Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів
Стаття присвячена результатам дослідження державної фінансової підтримки стратегічних пріоритетних напрямів інноваційної діяльності в Україні з метою можливого їх використання в процесі обґрунтування та формування стратегічних пріоритетів на 2022–2031 роки....
Gespeichert in:
| Datum: | 2019 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
2019
|
| Schriftenreihe: | Наука, технології, інновації |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/168648 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів / Т.К. Кваша, О.Ф. Паладченко, І.В. Молчанова // Наука, технології, інновації. — 2019. — № 3 (11). — С. 54-61. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-168648 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1686482025-02-23T20:28:33Z Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів Государственное регулирование инновационной деятельности путем финансовой поддержки инновационных приоритетов State regulation of innovative activities by the way of financial support of innovative priorities Кваша, Т.К. Паладченко, О.Ф. Молчанова, І.В. Інноваційна економіка Стаття присвячена результатам дослідження державної фінансової підтримки стратегічних пріоритетних напрямів інноваційної діяльності в Україні з метою можливого їх використання в процесі обґрунтування та формування стратегічних пріоритетів на 2022–2031 роки. Статья посвящена результатам исследования государственной финансовой поддержки стратегических приоритетных направлений инновационной деятельности в Украине с целью возможного их использования при обосновании и формировании стратегических приоритетов на 2022–2031 годы. The article is devoted to the results of the research of the state financial support of strategic priority directions of innovative activity in Ukraine with the purpose of their possible use in substantiation and formation of strategic priorities for 2022–2031. 2019 Article Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів / Т.К. Кваша, О.Ф. Паладченко, І.В. Молчанова // Наука, технології, інновації. — 2019. — № 3 (11). — С. 54-61. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 2520-6524 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/168648 330.322; 330.341; 378.001 DOI: 10.35668/2520-6524-2019-3-06 uk Наука, технології, інновації application/pdf Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Інноваційна економіка Інноваційна економіка |
| spellingShingle |
Інноваційна економіка Інноваційна економіка Кваша, Т.К. Паладченко, О.Ф. Молчанова, І.В. Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів Наука, технології, інновації |
| description |
Стаття присвячена результатам дослідження державної фінансової підтримки стратегічних пріоритетних напрямів інноваційної діяльності в Україні з метою можливого їх використання в процесі обґрунтування та формування стратегічних пріоритетів на 2022–2031 роки. |
| format |
Article |
| author |
Кваша, Т.К. Паладченко, О.Ф. Молчанова, І.В. |
| author_facet |
Кваша, Т.К. Паладченко, О.Ф. Молчанова, І.В. |
| author_sort |
Кваша, Т.К. |
| title |
Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів |
| title_short |
Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів |
| title_full |
Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів |
| title_fullStr |
Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів |
| title_full_unstemmed |
Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів |
| title_sort |
державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів |
| publisher |
Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України |
| publishDate |
2019 |
| topic_facet |
Інноваційна економіка |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/168648 |
| citation_txt |
Державне регулювання інноваційної діяльності шляхом фінансової підтримки інноваційних пріоритетів / Т.К. Кваша, О.Ф. Паладченко, І.В. Молчанова // Наука, технології, інновації. — 2019. — № 3 (11). — С. 54-61. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
| series |
Наука, технології, інновації |
| work_keys_str_mv |
AT kvašatk deržavneregulûvannâínnovacíjnoídíâlʹnostíšlâhomfínansovoípídtrimkiínnovacíjnihpríoritetív AT paladčenkoof deržavneregulûvannâínnovacíjnoídíâlʹnostíšlâhomfínansovoípídtrimkiínnovacíjnihpríoritetív AT molčanovaív deržavneregulûvannâínnovacíjnoídíâlʹnostíšlâhomfínansovoípídtrimkiínnovacíjnihpríoritetív AT kvašatk gosudarstvennoeregulirovanieinnovacionnojdeâtelʹnostiputemfinansovojpodderžkiinnovacionnyhprioritetov AT paladčenkoof gosudarstvennoeregulirovanieinnovacionnojdeâtelʹnostiputemfinansovojpodderžkiinnovacionnyhprioritetov AT molčanovaív gosudarstvennoeregulirovanieinnovacionnojdeâtelʹnostiputemfinansovojpodderžkiinnovacionnyhprioritetov AT kvašatk stateregulationofinnovativeactivitiesbythewayoffinancialsupportofinnovativepriorities AT paladčenkoof stateregulationofinnovativeactivitiesbythewayoffinancialsupportofinnovativepriorities AT molčanovaív stateregulationofinnovativeactivitiesbythewayoffinancialsupportofinnovativepriorities |
| first_indexed |
2025-11-25T04:49:20Z |
| last_indexed |
2025-11-25T04:49:20Z |
| _version_ |
1849736467390136320 |
| fulltext |
НАУКА, ТЕХНОЛОГІЇ, ІННОВАЦІЇ • 2019, № 3
SCIENCE, TECHNOLOGIES, INNOVATIONS • 2019, № 354
http://doi.org/10.35668/2520-6524-2019-3-06
УДК 330.322; 330.341; 378.001
Т.К. КВАША, заввідділу
О.Ф. ПАЛАДЧЕНКО, завсектору
І.В. МОЛЧАНОВА, c.н.с.
