Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу

Здійснено спробу представити структуру стратегії реінтеграції Донбасу у вигляді трьох взаємозв’язаних процесів: розвитку підконтрольних територій, урегулювання збройного конфлікту та реінтеграції окремих районів Донецької і Луганської областей. Визначено етапи цих процесів, поєднані між собою логіко...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2020
Автор: Колосов, А.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2020
Назва видання:Вісник економічної науки України
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/170658
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу / А.М. Колосов // Вісник економічної науки України. — 2020. — № 1 (38). — С. 79-85. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-170658
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1706582025-02-10T00:51:36Z Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу Структурно-экономические аспекты стратегии реинтеграции Донбасса Structural and Economic Aspects of the Donbass Reintegration Strategy Колосов, А.М. Регіональна економіка Здійснено спробу представити структуру стратегії реінтеграції Донбасу у вигляді трьох взаємозв’язаних процесів: розвитку підконтрольних територій, урегулювання збройного конфлікту та реінтеграції окремих районів Донецької і Луганської областей. Визначено етапи цих процесів, поєднані між собою логікою політико-дипломатичного врегулювання збройного конфлікту в Донбасі. Запропоновано структурування підконтрольних територій Донбасу на чотири субрегіони, які відрізняються специфікою власних проблем розвитку. Згідно з логічною послідовністю і змістом здійснення етапів кожному з них визначено перелік найгостріших проблем, завдань й результатів з їх вирішення з метою соціально-економічного розвитку й покращення гуманітарного середовища для життя мешканців регіону. Показано принцип утворення варіантів виконання завдань етапів, що мають бути враховані в розробці сценаріїв процесу реінтеграції Донбасу. Прийняття запропонованого підходу розробниками державної Стратегії реінтеграції Донбасу допомогло би визначити завдання з негайних структурно-економічних перетворень, які є актуальними вже впродовж наявного стану збройного конфлікту, а визначені найгостріші вузли структурно-економічних проблем підконтрольної території Донбасу можуть бути використані у якості пропозицій до технічного завдання на розробку державної стратегії економічного відновлення підконтрольних територій і реінтеграції Донбасу в цілому. Предпринята попытка представить структуру стратегии реинтеграции Донбасса в виде трех взаимосвязанных процессов: развития подконтрольных территорий, урегулирования вооруженного конфликта и реинтеграции отдельных районов Донецкой и Луганской областей. Определены этапы этих процессов, связанные между собой логикой политико-дипломатического урегулирования вооруженного конфликта в Донбассе. Предложено структурирование подконт¬рольных территорий Донбасса на четыре субрегиона, которые отличаются спецификой собственных проблем развития. Согласно логической последовательности и содержанию осуществления этапов каждому из них определен перечень имеющихся острых проблем, заданий и результатов их решения для социально-экономического развития региона и улучшения гуманитарных условий жизни его жителей. Показан принцип образования вариантов выполнения задач этапов, которые должны быть учтены в разработке сценариев процесса реинтеграции Донбасса. Принятие предложенного подхода разработчиками государственной Стратегии реинтеграции Донбасса помогло бы определить задачи немедленных структурно-экономических преобразований, которые актуальны уже на протяжении существующей стадии вооруженного конфликта, а определенные острые узлы структурно-экономических проблем подконтрольной территории Донбасса могут быть использованы в качестве предложений к техническому заданию на разработку государственной стратегии экономического восстановления подконтрольных территорий и реинтеграции Донбасса в целом. An attempt is been made to present the structure of the Donbass reintegration strategy in the form of three interrelated processes: the development of controlled territories, the settlement of the armed conflict and the reintegration of certain regions of Donetsk and Lugansk regions. The stages of these processes are determined, interconnected by the logic of a politico-diplomatic settlement of the armed conflict in the Donbass. In the article is been proposed the structuring of the controlled territories of Donbass into four subregions, which differ in the specificity of their own development problems. According to the logical sequence and content of the implementation of the stages, each of them is determined by a list of acute problems, tasks and the results of their solution in order to socio-economic development of the region and improve the humanitarian living conditions of its residents. The principle of the formation of options for fulfilling the tasks of the stages should been taken into account in developing scenarios of the Donbass reintegration process is shown. The adoption of the proposed approach by the developers of the State Strategy for the Reintegration of Donbass would help to determine the tasks of immediate structural and economic transformations that are relevant already at the existing stage of the armed conflict. Certain acute nodes of the structural and economic problems of the controlled territory of Donbass can been used as proposals for the terms of reference for the development of the state strategies for the economic recovery of controlled territories and the reintegration of Donbass as a whole. 2020 Article Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу / А.М. Колосов // Вісник економічної науки України. — 2020. — № 1 (38). — С. 79-85. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. 1729-7206 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.1(38).79-85 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/170658 330.3:332.142(477.62) uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Регіональна економіка
Регіональна економіка
spellingShingle Регіональна економіка
Регіональна економіка
Колосов, А.М.
Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу
Вісник економічної науки України
description Здійснено спробу представити структуру стратегії реінтеграції Донбасу у вигляді трьох взаємозв’язаних процесів: розвитку підконтрольних територій, урегулювання збройного конфлікту та реінтеграції окремих районів Донецької і Луганської областей. Визначено етапи цих процесів, поєднані між собою логікою політико-дипломатичного врегулювання збройного конфлікту в Донбасі. Запропоновано структурування підконтрольних територій Донбасу на чотири субрегіони, які відрізняються специфікою власних проблем розвитку. Згідно з логічною послідовністю і змістом здійснення етапів кожному з них визначено перелік найгостріших проблем, завдань й результатів з їх вирішення з метою соціально-економічного розвитку й покращення гуманітарного середовища для життя мешканців регіону. Показано принцип утворення варіантів виконання завдань етапів, що мають бути враховані в розробці сценаріїв процесу реінтеграції Донбасу. Прийняття запропонованого підходу розробниками державної Стратегії реінтеграції Донбасу допомогло би визначити завдання з негайних структурно-економічних перетворень, які є актуальними вже впродовж наявного стану збройного конфлікту, а визначені найгостріші вузли структурно-економічних проблем підконтрольної території Донбасу можуть бути використані у якості пропозицій до технічного завдання на розробку державної стратегії економічного відновлення підконтрольних територій і реінтеграції Донбасу в цілому.
format Article
author Колосов, А.М.
author_facet Колосов, А.М.
author_sort Колосов, А.М.
title Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу
title_short Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу
title_full Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу
title_fullStr Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу
title_full_unstemmed Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу
title_sort структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції донбасу
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2020
topic_facet Регіональна економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/170658
citation_txt Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу / А.М. Колосов // Вісник економічної науки України. — 2020. — № 1 (38). — С. 79-85. — Бібліогр.: 14 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT kolosovam strukturnoekonomíčníaspektistrategííreíntegracíídonbasu
AT kolosovam strukturnoékonomičeskieaspektystrategiireintegraciidonbassa
AT kolosovam structuralandeconomicaspectsofthedonbassreintegrationstrategy
first_indexed 2025-12-02T07:47:01Z
last_indexed 2025-12-02T07:47:01Z
_version_ 1850381823967756288
fulltext КОЛОСОВ А. М. 2020/№1 79 УДК 330.3:332.142(477.62) DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.1(38).79-85 Андрій Миколайович Колосов д-р екон. наук, проф. ORCID 0000-0002-2839-8773 e-mail: tn.kolosov@gmail.com, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Старобільськ СТРУКТУРНО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ СТРАТЕГІЇ РЕІНТЕГРАЦІЇ ДОНБАСУ Постановка проблеми. Проблема реінтеграції Донбасу останнім часом набуває все більш конкрет- ного змісту і надзвичайної актуальності у зв’язку із тими зусиллями, що прикладають Президент і Уряд України для припинення збройного конфлікту в Дон- басі і повернення нині непідконтрольних територій окремих районів Донецької і Луганської областей (ОРДЛО) до України. Відповідно все гостріше постає питання розробки державної Стратегії реінтеграції Донбасу, координатором якої визначено Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Мінреінтеграції). Наразі відсутні офіційні заяви щодо наявності певного урядового документу «Стратегія реінтеграції Донбасу» (на далі Стратегія), як і щодо її змісту, не- зважаючи на її обговорення протягом декількох років не тільки широкою громадськістю, але й держаними органами, дотичними до її розроблення й виконання. Об’єктивним ускладненням розробки такої стратегії є невизначеність розвитку ситуації із збройним кон- фліктом і можливих шляхів його політичного припи- нення, що формує уявлення самого процесу реінтег- рації Донбасу як багатоваріантного, у зв’язку з чим і Стратегія реінтеграції повинна відображати наявність можливих сценаріїв. Відсутність у відкритому публіч- ному дискурсі вказаних питань, коли й Мінреінтегра- ції не пропонує ніяких своїх конкретних програмних кроків, але в цілому на державному рівні актуальність у такій стратегії вже частіше підкреслюється, і змусила автора викласти власне бачення передумов необхідної стратегії реінтеграції Донбасу, основане на результатах проведених досліджень різних сторін ситуації в Дон- басі, пов’язаної із наявним конфліктом. Аналіз стану публікацій за темою статті. Сама ідеологія реінтеграції Донбасу як процесу мирного по- вернення нині непідконтрольних територій Донбасу до України виникла лише у зв’язку з прийняттям 12 лютого 2015 року в Мінську «Комплексу заходів з виконання мінських домовленостей» [1]. У перше можливі сценарії розвитку і припинення збройного протистояння висвітлені в роботі колективу фахівців Національного інституту стратегічних досліджень (НІСД) під керівництвом В.