Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку

В умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку порушується проблема місця людини в сучасному світі. Її розв’язання розкриває все різноманіття особливостей сучасного стану людства та перспектив людини в питаннях самопізнання. Інформаційно-знаннєва епоха ставить перед лю...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2017
Автори: Пархоменко, О.В., Пархоменко, В.Д.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2017
Назва видання:Наука, технології, інновації
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/150841
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку / О.В. Пархоменко, В.Д. Пархоменко // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 4 (4). — С. 3-9. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-150841
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1508412025-02-23T19:26:19Z Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку Человек будущего в условиях формирования информационо-знаниевой парадигмы цивилизационого развития Man of the future in the condition s of formation of the information and knowledge paradigm of civilizational development Пархоменко, О.В. Пархоменко, В.Д. Проблеми науково-технічної діяльності В умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку порушується проблема місця людини в сучасному світі. Її розв’язання розкриває все різноманіття особливостей сучасного стану людства та перспектив людини в питаннях самопізнання. Інформаційно-знаннєва епоха ставить перед людиною багато завдань і викликів, подолання яких має привести до фундаментальних змін і зрушень у її розвитку. Потреби особистості переорієнтовуються з матеріальних на духовні й інформаційно-знаннєві. У статті людина розглядається як складова природи, вона вимушена діяти відповідно до законів природи. Тому за основу взято систему, в якій людина одночасно є індивідуально-соціально-природною. Природа зробила людину неповторно єдиною. Так само, як і соціум природа відслідковує та реагує на поведінку кожного з нас. Вона є колискою і середовищем життєдіяльності людини, єдиним джерелом, звідки особистість черпає усе необхідне для свого існування. У рамках теоретико-економічного аналізу визначено провідну роль людини та її характерні риси в умовах інформаційно-знаннєвої парадигми життєдіяльності. В условиях формирования информационно-знаниевой парадигмы цивилизационного развития затрагивается проблема места человека в современном мире. Ее решение раскрывает все многообразие особенностей современного состояния человечества и перспектив человека в вопросах самопознания. Информационно-знаниевая эпоха ставит перед человеком много задач и вызовов, преодоление которых должно привести к фундаментальным изменениям и сдвигам в ее развитии. Потребности личности переориентируются с материальных на духовные и информационно-знаниевые. В статье человек рассматривается как составляющая природы, он вынужден действовать в соответствии с законами природы. Поэтому за основу взято систему, в которой человек одновременно является индивидуально-социально-естественным. Природа человека сделала неповторимо единственным. Так же, как и социум природа отслеживает и реагирует на поведение каждого из нас. Она является колыбелью и средой жизнедеятельности человека, единственным источником, откуда личность черпает все необходимое для своего существования. В рамках теоретико-экономического анализа определены ведущая роль человека и его характерные черты в условиях информационно-знаниевой парадигмы жизнедеятельности. When the information and knowledge paradigm of civilizational development is being formed, the problem of a person's place in the modern world arises. The solution of the problem reveals the peculiarities of the present state of mankind and the prospects for self-knowledge of man. The era of information and knowledge poses many challenges and challenges tasks for a person. Solution of Solving the issues will lead to fundamental changes in the era. Personal needs are will be reoriented from materialones to spiritual and informational and knowledgeable ones. In the article a person is considered as a component of nature. He is forced to act in accordance compliance with the laws of nature. Therefore, the main is a system in which a person is simultaneously considered as an individual, social, natural object. Nature has made a person unique. Like nature, society monitors and reacts to the behavior of each of us. Nature is the environment of human life. Nature is the only source from which the person derives everything necessary for his existence. Within the framework of theoretical and economic analysis, the leading role of a person and his characteristic features is are determined in the context of an informational and knowledgeable paradigm of life activity. 2017 Article Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку / О.В. Пархоменко, В.Д. Пархоменко // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 4 (4). — С. 3-9. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 2520-6524 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/150841 331.341.1 uk Наука, технології, інновації application/pdf Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблеми науково-технічної діяльності
Проблеми науково-технічної діяльності
spellingShingle Проблеми науково-технічної діяльності
Проблеми науково-технічної діяльності
Пархоменко, О.В.
Пархоменко, В.Д.
Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
Наука, технології, інновації
description В умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку порушується проблема місця людини в сучасному світі. Її розв’язання розкриває все різноманіття особливостей сучасного стану людства та перспектив людини в питаннях самопізнання. Інформаційно-знаннєва епоха ставить перед людиною багато завдань і викликів, подолання яких має привести до фундаментальних змін і зрушень у її розвитку. Потреби особистості переорієнтовуються з матеріальних на духовні й інформаційно-знаннєві. У статті людина розглядається як складова природи, вона вимушена діяти відповідно до законів природи. Тому за основу взято систему, в якій людина одночасно є індивідуально-соціально-природною. Природа зробила людину неповторно єдиною. Так само, як і соціум природа відслідковує та реагує на поведінку кожного з нас. Вона є колискою і середовищем життєдіяльності людини, єдиним джерелом, звідки особистість черпає усе необхідне для свого існування. У рамках теоретико-економічного аналізу визначено провідну роль людини та її характерні риси в умовах інформаційно-знаннєвої парадигми життєдіяльності.
format Article
author Пархоменко, О.В.
Пархоменко, В.Д.
author_facet Пархоменко, О.В.
