Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням
Метою статті є формування залежностей ККД від корисної потужності за зміни напруги живлення і кутів комутації, пульсацій частоти обертання ротора від моменту інерції приводу та механічних характеристик вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням, розроблення рекомендацій щодо забезпеч...
Збережено в:
| Дата: | 2019 |
|---|---|
| Автори: | , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут технічних проблем магнетизму НАН України
2019
|
| Назва видання: | Електротехніка і електромеханіка |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/159074 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням / О.В. Бібік, Л.І. Мазуренко, М.О. Шихненко // Електротехніка і електромеханіка. — 2019. — № 4. — С. 12-16. — Бібліогр.: 10 назв. — укр., англ. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-159074 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1590742025-02-09T15:28:12Z Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням Formation of characteristics of operating modes of switched reluctance motors with periodic load Бібік, О.В. Мазуренко, Л.І. Шихненко, М.О. Електричні машини та апарати Метою статті є формування залежностей ККД від корисної потужності за зміни напруги живлення і кутів комутації, пульсацій частоти обертання ротора від моменту інерції приводу та механічних характеристик вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням, розроблення рекомендацій щодо забезпечення їх ефективних і надійних робочих режимів у складі одноциліндрових поршневих компресорів. Целью статьи является формирование зависимостей КПД от полезной мощности при изменении напряжения питания и углов коммутации, пульсаций частоты вращения ротора от момента инерции привода и механических характеристик вентильно-индукторных двигателей с периодической нагрузкой, разработка рекомендаций по обеспечению их эффективных и надежных рабочих режимов в составе одноцилиндровых поршневых компрессоров. The purpose of the article is to create dependencies of efficiency on effective power when changing the supply voltage and switching angles, pulsation speeds of the rotor from the moment of inertia of the drive and mechanical characteristics of switched-reluctance motors with a periodic load, developing recommendations to ensure their effective and reliable operating modes in single-cylinder piston compressors. 2019 Article Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням / О.В. Бібік, Л.І. Мазуренко, М.О. Шихненко // Електротехніка і електромеханіка. — 2019. — № 4. — С. 12-16. — Бібліогр.: 10 назв. — укр., англ. 2074-272X DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2019.4.02 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/159074 621.313 uk Електротехніка і електромеханіка application/pdf application/pdf Інститут технічних проблем магнетизму НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Електричні машини та апарати Електричні машини та апарати |
| spellingShingle |
Електричні машини та апарати Електричні машини та апарати Бібік, О.В. Мазуренко, Л.І. Шихненко, М.О. Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням Електротехніка і електромеханіка |
| description |
Метою статті є формування залежностей ККД від корисної потужності за зміни напруги живлення і кутів комутації, пульсацій частоти обертання ротора від моменту інерції приводу та механічних характеристик вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням, розроблення рекомендацій щодо забезпечення їх ефективних і надійних робочих режимів у складі одноциліндрових поршневих компресорів. |
| format |
Article |
| author |
Бібік, О.В. Мазуренко, Л.І. Шихненко, М.О. |
| author_facet |
Бібік, О.В. Мазуренко, Л.І. Шихненко, М.О. |
| author_sort |
Бібік, О.В. |
| title |
Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням |
| title_short |
Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням |
| title_full |
Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням |
| title_fullStr |
Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням |
| title_full_unstemmed |
Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням |
| title_sort |
формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням |
| publisher |
Інститут технічних проблем магнетизму НАН України |
| publishDate |
2019 |
| topic_facet |
Електричні машини та апарати |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/159074 |
| citation_txt |
