Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми
У руслі виживання людства розглядаються проблеми формування господарської еліти як головного суб’єкта відродження України. Електронна школа представлена як протилюдяний проєкт глобалізації, спрямований проти формування господарської еліти. Глобальна освіта майбутнього – головний тренд позбавлення ос...
Gespeichert in:
| Datum: | 2021 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2021
|
| Schriftenreihe: | Вісник економічної науки України |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183671 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми / Г.В. Задорожний // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 223-230. — Бібліогр.: 27 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-183671 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1836712025-02-09T13:32:31Z Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми Глобальное образование и национальная хозяйственная элита: методологические основания осмысления проблемы Global Education and the National Economic Elite: Methodological Foundations for Understanding the Problem Задорожний, Г.В. Наукові повідомлення У руслі виживання людства розглядаються проблеми формування господарської еліти як головного суб’єкта відродження України. Електронна школа представлена як протилюдяний проєкт глобалізації, спрямований проти формування господарської еліти. Глобальна освіта майбутнього – головний тренд позбавлення особистості людини через повне ігнорування духовності та моральності. Господарська еліта – це фундаментальний суб’єкт відродження національної системи господарювання. Потрібна кардинальна зміна світогляду в форматі людяності для формування національної господарської еліти. Розкрито роль шкільної та вищої освіти у процесі протидії розлюдненню і творенню людяного майбутнього. Ключові слова: духовність, інтелект, господарська еліта, глобальна освіта, особистість, духовно-ноосферо-сталий господарський розвиток, ідентичність, цінності. Залознова Ю. С., Солдак М. О. Міжнародний високотехнологічний кластер як складова сучасної концепції європейської інтеграції до науково-освітнього та інноваційного простору. – С. 113. Україні для стабільного, всеохоплюючого та сталого економічного зростання необхідна сучасна промисловість, заснована на розробленні та впровадженні інноваційних технологій Індустрії 4.0. Значний інноваційний потенціал мають високотехнологічні виробництва та послуги. Для їх розвитку Україна має вигідно використати можливості інтеграції до Європейського дослідницького простору як інструменту адаптації стандартів і норм Європейського Союзу у сфері освіти, науки та інновацій. Мета статті полягає в обґрунтуванні науковометодичних положень щодо формування відповідної ніші українсько-польського науково-освітнього та інноваційного простору у вигляді пілотного проєкту створення міжнародного високотехнологічного кластера Індустрії 4.0 за участю промислових підприємств та установ освіти і науки. На прикладі Придніпровського економічного району обґрунтовано науково-методичні положення проведення експерименту з формування відповідної ніші українсько-польського науково-освітнього та інноваційного простору у вигляді пілотного проєкту створення міжнародного високотехнологічного кластера. Відзначено, що його ключовим актором може виступати науковий центр – установа, зорієнтована на виконання конкретних функцій з метою науково-інноваційного забезпечення модернізації промисловості безвідносно до адміністративно-територіальних меж. Ефективне функціонування технологічних парків є необхідним для об’єднання в єдине ціле освіти, науки та виробництва. Створення представництва головної науково-освітньої установи-стейкхолдера польської сторони на території технопарку в Україні та представництва українського наукового центру на території польського технопарку має забезпечити обом сторонам PR-підтримку на території країн-учасниць, доступ до маркетингових досліджень ринку, експертних консультацій, спілкування з інвесторами, програмістами. В русле выживания человечества рассматриваются проблемы формирования хозяйственной элиты как главного субъекта возрождения Украины. Электронная школа представлена как античеловеческий проект глобализации, направленный против формирования хозяйственной элиты. Глобальное образование будущего – главный тренд избавления личности человека через полное игнорирование духовности и моральности. Хозяйственная элита – фундаментальный субъект возрождение национальной системы хозяйствования. Необходимо кардинальное изменение мировоззрения в формате человечности для формирования национальной хозяйственной элиты. Раскрыта роль школьного и высшего образования в процессе противодействия расчеловечиванию и созиданию человечного будущего. In line with the survival of mankind, the problems of the formation of the economic elite as the main subject of the revival of Ukraine are considered. The e-school is presented as an anti-human project of globalization, directed against the formation of the economic elite. Global education of the future is the main trend in the deliverance of a person's personality through a complete disregard for spirituality and morality. The economic elite is a fundamental subject of the revival of the national economic system. It is necessary to radically change the worldview in the format of humanity for the formation of the national economic elite. The role of school and higher education in the process of countering dehumanization and the creation of a human future is revealed. 2021 Article Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми / Г.В. Задорожний // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 223-230. — Бібліогр.: 27 назв. — укр. 1729-7206 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).223-230 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183671 37.015.311:316.344.42 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Наукові повідомлення Наукові повідомлення |
| spellingShingle |
Наукові повідомлення Наукові повідомлення Задорожний, Г.В. Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми Вісник економічної науки України |
| description |
У руслі виживання людства розглядаються проблеми формування господарської еліти як головного суб’єкта відродження України. Електронна школа представлена як протилюдяний проєкт глобалізації, спрямований проти формування господарської еліти. Глобальна освіта майбутнього – головний тренд позбавлення особистості людини через повне ігнорування духовності та моральності. Господарська еліта – це фундаментальний суб’єкт відродження національної системи господарювання. Потрібна кардинальна зміна світогляду в форматі людяності для формування національної господарської еліти. Розкрито роль шкільної та вищої освіти у процесі протидії розлюдненню і творенню людяного майбутнього.
Ключові слова: духовність, інтелект, господарська еліта, глобальна освіта, особистість, духовно-ноосферо-сталий господарський розвиток, ідентичність, цінності.
Залознова Ю. С., Солдак М. О. Міжнародний високотехнологічний кластер як складова сучасної концепції європейської інтеграції до науково-освітнього та інноваційного простору. – С. 113.
Україні для стабільного, всеохоплюючого та сталого економічного зростання необхідна сучасна промисловість, заснована на розробленні та впровадженні інноваційних технологій Індустрії 4.0. Значний інноваційний потенціал мають високотехнологічні виробництва та послуги. Для їх розвитку Україна має вигідно використати можливості інтеграції до Європейського дослідницького простору як інструменту адаптації стандартів і норм Європейського Союзу у сфері освіти, науки та інновацій.
Мета статті полягає в обґрунтуванні науковометодичних положень щодо формування відповідної ніші українсько-польського науково-освітнього та інноваційного простору у вигляді пілотного проєкту створення міжнародного високотехнологічного кластера Індустрії 4.0 за участю промислових підприємств та установ освіти і науки.
На прикладі Придніпровського економічного району обґрунтовано науково-методичні положення проведення експерименту з формування відповідної ніші українсько-польського науково-освітнього та інноваційного простору у вигляді пілотного проєкту створення міжнародного високотехнологічного кластера. Відзначено, що його ключовим актором може виступати науковий центр – установа, зорієнтована на виконання конкретних функцій з метою науково-інноваційного забезпечення модернізації промисловості безвідносно до адміністративно-територіальних меж. Ефективне функціонування технологічних парків є необхідним для об’єднання в єдине ціле освіти, науки та виробництва. Створення представництва головної науково-освітньої установи-стейкхолдера польської сторони на території технопарку в Україні та представництва українського наукового центру на території польського технопарку має забезпечити обом сторонам PR-підтримку на території країн-учасниць, доступ до маркетингових досліджень ринку, експертних консультацій, спілкування з інвесторами, програмістами. |
| format |
Article |
| author |
Задорожний, Г.В. |
| author_facet |
Задорожний, Г.В. |
| author_sort |
Задорожний, Г.В. |
| title |
Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми |
| title_short |
Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми |
| title_full |
Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми |
| title_fullStr |
Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми |
| title_full_unstemmed |
Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми |
| title_sort |
глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми |
| publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
| publishDate |
2021 |
| topic_facet |
Наукові повідомлення |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183671 |
| citation_txt |
Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення проблеми / Г.В. Задорожний // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 223-230. — Бібліогр.: 27 назв. — укр. |
| series |
Вісник економічної науки України |
| work_keys_str_mv |
AT zadorožnijgv globalʹnaosvítaínacíonalʹnagospodarsʹkaelítametodologíčnízasadiosmislennâproblemi AT zadorožnijgv globalʹnoeobrazovanieinacionalʹnaâhozâjstvennaâélitametodologičeskieosnovaniâosmysleniâproblemy AT zadorožnijgv globaleducationandthenationaleconomicelitemethodologicalfoundationsforunderstandingtheproblem |
| first_indexed |
2025-11-26T05:24:01Z |
| last_indexed |
2025-11-26T05:24:01Z |
| _version_ |
1849829256226406400 |
| fulltext |
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
2021/№2 223
УДК 37.015.311:316.344.42 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).223-230
Григорій Васильович Задорожний
академік АЕН України
д-р екон. наук, проф.
