Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста
У статті визначено специфіку маркетингової діяльності комунальних підприємств у процесі реформування житлово-комунального господарства України. Проаналізовано взаємозв’язок якості комунальних послуг з рівнем конкурентоспроможності міста; запропоновано удосконалення комунікаційної складової маркетинг...
Gespeichert in:
| Datum: | 2021 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2021
|
| Schriftenreihe: | Вісник економічної науки України |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183662 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста / Г.Ю. Попова // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 169-177. — Бібліогр.: 33 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-183662 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1836622025-02-23T19:12:05Z Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста Коммуникационная составляющая маркетинговой деятельности коммунальных предприятий как фактор обеспечения конкурентоспособности города The Communication Component of the Marketing Activities of Public Utilities as a Factor in Ensuring the Competitiveness of the City Попова, Г.Ю. Маркетинг та логістика У статті визначено специфіку маркетингової діяльності комунальних підприємств у процесі реформування житлово-комунального господарства України. Проаналізовано взаємозв’язок якості комунальних послуг з рівнем конкурентоспроможності міста; запропоновано удосконалення комунікаційної складової маркетингової діяльності комунальних підприємств за допомогою інструментів Public relations; обґрунтовано необхідність інформаційної транспарентності як передумови ефективних комунікацій між комунальними підприємствами та споживачами їх послуг. В статье определена специфика маркетинговой деятельности коммунальных предприятий в процессе реформирования жилищно-коммунального хозяйства Украины. Проанализирована взаимосвязь качества коммунальных услуг с уровнем конкурентоспособности города; предложено усовершенствование коммуникационной составляющей маркетинговой деятельности коммунальных предприятий с помощью инструментов Public relations; обоснована необходимость информационной транспарентности как предпосылки эффективных коммуникаций между коммунальными предприятиями и потребителями их услуг. The article identifies the specifics of marketing activities of utilities in the process of reforming housing and communal services of Ukraine. The relationship between the quality of public services and the level of competitiveness of the city is analyzed; the improvement of the communication component of the marketing activity of public utilities with the help of Public relations tools is proposed; the necessity of information transparency as a prerequisite for effective communications between utilities and consumers of their services is substantiated. 2021 Article Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста / Г.Ю. Попова // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 169-177. — Бібліогр.: 33 назв. — укр. 1729-7206 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).169-177 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183662 339.138:658.115.31 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Маркетинг та логістика Маркетинг та логістика |
| spellingShingle |
Маркетинг та логістика Маркетинг та логістика Попова, Г.Ю. Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста Вісник економічної науки України |
| description |
У статті визначено специфіку маркетингової діяльності комунальних підприємств у процесі реформування житлово-комунального господарства України. Проаналізовано взаємозв’язок якості комунальних послуг з рівнем конкурентоспроможності міста; запропоновано удосконалення комунікаційної складової маркетингової діяльності комунальних підприємств за допомогою інструментів Public relations; обґрунтовано необхідність інформаційної транспарентності як передумови ефективних комунікацій між комунальними підприємствами та споживачами їх послуг. |
| format |
Article |
| author |
Попова, Г.Ю. |
| author_facet |
Попова, Г.Ю. |
| author_sort |
Попова, Г.Ю. |
| title |
Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста |
| title_short |
Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста |
| title_full |
Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста |
| title_fullStr |
Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста |
| title_full_unstemmed |
Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста |
| title_sort |
комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста |
| publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
| publishDate |
2021 |
| topic_facet |
Маркетинг та логістика |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183662 |
| citation_txt |
Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор забезпечення конкурентоспроможності міста / Г.Ю. Попова // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 169-177. — Бібліогр.: 33 назв. — укр. |
| series |
Вісник економічної науки України |
| work_keys_str_mv |
AT popovagû komuníkacíjnaskladovamarketingovoídíâlʹnostíkomunalʹnihpídpriêmstvâkfaktorzabezpečennâkonkurentospromožnostímísta AT popovagû kommunikacionnaâsostavlâûŝaâmarketingovojdeâtelʹnostikommunalʹnyhpredpriâtijkakfaktorobespečeniâkonkurentosposobnostigoroda AT popovagû thecommunicationcomponentofthemarketingactivitiesofpublicutilitiesasafactorinensuringthecompetitivenessofthecity |
| first_indexed |
2025-11-24T15:20:15Z |
| last_indexed |
2025-11-24T15:20:15Z |
| _version_ |
1849685563888631808 |
| fulltext |
ПОПОВА Г. Ю.
2021/№2 169
УДК 339.138:658.115.31 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).169-177
Ганна Юріївна Попова
канд. екон. наук, доц.
ORCID 0000-0001-8136-5834
e-mail: popova_anna2008@ukr.net,
Донбаська національна академія будівництва
і архітектури, м. Краматорськ
КОМУНІКАЦІЙНА СКЛАДОВА МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ФАКТОР ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МІСТА
Постановка проблеми. Визначенню можливостей і
завдань забезпечення конкурентоспроможності міст
присвячено значну кількість публікацій, в тому числі
концептуальні дослідження [1-5 та ін.].
Господарство сучасного міста є достатньо склад-
ною системою, яка створює умови для ефективної
життєдіяльності людини: послуги з водопостачання,
опалення, водовідведення, санітарної очистки і благо-
устрою міст, утримання і експлуатації комунального
житлового фонду, експлуатації і ремонту шляхів і шля-
хових інженерних споруд, утримання і благоустрою
парків, скверів, а також зон масового відпочинку, на-
дання готельних послуг, послуг технічної інвентариза-
ції, міського транспорту, послуг з охорони здоров’я,
освіти, громадського харчування та багато інших. Тому
реформування житлово-комунального господарства
(ЖКГ) є однією з найактуальніших проблем, оскільки
стосується інтересів як населення, так і всього народ-
ного господарства України. Особливість сьогодніш-
нього етапу реформування полягає в тому, що одно-
часно відбуваються кілька процесів: інституційних,
пов'язаних з демонополізацією управління житлом та
комунальною інфраструктурою, зміною організа-
ційно-правових форм організації ЖКГ, перерозподі-
лом ринків послуг; організаційних, які пов'язані з пе-
рерозподілом повноважень щодо ЖКГ між рівнями
влади, відходом органів місцевого самоврядування від
керівництва господарською діяльністю підприємств,
переходом на нові форми договірних відносин
(оренда, концесії) [6, с. 43].
