У пошуку шляхів детінізації економіки України

Розкрито сутність поняття “тіньова економіка”. Розглянуто історичний аспект дослідження тіньової економіки. Викладено результати типологізації існуючих у міжнародній і вітчизняній практиці підходів і методів до оцінювання рівня тіньової економіки. Наведено оцінки рівнів тіньової економіки у деяких к...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2017
Автори: Кузнецова, М.І., Дубровіна, О.О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2017
Назва видання:Наука, технології, інновації
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/150715
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:У пошуку шляхів детінізації економіки України / М.І. Кузнецова, О.О. Дубровіна // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 1 (1). — С. 46-54. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-150715
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1507152025-02-23T19:28:31Z У пошуку шляхів детінізації економіки України В поиске путей детинизаци экономики Украины In the search for ways deshadowing economy of Ukraine Кузнецова, М.І. Дубровіна, О.О. Інноваційна економіка Розкрито сутність поняття “тіньова економіка”. Розглянуто історичний аспект дослідження тіньової економіки. Викладено результати типологізації існуючих у міжнародній і вітчизняній практиці підходів і методів до оцінювання рівня тіньової економіки. Наведено оцінки рівнів тіньової економіки у деяких країнах світу та в Україні. Розкрито значення розвитку безготівкових розрахунків як дієвого механізму боротьби з корупцією та тіньовою економікою. Проаналізовано стан розвитку безготівкових розрахунків в Україні із зазначенням чинників, що його обумовлюють. Раскрыта суть понятия “теневая экономика”. Рассмотрен исторический аспект исследования теневой экономики. Изложены результаты типологизации существующих в международной и отечественной практике подходов и методов к оцениванию теневой экономики. Приведены оценки уровней теневой экономики в некоторых странах мира и в Украине. Раскрыто значение развития безналичных расчетов как действенного механизма борьбы с коррупцией и теневой экономикой. Проанализировано состояние развития безналичных расчетов в Украине с указанием обуславливающих его факторов. It was considered the meaning of “shadow economy”. It was observed the historical aspect of the shadow economy research. It was set out the results of typology of approaches and methods of estimation the shadow economy levels that are used in international and national practice. It was given the shadow economy levels of different countries and Ukraine. It was discovered the importance of non-cash payments as an effective way of fighting against corruption and shadow economy. It was analyzed the state of non-cash payments in Ukraine and factors that cause it. 2017 Article У пошуку шляхів детінізації економіки України / М.І. Кузнецова, О.О. Дубровіна // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 1 (1). — С. 46-54. — Бібліогр.: 19 назв. — укр. 2520-6524 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/150715 339.194; 339.727.244; 334.012.339.194 uk Наука, технології, інновації application/pdf Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Інноваційна економіка
Інноваційна економіка
spellingShingle Інноваційна економіка
Інноваційна економіка
Кузнецова, М.І.
Дубровіна, О.О.
У пошуку шляхів детінізації економіки України
Наука, технології, інновації
description Розкрито сутність поняття “тіньова економіка”. Розглянуто історичний аспект дослідження тіньової економіки. Викладено результати типологізації існуючих у міжнародній і вітчизняній практиці підходів і методів до оцінювання рівня тіньової економіки. Наведено оцінки рівнів тіньової економіки у деяких країнах світу та в Україні. Розкрито значення розвитку безготівкових розрахунків як дієвого механізму боротьби з корупцією та тіньовою економікою. Проаналізовано стан розвитку безготівкових розрахунків в Україні із зазначенням чинників, що його обумовлюють.
format Article
author Кузнецова, М.І.
Дубровіна, О.О.
author_facet Кузнецова, М.І.
Дубровіна, О.О.
author_sort Кузнецова, М.І.
title У пошуку шляхів детінізації економіки України
title_short У пошуку шляхів детінізації економіки України
title_full У пошуку шляхів детінізації економіки України
title_fullStr У пошуку шляхів детінізації економіки України
title_full_unstemmed У пошуку шляхів детінізації економіки України
title_sort у пошуку шляхів детінізації економіки україни
publisher Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2017
topic_facet Інноваційна економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/150715
citation_txt У пошуку шляхів детінізації економіки України / М.І. Кузнецова, О.О. Дубровіна // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 1 (1). — С. 46-54. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.
