Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2021
Автор: Кравченко, І.Ф.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2021
Назва видання:Вісник НАН України
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/180319
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється / І.Ф. Кравченко // Вісник Національної академії наук України. — 2021. — № 6. — С. 47-51. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-180319
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1803192025-02-09T14:47:06Z Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється The cooperation of Ivchenko-Progress ZMKB with the institutions of the NAS of Ukraine is constantly expanding Кравченко, І.Ф. Загальні збори НАН України 2021 Article Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється / І.Ф. Кравченко // Вісник Національної академії наук України. — 2021. — № 6. — С. 47-51. — укр. 0372-6436 DOI: doi.org/10.15407/visn2021.06.047 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/180319 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
spellingShingle Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
Кравченко, І.Ф.
Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється
Вісник НАН України
format Article
author Кравченко, І.Ф.
author_facet Кравченко, І.Ф.
author_sort Кравченко, І.Ф.
title Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється
title_short Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється
title_full Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється
title_fullStr Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється
title_full_unstemmed Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється
title_sort співробітництво дп "івченко-прогрес" з установами нан україни постійно розширюється
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2021
topic_facet Загальні збори НАН України
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/180319
citation_txt Співробітництво ДП "Івченко-Прогрес" з установами НАН України постійно розширюється / І.Ф. Кравченко // Вісник Національної академії наук України. — 2021. — № 6. — С. 47-51. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT kravčenkoíf spívrobítnictvodpívčenkoprogreszustanovaminanukraínipostíjnorozširûêtʹsâ
AT kravčenkoíf thecooperationofivchenkoprogresszmkbwiththeinstitutionsofthenasofukraineisconstantlyexpanding
first_indexed 2025-11-27T00:50:00Z
last_indexed 2025-11-27T00:50:00Z
_version_ 1849902608428302336
fulltext ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2021, № 6 47 СПІВРОБІТНИЦТВО ДП «ІВЧЕНКО-ПРОГРЕС» З УСТАНОВАМИ НАН УКРАЇНИ ПОСТІЙНО РОЗШИРЮЄТЬСЯ Вельмишановні члени Академії! Сучасний авіаційний двигун є одним з найбільш наукомістких і високотехнологічних продуктів, рівних якому за величинами напружень і тепловими режимами експлуатації деталей немає серед інших виробів машинобудування. Прогрес у створенні авіаційного двигуна нерозривно пов’язаний з передовими досягненнями в галузі матеріалознав- ства, металургії, хімії, а також забезпечується використанням сучасних технологій та методології організації всіх стадій ство- рення двигуна: науково-технічних розробок, проєктування, виробництва та експлуатації. Такий продукт можна створити лише в тісній кооперації передової науки та виробництва. Тому без участі фахівців НАН України не можна створити перспек- тивний авіаційний двигун, який буде конкурентоспроможним на світовому авіаційному ринку. Як наслідок, у 2010 р. ми підписали Угоду № Д 7541318.35.0057 про науково-технічне співробітництво ДП «Івченко-Прогрес» з науковими установами і організаціями НАН України в галузі розроблення нових газотурбінних двигунів авіаційного і про- мислового призначення, підвищення технічних характеристик ефективності та ресурсу, супроводу і ремонту техніки в експлу- атації. Разом з Інститутом електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України було відпрацьовано технологічний процес виго- товлення на дослідному виробництві секторів лопаток турбіни соплового апарата газотурбінного двигуна з використанням з’єднання окремих литих лопаток у сектор методом реакційно- дифузійного з’єднання (РДЗ). Оцінку якості з’єднання викона- но за допомогою неруйнівних методів контролю (ЛЮМ1-ОВ та комп’ютерної томографії, виконаної у рамках європейського проєкту AERO.UA в Технологічному інституті військово-пові- КРАВЧЕНКО Ігор Федорович — член-кореспондент НАН України, Генеральний конструктор — директор ДП «Івченко-Прогрес» doi: