Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності»
Пропозиції фахівців Інституту економіки промисловості НАН України підготовлено в рамках громадського обговорення проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності», запропонованого Міністерством освіти і науки України 13 жовтня 2021 р. на офіційному сайті (посилання: https://...
Gespeichert in:
| Datum: | 2021 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , , , , , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2021
|
| Schriftenreihe: | Вісник економічної науки України |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183672 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» / І.Ю. Підоричева, В.І. Ляшенко, В.П. Антонюк, Г.З. Шевцова, Н.В. Швець, А.І. Землянкін // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 231-235. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-183672 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1836722025-02-09T09:41:00Z Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» Замечания и предложения к проекту Закона Украины «Про поддержку и развитие инновационной деятельности» Comments and Suggestions to the Draft Law of Ukraine "On the Support and Development of Innovative Activity" Підоричева, І.Ю. Ляшенко, В.І. Антонюк, В.П. Шевцова, Г.З. Швець, Н.В. Землянкін, А.І. Дискусійний клуб Пропозиції фахівців Інституту економіки промисловості НАН України підготовлено в рамках громадського обговорення проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності», запропонованого Міністерством освіти і науки України 13 жовтня 2021 р. на офіційному сайті (посилання: https://mon.gov.ua/ua/news/gromadske-obgovorennya-za konoproyekt-shodo-pidtrimki-ta-rozvitku-innovacijnoyi-diyalnosti?fbclid=IwAR1TZx8pjHrpYmKglHDqRSPgSiLNumPKwx0NWXRstPleZxW4ERTU9sUmqXk). Обґрунтовано пропозиції щодо доопрацювання та удосконалення проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» у частині доповнення й редагування окремих його статей, усунення протиріч з іншими нормативно-правовими актами України. Пропозиції стосуються уточнення визначення термінів (стаття 1), повноважень органів законодавчої та виконавчої влади у сфері інноваційної діяльності (статті 3-13), елементів інноваційної інфраструктури (статті 14, 17-18), поняття, принципів, мети і завдань здійснення державної політики у сфері інноваційної діяльності (статті 24, 25), засад, принципів і методів державної підтримки інноваційної діяльності (статті 28, 29). Вказані пропозиції спрямовано на удосконалення інституціонального забезпечення розвитку інноваційної діяльності та формування дієвої національної інноваційної екосистеми України. Окремі зауваження та пропозиції було враховано Директоратом науки та інновацій МОН України при доопрацюванні вищезазначеного законопроєкту та оприлюднено на офіційному сайті за посиланням https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2021/11/11/Zvit.HO.proyekt.ZU-Pro.pidtr.rozv.innovats.diyal.11.11.pdf. Предложения специалистов Института экономики промышленности НАН Украины подготовлены в рамках общественного обсуждения проекта Закона Украины «Про поддержку и развитие инновационной деятельности», предложенного Министерством образования и науки Украины 13 октября 2021 г. на официальном сайте (ссылка: https://mon.gov.ua /ru/ news/ gromadske-obgovorennya-zakonoprojekt-shodo-pidtrimki-ta-rozvitku-innovacijnoyi-diyalnosti?fbclid=IwAR1TZx8pj HrpYmKglHDqRSPgSiLNumPKwx0NWXRstPleZxW4). Обоснованы предложения по доработке и усовершенствованию проекта Закона Украины «Про поддержку и развитие инновационной деятельности» в части дополнения и редактирования отдельных его статей, устранения противоречий с другими нормативно-правовыми актами Украины. Предложения касаются уточнения определения терминов (статья 1), полномочий органов законодательной и исполнительной власти в сфере инновационной деятельности (статьи 3-13), элементов инновационной инфраструктуры (статьи 14, 17-18), понятия, принципов, целей и задач осуществления государственной политики в сфере инновационной деятельности (статьи 24, 25), основ, принципов и методов государственной поддержки инновационной деятельности (статьи 28, 29). Указанные предложения направлены на усовершенствование институционального обеспечения развития инновационной деятельности и формирование действенной национальной инновационной экосистемы Украины. Отдельные замечания и предложения были учтены Директоратом науки и инноваций