Актуалізація проблем маркетингової діяльності
комунальних підприємств пов’язана з пріоритетами
створення технологічного та наукового потенціалів пе-
реходу до інноваційного розвитку, розширення та
структурування внутрішнього регіонального попиту на
послуги ЖКГ. Недоліком маркетингу на багатьох ко-
мунальних підприємствах є недостатнє опрацювання
методів і відсутність належного забезпечення системи
комунікацій зі споживачами.
Тому дослідження комунікаційної складової мар-
кетингової діяльності комунальних підприємств як
фактору забезпечення конкурентоспроможності міста
є актуальним і своєчасним.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Процеси
забезпечення конкурентоспроможності міст знайшли
відображення у працях багатьох науковців. Як зазна-
чав С. Анхольт, брендинг територій є одним з найпо-
тужніших інструментів довгострокового підвищення
конкурентоспроможності міст та регіонів з числен-
ними соціальними ефектами [7-8]. У роботі Д. Фро-
лова і А. Стрекалової розглядається медіатизація
(mediatization) сучасного суспільства як невід'ємна
частина глибоких соціокультурних змін, що розгорну-
лися в епоху постмодерну, коли виробництво і поши-
рення символічних продуктів є основним змістом ко-
мунікаційних потоків між підприємствами, організа-
ціями та індивідами [9, с. 54-62].
Фахівцями Інституту економічних досліджень та
політичних консультацій систематично визначається
Індекс конкурентоспроможності міст України (ІКМ)
щодо 45 міст [10], який формується на підставі опра-
цювання статистичних даних, офіційних документів,
анкетування суб’єктів підприємницької діяльності
тощо. ІКМ використовується як аналітичний інстру-
мент для оцінювання бізнес-клімату в містах, зокрема,
ефективності економічного врядування та стимулю-
вання конкуренції між містами у створенні сприятли-
вого бізнес-клімату.
У наукових працях активно обговорюються ос-
новні тренди глобалізації й урбанізації. Наприклад,
А. Поліщук відзначає, що «Урбанізаційні процеси
приводять до посилення конкуренції між регіонами
світу, державами та окремими містами за людські, фі-
нансові, технологічні, інформаційні та інші ресурси.
Тому необхідно розуміти, які управлінські рішення до-
помагають розкрити потенціал урбанізації, сприяють
зростанню регіональної та національної економіки та
підвищенню якості життя населення, особливо з
огляду на те, що економіка України є високо урбані-
зованою, а відсоток міського населення та ВРП, ви-
робленого в містах, постійно зростає. Існує запит на
розумну, безпечну і стійку трансформацію міського
простору та економіки. Сьогодні міста поступово ста-
ють самостійно діючими суб’єктами в конкурентних
процесах на всіх рівнях. Розуміння сутності конку-
ренції між містами, оволодіння методами її оцінки та
управління конкурентоспроможністю міст стає все
більш актуальним завданням для органів регіональ-
ного управління та місцевого самоврядування» [11,
с. 135].
Деякі автори розглядають діяльність комунальних
підприємств з точки зору концепції якості життя. У
статті Д. Михайленко та О. Грипіч сформульовано по-
ложення концептуального підходу до формування со-
ціальних стандартів нової якості життя як складової
соціальної безпеки в Україні. «Об’єктивна модель
якості життя являє собою результат поєднання різних
характеристик життєдіяльності індивіда в певних умо-
вах, що забезпечують адекватність параметрів життя
видам діяльності та потребам людини» [12, с. 226].
Проблемам маркетингової діяльності підпри-
ємств присвячені роботи О. Пономаренко, І. Пивовар,
ПОПОВА Г. Ю.
170 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
І. Лісної, І. Станкевич, І. Поліщук, Є. Борисевич,
Є. Кильницької, Ю. Сергієнко, В. Гур’єва, В. Дикань
[13-16] та інших дослідників. Але потребують окре-
мого розгляду питання сучасних комунікацій кому-
нальних підприємств зі стейкхолдерами у взаємозв’яз-
ку з забезпеченням конкурентоспроможності міста.
Метою даної статті є розробка питань форму-
вання комунікаційної складової маркетингової діяль-
ності комунальних підприємств як фактора забезпе-
чення конкурентоспроможності міста.
Виклад основного матеріалу. Чому саме діяльність
комунальних підприємств та система їх взаємодії зі
стейкхолдерами привертає нашу увагу в контексті
розгляду кола питань щодо забезпечення конкуренто-
спроможності міста? Для відповіді на це питання спо-
чатку узагальнимо характерні особливості міста як
об’єкта дослідження (рис. 1).
Рис. 1. Характеристика міста як об’єкта дослідження
(складено автором на підставі джерела [17])
За визначенням М. Портера, «Конкурентоспро-
можність міста — це економічна категорія, що харак-
теризує здатність території досягати високого та по-
стійно зростаючого рівня життя населення за рахунок
підвищення продуктивності використання праці й ка-
піталу як чинними, так і новими підприємствами —
творцями доданої вартості» [18]. На рис. 2 у схема-
тичному вигляді наведено сутність категорії «конку-
рентоспроможність міста» у відповідності до існуючих
теоретичних підходів.
Розглядаючи характер та особливості житлово-
комунальних послуг, погодимося з О. Попадюк у тому,
що вони відносяться до універсальних, тобто передба-
чають повсюдне поширення, рівномірно високу стан-
дартизовану якість і загальну доступність, справед-
ливу, розумну та доступну для населення ціну, визна-
чають специфіку ЖКГ, яка проявляється у наступ-
ному: житлово-комунальні послуги є залежними від
розташування джерел ресурсів, оскільки місця вироб-
ництва послуг та їх споживання співпадають; для ко-
мунальних послуг, як обов’язкового суспільного блага,
властива колективна організація споживання у формі
загальних систем обслуговування; призначенням та
метою діяльності комунальних підприємств є життєза-
безпечення міста; визначальний вплив соціальних
чинників обумовлює ще одну особливість ЖКГ, а саме
специфічність критеріїв оцінювання ефективності
його функціонування. Характерні для сфери вироб-
ництва економічні критерії ефективності, такі як рен-
табельність, продуктивність, фондовіддача досить
часто виявляються недостатніми для підприємств
ЖКГ. На перше місце тут висуваються критерії якості
обслуговування населення, комфортність, естетика,
екологічні чинники, яким надається перевага [20,
с. 86].