П. Горбуліна [2], виданої відразу після закінчення гострої стадії конфлікту. У подальших роботах увагу приділено різним аспектам процесу мирної інтеграції Донбасу до єдиного еконо- мічного простору України. Економічні втрати від збройного конфлікту досліджувалися в роботі [3], про- блематика реінтеграції Донбасу розглядалася в кон- тексті сценаріїв сталого розвитку або глобальної тран- сформації [4; 5]. Спроби розгляду шляхів відновлення економіки України з урахуванням сценаріїв повер- нення Донбасу розглядалися в роботах [6; 7]. У 2016 році прийнята Концепція державної політики щодо розбудови миру в східних регіонах України [8]. В ас- пекті розвитку локальних ринків проблематику від- новлення економіки Донбасу розглянуто в роботі [9]. Першу спробу розглянути етапність процесу реінтег- рації Донбасу зроблено автором у своїй праці [10]. Особливості й причини виникнення ситуації в Дон- басі, що мають важливе значення для інтеграційних процесів розглянуто в статті [11]. Відомі також спроби розробки локальних стратегій реінтеграції обласними органами, наприклад, у вигляді стратегії розвитку До- нецької області [12]. Нарешті головним державним ор- ганом зі справ повернення Донбасу — Мінреінтеграції опубліковано проєкт програми своїх дій [13], спрямо- ваних на вирішення лише питань, що випливають з поточної ситуації. На підтвердження цього Міністер- ство вже після декількох днів опублікувало повідом- лення про те, що воно тільки розпочало роботу над проєктом стратегії економічного відновлення Донбасу [14]. Аналізуючи стан розроблення питань реінтеграції Донбасу в цілому, можна відмітити, що наявні здо- бутки ще далекі від системного уявлення проблеми, що й стало приводом для автора викласти власне ба- чення її вирішення з позицій процесного управління. Отже, метою статті є викладення проблеми стратегії реінтеграції Донбасу у вигляді процесу, як сукупності поєднаних між собою етапів, що випливають з логіки структурно-економічних перетворень у результаті по- літико-дипломатичного урегулювання конфлікту. Виклад основного матеріалу статті. Отже, основні передумови розробки Стратегії реінтеграції Донбасу, що випливають з процесного підходу до розгляду про- блеми, полягають у необхідності визначення суб’єкт- но-об’єктних відносинах процесу. Сам процес реін- теграції Донбасу здійснюється багатьма суб’єктами: власне Україною, при сприянні країн Нормандської четвірки, Організацією з безпеки і співробітництва в Європі (ОБСЄ), державними органами України та ор- ганами місцевого самоврядування при згоді з пред- ставниками нині непідконтрольних Україні окремих районів Донецької та Луганської областей (ОРДЛО). Суб’єктом розробки Стратегії реінтеграції Донбасу є Україна в особі державних органів і органів місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей. В основі Стратегії має бути уявлення щодо про- цесу реінтеграції Донбасу, який, за логікою урегулю- вання, має включати наступні три взаємопов’язані процеси. 1. Процес розвитку підконтрольних територій Донецької та Луганської областей. КОЛОСОВ А. М. 80 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ 2. Процес урегулювання збройного конфлікту і реінтеграції ОРДЛО. 3. Процес реінтеграції та розвитку ОРДЛО. Незважаючи на неможливість передбачення реа- льного ходу вказаних процесів у часі, можна очікувати, що логічна взаємодія окремих етапів цих процесів, як це представлено на рис. 1, залишиться незмінною. Отже, процес розвитку підконтрольних територій Донецької та Луганської областей складається з чоти- рьох етапів і є пов'язаним із процесом урегулювання збройного конфлікту таким чином, що перший етап 1пт здійснюється незалежно від етапу 1ур процесу уре- гулювання збройного конфлікту, поки останній три- ває і не знайдені політико-дипломатичні шляхи його врегулювання. Основний зміст даного етапу складає інфраструктурний розвиток підконтрольних територій і усунення критичних внутрішніх проблем. Призначення другого етапу розвитку підконт- рольних територій 2тп полягає у вирішенні соціально- економічних проблем Донецької і Луганської областей та подоланні інфраструктурних розривів у стосунках між підконтрольними територіями та ОРДЛО вже на фоні припинення збройного конфлікту і урегулю- вання критичних економічних і гуманітарних проблем взаємовідносин з ОРДЛО Україною, що є змістом етапу 2ур процесу урегулювання. Призначенням третього етапу розвитку підконт- рольних територій 3пт є вирішення соціально-еконо- мічних проблем Донецької та Луганської областей у взаємодії з ОРДЛО протягом етапів 3ур і 4ур процесу урегулювання збройного конфлікту, та з іншими регі- онами України за умов припинення економічної бло- кади ОРДЛО, введеної з 2017 року, відновлення еко- номічних зв’язків з ОРДЛО і вирішення гуманітарних проблем їх населення. Процес розвитку підконтрольних територій До- нецької і Луганської областей на етапі 4пт здійсню- ється вже в умовах остаточного політичного врегулю- вання стану ОРДЛО в Україні. Процес реінтеграції ОРДЛО в Україну на етапах 1ор і 2ор здійснюється поза Стратегією реінтеграції України наявними органами керівництва в непідконт- рольних Україні окремих районах Донецької і Луган- ської областей у відповідності із вимогами етапів 2ур, 3ур, 4ур, тоді як етап 5ур здійснюється паралельно з етапом розвитку підконтрольної території в межах єдиного соціально-економічного, адміністративного, юридичного простору України. Рис. 1. Взаємодія процесів врегулювання збройного конфлікту в Донбасі, реінтеграції ОРДЛО і розвитку підконтрольних територій Донецької та Луганської областей: ЗК — збройний конфлікт; ЕБ — економічна блокада ОРДЛО Очевидно, при незмінному логічному