МОН Украины при доработке вышеупомянутого законопроекта и обнародованы на официальном сайте по ссылке https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2021/11/11/Zvit.HO.proyekt.ZU-Pro.pidtr.rozv.innovats.diyal.11.11.pdf. The proposals of the specialists of the Institute of Industrial Economics of the National Academy of Sciences of Ukraine were prepared within the framework of public discussion of the draft Law of Ukraine "On the Support and Development of Innovative Activity" proposed by the Ministry of Education and Science of Ukraine on October 13, 2021, on the official website (link: https://mon.gov.ua /ru/news/gromadske-obgovorennya-zakonoprojekt-shodo-pidtrimki-ta-rozvitku-innovacijnoyi-diyalnosti?fbclid=IwA R1TZx8pjHrpYmKglHDqRSPgSiLNumPKwx0NWXRstPleZxW4) Proposals for the revision and improvement of the draft Law of Ukraine "On the Support and Development of Innovative Activity" are substantiated in terms of supplementing and editing its articles, eliminating contradictions with other normative legal acts of Ukraine. The proposals relate to the clarification of the definition of terms (Article 1), the powers of the legislative and executive authorities in the field of innovation (Articles 3-13), elements of the innovation infrastructure (Articles 14, 17-18), the concept, principles, goals, and objectives of the implementation of state policy in the field of innovation (Articles 24, 25), the foundations, principles, and methods of state support for innovation (Articles 28, 29). These proposals are aimed at improving the institutional support for the development of innovative activities and the formation of an effective national innovation ecosystem in Ukraine. Certain comments and suggestions were taken into account by the Directorate of Science and Innovation of the Ministry of Education and Science of Ukraine when finalizing the above-mentioned draft law and made public on the official website at the link: https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2021/11/11/Zvit.HO.proyekt.ZU-Pro.pidtr.rozv.innovats.diyal.11.11.pdf. 2021 Article Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» / І.Ю. Підоричева, В.І. Ляшенко, В.П. Антонюк, Г.З. Шевцова, Н.В. Швець, А.І. Землянкін // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 231-235. — укр. 1729-7206 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).231-235 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183672 330.341.1 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Дискусійний клуб Дискусійний клуб |
| spellingShingle |
Дискусійний клуб Дискусійний клуб Підоричева, І.Ю. Ляшенко, В.І. Антонюк, В.П. Шевцова, Г.З. Швець, Н.В. Землянкін, А.І. Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» Вісник економічної науки України |
| description |
Пропозиції фахівців Інституту економіки промисловості НАН України підготовлено в рамках громадського обговорення проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності», запропонованого Міністерством освіти і науки України 13 жовтня 2021 р. на офіційному сайті (посилання: https://mon.gov.ua/ua/news/gromadske-obgovorennya-za konoproyekt-shodo-pidtrimki-ta-rozvitku-innovacijnoyi-diyalnosti?fbclid=IwAR1TZx8pjHrpYmKglHDqRSPgSiLNumPKwx0NWXRstPleZxW4ERTU9sUmqXk).
Обґрунтовано пропозиції щодо доопрацювання та удосконалення проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» у частині доповнення й редагування окремих його статей, усунення протиріч з іншими нормативно-правовими актами України. Пропозиції стосуються уточнення визначення термінів (стаття 1), повноважень органів законодавчої та виконавчої влади у сфері інноваційної діяльності (статті 3-13), елементів інноваційної інфраструктури (статті 14, 17-18), поняття, принципів, мети і завдань здійснення державної політики у сфері інноваційної діяльності (статті 24, 25), засад, принципів і методів державної підтримки інноваційної діяльності (статті 28, 29).
Вказані пропозиції спрямовано на удосконалення інституціонального забезпечення розвитку інноваційної діяльності та формування дієвої національної інноваційної екосистеми України.
Окремі зауваження та пропозиції було враховано Директоратом науки та інновацій МОН України при доопрацюванні вищезазначеного законопроєкту та оприлюднено на офіційному сайті за посиланням https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2021/11/11/Zvit.HO.proyekt.ZU-Pro.pidtr.rozv.innovats.diyal.11.11.pdf. |
| format |
Article |