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ ШЛЯХОМ ФІНАНСОВОЇ ПІДТРИМКИ
ІННОВАЦІЙНИХ ПРІОРИТЕТІВ
Резюме. Стаття присвячена результатам дослідження державної фінансової підтримки стратегічних пріо-
ритетних напрямів інноваційної діяльності в Україні з метою можливого їх використання в процесі обґрун-
тування та формування стратегічних пріоритетів на 2022–2031 роки. Авторами наведено результати про-
веденої наукової роботи, які свідчать, що у 2018 р. обсяг бюджетного фінансування стратегічних пріоритетів
становив 291452,83 тис. грн, що на 12,5 % більше в порівнянні з 2017 роком. Зазначено, що в загальних
обсягах бюджетного фінансування інноваційної діяльності цей обсяг займає 94,9 %, що на 2,2 в. п. вище
в порівнянні з 2017 р. та свідчить про зростання результативності використаних на інноваційну діяльність
бюджетних коштів, оскільки вони спрямовані безпосередньо на стратегічні пріоритети. Найбільшу частку
коштів (52,6 %) отримав пріоритет 4 “Технологічне оновлення та розвиток агропромислового комплексу”,
а найменшу (1,8 %) — пріоритет 5 “Впровадження нових технологій та обладнання для якісного медичного
обслуговування, лікування, фармацевтики”. У порівнянні з 2017 р. зросли обсяги бюджетної підтримки всіх
стратегічних пріоритетів, з яких найвище їх зростання мав пріоритет 7 (сфера ІКТ, а суттєве — пріоритет
2 (сфера транспорту), відповідно до чого можна дійти висновку про значне зростання потреби в інновацій-
них ІКТ і транспортних технологіях та деяке уповільнення зацікавленості в інноваціях за іншими стратегіч-
ними напрямами. Досліджено, що переважну частку бюджетних коштів (92,6 %) у 2018 р., як і в попередні
роки, спрямовано на виконання НДДКР. Видатки здійснено із загального (0,5 %) та спеціального (99,5 %)
фондів трьома розпорядниками бюджетних коштів: Міністерство освіти і науки України, Міністерство еколо-
гії та природних ресурсів України, Національна академія аграрних наук України, причому МОН — єдиний роз-
порядник, як і у попередні роки, здійснював фінансову підтримку всіх стратегічних пріоритетів. Розраховано
частку обсягу бюджетної підтримки відносно номінального ВВП, яка у 2018 р. становить 0,0082 % (у 2017 р. —
0,0087 %, у 2016 р. — 0,0082 %). Можна підсумувати, що у 2018 р. реальна державна фінансова підтримка
стратегічних пріоритетів інноваційної діяльності здійснена на рівні 2016 р., попри абсолютне зростання її
обсягів. Виявлено, що головною проблемою державного регулювання інноваційної діяльності шляхом бю-
джетної підтримки стратегічних інноваційних пріоритетів є незначне їх фінансування із загального фонду
державного бюджету. Для подолання цієї проблеми запропоновано враховувати інноваційні пріоритети під
час формування державних замовлень і державних програм, як це передбачено законодавством.
Ключові слова: державне регулювання, інноваційна діяльність, бюджетна підтримка, фінансування, стра-
тегічні пріоритети, розпорядники коштів, проблеми.
ВСТУП
Державна інноваційна політика спрямована
на створення умов для ефективного розвитку
та використання науково-технічного потенціалу
країни і забезпечення впровадження сучасних
технологій, виробництва та реалізації нових ви-
дів конкурентоздатної продукції, тобто іннова-
ційного розвитку економіки.
Одними з головних способів реалізації дер-
жавної інноваційної політики є визначення дер-
жавних пріоритетів інноваційного розвитку та їх
державна фінансова підтримка [1].
ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ
З метою інноваційного розвитку економіки в
Україні на 2011–2021 рр. було затверджено сім
стратегічних пріоритетних напрямів інноваційної
діяльності, щодо яких передбачено державну
фінансову підтримку та моніторинг їх реалізації
головними розпорядниками коштів. Реалізацію
цього процесу забезпечує Міністерство освіти і
науки (МОН) України та щорічно здійснює Укра-
їнський інститут науково-технічної експертизи
та інформації (УкрІНТЕІ) [2]. Моніторинг віді-
грає важливу роль, оскільки надає можливість
оцінити стан реалізації стратегічних пріоритетів,
результативності спрямованих коштів і вико-
ристання МОН України отриманих результатів
під час підготовки та подання інформаційно-
аналітичних матеріалів із питань розвитку інно-
ваційної діяльності Кабінету Міністрів України
для прийняття відповідних урядових рішень,
ІННОВАЦІЙНА ЕКОНОМІКА
INNOVATIVE ECONOMY 55
зокрема щодо визначення та коригування ін-
новаційних пріоритетів.
Мета дослідження передбачає оцінку стану
реалізації стратегічних пріоритетних напрямів
інноваційної діяльності в Україні, виявлення
основних проблем і способів їх розв’язання
для можливого використання результатів до-
слідження під час підготовки пропозицій щодо
формування та затвердження стратегічних інно-
ваційних пріоритетів та їх прогнозно-аналітич-
ного обґрунтування на 2022–2031 роки.
АНАЛІЗ ВИКОРИСТАНИХ ПУБЛІКАЦІЙ
Питання інноваційної діяльності, зокрема
теоретичні та практичні засади інноваційно-
го розвитку, досвід окремих країн, сфери та
напрями інноваційної діяльності досліджуєть-
ся багатьма вченими, з-поміж яких зарубіжні
(М. Богерс, Н. Гранквіст, С. Гродал, Т. Зоу, Д. Кор-
неліссен, М. Лунсбері, Б. Стойменова, А. Сіх-
вонен, К. Саковський) та вітчизняні (Г.О. Ан-
дрощук. В.М. Геєць, І.Ю. Єгоров, Ю.М. Капіца,
Л.А. Мусіна, Т.В. Писаренко, В.П. Соловйов,
Л.І. Федулова, О.С. Чмир, Д.Ю. Чайка, В.С. Шов-
калюк, Т.М. Юхновська, О.М. Ярош).
