Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі

Сформульовані вимоги до моделі суспільної реформи та виділені їх три групи: 1) вимоги, зумовлені особливостями функціонування соціальних систем; 2) вимоги до процесу моделювання; 3) вимоги до компонентів моделі....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2009
Main Author: Бойко-Бойчук, Л.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2009
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/15018
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі / Л.В. Бойко-Бойчук // Наука та інновації. — 2009. — Т. 5, № 4. — С. 92-98. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-15018
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-150182025-02-10T00:23:06Z Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі Социальные реформы как управляемые социальные инновации: требования к модели Social reforms as controlled social innovations: specifications to a model Бойко-Бойчук, Л.В. Світ інновацій Сформульовані вимоги до моделі суспільної реформи та виділені їх три групи: 1) вимоги, зумовлені особливостями функціонування соціальних систем; 2) вимоги до процесу моделювання; 3) вимоги до компонентів моделі. Сформулированы требования к модели общественной реформы и выделены их три группы: 1) требования, обусловленные особенностями функционирования социальных систем; 2) требования к процессу моделирования; 3) требования к компонентам модели. Specifications to a model of social reform are formulated and divided into three groups: 1) specifications as main feature of social systems; 2) specifications to modeling process; 3) specifications to model’s elements. 2009 Article Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі / Л.В. Бойко-Бойчук // Наука та інновації. — 2009. — Т. 5, № 4. — С. 92-98. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 1815-2066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/15018 uk application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Світ інновацій
Світ інновацій
spellingShingle Світ інновацій
Світ інновацій
Бойко-Бойчук, Л.В.
Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
description Сформульовані вимоги до моделі суспільної реформи та виділені їх три групи: 1) вимоги, зумовлені особливостями функціонування соціальних систем; 2) вимоги до процесу моделювання; 3) вимоги до компонентів моделі.
format Article
author Бойко-Бойчук, Л.В.
author_facet Бойко-Бойчук, Л.В.
author_sort Бойко-Бойчук, Л.В.
title Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
title_short Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
title_full Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
title_fullStr Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
title_full_unstemmed Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
title_sort суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2009
topic_facet Світ інновацій
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/15018
citation_txt Суспільні реформи як керовані соціальні інновації: вимоги до моделі / Л.В. Бойко-Бойчук // Наука та інновації. — 2009. — Т. 5, № 4. — С. 92-98. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.
work_keys_str_mv AT boikoboičuklv suspílʹníreformiâkkerovanísocíalʹníínnovacíívimogidomodelí
AT boikoboičuklv socialʹnyereformykakupravlâemyesocialʹnyeinnovaciitrebovaniâkmodeli
AT boikoboičuklv socialreformsascontrolledsocialinnovationsspecificationstoamodel
first_indexed 2025-12-02T03:30:31Z
last_indexed 2025-12-02T03:30:31Z
_version_ 1850365686883287040