| author |
Підоричева, І.Ю. Ляшенко, В.І. Антонюк, В.П. Шевцова, Г.З. Швець, Н.В. Землянкін, А.І. |
| author_facet |
Підоричева, І.Ю. Ляшенко, В.І. Антонюк, В.П. Шевцова, Г.З. Швець, Н.В. Землянкін, А.І. |
| author_sort |
Підоричева, І.Ю. |
| title |
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» |
| title_short |
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» |
| title_full |
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» |
| title_fullStr |
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» |
| title_full_unstemmed |
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» |
| title_sort |
зауваження та пропозиції до проєкту закону україни «про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» |
| publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
| publishDate |
2021 |
| topic_facet |
Дискусійний клуб |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/183672 |
| citation_txt |
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності» / І.Ю. Підоричева, В.І. Ляшенко, В.П. Антонюк, Г.З. Шевцова, Н.В. Швець, А.І. Землянкін // Вісник економічної науки України. — 2021. — № 2 (41). — С. 231-235. — укр. |
| series |
Вісник економічної науки України |
| work_keys_str_mv |
AT pídoričevaíû zauvažennâtapropozicíídoproêktuzakonuukraínipropídtrimkutarozvitokínnovacíjnoídíâlʹností AT lâšenkoví zauvažennâtapropozicíídoproêktuzakonuukraínipropídtrimkutarozvitokínnovacíjnoídíâlʹností AT antonûkvp zauvažennâtapropozicíídoproêktuzakonuukraínipropídtrimkutarozvitokínnovacíjnoídíâlʹností AT ševcovagz zauvažennâtapropozicíídoproêktuzakonuukraínipropídtrimkutarozvitokínnovacíjnoídíâlʹností AT švecʹnv zauvažennâtapropozicíídoproêktuzakonuukraínipropídtrimkutarozvitokínnovacíjnoídíâlʹností AT zemlânkínaí zauvažennâtapropozicíídoproêktuzakonuukraínipropídtrimkutarozvitokínnovacíjnoídíâlʹností AT pídoričevaíû zamečaniâipredloženiâkproektuzakonaukrainypropodderžkuirazvitieinnovacionnojdeâtelʹnosti AT lâšenkoví zamečaniâipredloženiâkproektuzakonaukrainypropodderžkuirazvitieinnovacionnojdeâtelʹnosti AT antonûkvp zamečaniâipredloženiâkproektuzakonaukrainypropodderžkuirazvitieinnovacionnojdeâtelʹnosti AT ševcovagz zamečaniâipredloženiâkproektuzakonaukrainypropodderžkuirazvitieinnovacionnojdeâtelʹnosti AT švecʹnv zamečaniâipredloženiâkproektuzakonaukrainypropodderžkuirazvitieinnovacionnojdeâtelʹnosti AT zemlânkínaí zamečaniâipredloženiâkproektuzakonaukrainypropodderžkuirazvitieinnovacionnojdeâtelʹnosti AT pídoričevaíû commentsandsuggestionstothedraftlawofukraineonthesupportanddevelopmentofinnovativeactivity AT lâšenkoví commentsandsuggestionstothedraftlawofukraineonthesupportanddevelopmentofinnovativeactivity AT antonûkvp commentsandsuggestionstothedraftlawofukraineonthesupportanddevelopmentofinnovativeactivity AT ševcovagz commentsandsuggestionstothedraftlawofukraineonthesupportanddevelopmentofinnovativeactivity AT švecʹnv commentsandsuggestionstothedraftlawofukraineonthesupportanddevelopmentofinnovativeactivity AT zemlânkínaí commentsandsuggestionstothedraftlawofukraineonthesupportanddevelopmentofinnovativeactivity |
| first_indexed |
2025-11-25T10:52:24Z |
| last_indexed |
2025-11-25T10:52:24Z |
| _version_ |
1849759311358590976 |
| fulltext |
2021/№2 231
ДИСКУСІЙНИЙ КЛУБ
УДК 330.341.1 DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).231-235
Ірина Юріївна Підоричева
д-р екон. наук,
ORCID 0000-0002-4622-8997
e-mail: pidoricheva@nas.gov.ua,
Вячеслав Іванович Ляшенко
д-р екон. наук, проф.
ORCID 0000-0001-6302-0605
e-mail: slaval.aenu@gmail.com,
Валентина Полікарпівна Антонюк
д-р екон. наук, проф.
ORCID 0000-0003-2100-7343
e-mail: antonukvp@gmail.com,
Ганна Зіївна Шевцова
д-р екон. наук, доц.
ORCID 0000-0003-3960-5296
е-mail: shevtsova_hanna@nas.gov.ua,
Наталія Вячеславівна Швець
канд. екон. наук, доц.
ORCID 0000-0003-1215-2397
е-mail: shvetsnnn@ukr.net,
Анатолій Іванович Землянкін
канд. екон. наук,
Інститут економіки промисловості НАН України, м. Київ
ЗАУВАЖЕННЯ ТА ПРОПОЗИЦІЇ ДО ПРОЄКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ
«ПРО ПІДТРИМКУ ТА РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»
Аналіз змісту проєкту Закону України «Про під-
тримку та розвиток інноваційної діяльності» вказує на
те, що він має недоліки, потребує доопрацювання та
удосконалення. Нижче наведено пропозиції та реко-
мендації до окремих статей законопроєкту щодо їх до-
повнення та редагування з відповідним обґрунтуван-
ням пропонованих змін1.