Слід відзначити також наступні особливості по-
слуг ЖКГ: безперервність виробництва, локальний ха-
рактер надання послуг, залежність попиту на кому-
нальні послуги від кліматичних умов, сезонних коли-
вань, одночасність виробництва й споживання послуг,
неможливість у більшості випадків складування і на-
громадження послуг комунальних підприємств (рис. 3).
Специфіка комунальних підприємств у порів-
нянні з іншими сферами бізнесу полягає у тому, що
вони створюються уповноваженими органами місце-
вого самоврядування на основі комунальної форми
власності, з метою забезпечення соціально-економіч-
них потреб територіальної громади.
За призначенням та функціями комунальні під-
приємства поділяють на такі групи [21]: санітарно-
технічні (водопроводи, каналізація, підприємства з са-
нітарної очистки); транспортні (трамваї, тролейбуси,
автобуси, метрополітен та ін.); комунальної енерге-
тики (електричні, газові, теплові мережі та ін.); кому-
нального обслуговування (готелі та ін.); підприємства
та організації зовнішнього міського (селищного) бла-
гоустрою (підприємства шляхового господарства, озе-
ленення, вуличного освітлення та ін.)
Виходячи з вищесказаного, можемо стверджу-
вати, що діяльність комунальних підприємств, якість
та своєчасність їх послуг, система взаємодії з мешкан-
цями міста та бізнес-структурами є одним із найваж-
ливіших факторів забезпечення конкурентоспромож-
ності міста: адже місто лише тоді може виконувати
функцію лідера розвитку (концентрація виробництва
та підвищена компактність), коли існує відповідна
житлово-комунальна інфраструктура, яка спирається
на сучасні технології й забезпечує високу якість та на-
дійність функціонування всіх систем життєзабезпе-
чення. У відповідності до ієрархії потреб А. Маслоу,
МІСТО
ЯК ОБ’ЄКТ
ДОСЛІДЖЕННЯ
Конкретний прояв
процесу урбанізації
Системоутворювальний чинник націо-
нального і регіонального рівня
Лідер розвитку (концентрація вироб-
ництва та підвищена компактність)
Ядро формування
локальних систем
Специфічне соціальне
утворення
Район зосередження значних
ресурсів і джерел впливу
ПОПОВА Г. Ю.
2021/№2 171
Рис. 2. Сутність та складові категорії «конкурентоспроможність міста»
(складено автором на підставі джерел [8-11; 17-19])
Рис. 3. Види та специфіка комунальних послуг
(складено автором на підставі джерел [20; 21])
Розвиток урбанізованих
систем Глобальна тенденція обмеженості
ресурсів: фінансових, трудових,
природних, інноваційних
Конкуренція
за ресурси
Конкурентоспро-
можність підпри-
ємств, які розта-
шовані на територі
міст
Інвестиційний
клімат
ПОТОЧНА І ПЕРСПЕКТИВНА
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ МІСТА
Економічні ресурси, соціальна та економічна інфраструктури,
якість і ефективність управління соціально-економічними
процесами
Специфічні особливості
Безперервність виробництва Одночасність виробництва
й споживання послуг
Неможливість у більшості випадків
складування і нагромадження
послуг комунальних підприємств
Залежність попиту на комунальні послуги
від кліматичних умов, сезонних коливань
Мають споживчий
характер й оплачуються
населенням
Надаються як населенню,
так і виробничим підприємствам
і організаціям
Надаються для створення комфортних умов проживання в місті
КОМУНАЛЬНІ
ПОСЛУГИ
Особистісні
Суспільні
Виробничі
Децентралізація
Локальний характер надання послуг
ПОПОВА Г. Ю.
172 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
потреби більш високих рівнів «піраміди» можуть
з’явитися тільки в тому випадку, якщо досягнуто пев-
ний рівень задоволення потреб попереднього рівня
[22, с. 127].
Друге питання, на яке ми маємо дати відповідь —
це виявлення особливостей маркетингової діяльності
комунальних підприємств.
Як зазначає у своїй публікації В. Шевченко, «іс-
нують дві великі проблеми, які перешкоджають регу-
люванню діяльності локальних монополій і розвитку
конкуренції у сфері житлово-комунального господар-
ства: відсутність правової бази для регулювання діяль-
ності локальних монополій та ротаційність житлово-
комунального господарства і відсутність у низці регіо-
нів розділення функцій замовника і підрядника у
ЖКГ» [23, с. 663].
Дійсно, про який маркетинг можна говорити в
умовах практичної відсутності конкуренції на ринку
житлово-комунальних послуг та некомерційного або
дотаційного характеру діяльності багатьох комуналь-
них підприємств? «Реальна конкуренція в прямому
сенсі цього слова на ринку ЖКГ розвинена слабо,
тобто практично відсутня. Це знижує стимул керів-
ництва підприємств у плані вдосконалення якості на-
даних послуг. Організація служби сервісу — це збір та
аналіз скарг і претензій, вироблення рекомендацій
щодо підвищення якості послуг, кінцевий моніторинг
якості всієї параметричної низки нової послуги, виве-
деної на ринок, який дає змогу своєчасно реагувати на
виникаючі вимоги різних цільових груп спожива-
чів», — зазначає В. Шевченко [23, с. 665].
Фахівці визначають такий специфічний марке-
тинг як соціальний — інструмент узгодження інтересів
організації, споживачів і всього суспільства, адже дія-
льність підприємств міського господарства спрямо-
вана на досягнення соціального ефекту. Корінна від-
мінність соціального маркетингу від комерційного ук-
ладено в його специфічному продукті — соціальних
ідеях, які є суспільним товаром і можуть за допомогою
ринкових важелів поширюватися як продукти обміну.
Метою соціального маркетингу є спрямованість всіх
зусиль на досягнення соціального ефекту в суспільстві
[24].
Проте чи правомірно розглядати маркетинг у
сфері ЖКГ виключно з позицій соціального марке-
тингу, свідомо виключивши з нього комерційну скла-
дову лише на підставі того, що комунальні послуги —
ринок локальних монополій?
На наш погляд, це не вірно з наступних причин.
1. Проблема полягає не так у локальному моно-
полізмі комунальних підприємств, як у монопольному
становищі постачальників сировини для них.
2. З першої проблеми випливає друга — недоско-
налість та непрозорість методик формування науково
обґрунтованих цін (тарифів).