fulltext 92 Наука та інновації. 2009. Т. 5. № 4. С. 92—98. Л.В. Бойко-Бойчук Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України, Київ СУСПІЛЬНІ РЕФОРМИ ЯК КЕРОВАНІ СОЦІАЛЬНІ ІННОВАЦІЇ: ВИМОГИ ДО МОДЕЛІ © Л.В. БОЙКО-БОЙЧУК, 2009 Надзвичайно складним завданням для дос- лідника може стати аналіз досвіду впроваджен- ня реформ в Україні. Значна кількість публі- кацій на цю тему присвячена недолікам тієї чи іншої конкретної реформи (менше — методо- логічним помилкам, але більшою мірою — за- конодавчим вадам або опору реформам тощо). Аналітики шукають причини невдач і розду- мують над новими підходами до вивчення склад- ного феномену реформ. І хоча тема реформ об- говорюється уже тривалий час, нез’ясованими залишаються питання: як спроектувати ефек- тивну реформу (тобто спрямовану на отри- мання запланованого результату); яким чином втілити задум авторів реформи; як впровади- ти реформу, відповідну суспільним запитам, а отже знизити суспільний опір реформі тощо. У цьому контексті нагромадження суспільних проблем в Україні за роки незалежності, на дум- ку автора, є своєрідним індикатором методоло- гічної недоопрацьованості та недостат нос ті ува- ги як до реформ окремих сфер суспі льного жит- тя, так (що особливо важливо) і до їх поєднан ня в інтегроване адекватне суспільним запитам ціле. Останнє актуалізує проблему вивчення вимог Сформульовані вимоги до моделі суспільної реформи та виділені їх три групи: 1) вимоги, зумовлені особливостя- ми функціонування соціальних систем; 2) вимоги до процесу моделювання; 3) вимоги до компонентів моделі. К л ю ч о в і с л о в а: модель, соціальна інновація, вимоги до моделі, модель реформи як соціальної інновації. до моделювання соціальних реформ. Моделю- ванню соціальних процесів присвячували свої роботи визначні розробники теорії мереж: Т. Парсонс (струк турно-функціональний підхід), П. Бурд’є (теорія поля), Г. Хакен та І. При го- жин (синергетичний підхід), котрі заснували наукові школи, в основу яких покладено від- повідні моделі соціальних систем. Головним завданням дослідника є вибір власної позиції з урахуванням існуючих знань. Моделювання об’єк та (або вибір оптимальної моделі з ряду існуючих) соціальної системи є важливим і визначальним кроком у ході проектування ре- форми. Водночас реформа як система заходів, спря- мованих на здійснення певних суспільних змін, передбачає впровадження нововведень, які, по- ширюючись, стають соціальними інноваціями (ними можуть бути і добре забуті норми, тра- диції тощо). Визначення реформи як керова- ної соціальної інновації у вітчизняних дослід- жен нях на сьогодні є новим кутом зору. У попередніх дослідженнях автор наводить вичерпне поняття змісту «соціальна інновація» та виділяє три типи її визначень як поняття: 1) ідей, стратегій, концептів, організацій, форм організацій; �4.indd 92�4.indd 92 12.08.2009 15:51:2312.08.2009 15:51:23 93Наука та інновації. № 4, 2009 Світ інновацій 2) процесу здійснення змін (впровадження нових рішень), триваючу соціальну зміну не- стандартних рішень соціальної проблеми, роз- витку структур, принципів, практик; 3) здійснення змін у поведінці, преференці- ях людей, змін у процесах впливу на зміни, у регулюванні, політиці, організаційних струк- турах і практиках. Спільною для всіх трьох груп визначень оз- на кою соціальної інновації є її належність до реалізації соціальних потреб, на що вказують всі без винятку автори. У даній статті автор має на меті сформулю- вати вимоги до моделі реформи як керованої соціальної інновації. Під вимогами розуміють- ся скоріше умови, які необхідно враховувати у процесі формування моделі реформ. Виокрем- люються такі групи: 1) вимоги, зумовлені осо- бливостями функціонування соціальних сис- тем; 2) умови (вимоги до) процесу моделю- вання; 3) вимоги до компонентів моделі. До першої групи вимог (умов) до моделюван- ня реформи як керованої соціальної інновації, зумовлених особливостями функціонування соціальної системи як об’єкта дослідження, від- носяться деякі з розглянутих нижче: включе- ність суб’єкта в об’єкт, складність соціальних систем, проходження складними системами фаз життєвого циклу, внутрішня цілісність, контек- стуальність розвитку соціальних систем, тем- посвіт, інерційність елементів системи. Розуміння включеності суб’єкта управління в об’єкт (у даному разі йдеться про особу, що приймає рішення щодо заходів по реформуван- ню) дає можливість враховувати такі особли- вості: пов’язаність суб’єкта й об’єкта — суб’єк та як невід’ємної частини об’єкта; умовність су- б’єкт-об’єктного поділу, продиктовану ходом моделювання їх взаємодії (а саме: позитивних і негативних зворотних зв’язків, мереж і струк- тур їх інтеракцій, каналів ресурсообмінів то- що) і, головне, парадокс