взаємо- зв’язку етапів визначених процесів слід передбачити можливу варіативність змісту окремих етапів. Напри- клад, можна очікувати здійснення етапу 1пт розвитку підконтрольних територій у частині подолання інфра- структурних розривів самостійно, або з очікуванням до приєднання до цього процесу ОРДЛО відповідно із етапом 2ур. Ідеться про відрізаність енергосистеми і залізниці на території Луганської області від решти України внаслідок розмежування сил між підконтро- льною територією і ОРДЛО, яке розрізало шляхи по- стачання вугілля до ТЕС у м. Щастя та від’єднало за- лізничну гілку Кіндрашівська-Нова — Лантратівка. Аналогічно залізничне сполучення з м. Маріу- поль є ускладненим через розрізання основного транспортного напрямку Маріуполь-Донецьк. Крім 1пт — Інфра- структурний розвиток ПТ, усунення критичних внутрішніх проблем 2пт — Соціа- льно-економіч- ний розвиток ПТ, подолання інфраструктур- них розривів у стосунках з ОРДЛО 4ур — Урегу- лювання гу- манітарних проблем у стосунках ОРДЛО з Україною 1ур — Продов- ження ЗК, політико- дипломатичне врегулювання процесу реінтеграції ОРДЛО 3пт — Соціально-економіч- ний розвиток Донецької та Луганської областей у взає- модії з ОРДЛО та іншими регіонами України 2ур — Припи- нення ЗК, уре- гулювання кри- тичних еконо- мічних і гумані- тарних проблем взаємовідносин з Україною 3ур — При- пинення ЕБ ОРДЛО, відновлення економіч- них зв’язків з Україною 4пт — Розвиток До- нецької та Лугансь- кої областей в умо- вах реінтеграції ОРДЛО в Україну Процес розвит- ку підконтроль- них територій Донецької та Луганської областей 5ур — Остаточне по- літичне врегулю- вання стану ОРДЛО в Україні Процес урегу- лювання зброй- ного конфлікту і плану реінтег- рації ОРДЛО 1ор — Ство- рення умов економічної взаємодії з ПТ 2ор — Розвиток економічної взаємодії з ПТ Донецької та Луганської областей та з ін- шими регіонами України 3ор — Розвиток ОРДЛО в умовах ос- таточної реінтеграції в Україну Процес реінте- грації та розвит- ку ОРДЛО КОЛОСОВ А. М. 2020/№1 81 того, процес урегулювання збройного конфлікту згід- но з етапом 2ур може відбуватися за трьома варіан- тами: 1) на умовах Мінських домовленостей; 2) з ура- хуванням вимог української сторони; 3) із залученням миротворчих сил. Отже, лише вказані варіанти утво- рюють 6 сценаріїв Стратегії (рис. 2). Рис. 2. Схема утворення 6 сценаріїв процесу реінтеграції Донбасу, які можуть відрізнятися змістом окремих етапів і тривалістю їх здійснення Представлене уявлення загального процесу реін- теграції Донбасу дозволяє визначити основні вимоги до структури Стратегії реінтеграції Донбасу. Відповідно до вимог системного підходу Страте- гія реінтеграції Донбасу повинна відображати місію, цілі, взаємопов’язані завдання, суб’єкти виконання, ознаки виконання та ін. Отже, місія Стратегії реінтег- рації Донбасу має бути сформульована відповідно до назви Стратегії з урахуванням поставлених Урядом завдань різкого підвищення рівня соціально-еконо- мічного розвитку підконтрольних територій Донбасу із перетворенням їх в зразок для населення непідконт- рольних територій. Безліч цілей і завдань Стратегії, які підлягають виконанню, мають створювати несупереч- ливу систему ознак виконання у політичній, юридич- ній, економічній, управлінській, гуманітарній та ін- ших сферах. Суб’єктами виконання Стратегії мають бути дер- жавні органи України, органи місцевого самовряду- вання Донецької і Луганської областей, протягом па- ралельного здійснення етапів 3пт, 3ур, 4ур — також і суб’єкти бізнесу у процесі відновлення економічних зв’язків з ОРДЛО, а в межах етапу 3ор — також органи місцевого самоврядування в ОРДЛО. Відповідно до змісту етапу 1пт Стратегією мають бути відмічені нагальні проблеми і завдання з Розвит- ку підконтрольних територій Донецької та Луганської областей стосовно вирішення інфраструктурних та ін- ших найбільш критичних внутрішніх проблем, а також охарактеризовано результати їхнього вирішення. На першому етапі слід звернути увагу на певну дезінтег- рацію підконтрольних територій із визначенням 4-х мало зв’язаних між собою наступних субрегіонів. Субрегіон СУБ1 — північно-східна переважно сільськогосподарська частина Луганської області впродовж залізничної гілки Кіндрашівська-Нова — Лантратіка і далі на схід до державного кордону із те- риторіальним центром м. Старобільськ, включаючи м. Щастя із єдиною в Луганській області тепловою електростанцією (ТЕС), у складі Троїцького, Білоку- ракинського, Старобільського, Новопсковського, Марківського, Біловодського, Міловського, Новоай- дарського і Станично-Луганського районів. Субрегіон СУБ2 — західна і північно-західна про- мислова частина Луганської області у складі Сватів- ського, Кремінського, Попаснянського районів та міст обласного підпорядкування Лисичанськ, Сєвєродо- нецьк та Рубіжне із підпорядкованими ним містами та селищами. Субрегіон СУБ3 — північна промислова частина Донецької області у складі Бахмутського, Добропіль- ського, Костянтинівського, Покровського, Лиман- ського, Мар’їнського, Слов’янського, Александрів- ського, Ясиноватського районів та міст обласного під- порядкування: Авдіївка, Бахмут, Дружківка, Костян- тинівка, Краматорськ, Лиман, Покровськ та ін. усього в кількості 15 міст із підпорядкованими ним містами та селищами. Субрегіон СУБ4 — південна частина Донецької області у складі Волноваського, Великоновосілківсь- кого, Нікольського, Мангушського районів та про- мислового міста обласного