1. До Статті 1. Визначення термінів
1.1 З огляду на те, що різниця між бізнес-акселе-
ратором і бізнес-інкубатором у поданих визначеннях
прослідковується слабо та вони є майже дотичними,
пропонуємо такі формулювання цих термінів:
бізнес-акселератор — юридична особа (її струк-
турний підрозділ), яка пропонує стартапам, малим та
середнім підприємствам, фізичним особам-підприєм-
цям, що створюють та/або впроваджують інновації,
програму інтенсивного розвитку на будь-якій стадії роз-
витку інноваційного бізнесу шляхом надання консуль-
таційних послуг, фінансової підтримки, залучення
експертів та фахівців в обмін на частку капіталу компа-
нії з метою прискорення її розвитку та масштабу-
вання;
бізнес-інкубатор — юридична особа (її структур-
ний підрозділ), яка забезпечує умови для розвитку та
підтримки стартапів, малих та середніх підприємств,
фізичних осіб-підприємців та фізичних осіб, що ство-
рюють та/або впроваджують інновації, виключно на
початковій стадії їх розвитку шляхом надання офісних
площ на пільгових умовах, спеціалізованих послуг, бух-
галтерських та юридичних послуг з метою створення
сприятливих умов для їх подальшої ефективної діяль-
ності.
1.2 Пропонуємо розширити визначення іннова-
ційної інфраструктури, зокрема з урахуванням того,
що в проєкті Закону до складу елементів інноваційної
1 Усі доповнення чи зміни до статей законопроєкту
виділено жирним шрифтом з підкресленням.
інфраструктури включено технологічну платформу
(стаття 14, с. 11):
інноваційна інфраструктура — фізичні особи,
юридичні особи, їх підрозділи, сукупність суб’єктів
публічного і приватного права, які здійснюють інкуба-
цію, тестування, апробацію, просування на ринок інно-
вацій, полегшують комунікації між учасниками іннова-
ційних процесів, забезпечують розвиток і підтримку
інноваційної діяльності, зокрема, надають послуги
щодо створення інноваційного бізнесу та здійснення
інноваційної діяльності (фінансові, консультаційні,
маркетингові, інформаційно-комунікативні, юридич-
ні, освітні тощо), залучення фінансових ресурсів ін-
весторів та інститутів спільного інвестування, захисту
інтелектуальної власності та інші, які допомагають пере-
творювати ідеї та розробки в інноваційний бізнес.
1.3 Вважаємо наведене в статті 1 визначення
інноваційного кластеру некоректним. По-перше,
кластер як організаційне утворення відсутній у пере-
ліку організаційно-правових форм господарських
об’єднань підприємств у Господарському кодексі Ук-
раїни (стаття 120). По-друге, не можна розглядати
інноваційний кластер тільки як «…групу взаємо-
пов’язаних елементів інноваційної інфраструктури…».
Пропонуємо визначення, що міститься в стат-
ті 17 — Інноваційний парк (с. 14) четвертий абзац,
перенести у статтю 1 у такій редакції, виключивши
попереднє:
Інноваційний кластер — об’єднання взаємопов’яза-
них суб’єктів інноваційної діяльності, створене за тери-
торіальним принципом на локальному і регіональному
рівнях у певній галузі та/або з міжгалузевою взаємодією
з метою генерування, поширення та використання інно-
вацій.
В Україні можуть створюватися та функціонувати
всеукраїнські, регіональні, міжрегіональні та локальні
ПІДОРИЧЕВА І. Ю., ЛЯШЕНКО В. І., АНТОНЮК В. П. та ін.
232 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
інноваційні кластери з урахування рівня науково-тех-
нічного, інноваційного та промислового потенціалу.
1.4 При визначенні інноваційного проєкту ос-
новний наголос у проєкті Закону зроблено на комер-
ціалізації результатів науково-технічної діяльності, од-
нак інновації далеко не завжди є результатом дослід-
жень і розробок (ДіР). Як зазначається в Oslo Manual
2018
1, процес створення та впровадження інновацій
включає в себе різні види діяльності як безпосередньо
пов’язані з ДіР, так і не властиві їм безпосередньо,
тобто всі дослідницькі, фінансові, комерційні кроки,
які ведуть до здійснення інновацій.
З урахуванням зазначеного, пропонуємо допов-
нити визначення інноваційного проєкту таким чином:
інноваційний проєкт — проєкт, спрямований на
розроблення, створення та реалізацію інноваційної
продукції, організацію заходів та іншу діяльність,
пов’язану з дослідженнями і розробками, навчанням,
маркетингом, виробництвом, поширенням та різними ви-
дами допоміжної діяльності, що включає інформацію
про матеріально-технічні, фінансові, кадрові ресурси,
необхідні для його виконання.
1.5 Не зрозуміло наведене визначення терміну
«процес» (с. 3-4). Потребує уточнення вид процесу, що
мається на увазі, і відповідно до цього треба перегля-
нути зміст даного визначення.
1.6 Вважаємо наведене в статті 1 визначення
національної інноваційної екосистеми неточним,
оскільки розвиток інноваційної діяльності забезпечу-
ється не лише створенням та застосуванням наукових
знань та технологій як заявлено в проєкті Закону. До
того ж інноваційна екосистема не обмежується ви-
ключно інноваційною діяльністю. Вона передбачає
наявність чотирьох ключових вимірів: мети, сукуп-
ності її учасників (організацій), системи взаємозв’яз-
ків між ними та середовища їх діяльності.