самоопису, пов’я заний з нездатністю системи описати саму себе пов- ністю. Неможливість самоопису підтверджу- ється, зокрема, теоремами К. Гьоделя про непо- вноту (1931 р.) і парадоксом Б. Рассела (1903 р.). Так, за першою теоремою Гьоделя [1] у будь- якій достатньо складній несуперечливій теорії існує твердження, яке засобами самої теорії неможливо ані довести, ані заперечити. Схо- жий до неї (теореми) парадокс Б. Рассела фор- мулюється так: нехай К — множина всіх еле- ментів, які не містять себе як свого елемента. Чи містить К само себе як елемент? Якщо так, то за визначенням К, воно не повинно бути елементом К — протиріччя. Якщо ні — то воно повинно бути елементом К — знов таки проти- річчя [2]. Спираючись на теорему Гьоделя і па- радокс Рассела, можна твердити, що внаслідок включеності суб’єкта в об’єкт унеможливлю- ється повний самопис соціальної системи через неможливість повного відокремлення суб’єкта і погляду на об’єкт «ззовні». Розглядаючи соціальні інноваційні проце- си, І. Москальов аналізує парадокс самоопису: соціальні системи є системами з включеним суб’єктом-спостерігачем. У цьому зв’язку понят- тя складності набуває ще одного контексту, пов’язаного з парадоксом самоопису і саморе- ферентності соціальної системи. Управління ін новаційним процесом передбачає активну участь суб’єкта зміни, вибір (рішення), проце- дури його закріплення. Одначе сам вибір за- вжди є внутрішньою операцією системи і є, та- ким чином, контингентним (випадковим), що допускає можливість іншого вибору. Тут ми наштовхуємося на парадокс, пов’язаний з не- здатністю системи описати саму себе повністю (парадокс самоопису). Усвідомлення недоско- налості мислення (незавершеності і безперер- в н ості процесу соціальної рефлексії) відкри- ває простір для нового інтелектуального по- шуку, а отже для інновацій [3]. Однією з умов адекватного моделювання со- ціальної системи є врахування її складності: наявності у системі великої кількості складо- вих (елементів, підсистем, частин), структур- ної стійкості, емерджентності; проходження соціальною системою точок біфуркації у стані нерівноважності і нестійкості; наявності ви- �4.indd 93�4.indd 93 12.08.2009 15:51:3412.08.2009 15:51:34 94 Наука та інновації. № 4, 2009 Світ інновацій черпної кількості можливих станів системи (по- тенційних аттракторів); дії «принципу підпо- рядкування елементів» (за Г. Хакеном) т. зв. па раметрам порядку (які не детермінують, а направляють шляхом встановлення своєрід- них “кордонів” (обмежень) поведінку елемен- тів системи, задаючи для них межі їх індивіду- альної та спільної діяльності); здатності до впорядкованої спільної діяльності елементів у напрямку утворення нової структури — само- організації; амбівалентності хаосу (адже хаос виступає як руйнівна сила, так і сила, що бу- дує (креативна), маючи в собі низку потенцій- них структур, одна з яких за певних обставин розвитку системи стає домінуючим аттракто- ром) і т. ін. Загалом поняття «складності» (іноді вжива- ють «комплексності») було і залишається цен- тральним у системному підході: за якими кри- теріями відносити систему до складної або простої; яка характерна поведінка такої систе- ми; як на неї впливати тощо, Але особливої ваги цьому поняттю надає підхід синергетич- ний. У синергетиці відповідь на питання про те, що є показником складності системи — кі ль- кість елементів чи складність взаємодії цих елементів — стало одним з фундаментальних положень, розроблюваних брюссельською шко- лою. Її представники Г. Ніколіс та І. Пригожин одними з перших пов’язали складність систе- ми з характером взаємодії елементів. Показ- ником складності системи є не стільки наяв- ність великої кількості елементів системи, скі- ль ки складність поведінки (взаємодії) цих еле- ментів [4, с. 11—12]. Така складність поведінки елементів системи є показником здатності її компонентів не тільки до утворення структу- ри та узгодженої взаємодії, але і здатності до зміни структури системи — переходу з одного стану рівноваги до іншого. Перехід з одного стану рівноваги до іншого відбувається в певній фазі «життєвого циклу». Об’єктивне проходження системою чотирьох