Щорічне дослідження бюджетної підтримки
та реалізації стратегічних напрямів інноваційної
діяльності в Україні головними розпорядниками
бюджетних коштів проводиться лише УкрІНТЕІ,
забезпечення якого здійснює МОН України.
ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ
Науково-дослідна робота щодо бюджет-
ного фінансування та реалізації пріоритетних
напрямів інноваційної діяльності проведена
відповідно до законів України “Про інноваційну
діяльність” [1], “Про пріоритетні напрями інно-
ваційної діяльності в Україні” [2] та Постанови
Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р.
№ 1056 “Деякі питання визначення середньо-
строкових пріоритетних напрямів інноваційної
діяльності загальнодержавного рівня на 2017–
2021 роки” [3].
Дослідження проведено методом моніто-
рингу на основі даних головних розпорядників
про провадження ними інноваційної діяльності
та здійснення трансферу технологій за рахунок
коштів державного бюджету. Під час здійснення
моніторингу використано методичні рекоменда-
ції, які було розроблено відповідно до Порядку
надання відомостей про основні результати на-
укової, науково-технічної, інноваційної діяльнос-
ті та у сфері трансферу технологій, затвердже-
ного наказом Мінмолодьспорту 11 січня 2012 р.
№ 10 (зі змінами) [4]. До обсягів фінансування
інноваційної діяльності враховувалися витрати
бюджетних або цільових програм на інноваційну
діяльність, а також витрати спеціального фонду
державного бюджету на фінансування НДДКР,
які виконувалися бюджетними науковими уста-
новами та закладами вищої освіти за кошти за-
мовників для безпосереднього впровадження з
метою розвитку інноваційної діяльності.
У 2018 р., як і у 2017 р., інформацію про фі-
нансування інноваційної діяльності та діяльності
у сфері трансферу технологій за кошти держав-
ного бюджету надали три головних розпорядни-
ки, а саме: Міністерство освіти і науки України,
Міністерство екології та природних ресурсів
України, Національна академія аграрних наук
(НААН) України.
1. Бюджетне фінансування стратегічних
інноваційних пріоритетів за розпорядниками
коштів. Згідно з даними головних розпорядни-
ків, загальний обсяг бюджетного фінансування
стратегічних пріоритетів інноваційної діяльності
та діяльності у сфері трансферу технологій у
2018 р. становив 291452,83 тис. грн, або 94, 9%
у загальних обсягах бюджетного фінансування
інноваційної діяльності, що на 12,5 % більше в
порівнянні з 2017 роком.
Реальний обсяг зазначеного фінансуван-
ня, розрахований відносно до номінального
ВВП, у 2018 р. становив 0,0082 % (у 2017 р. —
0,0087 %, у 2016 р. — 0,0082 %), тобто у 2018 р.
реальне фінансування стратегічних пріорите-
тів інноваційної діяльності здійснено на рівні
2016 р., попри зростання його обсягів в абсо-
лютних величинах.
Аналіз розподілу бюджетних коштів за роз-
порядниками свідчить про те, що у 2018 р. об-
сяги фінансування двох розпорядників із трьох
становили сумарно 95,6 % і розподілялися між
НААН України (51,1 %) та МОН України (44,5 %).
У порівнянні з 2017 р. частка фінансування МОН
збільшилася на 6,8 в. п., а частка НААН змен-
шилася на 6,2 в. п., а також і Мінприроди — на
0,6 в. п.
У 2017 р. в порівнянні з 2016 р. обсяги фі-
нансування двох розпорядників коштів номі-
нально збільшилися, з яких МОН — на 33,0 %
(у 2017 р. — на 46,0 %), НААН — на 0,2 %
(у 2017 р. — на 31,7 %). Водночас фінансування
Мінприроди зменшилося на 1,2 % (у 2017 р.
було зростання на 2,9 %).
Фінансування стратегічних пріоритетів у
2018 р. здійснювалося із загального (0,5 %) та
спеціального (99,5 %) фондів, у 2017 р. також із
загального та спеціального фондів з тими сами-
ми частками, у 2016 р. — виключно за рахунок
спеціального фонду державного бюджету.
2. Бюджетне фінансування стратегіч-
них інноваційних пріоритетів за видами
інноваційної діяльності. У 2018 р. витрати
НАУКА, ТЕХНОЛОГІЇ, ІННОВАЦІЇ • 2019, № 3
SCIENCE, TECHNOLOGIES, INNOVATIONS • 2019, № 356
на інноваційну діяльність було спрямовано за
п’ятьма її видами (у 2017 р. — за трьома), з яких
найбільшу частку від загального обсягу витрат
(92,6 %) — переважно на виконання НДДКР на
замовлення підприємств/організацій. Причо-
му в порівнянні з 2017 р. відбулося номінальне
збільшення на 13,7 % обсягів фінансування за-
значеного виду діяльності.
Меншу частку коштів (5,34 %), спрямовано
на “маркетинг, рекламу”, за яким в порівнянні
з 2017 р. спостерігалося зменшення як обсягів
(на 22,3 %), так і частки (на 2,36 в. п.), а також
на “придбання машин, обладнання та програм-
ного забезпечення” (1,09 %). Найменші кошти
спрямовано на види “навчання та підготовка
персоналу” (0,68 %) і “створення і розвиток ін-
новаційної інфраструктури” (0,29 %), фінансу-
вання яких у 2017 р. не було.