Тому пропонуємо викласти визначення націо-
нальної інноваційної екосистеми у такій редакції:
національна інноваційна екосистема — мережа
об’єднаних стійкими взаємозв’язками організацій та ін-
дивідів із різними компетенціями і ролями, які функ-
ціонують в національному інституціональному середо-
вищі під впливом бізнесового, регуляторного та іннова-
ційного середовищ, обмінюються знаннями та ресурсами,
розподіляють зобов’язання, ризики і вигоди у процесі
створення інновацій, у яких зацікавлені споживачі.
1.7 Керуючись всесвітньо відомими підходами до
визначення терміну «стартап» (зокрема, S. Blank, Euro-
pean Startup Network, Startup Ranking), пропонуємо
уточнити наведене на с. 4 формулювання стартапу:
стартап — незалежний суб’єкт господарювання
(фізична особа — підприємець або юридична особа
будь-якої організаційно-правової форми та форми
власності), який перебуває на стадії розвитку і будує
свій бізнес з використанням інноваційних ідей та/або на
основі сучасних проривних технологій, а також:
1 Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Report-
ing and Using Data on Innovation: 4th Ed. The Measurement
of Scientific, Technological and Innovation Activities /
OECD, Paris; Eurostat, Luxembourg, 2018. 258 р.
націлений на створення, удосконалення та розши-
рення інноваційної продукції з високим і швидким зрос-
танням;
і далі за текстом законопроєкту.
1.8 У наведеному на с. 4 визначенні спін-оф ком-
панії відображені не всі ключові риси таких компаній,
тому пропонуємо його розширити та викласти у такій
редакції:
спін-оф компанія — юридична особа (дочірня ком-
панія), утворена шляхом виділення в окремий бізнес про-
дукту (послуги), який не є основним для материнської
компанії, що здійснює інноваційну діяльність протя-
гом п’яти років з моменту його державної реєстрації
як юридичної особи, засновником (співзасновником,
учасником) якого є наукова установа/заклад вищої
освіти, або який отримав ліцензію на використання
технологій чи об’єктів права інтелектуальної влас-
ності, розроблених такою науковою установою/закла-
дом вищої освіти.
1.9 З урахуванням практики діяльності техноло-
гічних платформ в ЄС і запропонованого Європей-
ською Комісією трактування цього інструменту, про-
понуємо доповнити наведене на с. 4 проєкту Закону
визначення:
технологічна платформа – інструмент комунікації
та узгодження інтересів усіх заінтересованих сторін,
спрямований на активізацію спільних зусиль зі ство-
рення нових проривних технологій, інноваційної про-
дукції, залучення додаткових ресурсів для проведення
наукових досліджень і розробок, сприяння передачі
технології та інформації про такі технології через ін-
формаційні мережі з питань трансферу технологій та
створення нових ринків високотехнологічної продукції.
3. До Статті 5. Повноваження Кабінету Міністрів
України у сфері інноваційної діяльності
У п. 1 Кабінет Міністрів України як вищий орган
у системі органів виконавчої влади на с. 6 потрібно
виключити п. 9), оскільки він дублює п. 2).
4. Статті 3, 4, 5 потрібно узгодити: або мова йде
про інноваційну діяльність, або про науково-технічну
та інноваційну діяльність. У проєкті Закону повнова-
ження Верховної Ради України та Президента України
стосуються сфери інноваційної діяльності, а повнова-
ження Кабінету Міністрів України охоплюють на-
уково-технічну та інноваційну діяльність (с. 5-6).
5. До Статті 6. Повноваження центрального органу
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сферах освіти і науки …
Пропонується доповнити п. 6) і 7) та викласти їх
у такій редакції:
6) готує проєкт Державної стратегії розвитку
сфери інноваційної діяльності у тісній співпраці з ін-
шими органами державної влади та регіонального управ-
ління, науково-освітньою експертною спільнотою, бізне-
сом і представниками громадськості;
ПІДОРИЧЕВА І. Ю., ЛЯШЕНКО В. І., АНТОНЮК В. П. та ін.
2021/№2 233
7) розробляє План заходів з реалізації Державної
стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності у тіс-
ній співпраці з іншими органами державної влади та ре-
гіонального управління, науково-освітньою експертною
спільнотою, бізнесом і представниками громадськості.