класичних фаз детермінує поведінку соціаль- ної системи та пояснює особливості такої по- ведінки на різних етапах. Перша фаза — фаза стій- кого стану системи — характеризується наяв- ністю домінуючого аттрактора та постійним відтворенням системою специфічної для неї структури. Особливістю другої фази розвитку системи є розбалансування цієї системи та нако- пичення в ній флуктуацій. Фаза біфуркації — третя фаза розвитку системи — характеризу- ється руйнуванням структури системи та зв’яз- ків між її елементами, а також процесом вибо- ру системою одного з потенційних аттракторів. Зрештою, на останню — четверту — фазу роз- витку соціально-політичної системи вказує про- цес становлення нового домінуючого аттрак- тора [5]. Важливим вихідним пунктом будь-якого сис- темного дослідження є уявлення про цілісність досліджуваної системи. Відповідно до концеп- ції холізму головним у розумінні предмета є ціле, а не його частини. До того ж ціле більше суми складових частин. Цілісність характери- зується новими властивостями й якостями, що не властиві окремим частинам, але виника- ють в результаті їх взаємодії. Частини в межах цілого та поза ним мають різні властивості [6, с. 6]. Необхідно зауважити, що в синергетич- ній лексиці послуговуються низкою термінів, які характеризують різні ступені стійкості ці- лого, утвореного в процесі самоорганізації, — цілісність, ціле, тотальне ціле, — розрізнення між якими було проведено вітчизняною до- слідницею І. Добронравовою [7, с. 142]. В ос- танній час з’явилося поняття «логіки цілого», запропоноване В. Моісєєвим [8]. Контекстуальність розвитку об’єкта моде- лювання передбачає розгляд взаємодії його з іншими оточуючими системами — їхніх взає- мовпливів, конкретно-історичних та територі- альних умов функціонування об’єкта, історії розвитку системи тощо — тобто все те, що ви- значає унікальність конкретного соціального об’єкта. Важливою характеристикою такої со- ціальної системи є інтенсивність соціальних змін, що відбуваються в ній — темпосвіт (тер- мін вироблений представниками російської �4.indd 94�4.indd 94 12.08.2009 15:51:3512.08.2009 15:51:35 95Наука та інновації. № 4, 2009 Світ інновацій школи синергетики), за допомогою якого по- яснюється, як та чому виникають синергізми (додаткові ефекти) під час об’єднання різних частин в соціальних системах. Складна струк- тура, що сформувалася (внаслідок самоорга- нізації), починає розвиватися швидше завдя- ки структурі з більш швидким темпосвітом, яка увійшла до складу системи. В результаті об’єднання складна структура попадає у більш швидкий темпосвіт, ніж темпосвіт найшвид- шої простої структури, котра стала її частиною [9, с. 136]. Остання, розглянута у цій групі, характерис- тика — інерційність — зумовлює необхідність врахування минулого досвіду (особливо нега- тивного) системи, її елементів, який вплива- тиме на сприйняття влади як такої та її реформ зокрема. Процес моделювання соціальної реформи як керованої соціальної інновації (друга група умов) є важливим чинником успіху в її здійсненні в цілому. Водночас для адекватного сприйняття конкретного об’єкта у ході формування його моделі важливо враховувати характерні риси всього класу об’єктів, до яких даний об’єкт від- носиться (у нашому випадку — соціальних сис- тем). Врахування особливостей функціонування соціальних систем (об’єкта моделі), віднесених до першої групи вимог, дозволяє стверджувати, що особливості функціонування й історія роз- витку об’єкта впливають на формування сві- домості та його сприйняття особою, яка при- ймає рішення. Отже, сформована модель відо- бражатиме уявлення суб’єкта як частини об’єк- та (згадаймо першу теорему К. Гьоделя про неповноту та парадокс Б. Рассела). Модель сус- пільної реформи також має відображати сут- ність і бути адекватною складності об’єкта ре- формування і водночас вона має бути наочною, зрозумілою для сприйняття і зручною при ко- ристуванні. Крім того, модель має відображати заверше- не уявлення реформаторів і формувати цілісне сприйняття у стейкхолдерів про заплановані у ході реформи зміни. Вагомим чинником ефек- тивної суспільної реформи є адекват ність ре- формативних