У 2017 р. найбільший обсяг фінансування
також було спрямовано на виконання НДДКР
(91,7 %), але, окрім цього, було профінансо-
вано лише види “маркетинг, реклама” (7,7 %) і
“придбання машин, обладнання та програмного
забезпечення” (0,6 %)
Проведення НДДКР в Україні у 2018 р., як і
в попередні роки, профінансовано всіма роз-
порядниками коштів, що надали дані, в обсязі
269876,83 тис. грн. Найбільші обсяги фінансу-
вання (95,2 %) зазначеного виду інноваційної
діяльності припадають майже порівну на НААН
(49,3 % від загального обсягу фінансування цьо-
го виду за стратегічними пріоритетами) та МОН
(45,9 %). Причому частка фінансування МОН в
загальному обсязі фінансування інноваційної
діяльності цього виду збільшилася на 5,5 в. п.
в порівнянні з 2017 роком. Однак за двома інши-
ми розпорядниками вона зменшилася: Мінпри-
роди — на 0,7 в. п., НААН — на 4,8 в. п.
Діяльність за видом “маркетинг, реклама”
у 2018 р. із загальним обсягом фінансування
15582,00 тис. грн у повному обсязі, як і у 2017 р.
та 2016 р., було здійснено НААН за 4-м стра-
тегічним пріоритетом. Лише МОН здійснено
фінансування інноваційної діяльності за рештою
трьох видів, а саме: “придбання машин, облад-
нання та програмного забезпечення” — за шіс-
тьома (окрім 1-го) стратегічними пріоритетами,
на який спрямовано 3168,00 тис. грн; “навчання
та підготовка персоналу” — 1990,00 тис. грн за
5-м і 7-м стратегічними пріоритетами; “створен-
ня і розвиток інноваційної інфраструктури” —
835,20 тис. грн за 1-м та 7-м стратегічними прі-
оритетами.
3. Бюджетне фінансування стратегічних
інноваційних пріоритетів. У 2018 р. витрати
бюджетних коштів здійснювалися за всіма стра-
тегічними пріоритетами, з яких у 2017 та 2016 рр.
найбільший обсяг фінансування (153444,23 тис.
грн, або 52,6 %) було спрямовано на страте-
гічний пріоритет 4 “Технологічне оновлення
та розвиток агропромислового комплексу”,
а найменший (5356,06 тис. грн, або 1,8 %) — на
пріоритет 5 “Впровадження нових технологій та
обладнання для якісного медичного обслугову-
вання, лікування, фармацевтики”.
Обсяги фінансування всіх стратегічних пріо-
ритетів у 2018 р. зросли в порівнянні з 2017 р.,
з яких за трьома (2-м, 3-м та 7-м), як і у 2017 р.,
зросли також і частки в загальному обсязі фі-
нансування (рис. 1).
У 2018 р. фінансова підтримка стратегічних
пріоритетів здійснена з загального (0,5 %) та
спеціального (99,5 %) фондів державного бю-
джету, у 2017 р. — із загального та спеціального
фондів із тими ж частками, а у 2016 р. — лише
зі спеціального фонду.
У 2018 р. видатки із загального фонду спря-
мовано за трьома стратегічними пріоритетами
(1-м, 3-м та 6-м), з яких найбільше (57,8 %) —
за 6-м пріоритетом, найменше (7,9 %) — за
3-м пріоритетом. У 2017 р. із загального фон-
ду фінансувалися чотири (1-й, 2-й, 6-й та 7-й)
пріоритети, з яких найбільші обсяги (42,5 %)
виділено на 6-й, а найменші (9,6 %) — на 2-й
пріоритет.
Обсяг бюджетного фінансування інновацій-
ної діяльності стратегічного пріоритету 1 “Осво-
єння нових технологій транспортування енергії,
впровадження енергоефективних, ресурсоо-
щадних технологій, освоєння альтернативних
джерел енергії” у 2018 р. в порівнянні з 2017
р. збільшився на 12,4 % і становив 17094,31
тис. грн, або 5,9 % від загального обсягу фінан-
сування стратегічних інноваційних пріоритетів
(у 2017 р. — також 5,9 %, попри зменшення об-
сягів у порівнянні з 2016 р. на 24,3 в. п.).
Пріоритет профінансовано одним розпоряд-
ником бюджетних коштів — МОН на “створення
і розвиток інноваційної інфраструктури” (0,5 %)
та проведення НДДКР (17010,31 тис. грн, або
0,95 %) на замовлення вітчизняних підприємств
і організацій. У 2017 р. кошти було спрямова-
но лише на проведення НДДКР, але в менших
обсягах (15212,73 тис. грн). Це свідчить про
розширення фінансування видів інноваційної
діяльності та збільшення на 11,8 % у 2018 р.
потреби підприємницького сектора в наукових
розробках енергетичного спрямування.
Фінансування стратегічного пріоритету 2
“Освоєння нових технологій високотехнологіч-
ного розвитку транспортної системи, ракетно-
космічної галузі, авіа- і суднобудування, озброє-
н ня та військової техніки” у 2018 р. у порівнянні
з 2017 р. зросло в 1,6 раза і становило 18729,10
ІННОВАЦІЙНА ЕКОНОМІКА
INNOVATIVE ECONOMY 57
тис. грн, або 6,4 % від загального обсягу бю-
джетного фінансування стратегічних пріоритетів
інноваційної діяльності (2017 р. — 4,5 %). Усі
кошти профінансовано одним розпорядником —
МОН, які спрямовано на два види інноваційної
діяльності, а саме: “придбання машин, облад-
нання та програмного забезпечення” — 1,6 % та
переважну більшість (98,4 %) — на проведення
НДДКР, що свідчить про значну зацікавленість
підприємств та організацій транспортного комп-
лексу в інноваційних розробках.
