Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013
Saved in:
| Date: | 2013 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут історії України НАН України
2013
|
| Series: | Краєзнавство |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/166897 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 / О. Гончаров // Краєзнавство. — 2013. — № 2. — С. 213-220. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-166897 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1668972025-02-09T22:29:01Z Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 Гончаров, О. Національна спілка краєзнавців України: панорама сучасного життя 2013 Article Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 / О. Гончаров // Краєзнавство. — 2013. — № 2. — С. 213-220. — укр. 2222-5250 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/166897 uk Краєзнавство application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Національна спілка краєзнавців України: панорама сучасного життя Національна спілка краєзнавців України: панорама сучасного життя |
| spellingShingle |
Національна спілка краєзнавців України: панорама сучасного життя Національна спілка краєзнавців України: панорама сучасного життя Гончаров, О. Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 Краєзнавство |
| format |
Article |
| author |
Гончаров, О. |
| author_facet |
Гончаров, О. |
| author_sort |
Гончаров, О. |
| title |
Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 |
| title_short |
Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 |
| title_full |
Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 |
| title_fullStr |
Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 |
| title_full_unstemmed |
Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 |
| title_sort |
історико-краєзнавча практика студентів київського національного університету імені тараса шевченка – 2013 |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Національна спілка краєзнавців України: панорама сучасного життя |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/166897 |
| citation_txt |
Історико-краєзнавча практика студентів Київського національного університету імені Тараса Шевченка – 2013 / О. Гончаров // Краєзнавство. — 2013. — № 2. — С. 213-220. — укр. |
| series |
Краєзнавство |
| work_keys_str_mv |
AT gončarovo ístorikokraêznavčapraktikastudentívkiívsʹkogonacíonalʹnogouníversitetuímenítarasaševčenka2013 |
| first_indexed |
2025-12-01T10:51:31Z |
| last_indexed |
2025-12-01T10:51:31Z |
| _version_ |
1850302838063759360 |
| fulltext |
Інформаційні можливості сайту «Краєзнавча Черкащина»
213
У діяльності Національної спілки краєзна-
вців України вагоме місце посідає освітянське
краєзнавство. Як складова національної освіти
краєзнавство має великий потенціал і широкі
можливості для патріотичного виховання мо-
лоді. Тому розвиток цього напряму краєзнавчої
роботи є однією з нагальних проблем. НСКУ
ініціює створення відповідних кафедр та цен-
трів, первинних краєзнавчих осередків у вищих
навчальних закладах. Актуальною залишається
підготовка навчальних посібників з краєзна-
вства та народознавства для шкіл та вузів.
Спілка розгорнула роботу з підготовки підруч-
ника “Основи краєзнавства” для студентів
вищих навчальних закладів. Авторський колек-
тив очолив голова НСКУ, член-кореспондент
НАН України О.П. Реєнт.
Міцна традиція співробітництва склалася
між Національною спілкою краєзнавців Укра -
їни та провідним навчальним закладом країни –
Київським національним університетом імені
Тараса Шевченка. Її формування пов’язано, зо-
крема, з діяльністю багатолітнього голови
НСКУ, академіка НАН України П.Т. Тронька,
випускника історичного факультету цього на-
вчального закладу (1948 р.). Певний час Петро
Олександр Гончаров (м. Київ)
Історико-краєзнавча практика студентів
Київського національного університету
імені Тараса Шевченка - 2013
члени НСКУ – активісти краєзнавчого руху на
Черкащині. Поповнюється в міру надходження
матеріалів.
Найбільш активну участь у підготовці мате-
ріалів сайту беруть:
Нераденко Тетяна Миколаївна – кандидат
історичних наук, методист Черкаського облас-
ного Центру туризму, краєзнавства, екскурсій і
спорту учнівської молоді;
Голиш Григорій Михайлович – кандидат істо-
ричних наук, доцент, директор наукової бібліо-
теки Черкаського національного університету
імені Богдана Хмельницького;
Клименко Тетяна Анатоліївна – кандидат
історичних наук, директор Державного архіву
Черкаської області;
Демченко Людмила Тимофіївна – завідувач
відділу краєзнавчої літератури обласної науко-
вої універсальної бібліотеки Т.Г. Шевченка;
Борщ Микола Іванович – науковий працівник
Черкаського обласного краєзнавчого музею, за-
ступник голови правління;
Лазуренко Валентин Миколайович – доктор
історичних наук, професор кафедри історії
України, помічник ректора Черкаського дер-
жавного технологічного університету, заступ-
ник голови правління;
Страшевич Василь Борисович – заслужений
працівник фізичної культури України, викона-
вчий директор Черкаської обласної федерації
футболу;
Щербина Микола Миколайович – вчитель
істо рії Черкаської загальноосвітньої школи
№ 32;
Приліпко Марія Василівна – працівник Чор-
нобаївської районної бібліотеки.