3. Наслідком монополізму на ринку ЖКГ є й об-
меженість фінансування комунальних підприємств,
оскільки монополіст зацікавлений не у капіталовкла-
деннях, а у «знятті вершків» з цього бізнесу з наступ-
ним виведенням надприбутків за кордон.
4. Відсутність дієвого контролю та ефективного
моніторингу діяльності комунальних підприємств —
наслідок як монополізму, так і неефективного регіо-
нального та місцевого менеджменту.
Результатом є низька якість надання комуналь-
них послуг, низька віддача та велика зношеність ос-
новних фондів, застарілі технології, відсутність квалі-
фікованих кадрів (рис. 4).
Рис. 4. Схема факторів впливу на господарську діяльність комунальних підприємств
(складено автором на підставі джерел [25-29])
Звертає на себе увагу дефіцит фінансових ресур-
сів комунальних підприємств і неефективні процеси їх
використання, зокрема корупційні схеми, які призво-
дять до погіршення якості надання суспільних послуг
і збитковості цих підприємств, залежності від дотацій,
фізичного та морального зношення основних засобів.
Обєктивні
фактори
Суб’єктивні
фактори
ФАКТОРИ, ЯКІ
ФОРМУЮТЬ УМОВИ
ГОСПОДАРСЬКОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
КОМУНАЛЬНИХ
ПІДПРИЄМСТВ
Низька якість
надання послуг
Низький рівень
прибутковості
комунальних
підприємств
Низька віддача
та велика зношеність
основних фондів,
застарілі технології
Недосконалість і непрозорість методик формування
науково обґрунтованих цін/тарифів
Обмеженість
фінансування комуналь-
них підприємств
Відсутність дієвого конт-
ролю, ефективного моні-
торингу діяльності кому-
нальних підприємств
Залежність від дотацій
Відсутність кваліфіко-
ваних кадрів
ПОПОВА Г. Ю.
2021/№2 173
Як зазначають О. Жулин та Л. Зеленюк-Джунь, «су-
часні реалії в комунальному секторі свідчать про те,
що комунальні підприємства є найменш ринковими,
найбільш закритими та найбільш корумпованими.
Державне регулювання комунальних підприємств
позбавляє їх можливості приймати самостійні фінан-
сові рішення щодо головних питань з реформування
та фінансового оздоровлення» [25, с. 174].
Зазвичай витрати на оплату праці керівників ко-
мунальних підприємств є необґрунтовано завище-
ними, а встановлені комунальні тарифи не відповіда-
ють якості послуг, що надаються. Розміри тарифів не
враховують платоспроможності громадян, зумовлюють
проблему масового отримання субсидій, надання
яких, в умовах тінізації заробітних плат, посилює не-
рівномірність розподілу податкового навантаження та
збільшує видатки місцевих бюджетів [26, с. 211]. Ве-
лика кількість комунальних підприємств і відсутність
дієвого контролю з боку держави перешкоджають
ефективному моніторингу їхньої діяльності, а низький
рівень прозорості створює передумови зловживання
службовим становищем керівниками. Існують значні
втрати енергоресурсів на тлі відсутності стимулів у ви-
робників і споживачів комунальних послуг до зни-
ження цих втрат за рахунок впровадження інновацій-
них, науково обґрунтованих енергозберігаючих техно-
логій та обладнання [28, с. 62].
Незважаючи на всі перераховані вище негативні
фактори та умови, проблема реформування ЖКГ по-
винна вирішуватися, причому саме в контексті забез-
печення конкурентоспроможності міст.
По-перше, реальний шанс надає, на наш погляд,
децентралізація, в ході якої виникають нові можливо-
сті впливу на регіональні тенденції розвитку з боку на-
селення, територіальних громад і місцевих еліт.
По-друге, відновлення та розвиток комунального
господарства міст доцільно розглядати в контексті
чинників взаємодії агентів попиту та пропозиції на ло-
кальних ринках. Спираючись на проведені нами до-
слідження [30]), зазначимо, що розвиток локальних
(місцевих) ринків пов’язаний з більш повним викори-
станням місцевих можливостей та ресурсів, а також
ефективним застосуванням регуляторних механізмів
впливу на локальні споживчі ринки структур регіо-
нальної та місцевої влади.
По-третє, житлово-комунальний сектор має всі
ознаки потенційного галузевого драйверу розвитку,
який здатний за умови ефективного використання за-
безпечити економічну модернізацію на місцевому
рівні.
Четверте — необхідність формулювання концепції
сталого розвитку міста з позицій «гуманної еконо-
міки»: відмови від погоні за миттєвою вигодою,
вміння будувати довгострокові стратегії, уваги до еко-
логії; відмови від гігантизму, повороту «до людини»;
формування сучасних ціннісних орієнтирів. У сучас-
ному інформаційному суспільстві нова економіка
міста — це економіка знань і особистого інтелектуаль-
ного потенціалу, який і стає основним фактором ви-
робництва і конкурентоспроможності, у тому числі, в
галузі комунальних послуг.
Ґрунтуючись на вищевикладеному, спробуємо
сформулювати напрямки ефективної маркетингової
комунікації підприємств ЖКГ зі споживачами в існу-
ючих умовах.
Концептуальним підходом, на наш погляд, має
бути інформаційна прозорість, гласність як передумо-
ва ефективних комунікацій між комунальними під-
приємствами та споживачами їх послуг. Концепція
транспарентності як складова маркетингу була нами
розглянута раніше стосовно будівельної галузі [31].
Наразі вважаємо доцільним її проєктування на жит-
лово-комунальну галузь, тому що концепція транспа-
рентності полягає в якісно новому підході до форму-
вання маркетингової політики. Новизна визначається
переходом від суто рекламного специфічного подання
інформації цільовим аудиторіям до системного імідж-
білдингу комунального підприємства (рис. 5).
Такий напрям простежується й у працях інших
дослідників. Наприклад, Л. Базалієва вважає, що «до-
вірчі взаємини між учасниками мережі стейкхолдерів
є основою оптимізації трансакційних витрат, збіль-
шення тривалості взаємин, мінімізації втрат від ін-
формаційної асиметрії. Довірчі очікування можуть
проявлятися у формі часткової або повної передплати,
очікування дотримання термінів поставки, відповідно-
сті фактичної відповідності товарів (послуг), що по-
ставляються, заяв, виконання гарантійних зобов’язань
тощо. Довірчі наміри реалізуються у формі укладання
попереднього договору та ін. Довірча поведінка перед-
бачає виконання взятих зобов’язань у повному обсязі.