series Наука, технології, інновації
work_keys_str_mv AT kuznecovamí upošukušlâhívdetínízacííekonomíkiukraíni
AT dubrovínaoo upošukušlâhívdetínízacííekonomíkiukraíni
AT kuznecovamí vpoiskeputejdetinizaciékonomikiukrainy
AT dubrovínaoo vpoiskeputejdetinizaciékonomikiukrainy
AT kuznecovamí inthesearchforwaysdeshadowingeconomyofukraine
AT dubrovínaoo inthesearchforwaysdeshadowingeconomyofukraine
first_indexed 2025-11-24T16:09:44Z
last_indexed 2025-11-24T16:09:44Z
_version_ 1849688676667228160
fulltext Science, technologieS, innovationS • 2017, № 146 наука, технології, інновації • 2017, № 1 поСтановка проБлеМи Забезпечення детінізації національної еко- номіки сьогодні є одним із найбільш актуальних завдань. Невраховування реальних масштабів тіньової економічної діяльності провокує ви- кривлення макроекономічних показників, що призводить до неадекватності результатів аналі- зу, прогнозування та моделювання соціального й економічного розвитку щодо реальних умов. актуалЬніСтЬ доСлідження Економіка України характеризується досить значним за обсягом і потужністю тіньовим сек- тором, який робить неефективними державні механізми стимулювання економіки, стримуючи її розвиток і зростання, спотворюючи умови ведення господарської діяльності. Водночас тіньова економіка забезпечує частину насе- лення в Україні доходами, пом’якшуючи про- блему зростання рівня безробіття в країні та стримуючи соціальні дестабілізаційні процеси в суспільстві. Природа тіньової економіки як економіч- ного явища є складною, а думки щодо впливу тіньового сектору на економіку країни — не- однозначними. Відповідно для України пробле- ми адекватного визначення обсягів тіньової еко- номіки, джерел, що її живлять, а також винай- дення дієвих інструментів детінізації економіки залишаються досі невирішеними. аналіЗ оСтанніх доСлідженЬ і пуБлікаціЙ Найбільш вагомий внесок у дослідження те- оретичних і практичних аспектів явища тіньової економіки здійснили такі вітчизняні дослідники: В. Базилевич [1], З. Варналій [2], В. Мандибура [4], В. Попович [6], О. Турчинов [8]. З-поміж іноземних учених варто виокремити фундамен- тальні праці Г. Гросмана [11], П. Гутманна [12], А. Калиберда [13], Д. Кауфманна [13], В. Танзі [14], Ф. Шнайдера [9; 10; 15; 16]. Досліджуючи проблему тіньової економіки, мотиви та причини виникнення, її роль і місце у сучасному ринковому господарстві, науковці надають свої аналітичні оцінки і висновки, про- понуючи певні шляхи та способи обчислення обсягів тіньових економічних явищ. Метою статті є оцінка рівня тіньової еконо- міки в Україні та пошук шляхів скорочення масш- табів цього явища. виклад оСновного Матеріалу Процеси тінізації існують як невід’ємна скла- дова економічної системи, притаманна всім державам світу. Їх основними відмінностями в тій чи іншій країні є обсяги, чинники, форми, стан соціально-правового контролю за тіньовою економікою та рівень його реалізації. У країнах із розвинутою ринковою економікою масшта- би тіньового сектору незначні та не впливають великою мірою на легальний сектор. Розміри тіньової економіки в країнах із найбільш розви- нутою економікою перебувають у діапазоні від 9% до 19% ВВП, а в країнах, що розвиваються — від 25% до 35% ВВП і більше (рис. 1). До гру- пи країн із найменшим рівнем тіньової еконо- міки входять Швейцарія, Австрія, Нідерланди, Франція, Канада, які мають спільні принципи побудови національних податкових систем і до- тримуються міжнародних стандартів у сфері боротьби з тінізацією економіки. За розрахунками експертів Світового банку, на початковому етапі становлення України як незалежної держави її тіньова економіка ста- новила 10–11% від ВВП. Але прорахунки в про- УДК 339.194; 339.727.244; 334.012.339.194 М.і. куЗнецова о.о. дуБровіна, канд. екон. наук у поШуку Шляхів детініЗації еконоМіки україни Резюме. Розкрито сутність поняття “тіньова економіка”. Розглянуто історичний аспект дослідження тіньо- вої економіки. Викладено результати типологізації існуючих у міжнародній і вітчизняній практиці підходів і методів до оцінювання рівня тіньової економіки. Наведено оцінки рівнів тіньової економіки у деяких країнах світу та в Україні. Розкрито значення розвитку безготівкових розрахунків як дієвого механізму боротьби з корупцією та тіньовою економікою. Проаналізовано стан розвитку безготівкових розрахунків в Україні із за- значенням чинників, що його обумовлюють. Ключові слова: тіньова економіка, методи обчислення рівня тіньової економіки, детінізація економіки, без- готівкові розрахунки. інноваціЙна еконоМіка innovative economy 47 цесі політичних та економічних перетворень в Україні створили оптимальні умови для роз- витку тіньового сектору. У результаті, за роз- рахунками Ф. Шнайдера [13], частка тіньової