Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2008
Main Author: Жоголь, Л.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України 2008
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/16879
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва / Л. Жоголь // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2008. — Вип. 8. — С. 87-91. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-16879
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-168792025-02-09T20:48:47Z Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва Жоголь, Л. Ансамбль як цілісна система світобачення 2008 Article Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва / Л. Жоголь // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2008. — Вип. 8. — С. 87-91. — укр. XXXX-0042 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/16879 uk application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Ансамбль як цілісна система світобачення
Ансамбль як цілісна система світобачення
spellingShingle Ансамбль як цілісна система світобачення
Ансамбль як цілісна система світобачення
Жоголь, Л.
Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
format Article
author Жоголь, Л.
author_facet Жоголь, Л.
author_sort Жоголь, Л.
title Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
title_short Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
title_full Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
title_fullStr Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
title_full_unstemmed Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
title_sort формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва
publisher Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2008
topic_facet Ансамбль як цілісна система світобачення
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/16879
citation_txt Формування сучасного інтер’єру засобами мистецтва / Л. Жоголь // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2008. — Вип. 8. — С. 87-91. — укр.
work_keys_str_mv AT žogolʹl formuvannâsučasnogoínterêruzasobamimistectva
first_indexed 2025-11-30T16:13:03Z
last_indexed 2025-11-30T16:13:03Z
_version_ 1850232470505521152
fulltext 8787 1 Щербаківський В. Українське мистецтво. – К., 1995. – с. 111, 112. 2 Бабенчиков М. Народное декоративное искусство Украины. – М., 1945. – с. 18. 3 там само. – с. 12, 13. 4 Станкевич М. Українські витинанки. – К., 1986. – с. 28. 5 там само. – с. 29. 6 там само. – с. 30. 7 Гургула І. Народне мистецтво західних областей України. – К., 1966. – с. 70. 8 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 31. 9 Глухенька Н. Петриківські декоративні розписи. – К., 1965. 10 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 34, 72, 76. 11 там само. – с. 43. 12 Станкевич М. витинанка як вид народної художньої творчості // Образотворче мистецтво. – 1980. – № 5. – с. 26–28. 13 там само. – с. 73 – 78. 14 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 69, 77. 15 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 66. 16 Барченко Е. Про настінні розписи українських хат на Катеринославщині. Наук. зб. – вип. 1. – Ч. VII. – Х., 1927. – с. 82. 17 Гургула І. витинанки // Нова хата. – 1929. – № 10. – с. 8. 18 там само. 19 Щербаківський В. Українське мистецтво. – К., 1995. – с. 160, 161. 20 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 14. 21 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 85. 22 Станкевич М. витинанка як вид народної художньої творчості // Образотворче мистецтво. – 1980. – № 5. – с. 26–28. Див. також: Станкевич М. Українські витинанки. – с. 18, 66, 83, 84. 23 Долінська М. Майстри народного мистецтва Української РсР. – К., 1966. – с. 128. 24 Нариси з історії українського мистецтва. – Л., 1969. – с. 96. 25 Бабенчиков М. Народное декоративное искусство Украины. – М., 1945. – с. 20. 26 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 14. 27 Бабенчиков М. Народное декоративное искусство Украины. – с. 17. 28 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 31. 