ORCID 0000-0002-4488-4173
e-mail: i.business@karazin.ua,
Харківський національний університет
імені В. Н. Каразіна
ГЛОБАЛЬНА ОСВІТА І НАЦІОНАЛЬНА ГОСПОДАРСЬКА ЕЛІТА:
МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОСМИСЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ
Панування утилітаризму і занепад особистості
загрожують підірвати господарський розвиток…
Народне господарство вимагає духовного здоров’я народу.
С. М. Булгаков
Ми стоїмо перед жахливим вибором:
почати створювати радикально нову культуру
чи загинути під обломками старої.
Ця думка як набат повинна звучати по всій Землі.
В. В. Налімов
У людини немає вибору: вона повинна залишатися людиною.
С. Лец
Глобальна апокаліптична криза-лабіринт, яка за-
гострюється, і значною мірою впливає на стан україн-
ського суспільства, та світова пандемія Ковіду свідчить
про те, що сучасні глобальна і національні політико-
економічні еліти не мають цілісного світорозуміння.
Тому найгостріші глобальні проблеми практично не
розв’язуються, а лише ще більше поглиблюються. Го-
ловною причиною вказаного нерозуміння є те, що на-
віть в класичних університетах не формують бачення
ролі ціннісної раціональності, яка має запліднювати ду-
ховно-моральнісними цінностями свідоме розуміння
сенсу життя, усі господарські розмисли, проєкти і
дії-трансформації. Проте зараз всі соціо-економічні
зміни-(де)реформи визначаються форматом традицій-
ної цільової кількісно-розрахункової раціональності. В
цьому звичному форматі, як свідчить законодавство
майже усіх країн, прибуток є кінцевою метою вироб-
ничої діяльності. Це витікає з розуміння економіки —
грошово-речової, купле-продажної — як головної сфери
життєдіяльності сучасного кризового суспільства. Еко-
номіці не властиві ціннісні людяні інтереси та мотиви,
бо її вони зовсім не цікавлять, більше того — відволі-
кають від її основної мети — отримання прибутку. Ду-
ховно-моральнісні цінності не цікавлять і сучасних
людей, які перебувають на межі формування пост-
людини, біоробота, а вже згодом — кіборга.
Пануючі технократичні, економічні та політичні
еліти не страждають від свого нецілісного світогляду
і мислення, бо їх свідомість майже повністю «заточена»
на швидкоплинний успіх, матеріальний комфорт, на-
рощення влади заради самої влади. Вони не помічають
того найгострішого питання сьогодення «Бути чи не
бути… людству?», а тому вірять у формування нового
світового порядку, де людина через повсюдне впро-
вадження НБІК-конвергенції та цифровізації неод-
мінно стане технократичним рабом для носіїв новіт-
ньої фінансово-інтелектуальної влади. Проте у лю-
дини/людства ще є незначний час, щоб переосмис-
лити основну причину сучасної глобальної апокаліп-
тичної кризи і знайти вихід з кризової, як багатьом
здається, ситуації-лабіринту. Головним суб’єктом ан-
тикризових трансформацій, на мій погляд, повинна
стати господарська еліта, що розуміє цілісність світу,
реальності й цілісність самої людини, яка має єдину он-
тологічну триіпостасну — духовно-біо-соціальну при-
роду, що закріплена у глибинному людському-людяному
архетипі «свобода-відповідальність». Саме такий фор-
мат нової постнекласичної людиномірної науки відкриває
нові можливості для істинного світопізнання і рятівної
людяної творчості та суспільного управління задля вижи-
вання людини/людства.
Бездуховність викривляє світогляд і веде до кризовості.
Нагальна потреба формування господарської еліти
задля виживання людини/людства
Традиційне біо-соціальне діалектичне світорозу-
міння уже кілька століть тримається на цій своїй догмі
діалектично-матеріалістичного розвитку, яка викривляє
світогляд. Вона неодмінно задає кризовість дійсності,
«працює» проти істинної природи цілісної людини-осо-
бистості. Для подолання цієї догми необхідно доко-
рінно змінити свою кризову свідомість. У цьому руслі,
по-перше, слід добре усвідомити, що економіка є лише
обслуговуючою сферою суспільного життя, бо вона
спрямована на забезпечення матеріальних потреб лю-
дини. По-друге, економіка має сприйматися як одна із
форм господарства, а господарство — це цілісна сфера
свідомої життєдіяльності цілісної людини, яка охоплює
матеріальний і духовний світ. При цьому, по-третє, не-
обхідно розуміти, що в духовній сфері створюється те,
що потім об’єктивується у світі матеріальному, тобто
духовний світ визначає стан матеріального світу. Ще у
ХVІІ столітті вчений-природознавець і містик Еману-
ель Сведенборг довів, що «все, що з’являється і ро-
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
224 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
биться у Світі Натуральному, запозичує причину свою із
Світу Духовного» [26, с. 529]. Результати найновіших
наукових експериментальних досліджень, які прово-
дяться на принципах нової людиномірної науки, під-
тверджують це положення, а тому головним завданням
нової постнекласичної науки є дослідження і ви-
вчення свідомості та внутрішнього духовного світу лю-
дини. Проте викривлений світогляд, у якому немає місця
справжній духовності, й досі безроздільно панує у сус-
пільстві. Він проявився у глобальній полісистемній
кризі дійсності та сфери механіко-матеріалістичної на-
уки, де практично усе ще визначає умертвляючий все
живе метод матеріалістичної діалектики.
Без кардинальної зміни свідомості та світогляду
виходу не може бути знайдено, як говорять, за визна-
ченням. Ігнорування розуміння людини як духу спричи-
няє величезні управлінські прорахунки і життєруйнівні
збитки, а проєкти і стратегії подальшого «розвитку»
суспільства, що виходять з традиційної догми про біо-
соціальну природу людини, більшою мірою шкодять лю-
дині/людству, ніж приносять справжню користь лю-
дині та Природі. Широка дискусія зараз розгорнулася
в Інтернеті щодо майбутнього суспільства, але аналіз
поданих матеріалів показує, що їх автори лише декла-
ративно визнають провідну роль духовності, часто-густо
не розуміючи, що таке справжня духовність, і не зна-
ють, що слід робити, щоб забезпечити людяність гос-
подарських трансформацій. Більше того, у таких про-
єктах мова не йде про те, що людина має істинну єдину
триіпостасну — духовно-біо-соціальну природу, а голов-
ним специфічним людяним архетипом є свобода-відпові-
дальність. Саме з глибокого розуміння цих нових по-
ложень слід розробляти нову національну відроджу-
вальну антикризову стратегію духовно-ноосферо-ста-
лого господарського розвитку [12].
У цьому плані, на мій погляд, стоїть понад акту-
альне життєпорятункове завдання сформувати не
суто економічну чи суто політичну еліту, а саме
ГОСПОДАРСЬКУ еліту, яка б мала цілісний світогляд,
добре розуміла роль ціннісної раціональності у госпо-
дарських перетвореннях, коли саме духовно-мораль-
нісні цінності та внутрішні мотиви й устремління до
кращого людяного майбутнього визначали б кожний
особистий свободо-відповідальний творчий вчинок за-
ради покращення якості свого життя і життя ближ-
ніх.