Пархоменко, В.Д.
author_sort Пархоменко, О.В.
title Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
title_short Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
title_full Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
title_fullStr Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
title_full_unstemmed Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
title_sort людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку
publisher Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2017
topic_facet Проблеми науково-технічної діяльності
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/150841
citation_txt Людина майбутнього в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку / О.В. Пархоменко, В.Д. Пархоменко // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 4 (4). — С. 3-9. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Наука, технології, інновації
work_keys_str_mv AT parhomenkoov lûdinamajbutnʹogovumovahformuvannâínformacíjnoznannêvoíparadigmicivílízacíjnogorozvitku
AT parhomenkovd lûdinamajbutnʹogovumovahformuvannâínformacíjnoznannêvoíparadigmicivílízacíjnogorozvitku
AT parhomenkoov čelovekbuduŝegovusloviâhformirovaniâinformacionoznanievojparadigmycivilizacionogorazvitiâ
AT parhomenkovd čelovekbuduŝegovusloviâhformirovaniâinformacionoznanievojparadigmycivilizacionogorazvitiâ
AT parhomenkoov manofthefutureintheconditionsofformationoftheinformationandknowledgeparadigmofcivilizationaldevelopment
AT parhomenkovd manofthefutureintheconditionsofformationoftheinformationandknowledgeparadigmofcivilizationaldevelopment
first_indexed 2025-11-24T16:09:50Z
last_indexed 2025-11-24T16:09:50Z
_version_ 1849688683508137984
fulltext Проблеми науково-технічної діяльності ProblemS of Scientific and technological activitieS 3 УДК 331.341.1 о.в. Пархоменко, канд. екон. наук, доцент в.д. Пархоменко, д-р техн. наук, професор лЮдина маЙбутньоГо в умовах Формування інФормаЦіЙно-ЗнаннЄвої ПарадиГми ЦивіліЗаЦіЙноГо роЗвитку Резюме. В умовах формування інформаційно-знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку порушується проблема місця людини в сучасному світі. Її розв’язання розкриває все різноманіття особливостей сучас- ного стану людства та перспектив людини в питаннях самопізнання. Інформаційно-знаннєва епоха ставить перед людиною багато завдань і викликів, подолання яких має привести до фундаментальних змін і зрушень у її розвитку. Потреби особистості переорієнтовуються з матеріальних на духовні й інформаційно-знаннєві. У статті людина розглядається як складова природи, вона вимушена діяти відповідно до законів природи. Тому за основу взято систему, в якій людина одночасно є індивідуально-соціально-природною. Природа зробила людину неповторно єдиною. Так само, як і соціум природа відслідковує та реагує на поведінку кож- ного з нас. Вона є колискою і середовищем життєдіяльності людини, єдиним джерелом, звідки особистість черпає усе необхідне для свого існування. У рамках теоретико-економічного аналізу визначено провідну роль людини та її характерні риси в умовах інформаційно-знаннєвої парадигми життєдіяльності. Ключові слова: інформація, знання, людина, закони природи, свідомість, парадигма, модель, цивілізацій- ний розвиток. Постановка Проблеми Ми живемо у час великих перетворень, коли змінюються століття, тисячоліття, епохи. В сучасних умовах соціально-економічного роз - витку формується новий світогляд, заснований на системі єдності інформації, енергії і речови- ни, новому уявленні про людину. Сучасна наука говорить нам, що в природі відбувається пере- хід від матеріального світу до світу енергій [1]. Змінюються усі сфери життя. Цей перехід роз- криває нові якості людини, змінює її ставлення як до себе, так і до інших, до свого здоров’я і розширює розуміння сутності існування. Вер- шина інтересів людини зміщується до само- пізнання. Авторитет і можливості нашої країни за- лежать від формування людини майбутнього. В процесі організації освіти і виховання майбут- нього покоління не останню роль відіграє наша педагогічно-наукова еліта, на яку покладено завдання передбачення і розробки пропозицій для соціально-економічних та цивілізаційних перетворень, зокрема в навчальному і вихов- ному процесах. Дослідження соціально-еконо- мічних і цивілізаційних перетворень сьогодення мають велике значення для навчання і вихован- ня людини майбутнього, організації сучасної освіти. Нова парадигма розвитку вимагає нового уявлення про феномен людини, розуміння ба- зових основ її існування, а також оновлених підходів до самовдосконалення в напрямі по- стійного пошуку цікавих ідей, спрямованих на розв’язання нових проблем. Ми увійшли в тре- тій етап цивілізаційного розвитку — постін- дустріальний, пройшовши аграрний та індустрі- альний. На зміну економічній теорії К. Маркса, яка базувалась на ресурсах і фізичній праці, прийшла економічна теорія П. Ромера, яка ба- зується на трьох складових розвитку: знання — 60%, а 40% залежить від ресурсів і фізичної праці [2; 3]. Відбувається перехід від матеріаль- ної моделі поведінки людини до енергетичної моделі розвитку. На