https://doi.org/10.15407/visn2021.06.047 48 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2021. (6) ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ тряних сил (ITWL, м. Варшава), на томографі X-Ray фірми General Electric), а також метало- графічно на технологічному зразку. Тривала міцність цього типу з’єднання становить не менш як 80 % міцності основного матеріалу. Напрацювання в експлуатації комплекту секторів лопаток, з’єднаних методом РДЗ у складі двигуна Д-18Т серії 3, становить при- близно 1500 годин. У співпраці з вченими Інституту електро- зварювання виконано комплекс робіт з розро- блення та випробування технології зварюваль- ного з’єднання різнорідних за призначенням металевих матеріалів, а саме: дискових нікеле- вих жароміцних сплавів з нікелевими ливар- ними суперсплавами для реалізації конструк- ції біметалевого моноколеса турбіни (рис. 1). Підтверджено характеристики з’єднання, зо- крема довготривалу міцність на зразках. Зараз триває процес реалізації технології на зразках- імітаторах деталі. Спільно з Інститутом металофізики ім. Г.В. Курдюмова проводяться роботи з роз- роблення високоміцного алюмінієвого ли- варного сплаву для роботи за температур до 100 °С (рис. 2). Сплав планується використо- вувати для отримання виливків корпусних де- талей авіаційного двигуна. Підібрано хімічний склад сплаву та розроблено технологію його виплавки. Результати попередніх випробувань механічних властивостей на зразках підтвер- джують відповідність сплаву заданим характе- ристикам. Надалі заплановано всебічне дослі- дження властивостей сплаву та випробування технології отримання виливків деталей. Фахівці ДП «Івченко-Прогрес та Інституту проблем матеріалознавства ім. І.М. Францеви- ча НАН України продовжують співробітництво у створенні високотемпературного титанового сплаву, що деформується, — системи ЖТ-19. Сплав має працездатність до 700 °С та призна- чений для робочих лопаток останніх ступенів компресорів і турбін газотурбінних двигунів. Завершується проведення випробувань на зразках, дослідження широкого спектру влас- тивостей міцності за різних температур, роз- почато виготовлення партії робочих лопаток компресора для визначення втомної міцності. Відповідно до технічного завдання на роз- роблення жаростійких, жароміцних кераміч- них матричних композитів для виготовлення жарових труб та інших деталей камери зго- ряння, в Інституті проблем матеріалознавства створено технологію отримання ультрависо- котемпературної кераміки різних складів для використання в конструкціях авіакосмічної техніки та для перспективних газотурбінних двигунів (ГТД). Випробувано 4 різних склади ультрависокотемпературної кераміки, з яких найперспективнішим керамічним матеріалом для застосування в конструкції деталей гаря- чої частини ГТД виявився матеріал на основі бориду цирконію. Зразки з матеріалу цього складу пройшли запланований обсяг термоци- клічних випробувань (6000 циклів). На ДП «Івченко-Прогрес» виконано термо- циклічні випробування деталей у складі до- слідних відсіків: керамічних конусів і сегмен- тів, виготовлених в Інституті проблем матері- алознавства. Отримані результати дозволяють виконати випробування у складі технологіч- ного двигуна. Для авіаційного двигунобудування важ- ливим напрямом розвитку є застосування підшипників з тілами кочення з керамічних матеріалів, що підвищує працездатність під- шипників за вищих швидкісних параметрів. Рис. 1. Розрахункова мо- дель сектора біметалевого диска турбіни для техноло- гії зварювання, розробле- ної в Інституті електрозва- рювання ім. Є.О. Патона НАН України Рис. 2. 3D-модель корпус- ної деталі для сімейства двигунів АІ-450, що пла- нується виготовляти з ви- сокоміцного алюмінієвого ливарного сплаву розроб- ки Інституту металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2021, № 6 49 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ Особливостями підшипників з керамічними тілами кочення є збільшений ресурс, стабіль- на робота при високих швидкостях, розмірна стабільність (збереження геометрії при зміні температур), менша вага, несприйнятливість тіл кочення до агресивних речовин, зниження тертя й тепловиділення, а тому їх можна вико- ристовувати в розширеному температурному діапазоні. ДП «Івченко-Прогрес» та Інститут надтвер- дих матеріалів ім. В.