Із початком роботи новоствореного сайту
краєзнавців Черкащини привітав голова Чер-
каської обласної ради Валерій Черняк. У його
привітанні, зокрема, йдеться: «Створення ,,Кра-
єзнавчої Черкащини” має неабияке пізнавальне
та виховне значення: вперше робиться спроба
подати й узагальнити інформацію про батьків-
щину Богдана Хмельницького і Тараса Шев-
ченка, історію і самобутню духовну культуру
нашого краю».
Про популярність сайту ,,Краєзнавча Черка-
щина” свідчить те, що з початку 2011 року з
його матеріалами ознайомилось близько 160
тисяч відвідувачів.
2’2013Олександр Гончаров
214
*
Студенти-
практиканти
з керівництвом
НСКУ
(біля офісної
вітрини Спілки)
*
В Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці імені В.Г. Заболотного
Тимофійович працював за сумісництвом ви-
кладачем університету. Надалі, працюючи на
різних посадах в органах державної влади, він
підтримував тісні зв’язки з університетом,
часто зустрічався з викладачами та студентами.
У 2005 р. П.Т. Троньку присвоєно звання По-
чесного доктора Київського національного уні-
верситету імені Тараса Шевченка. Так Alma
mater вшанувала свого випускника, оцінила
його вклад у розвиток університету, вітчизня-
ної науки і культури. Керівництво університету
сприяло діяльності П.Т. Тронька і Спілки, котру
він очолював. Так, у червні 2009 р. в стінах уні-
верситету відбувся пленум НСКУ та нарада
215
“Концептуальні засади організаційно-методич-
ної роботи з підготовки енциклопедичного ви-
дання “Історія міст і сіл України”. Тісна спів-
праця Петра Тимофійовича з університетом
продовжувалась практично до кінця його
життя. Герой України, фронтовик, полковник у
відставці, він брав активну участь у патріотич-
ному вихованні молоді, заходах, присвячених
Перемозі у Великій Вітчизняній війні, тощо.
Досвід співробітництва з університетом має
й Київська міська організація НСКУ, організа-
ційне становлення якої розпочиналося на істо-
ричному факультеті. Тут, у 2008 р., створено
осередок Спілки, а в лютому 2010 р. відбулася
Установча конференція КМО НСКУ. Нині на
факультеті діють осередки Київської міської
(20 чол.) та Київської обласної (16 чол.) органі-
зацій НСКУ. Значну допомогу краєзнавцям в їх
діяльності надає деканат факультету і особисто
декан – член-кореспондент НАН України, док-
тор історичних наук, професор, член НСКУ
В.Ф. Колесник.
Розвиваючи традиції співробітництва між
Національною спілкою краєзнавців України та
Київським національним університетом імені
Тараса Шевченка і маючи на меті поліпшення
підготовки висококваліфікованих фахівців у га-
лузі історії та краєзнавства, зміцнення творчих
зв’язків професорсько-викладацького складу
історичного факультету з працівниками дер-
жавних закладів туристсько-краєзнавчого на-
пряму, 14 червня 2012 р. укладено “Угоду про
співробітництво між Київською міською орга-
нізацією Національної спілки краєзнавців Укра-
їни і кафедрою етнології та краєзнавства Київ-
ського національного університету імені Тараса
Шевченка” терміном на 5 років.
Сторони взяли на себе зобов’язання щодо
підготовки навчальних посібників, методичних
розробок для студентів з дисциплін етнокрає-
знавчого циклу; проведення спільних наукових
та науково-практичних конференцій і семінарів
з проблем краєзнавства тощо. Угода також мі-
стить пункти, щодо організації історико-краєз-
навчої практики для студентів 4 курсу ОКР
Києвознавчі читання “Маловідомі сторінки
життя і творчості києвознавців XX-XXI століть”
у відділі краєзнавчої літератури та бібліографії
Публічної бібліотеки імені Лесі Українки
міста Києва
У Музеї історії Київського університету
Історико-краєзнавча практика студентів Київського
національного університету імені Тараса Шевченка - 2013
“бакалавр” історичного факуль-
тету, запровадження якої розпо-
чато, згідно навчального плану фа-
культету, з 2012 / 2013 н. р.