третьому етапі цивілізаційних перетво- рень починає відігравати важливу роль процес знаходження балансу інтересів і компромісів між людиною та суспільством, перебуваючи в гармонії з законами природи [4]. Розвиток лю- дини і суспільства увійшов в етап взаємозалеж- ного існування. Це зовсім інший принцип взає- мовідносин між людиною і суспільством. Пішов у минуле принцип адміністративного управлін- ня суспільством і виробничою структурою. Сучасна складність і різноманітність навко- лишнього світу, виклики та проблеми епохи, ставлять багато нових запитань, пов’язаних із проблемою розуміння внутрішньої сутності особистості. Людина стає центром соціального та економічного розвитку. Наше життя знахо- диться в періоді формування і впровадження нових принципів, правил і умов життєдіяльності наука, технолоГії, інноваЦії • 2017, № 4 Science, technologieS, innovationS • 2017, № 44 людини, а це вимагає в свою чергу формування нової свідомості особистості, що й робить ак- туальною тему нашого дослідження [5]. мета роботи — визначення напрямів змін у системі виховання людини майбутнього в умо- вах формування інформаційно-знаннєвої пара- дигми цивілізаційного розвитку. аналіЗ дослідЖень і ПублікаЦіЙ Варто зазначити, що формування людини майбутнього в умовах панування інформаційно- знаннєвої парадигми цивілізаційного розвитку розпочалося з розробки наукових основ сучас- ного вчення про індивідуальне здоров’я люди- ни, що було назване енергетичною моделлю розвитку [1; 6; 7]. Сформована нова триєди- на модель людини, яка складається з фізич- ного тіла, психіки і свідомості. Сформульова- но основ ні принципи її побудови. Людину не можна розглядати відірваною від природи, від законів, яким вона підкоряється [4; 6]. Сучасна наука розглядає людину в єдності фізичного і духовного її стану, особистість досліджується як цілісна структура, яка перебуває в гармонії із законами природи [10]. Другий глибинний, базовий аспект розгляду цілісної людини в енергетичній парадигмі є до- помогою особистості зрозуміти цілі, завдання і сутність свого життя. Значення цього аспекту діяльності важко переоцінити. Сутність життя — це системоутворюючий фактор. Для людини — це фундамент життя, об’єднуюча основа діяль- ності. Найкращим гармонізуючим і підтримую- чим життя фактором є гуманна довгострокова мета [11; 12]. Наступною особливістю сучасного етапу соціально-економічного розвитку є лавинопо- дібне зростання інформації. Наведемо деякі приклади. Наприклад, у мережі Facebook що- місячно з’являєтеся приблизно 30 млрд нових джерел інформації. Обсяг фіксованої інформа- ції на планеті за останні 20 років збільшився приблизно в 100 разів. Кожну секунду в Інтер- неті з’являється близько двох мільйонів елек- тронних повідомлень. Ці цифри свідчать про інформаційний “вибух”. У науковій праці академіка В.М. Глушкова ка- тегорія “інформація” розглядається як міра змін матерії і енергії в просторі і часі. Він уперше побачив зв’язок інформації з енергією [13]. Учений Масару Емото довів, що вода реагує на інформацію. Вода має пам’ять, чує музику, реагує на слова, реагує на всі види інформації [14]. Можна навести ще багато прикладів, які неможливо пояснити без припущення, що ін- формація має властивість бути енергетичною категорією світоустрою. Аналіз наведених прикладів свідчить, що інформація одночасно виконує функцію енерге- тичної складової природи. Енергетичний підхід до розуміння сутності інформації дає підстави стверджувати, що відбуваються суттєві зміни в життєдіяльності людини при переході до енер- гетичного, інформаційно-знаннєвого періоду цивілізаційного розвитку. реЗультати дослідЖення У сучасному світі центральною є пробле- ма місця людини, котра розкриває все різ- номаніття особливостей розвитку людства, шляхів вирішення нагальних питань і перспек- тив діяльності людини в питаннях самопізнання. Інформаційно-знаннєва епоха висуває перед людиною багато завдань і викликів, подолання яких має привести до фундаментальних змін і зрушень у розвитку особистості, характер яких буде переорієнтовуватися із матеріальних потреб на духовні та інформаційно-знаннєві [1; 15]. Природа є колискою і середовищем життє- діяльності людини, єдиним джерелом, звідки вона черпає усе необхідне для свого існування. Як невід’ємна частина природи людина в сво- їх відносинах з нею пройшла низку етапів: від повного обожнювання і поклоніння природним силам, до ідеї повної і безумовної влади над природою. Сьогоднішні умови розвитку при- мушують гармонійно взаємодіяти з силами при- роди [1]. Людина — невід’ємна частина природи, сформована в межах світового природничого процесу, результатом якого є життя в різних його формах. Сучасна людина є продуктом ба- гатьох факторів, які створюють її унікальність і неповторність. Це особливо важливо в умовах формування інформаційно-знаннєвої парадиг- ми сучасного розвитку. До таких факторів мож- ливо віднести: • людина сучасного типу — це, перш за все, є людина нових моральних цінностей. Форму- вання нової системи цінностей та ідеалів — той курс, котрим буде керуватись нове поко- ління, тому сьогодні від кожного з нас