Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2019
Main Author: Бобух, І.М.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2019
Series:Вісник НАН України
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/158164
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники / І.М. Бобух // Вісник Національної академії наук України. — 2019. — № 5. — С. 58-61. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-158164
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1581642025-02-09T14:21:57Z Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники Developments of Pidgorny Institute for Mechanical Engineering Problems of NAS of Ukraine in the field of power machine building Человеческий капитал и инклюзивное развитие экономики Украины: образовательно-научные факторы Бобух, І.М. Загальні збори НАН України 2019 Article Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники / І.М. Бобух // Вісник Національної академії наук України. — 2019. — № 5. — С. 58-61. — укр. 0372-6436 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/158164 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
spellingShingle Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
Бобух, І.М.
Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники
Вісник НАН України
format Article
author Бобух, І.М.
author_facet Бобух, І.М.
author_sort Бобух, І.М.
title Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники
title_short Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники
title_full Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники
title_fullStr Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники
title_full_unstemmed Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники
title_sort людський капітал та інклюзивний розвиток економіки україни: освiтньо-науковi чинники
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2019
topic_facet Загальні збори НАН України
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/158164
citation_txt Людський капітал та інклюзивний розвиток економіки України: освiтньо-науковi чинники / І.М. Бобух // Вісник Національної академії наук України. — 2019. — № 5. — С. 58-61. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT bobuhím lûdsʹkijkapítaltaínklûzivnijrozvitokekonomíkiukraíniosvitnʹonaukovičinniki
AT bobuhím developmentsofpidgornyinstituteformechanicalengineeringproblemsofnasofukraineinthefieldofpowermachinebuilding
AT bobuhím čelovečeskijkapitaliinklûzivnoerazvitieékonomikiukrainyobrazovatelʹnonaučnyefaktory
first_indexed 2025-11-26T19:18:26Z
last_indexed 2025-11-26T19:18:26Z
_version_ 1849881745126588416
fulltext 58 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2019. (5) ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ ТА ІНКЛЮЗИВНИЙ РОЗВИТОК ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ: ОСВIТНЬО-НАУКОВI ЧИННИКИ Шановні учасники Загальних зборів! У сучасному світі спостерігається зміщення акцентів від праг- нення досягти високих темпів економічного зростання як та- кого до інклюзивного і сталого розвитку економіки, людського розвитку та людського капіталу. Що таке людський капітал і як здійснюють його оцінку? Людський капітал є частиною людського потенціалу, залуче- ною у процес виробництва з метою створення нової вартості та отримання доходу, а людський потенціал — загальний обсяг людських ресурсів, що характеризується набутими знаннями, здібностями, станом здоров’я та доступом до інформаційних ресурсів (він включає людський капітал та некапіталізовану (незадіяну у виробничому процесі) частину потенціалу). Людський потенціал і, відповідно, людський капітал є клю- човою складовою національного багатства, а отже, вони є по- казниками, комплементарними до ВВП. Однак це інший, по- рівняно з ВВП, вимір успішності розвитку країни. За оцінками Світового банку, в Україні обсяг людського капіталу в 2014 р. (за розрахунками 2018 р.) становив $858 млрд, зменшившись з 2010 р. на $28 млрд (рис. 1). Людський капітал обчислюється як теперішня вартість майбутніх доходів робочої сили. Це вра- ховує освіту і навички, досвід, а також імовірність залучення до економічної діяльності робочої сили різного віку. За обсягом людського капіталу на одну особу Україна пере- буває на 91-му місці зі 141 країни світу. При цьому слід заува- жити, що в розвинених країнах світу людський капітал стано- вить левову частку (60–70 %) національного багатства, тоді як в Україні — лише 34 %. Хоча протягом 2010–2014 рр. частка людського капіталу в Україні дещо зросла (з 31 % до 34 %), спо- стерігається парадокс: зростання супроводжується зниженням і без того надто низької доходності людського капіталу — за БОБУХ Ірина Миколаївна — доктор економічних наук, в.