Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України

Обґрунтовано інноваційний підхід до цільового стимулювання й удосконалено методику моніторингу результатів діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства, спрямованих на підвищення їх соціальноекономічної ефективності в національній економіці. Ключові слова: житлово-комунальні...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
Hauptverfasser: Брадул, С.В., Бєлєнцов, В.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2010
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/18729
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України / С.В. Брадул, В.М. Бєлєнцов // Економіка пром-сті. — 2010. — № 2. — С. 67-71. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-18729
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-187292025-02-09T11:26:09Z Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України Усовершенствование государственного регулирования деятельности поставщиков в сфере жилищно-коммунального хозяйства Украины Improving the state regulation of delivers’ work in the housing and communal facilities of Ukraine Брадул, С.В. Бєлєнцов, В.М. Промисловість: проблеми розвитку та управління Обґрунтовано інноваційний підхід до цільового стимулювання й удосконалено методику моніторингу результатів діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства, спрямованих на підвищення їх соціальноекономічної ефективності в національній економіці. Ключові слова: житлово-комунальні господарства, інноваційний підхід, постачальники, національна економіка. Обоснованы инновационный подход к целевому стимулированию и усовершенствована методика мониторинга результатов деятельности поставщиков в сфере жилищно-коммунального хозяйства, которые направлены на повышение их социально-экономической эффективности в национальной экономике. Ключевые слова: жилищно-коммунальные хозяйства, инновационный подход, поставщики, национальная экономика. The grounds are given for the innovative approach to target stimulation and the technique of monitoring the work of delivers in the housing and communal facilities of Ukraine. They are aimed at enhancement of their socio-economic efficiency in the national economy. Keywords: housing and communal facilities, innovative approach, delivers, national economy. 2010 Article Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України / С.В. Брадул, В.М. Бєлєнцов // Економіка пром-сті. — 2010. — № 2. — С. 67-71. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 1562-109Х https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/18729 uk application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Промисловість: проблеми розвитку та управління
Промисловість: проблеми розвитку та управління
spellingShingle Промисловість: проблеми розвитку та управління
Промисловість: проблеми розвитку та управління
Брадул, С.В.
Бєлєнцов, В.М.
Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України
description Обґрунтовано інноваційний підхід до цільового стимулювання й удосконалено методику моніторингу результатів діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства, спрямованих на підвищення їх соціальноекономічної ефективності в національній економіці. Ключові слова: житлово-комунальні господарства, інноваційний підхід, постачальники, національна економіка.
format Article
author Брадул, С.В.
Бєлєнцов, В.М.
author_facet Брадул, С.В.
Бєлєнцов, В.М.
author_sort Брадул, С.В.
title Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України
title_short Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України
title_full Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України
title_fullStr Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України
title_full_unstemmed Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України
title_sort удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства україни
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2010
topic_facet Промисловість: проблеми розвитку та управління
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/18729
citation_txt Удосконалення державного регулювання діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства України / С.В. Брадул, В.М. Бєлєнцов // Економіка пром-сті. — 2010. — № 2. — С. 67-71. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.