М. Бакуля НАН України співпрацюють у цьому напрямі з 2016 р. Було узгоджено основні напрями співпраці зі ство- рення керамічних матеріалів для тіл кочення підшипників і розроблено технічне завдання. Перший етап виконано вже в 2017 р. — прове- дено роботи з одержання кульок великого роз- міру (до 42 мм). При цьому виконано моделю- вання процесу гарячого спікання керамічних матеріалів під високим тиском, розроблено і виготовлено необхідне технологічне облад- нання. Потім проведено роботи з визначення фізико-механічних характеристик керамічних матеріалів для високонавантажених і висо- кошвидкісних підшипників. Зараз триває спільна робота з виготовлення комплектів тіл кочення з кераміки на основі карбіду бору та нітриду кремнію (діаметр — 12,7 мм) з різнорозмірністю в комплекті 1 мкм для радіального шарикопідшипника. Фахівці Інституту надтвердих матеріалів виготовили комплект правлячих алмазних ро- ликів (рис. 3), застосування яких дозволило скоротити час на виправлення, а в деяких ви- падках навіть виключити його, що дало змогу підвищити продуктивність праці при обробці на 20–30 %. При виправленні кругів алмазни- ми роликами методом шліфування виникають менші сили, ніж при виправленні кругами з карбіду кремнію. Алмазні ролики сприяють високій точності виправленої поверхні шліфу- вальних кругів, а отже, і їх раціональним ви- тратам при шліфуванні. Ролики, що мають складний фасонний про- філь, дозволяють здійснювати одночасне ви- правлення кругів по кількох робочих поверх- нях: прямолінійних, криволінійних, і завдяки цьому значно підвищити продуктивність шлі- фування. Виправлення круга алмазним роли- ком здійснюється з використанням методу врі- зання або методу поздовжньої подачі. Отримані алмазні ролики мають низку пе- реваг порівняно з відомими аналогами, а саме: забезпечують стабільне зниження шорсткос- ті; зменшують напруження на периферій- них поверхнях у 2–3 рази; знижують глиби- ну і ступінь наклепу в 2–3 рази; поліпшують структурно-фазовий стан поверхневого шару; зменшують імовірність появи мікротріщин у поверхневому шарі лопаток. Спільно з Інститутом проблем міцності ім. Г.С. Писаренка НАН України проводяться роботи з розроблення методології запобіган- ня руйнуванню в експлуатації попарно бан- дажованих лопаток авіаційних ГТД, а також з ініціювання формування загальнодержавних науково-технічних програм щодо вирішення проблем створення конкурентоспроможних на світовому ринку вітчизняних двигунів, розро- блення нормативних документів для забезпе- чення їх надійності. З Інститутом проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України проведено спільні розрахункові дослідження аеродина- мічної стійкості до флатера робочих лопаток вентилятора двигуна Д-436-148ФМ. Отрима- но результати розрахунків аеропружних ха- рактеристик і коефіцієнтів аеродемпфіруван- ня лопаткового вінця вентилятора при гармо- нійних і пов’язаних коливаннях за різних кутів зсуву по фазі коливань лопаток. Ще одним напрямом спільних робіт з Інсти- тутом проблем машинобудування є розвиток і Рис. 3. Виготовлені в Інституті надтвердих матеріалів ім. В.М. Бакуля НАН України дослідні зразки прав- лячих алмазних роликів для глибинного шліфування 50 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2021. (6) ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ вдосконалення методу розрахунку просторо- вої течії в’язкого турбулентного газу в проточ- них частинах турбомашин, який розроблено в ІПМаш і широко використовується на ДП «Івченко-Прогрес» при аеродинамічному про- єктуванні газових турбін різного призначення. Метод, що ґрунтується на добре відомому про- грамному коді FlowER, дозволив спроєктува- ти цілу низку сучасних високотемпературних та високоперепадних турбін. Метою вдоскона- лення методу є підвищення точності та надій- ності розрахунків, зниження трудомісткості їх обробки, прискорення пошуку найбільш раці- ональних конструктивних рішень. У результаті співпраці з Інститутом техніч- ної теплофізики НАН України розроблено методику розрахунку ефективності плівково- го охолодження соплових і робочих лопаток турбін, яка включає інженерні співвідношення для розрахунків середньої по ширині поверхні ефективності плівкового охолодження та ко- ефіцієнта тепловіддачі. Результати цих робіт використано в програмі розрахунку плівко- вого охолодження FILMCKPI, розробленій на ДП «Івченко-Прогрес», при проєктуванні й створенні перспективних лопаток з конвек- тивно-плівковим охолодженням. У рамках НДР з визначення вигляду пер- спективного прямоточного повітряно-реак- тивного двигуна (ППРД) для ракет космічного призначення фахівці ДП «Івченко-Прогрес» опрацювали концепцію зміни площі реактив- ного сопла за допомогою центрального тіла. Спільно з Інститутом кібернетики ім. В.