6. До Статті 7. Повноваження центрального органу
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері інноваційної діяльності в
реальному секторі економіки
П. 5) п. 1 «забезпечує розвиток інноваційної сис-
теми» викладено некоректно. По-перше, проєкт За-
кону оперує поняттям національної інноваційної еко-
системи, а не «інноваційної системи». У Стратегії
розвитку сфери інноваційної діяльності на період до
2030 року мова також йде про національну іннова-
ційну екосистему, власне її розбудова і є метою Стра-
тегії. По-друге, не зрозумілим є посил щодо наділення
Міністерства економіки України повноваженням за-
безпечення розвитку національної інноваційної еко-
системи, оскільки таке завдання є комплексним і за-
лежить від скоординованої, системної, планомірної
роботи органів усіх гілок державної влади України.
Тому цей пункт потрібно або виключити, або пере-
формулювати.
У цілому стаття 7 потребує удосконалення та
більш розгорнутого викладення через надто поверх-
неві формулювання.
7. До Статті 8. Повноваження центрального органу
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну промислову політику …
Не зрозуміло, чому у п. 6) виокремлено Організа-
цію Об’єднаних Націй з промислового розвитку
(ЮНІДО). За такою логікою потрібно було включити
до відповідних пунктів статей 6 і 7 повноваження
МОН України щодо підтримки зв’язків з ЮНЕСКО, а
Міністерства економіки України — з ЮНКТАД.
8. До Статті 12. Повноваження Верховної Ради Ав-
тономної Республіки Крим, місцевих рад, Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконав-
чої влади у сфері інноваційної діяльності.
Викласти п. 3) (с. 10) у такій редакції:
залучають регіональні наукові установи та за-
клади вищої освіти, підприємства, установи і органі-
зації, розташовані на відповідній території, за їх зго-
дою, до розв’язання проблем інноваційного розвитку
регіонів та формування стратегій смартспеціалізації.
9. До Статті 13. Рада з розвитку інновацій:
У статтях 6-11 проєкту Закону зазначені повно-
важення центральних органів виконавчої влади, що
забезпечують формування та реалізацію державної
інноваційної політики у різних сферах. Водночас в
жодній статті не вказано, яка інституція буде здійсню-
вати координацію діяльності різних відомств задля за-
безпечення гармонізації усіх політик. Така функція, на
наш погляд, має бути покладена саме на Раду з роз-
витку інновацій. Задля цього необхідно доповнити
п. 1 статті 13 і викласти його у такій редакції:
Рада з розвитку інновацій є постійно діючим кон-
сультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів
України, що утворюється для дослідження проблем-
них питань, пов’язаних з реалізацією державної полі-
тики у сфері інноваційної діяльності, координації ро-
боти центральних органів виконавчої влади, забезпе-
чення ефективної взаємодії представників наукової
громадськості, інноваційних спільнот, законодавчої та
виконавчої влади, реального сектору економіки у
формуванні та реалізації єдиної державної політики у
сфері інноваційної діяльності.
10. До Статті 14. Елементи інноваційної інфра-
структури та статті 17. Інноваційний парк
До елементів інноваційної інфраструктури неко-
ректно відносити стартапи і спін-оф компанії, оскіль-
ки вони є «молодими» інноваційними компаніями і
самі потребують інфраструктурної підтримки.
Серед елементів інноваційної інфраструктури
значиться «4) інноваційний парк», проте у статті 1
відсутнє визначення цього терміну. Мова про іннова-
ційний парк йде у статті 17, але у ній наводиться
лише мета створення цієї інноваційної структури.
Перший абзац статті 17 на с. 13 потрібно ви-
ключити, оскільки він дублює п. 1 «Інноваційний парк
створюється …».
До інноваційної інфраструктури віднесено
«10) центр Індустрії 4.0», але у проєкті Закону немає
жодної згадки про цей центр, окрім як у статті 14. По-
трібно доповнити проєкт Закону окремою статтею про
такі центри, надавши їх визначення у статті 1.
Так само потребують визначення у статті 1
11) центр експертизи та оцінки науково-технічних та
інноваційних проєктів і 12) венчурний фонд. До речі,
у п. 16) мова йде по інститути спільного інвестування,
що власне і передбачає венчурне інвестування.
Потрібно уточнити, які саме установи відно-
сяться до фінансово-кредитних установ у сфері інно-
ваційної діяльності (п. 15).
В умовах необхідності підвищення активності та
присутності закладів вищої освіти та наукових установ
України в європейських програмах, а також конкурс-
ній тематиці науково-дослідних робіт МОН України,
НФД України, НАН України до переліку елементів
інноваційної інфраструктури важливо віднести підроз-
діли з питань управління проєктами (проєктні офіси),
утворені у закладах вищої освіти та наукових установах
як структури, призначені для нагромадження інтелек-
туального капіталу, пов’язаного з управлінням проєк-
тами організацій/установ.
Доцільно доповнити перелік елементів інновацій-
ної інфраструктури пунктом «інші суб’єкти інновацій-
ної інфраструктури», що узгоджуватиметься зі стат-
тею 20.