Формування характеристик робочих режимів вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням / О.В. Бібік, Л.І. Мазуренко, М.О. Шихненко // Електротехніка і електромеханіка. — 2019. — № 4. — С. 12-16. — Бібліогр.: 10 назв. — укр., англ. |
| series |
Електротехніка і електромеханіка |
| work_keys_str_mv |
AT bíbíkov formuvannâharakteristikrobočihrežimívventilʹnoínduktornihdvigunívzperíodičnimnavantažennâm AT mazurenkolí formuvannâharakteristikrobočihrežimívventilʹnoínduktornihdvigunívzperíodičnimnavantažennâm AT šihnenkomo formuvannâharakteristikrobočihrežimívventilʹnoínduktornihdvigunívzperíodičnimnavantažennâm AT bíbíkov formationofcharacteristicsofoperatingmodesofswitchedreluctancemotorswithperiodicload AT mazurenkolí formationofcharacteristicsofoperatingmodesofswitchedreluctancemotorswithperiodicload AT šihnenkomo formationofcharacteristicsofoperatingmodesofswitchedreluctancemotorswithperiodicload |
| first_indexed |
2025-11-27T09:36:54Z |
| last_indexed |
2025-11-27T09:36:54Z |
| _version_ |
1849935760764960768 |
| fulltext |
Electrical Machines and Apparatus
12 ISSN 2074-272X. Electrical Engineering & Electromechanics. 2019. no.4
© O.V. Bibik, L.I. Mazurenko, M.O. Shykhnenko
UDC 621.313 doi: 10.20998/2074-272X.2019.4.02
O.V. Bibik, L.I. Mazurenko, M.O. Shykhnenko
FORMATION OF CHARACTERISTICS OF OPERATING MODES OF SWITCHED
RELUCTANCE MOTORS WITH PERIODIC LOAD
Purpose. The purpose of the article is to create dependencies of efficiency on effective power when changing the supply
voltage and switching angles, pulsation speeds of the rotor from the moment of inertia of the drive and mechanical
characteristics of switched-reluctance motors with a periodic load, developing recommendations to ensure their effective and
reliable operating modes in single-cylinder piston compressors. Methodology. To carry out research simulation mathematic
modeling was used, to calculate the nonlinear inductance dependence on current and rotor angle, the finite element method.
Results. The measures of improve the efficiency and reliability of drives single-cylinder piston compressors on the basis of the
SRM has been proposed. Originality. Approaches that provide maximum efficiency values and a regulated level of ripple
speeds of rotors SRM of single-cylinder reciprocating compressors in the operating frequency control range, with periodic
load have been developed. Practical value. Algorithm for changing the supply voltage and switching angles of the SRM of
single-cylinder compressors, which provides maximum efficiency values SRM when the rotational speed changes within the
1:6 range, has been developed. The minimum values of the moments of inertia of the drive of single-cylinder compressors,
providing a regulated level of pulsations of the rotational speed of the rotor SRM with its regulation, were determined.
References 10, figures 5.
Key words: switched reluctance motor, periodic load, characteristics, efficiency, rotation frequency ripples.
Мета. Метою статті є формування залежностей ККД від корисної потужності за зміни напруги живлення і кутів
комутації, пульсацій частоти обертання ротора від моменту інерції приводу та механічних характеристик
вентильно-індукторних двигунів з періодичним навантаженням, розроблення рекомендацій щодо забезпечення їх
ефективних і надійних робочих режимів у складі одноциліндрових поршневих компресорів. Методика. Для проведення
досліджень використано імітаційне математичне моделювання, для розрахунку нелінійної залежності
індуктивності від струму і кута повороту ротора – метод скінченних елементів. Результати. Запропоновано заходи
по підвищенню ефективності і надійності приводів одноциліндрових поршневих компресорів та основі ВІД. Наукова
новизна. Розроблено підходи, що забезпечують максимальні значення ККД і регламентований рівень пульсацій
частоти обертання роторів ВІД одноциліндрових поршневих компресорів у робочому діапазоні регулювання частоти
обертання з врахуванням періодичного навантаження. Практичне значення. Розроблено алгоритм зміни напруги
живлення і кутів комутації ВІД одноциліндрових компресорів одинарної дії, що забезпечують максимальні значення
ККД при регулюванні частоти обертання в межах діапазону 1:6. Визначено мінімальні значення моментів інерції
приводу одноциліндрових компресорів з ВІД потужністю 100 Вт, що забезпечують регламентований рівень пульсацій
частоти обертання ротора ВІД при її регулюванні. Бібл. 10, рис. 5.
Ключові слова: вентильно-індукторний двигун, періодичне навантаження, характеристики, коефіцієнт корисної дії,
пульсації частоти обертання.