Тобто довірчі очикування визначаються довірчими
емоціями та когнітивною активністю, довірчі наміри
свідчать про готовність до дій, а довірча поведінка ре-
алізується безпосередньо в довірчих діях» [32, с. 306].
Таким чином, комунікаційна складова маркетин-
гової діяльності комунальних підприємств як фактор
забезпечення конкурентоспроможності міста — це
сукупність процесів передачі інформації про товари чи
послуги та їх характеристики безпосередньо цільовій
аудиторії та отримання зворотної відповідної реакції
споживачів та інших стейкхолдерів. Тобто комунікація
має ознаки інтерактивного діалогу. Класична теорія
маркетингових комунікацій розглядає такі складові:
реклама, PR, стимулювання збуту, особистий продаж,
прямий маркетинг [33, с. 49]. Але стосовно комуналь-
них підприємств на перший план виходить PR — Public
relations — координовані зусилля по створенню у спо-
живачів та громадськості сприятливого уявлення про
підприємство та його послуги.
Аналізуючи функції PR, відзначимо не тільки
встановлення взаєморозуміння між підприємством,
організацією і громадськістю, позитивного іміджу, але
й створення у співробітників комунального підприєм-
ства почуття відповідальності і зацікавленості в його
справах. У зв’язку з цим підкреслимо важливість так
званого внутрішнього (чи внутрішньо корпоратив-
ного) PR — інструменту створення довірчих відносин
керівництва підприємства з персоналом на всіх рівнях
управління.
Серед методів PR, які доцільно застосовувати ко-
мунальним підприємствам: пабліситі (пропаганда) — по-
ширення позитивних відомостей про підприємство у
засобах масової інформації та інтернет-ресурсах: нові
послуги, кадрові зміни, отримання контрактів, тех-
нічне переозброєння та інша цікава для громадськості
інформація; репутаційний менеджмент як система за-
ходів щодо зміцнення і підтримки стійкої позитивної
репутації комунального підприємства; ефективне ді-
лове спілкування — надання інформаційних матеріа-
ПОПОВА Г. Ю.
174 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
Рис. 5. Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств
(авторська розробка)
лів, відповіді на запити преси та громадськості, спіл-
кування безпосередньо зі споживачами стосовно на-
дання послуг тощо.
Висновки. У процесі розробки питань форму-
вання комунікаційної складової маркетингової діяль-
ності комунальних підприємств як фактора забезпе-
чення конкурентоспроможності міста ми дійшли та-
ких висновків.
1. Діяльність комунальних підприємств та сис-
тема їх взаємодії зі стейкхолдерами потребує розгляду
у контексті кола питань щодо забезпечення конкурен-
тоспроможності міста.
2. Якість та своєчасність комунальних послуг, си-
стема взаємодії з мешканцями міста та бізнес-структу-
рами є одним із найважливіших факторів забезпе-
чення конкурентоспроможності міста: адже місто
лише тоді може виконувати функцію лідера розвитку
(концентрація виробництва та підвищена компакт-
ність), коли існує відповідна житлово-комунальна ін-
фраструктура, яка спирається на сучасні технології й
забезпечує високу якість та надійність функціону-
вання всіх систем життєзабезпечення.
3. Маркетинг у сфері ЖКГ не доцільно розгля-
дати виключно з позицій соціального маркетингу, сві-
домо виключивши з нього комерційну складову, не-
зважаючи на суттєві особливості діяльності комуналь-
них підприємств. Проблема полягає не так у локаль-
ному монополізмі комунальних підприємств, як у мо-
нопольному становищі постачальників сировини для
них та недосконалому місцевому менеджменті. Низька
якість надання комунальних послуг, низька віддача та
велика зношеність основних фондів, застарілі техно-
логії, відсутність кваліфікованих кадрів потребують
вирішення не в соціальній, а в економічній площині.
4. Незважаючи на всі перераховані вище нега-
тивні фактори та умови, проблема реформування ЖКГ
повинна вирішуватися в ході децентралізації, коли ви-
никають нові можливості впливу на регіональні тен-
денції розвитку з боку населення, територіальних гро-
мад і місцевих еліт.
Відновлення та розвиток комунального господар-
ства міст доцільно розглядати в контексті чинників
взаємодії агентів попиту та пропозиції на локальних
ринках. Розвиток локальних (місцевих) ринків пов’я-
заний із більш повним використанням місцевих мож-
ливостей та ресурсів, а також ефективним застосуван-
ням регуляторних механізмів впливу на локальні спо-
живчі ринки структур регіональної та місцевої влади.
Житлово-комунальний сектор має всі ознаки по-
тенційного галузевого драйверу розвитку, який здат-
ний за умови ефективного використання забезпечити
економічну модернізацію на місцевому рівні.
5. Концептуальним підходом до формування ко-
мунікаційної складової маркетингової діяльності ко-
мунальних підприємств має бути інформаційна прозо-
рість як передумова ефективних комунікацій між ко-
мунальними підприємствами та споживачами їх по-
слуг.
Концепція
транспарентності
Система довгострокової взаємодії
з місцевими органами влади,
населенням, бізнес-структурами
Система спостереження внутрішніх
та зовнішніх чинників
Система маркетингових
комунікацій з іншими сегмен-
тами локального ринку
комунальних послуг
Ринкові можливо-
сті підприємства
Маркетингові
ресурси
М
а
р
к
ет
и
н
го
в
и
й
п
о
т
ен
ц
іа
л
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗРОСТАННЯ
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
МІСТА
Системні складові
формування маркетинго-
вих комунікацій
Інформаційне
забезпечення
Якісні
характеристики
інформації
Прозорість
Достовірність
Зрозумілість
Змістовність
Повнота
Доречність
КОМУНІКАТИВНА
ПОЛІТИКА НА
ЛОКАЛЬНОМУ
РИНКУ
КОМУНАЛЬНИХ
ПОСЛУГ
Маркетингова стратегія
підприємства
ПОПОВА Г. Ю.
2021/№2 175
6. Стосовно комунальних підприємств на перший
план виходить PR — Public relations — координовані
зусилля по створенню у споживачів та громадськості
сприятливого уявлення про підприємство та його по-
слуги.