11. До Статті 16. Завдання бізнес-акселераторів та
бізнес-інкубаторів
У п. 4) використане поняття «мінімально життє-
здатний продукт» (MVP), яке має бути розкрито в
статті 1.
12. До Статті 18. Технологічна платформа
Викласти один із напрямів діяльності технологіч-
ної платформи (п. 3, с. 14), у такій редакції:
участь у формуванні загальнодержавних та ре-
гіональних пріоритетних напрямів наукової, науково-
технічної та інноваційної діяльності, а також розроб-
ленні стратегій смартспеціалізації.
ПІДОРИЧЕВА І. Ю., ЛЯШЕНКО В. І., АНТОНЮК В. П. та ін.
234 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ
Потребує уточнення організаційне та фінансове
забезпечення створення і подальшого функціонування
комунікаційного вебресурсу і проведення інформа-
ційно-комунікаційних заходів для реалізації цілей
технологічної платформи (п. 4, с. 15).
13. До Статті 24. Поняття та принципи здійснення
державної політики у сфері інноваційної діяльності
Більшість із наведених у статті принципів носять
загальний характер і опосередковано стосуються дер-
жавної політики у сфері інноваційної діяльності. Дер-
жавна інноваційна політика передусім має базуватися
на принципах:
наукової обґрунтованості — усі заходи у зазначеній
сфері повинні здійснюватися на основі наукового аналізу
стану, завдань і можливостей, врахування існуючих
трендів, передового досвіду, рекомендацій визнаних між-
народних та українських експертів;
стратегічного бачення і цілепокладання — мають
бути визначені чіткі стратегічні орієнтири інноваційного
розвитку України, виходячи із завдання подолання тех-
нологічної відсталості, на їх основі мають формуватися
всі завдання і заходи з підтримки та розвитку інновацій-
ної діяльності;
орієнтованості на сталий розвиток — усі заходи із
забезпечення інноваційного розвитку країни мають від-
повідати принципам економічної ефективності, соціаль-
ної орієнтованості, екологічності та національної без-
пеки;
державно-приватного партнерства — забезпечення
активної співпраці державних установ та бізнесу із залу-
ченням наукових, освітніх і громадських організацій у ви-
рішенні всіх питань і проблем інноваційного розвитку.
Цими принципами пропонуємо доповнити пере-
лік, наведений у п. 2.
Принцип «взаємодовіри» (с. 19) доцільно викла-
сти у такій редакції:
взаємодовіри – безумовному виконанні взятих на
себе зобов’язань державою та суб’єктами інноваційної
діяльності;
14. До Статті 25. Мета і завдання державної полі-
тики у сфері інноваційної діяльності
14.1 На нашу думку, мета сформульована при-
землено, без визначення ключових завдань інновацій-
ного розвитку України — підвищення технологічного
рівня економіки, її ефективності та конкурентоспро-
можності, що і є основою більш повного та якісного
задоволення економічних і соціальних потреб суспіль-
ства.
Пропонуємо таке визначення мети (п. 1, с. 20):
Метою державної політики у сфері інноваційної
діяльності є підвищення технологічного рівня економіки,
її ефективності і конкурентоспроможності для забезпе-
чення високої якості життя населення шляхом створення
сприятливих умов для активної інноваційної діяльності в
Україні, розвитку та ефективного використання націо-
нального інноваційного потенціалу.
14.2 Перелік завдань є не повним, деякі з них
дублюються. Тому пропонуємо такі доповнення і ре-
дагування:
Завдання 1), 8), 12) мають спільну направле-
ність, їх доцільно об’єднати і викласти у такій редакції:
формування системи заходів щодо стимулювання
активної та результативної інноваційної діяльності;
Оскільки у проєкті Закону залишився поза ува-
гою такий важливий вид інноваційної діяльності, як
винахідництво пропонуємо завдання під п. 4) ви-
класти у такій редакції:
сприяння розвитку системи освіти, спрямованої на
підготовку інноваторів, зокрема винахідників.
Пропонуємо доповнити перелік завдань такими
пунктами:
забезпечення системи заходів для акумулювання та
збільшення фінансових ресурсів, спрямованих на ДіР та
інновації, зокрема шляхом створення сприятливих умов
для залучення національних інвестицій та іноземного ка-
піталу;
впровадження пріоритетних заходів для активізації
інноваційної діяльності на державному, регіональному та
місцевому рівнях — національній системі ДіР та приват-
них підприємствах;
забезпечення використання широкого арсеналу ін-
струментів активізації інноваційної діяльності — прямих
і непрямих методів регулювання — у тому числі пов’яза-
них з податковим стимулюванням;
сприяння розробці дієвої системи страхування ри-
зиків інноваційної діяльності;
передбачення заходів щодо запобігання негативним
наслідкам від інноваційної діяльності на зайнятість та
стан навколишнього середовища.