Одиницею виміру господарської еліти є особис-
тість як свободо-відповідальний творчий базовий суб’єкт
цілісних антикризових господарських трансформацій за-
ради покращення життя українців. При цьому слід
чітко розрізняти категорії «гуманізм» і «людяність» [6].
Якщо гуманізм насправді є світською бездуховною люд-
ською релігією, де духовність і душевність ігнорується,
то при нинішньому гуманістичному словоблудді навряд
можна говорити про розбудову щасливого людяного
майбутнього для українського і світового суспільства.
Людяність зводиться до специфічного онтологічного
уному-коду, який має усвідомлюватися і розгортатися
у господарстві кожною особистістю. При цьому людя-
ність повинна стати головною засадою світогляду як
господарської еліти, так і кожного пересічного українця.
При цьому слід наголосити, що людяність — це те, що
відокремлює рід людський від усіх інших живих видів і
родів. Тому традиційна догма, що людина походить від
мавпи, зараз у світлі нової науки — уноміки [10] роз-
бита вкрай, а теоретичною засадою знешкодження цієї
збоченої щодо розуміння цілісної реальності та осо-
бистості догми є аксіома про єдину триіпостасну — ду-
ховно-біо-соціальну природу людини. Нерозуміння
того, що людина є насамперед духом, обертається при-
мітивністю збоченого світогляду сучасної неолібераль-
ної еліти.
Швейцарський інститут Санкт-Галлена (дослід-
ження опубліковано на його сайті) оцінив якість ук-
раїнської еліти як «середню», поставив Україну на 76 місце
серед 151 краї у рейтингу Elite Quality Report 2021.
Якість еліт країни оцінюється за 107 критеріями. Перші
10 країн рейтингу входять в категорію найбільш якіс-
них еліт (Топ-3 країн: Сінгапур, Швейцарія й Велико-
британія). Наступні 50 країн — якісні еліти. Далі зна-
ходяться країни з елітами «середньої якості». Цю ка-
тегорію очолює Україна. Сусідами України у рейтингу
є Домініканська Республіка (74-е місце), Уганда (75-
е), Албанія (77-е), Гвінея-Біссау (78-е). За думкою ав-
торів дослідження, українська еліта зіткнулася з рядом
серйозних проблем в останні роки, ключовими з яких
є неефективна державна політика та традиційні підходи
до управління в економіці.
Ці дві характеристики саме й свідчать про те, що
без цілісного господарського світогляду і визнання визна-
чальної ролі духовної іпостасі людини-особистості годі
й мріяти про краще людяне майбутнє, про нові ефек-
тивні управлінські людяні підходи, про зростання доб-
робуту українського народу.
Наша кафедра міжнародної економіки та світового
господарства Харківського національного університету
імені В. Н. Каразіна ставить за мету формування саме
національної господарської еліти. Якщо бакалавріат
спрямований на вивчення загально-теоретичних і при-
кладних економічних навчальних курсів і формує
вміння ефективно використовувати професійні алго-
ритми у практичній діяльності, то підготовка магіст-
рів якісно відрізняється широким, світоглядним гос-
подарським баченням, формуванням особистості з
творчим свободо-відповідальним мисленням, прищеп-
ленням стратегічного підходу до вирішення життє-
ствердних проблем у форматі людяності. По суті, за-
кладається новий фундаментальний методологічно-ме-
тодичний підхід: людина — не для економіки, а цілісне
господарство — для людини.
На кафедрі створена Наукова професорсько-сту-
дентська лабораторія досліджень сучасного господар-
ства з метою широкого залучення студентів освітньої
програми «Міжнародна економіка» до наукових до-
сліджень, підвищення наукової якості курсових та ви-
пускних (дипломних) робіт, розширення можливостей
для їх наукових публікацій, активної участі в науково-
практичних конференціях різного рівня.
Першим проєктом, який вже реалізовано, стала
підготовка студентами 4 курсу науково-доповідної за-
писки «Особливості та перспективи Індустрії 4.0 в еко-
номіці України» [8], яка подана до органів державного
управління і наукових установ. Вона отримала пози-
тивну оцінку з Інституту економіки промисловості На-
ціональної академії наук України та з Академії еконо-
мічних наук України. Деякі практичні результати, що
були обґрунтовані студентами, рекомендовані до впро-
вадження.
На початку червня кафедрою опублікований збір-
ник препринтів наукових виступів студентів-магіст-
рантів навчальної програми «Міжнародна економіка»
щодо бачення магістрантами методологічних засад
стратегії відродження національного господарства. Збір-
ник містить матеріали, які було представлено і обго-
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
2021/№2 225
ворено на засіданні «круглого столу» 26 травня 2021 р.
Як видно з опублікованих препринтів, магістранти
провели значну підготовчу роботу з осмислення мето-
дологічних засад розробки нової людиномірної національ-
ної стратегії відродження України в руслі практичного
закріплення здобутих особистісних знань, що стали ре-
зультатом вивчення в основному двох людиномірних
університетських навчальних дисциплін «Постнекла-
сична економічна наука» і «Філософія світового госпо-
дарства».
Зміст, підходи, що представлені у препринтах ви-
ступів, свідчать не лише про високу якість підготовки
наших магістрантів, але й про те, що вони сформува-
лися як справжні патріоти нашої країни. Це надихає
на нові творчі дослідження проблем покращення доб-
робуту українського народу і закладає засади впевне-
ності щодо проведення нових людиномірних, людяних
господарських трансформацій (не просто людських=
гуманістичних, а саме людяних!). Для цього необхідно,
щоб мислення, світогляд та практичні господарські дії
формувалися у процесі переходу до формату нової па-
радигми людиномірності, яка виражає суть четвертої
наукової революції та процес формування постнекла-
сичного людиноцентричного знання. Мова йде про
формування сьомого «технологічного» укладу, коли усі
техніко-технологічні перетворення мають не витіс-
няти людину Техносом — штучним світом на засадах
технократичності, а створювати умови для подаль-
шого пізнання внутрішнього духовного світу особис-
тості, а духовність-моральнісність має задавати межі
та коридор використання техніки й технологій на ко-
ристь людині [7]. Ситуацію реалізації імперативу вижи-
вання людства можна характеризувати словами поль-
ського письменника С. Леца: у людини немає вибору:
вона має залишатися людиною!
Саме для цього й має формуватися і діяти госпо-
дарська еліта. Тому в Україні досить гостро стоїть
завдання готувати національну господарську еліту, яка
б переслідувала мету не служіння олігархам чи транс-
національним корпораціям, а дбала б про країну і
зростання добробуту українців, могла б організовувати
і управляти рішучим виходом країни з принизливого
статусу об’єкта зовнішнього управління. Національно
налаштована господарська еліта зможе перетворити
нашу країну в продуктивно діючого господарського
суб’єкта у нинішньому глобально-кризовому світі.
Харківська Каразінська методологічна школа досліджень
сучасного господарства має для цього досить глибоко
розроблені духовно-наукові напрацювання.
На Всеукраїнському форумі «Україна 30. Освіта
і наука» (31 травня — 2 червня) Президент України Во-
лодимир Зеленський підписав Указ № 217/2021 «Пи-
тання проєкту «Президентський університет». За сло-
вами Міністра освіти і науки України С. Шкарлета,
документ дає старт створенню Президентського уні-
верситету, який має стати сучасним інноваційним
освітнім та науковим центром, що, зокрема, забезпе-
чить підготовку лідерів для стратегічних галузей роз-
витку держави, готових до викликів сучасного мінли-
вого світу. Випускники університету володітимуть
якісними прикладними знаннями, лідерськими навич-
ками, вмітимуть творчо інтерпретувати та створювати
нові технології, нові стартапи, генерувати ідеї та по-
вертати їх у суспільство. С. Шкарлет заключив, що «це
експеримент. Це новий світовий досвід. Ми хочемо
свій Гарвард, Оксфорд, Кембридж — для цього по-
трібно зробити базову, інституційну, територіальну,
філософську та законодавчу основу розвитку такого уні-
верситету в Україні. Основне завдання вищої освіти —
це те, що саме з вищої освіти виходить індивідуум,
здатний продукувати нові знання та повертати їх у су-
спільство».
