У нього – творчість як спосіб самовираження, творчість як пізнання (самопізнання), творчість як змагання (суперництво), творчість як воля до 113Слово і Час. 2012 • №5 влади, творчість як витіснення психічних комплексів , творчість як насолода (гедонізм ) , творчість як втеча від дійсності. Тут же йдеться про художній талант, народження творчого задуму, творче натхнення, роботу письменника над твором. В інших авторів подібного розділу немає. Також лише у П. Білоуса представлені основи наратології. У П. Білоуса та М. Моклиці досить коротко викладено основні напрямки л і терат урознавства у св і товому літературному процесі, автор цих рядків набагато докладніше й повніше подає цей матеріал у своєму підручнику “Вступ до літературознавства”. У М. Моклиці й автора рецензії є параграфи, присвячені вивченню художнього твору, у яких ідеться про його аналіз та інтерпретацію. Волинська авторка додає сюди ще й рецепцію і критику твору. У П. Білоуса такий матеріал відсутній. Навчальний посібник М . Моклиці містить кілька тем, яких немає в інших авторів , що їх науковець виносить для факультативного вивчення. Це, зокрема, “Міф і архетип як терміни с у ча сно го л і те рат уроз навс т ва ” , “Жанрова специфіка модерністського роману”, “Романтизм і реалізм як бінарна опозиція культури”, “Психоаналіз як метод українського літературознавства”. Деякі проблеми, заявлені у згаданих навчальних виданнях, варто вивчати в курсі теорії літератури. Наприклад, у М . Моклиці це параграф 4.1. “З історії науки”, у П. Білоуса – 1.2. “З історії літературознавства”, адже до сприйняття поданого в них матеріалу студенти-першокурсники ще не готові. Його краще вивчати пізніше, коли позаду в них будуть курси історії української літератури, історії зарубіжної літератури, спецкурси та спецсемінари тощо. Добре було би при повторному виданні посібника М. Моклиці після кожного розділу подати “Запитання. Завдання”, як і б націлювали на основне , що потрібно знати студентові, і слугували б орієнтиром у самоконтролі знань. У П. Білоуса та М. Моклиці навчальні посібники завершуються короткими термінологічними словниками, у яких лаконічно, без розгорнутих прикладів (вони є лише в М. Моклиці, та й то лише в деяких випадках) викладається зміст наукових понять . Автору цих рядків видається недоцільним уводити термінологічні словники як окрему складову підручника чи посібника, адже всі терміни й поняття, які необхідно знати першокурсникам, наявні в текстах розділ ів . До того ж і з докладною х а р а к т е р и с т и к ою , ч и с л е н н и м и прикладами, класифікаціями тощо. Університетський курс “Вступ до л і т е р ат уро з на вс т ва ” допома га є майбутнім філологам пізнати таїни художнього слова , подивитися на літературу як на естетичне явище , системно подати знання про літературний процес і літературно-художній твір як основну його одиницю. Згадані праці, безсумнівно, посядуть помітне місце серед підручників і навчальних посібників, що спрямовані на літературознавчу підготовку фахівців із філології. Олександр Галич Отримано 21 лютого 2012 р. м. Луганськ