Стратегічний пріоритет 3 “Освоєння нових
технологій виробництва матеріалів, їх оброблен-
ня і з’єднання, створення індустрії наноматері-
алів та нанотехнологій” займає другу позицію з
обсягами фінансування 45315,30 тис. грн, або
15,6 % від загального обсягу бюджетного фінан-
сування стратегічних пріоритетів інноваційної
діяльності (у 2017 р. — 13,9 %). У 2018 р. об-
сяг бюджетного фінансування цього пріоритету
збільшився на 25,9 % в порівнянні з 2017 роком.
Фінансування здійснено одним розпорядником —
МОН, кошти якого спрямовано на “придбання
машин, обладнання та програмного забезпе-
чення” — 1,1 % і на проведення НДДКР (98,9 %),
що свідчить про постійно високу потребу в інно-
ваційних технологіях цього напряму, які мають
конвергентний характер.
Першу позицію займає стратегічний інно-
ваційний пріоритет 4 “Технологічне оновлення
та розвиток агропромислового комплексу”, об-
сяг фінансування якого у 2018 р. в порівнянні з
2017 р. зріс на 1,3 % і досяг 153444,2 тис. грн.
Причому, попри на зростання та лідерство, його
частка (52,6 %) у загальних обсягах фінансуван-
ня в порівнянні з 2017 р. зменшилася на 5,8 в. п.
2016 р. 2017 р.
2018 р.
1
10,3 2
3,2
3
8,4
4
59,4
5
2,6
6
12,2
7
3,9 1
5,9 2
4,5 3
13,9
4
58,4
5
1,9
6
11,3
7
4,1
1
5,9 2
6,4 3
15,6
4
52,6
5
1,8
6
11,1
7
6,6
Рис. 1. Розподіл витрат на здійснення інноваційної діяльності за стратегічними пріоритетами1 у
2016–2018 рр., у %
Джерело: розраховано авторами за результатами дослідження
1 Стратегічні пріоритетні напрями інноваційної діяльності (1–7).
1. Освоєння нових технологій транспортування енергії, впровадження енергоефективних, ресурсозберігаючих технологій,
освоєння альтернативних джерел енергії.
2. Освоєння нових технологій високотехнологічного розвитку транспортної системи, ракетно-космічної галузі, авіа- і
суднобудування, озброєння та військової техніки.
3. Освоєння нових технологій виробництва матеріалів, їх оброблення і з’єднання, створення індустрії наноматеріалів та
нанотехнологій.
4. Технологічне оновлення та розвиток агропромислового комплексу.
5. Упровадження нових технологій та обладнання для якісного медичного обслуговування, лікування, фармацевтики.
6. Широке застосування технологій більш чистого виробництва й охорони навколишнього природного середовища.
7. Розвиток сучасних інформаційних, комунікаційних технологій, робототехніки.
НАУКА, ТЕХНОЛОГІЇ, ІННОВАЦІЇ • 2019, № 3
SCIENCE, TECHNOLOGIES, INNOVATIONS • 2019, № 358
за рахунок значного зростання цього показника
за 2-м та 7-м стратегічними пріоритетами.
Пріоритет профінансовано двома розпо-
рядниками, з яких майже все фінансування здій-
снено НААН (148750,00 тис. грн, або 96,9 %).
Причому кошти НААН переважно спрямовано на
НДДКР (89,5 %), а решта — на “маркетинг, ре-
клама” (10,5 %). МОН профінансовано 4694,23
тис. грн, або 3,1 % від загального обсягу фінан-
сування цього пріоритету, з яких 96,0 % — на
проведення НДДКР та 4,0 % — на “придбання
машин, обладнання та програмного забезпе-
чення”.
Найменший обсяг фінансування у 2018 р.
спрямовано на стратегічний пріоритет 5 “Впро-
вадження нових технологій та обладнання для
якісного медичного обслуговування, лікування,
фармацевтики” — 5356,06 тис. грн, або 1,8 % від
загального обсягу фінансування всіх стратегіч-
них пріоритетів. Причому в порівнянні з 2017 р.
відбулося збільшення фінансування цього прі-
оритету за обсягами на 9,9 %, що свідчить про
підвищення інноваційної активності в медичній
сфері на державному рівні. Водночас частка в
загальних обсягах фінансування пріоритетів
зменшилася на 0,1 в. п. за рахунок суттєвого
зростання фінансування за 2-м та 7-м страте-
гічними пріоритетами.
Пріоритет профінансовано лише МОН, при-
чому кошти використано за видом інноваційної
діяльності “навчання та підготовка персоналу”
(2,1 %) та більшість (97,9 %) — на проведення
НДДКР.
Третю позицію за обсягом фінансування по-
сідає стратегічний пріоритет 6 “Широке засто-
сування технологій більш чистого виробництва
та охорони навколишнього природного серед-
овища”, на який у 2018 р. спрямовано 32213,93
тис. грн, або 11,1 % від загального обсягу бю-
джетного фінансування стратегічних пріори-
тетів. У порівнянні з 2017 р. ці обсяги зросли
на 10,4 %, натомість його частка в загальних
обсягах зменшилася на 0,2 в. п. (у 2017 р.
в порівнянні з 2016 р. — на 0,9 в. п.) за рахунок
значного зростання цього показника за 2-м та
7-м стратегічними пріоритетами. Тобто можна
спостерігати тенденцію до зменшення частки
стратегічного напряму з питань охорони при-
родного середовища в загальних обсягах фінан-
сування стратегічних пріоритетів, попри його
пріоритетність у планах уряду країни.