заходів етапу життє вого циклу соціальної системи, етапу розвитку об’єк та (конк- ретному історичному моменту), територіаль- ним особливостям (згадувана вище кон текс ту а- ль ність), що особливо важливо враховувати під час запозичення аналогів з інших культур та, можливо, інших етапів життєвого циклу краї ни-аналога. Варто поставити й спробувати розв’язати питання про те, чи існують універ- сальні правила аналогізування для перенесен- ня моделі з однієї країни в іншу? Розробка та- ких правил є, очевидно, найактуальнішим за- вданням для України [10, с. 81]. Ефективність аналогізування прямо залежить від врахування темпосвітів соціальних систем у різні часи — темпосвіт ХХ і початку ХХІ ст. значно вищий в порівнняні, приміром, зХІХ ст. Прискореність соціальних процесів впливатиме на швидкість проходження управлінського сиг- налу й отримання зворотного зв’язку; інтенси- фікацію інформаційного обігу й накопи чення; збільшення кількості публічних заходів (зустрі- чей з громадськістю, громадських слухань, кру- глих столів, прес-конференцій тощо). Мало досліджена, але важлива особливість соціальних систем — інерційність — вимагає від реформатора врахування досвіду суспільних груп, інтереси яких зачіпатиме реформа, у т.ч. досвіду невдалих реформ, патерналістсь ких на- строїв і, як наслідків, недовіри до влади й опору змінам. Трансформування вимог, зумовлених особ- ливостями функціонування соціальних систем (першої групи), у вимоги моделювання соці- альної реформи як керованої соціальної інно- вації (друга група) показано в таблиці. Розк- риття у межах даної статті проблем (самоопис системи самою себе, складність, цілісність, тем- поральність, інерційність тощо) у ході моделю- вання соціальних об’єктів об’єктивно неможли- ве, тому таблиця демонструє лише пов’яза ність вказаних проблем з моделюванням ре форм як керованих соціальних інновацій. �4.indd 95�4.indd 95 12.08.2009 15:51:3512.08.2009 15:51:35 96 Наука та інновації. № 4, 2009 Світ інновацій Вимоги до компонентів моделі (третя гру- па вимог). Виходячи з розуміння того, що будь-яка соціальна інновація приводить до змін у соціальній системі і (як було з’ясовано раніше) пов’язана з реалізацією соціальних потреб, аналіз цього поняття слід здійснюва- ти шляхом послідовного вивчення інших по- в’я заних з ним понять: спочатку категорія «со- ціальна система» (об’єкт реформування), да- лі — «змі ни соціальної системи» і, нарешті, — «керована соціальна інновація». Очевидно, що найширшим з трьох понять і визначальним для інших є категорія «соціальної системи», а отже її характеристики (перша група вимог до моделі) мають враховуватися під час створен- ня як моделі змін соціальної системи, так і мо- делі керованого впровадження соціальної ін- новації, що дасть можливість забезпечити ме- тодологічну цілісність загальної моделі керо- ваних соціальних інновацій. У результаті, досліджуючи реформи як ке- ровані соціальні інновації з точки зору суб’єкта управління, варто розглядати їх як зміни в об’єк ті управління. У такому разі моделюван- ня процесу змін включатиме формування мо- делей трьох різних за природою соціальних систем: 1) модель об’єкта управління, тобто особис- те уявлення особи, котра приймає рішення, про структуру, функції й особливості функці- онування змінюваної нею системи (така мо- дель відображає погляд на об’єкт дослідження в цілому); 2) модель необхідних змін в об’єкті управлін- ня, тобто бажаніше стану системи або тих вну- трішніх змін, які особа, яка приймає рішення, прагне реалізувати зміни (така модель дає змо- гу подивитися на предмет змін в об’єкті, умов- но кажучи, «з середини» системи і зосереди- тися на окремому компоненті системи, не ви- пускаючи з уваги його взаємопов’язаності і, до певної міри, залежності від інших частин сис- теми та компонентів інших систем); 3) модель управління змінами в об’єкті, в якій відображається, як бажані зміни в об’єкті уп- рав ління впроваджуватимуться практично (тут, Перенесення особливостей функціонування соціальних систем на вимоги до моделювання соціальної реформи № пор. Особливості функціонування соціальних систем (перша група вимог до