Базовою в організації і проведенні
практики є кафедра етнології та
краєзнавства.
Умовами угоди передбачена
участь Київської міської організа-
ції НСКУ в розробці та реалізації
програми історико-краєзнавчої
практики; визначенні баз практики
– державних закладів наукового,
туристсько-краєзнавчого напряму,
позашкільної роботи з учнівською
молоддю в місті Києві, укладанні
договорів між базами практики і
університетом; організації ознай-
омлювальних екскурсій для студентів-практи-
кантів тощо.
У грудні 2012 р. Київська міська організація
НСКУ уклала з Університетом “Договір на
проведення історико-краєзнавчої практики для
студентів історичного факультету Київського
національного університету імені Тараса Шев-
ченка” терміном на 5 років, за яким Університет
зобов’язався направляти на практику в КМО
НСКУ 10 студентів. Також за посередництвом і
активною участю міської організації НСКУ
Університет уклав угоди на проходження прак-
тики з установами і організаціями, в яких іс-
нують осередки Спілки: з Національною спіл-
кою краєзнавців України, Інститутом історії
України НАН України, Центром позашкільної
роботи Святошинського району міста Києва
та Міжнародним центром дитячо-юнацького
туризму міста Києва. Окрім цього, за посеред-
ництвом міської організації НСКУ Університе-
том укладені договори на проходження студен-
тами практики в Державній науковій
архітектурно-будівельній бібліотеці імені
В.Г.Заболотного та Публічній бібліотеці імені
Лесі Українки міста Києва.
Бази практики, відповідно до умов догово-
рів, зобов’язалися прийняти студентів на прак-
тику згідно з календарним планом; призначити
кваліфікованих спеціалістів для безпосеред-
нього керівництва практикою; створити необ-
хідні умови для виконання студентами програм
практики, не допускати використання їх на по-
садах та роботах, що не відповідають програмі
практики та майбутній спеціальності; забезпе-
чити можливість проведення кожним студентом
самостійного історико-краєзнавчого досліджен-
ня (або групового дослідження) за відповідною
тематикою; надати студентам-практикантам і
керівникам практики від навчального закладу
можливість користуватись приміщеннями, до-
кументацією тощо, які необхідні для виконання
програми практики тощо.
З боку навчального закладу, окрім зобов’я-
зань з методичного забезпечення практики, до-
говорами передбачена участь викладачів та
студентів у наукових, культурно-просвітніх за-
ходах, які проводяться базами практики. Від-
повідно до профілю установ-баз практики, Уні-
верситетом взяті й інші зобов’язання. Так, у
договорах із закладами позашкільної роботи
Університет зобов’язався сприяти їхній профо-
рієнтаційній роботі з учнями загальноосвітніх
навчальних закладів. Передбачено ознайом-
лення школярів зі спеціальностями, за якими
здійснює підготовку фахівців вищий навчаль-
ний заклад (відвідування учнями “Днів відкри-
тих дверей” факультетів та ін.); проведення екс-
курсій для учнів у музеях університету тощо.
З установами наукового профілю передбачені
спільні заходи щодо підготовки наукових праць,
навчальних посібників, методичних розробок
для студентів з дисциплін історичного та кра-
єзнавчого циклів; проведення спільних науко-
вих та науково-практичних конференцій і семі-
нарів з проблем історії та краєзнавства тощо.
Для методичного забезпечення практики ка-
2’2013Олександр Гончаров
216
У Лінгвістичному музеї
Київського національного університету імені
Тараса Шевченка
федра етнології та краєзнавства за участю чле-
нів КМО НСКУ розробила “Положення про
історико-краєзнавчу практику” та “Програму
історико-краєзнавчої практики”. Практика має
міждисциплінарний характер і спрямована на
закріплення теоретичних знань, одержаних сту-
дентами за час вивчення таких дисциплін як
“Історія України”, “Історичне краєзнавство”,
“Культурно-просвітницька робота музеїв” тощо,
які слугують її теоретичною базою. Серед зав-
дань практики – формування у студентів про-
фесійних навичок зі збору і систематизації
різносторонньої інформації про об’єкти куль-
турної спадщини та уміння творчо використо-
вувати її в процесі туристсько-екскурсійної та
інших видів робіт.
