Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку

Розкрито роль та значення інноваційної освіти в контексті проблем соціальної безпеки. Розглянуто вплив освіти та соціальної безпеки на сталий розвиток. Окреслено місце інноваційно-освітньої парадигми у формуванні соціальної безпеки та її основні цілі. Здійснено аналіз сучасного стану освітньої сфери...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2020
Main Authors: Куценко, В., Кінаш, І., Євтушенко, Г.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України» 2020
Series:Економіка природокористування і сталий розвиток
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183390
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку / В. Куценко, І. Кінаш, Г. Євтушенко // Економіка природокористування і сталий розвиток. — К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2020. — № 8 (27). — С. 103-110. — Бібліогр.: 15 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-183390
record_format dspace
fulltext
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1833902025-02-09T12:16:18Z Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку Innovative and educational paradigm of formation of social safety – prerequisite for sustainable development Куценко, В. Кінаш, І. Євтушенко, Г. Соціальні аспекти сталого розвитку Розкрито роль та значення інноваційної освіти в контексті проблем соціальної безпеки. Розглянуто вплив освіти та соціальної безпеки на сталий розвиток. Окреслено місце інноваційно-освітньої парадигми у формуванні соціальної безпеки та її основні цілі. Здійснено аналіз сучасного стану освітньої сфери України. Запропоновано шляхи досягнення її стабільності та прискорення розвитку, що сприятиме сталому економічному зростанню. The article is devoted to the consideration of the important issue of the implementation of the principles of sustainable development, in the context of the introduction of innovative education and ensuring social safety. It is noted that an important result of the implementation of the process of sustainable development is social safety as a state of protection of vital rights and freedoms of citizens, as well as a system of social and political events that provides this protection. An important role in ensuring social safety and sustainable development belongs to education, which has an innovative basis. Therefore, it is important to form an innovative and educational paradigm that would contribute to the creation of an optimal socio-economic environment for social safety and sustainable development. The article highlights the problematic issues of social safety and sustainable development that are now taking place in Ukraine. Poverty, unemployment, high morbidity, rising crime – all this negatively affects the living standards of the population and the state of social safety of the country. It is noted that the strengthening of social safety largely depends on the state of human capital and the development of the educational sphere. The development of education, raising the educational level of the population acts as a catalyst for socio-economic processes, allows those working in social production to realize the achievements of scientific and technological progress and participate in its development. The innovative educational paradigm aims to provide high quality educational services, create a competitive educational environment and ensure the training of competitive specialists, which implies the establishment of a close relationship between education and business. It is also necessary to actively use the experience of developed countries to ensure the positive impact of education on the achievement of social safety and sustainable development. In this aspect, the article analyzes the current state of the educational sphere in Ukraine. The ways of achieving stability and optimal development of the educational sphere are proposed, which should contribute to ensuring economic growth on the principles of sustainable development. 2020 Article Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку / В. Куценко, І. Кінаш, Г. Євтушенко // Економіка природокористування і сталий розвиток. — К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2020. — № 8 (27). — С. 103-110. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. 2616-7689 DOI: https://doi.org/10.37100/2616-7689/2020/8(27)/14 JEL CLASSIFICATION: I 25; O 35; Q 01 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183390 330.341:378 uk Економіка природокористування і сталий розвиток application/pdf ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України»
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Соціальні аспекти сталого розвитку
Соціальні аспекти сталого розвитку
spellingShingle Соціальні аспекти сталого розвитку
Соціальні аспекти сталого розвитку
Куценко, В.
Кінаш, І.
Євтушенко, Г.
Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
Економіка природокористування і сталий розвиток
description Розкрито роль та значення інноваційної освіти в контексті проблем соціальної безпеки. Розглянуто вплив освіти та соціальної безпеки на сталий розвиток. Окреслено місце інноваційно-освітньої парадигми у формуванні соціальної безпеки та її основні цілі. Здійснено аналіз сучасного стану освітньої сфери України. Запропоновано шляхи досягнення її стабільності та прискорення розвитку, що сприятиме сталому економічному зростанню.
format Article
author Куценко, В.
Кінаш, І.
Євтушенко, Г.
author_facet Куценко, В.
Кінаш, І.
Євтушенко, Г.
author_sort Куценко, В.
title Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
title_short Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
title_full Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
title_fullStr Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
title_full_unstemmed Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
title_sort інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку
publisher ДУ «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України»
publishDate 2020
topic_facet Соціальні аспекти сталого розвитку
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183390
citation_txt Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку / В. Куценко, І. Кінаш, Г. Євтушенко // Економіка природокористування і сталий розвиток. — К.: ДУ ІЕПСР НАН України, 2020. — № 8 (27). — С. 103-110. — Бібліогр.: 15 назв. — укр.
series Економіка природокористування і сталий розвиток
work_keys_str_mv AT kucenkov ínnovacíjnoosvítnâparadigmaformuvannâsocíalʹnoíbezpekiperedumovastalogorozvitku
AT kínaší ínnovacíjnoosvítnâparadigmaformuvannâsocíalʹnoíbezpekiperedumovastalogorozvitku
AT êvtušenkog ínnovacíjnoosvítnâparadigmaformuvannâsocíalʹnoíbezpekiperedumovastalogorozvitku
AT kucenkov innovativeandeducationalparadigmofformationofsocialsafetyprerequisiteforsustainabledevelopment
AT kínaší innovativeandeducationalparadigmofformationofsocialsafetyprerequisiteforsustainabledevelopment
AT êvtušenkog innovativeandeducationalparadigmofformationofsocialsafetyprerequisiteforsustainabledevelopment
first_indexed 2025-11-25T23:10:37Z
last_indexed 2025-11-25T23:10:37Z
_version_ 1849805753194381312