зале- жить, яка система цінностей буде пануючою для людської цивілізації найближчим часом, її якість і дієвість. • людина нового зразка формується як люди- на інформаційно-знаннєвого носія та інтер- претатора величезної кількості інформації. Проходячи крізь призму свідомості, інфор- мація відповідно до мети наділяється пев- ним суб’єктивним змістом, перетворюючись у знання — основу розвитку. Інформація є ре - сурсом для реалізації інтелектуальних здіб- ностей людини; Проблеми науково-технічної діяльності ProblemS of Scientific and technological activitieS 5 • сучасна епоха вимагає нових знань, які є результатом інтелектуальних можливос- тей людини. Нові цивілізаційні зміни та інформаційно-знаннєві потреби сприяють переорієнтації мислення на творчість; • креативність і бажання до самореалізації у творчих формах діяльності — одна з голов - них тенденцій розвитку сучасної людини, яка дає їй змогу переорієнтуватися на неорди- нарне мислення та збагачення творчого по- тенціалу. Людина сьогодні дійсно стикається з низ- кою проблем і перетворень, але варто сказати, що вона володіє також спектром можливостей і справжніх історичних місій, котрі наділяють су- часне людство надзвичайною відповідальністю перед усією цивілізацією [17–19]. Усе, що відбувається навколо нас, відбува- ється за законами природи. Всі процеси в при- роді проходять три етапи: спочатку формуєть- ся мета, потім створюється знання для досяг- нення мети і тільки потім відбувається стадія матеріалізації. Отже, центром розв’язання будь- якої проблеми є знання. Цей закон природи — надзвичайно важли- вий. Забезпечуючи і закріплюючи технологію проходження будь-якого процесу як у нашому соціумі, так і всіх процесів, які відбуваються в навколишньому природному середовищі, цей закон дає відповідь, як мінімум, ще на два за- питання. По-перше, основою розвитку є знання, а, по-друге, кожен із нас формує своє майбутнє індивідуально. Це є дуже важливим. Усе починається з го- лови, з думки. Оскільки людина є частиною природи, вона вимушена діяти відповідно до зако- нів природи. Але чомусь у багатьох наукових працях людина розглядається як індивідуаль- но-соціальна система і майже немає наукових досліджень, в яких вона розглядалась би одно- часно як потрійна система, а саме як індивіду- ально-соціально-природна. Природа людину зробила неповторно-єдиною, індивідуальною. Як і соціум, природа відслідковує і реагує на поведінку кожного з нас. Людина підкоряється як законам соціальної системи, так і законам природи. Взаємозв’язок людини з соціумом відбувається на матеріаль- ній основі, а тому ми його бачимо та відчуваємо всюди і постійно. З природою цей процес відбу- вається по “ненадрукованим” законам, які функ- ціонують на основі енергетично-інформацій - ного обміну. Сьогоднішньому, постіндустріальному пе- ріоду розвитку, вчені дають різні назви, тлума- чення і пояснення, наприклад: інформаційний, знаннєвий, енергетичний, інформаційно-знан- нєвий та ін. Усі ми є свідками того, що третій етап цивілі- заційного розвитку формується на інших прин- ципах і на інших особливостях ніж притаманних попереднім етапам розвитку. Таких особливос- тей багато. Однією з них є зміна базових основ економічного зростання і економічного розвит- ку, які описуються вже не теорією К. Маркса, а економічною теорією П. Ромера, що доводить: основою розвитку є знання, які створює лю- дина. А тому її інтелект і творча праця стають центром уваги. Знання людина створює через обробку зіб- раної під мету інформації. Тому людина є влас- ником цього творчого продукту і вирішує його подальшу долю. Патентує чи шляхом публікації і переведе знання в інформацію, залишає знання в ранзі ноу-хау. Отже, одне і те саме одночас- но для одного може бути знанням, а для інших інформацією. Наприклад, викладач в аудиторії викладає свої знання, а студенти сприймають ці знання як інформацію і у кожного своє розумін- ня її сутності. Можна навести й інший приклад. Патент на винахід законодавчо закріплює знан- ня за автором, а надрукований у державному бюлетені той самий патент стає інформацією для використання суспільством. Виникає запитання, що таке інформація і що таке є знання? Дослідження показують, що і сьогодні однозначного розуміння цих катего- рій серед науковців немає. Оскільки джерелом розвитку є інформація — основа для створення знань, а знання в свою чергу переходять у ка- тегорію “інформація”, розглянемо визначення саме цієї категорії. Існує десятки визначень, але ми дотримує- мося визначення категорії “інформація” В. Глуш - кова, який розглядав її “як фундаментальну суб- станцію, яка є відображенням змін речовини та енергії в часі та просторі”. Ми вважаємо і доводимо, що: • знання створюють природа і людина; • інформація — це природна категорія, яка є показником природних змін, а тому це ре- зультат діяльності або природи, або є показ- ником результату праці людини; • інформація і знання внутрішньо взаємо по- в’язані та розглядаються у вигляді діалектич- ної системи “інформація – людина – знання”, яка є керованою і функціонує за обов’язкової участі людини; • природа здійснює захист