Особливість історико-краєзнавчої практики,
зокрема, в тому, що на відміну від інших, які
проводяться на факультеті (археологічна, етно-
графічна) і є “польовими”, дана практика прохо-
дить у трудових колективах, що дає можливість
студентам ознайомитися з їх роботою, реальним
станом справ у краєзнавчій сфері. Окрім цього,
базами практики є різні установи, заклади, орга-
нізації, тобто в процесі практики задіяний весь
ланцюжок суб’єктів краєзнавчої діяльності: від
установ НАН України до шкільних краєзнавчих
музеїв. Грудневий пленум КМО НСКУ 2013 р.,
який розглянув, зокрема, й питання організації
студентської практики, рекомендував по її закін-
ченню провести захист студентами практичних
робіт в установах-базах практики у формі істо-
рико-краєзнавчих (києвознавчих) читань за уча-
стю не лише студентів, а й представників трудо-
вих колективів, учнів шкіл.
Практика проходила з 11 по 28 лютого 2013 р.
на визначених кафедрою етнології та краєзна-
вства за участю Київської міської організації
НСКУ базах практики – державних наукових
установах історичного профілю, закладах ту-
ристсько-краєзнавчого напряму та центрах по-
зашкільної роботи з учнівською молоддю у
місті Києві, в яких діють первинні осередки На-
ціональної спілки краєзнавців України, а також
бібліотеках та музеях міста. Частина студентів
проходила практику в регіонах країни.
Керуючись розробленою кафедрою етноло-
гії та краєзнавства програмою історико-краєз-
навчої практики, яка містить загальні поло-
ження та настанови щодо її організації,
установи-бази практики розробили власні ро-
бочі програми з індивідуальними та груповими
завданнями для студентів, відповідно до їх про-
філю. Так, студенти, котрі проходили практику
в Національній спілці краєзнавців України (ке-
рівники практики – кандидати істор. наук: Р.В.
Маньковська, заступник голови НСКУ та В.І.
Дмитрук, відповідальний секретар НСКУ), оз-
найомилися з діяльністю Спілки, краєзнавчою
літературою, документами тощо. Практиканти
брали участь у створенні Літопису Спілки, кра-
єзнавчої бібліотеки та архіву. Студенти-архіві-
сти, зацікавившись діяльністю Спілки, обрали
теми для підготовки наукових статей з метою
участі у VI міжнародній науковій конференції
студентів, аспірантів та молодих учених “Дні
науки історичного факультету - 2013”.
Студенти-практиканти, які проходили прак-
тику в Центрі досліджень історико-культурної
спадщини України Інституту історії України
НАН України (керівник практики – канд. істор.
наук – С.І. Кот, завідувач Центру), ознайоми-
лися з роботою цієї інституції, архівним фон-
дом Енциклопедії України, Інституту історії
України НАН України, одержали практичні на-
вики з підготовки статей про пам’ятки історії.
Індивідуальні завдання, виконувані студентами,
стосувалися основних принципів класифікації
пам’яток історії, дослідження пам’яток воєнної
історії в Україні, розкриття проблематики з
формування комплексів пам’яток історії з ви-
217
В Ботанічному саду імені академіка О. Фоміна
(оранжерейна експозиція)
Історико-краєзнавча практика студентів Київського
національного університету імені Тараса Шевченка - 2013
2’2013Олександр Гончаров
218
В Зоологічному музеї Київського
національного університету імені Тараса Шевченка
робництва та техніки. Робота в установі надала
практикантам можливість пізнати різні сторони
історичних досліджень і значно розширити уяв-
лення про організацію наукового процесу.
У Міжнародному центрі дитячо-юнацького
туризму міста Києва (керівник практики – В.Є.
Семенюк, завідувач краєзнавчого відділу) сту-
денти ознайомилися з історією, організаційною
структурою, діяльністю закладу, відвідали
музей Центру – “Музей розвитку дитячого ту-
ризму в Києві”, переглянули відео- та фотома-
теріали про минулорічний похід в Хібіни, на
Соловецькі острови, туристичні походи істо-
ричними місцями України. Методист Центру
В.І. Губенко ознайомив практикантів із “Пра-
вилами проведення туристських подорожей з
учнівською та студентською молоддю України”
(Наказ Міністерства освіти і науки України
24.03.2006 № 237). Особлива увага була приді-
лена обов’язкам і правам керівника походу.