моделі) Вимоги до моделювання соціальної реформи як керованої соціальної інновації (друга група вимог до моделювання) 1 Включеність суб’єкта в об’єкт Модель відображає уявлення суб’єкта як частини об’єкта 2 Складність системи Адекватність складності моделі складності об’єкта реформування Наочність, зрозумілість для сприйняття і зручність у користуванні 3 Проходження системою фаз життєвого циклу Адекватність реформативних заходів етапу життєвого циклу соціальної системи 4 Внутрішня цілісність Модель повинна відображати завершене уявлення реформаторів і формувати цілісне сприйняття реформи у стейкхолдерів 5 Контекстуальність розвитку Адекватність реформативних заходів конкретному іс то ричному моменту та територіальним особливостям 6 Темпосвіт Прискореність соціальних процесів впливатиме на: швидкість проходження управлінського сигналу й от р и мання зво рот- ного зв’язку; інтенсифікацію інформаційного обігу та накопичення інформації; збільшення кількості публічних заходів тощо 7 Інерційність елементів системи Врахування досвіду невдалих реформ, патерналістських настроїв і, як наслідок, недовіри до влади й опору змінам �4.indd 96�4.indd 96 12.08.2009 15:51:3512.08.2009 15:51:35 Світ інновацій 97Наука та інновації. № 4, 2009 фактично, мова йде про механізми управління соціальними інноваціями як змінами). Об’єднання трьох різних за природою моде- лей — модель об’єкта, модель процесу (змін) і мо- дель управління процесом змін — дасть мож ли- вість створити інтегровану модель керованої соці- альної інновації. Отже, слід сформулювати вимоги до поєднання складових такої моделі, а саме: кож- на складова інтегральної моделі має бути адек- ватною своєму функціональному місцю; сукуп- ність складових повинна бути достатньою для моделювання всього об’єкта; складові інтеграль- ної моделі мають бути пов’я зані між собою. Необхідність і можливість моделювання ходу впровадження соціальних інновацій за допомо- гою інтегрованої моделі, яка складається з трьох моделей, опосередковано підтверджує ться тим, як різними авторами розглядаються соціальні інновації. Три вище наведені і виокремленні ав- тором типи визначень соціальної інновації, на- певне, відображають різні етапи фор мування публічної політики, інакше кажучи — проекту- вання соціальних змін. Суб’єк том же прийняття рішення не обо в’яз ково виступатиме представ- ник органів влади — це може бути представник політичної сили, що запроваджує нову виборчу технологію, або представник громадської орга- нізації, що вирішує певну суспільну проблему, тощо. Зокрема, нові ідеї, стратегії, концепти, форми організації будь-чого мають відношення до світоглядної моделі або уявлення особи, яка приймає рішення про здійснювані в об’єкті управління соціальні зміни. Процес здійснення змін, впровадження нових ідей тощо стосується шляхів, механізмів реалізації рішення (як змі- нювати — наша третя модель). І, зрештою, пред- метом зміни в об’єкті управління як надскладній системі є поведінка людини (що змінювати — наша друга модель). Така диференціація на три групи визначень зумовлена концентрацією їх авторів на різних складових всього феномену суспільних змін. Водночас, як показує практика вітчизняно- го реформування, процес проектування будь- якої суспільної реформи часто або не включає етап формування моделі реформи, або у ньому чітко не вербалізовано модель, яку покладено в основу запланованих проектантами суспіль- них змін. Втім ефективна реформа передбачає не тільки виписані і зрозумілі всім її учасни- кам (стейкхолдерам) кроки і способи її реалі- зації, але й наявність у всіх спільного уявлен- ня про складність і особливості функціону- вання сфери реформування. ВИСНОВКИ 1. Методологічна налаштованість на цілісне охоплення процесів соціальних змін, на наш погляд, мінімізує часто недоцільне та некорек- тне спрощення у ході моделювання складних соціальних об’єктів. 2. Цілісне моделювання змін соціальних про- цесів, починаючи з об’єкта змін (і, головним чином, базуючись на його особливостях), ілю- струє характерне для сьогоднішнього етапу розвитку науки уявлення про складність соці- альних об’єктів і здійснюваних в них змін і вод- ночас спрощує пошук спільної мови між різни- ми стейкхолдерами через охоплення всього феномену в цілому. 