Профінансовано пріоритет двома розпо-
рядниками коштів, більша частка з яких — МОН
(60,0 %, що на 4,7 в. п. більше в порівнянні з
часткою у 2017 р.) і Мінприроди (40,0 %). Ви-
трати спрямовано на два види інноваційної
дія льності: “придбання машин, обладнання та
програмного забезпечення” — 0,3 % (МОН) та
майже всі (99,7 %) — на проведення НДДКР
МОН та Мінприроди, що свідчить про висхідну
потребу в інноваційних розробках у сфері охо-
рони навколишнього природного середовища.
Обсяг фінансування 7-го стратегічного
пріоритету інноваційної діяльності “Розви-
ток сучасних інформаційних, комунікаційних
технологій, робототехніки” у 2018 р. стано-
вив 19299,91 тис. грн, або 6,6 % в загально-
му обсязі бюджетного фінансування стра-
тегічних інноваційних пріоритетів. У порів-
нянні з 2017 р. суттєве зростання мали як
обсяги фінансування пріоритету (у 1,8 раза),
так і його частка (на 2,5 в. п.), що надало мож-
ливість піднятися на четверту позицію замість
шостої (передостанньої) у 2017 році.
Усе фінансування здійснювалося виключно
МОН, видатки якого було спрямовано на чотири
види інноваційної діяльності: “придбання ма-
шин, обладнання та програмного забезпечення”
(10,7 %), “навчання та підготовка персоналу”
(9,7 %), “створення і розвиток інноваційної інф-
раструктури” (3,9 %), а переважну більшість
(75,7 %) — на проведення НДДКР, що свідчить
про затребуваність нових розробок у сфері ІКТ.
ВИСНОВКИ
Результати аналізу проведеного досліджен-
ня свідчать, що у 2018 р. обсяг бюджетного фі-
нансування стратегічних пріоритетів інновацій-
ної діяльності становив 291452,83 тис. грн, що
на 12,5 % більше в порівнянні з 2017 роком.
У загальних обсягах бюджетного фінансуван-
ня інноваційної діяльності частка фінансування
стратегічних пріоритетів охоплює 94,9 %, що на
2,2 в. п. вище в порівнянні з 2017 р. та свідчить
про зростання результативності використаних
на інноваційну діяльність бюджетних коштів,
оскільки вони спрямовані безпосередньо на
стратегічні пріоритети. Найбільшу частку ко-
штів (52,6 %) отримав стратегічний пріоритет
4 “Технологічне оновлення та розвиток агро-
промислового комплексу”, а найменшу (1,8 %)
— пріоритет 5 “Впровадження нових технологій
та обладнання для якісного медичного обслу-
говування, лікування, фармацевтики”.
Обсяги фінансової підтримки всіх страте-
гічних пріоритетів у 2018 р. зросли в порівнянні
з 2017 р., з яких найвище зростання обсягів
(у 1,8 раза) та частки в загальних обсягах бю-
джетного фінансування (на 2,5 в. п.) відбулося
за пріоритетом 7 “Розвиток сучасних інформа-
ційних, комунікаційних технологій, робототех-
ніки” та суттєве — за пріоритетом 2 “Освоєння
нових технологій високотехнологічного розвитку
транспортної системи, ракетно-космічної галузі,
ІННОВАЦІЙНА ЕКОНОМІКА
INNOVATIVE ECONOMY 59
авіа- і суднобудування, озброєння та військової
техніки” (збільшення фінансування в 1,6 раза та
частки на 1,9 в. п.).
Це свідчить про значне зростання потреби
в інноваційних ІКТ і транспортних технологіях і
деяке уповільнення зацікавленості в інноваціях
за іншими стратегічними пріоритетами, попри
зростання обсягів фінансування всіх пріори-
тетів.
У 2018 р. бюджетні кошти спрямовано на
п’ять (у 2017 р. — на три) видів інноваційної
діяльності, переважну частку яких (92,6 %)
спрямовано на виконання НДДКР інноваційного
спрямування, менші частки — на “маркетинг, ре-
кламу” (5,34 %), “придбання машин, обладнання
та програмного забезпечення” (1,09 %) та най-
менші — на “навчання та підготовка персоналу”
(0,68 %) і “створення і розвиток інноваційної
інфраструктури” (0,29 %), фінансування яких у
2017 р. не було, що свідчить про розширення
у 2018 р. діапазону інноваційної діяльності за
видами.
У 2018 р. фінансування стратегічних прі-
оритетів здійснено трьома розпорядниками:
МОН, Мінприроди та НААН, з яких, як і у 2017 р.,
обсяги фінансування двох розпорядників стано-
вили сумарно 95,6 % (у 2017 р. — 95,0 %) і роз-
поділялися між НААН (51,1 %) та МОН (44,5 %).
МОН є єдиним розпорядником, частка фінан-
сування якого зросла, та який, як і в попередні
роки, здійснював фінансову підтримку всіх стра-
тегічних пріоритетів.
Фінансування стратегічних пріоритетів у
2018 р. здійснено із загального (0,5 %) та спе-
ціального (99,5 %) фондів, у 2017 р. — також
із загального та спеціального фондів держав-
ного бюджету з тими самими частками. Част-
ка обсягу бюджетної підтримки стратегічних
пріоритетів відносно номінального ВВП у 2018
р. становить 0,0082 % (у 2017 р. — 0,0087 %,
у 2016 р. — 0,0082 %).
Отже, у 2018 р. реальна державна фінансова
підтримка стратегічних пріоритетів інноваційної
діяльності була здійснена на рівні 2016 р., попри
абсолютне зростання її обсягів.