економіки в Україні у 2000 р. досягала позначки у 52% ВВП, а у період світової фінансової кризи (2008–2009 рр.) цей показник становив 46% від ВВП. Зазначимо, що метод MIMIC (Multiple Indicators Multiple Causes), який використовує Світовий банк, є зручним для порівняння рівнів тінізації економік між різними країнами світу, але малоефективним для визначення його но- мінального значення. У своєму дослідженні професор економіки Лінцського університету Ф. Шнайдер прогнозує продовження у 2015 р. тенденції скорочення частки тіньової економіки серед країн ЄС-28 до 18,3% від ВВП у середньому (проти 18,6% у 2014 р. та 18,8% у 2013 р. відповідно) [7]. При цьому єдиною країною серед країн ЄС, яка все ще не подолала межу в 30% (за якої у країнах, що розвиваються, подальше зростання тіньової діяльності може спровокувати серйозні макро- економічні диспропорції й підірвати основи ме- ханізму забезпечення економічної безпеки), залишається Болгарія — 30,6% (31% у 2014 р.). При здійсненні розрахунків професор звертає увагу на те, що тіньова економіка включає не лише незаконну діяльність, а й незадекларо- вані доходи від законного виробництва товарів і послуг, отримані у результаті грошових або бартерних операцій. В Україні природу такого явища, як тіньова економіка на державному рівні вивчає та дос - ліджує Мінекономрозвитку, розуміючи її як не- зареєстровану в установленому порядку еко- номічну діяльність суб’єктів господарювання, яка характеризується мінімізацією витрат на виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, ухиленням від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), статистичного анке- тування та подання статистичної звітності, на- слідком якого є порушення законодавчо вста- новлених норм (рівень мінімальної заробітної плати, тривалість робочого часу, умови і без- пека праці тощо) [5]. Оцінювання рівня та аналіз тенденцій тініза- ції національної економіки загалом і за окреми- ми видами економічної діяльності відбувається через використання непрямих методів, вклю- чаючи екстраполяцію на основі надлишкового попиту на готівку, а також необґрунтованого споживання електроенергії. Мінекономрозвит- ку здійснює розрахунки за чотирма методами (електричним, монетарним, “витрати населен- ня — роздрібний товарооборот”, збитково сті підприємств), які охоплюють певну сферу на- ціональної економіки (з відповідно різною част- рис. 1. Розподіл країн за рівнем тіньової економіки у 2003–2013 рр., % від офіційного ВВП Джерело: розрахунки Ф. Шнайдера. Science, technologieS, innovationS • 2017, № 148 наука, технології, інновації • 2017, № 1 кою в ній нелегального сектору, в зв’язку з чим отримані результати значно відрізняються), з подальшим визначенням інтегрального по- казника рівня тіньової економіки, який служить комплексним індикатором даного явища. У табл. 1 наведено результати типологізації існуючих у міжнародній і вітчизняній практиці підходів і методів до оцінювання рівня тіньової економіки. Одним із визнаних у світі методів оцінки рівня тіньової економіки є монетарний метод. У свою чергу результати обчислення рівня ті- ньової економіки в Україні з його використан- ням є одним із наочних підтверджень ефек- тивності політики, спрямованої на збільшення частки безготівкових розрахунків. Цей метод ґрунтується на такому припущенні: за нормаль- них економічних умов є певна залежність між обсягом грошової маси, що перебуває в обігу, та реальним ВВП за умови сталої швидкості обігу грошей. Метод також припускає, що: • при здійсненні економічними суб’єктами роз- рахункових операцій у тіньовому сегменті ви- користовується готівка, тоді як в офіційній економіці операції проводяться, як правило, через банківські рахунки; • швидкість обігу грошей в офіційній і тіньовій економіці приблизно однакова; Таблиця 1 типологізація методів і підходів до оцінювання рівня тіньової економіки [3] критерії класифікації типи методів Залежно від форми оцінювання • прямі (абсолютні оцінки); • непрямі (відносні оцінки, які характеризують зміну процесу в часі) Залежно від рівня об’єкта оцінки • мікрометоди; • макрометоди; • методи міжнародних порівнянь Залежно від рівня бази акумулювання даних • методи первинного збору інформації (соціологічні, експертні опитування); • методи використання вторинної інформації (використання даних, зібраних попередньо для інших цілей) Залежно від використовуваного інструментарію оцінки • методи суб’єктивних (експертних) оцінок; • методи економетричних (об’єктивних) оцінок; • методи моделювання (результат можна перевірити лише з певним часовим лагом) Залежно від об’єкта дослідження • на рівні фізичних осіб; • на рівні юридичних осіб; • на рівні галузі; • на рівні регіону; • на рівні держави; • на рівні мегарегіону; • на