М. Глушкова та Українською інженерно- педагогічною академією виконано НДР «Роз- роблення комплексу програм побудови тео- ретичних контурів зовнішньої і внутрішньої поверхонь сопла з центральним тілом по зада- ному закону зміни площ», в рамках якої було розроблено математичну модель побудови профілю центрального тіла сопла за заданими графіками площ і за зовнішнім контуром со- пла Лаваля; алгоритм обчислення відповідних значень коефіцієнтів штрафних функцій для розв’язання оптимізаційних задач; математич- ну модель побудови профілю центрального тіла сопла Лаваля як задачу мінімізації квадра- тичної функції за наявності квадратичних об- межень для пошуку глобального екстремуму; комплекс програм для реалізації алгоритмів побудови профілю центрального тіла сопла Лаваля (рис. 4). Для отримання більш якісних розрахун- ків щодо проєктування сопла з центральним тілом передбачається вдосконалити матема- тичну модель шляхом врахування параметрів зовнішнього контуру як невідомих оптиміза- ційної задачі. При цьому оптимізаційну задачу буде доповнено цільовою функцією, яка вра- ховує газодинамічні властивості сопла. Спільно з Харківським фізико-технічним інститутом проводяться роботи зі створення жаростійкого покриття для захисту вуглеце- вих матеріалів від впливу високотемператур- ного окиснювального середовища в інтервалі температур 1700–1800 °С. На сьогодні Інсти- тут виконує пошук компонентів і складів ша- рів для жаростійкого покриття на вуглець-вуг- лецевих композиційних матеріалах. Разом з Національним технічним універ- ситетом України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського» проводяться роботи, які дозволять знизити трудомісткість виготовлення деталей з алюмінієвих сплавів — моноколіс. Процес деформування деталей з тонкостін- ними елементами відбувається в ізотерміч- Рис. 4. Тривимірний вигляд геометрії одного з варі- антів надзвукового сопла з центральним тілом, геоме- трію якого було отримано за допомогою розробленого в Інституті кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН Укра- їни комплексу програм ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2021, № 6 51 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ них умовах за температури 440°С внаслідок в’язкопластичної течії металу в часі. Пер- спективами розвитку процесу є виготовлення пресуванням в ізотермічних умовах деталей з титанових сплавів (моноколеса, відцентрові колеса, дифузори). Однією з найважливіших характеристик сучасної авіаційної техніки є її живучість і, зокрема, зменшення помітності та імовір- ності ідентифікації літальних об’єктів. У ре- зультаті співробітництва з Інститутом фізики напівпровідників ім. В.Є. Лашкарьова НАН України розроблено алгоритм перевідбит- тя ІЧ-випромінювання всередині двигуна з можливістю врахування неосесиметричних елементів, а також алгоритм для розрахунку поглинання і відбивання ІЧ-випромінювання газом всередині газотурбінного двигуна. ДП «Івченко-Прогрес» планує продовжу- вати роботи з розроблення і впровадження у виробництво перспективних матеріалів. Най- більш необхідними для проєктування новітніх авіаційних двигунів є такі матеріали: • високоміцний, жароміцний нікелевий сплав для дисків турбіни (штамповки або за- готовки, які отримують методом грануль- ної технології) з такими характеристиками: σв  1550 МПа при 20°С, σ100  1050 МПа при 650 °С, з температурою використання до 800 °С; • високоміцний нікелевий сплав для робо- чих лопаток турбіни (ливарний пруток) з та- кими характеристиками: σв  1150–1220 МПа при 20 °С, σ100  350–380 МПа при 975 °С, з температурою використання до 1200 °С; • високоміцний титановий сплав для дисків компресора з робочою температурою до 550 °С (штамповка для дисків компресора) з такими характеристиками: σв  1270–1300 МПа при 20 °С, σ100  730 МПа при 550 °С, з температу- рою використання до 600 °С; • високоміцний алюміній для робочих лопа- ток вентилятора (деформована заготовка для лопаток вентилятора) з такими характеристи- ками: σв  650 МПа, σ0,2  580 МПа, δ > 8 % при 20 °С, з температурою використання до 80 °С. Співробітництво з установами Національ- ної академії наук України розвивається і роз- ширюється з кожним роком. Запрошуємо науковців Академії до співпраці з нашим під- приємством у нових проєктах. Впевнений, що ми разом зможемо зміцнити і розширити по- зиції України на світовому ринку авіаційної техніки. Дякую за увагу!