підпорядкування Маріу- поль. Вирішення проблем розвитку підконтрольних те- риторій Донецької і Луганської областей на етапі 1пт протягом часу, якого потребує політико-диплома- тичне врегулювання збройного конфлікту і започатку- вання процесу реінтеграції непідконтрольних терито- рій, має бути спрямоване на подолання гострих інфра- 2 варіанти етапу 1пт Варіант 1. Подолання критич- них інфраструктурних проблем без очікування взаємодії з ОРДЛО, передбаченої етапом 2ур Варіант 2. Відкладання вирі- шення деяких критичних ін- фраструктурних проблем до початку взаємодії із ОРДЛО відповідно до етапу 2ур Х 3 варіанти етапу 2ур Варіант 1. Припинення збройного конфлікту на умовах Мінських домов- леностей Варіант 2. Припинення збройного конфлікту з ураху- ванням вимог української сторони Варіант 3. Припинення збройного конфлікту із залученням миротвор- чих сил = 6 варіантів КОЛОСОВ А. М. 82 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ структурних та інших внутрішніх проблем, що ви- никли саме в результаті збройного конфлікту. Очевидно, що виконання місії Стратегії в частині перетворення підконтрольних територій на зразкові диктує за необхідне вирішення на першому етапі — 1пт найгостріших структурно-економічних проблем субре- гіонів і підконтрольних територій Донецької і Луган- ської областей у цілому. Перелік таких проблем, що випливають з аналізу стану територіального розмежування, що відбулося в Донбасі, формує зміст найкритичніших завдань, які потребують вирішення ще в існуючих умовах стану конфлікту. Перелік цих проблем, необхідних завдань та ре- зультатів їх вирішення на етапі 1пт Стратегії реінтег- рації Донбасу приведемо в табл. 1. Таблиця 1 Проблеми, завдання і результати їх вирішення на етапі 1пт розвитку підконтрольних територій Донбасу Субрегіони, області, території Інфраструктурні та інші критичні внутрішні проблеми Завдання щодо вирішення проблем Результати вирішення проблем розвитку 1 2 3 4 СУБ1 Відірваність залізничної гілки Кінд- рашівська-Нова — Лантратівка від загальної мережі Укрзалізниці, що перешкоджає завезенню вугілля з не- підконтрольної території до єдиної в Луганській області ТЕС у м. Щастя, а також сполученню мешканців суб- регіону з іншими регіонами України 1. Варіант з двох: а) побудова но- вої залізничної гілки приблизним напрямком Старобільськ — Ру- біжне; б) відновлення сполучення Старобільськ — Куп’янськ — Харків через територію РФ (про- тяжністю біля 30 км) Налагодження залізнич- ного сполучення між суб- регіоном СУБ1 й іншими регіонами України із сут- тєвим збільшенням дохо- дів Укрзалізниці 2. Вирішення питання легалізації залізничного постачання вугілля до ТЕС в м. Щастя через терито- рію ОРЛО Забезпечення стабільної роботи єдиної в Луганської області ТЕС в м. Щастя СУБ2 Вкрай низька завантаженість та практичне припинення діяльності багатьох промислових підприємств, які є основним джерелом місцевих доходів міст і селищ, і що спричиняє значну міграцію населення для ро- боти в інших регіонах України та за кордоном, у тому числі, у Російській Федерації (РФ) Розробка і запровадження про- грами державного замовлення підприємствам Луганської облас- ті виробництва широкої номенк- латури продукції замість імпорт- ної. Відновлення роботи місто- утворюючих підприємств, спри- яння збільшенню завантаження діючих Стимулювання розвитку економічного потенціалу, збільшення надходжень до місцевих бюджетів. Підвищення зайнятості населення, залучення тру- дових ресурсів сусідніх субрегіонів, зменшення еміграції Луганська область (СУБ1 і СУБ2) 1. Відірваність енергосистеми області від Об’єднаної енергетичної системи України Завершення введення до дії елек- тричної підстанції «Кремінська» З’єднання енергосистеми Луганської області з Об'єд- наною енергосистемою України 2. Вкрай незадовільний стан автомо- більних доріг, що перешкоджає пере- міщенню мешканців і товарів усере- дині області та із іншими регіонами України Запровадження програми будів- ництва і ремонту доріг в Луган- ської області протяжністю в 3- 4 рази більше запланованого на 2020-2021 роки Різке зростання обсягів па- сажирського і вантажного сполучення як умови ін- тенсифікації економічної діяльності в області 3. Наявність лише одного пішого і відсутність жодного автомобільного КПВВ на лінії розмежування з не- підконтрольними окремими райо- нами Луганської області (ОРЛО) Відкриття протягом 2020 року ав- томобільних КПВВ у містах Зо- лоте і Щастя Спрощення перетину на- селенням лінії розмежу- вання, стимулювання реін- теграції громадян ОРЛО до українських умов СУБ3 1. Вкрай низька завантаженість та практичне припинення діяльності багатьох промислових підприємств, які є основним джерелом надход- жень до місцевих доходів, що спри- чиняє міграцію населення для ро- боти в інших регіонах України та за кордоном, у тому числі у РФ Розробка і запровадження Урядо- вої програми державного замов- лення підприємствам Донецької області на виробництво широкої номенклатури продукції замість імпортної Стимулювання розвитку економічного потенціалу, збільшення надходжень до місцевих бюджетів. Підви- щення зайнятості насе- лення, зменшення емігра- ційних тенденцій 2. Відірваність ТЕС та інших про- мислових об’єктів від місць їх тради- ційного забезпеченням вугіллям і си- ровиною з непідконтрольної терито- рії Донбасу Вирішення питань легалізації по- стачання вугілля й сировини з підприємств непідконтрольної території ОРДО Підвищення ефективності