29 Гургула І. витинанки // Нова хата. – 1929. – № 10. – с. 8. 30 Бабенчиков М. Народное декоративное искусство Украины. – с. 13. 31 Танадайчук С. витинанки: витинанкові іграшки. – К., 2000. – с. 12. 32 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 43. 33 Польові дослідження Р. Кобальчинської. 34 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 43. 35 Селівачов М. витинанки // Історія українського мистецтва: У 5-ти т. – К., 2006. – т. 4. – с. 683. 36 Станкевич М. Українські витинанки. – с. 74. 37 Селівачов М. Друге дихання витинанки [про виставку з. Косицької та г. Хміль] // Культура і життя. – 1991. – № 7. – 16 лютого. Людмила Жоголь формування суЧасного Інтер’Єру засоБами мистецтва в усі часи мистецтво брало участь у формуванні інтер’єру. Немає сенсу наводити безліч прикладів, починаючи від стародавнього Єгипту, середньовіччя, епохи від- родження і до сьогодення, які засвідчують значимість декоративного мистецтва в інтер’єрі. Проте декоративне мистецтво мало не тільки функціональне й оздоблю- вальне значення, а часто було досить ідеологізованим, відтворюючи економічний і політичний стан держави. 8888 в Україні ідеологізація декоративного мистецтва буйно розквітала в 60–80-х ро- ках ХХ ст., що підтверджують його зразки, які займали певне місце в інтер’єрах громадських споруд. Найбільше таких ідеологізованих творів «штампував» Худож- ній фонд України. Ідеться про численні панно, виконані в техніці мозаїки, фрески, карбування по металу й гобелени (погортайте книжку Н. велигоцької і М. Коло- мійця «Монументальне мистецтво в інтер’єрі», (1980) та І. Каракис «Інтер’єри гро- мадських споруд» (1975). Прикро, що ці дорогі за виконанням твори (сировина та інші витрати) – гобелени, мозаїки, керамічні панно – по суті, ставали дешевими агітаційними гаслами, виконуючи негативну роль у формуванні інтер’єру. Осо- бливо показовими є інтер’єри державних установ. Ми часто бачимо інтер’єри нашого Президента, верховної Ради. вони мають щось спільне з нинішньою Україною? Ні! Наприклад, кабінет голови верховної Ради більше нагадує купецький інтер’єр в найгіршому розумінні: всюди – золото, золото, золото... Чудові килими сучасних видатних митців Надії Бабенко та Леоні- да товстухи, створені на базі національного полтавського килимарства, які пред- ставляють Україну в ООН, чомусь не використані ані в інтер’єрах верховної Ради України, ані в президентських. До речі, за першого Президента України Леоніда Кравчука в інтер’єрах були чудові гобелени Л. товстухи, Н. Бабенко, О. Машкевича та інших, які тонко відтворюють національний колорит України. так і має бути. Якою мірою декоративне мистецтво присутнє в державних представницьких інтер’єрах Китаю, Японії, Ірану, франції? Китай у головному інтер’єрі представ- ницького залу використав чудовий розпис по шовку – характерне буяння квітів. Японія теж застосувала розпис – символічні журавлики. франція постійно пред- ставляє історичний гобелен, що зображує коронацію Наполеона, і кожний новий президент країни – де голль, Міттеран, Ширак, саркозі – не змінює цієї декора- ції, – це вже візитна картка франції, її високої культури. А тепер звернімо увагу на представницькі інтер’єри нашого Президента. У го- ловному залі, де за круглим столом збираються урядовці, а часто – гості інших дер- жав, домінують не твори декоративного мистецтва – гобелени, – а немасштабна груба золота рама, елементи якої настільки збільшені, що дисонують з гобеленом, а головне, – з присутніми мужами. Дивує те, що інтер’єри й гобелени творили архі- тектори с. Адаменко й М. Ралко, які, без сумніву, знають закони масштабу. А дру- гий гобелен – «Квіти у вазочці» – не витримує жодної критики, це свідчення від- сутності елементарної культури. Мабуть, такі усе-таки представницькі інтер’єри повинні на конкурсній основі виконувати відповідальні митці. До речі, гобелен художників О. гнєдаш і О. Мединського чудово сформував один із представницьких інтер’єрів Президента України: історичну тему козац тва тут втілено блискуче. зумисно