о. завідувача відділу економічного зростання та структурних змін в економіці ДУ «Інститут економіки та прогнозування НАН України» ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2019, № 5 59 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ цей період частка фонду оплати праці у ВВП України зменшилася з 48 % до 39,2 % (для по- рівняння: в країнах ЄС, США, Японії вона ста- новить 68–76 %). Україна посідає перше місце у списку най- бідніших країн Європи з добробутом пере- січного дорослого $1,563 тис. (дані рейтингу Credit Suisse Research Institute за 2018 р.). Лі- дером рейтингу є Ісландія, в якій середній ста- ток дорослого перевищує $550 тис. Однак ще більше значення, ніж загальні обсяги добро- буту, має нерівність його розподілу. В Україні наявна парадоксальна ситуація: тоді як індекс Джині за доходами є одним з найнижчих у сві- ті (25 %), індекс Джині за добробутом — найви- щий у світі (95,5 %)! Медіана добробуту одного дорослого в Україні дорівнює $40, але аналіти- ки нарахували 135 людей, статки яких переви- щують $50 млн. Створюється замкнене коло перетікання нерівності: нерівність у доходах переходить у нерівність багатства, освітню не- рівність, нерівність у стані здоров’я, нерівність на ринку праці, що знов зумовлює нерівність у доходах. Досить цікавим є і гендерний розподіл наяв- ного людського капіталу. Якщо в середньому в світі 61 % людського капіталу належить чоло- вікам, а 39 % — жінкам, то в групі країн з до- ходами, нижчими за середні, до яких належить і Україна, цей показник становить відповідно 70 % і 30 %. У світових рейтингах за обсягами валового національного доходу на одну особу Україна займає ще гіршу позицію, ніж за індексом люд- ського розвитку (рис. 2). Це означає, що в ході соціально-економічних трансформацій в Укра- їні не забезпечено повномасштабної «включе- ності» людини в процес економічного життя. У логічній моделі людина перебуває поза ме- жами процесів, де ключову роль відіграє інсти- туційна складова, побудована не на принципах інклюзивності, а на принципах екстрактивнос- ті. Людина при цьому не відчуває себе повно- правним учасником процесу. Для досягнення збалансованого людського розвитку в Україні необхідно забезпечити пе- рехід від екстрактивних до інклюзивних інсти- тутів. Екстрактивні інститути спричиняють Рис. 1. Темпи приросту (зниження) ВВП і обсяги людського капіталу в Україні Рис. 2. Співвідношення рейтингу за індексом люд- ського розвитку та рейтингу за обсягами валового на- ціонального доходу на одну особу 60 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2019. (5) ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ Рис. 3. Мінімальна заробітна плата (права шкала) та рівень корумпованості (ліва шкала) в Україні та країнах ЄC, 2018–2019 рр. економічну стагнацію, нерівність добробуту, зумовлюють необмеженість влади і збагачен- ня однієї групи за рахунок решти суспільства. Замість правила rule of law (верховенство права) діє правило rule by law (управління за законом), коли закони приймаються з ураху- ванням потреб обмеженої кількості людей (в економіці це може набувати таких форм, як дотації потрібним підприємствам чи секторам; обмеження кредитування широких верств на- селення для започаткування власного бізнесу; нерівні правила оподаткування тощо). Екс- трактивні інститути не створюють стимулів, потрібних для того, щоб люди заощаджували, інвестували і створювали інновації. Щоб бути інклюзивними, економічні інститути мають за- охочувати великі маси людей до участі в еко- номічній діяльності, шанувати приватну влас- ність та спиратися на неупереджену систему права, тобто для всіх членів суспільства мають діяти однакові правила. Одним з найважливі- ших чинників розвитку інклюзивних інститу- тів є освічена робоча сила і