своїх перетворень за допомогою ентропії, а суспільство — за до - помогою системи інтелектуальної власності; • інформація виконує три функції: змістовну (матеріальну), інформаційну (енергетичну), наука, технолоГії, інноваЦії • 2017, № 4 Science, technologieS, innovationS • 2017, № 46 а також функцію джерела безкінечного роз- витку; • інформація органічно вплетена в цивілізацій- ний розвиток. На жаль, законодавче визначення катего- рії “інформація” в “Законі про інформацію”, на нашу думку, не відповідає її сутності [20]. Спілкування з вченими показує, що досить важко сприймається теза зв’язку інформації з її енергетичним наповненням, а тому наведу приклади, які пояснити неможливо без зв’язку інформації з енергетичною складовою. Наприк- лад, тварина виконує заочні команди дресиру- вальника, який знаходяться в іншій кімнаті, або в зоні АТО собака попереджає військових про початок обстрілів. Вона ховається за декілька хвилин до початку обстрілів в укриття. Як дохо- дить інформація до тварини? Пояснити це мож- ливо тільки наявністю енергетично-інформацій- ного зв’язку. Я наведу ще один приклад, який пояснює, як це відбувається в природі. Візьмемо кіль- ка однакових камертонів і примусимо звучати один з них, але й інші теж чомусь починають звучати. Чому? Відомо, що в цьому прикладі реалізується ефект резонансу, який є частиною сутності закону тяжіння. В ньому реалізується принцип “подібна енергія реагує на подібну”, а якщо інформація є енергією, то ми можемо зробити дуже важливий висновок, що “подібна інформація реагує на подібну інформацію”. На основі цього висновку: • формується інформаційна медицина; • формуються мікроклімати в колективах і сі- м’ях; • людина сама формує майбутні події навколо себе тощо. Наведений приклад свідчить, що енергія відповідної частоти об’єднується з енергією, яка має однакові частотні характеристики. Цей принцип реалізується і в процесі інформа цій но- енергетичного обміну. Людина є генератором енергетичних змін, які за допомогою інфор- ма ційно-енергетичного обміну наповнюються додатковою аналогічною енергією, якої багато навколо нас. Так відбувається збагачення і на- повнення людини додатковою природною енер- гією. Але природа своїми законами закріплює право ініціативи за людиною. Просимо кожного звернути увагу на це правило природи! Оскільки основою цивілізаційного розвитку стають знання і інформація, то починає відбу- ватися переорієнтація суспільств на зміну своїх потреб, відбувається перехід від матеріальних потреб на інформаційно-знаннєві, йде пере- формування матеріальної парадигми розвитку на інформаційно-знаннєву. Сучасна людина отримує і переробляє ін- формації за місяць стільки, скільки в XXVI сто- літті отримувала за все своє життя. Сьогодні, відповідно до закону Мура, інформація понов- люється за 1,5 року. Цьому сприяють і зручні умови передачі та доступу до інформації. Кількість інформації постійно зростає, а це означає, що енергетична складова теж зростає і буде зростати й надалі, ось чому інформацій- но-знаннєву парадигму розвитку в науковій лі- тературі дехто відносить до енергетичної. На- приклад, такої думки дотримується доктор ме- дичних наук Лариса Попова, яка, на наш погляд, є одним із піонерів бачення людини з позиції її “внутрішньосистемної упорядкованості”, з по- зиції єдності свідомості з фізичним і психічним її станом. Перехід від матеріальної до інформаційно- знаннєвої парадигм розвитку призводить до змін всіх сфер життя. Оскільки людина стає центром розвитку, то вже сьогодні виникає необхідність знаходження балансу інтересів і компромісів між людиною і суспільством, між працівником і керівником. Це свідчить про потребу внесення зміни в системи навчання, виховання і управ- ління соціально-економічним процесом. При переході від матеріальної до інформа- ційно-зненнєвої парадигми розвитку розкри- ваються нові якості людини, особливо молодої людини, змінюється її ставлення як до себе, так і до інших, до свого здоров’я, до розуміння сутності свого існування. Відбувається зміна пріоритетів в оцінці сво- го життя і наголос робиться не на тому, що вже маєш, а на тому, що здатен зробити найближ- чим часом. Сутністю нової парадигми розвитку і моделі поведінки людини є вислови “думай серцем” або “відношення до інших формуй та- ке, як до себе”. Вершина інтересів майбутньої молодої людини вже сьогодні переорієнтову- ється на процес самовдосконалення і само- пізнання, на формування нового мислення, яке перебуває в свідомості людини. Ось чому найвищим результатом роботи педагога, на наш погляд, є його вплив на свідо- мість людини. Сьогодні ми маємо близько 1,5 тисячі видів діяльності. Спрямування навчаль- ного процесу на оволодіння набором компе- тентностей стає недостатньою умовою. Треба готувати людину до нових змін і нових випро- бувань, треба змінювати її свідомість. Дуже приємно на запитання: “Що Вам дає дисципліна, яку я викладав?”, почути відповідь студентки “Відбувається зміна свідомості”. Май- же таку само відповідь ми почули і від викла- дачів, які взяли участь в науково-практичному семінарі, що відбувався у вересні цього року