роботи промислових підп- риємств СУБ4 1. Відсутність зручного і потужного залізничного сполучення м. Маріу- поля з іншими регіонами України і північчю Донецької області, що пе- решкоджає ефективним вантажним і пасажирським перевезенням Розбудова й вдосконалення існу- ючої залізничної інфраструктури для забезпечення потужного спо- лучення м. Маріуполь з іншими регіонами України в обхід Доне- цька Підвищення ефективності роботи Маріупольського економічного вузла, по- кращення соціальних умов життя 2. Відірваність системи постачання води до м. Маріуполь від раніше єди- ної системи постачання води Сівер- ського Донця Розробка механізму узгодження використання води й системи во- допостачання спільно з ОРДО Гарантування стабільності і якості водопостачання до м. Маріуполь КОЛОСОВ А. М. 2020/№1 83 Закінчення табл. 1 1 2 3 4 3. Високий рівень екологічної небез- пеки м. Маріуполя і прилежної до нього рекреаційної території Розробка й впровадження заходів покращення екологічного стану в м. Маріуполь Покращення екологічного стану в м. Маріуполь. Створення умов віднов- лення рекреаційної зони поблизу м. Маріуполь Донецька область (СУБ3 і СУБ4) Відсутність прямого залізничного і обмеженість автомобільного сполу- чення між північчю і півднем області Розробка і впровадження Про- грами покращення залізнично- автомобільного сполучення між північчю і півднем області в обхід Донецька Покращення умов еконо- мічного співробітництва в промисловій і аграрній сфері усередині Донецької області Підконтрольні те- риторії Донбасу в цілому 1. Наявність гострих проблем призу- пинення роботи вугільних шахт, за- боргованості оплати праці шахтарів, занепад шахтарських міст і містечок Розробка й запровадження ком- плексної програми ефективного використання вугілля, заванта- ження вугільних шахт і оплати праці шахтарів на основі раціона- льних рішень в системі енерге- тичного ринку України стосовно регулювання цін на енергоносії виключно в інтересах держави Відновлення працевлашту- вання і виплати заробітної плати шахтарям 2. Низька спроможність раніше ство- рених об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які залишаються згід- но з опублікованим проєктом Плану завершення децентралізації в 2020 році Розробка заходів щодо перегляду рішень з утворення ОТГ з низь- кою спроможністю Підвищення спроможності ОТГ, зокрема, в частині заробітку ними власних коштів у розрахунку на од- ного мешканця Зміст проблем, завдань з їх виконання й очікува- них результатів на етапі 2пт Стратегії відрізняється но- вою якістю стану відношень між підконтрольною та непідконтрольною територіями, яка досягається в ре- зультаті припинення збройної фази конфлікту. Ос- новною ціллю розвитку підконтрольних територій на етапі 2пт є вивести їх на рівень зразкових як для Ук- раїни в цілому, так і для непідконтрольних територій, що повинно стати окремим фактором підвищення привабливості процесу реінтеграції. Основні завдання й результати їх вирішення на даному етапі предста- вимо в табл. 2. Таблиця 2 Завдання й результати їх вирішення на етапі 2пт розвитку підконтрольних територій Завдання з розвитку підконтрольних територій Донбасу з метою підвищення їхнього соціально-економічного стану до зразкового рівня Результати у вигляді якісних змін соціально-економічного стану підконтрольних територій 1. Вирішення комплексу гуманітарних проблем, що виникли в період збройної фази конфлікту: — збільшення кількості КПВВ і послаблення пропускного режиму перети- нання через КПВВ, зокрема, шляхом заміни пропусків СБУ паспортами громадян; — відміна Довідок внутрішніх переміщених осіб (ВПО); — визнання документів, виданих громадянам України на території ОРДЛО у період до початку конфлікту; — спрощення процедури соціальних виплат та пенсій мешканцям ОРДЛО Покрашення соціально-гуманітарних умов життя громадян України на тери- торії ОРДЛО. Посилення чинників інтегрування на- селення ОРДЛО до українського сус- пільства 2. Відновлення пасажирського залізничного сполучення міст Донецька і Луганська з іншими регіонами України. Відновлення автомобільного спо- лучення між містами підконтрольної та непідконтрольної територій лега- льними перевізниками Покрашення умов пасажирського спо- лучення. Збільшення доходів Укрза- лізниці і автотранспортних компаній, відрахувань до місцевих бюджетів 3. Розробка й започаткування реалізації програми розвитку депресивних міст і селищ (таких як Привілля, Новодружеськ, Українськ), а також міст і селищ, постраждалих від бойових дій протягом конфлікту (Авдіївка, Ща- стя, Золоте, Гірське, Станиця Луганська та ін.) Відновлення життєвої інфраструктури, створення робочих місць і підвищення добробуту мешканців міст і селищ 4. Запровадження програми розмінування територій, прилеглих до зони бойових дій Покращення гуманітарних умов життя людей 5. Продовження інтенсивного будівництва автодоріг, пілотне врегулю- вання фінансової відповідальності їх користувачів за нанесене пошко- дження доріг Створення пілотного проєкту береж- ливого відношення до автомобільних доріг з фінансовою відповідальністю за їхнє пошкодження 6. Запровадження заходів щодо зменшення негативного впливу 2-го рівня реформи системи охорони здоров’я на існування й ефективність медичних закладів Покращення охорони здоров’я насе- лення Основні завдання етапу 3пт реінтеграції Донбасу, що випливають з прийняття рішення щодо відміни економічної блокади, введеної в 2017 році проти під- приємств в ОРДЛО, які працювали в законодавчому полі України і здійснювали всі види платежів до бюд- жету України та небюджетних органів, приведено в табл. 3. КОЛОСОВ А. М. 84 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Таблиця 3 Завдання й результати їх вирішення на етапі 3пт розвитку підконтрольних територій Донецької і Луганської областей Завдання з розвитку підконтрольної території Донбасу при відміні економічної блокади підприємств ОРДЛО, що працювали за умов українського законодавства Результати припинення економічної блокади 1. Відновлення легальних постачань вантажів між підприємствами підконтрольної території і ОРДЛО через лінію розмежування, припинення нелегального поста- чання вантажів через РФ. 2. Відновлення виробничих ланцюжків між підприємствами в ОРДЛО і в решті України. 