Проходження активної практики в Центрі
включало виконання групових завдань, що пе-
редбачали розроблення екскурсійних маршру-
тів на певній території та підготовку теоретич-
ної бази і завдань для проведення квесту даних
маршрутів. Одна група займалася розроблен-
ням краєзнавчого квесту “Вулицями Подолу”,
інша – “Ім’я Шевченка на карті Києва”. Сту-
денти також взяли участь, в якості членів журі,
у проведенні краєзнавчого конкурсу робіт під
назвою: “Від історії маленької батьківщини –
до історії країни”, який відбувся 21 лютого в Го-
лосіївському ліцеї № 241; у півфіналі IV місь-
кого конкурсу “Кращий екскурсовод музею при
навчальному закладі”, що проходив у примі-
щенні Центру 23 лютого. Практика дала змогу
студентам поглибити та закріпити знання з кра-
єзнавства, ознайомитися з основами музейної,
туристсько-екскурсійної роботи, зокрема на-
бути навичок у складанні екскурсійних мар-
шрутів ігрового характеру (квестів), розроб-
ленні карти-схеми маршруту екскурсії тощо.
У Центрі позашкільної роботи Святошин-
ського району міста Києва (керівник практики –
С.М. Вакулишин, методист Центру) студенти-
практиканти виконували різні індивідуальні зав-
дання, пов’язані з розробленням оглядової екс-
курсії в Музеї історії Святошинського району,
пішохідної екскурсії “Шулявкою” і автобусної
екскурсії околицями Києва, дослідженням пам’я-
ток історії та архітектури Святошина, опитуван-
ням відомих особистостей, життя й діяльність
яких пов’язана з районом. Окрім цього, здій-
снювались порівняльна характеристика концеп-
цій києвознавства, наявних в мережі Інтернету,
у Музеї історії Києва та ЦПР “Північне сяйво”,
опитування учнів шкіл різних адміністративних
районів з метою виявлення рівня зацікавленості
школярів історією власного (рідного) міста.
Студенти-практиканти, котрі проходили прак-
219
В Історико-меморіальному музеї Михайла Грушевського
Історико-краєзнавча практика студентів Київського
національного університету імені Тараса Шевченка - 2013
тику в Державній науковій архітектурно-буді-
вельній бібліотеці імені В.Г. Заболотного (керів-
ник практики – О.В. Жидецька, завідувачка нау-
ково-методичного відділу), були поділені на
кілька груп і працювали над дослідженням га-
лузевих періодичних видань та літератури за те-
мами: “Історія малих міст України” (відповідно
до списку малих міст України), “Життя та діяль-
ність архітектора І. Григоровича-Барського”,
“Заболотний Володимир Гнатович у виданнях
фонду ДНАББ ім. В.Г. Заболотного” (джерела за
період з 1998 до 2013 р.). Студенти також брали
участь у наукових заходах, що проводилися в біб-
ліотеці, зокрема творчих вечорах та презентаціях
книг відомих києвознавців – Дмитра Малакова
та Михайла Кальницького. Так, практикант
Олександр Понипаляк підготував публікацію,
присвячену презентації та змісту книги М. Каль-
ницького “Зодчество и зодчие” (К., 2012).
Група студентів проходила практику на базі
відділу краєзнавчої літератури та бібліографії
Публічної бібліотеки імені Лесі Українки міста
Києва (керівник практики – Н.Б. Грищенко, за-
відувачка відділу). Відповідно до програми
практики, студенти підготували біографічні на-
риси, присвячені відомим києвознавцям: Д. Ма-
лакову, В. Кіркевичу, А. Макарову, І. Гиричу та
Т. Скібицькій, до серії бібліографічних покаж-
чиків “Києвознавці”, що була започаткована
відділом на початку 2000-х років. Практиканти
успішно впоралися з поставленими завданнями
та захистили їх результати на києвознавчих чи-
таннях на тему “Маловідомі сторінки життя і
творчості києвознавців XX-XXI століть”, що
відбулися у відділі 28 лютого за участю провід-
них бібліографів бібліотек міста. Бібліотекарі
поділилися своїми враженнями й запропону-
вали, щоб нариси, підготовлені студентами,
були надіслані в кожну книгозбірню міста на
допомогу бібліографу. Під час проходження
практики студенти також брали участь у краєз-
навчих заходах, які проводилися у відділі
(вечір-портрет “Георгій Малаков – відомий
український художник-графік” – зустріч з його
рідним братом, києвознавцем Дмитром Мала-
ковим) (http://lucl.kiev.ua/ 12-28, 15, 27 лютого)
(http://kiekray-nadin.blogspot.com/ 13, 15 лю-
того) та ін.