Проблеми науково-технічної діяльності ProblemS of Scientific and technological activitieS 7 в УкрІНТЕІ. Учасники семінару, який ми про- вели два місяці тому, вважають, що треба ор- ганізувати науково-практичну конференцію за аналогічною тематикою. Наступного року ми запланували проведення такої конференції. висновки Ми впевненні, що в сучасних умовах роз- витку необхідна активна роз’яснювально-про - світницька діяльність у вигляді проведення кон- ференцій, зустрічей, круглих столів, а краще було б і введення у навчальний процес відпо- відної дисципліни. Нам також здається, що до- цільним було б проведення досліджень з ви- явлення особливостей і вимог сучасного со- ціаль но-економічного розвитку нового етапу цивілізаційного розвитку, який базується на гу- маністичній основі уявлень про людину і сутність життя. Науку, яка досліджує універсальні базові ідеї, бажано було б віднести до пріоритетної, до метанауки. На жаль, наше суспільство знаходиться ще в міцних обіймах матеріальної парадигми, в обіймах індустріального етапу розвитку. Але природа примушує всіх нас до більш швидких дій, швидшого переходу до нової моделі по- ведінки. Відомий вислів І.В. Мічуріна “Мы не можем ждать милостей от природы, взять их у нее — наша задача”, який є характерним для індуст - ріальної епохи, бажано замінити на думку муд- рості “Часи змінюються і разом з ними зміню- ємося ми” (Овідій). Ми бачимо, що зовсім інша сутність закла- дена в сучасному постіндустріальному розвитку порівняно з попередніми. А це вимагає форму- вання нової людини майбутнього. Підсумовуючи, зазначимо, що на планеті вже відбуваються безперечні та всім зрозумілі процеси, які свідчать: людина і суспільство увій- шли в стадію взаємозалежної дії, яка вимагає нової системи управління соціально-еко но міч- ним розвитком, формування нових підходів до організації навчального процесу, виховання нового майбутнього покоління. Перераховані особливості сучасного цивілізаційного розвитку є важливими і малодослідженим напрямами ді- яльності, а тому всім нам є над чим думати. сПисок використаної літератури 1. Попова Л.А. Человек в потоке перемен / Л.А. По- пова. — К. : Інтерсервіс, 2015. — 198 с. 2. Ромер П. Растущий оборот прибылей и долго- срочный экономический рост / П. Ромер // Жур- нал политической экономии. — 1986. — № 94, октябрь. — С. 1002–1011. 3. Solow R.M. A contribution the theory of economical growth / R.M. Solow // Quartery Journal of Eco- nomics. — 1956. — Р. 3–4. 4. Пархоменко О.В. Інформація і знання: взаємо- зв’язок : монографія. — К. : Державний інститут інтелектуальної власності, 2010. — 268 с. 5. Пархоменко А.О. Свідомість. Інформація та управ- ління в організації колективної праці / А.О. Пар- хоменко // Вісник КНУТД. — 2007. — № 1. — С. 106–113. 6. Апанасенко Г.Л. Санологія. Медичні аспекти ва- леології : підручник / Г.Л. Апанасенко, Л.А. По- пова, А.В. Магльований. — Львів : ПП “Кварт”, 2011. — 303 с. 7. Вульф В.В. Холододинамика вашей жизни / В.В. Вульф, К. Ректор ; пер. с англ. — М. : ЛАС, 1994. — 182 с. 8. Пригожин И. Порядок из хаоса. Новый диалог че- ловека с природой / И. Пригожин, И. Стенгерс ; пер. с англ. — М. : изд-во “Прогресс”, 1986. — 432 с. 9. Вернадский В.И. Биосфера и ноосфера / В.И. Вер- надский // Мысли о ноосфере. — М. : Наука, 1989. — 261 с. 10. Вернадский В.И. Научная мысль как планетное явление / В.И. Вернадский. — М. : Наука, 1991. — С. 77. 11. Образ человека будущего: кого и как воспиты- вать в подрастающих поколениях : коллектив- ная монография ; под ред. О.А. Базалука. — К. : Кондор, 2011. — Т. 1. — 328 с. 12. Савченко С.В. Філософія глобального інформа- ційного суспільства як цивілізаційна парадигма розвитку сучасного суспільства / С. В. Савчен- ко // Гілея : науковий вісник [зб. наук. пр.] — К. : Вид-во УАН ТОВ “НВП” “ВІР”, 2014. — Вип. 90. — С. 194–198. 13. Глушков В.М. Кибернетика. Вопросы теории и практики / В.М. Глушков. — М. : Наука, 1986. — 488 с. 14. Эмото М. Исцеляющая вода. Информация — ви- брация — материя / М. Эмото, Ю. Флиге ; пер. с нем. — М. : ООО Издательство “София”, 2007. — 112 с. 15. Пархоменко О.В. Інформаційно-знаннєвій підхід до визначення парадигми соціально-економіч- ного розвитку / О.В. Пархоменко, В.Д. Пархо- менко // Наука, технології, інновації. — 2017. — № 1. — С. 13–20. 16. Пархоменко О.В. Інформація як природна кате- горія і її зв’язок зі знаннями / О.В. Пархоменко, В.Д. Пархоменко // Наука, технології, іннова- ції. — 2017. — № 2. — С. 3–9. 17. Воронкова В.Г. Філософія розвитку сучасного суспільства: теоретико-методологічний контекст : монографія / В.Г. Воронкова. — Запоріжжя : РВВ ЗДІА, 2012. — 262 с. 18. Нікітенко В.О. Загальнолюдські цінності як гео- цінності планетарного масштабу : антропологіч- ний вимір / В.О. Нікітенко // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії : зб. наук. пр. — Запоріжжя : Вид-во ЗДІА, 2013. — № 55. — С. 139–146. 19. Мельник В.В. Интеллектуально-духовные прио- ритеты цивилизационного развития в условиях трансформации постиндустриального общест- ва в информационное и “общество знаний” / В.