Цель. Целью статьи является формирование зависимостей КПД от полезной мощности при изменении напряжения
питания и углов коммутации, пульсаций частоты вращения ротора от момента инерции привода и механических
характеристик вентильно-индукторных двигателей с периодической нагрузкой, разработка рекомендаций по
обеспечению их эффективных и надежных рабочих режимов в составе одноцилиндровых поршневых компрессоров.
Методика. Для проведения исследований использовано имитационное математическое моделирование, для расчета
нелинейной зависимости индуктивности от тока и угла поворота ротора – метод конечных элементов.
Результаты. Предложены меры по повышению эффективности и надежности приводов одноцилиндровых
поршневых компрессоров и основе ВИД. Научная новизна. Разработаны подходы, которые обеспечивают
максимальные значения КПД и регламентированный уровень пульсаций частоты вращения роторов ВИД
одноцилиндровых поршневых компрессоров в рабочем диапазоне регулирования частоты вращения с учетом
периодической нагрузки. Практическое значение. Разработан алгоритм изменения напряжения питания и углов
коммутации ВИД одноцилиндровых компрессоров, который обеспечивает максимальные значения КПД при
регулировании частоты вращения в пределах диапазона 1:6. Определены минимальные значения моментов инерции
привода одноцилиндровых компрессоров с ВИД мощностью 100 Вт, обеспечивающие регламентированный уровень
пульсаций частоты вращения ротора ВИД при ее регулировании. Библ. 10, рис. 5.
Ключевые слова: вентильно-индукторный двигатель, периодическая нагрузка, характеристики, коэффициент
полезного действия, пульсации частоты вращения.
Problem definition. Features of operation of
compressor plants require the use of a regulated electric
drive, which provides energy-efficient operating modes
[1-4]. Promising are induction motors with short-circuited
rotors and frequency converters, which carry out a smooth
adjustment of the rotational speed. Alternatives for them
are controlled synchronous motors with electromagnetic
excitation or with excitation from permanent magnets, as
well as switched reluctance motors with reactive rotor [5].
The use of regulated switched reluctance motors due to
their high energy performance, starting and adjusting
properties provides solution of the problem of increasing
the efficiency and reliability of electromechanical
equipment operating under variable load conditions.
In order to create a competitive switched reluctance
motors drive of hermetic piston compressors (HPCs),
usually of single-cylinder compressors with power up to
ISSN 2074-272X. Electrical Engineering & Electromechanics. 2019. no.4 13
500 W, with a significant reloading capacity (up to 3.0), it
is necessary to provide efficient modes of their operation
with the maximum values of efficiency in the range of 1:6
with the permissible level of the ripples of the rotor
rotational speed and to reduce the weight and size
indicators as well as costs of the main units of the
machine.
Analysis of recent research and publications. The
power indicators of electric drives with periodic loads are
estimated using cyclic efficiency, which is determined in
the period of one cycle of load variation. The long period
of operation of the induction electric drive with periodic
load with significant values of maximum and starting
torques, in the mode of underloading leads to a decrease
in energy efficiency and non-optimal energy use [6].
The level of the ripples of the rotation speed of
motor rotors, traditionally induction, hermetically sealed
piston compressors, is strictly regulated by standards and
can not exceed 20 %. To reduce the amplitude of these
ripples, on the motor rotor an additional inertial mass is
mounted – the flywheel [7]. An important step to increase
the reliability of the HPC drive is to reduce the ripples of
rotational speed of the rotor to a predetermined level
when it is adjusted in the required range. Analysis of the
research of the switched reluctance drive [8] shows that in
steady-state modes, its efficiency decreases by 4 % with a
double load reduction, which is confirmed by the results
[9]. In this paper [9] the authors give the characteristics of
the SRM with switch with C-reset and vibrational energy
return for change in supply voltage and switching angles
at a constant load. The switch and its control circuit are
simple enough, which is important for the mass
production of compressors, pumps, etc.
Studies in this direction need to be continued for the
purpose of evaluating the efficiency and ripples of the
rotational speed of the SRM rotor at the change in the
angles of switching, voltage and moment of inertia of the
drive, taking into account the periodic load. This will
allow the development of measures for adjusting the SRM
rotor speed of rotation in the composition of compressor
equipment and to reduce the costs of motor development.