глобальному (світовому) рівні Залежно від часових параметрів оцінки • методи ретроспективного аналізу; • оперативні методи поточної оцінки • методи прогнозування Залежно від сфери дослідження • фінансові; • монетарні; • аналізу трудової діяльності; • структурні методи (аналіз галузей економіки) Залежно від суб’єкта дослідження • Держстат України; • Міністерство економічного розвитку і торгівлі України; • Служба безпеки України; • Державна служба фінансового моніторингу; • Державна митна служба України; • Державна фіскальна служба України; • міжнародні інституції інноваціЙна еконоМіка innovative economy 49 • частка готівки змінюється відповідно до змін у доходах, податках, відсоткових ставках або ж в умовах функціонування тіньової еконо- міки. Тобто рівень тіньової економіки оцінюється через порівняння співвідношень обсягу грошей в обігу та загального обсягу короткострокових вкладів економічних суб’єктів на банківських рахунках. Зниження попиту на готівку є свідченням поступового скорочення обсягів операцій, за- конність яких неможливо проконтролювати. Можна дійти висновку: чим масштабніше в еко- номіці поширюватимуться безготівкові розра- хунки (інструмент більш повного контролю дже- рел доходів та оперативного виявлення фактів витрачання коштів у розмірах, що перевищують доходи), тим несприятливішими будуть умови для функціонування тіньового сектору. Про існування негативної кореляції між час- тотою електронних платежів і тіньовою еконо- мікою свідчать також і висновки Ф. Шнайдера (рис. 2). У дослідженні професор стверджує, що од- ним із наслідків збільшення електронних плате- жів у середньому на 10% за рік (щонайменше протягом чотирьох років) може стати зменшен- ня розміру тіньової економіки на 5% [15]. Світовим досвідом також доведено, що од- ним із дієвих інструментів боротьби з корупцією та тіньовою економікою є застосування без- готівкових платежів при розрахунках. Важливу роль у зростанні продуктивності банківського сектору, а відтак й розвитку системи безготів- кових платежів, відіграватимуть спільні та ско- риговані дії банків і регулюючих органів. Зок- рема, у напрямі скорочення обсягу операцій із готівкою та збільшення обсягу електронних платежів такі дії можуть бути спрямовані на: • впровадження сучасних платіжних техноло- гій, наприклад, мобільних платіжних систем і рішень, які дозволять проводити розрахунки між банками у режимі реального часу; • стимулювання розвитку мобільних платежів, розповсюдження банківських карток, розши- рення інфраструктури POS-терміналів (Point of Sale — з англ. “точка продажу” — це термі- нал, який використовується для безготівко- вих розрахунків пластиковими картками); • забезпечення прозорості щодо вартості опе- рацій із готівкою тощо. На жаль, Україна, незважаючи на скорочен- ня рівня її тіньової економіки (з 39% у 2009 р. до 35% у 2013 р.), має найвищий рівень тіньо- вої економіки серед європейських країн із міні- мальним рівнем використання електронних платежів. Слід зазначити, що у 2011–2013 рр. загальна кількість платежів на 1 особу зроста- ла в Україні у середньому на 27% за рік. Проте порівняно з іншими країнами структура таких рис. 2. Країни з більшою кількістю електронних платежів мають менший рівень тіньової економі- ки (кореляція: –0,72, дані за 2013 р.) Джерело: http://sdw.ecb.europa.eu (розрахунки НБУ, Мінекономрозвитку). Science, technologieS, innovationS • 2017, № 150 наука, технології, інновації • 2017, № 1 змін якісно відрізняється. Наприклад, на 1 особу кількість безготівкових платежів із використан- ням платіжних карток в Україні у 2013 р. стано- вила майже 13 шт., а платіжних доручень (credit transfers) — лише 7,6 шт. (кількість початкових платежів у системі міжбанківських розрахунків (СЕП) на 1 особу), тоді як у Болгарії відповідна кількість становила 6,25 та 28,3 шт., Польщі — 37,6 та 47,9 шт., Швеції — 249,8 та 93,12 шт. Стійкий позитивний тренд до зростання частки безготівкових платежів на ринку платіж- них карток спостерігався в Україні ще з початку 2008 р. і тривав навіть у 2014 р., незважаючи на суттєві зміни в макроекономічному середовищі у той період. Зокрема, до 2013 р. за умови стабільного зростання частки безготівкових операцій чітко простежувалася тенденція до скорочення рівня тіньової економіки (ТЕ), насамперед, за моне- тарним методом оцінки (рис. 3). Проте шокові події 2014 р. (загострення панічних настроїв і фінансова дестабілізація загалом через агресію Росії) порушили такий зв’язок. Лише у січні– вересні 2015 р. Україні вдалося стабілізувати макроекономічну ситуацію та повернутися на шлях до зниження рівня тіньової економіки (40% ВВП у 2015 р. за розрахунками Мінекономроз- витку). Про ймовірність закріплення тренду до скорочення у наступних