7. Серед основних методів PR, які доцільно засто-
совувати комунальним підприємствам: пабліситі, репу-
таційний менеджмент, ефективне ділове спілкування.
Питання практичного застосування цих методів у
сфері ЖКГ потребують подальших досліджень.
Список використаних джерел
1. Котлер Ф., Кристер А., Ирвинг Р. Маркетинг
мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жите-
лей и туристов в города, коммуны, регионы и страны
Европы. Изд-во : Стокгольмская Школа Экономики,
2005. 382 с.
2. Гальцова О. Л., Дмитриченко М. І. Стратегічні
аспекти конкурентоспроможності регіонів України за
показниками бізнес-клімату. Регіональна економіка.
2020. №4 (98). С. 5-12. DOI: https://doi.org/10.36818/
1562-0905-2020-4-1.
3. Буднікевич М. Напрямки використання ін-
струментів класичної концепції муніципального мар-
кетингу в забезпеченні конкурентоспроможності мі-
ста. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 3.
Т. 2. URL: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua.
4. Вакуленко В. М. Міський маркетинг як інстру-
мент стратегічного планування економічного розвитку
міста. Управління сучасним містом. 2002. № 4-6. С. 92-
95.
5. Глинський Н. Ю. Маркетингова концепція
економічного розвитку малих і середніх міст : автореф.
дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец.
08.00.05 Розвиток продуктивних сил і регіональна еко-
номіка. Луцьк, 2010. 20 с.
6. Алєксєєв І. В., Мороз Н. В. Класифікація про-
блем системи управління житловим фондом. Комуна-
льне господарство міст. 2015. Вип. № 122. С. 42-49.
7. Anholt S. Competitive Identity: the New Brand
Management for Nations, Cities and Regions. Palgrave
Macmillan, 2007. 160 р. URL: https://www.twirpx.com/
file/2157782.
8. Анхольт С. Идентичность, имидж и репутация
мест. Издательство "Палгрейв Макмиллан". 2009.
256 с.
9. Фролов Д. П., Стрекалова А. С. Медиаполи-
тика территориального бренда: концептуальная рамка.
Маркетинг в России и за рубежом. 2018. № 1. С. 53-62.
10. Індекс конкурентоспроможності міст Укра-
їни. Офіційний сайт Інституту економічних дослі-
джень та політичних консультацій. URL:
http://www.ier.com.ua/ua/mci.
11. Поліщук А. С. Основні тренди глобалізації й
урбанізації та урахування їх впливу в процесі управ-
ління розвитком регіонів України. Бізнес Інформ. 2020.
№ 12. С. 133-141.
12. Михайленко Д. Г., Грипіч О. В. Нова якість
життя як складова соціальної безпеки. Бізнес Інформ.
2020. № 12. С. 225-230.
13. Пономаренко О. О, Пивовар І. В., Лісна І. Ф.
Оцінка маркетингового потенціалу підприємства та
обґрунтування заходів з його підвищення. Бізнес Ін-
форм. 2021. № 1. С. 334-345.
14. Станкевич І. В., Поліщук І. І., Борисевич Є. Г.
Розвиток маркетингових досліджень задоволеності ви-
мог стейкхолдерів організації на засадах методичного
інструментарію управління якістю. Бізнес Інформ.
2021. № 2. С. 336-345.
15. Кильницька Є. В., Сергієнко Ю. І. Теоретико-
методичн аспекти організації управління підприєм-
ством з позиції взаємодії зі стейкхолдерами. Бізнес Ін-
форм. 2021. № 3. С. 188-194.
16. Гур’єв В. О., Дикань В. В. Особливості роз-
робки сучасної маркетингової стратегії туристичної
дистинації через соціальні мережі. Бізнес Інформ. 2021.
№ 3. С. 260-266.
17. Дронова О. Л. Геоурбаністика: навч. посіб.
Київ : ВПЦ «Київський університет», 2014. 419 с.
18. Портер М. Международная конкуренция.
Конкурентные преимущества стран. Москва: Между-
народные отношения, 1993. 896 с.
19. Управління сучасним містом : підручник / за
ред. В. М. Вакуленка, М. К. Орлатого. Київ : НАДУ,
2008. 632 с.
20. Попадюк О. І. Загальна характеристика жит-
лово-комунального господарства України як об’єкта
планування. Збірник наукових праць Луцького націона-
льного технічного університету. Економічні науки. Серія
«Облік і фінанси». 2012. Вип. 9 ( 33) . Ч. 3. С. 85-93.
21. Менеджмент міського господарства / за ред.
Л. В. Беззубко. Макіївка : ДонНАБА, 2014. 367 с.
22. Буднік М. М., Курилова Н. М. Управління
змінами: підручник. Київ: Видавничий дім «Кондор»,
2017. 226 с.
23. Шевченко В. С. Особливості використання
стратегічного маркетингу на підприємствах житлово-
комунального господарства. Глобальні та національні
проблеми економіки / Миколаївський національний
університет імені В.О. Сухомлинського. 2017. Вип. 20.
С. 662-666.
24. Шевчук В. В. Специфіка застосування соціа-
льного маркетингу в діяльності підприємств комуна-
льного сектору. Ефективна економіка. 2015. № 4. URL
: http://www.economy.nayka.com.ua.
25. Жулин О. В., Зеленюк-Джунь Л. В. Управ-
ління фінансовими ресурсами комунальних підпри-
ємств і перспективи їх розвитку. Бізнес Інформ. 2020.
№7. C. 174—180.
26. В Україні 82% комунальних підприємств ма-
ють нульову прибутковість // finance. ua. 21.02.2020 р.
URL: https://news.finance.ua/ua/news.
27. Прозора діяльність комунальних підприємств
у громадах: бути чи не бути? // Громадський простір.
15.07.2020 р. URL: https://www. prostir.ua.
28. Брич В. Я., Бицюра Л. О. Інноваційні заходи
енергоефективності на підприємствах теплоенерге-
тики. Бізнес Інформ. 2020. №6. C. 62—69.
29. Кизим М. О., Котляров Є. І. Аналіз діючого
порядку обґрунтування тарифів на виробництво, пос-
тачання та споживання теплової енергії. Бізнес Інформ.
2020. №3. C. 373—381.
30. Попова Г. Ю. Проблеми відновлення еконо-
міки Донбасу в контексті модернізації локальних рин-
ків. Економічний вісник Донбасу. 2017. Вип. 3 (49).