не зупиняємося на інтер’єрах наших банків – вони механічно одна- кові: одні й ті самі меблі, матеріали, обладнання. Однак деяким банкам пощасти- ло мати своє індивідуальне обличчя. Передусім це Національний банк України в м. Києві – унікальна архітектурна споруда. завдяки використанню високоху- дожніх творів мистецтва та індивідуального обладнання його інтер’єри засяяли справжньою красою. Наведу ще один позитивний приклад – вже із сучасної архітектури – Укрсоц- банк у місті Хмельницькому, сама споруда якого виконана на високому рівні. Мистецькі твори, живописні полотна, гобелени, керамічна пластика також ство- рили вишуканий інтер’єр. Цей об’єкт дістав високу оцінку мистецької громад- ськості, а його автори-архітектори і директор були удостоєні Національної премії ім. т. г. Шевченка. тільки художників, твори яких формували ці інтер’єри, забули! 8989 таких прикладів безліч. У цьому виявляється культура наших можновладців і дер- жави в цілому. Наш український художник Ілля Рєпін писав ще в 1887 році: «Культура – это базис, основа блага, и без нее человечество было бы ничтожным, бессильным, как материально, так и нравственно». Хіба ми щодня не спостерігаємо відсутність куль- тури в чиновників – керівників наших установ, які диктують свої смаки, утверджу- ючи так звану культуру, своє розуміння? Коли й з’являється справді творча робота, яка б демонструвала високе мистецтво, формувала інтер’єр, її одразу ж ліквідують, знімають, знищують. Чудовий приклад – творчість художника Б. Плаксія, який у 2007 році одержав найвищу державну нагороду – Національну премію України ім. т. г. Шевченка. Його праця була належно оцінена. А тепер пригадаймо 1970-ті роки. На розі вулиць Хрещатик і Прорізна з’явилося затишне кафе «Хрещатий яр». Художник Б. Плаксій створив там чудові фрески, де були зображені видатні діячі іс- торії та культури України, якими ми маємо пишатися. Але в цій тематиці угледіли крамолу, і фрески були знищені! Пізніше знищили й кафе, яке дістало неформальну назву «мистецького», бо там часто збиралися письменники, художники. Це був сво- єрідний мистецький осередок, в якому народжувалися нові думки, нові твори. У наш час чи не щодня відкривають нові кафе, нові ресторани. Безумовно, кож- ний намагається створити щось оригінальне. Хоча більшість з них використовує декоративне мистецтво, але в цілому інтер’єри виходять невиразними. Адже це кітчеві твори, позначені низькою культурою, а звідси й відповідні інтер’єри. А ще гірше, що і в ресторанах, і в кафе використано забагато «золота». золото, золото... – щоб усе блищало. та в цьому золоті «не блищить» людина – її розум, інтелігент- ність, духовність. І саме такі заклади, де «золото» формує інтер’єр, більше відвід- ують сірі, малокультурні люди. тепер слово «краса» не в моді. У сучасній людині дрімає демон – тяжіння до видо- вищ. Але високе мистецтво й видовища – це різні матерії (Поль валері: «Ніщо не ми- нає так швидко, як нове»). та згадайте ще одне підтвердження цієї думки: «Моді – час, мистецтву – вічність». Духовність – не слово. Це бар’єр війні, жорстокості, злу. На жаль, відсутня духовність і в наших мужів, які знищують унікальні твори мистецтва в інтер’єрах. А найстрашніше те, що так звані «нові українці» не сором- ляться переоцінювати мистецькі твори відповідно до своїх смаків, чим уже заподі- яли нашій культурі чимало шкоди. У світі таке вже траплялося – навіть у франції, Італії, греції. Але не в таких масштабах... До того ж найкращі твори залишалися, і найбільше – в інтер’єрах. І ще: багато втрачають громадські інтер’єри у зв’язку з ремонтами – пошесть на євроремонти призводить до стандартів, уніфікації, нищить національну самобут- ність громадських інтер’єрів. Нові господарі не розуміють важливості підкреслен- ня їхньої національної належності, того, що саме високоякісні художні речі фор- мують неповторний національний колорит. У квітні 2007 року, перебуваючи в Парижі, ми з мистецтвознавцем з. Чегусовою побачили там багато цікавого, що нам показала Олена Місталь – директор Укра- їнської школи мистецтв при посольстві України у франції. Найбільше нас врази- ло, як зберігається справжнє мистецтво. Шокувала й реставрація старовинного туалету-музею, де поновили металеві решітки з вітражами у стилі модерн. Рестав- рація туалету! Уявити таке в нашій державі зовсім неможливо. Досі не можу примиритися з варварством, яке сталося в Києві 2003 року, коли знищи- ли розписи Марфи тимченко в магазині «Казка». господарі нашого міста, які опікують- ся лише тим, щоб у Києві було якомога більше торговельних точок, байдуже продали це приміщення «грошовому мішку». він усе ліквідував, бо його культура була, як кажуть, 9090 «на нулі». А цей магазин був маленьким музеєм українського народного розпису. сюди приходили не тільки за покупками, а як у музей, що навчав дітей добра й культури. се- ред його тисячних відвідувачів були французький художник, автор чудових гобеленів сен-санс (онук великого композитора), американська художниця Жаклін Катані, поль- ський скульптор земло, співробітник музею скоп’є (Македонія) А. Качевеі та багато ін- ших. А скільки в цій «Казці» перебувало письменників, науковців та державних діячів з різних країн! творчість Марфи тимченко цінують і знають у багатьох країнах. вона за- чарувала всіх неповторною яскравістю свого обдарування, її твори не тільки формували інтер’єр, а головне – несли у світ силу українського таланту. Я цілком згодна з думкою Ліни Костенко, що «пропагандистом культурного процесу виступає галасливий мас-культ, бандитські серіали і жлоб-шоу, і все це на фонограмі суржика й агресивних негоцій, – то, може, пора вже замислитись: куди йдемо?» (газета «День» від 25 квітня 2003 p.). На нас наступає американізм не тільки в економіці й політиці, а найбільше в куль- турі. стихія євроремонтів, американізація нищать унікальну індивідуальність міста, його громадських інтер’єрів. зараз в Україні (і найбільше в Києві) будують багато готе- лів. вони різні – і маленькі, і великі. Майже всі приватні, тому інтер’єри їхні власники роблять на свій смак. Це ті об’єкти, які одними з перших створюють уявлення про кра- їну. Якщо ми в 1970-х роках виглядали однаково в одязі, інтер’єрах житла, громадських спорудах через бідність, то тепер ми знов однакові через своє невігластво. Чим відрізняються оновлені інтер’єри готелів «Дніпро», «Київ», «Національ- ний», «Русь», «Україна» (до 2002 р. – «Москва»)? Майже нічим. Одні й ті самі ма- теріали, однаковісіньке декоративне оздоблення (фабричні, невідомо звідки при- везені килими й килимові покриття, оксамитові покривала). І хоч у готелі «Київ» створили «кришталевий» зал, а в готелі «Русь» – «венеціанський», однак різниці між ними немає ніякої. Як спотворені інтер’єри готелю «Чорне море» в Одесі! вони безликі й агресивні. тим часом готель має з першої хвилини прибуття гостя дати зрозуміти йому, до якої країни, в яке місто він прибув. До речі, світові фірми, такі як «Хілтон», у кожній країні використовують націо- нальні художні твори в оформленні інтер’єрів. Це чудово демонструють готелі греції, Македонії, Марокко, Болгарії, Швеції, Латвії, Естонії. так було і в готелях «Київ», «Київська Русь», «Либідь», «Чорне море», «градецький», де працювали художники А. гайдамака, г. севрук, в. григоров, Л. Мєшкова. Їхні гобелени, мозаїки, скло, ке- раміка розкривають найкращі риси національного декоративного мистецтва, нада- ють сучасним вишуканим інтер’єрам національної характеристики. Дивно, що й у Львові в сучасних інтер’єрах зникає національне мистецтво. Буду- ють нові готелі, реставрують старі і навіть повертають колишні назви (наприклад, готель «Жорж», який у 1980-х роках мав назву «Інтурист»). У цих спорудах інтер’єри «стерильно чисті», вони не мають національної «родзинки». так, новий готель «Євро» маленький, чистий, усе в ньому сяє, а «львівського духу» немає. А в місті Львові стіль- ки талановитих художників і навіть є Академія мистецтв! На мій погляд, львівські художники декоративного мистецтва нині тримають першість в Україні. так