Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)

Аналіз нормативно-законодавчої бази другої половини ХІХ — початку ХХ ст. засвідчив, що у Російській імперії ідея всебічного громадського контролю над освітою отримала досить обмежене практичне втілення, переважно у формі надання незначних наглядово-управлінських повноважень впливовим і заможним...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2017
Main Author: Милько, В.І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут історії України НАН України 2017
Series:Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/185626
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.) / В.І. Милько // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2017. — Вип. 27. — С. 217-227. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-185626
record_format dspace
fulltext
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1856262025-02-09T11:36:38Z Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.) Normative-legal regulation of public control by activity of Ukrainian educational establishments (second half of XIX — early XX century) Милько, В.І. Історія культури, науки та освіти Аналіз нормативно-законодавчої бази другої половини ХІХ — початку ХХ ст. засвідчив, що у Російській імперії ідея всебічного громадського контролю над освітою отримала досить обмежене практичне втілення, переважно у формі надання незначних наглядово-управлінських повноважень впливовим і заможним дворянам-поміщикам. Доведено, що більшу роль мало представництво земських та міських органів самоврядування у повітових й губернських училищних радах, а також окремих станів — у складі попечительських рад жіночих гімназій. Втім, на кожному вищому рівні освіти (починаючи із сільських шкіл і закінчуючи університетами) ступінь прямого впливу громадськості ставав все менш помітним, або взагалі був майже відсутній (наприклад, у вищій школі). Лише на початку ХХ ст., в умовах наростання революційних настроїв населення, уряд пішов на певні поступки щодо послаблення нагляду та контролю за діяльністю навчальних закладів — розширив склад педагогічних рад середніх навчальних закладів та дозволив створення батьківських комітетів. The analysis of normative-legislative base of the second half of the ХІХth and early ХХth centuries showed that in the Russian Empire, the idea of comprehensive public control over education acquired quite limited practical implementation. This is mainly about the providing insignificant supervisory and managerial powers to influential and wealthy nobles, landlords. It was proved that more significanin the countyce was representation of provincial and city self-government bodies in the county and provincial school councils, social classes in the board of trustees of women’s gymnasia. However, at each higher education level (ranging from rural schools to universities) the level of direct public influence became less noticeable or even was almost absent. Only in the conditions of an increase in the revolutionary mood of the population at the beginning of the twentieth century the government made concessions regarding the relaxation of supervision and control over the activities of educational institutions — expanded the composition of pedagogical councils of secondary schools and allowed the creation of parent committees. 2017 Article Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.) / В.І. Милько // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2017. — Вип. 27. — С. 217-227. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 2307-5791 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/185626 94(47)08: 37.014 uk Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст. application/pdf Інститут історії України НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Історія культури, науки та освіти
Історія культури, науки та освіти
spellingShingle Історія культури, науки та освіти
Історія культури, науки та освіти
Милько, В.І.
Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
description Аналіз нормативно-законодавчої бази другої половини ХІХ — початку ХХ ст. засвідчив, що у Російській імперії ідея всебічного громадського контролю над освітою отримала досить обмежене практичне втілення, переважно у формі надання незначних наглядово-управлінських повноважень впливовим і заможним дворянам-поміщикам. Доведено, що більшу роль мало представництво земських та міських органів самоврядування у повітових й губернських училищних радах, а також окремих станів — у складі попечительських рад жіночих гімназій. Втім, на кожному вищому рівні освіти (починаючи із сільських шкіл і закінчуючи університетами) ступінь прямого впливу громадськості ставав все менш помітним, або взагалі був майже відсутній (наприклад, у вищій школі). Лише на початку ХХ ст., в умовах наростання революційних настроїв населення, уряд пішов на певні поступки щодо послаблення нагляду та контролю за діяльністю навчальних закладів — розширив склад педагогічних рад середніх навчальних закладів та дозволив створення батьківських комітетів.
format Article
author Милько, В.І.
author_facet Милько, В.І.
author_sort Милько, В.І.
title Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
title_short Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
title_full Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
title_fullStr Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
title_full_unstemmed Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.)
title_sort нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів україни (друга половина хіх — початок хх ст.)
publisher Інститут історії України НАН України
publishDate 2017
topic_facet Історія культури, науки та освіти
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/185626
citation_txt Нормативно-правове регулювання громадського контролю за діяльністю навчальних закладів України (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.) / В.І. Милько // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2017. — Вип. 27. — С. 217-227. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.
series Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
work_keys_str_mv AT milʹkoví normativnopravoveregulûvannâgromadsʹkogokontrolûzadíâlʹnístûnavčalʹnihzakladívukraínidrugapolovinahíhpočatokhhst
AT milʹkoví normativelegalregulationofpubliccontrolbyactivityofukrainianeducationalestablishmentssecondhalfofxixearlyxxcentury
first_indexed 2025-11-25T22:15:26Z
last_indexed 2025-11-25T22:15:26Z
_version_ 1849802281854173184