періодах може свідчи- ти також і зниження частки готівки у грошовій масі. Досліджуючи один із напрямів детінізації економіки — розвиток системи безготівкових розрахунків — не можна не погодитись, що саме тут Україні вдалося досягти найбільших успіхів. Зокрема, це підтверджується станом розвитку в Україні найпоширенішого методу безготівкових розрахунків через POS-термінали — платіжних карток: утворенням стійкої тенденції до зрос- тання частки безготівкових платежів у загаль- ній сумі операцій (з 5,2% у 2009 р. до 31,2% у 2015 р., що відповідає рівню окремих євро- пейських країн, зокрема Польщі). Прямий вплив на розвиток безготівкових платежів серед ін- шого мало запровадження з 01.09.2013 р. гра- ничної суми розрахунків готівкою. При цьому розрахунки між фізичною особою та підприєм- ством (підприємцем) за товари (послуги) не мають перевищувати величину у 150 тис. грн (або 6 тис. євро за офіційним курсом гривні на 10.12.2015 р.). На думку більшості українських експертів у сфері безготівкових розрахунків, такі обмежен- ня на операції з готівкою повинні були сприя- ти залученню додаткових грошових ресурсів в економіку України, а також призвести до ско- рочення кількості тіньових операцій. Платіжні картки є не тільки зручним платіж- ним інструментом, а й стимулюють зростання економіки, про що свідчать також результати дослідження, проведеного провідним незалеж- ним аналітичним агентством Moody’s Analytics [19]. Експерти агентства дійшли висновку, що споживання в економіці зростатиме на 0,056% в середньому за рік зі збільшенням випадків ви- користання платіжних карток (вибірка із 56 кра- рис. 3. Тенденції тіньової економіки України у 2009–2015 рр. інноваціЙна еконоМіка innovative economy 51 їн). За даними цього ж агентства розширення використання в Україні платіжних карток сприя- ло збільшенню її ВВП майже на 460 млн доларів США (або 0,07% ВВП) за 2011–2015 рр. Зауважимо, що швидкість переходу України до безготівкових розрахунків напряму залежа- тиме від готовності ринку до змін, зокрема від стану розвитку його інфраструктури. Нині за середнім показником кількості POS-терміналів у розрахунку на 1 млн населення Україна значно відстає від низки європейських країн (4,5 тисячі станом на 01.01.2016 р. проти 10 тисяч у країнах Східної Європи або 22 тисячі у країнах Західної Європи). Прикладом успішної реалізації завдан- ня з розбудови інфраструктури є досвід Польщі, яка у 2014 р. за чотири роки розширила свою мережу POS-терміналів на 58% до — 10 тисяч, що позитивно позначилося на рівні її тіньової економіки — зниження на 2 в.п. до 23,3% за цей же період. Незважаючи на стале зростання кількості транзакцій із використанням платіжних карток (у середньому на 23% у рік за останні п’ять ро- ків), Україна залишається країною з низькою кількістю карток на одну особу (рис. 4). Тоді як безперечними лідерами за обсягом безго- тівкових розрахунків є країни з найбільш висо- ким рівнем соціально-економічного розвитку. Економіки таких країн менш вразливі до еко- номічних і соціальних потрясінь, а населення, маючи високу фінансову культуру та обізнаність, намагається належно будувати свою споживчу поведінку. Проте більшість людей у світі не готові зо- всім відмовитися від готівки, враховуючи зруч- ність, анонімність та свободу, яку вона забез- печує. Так, використання готівки при оплаті споживчих послуг у світі залишається на до- сить високому рівні. Консультанти Mastercard, дослідивши прогрес для 33 країн на шляху до безготівкової економіки, дійшли висновку, що близько 85% усіх споживчих платежів у світі все ще здійснюються у грошовій формі [14]. При цьому всі країни, які взяли участь у дослідженні, продемонстрували за останні п’ять років про- грес на шляху до безготівкового суспільства. Шлях кожної країни у цьому напрямі є уні- кальним, зважаючи на місцеву специфіку, зокре- ма у можливостях використання універсальних переваг безготівкових розрахунків (зручність для споживачів і фінансова доступність для сус- пільства в цілому). Отже, готовність країни до переходу у безготівкове суспільство визначати- меться, насамперед, такими чинниками, як: до- ступність фінансових послуг, масштаби та част- ка ринку рітейлерів; рівень розвитку технологій; участь споживачів у формальній економіці. Україна, наслідуючи приклад інших країн світу, також стала на шлях впровадження кон- цепції “cashless economy”, спрямованої на ско- рочення рівня готівки в економіці до 2020 р. (максимальне значення відношення М0 до ВВП рис. 4. Рівень використання платіжних карток за функціональним розподілом Джерело: MasterCard Advisors, ECB Payment statistics (2013); * НБУ (2015). Science, technologieS, innovationS • 2017, № 152 наука, технології, інновації • 2017, № 1 припадає саме