С. 25-31.
31. Попова Г. Ю., Токарева Л. М. Концепція тра-
нспарентності як складова маркетингу будівельних
підприємств Донбасу. Економічний вісник Донбасу.
2018. № 1 (51). С. 4-9.
ПОПОВА Г. Ю.
176 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
32. Базалієва Л. В. Маркетинг довіри в мережі
стейкхолдерів: механізм, джерела та процес форму-
вання довірчих взаємин. Бізнес-Інформ. 2021. № 6.
С. 305-311.
33. Попова Н. В., Катаєв А. В., Базалієва О. І.,
Кононов О. І., Муха Т. А. Маркетингові комунікації:
підручник. Харків: «Факт», 2020. 315 с.
References
1. Kotler, F., Christer, A., Irving, R. (2005). Place
Marketing. Attracting investments, businesses, residents
and tourists to cities, communes, regions and countries of
Europe. St. Petersburg, Stockholm School of Economics.
382 p. [in Russian].
2. Haltsova, O. L., Dmytrychenko, M. I. (2020).
Stratehichni aspekty konkurentospromozhnosti rehioniv
Ukrainy za pokaznykamy biznes-klimatu [Strategic aspects
of competitiveness of regions of Ukraine in terms of
business climate]. Rehionalna ekonomika — Regional
economy, 4 (98), рр. 5-12 DOI: https://doi.org/10.36818/
1562-0905-2020-4-1 [in Ukrainian].
3. Budnikevych, M. (2011). Napriamky vykorystannia
instrumentiv klasychnoi kontseptsii munitsypalnoho
marketynhu v zabezpechenni konkurentospromozhnosti
mista [Directions of using the tools of the classical concept
of municipal marketing in ensuring the competitiveness of
the city]. Marketynh i menedzhment innovatsii — Marketing
and innovation management, 3, Vol. 2. Retrieved from
http://mmi.fem.sumdu.edu.ua [in Ukrainian].
4. Vakulenko, V. M. (2002). Miskyi marketynh yak
instrument stratehichnoho planuvannia ekonomichnoho
rozvytku mista [Urban marketing as a tool for strategic
planning of economic development of the city].
Upravlinnia suchasnym mistom — Management of the modern
city, 4-6, рр. 92-95 [in Ukrainian].
5. Hlynskyi, N. Yu. (2010). Marketynhova kontsep-
tsiia ekonomichnoho rozvytku malykh i serednikh mist
[Marketing concept of economic development of small and
medium-sized cities]. Extended abstract of candidate’s
thesis. Lutsk [in Ukrainian].
6. Alieksieiev, I. V., Moroz, N. V. (2015). Klasy-
fikatsiia problem systemy upravlinnia zhytlovym fondom
[Classification of problems of the housing management
system]. Komunalne hospodarstvo mist — Municipal utilities,
Issue 122, рр. 42-49 [in Ukrainian].
7. Anholt, S. (2007). Competitive Identity: the New
Brand Management for Nations, Cities and Regions.
Palgrave Macmillan. 160 р. Retrieved from
https://www.twirpx.com/file/2157782.
8. Anholt, S. (2009). Identity, image and reputation
of places [Identichnost', imidzh i reputatsiya mest].
Palgrave Macmillan Publishing. 256 p. [in Russian].
9. Frolov, D. P., Strekalova, A. S. (2018). Strekalova
A. S. Mediapolitika territorial'nogo brenda: kontseptual'-
naya ramka [Media policy of the territorial brand: a
conceptual framework]. Marketing v Rossii i za rubezhom —
Marketing in Russia and abroad, No. 1, рр. 53-62 [in
Russian].
10. Indeks konkurentospromozhnosti mist Ukrainy
[Index of competitiveness of Ukrainian cities]. Official site
of the Institute for Economic Research and Policy Consulting.
Retrieved from http://www.ier.com.ua/ua/mci [in
Ukrainian].
11. Polishchuk, A. S. (2020). Osnovni trendy
hlobalizatsii y urbanizatsii ta urakhuvannia yikh vplyvu v
protsesi upravlinnia rozvytkom rehioniv Ukrainy [The
main trends of globalization and urbanization and taking
into account their impact in the process of managing the
development of regions of Ukraine.]. Biznes Inform —
Business Inform, 12, рр. 133-141. DOI: https://doi.org/
10.32983/2222-4459-2020-12-133-141 [in Ukrainian].
12. Mykhailenko, D. H., Hrypich, O. V. (2020).
Nova yakist zhyttia yak skladova sotsialnoi bezpeky [New
quality of life as a component of social security]. Biznes
Inform — Business Inform, 12, рр. 225-230. DOI:
https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-12-225-230 [in
Ukrainian].
13. Ponomarenko, O. O, Pyvovar, I. V., Lisna, I. F.
(2021). Otsinka marketynhovoho potentsialu pidpryiemstva
ta obgruntuvannia zakhodiv z yoho pidvyshchennia [Esti-
mation of marketing potential of the enterprise and
substantiation of measures for its increase]. Biznes Inform
— Business Inform, 1, рр. 334-345. DOI: https://doi.org/
10.32983/2222-4459-2021-1-334-345 [in Ukrainian].
14. Stankevych, I. V., Polishchuk, I. I., Boryse-
vych, Ye. H. (2021). Rozvytok marketynhovykh doslidzhen
zadovolenosti vymoh steikkholderiv orhanizatsii na
zasadakh metodychnoho instrumentariiu upravlinnia
yakistiu [Development of marketing research of satisfaction
of requirements of stakeholders of the organization on the
basis of methodical tools of quality management]. Biznes
Inform — Business Inform, 2, рр. 336-345. DOI:
https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-2-336-345 [in
Ukrainian].
15. Kylnytska, Ye. V., Serhiienko, Yu. I. (2021).
Teoretyko-metodychn aspekty orhanizatsii upravlinnia
pidpryiemstvom z pozytsii vzaiemodii zi steikkholderamy
[Theoretical and methodological aspects of the
organization of enterprise management from the standpoint
of interaction with stakeholders]. Biznes Inform — Business
Inform, 3, рр. 188-194. DOI: https: //doi.org/10.32983/
2222-4459-2021-3-188-194 [in Ukrainian].
