Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект
У статті висвітлюється історія традицій вшанування пам'яті Т. Г. Шевченка засобами музично-пісенного мистецтва на його батьківщині – Черкащині. Показується участь земляків поета – професійних і самодіяльних митців, у створенні та виконанні творів шевченківської тематики....
Gespeichert in:
| Datum: | 2014 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут історії України НАН України
2014
|
| Schriftenreihe: | Краєзнавство |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/167119 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект / В. Мельниченко // Краєзнавство. — 2014. — № 2. — С. 89-93. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-167119 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1671192025-02-09T13:44:45Z Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект Музыкально-песенная Шевченкиана Черкасщины: историко-краеведческий аспект Musical Honouring the Memory of T. Shevchenko in Cherkassy Region: Historical and Local Lore Research Aspects Мельниченко, В. До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка У статті висвітлюється історія традицій вшанування пам'яті Т. Г. Шевченка засобами музично-пісенного мистецтва на його батьківщині – Черкащині. Показується участь земляків поета – професійних і самодіяльних митців, у створенні та виконанні творів шевченківської тематики. В статье отображается история традиций почитания памяти Т. Г. Шевченко средствами музыкально-песенного искусства на его родине – Черкасщине, показывается участие земляков поэта – профессиональных и самодеятельных деятелей искусства в создании и исполнении произведений шевченковской тематики. The article represents the history of traditions in honouring T. G. Shevchenko with the means of music and songs in his motherland – Cherkassy region. There has been shown the participation of the poet’s countrymen – professional and amateur artistic figures in creating and performing the compositions devoted to Shevchenko. 2014 Article Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект / В. Мельниченко // Краєзнавство. — 2014. — № 2. — С. 89-93. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. 2222-5250 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/167119 94 (477.46)«19»:908 (477.46) uk Краєзнавство application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка |
| spellingShingle |
До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка Мельниченко, В. Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект Краєзнавство |
| description |
У статті висвітлюється історія традицій вшанування пам'яті Т. Г. Шевченка засобами
музично-пісенного мистецтва на його батьківщині – Черкащині. Показується участь земляків
поета – професійних і самодіяльних митців, у створенні та виконанні творів шевченківської
тематики. |
| format |
Article |
| author |
Мельниченко, В. |
| author_facet |
Мельниченко, В. |
| author_sort |
Мельниченко, В. |
| title |
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект |
| title_short |
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект |
| title_full |
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект |
| title_fullStr |
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект |
| title_full_unstemmed |
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект |
| title_sort |
музично-пісенна шевченкіана черкащини: історико-краєзнавчий аспект |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2014 |
| topic_facet |
До 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/167119 |
| citation_txt |
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини: історико-краєзнавчий аспект / В. Мельниченко // Краєзнавство. — 2014. — № 2. — С. 89-93. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. |
| series |
Краєзнавство |
| work_keys_str_mv |
AT melʹničenkov muzičnopísennaševčenkíanačerkaŝiniístorikokraêznavčijaspekt AT melʹničenkov muzykalʹnopesennaâševčenkianačerkasŝinyistorikokraevedčeskijaspekt AT melʹničenkov musicalhonouringthememoryoftshevchenkoincherkassyregionhistoricalandlocalloreresearchaspects |
| first_indexed |
2025-11-26T10:25:16Z |
| last_indexed |
2025-11-26T10:25:16Z |
| _version_ |
1849848208124018688 |
| fulltext |
88
До 200-річчя
від дня народження
Тараса Шевченка
УДК 94 (477.46)«19»:908 (477.46)
Василь Мельниченко (м. Черкаси)
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини:
історико-краєзнавчий аспект
У статті висвітлюється історія традицій вшанування пам’яті Т. Г. Шевченка засобами
музично-пісенного мистецтва на його батьківщині – Черкащині. Показується участь земляків
поета – професійних і самодіяльних митців, у створенні та виконанні творів шевченківської
тематики.
Ключові слова: Т. Г. Шевченко, музично-пісенне мистецтво, Черкащина, шевченкіана.