Ця теза якось різонула слух, бо у Законі про вищу
освіту, говориться про підготовку особистості. Проте,
якщо заглянути в глобальний проєкт подальшого роз-
витку глобальної освіти, то все становиться на свої
місця. Проголошена мета глобальної освіти — позбав-
лення людини своєї особистості, своєї духовної сутності,
щоб таку «нову людину» поставити під тотальний
контроль, коли її свідомість спеціально вмонтовується
в єдину інформаційну мережу для управління кожним.
Проєкт глобальної освіти потрібний фінансовому
капіталу для забезпечення свого світового панування.
«Він намагається підкорити не лише країни, а кожну
людину, знищивши її особистість і перетворивши її в
індивіда. Цей індивід буде представлений кількома
строчками в комп’ютерній базі даних, і вся особистість
зведеться до певної кількості рахунків. Людина буде зне-
особлена, тому що так вона сприймається фінансовим
капіталом. Проте, будучи знеособленою, вона буде й
підконтрольною. Кожний її крок як споживача буде
контролюватися. Цьому сприяють комп’ютерні техно-
логії, Інтернет, який як павутина накриває Землю,
проникаючи в будинки, офіси, банки, магазини» [27]
(виділено мною — Г. З.).
Звичайно, ініціатива відкриття президентського
університету дуже слушна. Президент, за словами мі-
ністра, в основу розвитку всього поклав наймогутнішу
зброю, яка здатна змінити світ, — освіту. Проте гли-
бокого осмислення змістовно-філософського сенсу та-
кого університету поки що не відбулося. Поки що не
всі розуміють, що сама класична назва «університет»
відтворює ідею, ідеал цілекупного, всезагального, єдиного
знання про ціле, про все, про universum. Таке знання ви-
ражає невтолену духовну спрагу, могутню потребу будь-
якої свідомої людини. Університет повинен мати фун-
даментальну місію — формувати цілісний світогляд, ро-
зуміння світової єдності, де постійно взаємодіють ду-
ховний і матеріальний світи, де людина не є догма-
тично трактованою біосоціальною істотою, а має єдину
триіпостасну — духовно-біо-соціальну природу. Не інди-
відуум, а саме творча свободо-відповідальна особистість
є базовим суб’єктом господарських цілісних трансфор-
мацій.
Електронна школа як протилюдяний
проєкт глобалізації
Проте організація нового університету майже ні-
чого не змінить у системі якісної освіти, бо школа уже
зараз не сприяє підготовці молоді, яка б мала цілісний
світогляд і була б зорієнтована на формування і реалі-
зацію духовно-моральнісних цінностей у процесі цілісної
життєдіяльності.
Про-двинуті проєкти «Московська електронна
школа», «Російська електронна школа», «Сучасний
цифровий освітній простір» спрямовані на повсюдне
розповсюдження дистанційної освіти в Росії з тим,
щоб у людей не було системного розуміння того, що на-
справді відбувається. При цьому впроваджуються не-
перевірені електронно-цифрові технології, шкідливі для
фізичного і психічного здоров’я дітей. Головне зводиться
до того, що «цифрова школа» — це не стільки освітній,
скільки соціально-політичний проєкт, який являє со-
бою механізм творення нового кастового суспільства,
заснованого на соціал-дарвіністському, євгенічному
принципі відбору чи селекції. Цифрові технології —
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
226 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
лише частина цього проєкту, в реальності ж мова йде
про трансформацію самого процесу і змісту навчання,
який має за мету натаскування дітей на вузькоспеціа-
лізовані навики і ранній розподіл їх на відповідні кар’єрні
групи, вийти з яких вони уже не зможуть. Коли нам
говорять про навчання протягом всього життя, мова
йде лише про примітивний набір навиків, які можуть
змінюватися в залежності від потреб роботодавця» [21]
(виділено мною — Г. З.).
В дійсності електронна школа, за словами
О. М. Четверікової, — це удар «під дих» традиційній си-
стемі освіти. В Росії до 2025 р. планується створити
цифровий всезагальний простір як частину глобального
освітнього проєкту, створення цифрового суспільства.
«Для цього необхідно змінити свідомість людей, пере-
вести їх на нові стандарти, на новий тип сприйняття
дійсності. Саме головне, що цифровізація дає змогу
здійснювати тотальний контроль за людиною, за її
персональними даними. Створення цифрової копії лю-
дини зробить її такою, що повністю підлягає управ-
лінню» [5]. Тотальна цифровізація, яку сьогодні про-
сувають алхіміки цифри — люди з дійсно зміненою свідо-
містю, — спрямована на те, щоб відучити людей від
особистісного спілкування, взагалі від всього того, що
властиве людині, зробити це нормою [19].
Ще десятиріччя тому видатний вчений Росії
С. Капіца у своїй статті «Россию превращают в страну
дураков» писав: «Дані ВЦІОМ говорять про те, що ми,
нарешті, прийшли до того, до чого йшли всі ці 15 ро-
ків, — виховали країну ідіотів. Якщо Росія й далі буде
рухатися цим же курсом, то ще років через десять не
залишиться й тих, хто сьогодні хоча б зрідка бере в
руки книжку. І ми отримаємо країну, якою буде легко
правити, у якій буде легко висмоктувати природні ба-
гатства. Проте майбутнього у цієї країни немає!» [14].
Таке перетворення зараз йде в повну міру, перш за все
рахунок через проєкт розгортання електронної школи
та всеохоплюючий процес цифровізації.
Все це служить створенню нового кастового сус-
пільства, яке повинно мати два прошарки населення:
касту пануючих і касту сучасних рабів. Тип електрон-
ного навчання, що повсюдно формується, призначе-
ний для тих, хто має задовольняти бажання робото-
давців. Зовсім по-іншому формується система освіти,
яка має готувати еліту. У цьому плані слід наголосити,
що в Англії, за словами глави Міністерства освіти Джа-
стини Грінінг, процес переводу англійських середніх шкіл
на систему освіти Радянського Союзу завершено [25]. В
Англії радянський досвід викладання в середніх школах
почали переймати ще у 80-х роках минулого століття,
що дозволило англійцям побачити і оцінити безсум-
нівні переваги системи освіти в СРСР у порівнянні з
тією, яка була прийнята у західноєвропейських краї-
нах. В радянських школах дитина отримувала базову
освіту настільки хорошу, що, можна сказати, усіх ви-
ховували як еліту, усі діти отримували елітарну освіту.
У результаті переходу на радянську систему
освіти рівень знань, що отримують британські школярі,
опинився багато вищим, у порівнянні з показниками,
які демонструють випускники найбільш престижних
і дорогих елітних шкіл континентальної Європи. В мі-
ністерстві освіти Англії не планують зупинятися на
цьому етапі, націлені переходити к подібним змінам
нинішньої у вищій школі, а також уже опрацьовується
проєкт по зміні системи присвоєння наукових ступенів
через введення ступеню кандидати наук, бо введення
двох ступенів — «кандидат» і «доктор» є більш раціо-
нальнішим у порівнянні з одним ступенем PhD.
У кастовому суспільстві «форма освіти як «викла-
дач — учень» зберігається лише для дуже вузького кола
осіб, а всю решту освіти переводиться в онлайн нав-
чання… не буде людей, добре освічених, — на цьому ста-
виться великий хрест, заборона, готують людей «однієї
кнопки»… які будуть вміти виконувати окремі операції.