3. Відновлення експортного постачання продукції підприємств в ОРДЛО через морський порт Маріуполя. 4. Розробка програми відновлення роботи Лисичанського нафтопереробного за- воду (НПЗ) на основі домовленості з власниками та ін. Значне зростання економіч- ного потенціалу підконтроль- ної території і обсягів вироб- ництва, збільшення відраху- вань до держаного і місцевих бюджетів. Збільшення кілько- сті робочих місць і підви- щення завантаженості підпри- ємств Основні завдання етапу 4пт реінтеграції Донбасу випливають з прийняття рішень щодо остаточного по- літичного врегулювання стану ОРДЛО в Україні і по- винні містити весь комплекс урегулювання протирічь в системі економічних, юридичних, гуманітарних від- носин між підконтрольною і непідконтрольною тери- торіями. Висновки. Викладення проблеми розроблення стратегії реінтеграції Донбасу у вигляді трьох процесів, етапи яких поєднані між собою логікою ходу полі- тико-дипломатичного врегулювання збройного конф- лікту в Донбасі, надає можливості концентрації і роз- поділу сил і засобів в межах кожного етапу, ознаки початку й закінчення якого мають однозначне визна- чення. Прийняття такого підходу розробниками дер- жавної Стратегії реінтеграції Донбасу допомогло би визначити завдання з негайних структурно-економіч- них перетворень, які є актуальними вже впродовж на- явного стану збройного конфлікту. Це одночасно сприяло би розробці і втіленню поставленого завдання з економічного розвитку підконтрольних територій Донецької і Луганської областей з метою перетво- рення їх у зразкові, особливо, з урахуванням необхід- ності підвищення їх привабливості в процесі подаль- шої реінтеграції непідконтрольних територій. Викла- дені найгостріші вузли структурно-економічних про- блем регіону можуть бути використані у якості пропо- зицій до технічного завдання на розробку державної стратегії економічного відновлення підконтрольної те- риторії Донбасу, як складової загальної стратегії його реінтеграції. Список використаних джерел 1. Комплекс заходів з виконання мінських угод. Українська правда. 12.02.2015. URL: http: //www. pravda.com.ua/articles/2015/02/12/70 58327. 2. Донбас і Крим: ціна повернення : монографія / за заг. ред. В.П. Горбуліна, О.С. Власюка, Е.М. Лі- банової, О.М. Ляшенко. Київ: НІСД, 2015. 474 с. 3. Відродження Донбасу: оцінка соціально-еко- номічних втрат і пріоритетні напрями державної полі- тики: доповідь НАН України. Київ, 2015. 167 с. URL: http://ief.org.ua/wp-content/uploads/2015/10.pdf. 4. Ляшенко В.І., Харазішвілі Ю.М., Шамілева Л.Л., Жихарєва Ю.І. Модернізація економіки Донець- кої області: стратегічні сценарії реалізації з позицій сталого розвитку до 2020 року: наук. доп. / НАН Ук- раїни, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2016. 120 с. 5. Східноукраїнський конфлікт в контексті глоба- льних трансформацій : зб. статей. Вип. 2. Київ : Укра- їнський інститут стратегій глобального розвитку і ада- птації, 2016. 270 с. 6. Булєєв І. П., Брюховецька Н.Ю. Шляхи відно- влення економіки України та Донбасу. Економічний ві- сник Донбасу. 2015. № 1 (39). С. 4-11. 7. Беззубко Л.В., Беззубко Б.І. Розробка стратегії відновлення Донбасу як складник державної політики України. Публічне адміністрування : теорія та прак- тика. 2017. № 1 (17). С. 1-10. 8. Концепція Державної цільової програми відно- влення та розбудови миру в східних регіонах України: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 сер- пня 2016 р. № 892 — р. URL: http: //zakon2. rada.gov.ua/ laws/show/892-2016-%D1%80. 9. Попова Г.Ю. Проблеми відновлення економіки Донбасу в контексті модернізації локальних ринків. Економічний вісник Донбасу. 2017. № 3 (49). С. 25-30. 10. Колосов А.М., Снітко Є.О., Восьмачкина Н.В. Реінтеграція Донбасу: суспільно-економічні аспекти. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 2 (52). С. 4-10. 11. Макогон Ю.В. Донбасс в условиях политиче- ского противостояния: социально-экономический ас- пект. Економічний вісник Донбасу. 2019. № 1 (55). С. 16- 32. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/ 151386. 12. Стратегія розвитку Донецької області на пе- ріод до 2020 року: Розпорядження голови облдержад- міністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 21.06.2016 р. № 498. Краматорськ, 2016. URL: file:///C:/Users/home/Documents/ДОН БАС/ 3_Strategiya-2020.pdf. 13. План дій Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (Проект). Міністерс- тво з питань реінтеграції тимчасово окупованих тери- торій України. 2020. URL: file:///C:/ Users/ home/ Documents/ДОНБАС/draftМінТОТ.pdf. 14. Мінреінтеграції розпочало роботу над проек- том стратегії економічного відновлення Донбасу. Мі- ністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України. 