89
Музично-пісенна Шевченкіана є особливим
мистецьким явищем і невід’ємною частиною
художнього процесу, що впродовж тривалого
часу розвивається в Україні і, зокрема на Чер-
кащині – батьківщині Т. Г. Шевченка. Історія
музично-пісенної Шевченкіани Черкащини
бере свій початок з народної музично-пісен-
ної творчості, яка склала основу творів відо-
мих композиторів – уродженців краю, завдяки
яким ще в середині ХІХ століття розпочалося
і продовжується нині життя шевченкових ге-
роїв на музичній сцені.
Особливо тісна дружба пов’язувала Т. Г. Шев -
ченка із своїм земляком, відомим українським
композитором, співаком і драматургом Семе-
ном Семеновичем Гулаком-Артемовським
(1813-1873), який народився в Городищі. Дру-
гові-земляку із сусідніх Моринець С. С. Гулак-
Артемовський присвятив свою пісню «Стоїть
явір над водою». Прикметно, що він був одним
із небагатьох, хто не відцурався Т. Г. Шев-
ченка, коли він був на засланні, і підтримував
його матеріально [1, 997].
Вагомий внесок у популяризацію творчої
спадщини Т. Г. Шевченка та розвиток народно -
го музично-хорового мистецтва зробив відомий
фольклорист, хоровий диригент і композитор
Порфирій Данилович Демуцький (1860-1927).
Він, працюючи у 1889-1918 роках лікарем у
селі Охматів Жашківського району, організував
народний хор (близько 100 співаків), з яким вис-
тупав у багатьох містах Укра їни – Києві, Одесі,
Таращі, Умані, Жашкові, а також в Галичині.
У цьому унікальному хорі співали селяни як з
Охматова, так і з навколишніх сіл – Вороного,
Побійної, Нової Греблі, Сорокатяг, Сабадаша.
На початку ХХ століття львівський журнал
«Літературно-науковий вісник» писав про се-
лянський хор з Черкащини: «Час перед кон-
цертом схожий, кажуть, буває на ярмарок –
стільки тут стоїть коней з фаетонами, натачан-
ками, бричками і возами, стільки збирається
людей – і панів, і попів, і селян. Характер спі-
вів дуже різноманітний: се все народні укра-
їнські псалми, думи, побутові й інші пісні»
[2, 73]. У творчому доробку композитора – во-
кальні твори на слова Т. Г. Шевченка «Запо-
віт», «Чернець», «Б’ють пороги» [3].
Як блискучий майстер хорового виконання
і неперевершений інтерпретатор народної
пісні та творчості композиторів-класиків в
історію української культури увійшов Олек-
сандр Кошиць. Він народився 1875 року в
селі Ромашки неподалік Канева, а дитинство
його пройшло в селі Тарасівці (нині – Звени-
городський район). Ще навчаючись в Київ -
ській духовній академії, яку закінчив 1901
року, він керував академічним хором, ху-
дожня і виконавська майстерність якого від-
значалася високим рівнем. Водночас висту-
пав як диригент в Шевченківських концертах,
які щороку влаштовувалися з ініціативи Ми-
коли Лисенка [4].
Шевченківська тема посідає важливе місце
у творчості українського композитора і хоро-
вого диригента Кирила Григоровича Сте-
ценка (1882-1922), який народився в селі
Квітки Корсунь-Шевченківського району.
Своєю творчістю й діяльністю К.Стеценко
був продовжувачем національного напряму
української музики, розпочатого Миколою
Лисенком.
Композитор залишив нащадкам великі
скарби світської і духовної музики. В його
творчому доробку – музика до інсценізації
поеми Т. Г. Шевченка «Гайдамаки», хор «За-
повіт» на слова Т. Г. Шевченка, хорова поема
«Рано-вранці новобранці» на вірші Т. Г. Шев-
ченка. До 50-річчя від дня смерті Шевченка
К. Г. Стеценко написав кантату «Шевченкові»
[5, 195].
Яскравою сторінкою черкаської Шевчен-
кіани є кобзарство, яке в усі часи було вираз-
ником прагнень і устремлінь українського на-
роду. Народні співці – кобзарі, передавали з
покоління в покоління своє мистецтво, яке ви-
ховувало в народу патріотизм, почуття націо-
нальної гідності і високу духовність. Як поет
Т. Г. Шевченко зростав на кобзарських піснях
та думах. Вони ще в ранньому дитинстві по-
лонили майбутнього поета і супроводжували
його впродовж усього життя. І не випадково,
що збірник своїх творів з поваги до кобзарів –
творців і виконавців історичних пісень і мело-
дійних речитативів-дум він назвав «Кобза-
рем».