3. Вимогами до моделі реформи як керованої соціальної інновації можуть бути: 1) вимоги, зу- мовлені особливостями функціонування соці- альних систем (включеність суб’єкта в об’єкт, складність, проходження фаз життєвого циклу, цілісність, контекстуальність, темпосвіт, інерцій- ність); 2) умови (вимоги до) про цесу моделювання (модель відображає уяв лення су б’єк та як части- ни об’єкта, є адекватною склад ності об’єкта, нао- чною, зрозумілою для сприйняття, зручною у ко- ристуванні, відображає за вершене уявлення ре- форматорів і цілісне сприй няття у стейкхолдерів про зміни, є адекватною етапу життєвого циклу системи, враховує опір змінам і прискореність соціальних процесів); 3) вимоги до компонен- тів моделі (моделювання процесу змін склада- тиметься із трьох компонентів-моделей: моде- лі об’єкта управління, моделі необхідних змін в об’єкті управління, моделі управління зміна- ми в об’єкті — моделі механізмів). �4.indd 97�4.indd 97 12.08.2009 15:51:3512.08.2009 15:51:35 Світ інновацій Наука та інновації. № 4, 200998 4. Наведені вимоги до моделі ілюструють можливість і необхідність реалізації ідеї ціліс- ності: об’єкта змін, самих змін та механізмів здій- снення цих змін в єдиній інтегрованій моделі реформи як керованої соціальної інновації. 5. Три виокремлені автором типи визначень соціальної інновації відображають різні компо- ненти інтегративної моделі реформи як керова- ної соціальної інновації (та різні етапи форму- вання публічної політики), інакше кажучи — проектування соціальних змін. Це — нові ідеї (уявлення про об’єкт), зміна поведінки (що змінювати) і механізми (як змінювати). Подальші дослідження будуть спрямовані на формування інтегральної моделі реформи як керованої соціальної інновації. ЛІТЕРАТУРА 1. Теоремы Геделя о неполноте // http://ru.wikipedia.org/ wiki. 2. Парадокс Рассела // http://ru.wikipedia.org/wiki. 3. Москалев И. Технологические основы социально-ин- новационного государственного управления // Ма те- риалы Международного форума «Проекты будущего: междисциплинарный подход» (16—19 октября 2006, г. Звенигород). / http://spkurdyumov.narod.ru/Moska- lev23. htm. 4. Николис Г., Пригожин И. Познание сложного: Пер. с англ. В.Ф. Пастушенко. — М.: Мир, 1990. — 344 с. 5. Бойко-Бойчук Л. Синергетичний підхід у політичних дослідженнях (на прикладі аналізу політико-владної взаємодії у територіальних громадах в Україні). Дис… канд. політ. наук. — К., 2005. — 220 с. 6. Степин В.С. Саморазвивающиеся системы и постне- классическая рациональность // Вопросы филосо- фии. — 2003. — № 8. — С. 5—17. 7. Добронравова И. Синергетика: становление нелиней- ного мышления. — К.: Лыбидь, 1990. — 152 с. 8. Моисеев В.И. Философия и методология науки // http://society.polbu.ru/moiseev_sciencephilo/ch43_i. html. 9. Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Основания синергетики. Режимы с обострением, самоорганизация и тем по- миры. — СПб.: Алетейя, 2002. — 414 с. 10. Бойко-Бойчук Л. Метод аналогій у соціально-по лі тич них дослідженнях // Політичний менеджмент. — 2007. — № 4(25). — С. 74—82. Л.В. Бойко-Бойчук СОЦИАЛЬНЫЕ РЕФОРМЫ КАК УПРАВЛЯЕМЫЕ СОЦИАЛЬНЫЕ ИННОВАЦИИ: ТРЕБОВАНИЯ К МОДЕЛИ Сформулированы требования к модели обществен- ной реформы и выделены их три группы: 1) требования, обусловленные особенностями функционирования со- циальных систем; 2) требования к процессу моделирова- ния; 3) требования к компонентам модели. Ключевые слова: модель, социальная инновация, тре бования к модели, модель реформы как социальной инновации. L.V. Boyko-Boychuk SOCIAL REFORMS AS CONTROLLED SOCIAL INNOVATIONS: SPECIFICATIONS TO A MODEL Specifications to a model of social reform are formulated and divided into three groups: 1) specifications as main fea- ture of social systems; 2) specifications to modeling process; 3) specifications to model’s elements. Key words: model, social innovation, specifications to model, model of reform as social innovation. Надійшла до редакції 12.01.09. �4.indd 98�4.indd 98 12.08.2009 15:51:3512.08.2009 15:51:35