Оскільки кон’юнктура змінюється, потреби зміню-
ються, значить, людину можуть перебудовувати. Тому
й називається — освіта протягом всього життя. Тобто
під потреби ринку праці, під потреби замовника
крупного бізнесу людина за кілька місяців зможе про-
ходити «перезбірку», може змінювати свої компетен-
ції» [22] (виділено мною — Г. З). Тому й мова вже йде
не про цілісну особистість, а саме про індивіда, який
існує сам по собі.
Зараз змінюється уся система шкільної освіти.
Вона переходить фактично до формування вузьких
компетенцій. Глобалісти зацікавлені в тому, щоб по-
чати ранню профорієнтацію, тобто з раннього дитин-
ства люди будуть «запускатися» по певним професій-
ним коридорам, будуть отримувати досить вузький на-
бір компетенцій, який ніяким чином не дозволить по-
тім отримати повноцінну освіту навіть самостійно [22].
Більше того, стоїть завдання, щоб навіть в школі
не виникало бажання отримати будь-які хороші, фун-
даментальні знання, перестройка починається з дитя-
чих садів, де вже мова не про дошкільне виховання, а
дошкільна освіта як сходинка неперервної освіти. Уже
розробляється положення про те, щоб діти самостійно
змогли визначати зміст своєї освіти; а дошкільна
освіта — від трьох місяців до семи років.
Зараз уже почали говорити про «утробну», прена-
тальну освіту, коли відбувається вплив на дитину ще в
утробі матері, щоб точно забезпечити необхідний на-
бір даних. Цей є уже трансгуманізм, коли на основі
генів будуть створювати потрібних людей. Олдос Хакслі
в книзі «О дивный новый мир» писав, що буде кілька
каст — прислуга, робітники й каста управлінців.
Глобальна освіта майбутнього — головний тренд
позбавлення особистості людини через повне
ігнорування духовності та моральності
Проте у форматі проєкту «Глобальна освіта май-
бутнього» пріоритетність надається не особистості, а
саме індивіду як окремій біологічній істоті, яка по-
винна мати швидкоплинні компетентності й стати но-
вітнім рабом електронно-цифрових технологій, підклю-
ченим через чіп до Нейронету. Впроваджуваний про-
єкт покликаний провести тотальну перебудову людини,
освячену сучасною трансгуманістичною теорією, яка є
не якимось маргінальним рухом, а є новітнім страте-
гічним глобальним напрямком обезлюднення все-ще-лю-
дини. «Мета — перебудова самої людини, тобто, прос-
тіше кажучи, це позбавлення особистості людини, ду-
ховної сутності. Людину можна тотально поставити
під контроль, коли підпорядковується не тільки її сві-
домість, а й її воля. Потрібно підпорядкувати людину
на цьому рівні — на рівні волі, перетворити її в пост-
людину, істоту, набиту різними чіпами, людину-
кіборга, свідомість якого вбудовується в єдину інфор-
маційну мережу, приєднується до цієї мережі, через
неї управляється. Але для того, щоб це відбулося, не-
обхідно різко знизити рівень духовного розвитку лю-
дини, перетворити її в найпримітивнішого споживача,
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
2021/№2 227
у якого є простий набір вимог — все» [20] (виділено
мною — Г. З.).
Початок цьому процесу поклала болонізація вищої
освіти. Головним її результатом, як й планувалося,
стало перетворення освіти у високорентабельну сферу
бізнесу, що достала назву «економіки знань». Знання
(компетенції) — відтепер стали високовартісним това-
ром, який виготовляється по заказам крупного біз-
несу, й все, що не вписується у вимоги замовника,
підлягає усуненню. Держава має відсторонитися від
регулювання освітньої діяльності, а університети ма-
ють стати комерційними підприємствами, заклопота-
ними виключно збереженням конкурентоздатності і за-
лученням приватного капіталу [18]. Підсумком «боло-
нізації» стали значне зниження рівня масової освіти;
фрагментація знань (в силу орієнтації на вузьких спе-
ціалістів), що робить неможливим формування кри-
тичного й аналітичного мислення; пасивність студен-
тів (із-за відсутності широкої інформації про сам про-
цес та із-за того, що всі рішення уже прийняті наверху,
а участь студентів не тільки не заохочується, але й
грубо подавляється); загальна плутаниця і зниження
якості освіти [24].
Проєкт глобальної освіти готує плацдарм для
цифровізації людини, коли під звичними закликами
«бачити особистість» криється спрямованість практич-
ного знеособлення людини, стирання її людяних якостей,
перетворення її в механічного робота-виконавця зада-
них ззовні команд і розпоряджень. Благо (чи?), що тех-
нічні можливості в цьому плані вже майже безмежні.
«Система освіти майже захоплена техноїдами. Нею (і
не тільки) керують мутанти. Знищи(а)ть людський ха-
рактер освіти, її як таку — ось їх страшна і в своїй тупій
необхідності трагічна роль. Коли ця принципова
і брудна робота в перетворенні освіти в програмування
буде виконана, вона повністю автоматизується» [17,
с. 184].
Нині новий вельми модний, зі схваленням
сприймається нерозуміючою людиною, нав'язуваний
концепт цифровізації, оцифровки всього і вся — це сце-
нарій не просто використання окремих маніпулятив-
них форм розлюднення людини, а цілковите залучення-
гонка все-ще-людини в цифрову лихоманку. Головна
мета — змінити (а вірніше — знищити!) саму людяну
природу людини, бо тут уже панує спрямованість не
так на природу, не на соціум, не на техніку, не на
знання, не на віру, а на ... саму людину як людину
(Ю. М. Осіпов). Люди як під-дані штучної цифросфери,
що стрімко розширюється, вже поступово стають
об'єктами цифроінтелекту, який зовсім «не збирається
перевершувати людський інтелект, він просто його
спочатку значимо доповнить, а потім місцями і повні-
стю замінить — як більш точний, правильний, швид-
кий і ... надійний — це по-перше, а по-друге, так пе-
ремішається з природним, що цього останнього — як
чисто людського — просто і не залишиться» [23, с. 13].
Тим самим цифровізація людини стає «глобальною
операцією по вичищенню гуманітарної сфери освіти
і думки від всякого закоренілого, замшілого і загнива-
ючого гуманітарства — якраз з активною допомогою
обездушевленої рейтингової цифри» [23, с. 15] (виді-
лено мною — Г. З.).
Глобальна криза-лабіринт, яка поглиблюється,
свідчить, що традиційна система наукової освіти фор-
мує сьогодні сучасну людину зі своїм кліповою свідо-
містю, SMS-спілкуванням, яка не здатна охопити,
осягнути і зрозуміти цілісний світ і себе як цілісність.
Необхідно міняти смисловий код нинішньої людської
життєдіяльності: переходити з панівної культури его-
їзму-економізму, яка поглинає повністю одновимірну
людину, робить її засобом нарощування капіталу і при-
бутку, до особистісної культури рятівної життєдіяль-
ності, що дозволяє увійти в формат мікрокосму/макро-
косму, в формат цілісності, де саме дух, духовність за-
безпечують зв'язність світу, спрямовує діяльність на
досягнення гармонії життя.
Сьогодні ті, що розуміють і мудрують про май-
бутнє людини/людства, почали усвідомлювати, що
неоліберальна глобалізація створює більше проблем,
ніж вирішує для милостивої життєдіяльності людини.
Особливо це описується Дж. Соросом в останніх мо-
нографіях. Глобалізація різко скорочує соціогумані-
тарне, соціокультурне різноманіття на планеті, нама-
гаючись нав'язати однобокий погляд на життя і встано-
вити єдину бездуховну культуру замість функціону-
вання різноманіття цінностей і смислів — істинних
джерел господарського розвитку. Панівне сьогодні
технократичне, техносне світобачення, не тільки не ро-
зуміє серйозної недостатності ньютонівської-картезі-
анського світогляду, але явно перешкоджає усвідом-
ленню того, що ми «підійшли до більш широкої аль-
тернативи бачення космосу, що об'єднує сучасну науку
з перспективами, подібними з тими, які характерні для
містичних традицій, східних духовних філософських
вчень і навіть для тубільних культур. Їх новий світогляд
передбачає одушевлений всесвіт, пронизаний абсолют-
ною свідомістю і вищим космічним розумом» [4, с. 50-
51] (виділено мною — Г. З.). Пануюча в світі система
освіти робить все можливе і неможливе для того, щоб
вона залишалася предметоцентричною, виключала б
людяний вимір дійсності як в науці, так і в освіті.