Шевченко захоплювався неповторною iнди-
вiдуальнiстю кожного кобзаря і був просто за-
коханий у кобзарськi спiви та пiдносив їх на-
віть над поемами Гомера.
Одним із таких кобзарів був Никін Іванович
Прудкий (1890-1982), що народився у Каневі.
Він півстоліття приносив до Шевченкової мо-
гили народну пісню та думу. В 1920-х роках
він був єдиним кобзарем у штаті створеного
тоді Шевченківського заповідника [6, 526].
І хоч згодом така посада в заповіднику була
скасована, він все рівно багато років співав на
Шевченковій могилі в Каневі, виконуючи
пісні та думи з життя українського народу,
пісні на слова Т. Г. Шевченка, власні компози-
ції [7]. Після війни за сфабрикованим звину-
ваченням був ув’язнений на п’ять років і лише
в 1961 році повністю реабілітований [8]. На-
віть переселившись в похилому віці до Чер-
кас, він продовжував приїздити на Тарасову
гору.
Надовго запам’яталися відвідувачам з різ-
них куточків України і закордонним гостям
виступи біля Шевченкової могили славетного
українського кобзаря Олексія Сергійовича
Чуприни (1908-1993), який народився в селі
Гарбузин Корсунь-Шевченківського району.
Під час Великої Вітчизняної війни під акомпа-
немент своєї бандури він співав в Курську,
Харкові, Братиславі, Будапешті, Празі, Порт-
Артурі. А пiсля вiйни щоліта кожного ранку
майже три десятирiччя вiн пiднiмався на
високу днiпровську кручу до усипальницi
Кобзаря. В його репертуарі були народні пісні,
твори композиторів, кантати.
Він був членом Все -
української спілки коб-
зарів, учасником з’їздів
кобзарів (1988, 1990) та
інших кобзарських за-
ходів. Виступав на Ве-
ресаєвих святах, грав на
відкритті пам’ятника
Т. Шевченку у Львові.
Похований, за його за-
повітом, з кобзарськими
почестями в Каневі не-
подалік Тарасової гори.
В музеї Т. Г. Шевченка в
Каневі зберігається бан-
дура О. С. Чуприни, на
лицевому боці якої зображена хата Шевченка
і його могила, а на зворотному – позначені всі
бойові і мирні дороги, якими йому довелося
пройти [9].
Кобзарську пісню і думу присвячують
Т. Г. Шевченкові сучасні послідовники кобзар-
ського мистецтва Черкащини. Напередодні
травневого Дня пам’яті поета в Каневі відбу-
ваються обласні та Всеукраїнські свята коб-
зарського мистецтва, які завершуються пісен-
ним реквієм на Шевченковій могилі.
Далеко за межами Черкащини став відо-
мим кобзар із села Великий Хутір Драбів-
ського району Михайло Дмитрович Коваль,
в репертуарі якого налічується понад сто тво-
рів – історичних пісень, дум, псалмів, балад,
обрядових та побутових пісень на власні
слова та слова українських поетів. Одна з най-
улюбленіших пісень кобзаря «На високій
дуже кручі». Ця пісня про Тараса Шевченка,
який з високої канівської гори, як вважає
автор, дивиться саме на його рідне село Ве-
ликий Хутір.
2’2014Василь Мельниченко К Р А Є З Н А В С Т В О
90
Чуприна
Олексій Сергійович
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини:
історико-краєзнавчий аспект
91
Талановитий кобзар М. Коваль постійно
виступає перед шанувальниками кобзарського
мистецтва Черкащини, мав концерти в Білору-
сії, Росії, Канаді, Фінляндії. Ним записано
диск «Гомін, гомін...» та низку інших дисків із
кобзарськими та духовними творами [10].
Музично-хорові традиції Шевченкового
краю набули розвитку після утворення в 1954
році Черкаської області. Важливою подією для
Черкас і усієї Черкащини стало створення у
1957 році при обласній філармонії Черка-
ського народного хору, про який чудово напи-
сав черкаський поет Микола Негода:
Черкаський хор – і дух степів
Дихне із залу з виднокраю,
Нехай і далі лине спів
З ланів Шевченківського краю [11, 57].