В. Мельник // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: зб. наук. пр. — Запоріжжя : вид-во ЗДІА, 2016. — Вип. 66. — С. 78–89. 20. Закон України “Про інформацію” № 2658-XII від 02.10.1992 р. // Відомості Верховної Ради Украї- ни. — 1992. — № 48. наука, технолоГії, інноваЦії • 2017, № 4 Science, technologieS, innovationS • 2017, № 48 referenceS 1. Popova L.A. (2015) Chelovek v potoke peremen [The Man in the Flow of Change] Кyiv (in Ukr.): Іnterservіs Publ., 198 р. 2. Romer P. (1986) Rastushchij oborot pribylej i dol- gosrochnyj ehkonomicheskij rost [Rising turnover profits and long-term economic growth]. Zhurnal politicheskoj ehkonomii [Journal of political eco- nomy], no. 94, рр. 1002–1011. 3. Solow R.M. (1956) A contribution the theory of eco- nomical growth. Quartery Journal of Economics, pp. 3–4. 4. Parkhomenko O.V. (2010) Informatsiia i znannia: vzaiemozviazok [Information and Knowledge: In- terconnection]: monograph. Кyiv (in Ukr.): State Institute of Intellectual Property, 268 р. 5. Parkhomenko A.O. (2007) Svidomist. Informatsiia ta upravlinnia v orhanizatsii kolektyvnoi pratsi [Con- sciousness. Information and management in the or- ganization of collective labor]. Visnyk KNUTD [Jour - nal of the KNUTD], Vol. 1, рр. 106–113. 6. Apanasenko H.L., Popova L.A., Mahlovanyi A.V. (2011) Sanolohiia. Medychni aspekty valeolohii [Sanology. Medical aspects of valeology]: textbook. Lviv (in Ukr.): Kvart Publ., 303 р. 7. Vulf V.V., Rektor K. (1994) Kholododinamika vashey zhizni [Cold dynamics of your life]. Trans. from Eng- lish. Moscow (in Russ.): LAS Publ., 182 р. 8. Prigozhin I., Stengers I. (1986) Poryadok iz khaosa. Novyy dialog cheloveka s prirodoy [Order from chaos. A new dialogue of man with nature]. Trans. from English. Moscow (in Russ.): Progress Publ., 432 р. 9. Vernadskiy V.I. (1989) Biosfera i noosfera. Mysli o noosfere [Biosphere and noosphere. Thoughts on the noosphere]. Moscow (in Russ.): Nauka Publ., 261 р. 10. Vernadskiy V.I. (1991) Nauchnaya mysl kak planet- noye yavleniye [Scientific thought as a planetary phenomenon]. Moscow (in Russ.): Nauka Publ., 77 р. 11. Obraz cheloveka budushchego: kogo i kak vospity- vat v podrastayushchikh pokoleniyakh: kollektivna- ya monografiya (2011) [The image of the man of the future: Who and how to educate in the younger generations: a collective monograph]. Ed. O.A. Ba- zaluka. Кyiv (in Ukr.): Kondor Publ., Vol. 1, 328 р. 13. Glushkov V.M. (1986) Kibernetika. Voprosy teorii i praktiki [Cybernetics. Theory and practice]. Mos- cow (in Russ.): Nauka Publ., 488 p. 14. Emoto M., Flige Yu. (2007) Istselyayushchaya voda. Informatsiya — vibratsiya — materiya [Healing wa- ter. Information — vibration — matter]. Trans. from German. Moscow (in Russ.): Sofiya Publ.,112 р. 15. Parkhomenko O.V., Parkhomenko V.D. (2017) Infor- matsiino-znannievii pidkhid do vyznachennia parady- hmy sotsialno-ekonomichnoho rozvytku [Information and the knowledge-based approach the determi- nation of the paradigm of socio-economic devel- opment]. Nauka, tekhnolohii, innovatsii [Science, technologies, innovations], Vol. 1, рр. 13–20. 16. Parkhomenko O.V., Parkhomenko V.D. (2017) In- formatsiia yak pryrodna katehoriia i yii zviazok zi znanniamy [Information as a natural category and its relationship with knowledge]. Nauka, tekhnolo- hii, innovatsii [Science technologies innovations], Vol. 2, рр. 3–9. 17. Voronkova V.H. (2012) Filosofiia rozvytku suchasno- ho suspilstva: teoretyko- metodolohichnyi kontekst [Philosophy of development of modern society: theoretical and methodological context: mono- graph. Zaporizhzhia (in Ukr.): ZDIA Publ., 262 р. 18. Nikitenko V.O. (2013) Zahalnoliudski tsinnosti yak heotsinnosti planetarnoho masshtabu: antropolo- hichnyi vymir [Common human values as a geopo- litical value of the planetary scale: anthropological dimension]. Humanitarian bulletin of the Zaporizh- zhya State Engineering Academy: a collection of scientific works. Zaporizhzhia (in Ukr.): ZDIA Publ., Vol. 55, рр. 139–146. 19. Melnik V.V. (2016) Intellektualno-dukhovnye prio ritety tsivilizatsionnogo razvitiya v usloviyakh transformatsii postindustrialnogo obshchestva v informatsionnoe i “obshchestvo znaniy” [Intellectual and spiritual pri- orities of civilizational development in the conditions of transformation of postindustrial society into infor- mational and “knowledge socie ty”]. Humanitarian bulletin of the Zaporizhzhya sta te engineering acad- emy: a collection of scientific works. Zaporizhzhia (in Ukr.): ZDIA Publ., Vol. 66, рр. 78–89. 