The goal of the work is to form the dependencies of
the efficiency on the power output at the changes in the
supply voltage and switching angles, the ripples of the
rotor rotation speed on the moment of inertia of the drive
and the mechanical characteristics of the switched
reluctance motors with periodic load, the development of
recommendations for the provision of their efficient and
reliable operating modes in the single-cylinder piston
compressors.
Mathematical model of the switched reluctance
drive. The object of the study is a SRM, which is
developed on the basis of an induction motor
4АА56А4У3 (nominal power of 120 W and rotational
speed of 3000 rpm) with a number of poles of 6/4 and of
phases m=3 phases with a switch with C-reset and a
vibrational energy return [9]. A mathematical model [9] is
used to study the modes of operation, the adequacy of
which is confirmed by comparing the results of numerical
and experimental studies. Its equations describe the
structural elements of the motor and take into account
their mutual influence.
For the phase of the switched reluctance machine,
the following equation holds true
,phphph
ph
Riu
dt
d
where uph, Rph, iph, ph are the voltage at the output of the
switch; resistance, current and flux linkage of the stator
phase, respectively.
Phase current is determined as
),(
1
ph
ph
ph
ph
ph
ph L
i
dt
d
Ldt
di
where Lph is the inductance of the stator phase, which is
calculated by the finite element method [9] and is
represented as a function of the current and the rotation angle
of the rotor relative to the stator phase Lph = f(θph, iph);
ph
phL
is the partial derivative of the tabular function Lph
by the angle θph; ω is the angular rotor rotation speed; θph
is the rotation angle relative to the stator phase.
Electromagnetic moment formed by a single phase
of the SRM
,
2
1 2
ph
ph
phph
L
iM
and the total torque M of the switched reluctance motor
from the action of m phases
.
1
)(
m
k
kphMM
Differential equations of motion
),(
1
cMM
Jdt
d
where J is the compressor moment of inertia; Мc is the
load torque.
The angle of rotation of the rotor is obtained from
the equation
.
dt
d
This angle relative to the stator phase
),
2
;mod(
R
ph Z
where ZR is the number of rotor teeth
Mathematical modelling of the SRM is carried out in
MATLAB – Simulink environment using the
SymPowerSystems library. As the input parameters of the
mathematical model, the angles θon of switching on and
θoff of switching off, the voltage of the DC link Ud and the
phase inductance dependencies on the angle of rotation of
the rotor and the phase current are used.
The mathematical model takes into account the
dependence of the load torque of the single-cylinder HPC
of single action on the rotation angle of the motor rotor
Mc = f(θ) applied in the range 7π/9 on the period 2π, the
temporal dependence of which is shown in Fig. 1. To
compare the calculations of operating modes with
constant and periodic load, the average value Мс(mean) of
14 ISSN 2074-272X. Electrical Engineering & Electromechanics. 2019. no.4
the last one during the load period is used. For Fig. 1 –
0.33 Nm.
Mc, Nm
t, s
Fig. 1. Temporal dependence of the load torque
of the single-cylinder compressor
Numerical experiment. With the help of the
mathematical model of the SRM, its efficiency is
calculated taking into account losses in copper, magnetic
and mechanical losses in operating modes at periodic
loading. The calculation of the magnetic losses consisting
of losses on hysteresis and eddy currents is based on the
approach [10]. Mechanical losses are determined taking
into account the change in rotor rotation speed and torque
due to friction in bearings [9]. A method for controlling
the SRM based on the change of the angle of switching on
(θon = var) in the range θon = 36°…51° at a constant clock
angle (θk = 30°) and symmetric switching is used.
Dependencies of efficiency on the useful power P2
at changes in the supply voltage and switching angles at
steady and periodic load, when Мc(mean) = 0.33 Nm, are
shown in Fig. 2. Each dependence is obtained at steady
angles of switching on and switching off and change of
voltage. The power of 103 W corresponds to the rotation
speed of 3000 rpm, 52 W – 1500 rpm. The obtained
dependencies of the efficiency with periodic loading with
the moment of inertia J = 0.510–3 kgm2 practically do
not differ from the efficiency of the motor with a constant
load at J = 110–4 kgm2 (the constant torque equals the
average value of the periodic load).