16. Huriev, V. O., Dykan, V. V. (2021). Osoblyvosti
rozrobky suchasnoi marketynhovoi stratehii turystychnoi
dystynatsii cherez sotsialni merezhi [Features of develop-
ment of modern marketing strategy of tourist destination
through social networks]. Biznes Inform — Business Inform,
3, рр. 260-266. DOI: https://doi.org/10.32983/ 2222-
4459-2021-3-260-266 [in Ukrainian].
17. Dronova, O. L. (2014). Heourbanistyka [Geour-
banistics]. Kyiv, VPC "Kyiv University". 419 р. [in
Ukrainian].
18. Porter, M. (1993). Mezhdunarodnaya konkuren-
tsiya. Konkurentnyye preimushchestva stran [International
competition. Competitive advantages of countries].
Moscow, International relations. 896 p. [in Russian].
19. Vakulenko, V. M., Orlatyi, M. K. (Eds.). (2008).
Upravlinnia suchasnym mistom [Modern city manage-
ment]. Kyiv, NAРА. 632 р. [in Ukrainian].
20. Popadiuk, O. I. (2012). Zahalna kharakterystyka
zhytlovo-komunalnoho hospodarstva Ukrainy yak obiekta
planuvannia [General characteristics of housing and
communal services of Ukraine as an object of planning].
Zbirnyk naukovykh prats Lutskoho natsionalnoho tekhnich-
noho universytetu. Ekonomichni nauky. Seriia «Oblik i
finansy» — Collection of scientific works of Lutsk National
Technical University. Economic sciences. Accounting and
Finance Series, Issue 9 (33), Part 3, рр. 85-93 [in
Ukrainian].
ПОПОВА Г. Ю.
2021/№2 177
21. Bezzubko, L. V. (Ed.). (2014). Menedzhment
miskoho hospodarstva [Management of municipal
economy]. Makiivka, DonNABA. 367 р. [in Ukrainian].
22. Budnik, M. M., Kurylova, N. M. (2017).
Upravlinnia zminamy [Change management]. Kyiv,
Condor Publishing House. 226 р. [in Ukrainian].
23. Shevchenko, V. S. (2017). Osoblyvosti vykorys-
tannia stratehichnoho marketynhu na pidpryiemstvakh
zhytlovo-komunalnoho hospodarstva [Features of the use
of strategic marketing in housing and communal services].
Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky — Global and
national problems of economy, Issue 20, рр. 662-666 [in
Ukrainian].
24. Shevchuk, V. V. (2015). Spetsyfika zastosuvannia
sotsialnoho marketynhu v diialnosti pidpryiemstv
komunalnoho sektoru [Specifics of application of social
marketing in activity of the enterprises of municipal sector].
Efektyvna ekonomika — Efficient economy, 4. Retrieved
from http://www.economy.nayka.com.ua [in Ukrainian].
25. Zhulyn, O. V., Zeleniuk-Dzhun, L. V. (2020).
Upravlinnia finansovymy resursamy komunalnykh
pidpryiemstv i perspektyvy yikh rozvytku [Management of
financial resources of communal enterprises and prospects
of their development]. Biznes Inform — Business Inform, 7,
рр. 174-180. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-
2020-7-174-180 [in Ukrainian].
26. V Ukraini 82% komunalnykh pidpryiemstv maiut
nulovu prybutkovist [In Ukraine, 82% of utilities have zero
profitability]. (2020). Retrieved from https://news.finance.
ua/ua/news [in Ukrainian].
27. Prozora diialnist komunalnykh pidpryiemstv u
hromadakh: buty chy ne buty? [Transparent activities of
public utilities in communities: to be or not to be?]. (2020).
Hromadskyi prostir — Public space. Retrieved from
https://www. prostir.ua [in Ukrainian].
28. Brych, V. Ya., Bytsiura, L. O. (2020). Innovatsiini
zakhody enerhoefektyvnosti na pidpryiemstvakh
teploenerhetyky [Innovative energy efficiency measures at
heat power enterprises]. Biznes Inform — Business Inform,
6, рр. 62—69. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-
2020-6-62-69 [in Ukrainian].
29. Kyzym, M. O., Kotliarov, Ye. I. (2020). Analiz
diiuchoho poriadku obgruntuvannia taryfiv na vyrob-
nytstvo, postachannia ta spozhyvannia teplovoi enerhii
[Analysis of the current procedure for substantiation of
tariffs for production, supply and consumption of thermal
energy]. Biznes Inform — Business Inform, 3, рр. 373—381.
DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-9-96-107
[in Ukrainian].
30. Popova, H. Yu. (2017). Problemy vidnovlennia
ekonomiky Donbasu v konteksti modernizatsii lokalnykh
rynkiv [Problems of economic recovery of Donbass in the
context of modernization of local markets]. Ekonomichnyi
visnyk Donbasu — Economic Herald of the Donbas, 3 (49),
рр. 25-31 [in Ukrainian].
31. Popova, H. Yu., Tokareva, L. M. (2018).
Kontseptsiia transparentnosti yak skladova marketynhu
budivelnykh pidpryiemstv Donbasu [Concept of transpa-
rency as a component of marketing of Donbas construction
companies]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu — Economic
Herald of the Donbas, 1 (51), рр. 4-9 [in Ukrainian].
32. Bazaliieva, L. V. (2021). Marketynh doviry v
merezhi steikkholderiv: mekhanizm, dzherela ta protses
formuvannia dovirchykh vzaiemyn [Trust marketing in the
stakeholder network: mechanism, sources and process of
trust formation]. Biznes Inform — Business Inform, 6, рр.
305-311. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-
6-305-311 [in Ukrainian].
33. Popova, N. V., Kataiev, A. V., Bazaliieva, O. I.,
Kononov, O. I., Mukha, T. A. (2020). Marketynhovi
komunikatsii [Marketing communications]. Kharkiv, Fact.
315 р. [in Ukrainian].
Стаття надійшла до редакції 01.11.2021
Формат цитування:
Попова Г. Ю. Комунікаційна складова маркетингової діяльності комунальних підприємств як фактор за-
безпечення конкурентоспроможності міста. Вісник економічної науки України. 2021. № 2 (41). С. 169-177. DOI:
https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).169-177
Popova, G. Yu. (2021). The Communication Component of the Marketing Activities of Public Utilities as a Factor
in Ensuring the Competitiveness of the City. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (41), рр. 169-177. DOI:
https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).169-177
|