Виставка полотен Василя Барки
Saved in:
| Date: | 2018 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
2018
|
| Series: | Слово і Час |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/163753 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Виставка полотен Василя Барки / П. Дунай // Слово і Час. — 2018. — № 2. — С. 125. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-163753 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1637532025-02-23T19:21:27Z Виставка полотен Василя Барки Exhibition of Vasyl Barka’s Paintings Дунай, П. Літопис подій 2018 Article Виставка полотен Василя Барки / П. Дунай // Слово і Час. — 2018. — № 2. — С. 125. — укp. 0236-1477 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/163753 uk Слово і Час application/pdf Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Літопис подій Літопис подій |
| spellingShingle |
Літопис подій Літопис подій Дунай, П. Виставка полотен Василя Барки Слово і Час |
| format |
Article |
| author |
Дунай, П. |
| author_facet |
Дунай, П. |
| author_sort |
Дунай, П. |
| title |
Виставка полотен Василя Барки |
| title_short |
Виставка полотен Василя Барки |
| title_full |
Виставка полотен Василя Барки |
| title_fullStr |
Виставка полотен Василя Барки |
| title_full_unstemmed |
Виставка полотен Василя Барки |
| title_sort |
виставка полотен василя барки |
| publisher |
Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України |
| publishDate |
2018 |
| topic_facet |
Літопис подій |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/163753 |
| citation_txt |
Виставка полотен Василя Барки / П. Дунай // Слово і Час. — 2018. — № 2. — С. 125. — укp. |
| series |
Слово і Час |
| work_keys_str_mv |
AT dunajp vistavkapolotenvasilâbarki AT dunajp exhibitionofvasylbarkaspaintings |
| first_indexed |
2025-11-24T15:52:03Z |
| last_indexed |
2025-11-24T15:52:03Z |
| _version_ |
1849687563944591360 |
| fulltext |
125Слово і Час. 2018 • №2
ВИСТАВКА ПОЛОТЕН ВАСИЛЯ БАРКИ
У Національному музеї літератури України впродовж кількох місяців тривала
виставка малярських робіт одного з дуже неординарних літераторів української
еміграції Василя Барки, що мала назву “Світ очима душі”. На думку дослідників, у
спадку цього письменника налічується всього близько 30 картин.
Виставка в музеї стала своєрідною сенсацією. Адже, на жаль, художні полотна
В. Барки, дивовижної особистості й оригінального творця, в Україні практично
невідомі. Утім не можна стверджувати, що й літературна його творчість – поета,
прозаїка, есеїста, літературного критика, літературознавця, перекладача, релігійного
мислителя, сповідника ідеї відродження християнської України – уже добре знана
й досліджена. Так само не має належного резонансу і його незвичайна доля –
“людини від Бога”, містика, котрий одним із небагатьох, удостоївся духовного видіння
реальності Ісуса Христа й пережив не одне Господнє диво. Хоча тепер знаємо
зі спогадів Микола Руденка й Мирослава Мариновича також і про їхній власний
містичний досвід. Що ж до Барки, то, певно, саме це спонукало його обрати спосіб
життя білого ченця, а власну літературну й малярську творчість розцінювати як
своєрідне служіння Божому промислу. Бо ж, на його переконання, поезія й мистецтво
(у найвищому сенсі) мають бути виразниками ласкавого поклику Божого до кожної
людської душі. Властиво так він і писав: у таборах Ді-Пі, коли належав до МУРу, у
гомінких містах Америки, де тяжко працював переважно чорноробом, у тихому, ніби
наближеному до Неба селищі Глен Спей, у якому прожив останні 32 роки. Саме
в Америці Барка створив провідні поетичні, прозові й літературно-критичні тексти
(майже 40 томів), кілька п’єс та переклади з Данте, Шекспіра, Гоголя і, звісно ж,
художні полотна.
Щодо малярства, то на виставці художні роботи В. Барки були експоновані вперше – як
в Україні, так, очевидно, і за її межами. Вони потрапили до музею 1998 р. через Комісію
з повернення національних культурних цінностей і складають колекцію із 21 полотна.
Усі роботи виконані в авторській техніці – малюнка пастеллю (з додаванням лаку для
фіксації зображеного) на спеціальних диктових чи фанерних дощечках. На звороті кожної
з них рукою самого Барки вказана назва роботи, авторство та зазвичай – рік написання.
За принцип побудови виставки “Світ очима душі” було обране Барчине розуміння
Всесвіту як Божого храму. А отже, і розміщення та екскурсійна інтерпретація
зображених на його полотнах переважно гірських пейзажів – як невеличких
фрагментів Божого творива, переданих пензлем художника-духовидця. Напевно,
саме через це невеликий експозиційний зал із двадцятьма малярським роботами
В. Барки, що цілком відчутно випромінювали світло і стишену радість, сприймався
не лише як мистецька, а й духовна оаза.
Як можна судити з полотен Барки, у нього тонко розвинуте відчуття перспективи
й гармонії. Колористика полотен м’яка, з переважанням зелено-блакитних барв і
ніби розсіяного світла, що зазвичай слугують тлом зображуваного. Автор також
удається до інсталяції сюжетотворчої вохри – від жовто-помаранчевої аж до
брунатно-кармінної з відтінками рожевого та бузкового. До того ж, попри відчутну
колористично-настроєву стишеність, його полотнам також притаманна світла
струмуюча енергія. Вона досягається не стільки м’якістю фарб, скільки нетривіальним
і органічним їх поєднанням (зразка впорядкованості й вищої логіки барв при дисперсії
світла у веселці). Утім зводити оригінальність художніх робіт письменника лише до
джерел колористики й енергетики, певно, хибно. Цим полотнам, як властиво і його
поезії, притаманне поєднання принаймні двох планів – того, що бачить око, і того,
що відчуває душа. Відтак постає враження, що картини відтворюють цілком реальні
краєвиди, які також містять у собі відчуття вічності. Напевно, саме цим експоновані
в музеї пейзажі чимось перегукуються з полотнами Чурльоніса, Реріха й Волошина.
Назагал складається враження, що Барчине малярство – це зображення земних
краєвидів, побачених духовними очима віруючого як відсвіт Неба на землі.
Павлина Дунай
Отримано 20 листопада 2017 р. м. Київ
|