Господарська еліта як фундаментальний суб’єкт
відродження національної системи господарювання
Для глибинного цілісного розуміння майбутнього
людства слід вказати реперні точки цілеспрямованих
дій щодо розуміння тих сценаріїв «розвитку» людства,
які нині розробляються глобальною елітою. При
цьому проблема (без)духовності стає тим кільцем лан-
цюга, потягнувши за який можна або погубити люд-
ство, перетворивши людину в кіборга, або повернути
курс на людяне-людське процвітання. По суті мова йде
про контроль над духовною сферою (інформпотоки, ві-
рування, цінності й т. п.), особливо на нижньому і се-
редньому рівнях суспільної піраміди, бо зараз всі зу-
силля суб’єктів пануючої глобальної фінансово-інте-
лектуальної влади спрямовуються на те, що лише верхи
повинні володіти ексклюзивною структурою раціо-
нального знання. За допомогою такої структури
знання, з одного боку, аналізуються регулярності та
закони історії, соціальної поведінки (особливо мас,
«натовпу»), з іншого — в хибне й другорядне русло
спрямовуються дослідження так званої незалежної, чи
об’єктивної, науки (результат — це формування кабі-
нетної професорсько-профанної науки для нижніх
і серединних прошарків населення як ширми ви-
вчення реальних процесів, реальної картини світу) [1].
Особливо це стосується нинішньої неолібераль-
ної економічної науки і освіти. В. Катасонов писав,
що «одна з головних ідеологічних (релігійних) дисци-
плін — курс «економікс», проти якого збунтувалися
студенти Гарварду. Системі потрібні біороботи, а не
творчі й думаючі особистості. Я постійно говорю: най-
більш цінним ресурсом так званої «ринкової еконо-
міки» (кодова назва капіталізму) є дурні (в «еконо-
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
228 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
мікс» вони носять кодову назву homo economicus).
Оскільки число дурнів (розумово відсталих) від за-
гальної кількості народжуваних становлять долі від-
сотку, то світова фінансова олігархія в ХХ столітті по-
ставила їх виробництво на масову, конвеєрну основу.
Основні підприємства по виробництву цього товару —
університети, особливо економічні факультети й різ-
ного роду економічні школи при університетах» [15].
У глобальному кризовому світі духовна сфера
розглядається у більшості випадків як непродуктивна
сфера, де містяться цінності, культура, мораль, іден-
тичність. Перетворення всього цього у відчужений
об’єкт привласнення в новому посткапіталістичному
суспільстві потребує заздалегідь трансформації-модифі-
кації цінностей — як традиційних, так і модерну, який
вже став традицією. «По суті це означає трансформа-
цію-модифікацію людини, обнуління старих цінностей
і нав’язування таких, які можуть перетворити людину в
об’єкт привласнення, «заточений», «обструганий» під
це перетворення. Існуючі зараз цінності та ідентич-
ності не просто не годяться в об’єкти посткапіталіс-
тичного БЕТ-фашистського устрою, але протистоять
йому, блокуючи сам процес перетворення неречового в
об’єкт виробничих відносин. Тому нинішня боротьба за
цінності, норми та ідентичності Традиції та Модерну
є не що інше як соціальна, класова боротьба, що
формується, з приводу таких об’єктів, які не є зовніш-
німи по відношенню до людини, а представляють саму
людину як персонофікатора волі, ідентичностей і соціа-
льних зв’язків» [2] (виділено мною — Г. З.).
Все це є засобами формування нового устрою,
нового типу виробничих відносин, де відчужується
людина у її цілісності. «Це засоби підготовки до уст-
рою, що перетворить людину у людянину, у соціальне
м'ясо, яке господарі нової системи будуть «жарити»
(Ю. Козлов) — піддати експлуатації і деривації, тобто
позбавлення можливості задовольняти основні соціа-
льні потреби».
Новий світовий порядок, який планується ни-
нішньою світовою вертушкою і її країновою агенту-
рою, «потребує розлюднення людини. Якщо капіталізм
опредмечував, уречевлював людину, відчужуючи від
продукту праці, то посткапіталізм, що планується гос-
подарями ексизму і фінансионалізму, розлюднює лю-
дину як соціально, етнічно і культурно (ідентичність,
стать) певну істоту, відчужує її від самої себе як соці-
альної і біологічної істоти… Тому супротив у сфері ку-
льтури, у духовній сфері створенню такого порядку є
нова форма соціальної й біоантропологічної боротьби,
у якій не може бути компромісу» [2]. У цьому плані
слід знову заново усвідомити слова польського пись-
менника Ст. Леца: «У людини немає вибору: вона по-
винна лишатися людиною», щоб мати людяне, а не тех-
ніко-кібернетичне майбутнє.
У цьому світлі проблема формування господар-
ської еліти має першочергове значення, бо мова йде
про актуальну необхідність реалізації імперативу
виживання людини/людства. Глобальний проєкт
«ДІВО — 21», який розроблений на нашій кафедрі, по-
винен стати фундаментальною засадою усвідомлення
і реалізації нової парадигми господарського розвитку у
форматі людяності. Він відкриває реальну можливість
протистояти процесу розлюднення, соціальної ексклюзії,
суспільної деградації [13].
Для цілісного національного відродження країни
мова повинна йти не лише про підготовку лідерів для
стратегічних галузей — створювачів нових стартапів,
тобто в кращому випадку економічної еліти, а саме про
еліту господарську, яка б могла через свій цілісний сві-
тогляд і глибинне людиномірне розуміння цілісної реаль-
ності створювати антикризову стратегію національного
господарського розвитку для блага усіх українців. На-
ціональна господарська еліта повинна вміти послідовно
через зміну поколінь реалізовувати таку цілісну господар-
ську стратегію розвитку, яка б змогла піднести країну
до статусу суб’єкта глобального світу. Український ду-
ховно-соціально-виробничий господарський сценарій та
життєдайні проєкти та зразки широкого соціального
партнерства [11] мають не просто сягати кращого, а
значно випереджати світовий рівень, служити опти-
містичним прикладом реалізації імперативу виживання
у сучасному турбулентному кризовому світі, стати ба-
жаним прикладом для зростання добробуту всього на-
селення Землі. Людяні цінності, величні господарські
цілі, духовний настрій на краще майбутнє — запорука
відродження нашої прекрасної України.
Необхідність розробки та реалізації національної
відроджувальної стратегії духовно-ноосферо-сталого
господарського розвитку витікає з віри в український на-
род, яка коріниться в метафізичних засадах світорозу-
міння. Народи, як і особистості, мають своє моральнісне
завдання, свою історичну місію, яка закладена була у
моральнісному світопорядку. Український великий народ
має ще сказати своє слово у процесі служіння добру
і господарському розвитку. Таке служіння повинно
стати його великою ідеєю, що є проявом ідеї моральніс-
ного існування, ідеєю любові до своєї Батьківщини. В
цьому виражається духовний сенс людяних господарських
трансформацій, духовний сенс самореалізації свободо-
відповідальної творчої особистості. При цьому ми ма-
ємо необхідність зрозуміти і виходити з того, що за
поверхневими явищами грошово-речових відносин існує
сфера істинного духовного буття, сфера ідеального
світу, де панують Істина, Добро і Краса, які заплідню-
ють кожний свідомий вчинок господарюючої особис-
тості.