Проблеми та шляхи їх подолання. Про-
блемою державного регулювання інноваційної
діяльності шляхом фінансової підтримки іннова-
ційних пріоритетів є недостатнє використання
напрямів реалізації стратегічних пріоритетів,
зокрема державного замовлення, окремих інно-
ваційних проектів і державних цільових програм,
тобто фінансування пріоритетів із загального
фонду державного бюджету, частка якого не-
значна та не змінилася в порівнянні з попере-
днім роком. Для подолання цієї проблеми та
збільшення частки фінансування із загального
фонду потрібно щорічно враховувати інноваційні
пріоритети під час формування і реалізації за-
мовлень за рахунок коштів державного бюджету
та розроблення державних цільових програм
на відповідний рік, як це передбачено чинним
законодавством.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в
Україні [Електронний ресурс] : Закон України від
08 верес. 2011 р. № 3715-VI. — Режим доступу:
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3715-17.
2. Про інноваційну діяльність [Електронний ресурс] :
Закон України від 04 серп. 2002 р. № 40-IV. —
Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/40-15.
3. Деякі питання визначення середньострокових
пріоритетних напрямів інноваційної діяльності
загальнодержавного рівня на 2017–2021 роки
[Електронний ресурс] : Постанова Кабінету
Міністрів України від 28 груд. 2016 р. № 1056. —
Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/1056-2016-%D0%BF.
4. Про затвердження Порядку надання відомостей
про основні результати наукової, науково-
технічної, інноваційної діяльності та у сфері
трансферу технологій [Електронний ресурс] :
наказ від 11 січ. 2012 р. № 10. — Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0146-12.
REFERENСES
1. Pro priorytetni napriamy innovatsiinoi diialnosti v
Ukraini. Zakon Ukrainy vid 08.09.2011 № 3715-
VI [On Priority Areas of Innovation in Ukraine: Law
of Ukraine of 08 September, 2011. No. 3715-VI].
Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/
show/3715-17.
2. Pro innovatsiinu diialnist. Zakon Ukrainy vid
04.08.2002 № 40-IV [On Innovative Activities: Law
of Ukraine dated 04 Aug. 2002 No. 40-IV]. Retrieved
from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15.
3. Deiaki pytannia vyznachennia serednostrokovykh pri-
orytetnykh napriamiv innovatsiinoi diialnosti zahal-
noderzhavnoho rivnia na 2017-2021 roky: Postano-
va Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 28.12.2016
№ 1056 [Some issues of determining the medium-
term priority directions of innovation activity of the
national level for 2017–2021. Resolution of the
Cabinet of Ministers of Ukraine of 28 December.
2016. No. 1056]. Retrieved from: http://zakon.rada.
gov.ua/laws/show/1056-2016-%D0%BF.
4. Pro zatverdzhennya Poryadku nadannya vidomostej
pro osnovni rezultaty naukovoyi, naukovo-texnich-
noyi, innovacijnoyi diyalnosti ta u sferi transferu
texnologij. Nakaz vid 11.01.2012 № 10 [On approv-
ing the Procedure for providing information on the
main results of scientific, scientific, technological,
innovative activity and in the field of technology
transfer: Order of 11 January, 2012. No. 10]. Re-
trieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
z0146-12.
НАУКА, ТЕХНОЛОГІЇ, ІННОВАЦІЇ • 2019, № 3
SCIENCE, TECHNOLOGIES, INNOVATIONS • 2019, № 360
T.K. KVASHA, Head of Departament
O.F. PALADCHENKO, Head of Sector
I.V. MOLCHANOVA, Senior Research Assistant
STATE REGULATION OF INNOVATIVE ACTIVITIES BY THE WAY OF FINANCIAL SUPPORT
OF INNOVATIVE PRIORITIES
Abstract. The article is devoted to the results of the research of the state financial support of strategic priority
directions of innovative activity in Ukraine with the purpose of their possible use in substantiation and formation of
strategic priorities for 2022–2031. The authors present the results of the conducted scientific work, which show
that in 2018 the budget financing of strategic priorities amounted to UAH 291452,83 thousand, which is 12,5 %
more than in 2017. It is stated that in the total budget financing of innovation activity, this volume occupies 94,9 %,
This is higher than in 2017 and indicates an increase in the efficiency of budget funds used for innovation, as they
are directed directly to strategic priorities. Priority 4 “Technological renewal and development of agro-industrial
complex” received the largest share (52,6 %) and smallest (1,8 %). — priority 5 “Implementation of new technolo-
gies and equipment for quality health care, treatment, pharmaceuticals”. Compared to 2017, budget support for
all strategic priorities increased, of which the highest growth was given to priority 7 (ICT) and substantial — priority
2 (transport), which led to a significant increase in the need for innovative ICTs and transport technologies. and
some slowdown in the need for innovation in other strategic areas. It is investigated that the overwhelming share
of budgetary funds (92,6 %) in 2018, as in previous years, is directed to the implementation of R&D. Expenditures
were made from general (0,5 %) and special (99,5 %) funds by three spending units: the Ministry of Education,
the Ministry of Environment and the NAAS, with the Ministry of Education, as in previous years, providing financial
support to all strategic priorities.The share of budget support relative to nominal GDP is estimated to be 0,082 %
in 2018 (0,0087 % in 2017, 0,0082 % in 2016). It is concluded that in 2018 the real state financial support for stra-
tegic priorities of innovation activity was realized at the level of 2016, despite the absolute growth of its volumes. It
is revealed that the main problem of state regulation of innovation activity through budgetary support of strategic
innovation priorities is their insignificant financing from the General Fund of the state budget. To overcome this
problem, it is proposed to take into account innovative priorities in the formulation of state orders and government
programs, as provided by law.
Keywords: state regulation, innovation, budget support, financing, strategic priorities, funds managers, prob-
lems.