на 2014 р. — майже 18%) [7]. Відповідно до Стратегії реформування фінан- сового сектору до 2020 р. рівень готівки в еко- номіці очікується не вище ніж 12% (на кінець реалізації Програми). Реалізовувати цю концепцію планується за такими напрямами роботи: зниження попиту на готівку, розвиток безготівкових платежів та інф- раструктури й формування споживчої культури як елемента фінансової грамотності населен- ня. Про продовження політики стимулювання розвитку системи безготівкових розрахунків в Україні у поточному році свідчать нещодавно прийняті Національним банком вимоги (Поста- нова правління Національного банку України від 06.09.2016 р. № 382 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національ- ного банку України”) до банків не покладати на користувача повну відповідальність за спірні операції з використанням платіжних карток. Це сприятиме удосконаленню рівня обслуговуван- ня користувачів платіжних карток і зростанню довіри до їх використання. виСновки З викладеного можна дійти висновку, що основною метою детінізації економіки є ство- рення сприятливих умов для виходу суб’єктів господарювання з тіні, інвестування легалізо- ваних капіталів у розвиток економіки держави тощо. І вирішення цих проблем має бути од- нією з головних цілей скоординованих дій усіх гілок державної влади. Однак методи боротьби з тіньовою економікою в Україні поки що є без- системними й зводяться переважно до вико- ристання каральних санкцій. Без забезпечен- ня зворотного захисту фізичних та юридичних осіб від втручання органів державної влади це не закладає міцних підвалин для зменшення рівня тіньової економіки. Між тим, подолання тіньової економіки є необхідною умовою вхо- дження України до ЄС, а отже, найголовнішою проблемою України на шляху до європейської спільноти. Забезпечення детінізації економіки має бути одним зі складових елементів державної по- літики для зміцнення та розвитку економічної системи країни, спрямованої на гармонізацію інтересів держави та громадянина, створення максимально сприятливих умов для функціону- вання суб’єктів господарювання у правовому полі. Ураховуючи сучасні тенденції у світі щодо безготівкових платежів і динамічний розвиток ринку платіжних карток в Україні, можна також зробити висновок, що найбільш дієвим і сучас- ним механізмом детінізації економіки є продов- ження політики стимулювання розвитку безго- тівкових розрахунків. СпиСок викориСтаних джерел 1. Базилевич В.Д. Методичні аспекти оцінки масш- табів тіньової економіки / В.Д. Базилевич, І.І. Ма- зур // Економіка України. — 2004. — № 8. — С. 36– 44. 2. Варналій З.С. Тіньова економіка: сутність, особ- ливості та шляхи легалізації / З.С. Варналій. — К. : НІСД, 2006. — 567 с. 3. Звіт НДЕІ про НДР “Гармонізація моделі розра- хунку рівня тіньової економіки в розрізі видів економічної діяльності відповідно до оновлених міжнародних стандартів у сфері статистики на- ціональних рахунків (СНР-2008 та КВЕД-2010)”. — 2014. 4. Мандибура В.О. Тіньова економіка як об’єкт си- стемного наукового дослідження / В.О. Манди- бура. — К., 1998. — 134 с. 5. Наказ Мінекономіки від 18.02.2009 № 123 “Про затвердження Методичних рекомендацій роз- рахунку рівня тіньової економіки”. 6. Попович В.М. Економіко-кримінологічна теорія детінізації економіки; монографія / В.М. Попо- вич. — Ірпінь : Акад. держ. податкової служби України, 2001. — 524 с. 7. Постанова правління Національного банку Украї- ни від 06.09.2016 № 382 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України” [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://bank.gov.ua/control/uk/publish/ article?art_id=36329636&cat_id=80928. 8. Турчинов О.В. Тіньова економіка: теоретичні ос - нови дослідження / О.В. Турчинов. — К. : Вид-во АртЕк, 1995. — 300 с. 9. Schneider F., Buehn A., Montenegro C.E. Shadow Economies All over the World. New Estimates for 162 Countries from 1999 to 2007 [electronic re- source]. — Access: https://openknowledge.world- bank.org/bitstream/handle/10986/3928/WPS5356. pdf?sequence=1&isAllowed=y 10. Schneider F. Size and Development of the Shad- ow Economy of 31 European and 5 other OECD Countries from 2003 to 2015: Different Develop- ments. [electronic resource]. — Access: http:// www.econ. jku.at/members/Schneider/f i les/ publications/2015/ShadEcEurope31.pdf. 11. Grossman G. The “Second economy” in USSR. The Underground economy in the United States and Abroad / V.Tanzi (ed.). — Lexington Books, 1983. 12. Gutmann P. The Subterranean Economy / P. Gut- mann // Finantional Analysts Journal. — 1977. — Vol. 33. 13. Kaufmann D. Integrating the Unofficial Economy into Dynamics of Post-Socialist Economies: A framework for Analysis and Evidence / D. Kaufmann, A. Kal- iberda // Development Discussion Paper № 558. — Harvard Institute for International Development. — 1996. — P. 81–120. 