Для розуміння цього повинні відбутися радикаль-
ні зміни в освіті. Якщо ще недавно потрібно було ви-
кладати те, що сприяло подальшому розвитку існуючої
культури, котра опиралася на матеріалістичну діалек-
тику, логіку, науку, техніку, владу й насилля, й пев-
ний інституціональний релігійний догматизм, то зміна
свідомості задля виживання людського роду потребує
нової культури, дослідження і усвідомлення того, чим
є і чим оперує свідомість, тобто виявом того, що живе
в глибинах внутрішнього духовного світу кожної осо-
бистості. Перехід світопізнання в формат триалектики
дає змогу осягати цілісність світу і цілісність людини-
особистості. Її кожний свідомий вчинок повинен визна-
чатися свободою-відповідальністю за вчинене, а все це
має починатися з духовно-інтелектуального виховання і
фундаментальної освіти, формування нового людяного
світогляду.
У такому аспекті, як писав В. В. Налімов, «кож-
ний університет повинен мати своє обличчя, а кожний
його випускник повинен стати особистістю, яка вміє
думати і бути занепокоєною долею світу. Тоді й в
середню школу зможуть прийти учителі, які здатні
заохотити учнів до навчання. Престиж викладача
знову стане високим, як і раніше. Хочемо ми цього чи
ні, але майбутнє задає школа. Це потрібно визнати,
зрозуміти і осмислити» [3] (виділено мною — Г. З.).
На закінчення доцільно привести слова видат-
ного українського філософа Сергія Кримського про те, що
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
2021/№2 229
«як свідчить історія, з катастроф люди ніколи не вихо-
дили ціною одних лише економічних заходів. Тут необ-
хідно піднесення духу, пробудження граничних антропо-
логічних засад діяльності, творчий пафос великої куль-
тури» [16, с. 36]. Необхідним стає вибір цінностей, бо
саме він визначає суб’єктивні оцінки майбутнього.
Цінності людяності в жорстких умовах виживання
людства виходять на передній план розмислів. Саме лю-
дяність зараз стає тим фундаментальним чинником
життєдіяльності людини, через який можна (необ-
хідно!) примирити усі протиріччя заради майбутнього
людства.
Список використаних джерел
1. Фурсов Андрей. Жизнь и смерть капитализма.
«Академия Тринитаризма». Москва, Эл. № 77-6567,
публ. 27262, 30.07.2021.
2. Фурсов Андрей. Сумеют ли ультраглобалисты
навязать миру Новый Мировой Порядок? «Академия
Тринитаризма». Москва, Эл. № 77-6567, публ. 27270,
05.08.2021.
3. Налимов Василий: Экзистенциальный вакуум
и пути его преодоления: на пороге третьего тысячеле-
тия. URL: http://eroskosmos.org/existential-vacuum-and-
ways-out/.
4. Гроф С., Ласло Э., Рассел П. Революция со-
знания: Трансатлантический диалог. Москва: ООО
«Издательство АСТ» и др., 2004. 248 с.
5. Дети как товар. Ольга Четверикова об образо-
вании для избранных и цифровой клетке для осталь-
ных. URL: https://narasputye.ru/archives/4749.
6. Задорожный Г. В. Гуманизм или Чело-Веч-
ность? Уномика о спасительном глобальном мировоз-
зрении (методологические очерки). Харьков: ВННОО,
2020. 124 с.
7. Задорожный Г. В. ДНБИКС-конвергенция
как возможность выживания человечества. Харьков:
ВННОО, 2021. 115 с.
8. Задорожний Г. В., Дуна Н. Г., Задорожна О. Г.
та ін. Особливості та перспективи Індустрії 4.0 в Ук-
раїні. Вісник економічної науки України. 2021. № 1 (40).
С. 159-179. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-
7206.2021.1(40).159-179.
9. Задорожный Г. В., Задорожная О. Г. Как
выживать человечеству? Уномика как судьбоносная
интегральная наука о спасительном развертывании че-
ловечности личности. Германия: Издательство
«LAMBERT Akademic Publiching». 237 с.
10. Задорожный Г. В., Задорожная О. Г. Уномика.
Пролегомены судьбоносной интегральной науки о
спасительном развертывании человечности. Харьков:
ХНУ имени В. Н. Каразина, 2019. 164 с.
11. Задорожний Г. В., Коврига О. В., Смоловик
В. В. Соціальне партерство — реальний шлях до від-
критого суспільства. Харьков: ХІБМ, 2000. 192 с.
12. Задорожный Г. В. Чело-Вечность как основа-
ние доверия и национального возрождения (избран-
ное). Харьков: ВННОО, 2020. 426 с.
13. Задорожный Г. В. Человекомерность как ос-
нование научной парадигмы выживания человечества.
Харьков: ВННОО, 2020. 126 с.
14. Капица С. Россию превращают в страну дура-
ков. Аргументы и факты. 2009. 9 сентбря. URL:
www.aif.ru/society/article/29249.
15. Катасонов В. Кризис современного экономи-
ческого образования как шанс на спасение человече-
ства. URL: http://ruskline.ru/2011/12/12/08/krizis_sov-
remennogo_ek.
16. Крымский С. Экспликация философских
смыслов. Москва: Идея-Пресс, 2006. 240 с.
17. Кутырёв В. А. От образования к о-програ-
ммированию (или как достичь передового уровня де-
градации человека). Философия хозяйства. 2016. № 5.
С. 174-184.
18. Четверикова Ольга. Враг зашел с тыла, пере-
стройка образования и воспитания в России сквозь
призму геополитики. Часть I. URL: www.russiapost.su.
19. Четверикова Ольга. Главная тайна Грефа.
URL: https://universe-tss.su/main/politika/russia/81841-
olga-chetverikova-glavnaja-tajna-grefa.html.
20. Четверикова Ольга. Идет тотальная пере-
стройка человека, или Что кроется за сетью программ
«Глобального образования». URL: http://www.русс
инфо.рф/archives/4615.
21. Четверикова Ольга. Путь к цифровому слабо-
умию начинается со школы. URL: https:
//www.business-gazeta.ru/article/443187.
22. Четверикова Ольга. Цели Глобального образо-
вания будущего. 29.03.2016. URL: http: //russnov.ru/
olga-chetverikova-celi-globalnogo-obrazovaniya-budushhe
go-29-03-2016/.
23. Осипов Ю. М. Сама себе цифра. Философия
хозяйства. 2019. № 2. С. 11-15.
24. Реалии Болонской системы в Европе. URL:
http://mtlru.com/?page_id=1588.
25. Самые современные и престижные школы
Англии полностью перешли на «советскую» систему
образования. URL: http://www.pravda-tv.ru/2018/11/
13/390703/samye-sovremennye-i-prestizhnye-shkoly-angli
i-polnostyu-pereshli-na-sovetskuyu-sistemu-obrazovaniya.
26. Сведенборг Э. О Небесах, о Мире духов и об
Аде. Мудрость Ангельская о Божественной Любви и
Божественной Мудрости. Москва: Изд-во Эксмо;
СПб.: Terra Fantastica, 2003.
27. Татур В. Ю. Геофашизм как идеал и высшая
стадия империализма. «Академия Тринитаризма». Мо-
сква, Эл № 77-6567, публ.10801, 07.11.2003.
References
1. Fursov, Andrey. (2021). Zhizn' i smert'
kapitalizma. «Akademiya Trinitarizma» [The life and death
of capitalism. "Academy of Trinitarianism"]. Moscow, El.
No. 77-6567, publ. 27262 [in Russian].
2. Fursov, Andrey. (2021). Sumeyut li ul'traglobalisty
navyazat' miru Novyy Mirovoy Poryadok? «Akademiya
Trinitarizma» [Will ultra-globalists be able to impose a
New World Order on the world? "Academy of
Trinitarianism"]. Moscow, El. No. 77-6567, publ. 27270
[in Russian].
3. Nalimov, Vasiliy: Ekzistentsial'nyy vakuum i puti
yego preodoleniya: na poroge tret'yego tysyacheletiya
[Existential vacuum and ways to overcome it: on the
threshold of the third millennium]. Retrieved from http:
//eroskosmos.org/existential-vacuum-and-ways-out/ [in
Russian].