15. До Статті 27. Стратегія розвитку сфери іннова-
ційної діяльності
У п. 1 зазначається, що Стратегія «розробляється
на період до п’яти років», що не узгоджується із го-
ризонтом планування схваленої Кабінетом Міністрів
України у 2019 р. Стратегії розвитку сфери інновацій-
ної діяльності на період до 2030 року. Тому доцільно у
п. 1 замість п’яти вказати десять років.
Статтю 27 потрібно доповнити пунктами, які ви-
значатимуть конкретні механізми фінансування Стра-
тегії, а також державні органи та особи, відповідальні
за її реалізацію.
16. До Статті 28. Мета, завдання, засади та прин-
ципи державної підтримки інноваційної діяльності
16.1 Вважаємо, що національна інноваційна еко-
система в Україні є, інша справа в тому, що вона пра-
цює неефективно, є розбалансованою зі слабкими
зв’язками між її складовими та несприятливим сере-
довищем, а тому потребує свого удосконалення та
розвитку. З цих позицій пропонуємо викласти перше
завдання п. 2 у такій редакції:
забезпечення розбудови дієвої національної іннова-
ційної екосистеми та її інтеграції у світовий науково-
інноваційний та європейський дослідницький та іннова-
ційний простори.
Таке формулювання узгоджуватиметься з метою
Стратегії розвитку сфери інноваційної діяльності
на період до 2030 року, а також відповідатиме євро-
інтеграційним прагненням України.
16.2 З огляду на те, що інноваційна діяльність не
обмежується лише виробництвом інноваційної про-
дукції, пропонуємо друге і четверте завдання п. 2 ви-
класти у такій редакції:
сприяння суб’єктам інноваційної діяльності у
введенні у господарський обіг інновацій;
ПІДОРИЧЕВА І. Ю., ЛЯШЕНКО В. І., АНТОНЮК В. П. та ін.
2021/№2 235
створення сприятливих умов для підвищення
продуктивності та конкурентоспроможності суб’єк-
тів інноваційної діяльності, у тому числі за рахунок
здійснення та впровадження інновацій.
16.3 Зважаючи на те, що в Україні діє Закон Ук-
раїни «Про державно-приватне партнерство», а не про
«Публічно-приватне партнерство», шосте завдання
п. 2 доцільно викласти у такій редакції:
сприяння розвитку державно-приватного парт-
нерства; (замість публічно-приватного партнерства).
16.4 У контексті сьомого завдання «підтримка
малого та середнього підприємництва у науково-ви-
робничій сфері, стартап та спін-оф компаній» потре-
бує конкретизації у статті 1, що мається на увазі під
науково-виробничою сферою.
17. До Статті 29. Методи державної підтримки
інноваційної діяльності
Ця стаття викладена надто узагальнено з простим
переліченням відомих методів прямого та непрямого
стимулювання інноваційної діяльності. Натомість,
вважаємо, що у ній потрібно прописати конкретні
економіко-правові заходи державного стимулювання
інноваційної діяльності на кшталт надання державної
підтримки суб’єктам інноваційної діяльності (на пе-
ріод не менше п’яти років), які реалізовуватимуть ін-
новаційні проєкти у вигляді звільнення від оподатку-
вання податком на прибуток підприємств і податком
на додану вартість.
Критично важливо узгодити прописані стимулю-
ючі економіко-правові заходи з Міністерством фінан-
сів України через невдалий досвід минулих років. Так,
у Законі України «Про інноваційну діяльність» редак-
ції 2002 р. статтями 21 і 22 передбачалося державне
податкове та митне стимулювання інновацій. Проте,
декілька років з дати прийняття закону вони відтермі-
новувалися, а у 2005 р. (за вимогою Міністерства фі-
нансів України) взагалі були виключені з Закону на
підставі начебто неефективності застосування подат-
кових і митних пільг для стимулювання інновацій,
хоча на практиці жодного разу вони так і не були за-
стосовані. У цьому проєкті Закону дуже важливо не
повторювати раніше зроблених помилок.
Стаття надійшла до редакції 19.11.2021
Формат цитування:
Підоричева І. Ю., Ляшенко В. І., Антонюк В. П., Шевцова Г. З., Швець Н. В., Землянкін А. І. Зауваження
та пропозиції до проєкту Закону України «Про підтримку та розвиток інноваційної діяльності». Вісник еконо-
мічної науки України. 2021. № 2 (41). С. 231-235. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).231-235
Pidorycheva, I. Yu., Liashenko, V. I., Antoniuk, V. P., Shevtsova, H. Z., Shvets, N. V., Zemliankin, A. I. (2021).
Comments and Suggestions to the Draft Law of Ukraine "On the Support and Development of Innovative Activity".
Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (41), рр. 231-235. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2021.2(41).231-235
|