Частина студентів проходила практику в
Київському національ ному університеті імені
Тараса Шевченка – на кафедрах етнології та
краєзнавства і археології та музеєзнавства. Прак-
тика студентів кафедри етнології та краєзнавства
(керівники практики – Т.О. Жилко та Т.П.Виш -
ня) відбувалася на базі Міжфакультетської фоль-
клорно-етнографічної навчально-методичної ла-
бораторії. Вони описували етнографічний
матеріал, призначений для зберігання в музеї ка-
федри; обробляли та систематизували етнокраєз-
навчі джерела, які зберігаються у фондах лабо-
2’2013Олександр Гончаров
220
Історичне краєзнавство відіграє важливу
функцію в накопиченні та систематизації
знань про історію регіону, а також у вихованні
підростаючих поколінь. Адже спільнота, ос-
мислю ючи свою історію, зберігаючи і при-
множуючи скарбницю історико-культурної
спадщини, формує у кожного громадянина по-
чуття бережливого ставлення до минувшини
свого народу, пам’яток історії і культури, а
отже вона життєздатна та спроможна творчо
розвиватись.
На Херсонщині важливу функцію накопи-
чення артефактів, провадження експозиційної
діяльності й організації науково-дослідної ро-
боти виконує під керівництвом директора, за-
служеного працівника культури України Брат-
ченко Тетяни Георгіївни Херсонський обласний
краєзнавчий музей. Після ліквідації у 2004 р.
Євген Сінкевич, Тетяна Братченко (м. Херсон)
Краєзнавці досліджують історію Херсонщини
раторії; готували матеріал для екскурсій в учбо-
вому музеї етнографії; проводили наукові до-
слідження за спеціально розробленою темати-
кою, пов’язаною з розвитком етнології та
краєзнавства в університеті, та ін.
Студенти, які проходили практику на кафедрі
археології та музеєзнавства (керівник практики –
Л.Г. Самойленко, завідувачка Археологічного
музею), оволодівали навиками підготовки і про-
ведення оглядових пішохідних екскурсій за те-
мами: “Київський національний університет імені
Тараса Шевченка – центр освіти, науки і куль-
тури”, “Університет і “латинський квартал” у
Києві”, “Червоний корпус на березі зеленої оази”.
Під час проходження практики для студентів були
організовані спеціальні екскурсії в му зеї універ-
ситету: Музей історії університету, Зоологічний
музей, Археологічний музей, Музей Астрономіч-
ної обсерваторії, Музей історії Ботанічного саду
імені академіка О.В. Фоміна та оран жерейні екс-
позиції, Лінгвістичний музей. Також студенти
відвідали Педагогічний музей Національної ака-
демії педагогічних наук Укра їни, Національний
музей медицини України, Істо рико-меморіаль ний
музей Михайла Грушевського.
Окремі студенти та групи проходили практику
в музеях Києва: Національному музеї історії
України, Національному музеї Тараса Шевченка,
Музеї видатних діячів української культури Лесі
Українки, Миколи Лисенка, Панаса Саксаган-
ського, Михайла Старицького та ін.
Частина студентів проходила практику в
Київській, Вінницькій, Волинській, Донецькій,
Житомирській, Закарпатській, Івано-Франків -
ській, Кіровоградській, Луганській, Львівській,
Миколаївській, Рівненській, Сумській, Терно-
пільській, Хмельницькій, Черкаській, Черні-
вецькій та Чернігівській областях – в історико-
культурних заповідниках, центрах дитячо-
юнацького туризму і краєзнавства, обласних і
районних історичних та краєзнавчих музеях,
шкільних музеях. Загалом, включаючи Київ, ба-
зами практики були 70 установ, закладів і орга-
нізацій краєзнавчого спрямування.
Практика пройшла успішно. Від ряду уста-
нов на ім’я декана історичного факультету
Київського національного університету імені
Тараса Шевченка прийшли листи-подяки, в ко-
трих відзначається сумлінне ставлення студен-
тів до виконання завдань практики. В подаль-
шому кафедра етнології та краєзнавства разом з
Київською міською організацією НСКУ будуть
працювати над удосконаленням організації
практики: покращенням методичного забезпе-
чення, розширенням баз практики в столиці
тощо. Історико-краєзнавча практика в устано-
вах краєзнавчого напряму має сприяти більш
активному залученню студентської молоді до
історико-краєзнавчих досліджень, підвищенню
інтересу до історії та культурної спадщини
країни, вихованню свідомих громадян.
|