4. Grof, S., Laslo, E., Rassel, P. (2004). Revolyutsiya
soznaniya: Transatlanticheskiy dialog [The Revolution of
Consciousness: A Transatlantic Dialogue]. Moscow, AST
Publishing House et al. 248 p. [in Russian].
5. Deti kak tovar. Ol'ga Chetverikova ob obrazovanii
dlya izbrannykh i tsifrovoy kletke dlya ostal'nykh [Children
as a commodity. Olga Chetverikova on education for the
elite and digital cage for the rest]. Retrieved from
https://narasputye.ru/archives/4749 [in Russian].
6. Zadorozhny, G. V. (2020). Gumanizm ili Chelo-
Vechnost'? Unomika o spasitel'nom global'nom miro-
vozzrenii (metodologicheskiye ocherki) [Humanism or
ЗАДОРОЖНИЙ Г. В.
230 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
Man-Eternity? Unomics about the saving global outlook
(methodological essays)]. Kharkiv, VNNOO [in Russian].
7. Zadorozhny, G. V. (2021). DNBIKS-konver-
gentsiya kak vozmozhnost' vyzhivaniya chelovechestva
[DNBIX-convergence as an opportunity for human
survival]. Kharkiv, VNNOO [in Russian].
8. Zadorozhny, G. V., Duna, N. G., Zadorozhna, O. G.
et al. (2021). Features and Prospects of Industry 4.0 in the
Economy of Ukraine (Scientific Review). Visnyk
ekonomichnoi nauky Ukrainy, 1 (40), рр. 159-179. DOI:
https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.1(40).159-179
[in Ukrainian].
9. Zadorozhny, G. V., Zadorozhnaya, O. G. Kak
vyzhivat' chelovechestvu? Unomika kak sud'bonosnaya
integral'naya nauka o spasitel'nom razvertyvanii
chelovechnosti lichnosti [How to survive for humanity?
Unomics as a fateful integral science about the salvific
deployment of the humanity of the individual]. Germany.
LAMBERT Akademic Publiching. 237 р. [in Russian].
10. Zadorozhny, G. V., Zadorozhnaya, O. G. (2019).
Unomika. Prolegomeny sud'bonosnoy integral'noy nauki o
spasitel'nom razvertyvanii chelovechnosti [Unomika.
Prolegomena of the fateful integral science of the salvific
deployment of humanity]. Kharkiv, V. N. Karazin Kharkiv
National University. 164 p. [in Russian].
11. Zadorozhny, G. V., Kovryha, O. V., Smolo-
vyk, V. V. (2000). Sotsialne parterstvo — realnyi shliakh do
vidkrytoho suspilstva [Social partnership is a real way to an
open society]. Kharkiv, KhIBM. 192 р. [in Ukrainian].
12. Zadorozhny, G. V. (2020). Chelo-Vechnost' kak
osnovaniye doveriya i natsional'nogo vozrozhdeniya
(izbrannoye) [Chelo-Eternity as the basis of trust and
national revival (selected)]. Kharkiv, VNNOO. 426 p. [in
Russian].
13. Zadorozhny, G. V. (2020). Chelovekomernost'
kak osnovaniye nauchnoy paradigmy vyzhivaniya
chelovechestva [Human dimension as the basis of the
scientific paradigm of human survival]. Kharkiv, VNNOO.
126 p. [in Russian].
14. Kapitsa, S. (2009). Rossiyu prevrashchayut v
stranu durakov [Russia is being turned into a country of
fools]. Argumenty i fakty — Arguments and Facts, 9 Sep-
tember. Retrieved from www.aif.ru/society/article/29249
[in Russian].
15. Katasonov, V. Krizis sovremennogo ekonomi-
cheskogo obrazovaniya kak shans na spaseniye chelove-
chestva [The crisis of modern economic education as a
chance to save mankind]. Retrieved from http://rusk-
line.ru/2011/12/12/08/krizis_sovremennogo_ek [in
Russian].
16. Krymskiy, S. (2006). Eksplikatsiya filosofskikh
smyslov [Explication of philosophical meanings. Moscow,
Idea-Press.240 p. [in Russian].
17. Kutyrov, V. A. (2016). Ot obrazovaniya k o-
programmirovaniyu (ili kak dostich' peredovogo urovnya
degradatsii cheloveka) [From education to o-programming
(or how to achieve an advanced level of human
degradation)]. Filosofiya khozyaystva — Philosophy of
Economy, 5, рр. 174-184 [in Russian].
18. Chetverikova, Olga. Vrag zashel s tyla,
perestroyka obrazovaniya i vospitaniya v Rossii skvoz'
prizmu geopolitiki [The enemy entered from the rear, the
restructuring of education and upbringing in Russia
through the prism of geopolitics]. Part I. Retrieved from
www.russiapost.su [in Russian].
19. Chetverikova, Olga. Glavnaya tayna Grefa [Gref's
main secret]. Retrieved from https://universe-
tss.su/main/politika/russia/81841-olga-chetverikova-
glavnaja-tajna-grefa.html [in Russian].
20. Chetverikova, Olga. Idet total'naya perestroyka
cheloveka, ili Chto kroyetsya za set'yu programm «Global'-
nogo obrazovaniya» [There is a total restructuring of man,
or What is hidden behind the network of programs "Global
Education"]. Retrieved from http://www.русс инфо.рф/
archives/4615 [in Russian].
21. Chetverikova, Olga. Put' k tsifrovomu slaboumiyu
nachinayetsya so shkoly [The road to digital dementia starts
at school]. Retrieved from https: //www.business-
gazeta.ru/article/443187 [in Russian].
22. Chetverikova, Olga. (2016). Tseli Global'nogo
obrazovaniya budushchego [Goals of the Global Education
of the Future]. Retrieved from http: //russnov.ru/ olga-
chetverikova-celi-globalnogo-obrazovaniya-budushhe go-
29-03-2016/ [in Russian].
23. Osipov, Yu. M. (2019). Sama sebe tsifra [It is a
figure to itself]. Filosofiya khozyaystva — Economy
philosophy, 2, рр. 11-15 [in Russian].
24. Realii Bolonskoy sistemy v Yevrope [The realities
of the Bologna system in Europe]. Retrieved from
http://mtlru.com/?page_id=1588 [in Russian].
25. Samyye sovremennyye i prestizhnyye shkoly
Anglii polnost'yu pereshli na «sovetskuyu» sistemu
obrazovaniya [The most modern and prestigious schools in
England have completely switched to the "Soviet"
education system]. Retrieved from http://www.pravda-
tv.ru/2018/11/13/390703/samye-sovremennye-i-prestizh
nye-shkoly-anglii-polnostyu-pereshli-na-sovetskuyu-siste
mu-obrazovaniya [in Russian].
26. Swedenborg, E. (2003). O Nebesakh, o Mire
dukhov i ob Ade. Mudrost' Angel'skaya o Bozhestvennoy
Lyubvi i Bozhestvennoy Mudrosti [About Heaven, about
the World of Spirits and about Hell. Angelic Wisdom about
Divine Love and Divine Wisdom]. Moscow, Eksmo
Publishing House; SPb., Terra Fantastica [in Russian].
27. Tatur, V. Yu. (2003). Geofashizm kak ideal i
vysshaya stadiya imperializma. «Akademiya Trinitarizma»
[Geofascism as an ideal and the highest stage of
imperialism. "Academy of Trinitarianism"]. Moscow, El.
No. 77-6567, publ. 10801 [in Russian].
Стаття надійшла до редакції 20.09.2021
Формат цитування:
Задорожний Г. В. Глобальна освіта і національна господарська еліта: методологічні засади осмислення
проблеми. Вісник економічної науки України. 2021. № 2 (41). С. 223-230. doi: https://doi.org/10.37405/1729-
7206.2021.2(41).223-230
Zadorozhny, G. V. (2021). Global Education and the National Economic Elite: Methodological Foundations for
Understanding the Problem. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (41), рр. 223-230. doi: https://doi.org/10.37405/1729-
7206.2021.2(41).223-230
|