14. Tanzi V. The underground economy in the United States: annual estimates: 1930–1980 / V. Tanzi // IMF Staff Papers. — 1983. — Vol. 30, № 2. — Р. 283–305. 15. Schneider F. The Shadow Economy in Europe, 2013 / F. Schneider, A. Kearney [electronic resource]. — Access: https://www.atkearney.com/financial- institutions/featured-article/-/asset_publisher/ j8IucAqMqEhB/content/the-shadow-economy-in- europe-2013/10192 інноваціЙна еконоМіка innovative economy 53 16. Schneider F. Shadow Economies around the World: What Do We Know? / F. Schneider, R. Klinglmair ; Center for Research in Economics, Management and the Arts (CREMA). — Working Papers № 2004- 3. — Basel, 2004. — 59 p. [electronic resource]. — Access: http://www.crema-research.ch/papers/ 2004-03.pdf 17. Raising Ukraine’s productivity: banking sector as an engine for growth / Peport McKinsey&Company / March 2016 [electronic resource]. — Access: http: //www.mckinsey.com/Global-Locations/Europe- and-MiddleEast/Ukraine 18. Belgium, France and Canada closest to cashless societies — China and UAE with the fastest trajec- tory [electronic resource]. — Access: http://www. mastercardadvisors.com/modules/news/130923_ pr_Cashless_Journey.html 19. Изучение экономического влияния [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.visa.com. az/az/ru-az/aboutvisa/research/economicimpact. shtml referenceS 1. Bazylevych V.D., Mazur I.I. (2004) Metodychni as - pekty otsinky masshtabiv tinovoi ekonomiky [Me- thodological Aspects of the shadow economy]. Ekono- mika Ukrainy [Economy of Ukraine] no. 8, рр. 36– 44. 2. Varnalij Z.S. (2006) Tinova ekonomika: sutnist, osob- lyvosti ta shliakhy lehalizatsii [Shadow economy: the nature, characteristics and ways of legalization]. Kyiv, NISD, рр. 567. 3. Zvit NDEI pro NDR “Harmonizatsiia modeli rozrak- hunku rivnia tinovoi ekonomiky v rozrizi vydiv ekono- michnoi diialnosti vidpovidno do onovlenykh mizh - narodnykh standartiv u sferi statystyky natsio nal- nykh rakhunkiv (SNR-2008 ta KVED-2010)” (2014) [NDEI report about GDR “Improvement of the cal- culation model of the shadow economy by sources of economic activity according to updated interna- tional standards in statistics of national accounts (UNSNA–2008 and CEA–2010)”]. 4. Mandybura V.O. (1998) Tinova ekonomika iak obiekt systemnoho naukovoho doslidzhennia [The shadow economy as the object of systematic scientific re- search], Kyiv (in Ukrainian), р. 134. 5. Nakaz Minekonomiky vid 18.02.2009 № 123 “Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsiі roz- rakhunku rivnia tinovoi ekonomiky” [Order of the Ministry of Economy from 18.02.2009 number 123 “On Approval of Methodological recommendations of calculating the level of the shadow economy”]. 6. Popovych V.M. (2001) Ekonomiko-kryminolohichna teoriia detinizatsii ekonomiky; monohrafiia [Eco- nomic and criminological theory Shadow Economy; monograph], Irpin (in Ukrainian): Akad. derzh. po- datkovoi sluzhby Ukrainy, р. 524. 7. Postanova pravlinnia Natsionalnoho banku Ukrainy vid 06.09.2016 № 382 “Pro vnesennia zmin do de- iakykh normatyvno-pravovykh aktiv Natsionalnoho banku Ukrainy” [Resolution of the National Bank of Ukraine from 06.09.2016 number 382 “On amend- ments to some regulatory legal acts of the National Bank of Ukraine”]. Available at: https://bank.gov.ua/ control/uk/publish/article?art_id=36329636&cat_ id=80928. 8. Turchynov O.V. (1995) Tinova ekonomika: teore- tychni osnovy doslidzhennia [Shadow economy: the theoretical foundations of research], Kyiv (in Ukrainian): Vyd-vo ArtEk, р. 300. 9. Schneider F., Buehn A., Montenegro C.E. Shadow Economies All over the World. New Estimates for 162 Countries from 1999 to 2007. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/ handle/10986/3928/WPS5356.pdf?sequence= 1&isAllowed=y 10. Schneider F. Size and Development of the Shadow Economy of 31 European and 5 other OECD Count- ries from 2003 to 2015: Different Developments. Available at: http://www.econ.jku.at/members/ Schneider/files/publications/2015/ShadEcEurope 31.pdf 11. Grossman G. (1983) The “Second economy” in USSR. The Underground economy in the United States and Abroad, ed. V.Tanzi, Lexington Books. 12. Gutmann P. (1977) The Subterranean Economy. Fi- nantional Analysts Journal, Vol. 33. 13. Kaufmann D., Kaliberda A. (1996) Integrating the Unofficial Economy into Dynamics of Post-Socia list Economies: A framework for Analysis and Evidence. Development Discussion Paper № 558. Harvard Institute for International Development, рр. 81– 120. 14. Tanzi V. (1983) The underground economy in the United States: annual estimates: 1930–1980. IMF Staff Papers, Vol. 30, no. 2, рр. 283–305. 