2020. URL: https://mtot.gov.ua/ ua/minreintegraciii-rozpochalo-robotu-nad-proektom-stra tegiii-ekonomichnogo-vidnovlennja-donbasu?fbclid=IwA R2xgmbY zyxrxJVagZ. References 1. Kompleks zahodiv z vykonannia minskyh ugod. (2015). [A set of measures to implement the Minsk agree- ments]. Ukrainska pravda. Retrieved from http: //www.pravda.com.ua/articles/2015/02/12/7058327 [in Ukrainian]. КОЛОСОВ А. М. 2020/№1 85 2. Horbulin V., Vlasiuk O., Libanova E., Liashenko O. (Eds.). (2015). Donbas i Krym: cina povernennia [Don- bass and Crimea: the price of return]. Kyiv, NISS [in Ukrainian]. 3. Vidrodzhennia Donbasu: otsinka sotsialno- ekonomichnykh vtrat i priorytetni napriamy derzhavnoi polityky [Revival of Donbass: assessment of socio-eco- nomic losses and priority areas of public policy]. (2015). Kyiv, NAS of Ukraine [in Ukrainian]. 4. Liashenko V.I., Kharazishvili Yu.M., Shamileva L.L., Zhykharieva Yu.I. (2016). Modernizatsiia ekonomiky Donetskoi oblasti: strate-hichni stsenarii realizatsii z pozytsii staloho rozvytku do 2020 roku [Modernization of the economy of Donetsk region: strategic implementation scenarios from the standpoint of sustainable development until 2020]. Kyiv, IIE of NAS of Ukraine [in Ukrainian]. 5. Skhidnoukrainskyi konflikt v konteksti hlobalnykh transformatsii [The Eastern Ukrainian conflict in the con- text of global transformations]. (2016). Issue 2. Kyiv, Ukrainian Institute for Global Development and Adaptation Strategies [in Ukrainian]. 6. Bulieiev I. P., Briukhovetska N.Yu. (2015). Shliakhy vidnovlennia ekonomiky Ukrainy ta Donbasu [Ways to restore the economy of Ukraine and Donbass]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu — Economic Herald of the Donbas, 1 (39), рр. 4-11 [in Ukrainian]. 7. Bezzubko L.V., Bezzubko B.I. (2017). Rozrobka stratehii vidnovlennia Donbasu yak skladnyk derzhavnoi polityky Ukrainy [Development of a strategy for the resto- ration of Donbass as a component of state policy of Ukraine]. Publichne administruvannia : teoriia ta praktyka — Public administration: theory and practice, 1 (17), рр. 1- 10 [in Ukrainian]. 8. Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi prohramy vid- novlen-nia ta rozbudovy myru v skhidnykh rehionakh Ukrainy: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 31 serpnia 2016 r. № 892 — r [Concept of the State Target Program for Restoration and Peacebuilding in the Eastern Regions of Ukraine: Order of the Cabinet of Min- isters of Ukraine of August 31, 2016 № 892 - r]. Retrieved from http: //zakon2. rada.gov.ua/ laws/show/892-2016- %D1%80 [in Ukrainian]. 9. Popova H.Yu. (2017). Problemy vidnovlennia ekonomiky Donbasu v konteksti modernizatsii lokalnykh rynkiv [Problems of economic recovery of Donbass in the context of modernization of local markets]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu — Economic Herald of the Donbas, 3 (49), рр. 25-30 [in Ukrainian]. 10. Kolosov A.M., Snitko Ye.O., Vosmachkyna N.V. (2018). Rein-tehratsiia Donbasu: suspilno-ekonomichni aspekty [Reintegration of Donbass: socio-economic as- pects]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu — Economic Herald of the Donbas, 2 (52), рр. 4-10 [in Ukrainian]. 11. Makogon Yu.V. (2019). Donbass v usloviyakh politicheskogo protivostoyaniya: sotsial'no-ekonomicheskiy aspekt [Donbass in the conditions of political confronta- tion: socio-economic aspect]. Ekonomichnyi visnyk Don- basu — Economic Herald of the Donbas, 1 (55), рр. 16-32. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/1234567 89/151386 [in Russian]. 12. Stratehiia rozvytku Donetskoi oblasti na period do 2020 roku: Rozporiadzhennia holovy oblderzhadminist- ratsii, kerivnyka oblasnoi viiskovo-tsyvilnoi admi-nistratsii vid 21.06.2016 r. № 498 [Development strategy of Donetsk region for the period up to 2020: Order of the head of the regional state administration, head of the regional military- civil administration dated 21.06.2016 № 498]. Retrieved from file:///C:/Users/home/Documents/ДОНБАС/3_ Strategiya-2020.pdf [in Ukrainian]. 13. Plan dii Ministerstva z pytan reintehratsii tymcha- sovo okupovanykh terytorii [Action plan of the Ministry for the reintegration of the temporarily occupied territories]. (2020). Kyiv, Ministry of Reintegration of the Temporarily Occupied Territories of Ukraine [in Ukrainian]. 14. Minreintehratsii rozpochalo robotu nad proektom stratehii ekonomichnoho vidnovlennia Donbasu [The Min- istry of Reintegration has begun work on a draft strategy for the economic recovery of Donbass]. (2020). Kyiv, Ministry of Reintegration of the Temporarily Occupied Territories of Ukraine. Retrieved from https://mtot.gov. ua/ua/minreintegraciii-rozpochalo-robotu-nad-proektom -strategiii-ekonomichnogo-vidnovlennja-donbasu?fbclid= IwAR2xgmbYzyxrxJVagZ [in Ukrainian]. Стаття надійшла до редакції 10.04.2020 Прийнято до друку 14.04.2020 Формат цитування: Колосов А. М. Структурно-економічні аспекти стратегії реінтеграції Донбасу. Вісник економічної науки Ук- раїни. 2020. № 1 (38). С. 79-85. doi: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.1(38).79-85 Kolosov A. М. (2020). Structural and economic aspects of the Donbass reintegration strategy. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1 (38), рр. 79-85. doi: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.1(38).79-85