розвиток наукової сфери, що врешті-решт веде до зміцнення де- мократії і вдосконалення її інститутів. Концепція інклюзивного розвитку перед- бачає більш ефективну «включеність» людей в економічну діяльність, внаслідок чого відбу- вається перетворення незадіяного людського потенціалу на людський капітал. Щоб досягти успішного інклюзивного зростання, урядам країн важливо концентруватися на швидкому проведенні структурних реформ. А для забез- печення інклюзивного розвитку необхідно ін- вестувати в людський капітал, у тому числі в доступність освіти, гнучкість робочого ринку і гендерну рівність, посилюючи дію освітньо- наукових чинників, які відіграють ключову роль. Серед основних бар’єрів на шляху створен- ня передумов успішної реалізації освітньо- наукових чинників в Україні — низький рівень заробітної плати, високий рівень бюрократиза- ції і корумпованості. Причому заробітна пла- та і рівень корумпованості пов’язані обернено пропорційною залежністю (рис. 3): чим мен- шим є рівень заробітної плати, тим більший спостерігається рівень корумпованості. З метою посилення розвитку людського ка- піталу та забезпечення інклюзивного розви- тку економіки необхідно здійснювати заходи з підвищення ефективності функціонування освітньо-наукової сфери. Питання освіти — це окрема велика розмова, а у науковій сфері необхідно: 1. Більше уваги приділяти популяризації науки задля налагодження взаємодії з суспіль- ством, розвитку підприємництва на науковій основі, використовуючи для цього насамперед сучасні цифрові та комунікаційні технології. 2. Здійснити заходи щодо розбудови нау ко- во-технологічної інфраструктури з метою по- ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2019, № 5 61 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ силення ролі НАН України як частини старт ап- екосистеми. Створити умови для формування на базі установ Академії закладів інфраструк- тури, які сприятимуть розвитку технологічного підприємництва та комерціалізації наукових ре- зультатів, їх успішнішій реалізації, заохочувати- муть молодь до науково-технічної діяльності. 3. Здійснити заходи щодо зміцнення міжна- родного співробітництва у сфері поліпшення кількісних та якісних характеристик людсько- го капіталу шляхом реалізації спільних про- ектів, підвищення рівня наукової мобільності, забезпечення ефективного функціонування системи експертної оцінки проектів задля під- тримки впровадження передового досвіду та підвищення їх якості, а також з метою інтерна- ціоналізації української науки. 4. Закріпити за НАН України функції з ви- значення пріоритетів розвитку суспільства в рамках співробітництва з Національною ра- дою з питань розвитку науки і технологій та ін- шими зацікавленими сторонами у рамках візії, на основі якої мають формуватися форсайти, прогнози, стратегії, цільові орієнтири розви- тку науки і технологій з метою збалансованого розвитку людського капіталу. 5. Відповідно до цілей Угоди про Асоціацію з ЄС сприяти залученню України до Європей- ського дослідницького простору, підтримувати реформування дослідних установ та реоргані- зацію системи управління науковою сферою, зокрема розвитком її науково-технічного по- тенціалу. 6. Здійснити заходи щодо зменшення витрат та підвищення ефективності адміністративно- го управління дослідженнями, забезпечувати більш гнучке та оперативне прийняття рішень з делегуванням розширених повноважень на- уковим підрозділам. Важливо також зміцнити вектор формуван- ня цінностей у процесі розвитку освіти і науки в Україні на засадах глобальних Цілей сталого розвитку. З цією метою доцільно забезпечити спрямування діяльності НАН України на до- сягнення глобальних Цілей сталого розвитку, а також рекомендувати Президії, секціям, відді- ленням та установам НАН України, закладам вищої освіти визначити ключові Цілі сталого розвитку, в напрямі досягнення яких вони ма- ють здійснювати наукову діяльність. Зокрема, на особливу увагу заслуговує Ціль 5 «Гендерна рівність та гідна праця», в рамках якої необхід- но сприяти досягненню гендерного балансу, адже, за оцінками Глобального інституту Мак- Кінзі, до 2025 р. світовий ВВП може зрости на $12 трлн через подолання гендерної нерівності, а людський капітал — збільшитися на 18 %. Дякую за увагу!