Т.К. КВАША, завотделом
Е.Ф. ПАЛАДЧЕНКО, завсектором
И.В. МОЛЧАНОВА, с.н.с.
ГОСУДАРСТВЕННОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ ИННОВАЦИОННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПУТЕМ
ФИНАНСОВОЙ ПОДДЕРЖКИ ИННОВАЦИОННЫХ ПРИОРИТЕТОВ
Резюме. Статья посвящена результатам исследования государственной финансовой поддержки стра-
тегических приоритетных направлений инновационной деятельности в Украине с целью возможного
их использования при обосновании и формировании стратегических приоритетов на 2022–2031 годы.
Авторами приведены результаты выполненной научной работы, которые свидетельствуют, что в 2018 г.
объем бюджетного финансирования стратегических приоритетов составил 291452,83 тыс. грн, что на
12,5 % больше по сравнению с 2017 годом. Отмечено, что в общих объемах бюджетного финансирования
инновационной деятельности этот объем занимает 94,9 %, что на 2,2 в. п. выше по сравнению с 2017 г. и
свидетельствует о росте результативности использованных на инновационную деятельность бюджетных
средств, поскольку они направлены непосредственно на стратегические приоритеты. Наибольшую долю
средств (52,6 %) получил приоритет 4 “Технологическое обновление и развитие агропромышленного
комплекса”, наименьшую (1,8 %) — приоритет 5 “Внедрение новых технологий и оборудования для каче-
ственного медицинского обслуживания, лечения, фармацевтики”. По сравнению с 2017 г. выросли объе-
мы бюджетной поддержки всех стратегических приоритетов, из которых наивысший рост имел приоритет
7 (сфера ИКТ) и существенный — приоритет 2 (сфера транспорта), на основе чего сделан вывод о значи-
тельном росте потребности в инновационных ИКТ и транспортных технологиях при некотором замедле-
нии потребности в инновациях по другим стратегическим направлениям. Доказано, что преобладающую
долю бюджетных средств (92,6 %) в 2018 г., как и в предыдущие годы, направлено на выполнение НИ-
ОКР. Расходы осуществлено из общего (0,5 %) и специального (99,5 %) фондов тремя распорядителями
бюджетных средств: Министерство образования и науки Украины, Министерство экологии и природных
ресурсов Украины, Национальная академия аграрных наук Украины, при этом МОН — единственный рас-
порядитель, как и в предыдущие годы, осуществлял финансовую поддержку всех стратегических приори-
тетов. Была рассчитана доля объема бюджетной поддержки по отношению к номинальному ВВП, которая
в 2018 г. составляет 0,0082 % (в 2017 г. — 0,0087 %, в 2016 г. — 0,0082 %). Сделаны выводы о том, что в
2018 г. реальная государственная финансовая поддержка стратегических приоритетов инновационной
деятельности осуществлена на уровне 2016 г., несмотря на абсолютный рост ее объемов. Выявлено, что
основной проблемой государственного регулирования инновационной деятельности путем бюджетной
поддержки стратегических инновационных приоритетов является незначительное их финансирования
ІННОВАЦІЙНА ЕКОНОМІКА
INNOVATIVE ECONOMY 61
из общего фонда госбюджета. Предложено для преодоления этой проблемы учитывать инновационные
приоритеты при формировании государственных заказов и государственных программ, как это предус-
мотрено законодательством.
Ключевые слова: государственное регулирование, инновационная деятельность, бюджетная поддержка,
финансирование, стратегические приоритеты, распорядители средств, проблемы.
ІНФОРМАЦІЯ ПРО АВТОРІВ
Кваша Тетяна Костянтинівна — заввідділу Українського інституту науково-технічної експертизи та інформа-
ції, вул. Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03680; +38 (044) 521-00-74; kvasha@uintei.kiev.ua
Паладченко Олена Федорівна — завсектору Українського інституту науково-технічної експертизи та інфор-
мації, вул. Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03680; +38 (044) 521-00-80; paladchenko@uintei.kiev.ua
Молчанова Ірина Василівна — с.н.с. Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації, вул.
Антоновича, 180, м. Київ, Україна, 03680; +38 (044) 521-00-80; molchanova_irina@ukr.net
INFORMATION ABOUT THE AUTHORS
Kvasha T.K. — Head of Department of Ukrainian Institute of Scientific and Technical Expertise and Information, 180,
Antonovycha Str., Kyiv, Ukraine, 03680; +38 (044) 521-00-74; kvasha@uintei.kiev.ua
Paladchenko O.F. — Head of Sector of Ukrainian Institute of Scientific and Technical Expertise and Information,
180, Antonovycha Str., Kyiv, Ukraine, 03680; +38 (044) 521-00-80; paladchenko@uintei.kiev.ua
Molchanova I.V. — Senior Research Assistant of Ukrainian Institute of Scientific and Technical Expertise and
Information,180, Antonovycha Str., Kyiv, Ukraine, 03680; +38 (044) 521-00-80; molchanova_irina@ukr.net
ИНФОРМАЦИЯ ОБ АВТОРАХ
Кваша Т.К. — завотделом Украинского института научно-технической экспертизы и информации, ул. Антоно-
вича, 180, г. Киев, Украина, 03680; +38 (044) 521-00-74; kvasha@uintei.kiev.ua
Паладченко Е.Ф. — завсектором Украинского института научно-технической экспертизы и информации, ул.
Антоновича, 180, г. Киев, Украина, 03680; +38 (044) 521-00-80; paladchenko@uintei.kiev.ua
Молчанова И.В. — с.н.с. Украинского института научно-технической экспертизы и информации, ул. Антоно-
вича, 180, г. Киев, Украина, 03680; +38 (044) 521-00-80; molchanova_irina@ukr.net
|