Shift of the switching zone towards the lowering of
the angles of switching on and switching off leads to an
increase in the motor efficiency, but the increase in
efficiency is not observed throughout the entire range of
loads. This allows to formulate an algorithm for changing
the angles of commutation, which provides the maximum
values of the efficiency of the switched reluctance motors
of single-cylinder compressors on single action for the
entire range of rotor rotation frequency control:
in the range 3000…1500 rpm the SRMs should
operate with commutation angles θon = 36°, θoff = 66° and
the voltage Ud = 133…77 V;
from 1500 to 1000 rpm – with angles θon = 39°,
θoff = 69°, Ud = 185…137 V;
from 1000 to 500 rpm – with θon = 42°, θoff = 72°,
Ud = 149…88 V.
The influence of the moment of inertia of the drive of
a hermetic piston single-cylinder compressor on the ripples
of the rotation speed of the SRM rotor for the range of
regulation of the rotation speed of 1:6 at constant angles of
commutation is investigated. It is shown that the regulated
level of ripple (δn = 20 %) with frequency regulation in the
range of 1:3 (3000...1000 rpm) can be provided at the
moment of inertia of the drive 510–4 kgm2, in the range of
1:4 (3000...750 rpm) – 110–3 kgm2 (Fig. 3). Increasing the
moment of inertia leads to a reduction of ripples and
expansion of the range of regulation.
, p.u.
P2, W
a
, p.u.
P2, W
b
Fig. 2. Dependencies of efficiency on the useful power at
changing the supply voltage for different switching angles at
steady state Mc=const (a) and periodic Mc=f(θ) (b)
load for moments of inertia J=110–4 kgm2 and J=110–3 kgm2,
respectively
n, p.u.
J, kgm2
rpm
rpm
rpm
rpm
rpm
Fig. 3. Dependence of the ripples of the SRM rotor rotational
speed on the moment of inertia of the drive of a single-cylinder
HPC at steady angles θon = 42°, θoff = 72°.
Extension of the range (up to 1:6) under this
condition can be implemented:
ISSN 2074-272X. Electrical Engineering & Electromechanics. 2019. no.4 15
for pulsating load of a two-cylinder compressor
(Мc(mean) = 0.33 Nm, moment of inertia of the drive
110–3 kgm2), which provides ripples of frequency in the
range of 0.3...12.8 %
for less than twice the load at steady angles of
switching due to a change in supply voltage.
Figure 4 shows the mechanical characteristics of the
SRM at constant switching angles (θon = 42°, θoff = 72°) at
changing the supply voltage in the range 31...121 V,
which makes it possible to regulate the frequency of rotor
rotation in the range of 1:6 with periodic load
Мc(mean) = 0.165 Nm.
n, rpm
M, Nm
V
V
V
V V V
Fig. 4. Mechanical characteristics of the SRM at different values
of supply voltage (θon = 42°, θoff = 72°).
The study of the effect of reducing the loading
torque twice on the motor efficiency at changes in the
angles of commutation (Fig. 5) is carried out. It is shown
that when the rotation speed of the motor is reduced from
3000 to 500 rpm for angles θon = 36° and θoff = 66° and
Мc(mean) = 0.165 Nm its efficiency decreases by 1 ... 5 %
in comparison with Мc(mean) = 0.33 Nn.
, p.u.
n, rpm
a)
b)
Fig. 5. Dependencies of efficiency on the rotational speed of the
SRM rotor at regulating the rotor rotation speed by changing the
supply voltage and constant angles:
a) Мc(mean) = 0.33 Nm; b) Мc(mean) = 0.165 Nm
It is found that at the nominal rotational speed at
Мc(mean) = 0.165 Nm, the highest efficiency is provided by
switching angles θon = 36°, θoff = 66°, at rotation
frequencies in the range of 750...500 rpm – by angles
θon = 42°, θoff = 72°, which allow to increase the efficiency
by 2…5 % in comparison with the angles θon = 36° and
θoff = 66°.
Conclusions.
1. Using the mathematical model, the operating modes
of the switched reluctance motors with a switch and
C-reset and a oscillatory return of energy of single-
cylinder piston compressors at the changes in the supply
voltage, switching angles and moment of inertia, taking
into account the periodic load are investigated, which
allowed to form the characteristics of the motors that
provide an increase their energy efficiency and reliability.
2. The algorithm for changing the supply voltage and
switching angles of the SRM is proposed, which provides
the maximum values of efficiency at change in the
frequency of rotation in the range of 1:6.