чому ж керівництво міста, архітектори не використовують ці таланти? Іноді одна невеличка деталь інтер’єру формує зовсім новий образ. Показовим щодо цього є палац Потоцького у Львові. Усі його приміщення чудово відреставровані. Май- же все історично витримано. І ось заходимо до великої зали, де колись відбувалися бали. там нині стоять ряди сучасних стільців, бо залу пристосували для нинішніх зі- брань, якихось засідань. сталося певне змішання стилів. та найбільш грубе вирішен- ня інтер’єру бачимо в останній залі. світлі, ніжно-бірюзові стіни декоровані тонкою білою ліпниною з легкою позолотою. Усе виконано тонко, легко. У центрі зали стоїть 9191 великий старовинний стіл, виготовлений спеціально для цього приміщення. Це за- свідчує науковець, який проводить екскурсію. І раптом – о жах! – велика площина столу вкрита яскравою синьою суконною скатертиною. На підлозі такого ж грубого синього кольору доріжка. Ці два елементи повністю знищили вишуканість інтер’єру, знівелювали саму ідею реставрації пам’ятки архітектури. Нещодавно архітектори й мистецтвознавці наголошували на значимості мисте- цтва в інтер’єрах громадських споруд. При цьому найчастіше відзначалася певна заідеологізованість мистецтва – такі були часи. Однак ті твори були достатньо про- фесійними. сьогодні ж усе більше превалює рекламність, яка агресивно наступає на нас. У зв’язку з цим звернімося до станцій метро. Як відомо, російське й україн- ське метро відрізняються високим мистецьким рівнем оздоблення. Кращі архітек- тори, скульптори, художники проектували та втілювали в життя і прикрашали ці прекрасні споруди. Проходили конкурси, де відбиралися найкращі ідеї. Нині з’явилися жахливі реклами в інтер’єрах таких станцій Київського метрополі- тену, як «Майдан Незалежності», «театральна», «Площа Льва толстого». Добре, що хоч на станціях, які є пам’ятками архітектури – «Хрещатик», «Університет», «вокзальна», «Арсенальна», «Дніпро» – не заклеюють аракаловими плівками мармур. Малюнок кожної плитки – це витвір природи, треба тільки придивитися до цих шедеврів. Наші державні мужі не користуються метро – це зрозуміло. Інакше вони б не допус- тили, щоб так превалював червоний (революційний) колір на станції метро «Майдан Незалежності». Не тільки стіни, а й колони обклеєні нині червоними «ювілейними» ре- кламами. І з якого б, ви думали, приводу? – а 70 років «NESCAFE»! то дійсно революцій- на «подія» для України! А в переходах зі стіни на нас «наступають» кілометрові сосиски з неіснуючими цінами. А ще на станції «театральна» усі площини й колони вкриті крема- ми «NIVEA» з гігантами «сексуальних» жінок; на станції «Республіканський стадіон» – великомасштабна техніка «SONY»; на станції «Площа Льва толстого» – якісь харчі. І так майже всюди. Інтер’єри втратили свою творчу, я підкреслюю, – творчу індивідуальність. те саме діється і в інтер’єрах Харківського метро. станції «студентська», «Пушкінська», «Університет» заклеєні рекламами. А їх же створювали талановиті художники: І. Черно- ва, П. ганжа, подружжя Хмельницьких, І. Моргунов, О. Єрофеєва. Агресивна реклама знищує інтер’єри станцій метро «Київська», «студентська». Кілька слів про формування інтер’єру житла. сьогодні ми маємо все – чудові дорогі матеріали, меблі, освітлювальні прилади. І техніка виконання євроремонтів висока, але в усьому присутня якась стерильність, що виявляє бездуховність мис- тецтва. Якщо використовують твори мистецтва, то це кітч з Андріївського узвозу; якщо декоративні тканини, то це обов’язково турецька парча. Навіть тонкі знавці мистецтва – мешканці Карпат – дедалі більше привносять у формування житла туреччину – парчові портьєри, простирадла, плюшеві скатертини, якими заміню- ють найцінніші твори ткацтва, килимарства України. А шкода! Василь Андріяшко формування Інтер’Єру громадськиХ споруд киЄва засоБами Художнього текстилю (1970–1990-ті роки) Період 1970–1990-х років характеризується великою кількістю державних замов- лень на виконання творів декоративно-прикладного мистецтва для оформлення