Коваль Михайло Дмитрович Черкаський академічний заслужений український народний хор
Черкаський академічний заслужений український народний хор
Черкаський народний хор став гідним про-
довжувачем багатих музично-хорових тради-
цій черкаської шевченкіани. За час свого
існування цей унікальний і самобутній колек-
тив став живою легендою нашого краю, ві-
зитною карткою Черкащини, її гордістю і сла-
вою. Своєю творчістю, високопрофесійною
майстерністю Черкаський народний хор
стверджує пророчі слова Тараса Шевченка
про те, що «наша пісня, наша слава не вмре,
не загине».
Прикметно, що саме шевченківський бере-
зень 1981 року увійшов в історію музично-хо-
рової Шевченкіани Черкащини пам’ятною по-
дією – врученням Державної премії УРСР
імені Т. Г. Шевченка Черкаському державному
заслуженому українському народному хору
[12], яким у різний час керували М. Кущ,
А. Авдієвський, В. Конощенко, А. Пашкевич,
Є. Кухарець, П. Савчук, О. Стадник, М. Плаш-
кевич, Л. Трофименко. Пізніше лауреатом
Шевченківської премії стала також народна
артистка України Р. Кириченко [13].
У 1964 році черкащани широко відзначали
150-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка
– дату, святкування якої в грудні 1962 року
включено до програми ЮНЕСКО [54]. Редак-
ція «Черкаської правди» і об’єднання пись-
менників оголосили конкурс на текст і му-
зику до пісень, присвячених Т. Г. Шевченкові.
Кращі з них включалися до збірника «Співає
Черкащина», що видавався на початку
1960-х років обласним відділенням хорового
товариства і обласним будинком народної
творчості.
До ювілейного збірника «Співає Черка-
щина», виданого під назвою «Безсмертному
Кобзареві» (упорядники А. Хмара і В. Осад-
чий) увійшла ціла низка прекрасних творів ав-
торів-черкащан – літераторів В. Симоненка,
М. Негоди, П. Манойла, композиторів А. Ви-
нокура, В. Осадчого, П. Трофименка, М. Чес-
новицького, О. Сокирнянського. Насамперед,
це кантата Я. Цегляра «Безсмертному Кобза-
реві» та хор А. Чекаля «Крізь століття» на
слова В. Симоненка, сюїта А. Винокура
«Вінок Кобзареві» на слова М. Негоди, пісні
М. Чесновицького «Ой маю, маю» та П. Тро-
фименка «Минають дні» на слова Т. Шев-
ченка, В. Осадчого – «Шевченків краю, тобі
співаю» на слова В. Дергачова, О. Сокир-
нянського – «Ти з нами, Кобзарю» на слова П.
Манойла [14, 53 – 55; 15].
З листопада 1963 по березень 1964 року в
області тривали місцеві і районні огляди сіль-
ської художньої самодіяльності, розгорнуті до
шевченківського ювілею. Заключний тур
цього заходу зібрав у Черкасах 34 хорових, 14
танцювальних, 5 драматичних колективів, 47
солістів-вокалістів, 33 читців та представників
інших сценічних жанрів [16, 65 – 66].
Поетичне слово і естетичний світогляд
Т. Г. Шевченка відігравали і відіграють винят-
кову роль у становленні та розвитку музично-
пісенного мистецтва Черкащини, а твори
Кобзаря займають важливе місце в репертуарі
професійних і самодіяльних художніх колек-
тивів, окремих виконавців. Насамперед таких
відомих далеко за межами Черкас і області,
як Черкаський державний заслужений укра-
їнський народний хор, ансамблі «Росава»,
«Вербена», «Березіль», «Черкащанка», хори
«Червона калина», шовкового комбінату та
багатьох інших, чиї творчі біографії нероз-
ривно пов’язані із шевченківською темати-
кою.
Впродовж усіх років існування в репер-
туарі Черкаського хору, його солістів різних
років народних артистів України Р. Кири-
ченко, О. Павловської, заслужених артистів
України Т. Власенко, В. Гнилокваса, В. Заха-
рова, Є. Крикун, М. Тихоненка, І. Черненка,
В. Чорнодуба звучали «Заповіт», «Реве та
стогне Дніпр широкий», «Думи мої, думи»,
інші пісні та концертні програми на Шевчен-
кові вірші [17, 51].