15. Schneider F., Kearney A. The Shadow Economy in Europe, 2013. Available at: https://www.atkearney. com/financial-institutions/featured-article/-/asset_ publisher/j8IucAqMqEhB/content/the-shadow- economy-in-europe-2013/10192 16. Schneider F., Klinglmair R. (2004) Shadow Econo- mies around the World: What Do We Know? Center for Research in Economics, Management and the Arts (CREMA). — Working Papers № 2004-3. Basel, р. 59. Available at: http://www.crema-research.ch/ papers/2004-03.pdf 17. Raising Ukraine’s productivity: banking sector as an engine for growth. Peport McKinsey&Company, March 2016. Available at: http://www.mckinsey. com/Global-Locations/Europe-and-MiddleEast/ Ukraine 18. Belgium, France and Canada closest to cashless societies — China and UAE with the fastest trajec- tory. Available at: http://www.mastercardadvisors. com/modules/news/130923_pr_Cashless_Journey. html 19. The study of the economic impact. Available at: http://www.visa.com.az/az/ru-az/aboutvisa/re- search/economicimpact.shtml m.і. KUznetSova o.о. DUbrovina, PhD in Economics looKing for WayS of UnShaDoWing the economy of UKraine Abstract. It was considered the meaning of “shadow economy”. It was observed the historical aspect of the shadow economy research. It was set out the results of typology of approaches and methods of estimation the shadow economy levels that are used in international and national practice. It was given the shadow economy levels of different countries and Ukraine. It was discovered the importance of non-cash payments as an effec- Science, technologieS, innovationS • 2017, № 154 наука, технології, інновації • 2017, № 1 tive way of fighting against corruption and shadow economy. It was analyzed the state of non-cash payments in Ukraine and factors that cause it. Keywords: shadow economy, shadow economy, methods of calculating the level of the shadow economy, un- shadowing the economy, non-cash payments. М.и. куЗнецова е.а. дуБровина, канд. экон. наук в поиСке путеЙ детиниЗации ЭконоМики украины Резюме. Раскрыта суть понятия “теневая экономика”. Рассмотрен исторический аспект исследования теневой экономики. Изложены результаты типологизации существующих в международной и отечествен- ной практике подходов и методов к оцениванию теневой экономики. Приведены оценки уровней теневой экономики в некоторых странах мира и в Украине. Раскрыто значение развития безналичных расчетов как действенного механизма борьбы с коррупцией и теневой экономикой. Проанализировано состояние раз- вития безналичных расчетов в Украине с указанием обуславливающих его факторов. Ключевые слова: теневая экономика, методы расчета уровня теневой экономики, детинизация экономи- ки, безналичные расчеты. інФорМація про авторів кузнецова Мирослава іванівна — головний економіст відділу координації робіт з питань фінансової ста- більності Департаменту фінансової стабільності Національного банку України; +38 (044) 521-89-26; Myroslava. Kuznetsova@bank.gov.ua дубровіна олена олександрівна — канд. екон. наук, заступник начальника управління економічної стратегії департаменту економічної стратегії та макроекономічного прогнозування Міністерства економічного розвитку і торгівлі України — начальник відділу з питань економічної безпеки, детінізації економіки та статистики; +38 (044) 253-75-54; dubrovina@me.gov.ua; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2761-518X information aboUt the aUthorS Kuznetsova m.і. — group economist of the Office of Work Coordination on the Financial Stability Department of the National Bank of Ukraine; +38 (044) 521-89-26, Myroslava.Kuznetsova@bank.gov.ua Dubrovina o.о. — PhD in Economics, a deputy head of Economic Strategy of the Macroeconomic Forecast and Economic Policy Department of the Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine — head of Economic Security, Unshadowing the Economy and Analysis Department; +38 (044) 253-75-54, dubrovina@me.gov.ua; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2761-518X инФорМация про авторов кузнецова М.и. — главный экономист отдела координации работ по вопросам финансовой стабильнос- ти Департамента финансовой стабильности Национального банка Украины; +38 (044) 521-89-26; Myroslava. Kuznetsova@bank.gov.ua дубровина е.а. — канд. экон. наук, заместитель начальника управления экономической стратегии департа- мента экономической стратегии и макроэкономического прогнозирования Министерства экономического раз- вития и торговли Украины — начальник отдела по вопросам экономической безопасности, детенизации эконо- мики и статистики; +38 (044) 253-75-54; dubrovina@me.gov.ua; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2761-518X