20. Zakon Ukrainy “Pro informatsiiu” № 2658-XII vid 02.10.1992 r. [The Law of Ukraine “On information” no. 2658-XII 02.10.1992]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Supreme Council of Ukraine], 1992, no. 48. o.v. Parkhomenko, PhD in Economics, Associate Professor v.d. Parkhomenko, Doctor of Science in Engineering, Professor man of the fUtUre in the conditionS of formation of the information and KnoWledge Paradigm of civiliZational develoPment Abstract. When the information and knowledge paradigm of civilizational development is being formed, the problem of a person's place in the modern world arises. The solution of the problem reveals the peculiarities of the present state of mankind and the prospects for self-knowledge of man. The era of information and knowledge poses many challenges and challenges tasks for a person. Solution of Solving the issues will lead to fundamental changes in the era. Personal needs are will be reoriented from materialones to spiritual and informational and knowledgeable ones. In the article a person is considered as a component of nature. He is forced to act in ac- cordance compliance with the laws of nature. Therefore, the main is a system in which a person is simultaneously considered as an individual, social, natural object. Nature has made a person unique. Like nature, society moni- tors and reacts to the behavior of each of us. Nature is the environment of human life. Nature is the only source from which the person derives everything necessary for his existence. Within the framework of theoretical and economic analysis, the leading role of a person and his characteristic features is are determined in the context of an informational and knowledgeable paradigm of life activity. Keywords: information, knowledge, man, laws of nature, consciousness, paradigm, model, civilizational develop- ment. Проблеми науково-технічної діяльності ProblemS of Scientific and technological activitieS 9 інФормаЦія Про авторів Пархоменко олексій володимирович — канд. екон. наук, доцент, докторант ДВНЗ “Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана”, пр. Перемоги, 54/1, м. Київ, Україна, 03680; +38 (061) 220-95-85; pav_ua@i.ua Пархоменко володимир дмитрович — д-р техн. наук, професор, радник в.о. директора Українсько- го інституту науково-технічної експертизи та інформації, вул. Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03680; +38 (044) 521-00-45; iiv1director@gmail.com information aboUt the aUthorS Parkhomenko o.v. — PhD in Economics, Associate Professor, Doctoral Candidate of Kyiv National Economics University named after V. Hetman, 54/1, Peremogy Av., Kyiv, Ukraine, 03680; +38 (061) 220-95-85; pav_ua@i.ua Parkhomenko v.d. — Doctor of Science in Engineering, Professor, Adviser of Ukrainian Institute of Scientific and Technical Expertise and Information, 180, Antonovichа Str., Kyiv, Ukraine, 03680; +38 (044)521-00-45; iiv1director@ gmail.com инФормаЦия об авторах Пархоменко а.в. — канд. экон. наук, доцент, докторант ДВНЗ “Киевский национальный экономический уни- верситет им. В. Гетьмана”, пр. Победы, 54/1, г. Киев, Украина, 03680; +38 (061) 220-95-85; pav_ua@i.ua Пархоменко в.д. — д-р техн. наук, профессор, советник и.о. директора Украинского института научно- технической экспертизы и информации, ул. Антоновича, 180, г. Киев, Украина, 03680; +38 (044) 521-00-45; iiv1director@gmail.com а.в. Пархоменко, канд. экон. наук, доцент в.д. Пархоменко, д-р техн. наук, профессор человек будуЩеГо в условиях Формирования инФормаЦионно-ЗнаниевоЙ ПарадиГмЫ ЦивилиЗаЦионноГо раЗвития Резюме. В условиях формирования информационно-знаниевой парадигмы цивилизационного развития затрагивается проблема места человека в современном мире. Ее решение раскрывает все многообразие особенностей современного состояния человечества и перспектив человека в вопросах самопознания. Информационно-знаниевая эпоха ставит перед человеком много задач и вызовов, преодоление которых должно привести к фундаментальным изменениям и сдвигам в ее развитии. Потребности личности перео- риентируются с материальных на духовные и информационно-знаниевые. В статье человек рассматривает- ся как составляющая природы, он вынужден действовать в соответствии с законами природы. Поэтому за основу взято систему, в которой человек одновременно является индивидуально-социально-естественным. Природа человека сделала неповторимо единственным. Так же, как и социум природа отслеживает и реа- гирует на поведение каждого из нас. Она является колыбелью и средой жизнедеятельности человека, единственным источником, откуда личность черпает все необходимое для своего существования. В рамках теоретико-экономического анализа определены ведущая роль человека и его характерные черты в усло- виях информационно-знаниевой парадигмы жизнедеятельности. Ключевые слова: информация, знания, человек, законы природы, сознание, парадигма, модель, цивили- зационное развитие. до уваГи авторів: До друку приймаються статті українською, російською, англійською мовами. Відповідальність за достовірність поданих даних несуть автори матеріалів. Редакція може не поділяти думки авторів, викладені у статтях. У разі передруку матеріалів — посилання на журнал “Наука, технології, інновації” обов’язкове. адреса редакції: вул. Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03680. контакти редакції: тел.: +38 (044) 521-00-16, +38 (044) 521-00-59. e-mail: journal@uintei.kiev.ua або nti@uintei.kiev.ua умови для публікації викладено на сайті: http://nti.ukrintei.ua. З питань придбання та розміщення реклами: тел. +38 (044) 521-00-39, 521-09-48. e-mail: uintei.ua@gmail.com або sale@uintei.kiev.ua