Отже, зародившись в середині ХІХ сто-
ліття традиція виконання і популяризації
музично-пісенних творів на слова Т. Г. Шев-
ченка в подальшому набула значного роз-
витку. Завдяки професійним і самодіяльним
композиторам і виконавцям Черкащини –
батьківщини великого Кобзаря, музично-пі-
сенна шевченкіана особливого звучання на-
була в роки незалежності України, ставши
важливим чинником патріотичного та есте-
тичного виховання.
2’2014Василь Мельниченко К Р А Є З Н А В С Т В О
92
Музично-пісенна Шевченкіана Черкащини:
історико-краєзнавчий аспект
93
1. Шевченко Тарас і музика // Черкащина: Універ-
сальна енциклопедія /Автор-упорядник В. Жадько. –
К. ВПК «Експрес-поліграф», 2010. – 1104 с.: іл.
2. Концерт Охматівського хора // Літературно-на-
уковий вісник. – Львів, 1901. – Т. ХІІІ. – Кн.1.
3. Демуцький Порфирій Данилович // [Електрон-
ний ресурс]. Режим доступу: histans.com/?termin=De-
mucky_P_D / (дата зверення: 13.01.2013).
4. Мельниченко В. М., Носань С. Л. 50 пісенних
літ. – Черкаси, 2007.
5. Овсієнко Л. Г. // Малий енциклопедичний
словник Корсунщини. – Корсунь-Шевченківський,
2004. – Т. 2. – С. 195.
6. Тарахан-Береза З. Святиня. Науково-докумен-
тальний літопис Тарасової гори. – К., 1998.
7. Українці в світі. Прудкий Никін Іванович //
[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.
ukrainians-world.org.ua/about/45/49/86/103/ (дата зве-
рення: 27.01.2013).
8. Калиновська Т., Жук П. Через ту бандуру // Чер-
каський край. – 2012. – 6 квітня.
9. Жеплинський Б. Кобзар з пишною чуприною.
Кобзарськими cтежинами // [Електронний ресурс].
Режим доступу: www.ukrlit.vn.ua /article/1232.html/
(дата звернення: 27.01.2013).
10. Козоріз В.П. Божа людина з Великого Хутора
(до 60-ліття Михайла Коваля) [Електронний ресурс].
Режим доступу: velikijhutir.cherkassy.ua /great_people
/koval. php?news_id=477/ (дата звернення:
27.01.2013).
11. Носань С. Із пісні любові, із слави віків! //
Спільна справа. Вісник Черкаської обласної держав-
ної адміністрації. – 1961. – №1. – Березень.
12. Черкаська правда. – 1981. – 13 березня.
13. Мельниченко В.М., Носань С.Л. 50 пісенних
літ. – Черкаси, 2007.
14. ДАЧО. – Ф. Р-2631, оп.1, спр. 208.
15. Безсмертному Кобзареві // Співає Черкащина.
– К., 1964. – Випуск 3.
16. ДАЧО. – Ф.Р-2631, оп.1, спр. 259.
17. Мельниченко В.М., Соса П.П. Шевченко і
Черкаси. – Черкаси, 1999.
Джерела та література
Василий Мельниченко
Музыкально-песенная Шевченкиана Черкасщины:
историко-краеведческий аспект
В статье отображается история традиций почитания памяти Т. Г. Шевченко средствами музы-
кально-песенного искусства на его родине – Черкасщине, показывается участие земляков поэта – про-
фессиональных и самодеятельных деятелей искусства в создании и исполнении произведений шевчен-
ковской тематики.
Ключевые слова: Т.Г. Шевченко, музыкально-песенное искусство, Черкасщина, шевченкиана.
Vasiliy Melnichenko
Musical Honouring the Memory of T. Shevchenko in Cherkassy Region:
Historical and Local Lore Research Aspects
The article represents the history of traditions in honouring T. G. Shevchenko with the means of music
and songs in his motherland – Cherkassy region. There has been shown the participation of the poet’s co-
untrymen – professional and amateur artistic figures in creating and performing the compositions devoted
to Shevchenko.
Key words: T.G.Shevchenko, music and song art, Cherkassy region, honouring the memory.
|