3. The values of moments of inertia of SRM of
hermetic piston compressors are determined, which
provide the recommended level of ripples of the rotational
speed of the rotor of 20 % in the ranges: 1:4 – for single-
cylinder compressors, 1:6 – for double-cylinder ones.
4. The results of the research can be used for the
creation of SRMs that operate in compressors and pumps
in the areas of municipal and industrial use.
REFERENCES
1. Zhivitsa V.I., Onischenko O.A., Radimov I.N., Shevchenko
V.B. Modern electric drive of refrigeration units. Refrigeration
Engineering and Technology, 1999, iss.64, pp. 112-116. (Rus).
2. Andersen H.R. Motor drives for variable speed
compressors: Introduction and state of the art analysis. PhD
Thesis. Aalborg University Publ., 1996, vol.1, 62 p.
3. Jakobsen A., Rasmussen B. Energy optimization of
domestic refrigerators Major energy saving by use of variable
speed compressors and evaporator fans. International Appliance
Manufacturing, 1998, pp. 105-109.
4. Monasry J.F., Hirayama T., Aoki T., Shida S.,
Hatayama M., Okada M. Development of large capacity
and high efficiency rotary compressor. 24th International
Compressor Engineering Conference at Purdue, July 9-12,
2018, paper 2576.
5. Bibik O.V. Analysis and main trends of electromechanical
energy converters for systems with periodic load. Works of the
Institute of Electrodynamics of the National Academy of
Sciences of Ukraine, 2016, no.43, pp. 37-43. (Ukr).
6. Bibik O.V. Rationale approaches to designing asynchronous
motors with variable load. Bulletin of the National Technical
University «KhPI». Series: Electrical Machines and
Electromechanical Energy Conversion, 2019, no.4(1329), pp.
94-98. (Ukr). doi: 10.20998/2409-9295.2019.4.14.
7. Morozyuk L.I., Morozyuk T.V., Iastrebova L.V.
Proektirovanie porshnevogo kompressora holodilnyih mashin i
teplovyih nasosov [Designing a piston compressor for
refrigerating machines and heat pumps]. Odessa, OGAH Publ.,
2003. 75 p. (Rus).
8. Andrada P., Blanque B., Perat J.I., Torrent M., Martinez E.,
Sanchez J.A. Comparative efficiency of switched reluctance and
induction motor drives for slowly varying loads. International
16 ISSN 2074-272X. Electrical Engineering & Electromechanics. 2019. no.4
Conference on Renewable Energies and Power Quality
(ICREPQ’06), 2007.
9. Mazurenko L.I., Bibik O.V., Bilyk O.A., Shihnenko M.O.
Simulation mode and speed control of switched reluctance
motor using a converter with the C-dump and the oscillation
return of energy at changing switching angles. Bulletin of the
National Technical University «KhPI». Series: Electrical
Machines and Electromechanical Energy Conversion, 2016,
no.11(1183), p. 64-69. (Ukr).
10. Kostenko M.P. Piotrovsky L.M. Elektricheskie mashinyi. V
2-h. ch. Ch.1. – Mashinyi postoyannogo toka.
Transformatoryi. Uchebnik dlya studentov vyisshih
tehnicheskih uchebnyih zavedeniy [Electric machines. In 2
parts. Рart 1. – DC machines. Transformers. Textbook for
students of higher technical educational institutions].
Leningrad, Energy Publ., 1972. 544 p. (Rus).
Received 11.06.2019
O.V. Bibik1, Candidate of Technical Science, Associate
Professor,
L.I. Mazurenko1, Doctor of Technical Science, Professor,
M.O. Shykhnenko1, Research Associate,
1 The Institute of Electrodynamics of the NAS of Ukraine,
56, prospekt Peremogy, Kiev, 03057, Ukraine,
phone +380 44 3662491,
e-mail: bibik@ied.org.ua; mlins@ied.org.ua
How to cite this article:
Bibik O.V., Mazurenko L.I., Shykhnenko M.O. Formation of characteristics of operating modes of switched reluctance
motors with periodic load. Electrical engineering & electromechanics, 2019, no.4, pp. 12-16. doi: 10.20998/2074-
272X.2019.4.02.
|