work_keys_str_mv AT bradulsv udoskonalennâderžavnogoregulûvannâdíâlʹnostípostačalʹnikívusferížitlovokomunalʹnogogospodarstvaukraíni
AT bêlêncovvm udoskonalennâderžavnogoregulûvannâdíâlʹnostípostačalʹnikívusferížitlovokomunalʹnogogospodarstvaukraíni
AT bradulsv usoveršenstvovaniegosudarstvennogoregulirovaniâdeâtelʹnostipostavŝikovvsferežiliŝnokommunalʹnogohozâjstvaukrainy
AT bêlêncovvm usoveršenstvovaniegosudarstvennogoregulirovaniâdeâtelʹnostipostavŝikovvsferežiliŝnokommunalʹnogohozâjstvaukrainy
AT bradulsv improvingthestateregulationofdeliversworkinthehousingandcommunalfacilitiesofukraine
AT bêlêncovvm improvingthestateregulationofdeliversworkinthehousingandcommunalfacilitiesofukraine
first_indexed 2025-11-25T21:30:36Z
last_indexed 2025-11-25T21:30:36Z
_version_ 1849799462327681024
fulltext С.В. Брадул, В.М. Бєлєнцов УДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПОСТАЧАЛЬНИКІВ У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ Важке економічне становище житлово- комунального господарства (ЖКГ) ускладнюється не тільки станом національної економіки України, але і природним монополізмом постачальників товарів і послуг у цій сфері (далі постачальників ЖКГ). Унаслідок неефективного регулювання їх діяльності з боку держави свої економічні проблеми постачальники ЖКГ перекладають на споживачів і державу, але їх діяльність, як правило, залишається неефективною. У результаті це перешкоджає не тільки соціаль- ному, але й економічному розвитку націона- льної економіки. На підставі Закону України «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 рр.» [1] Кабінетом Міністрів України розроблено комплекс першочергових заходів щодо реформування ЖКГ [2]. Проте реалізувати їх в умовах непрозорості й недостовірності інформації постачальників ЖКГ важко. Це перешкоджає і регулюванню їх діяльності з боку держави. Для вирішення зазначених проблем розроблено відповідну методику моніторингу [3], але вона базується тільки на суб’єктивних оцінках експертів у цілому про стан ЖКГ міст, які не враховують економічних показників діяльності постачальників. У результаті відсутні підстави для економічного регулювання їх діяльності, але саме на них мають базуватися нові підходи до державного регулювання соціально-економічної ефективності постачальників ЖКГ у рамках національної економіки. Метою статті є вдосконалення методів державного регулювання соціально-економіч- ної ефективності діяльності постачальників у сфері житлово-комунального господарства. Постачальники ЖКГ є природними монополістами на послуги з утримання будинків та споруд і прибудинкових територій, водопостачання і водовідведення, тепло-, газо- та електропостачання. Їх діяльність у цій сфері визначається Законом України «Про житлово-комунальні послуги». З боку держави регулювання діяльності постачальників ЖКГ здійснюють місцеві державні адміністрації [4]. Згідно із Розпорядженням Кабінету Мі- ністрів України «Про першочергові заходи щодо реформування житлово-комунального господарства» [2] державне регулювання у сфері ЖКГ спрямовано на: досягнення взаємної узгодженості ін- тересів споживачів (доступні ціни) і постачальників послуг (фінансові результати, привабливі для кредиторів і нових інвесторів); створення сприятливого режиму для функціонування і розвитку природних монополій на користь суспільства; визначення реальної структури тарифів на основі принципу ефективного і справедливого віднесення витрат на собівартість послуг для різних типів споживачів; стимулювання постачальників до скорочення витрат і зниження надмірної зайнятості, поліпшення якості й надійності обслуговування споживачів, підвищення ефективності інвестицій тощо; створення умов для розвитку конкуренції в тих межах, у яких вона можлива в існуючих економічних умовах (наприклад, забезпечення вільного й відкритого доступу конкурентів до інфраструктурних мереж). Проте реалізація наведених завдань ускладнюється об’єктивно існуючою супе- речністю між споживачами та постачальниками ЖКГ щодо вартості товарів і послуг. Відсутність ефективних методів державного регулювання в умовах їх природного монополізму призводить до ___________________________ © Брадул Сергій Володимирович – викладач; Бєлєнцов Володимир Миколайович – доктор економічних наук. Донецький державний університет управління. ISSN 1562-109X поглиблення суперечностей. Наприклад, унаслідок безпідставного підвищення тарифів зростає економічна ефективність постачальників ЖКГ, але знижується життєвий рівень населення і, як наслідок, соціальна ефективність національної економіки. На відміну від інших галузей націо- нальної економіки, формуванню тарифів у сфері ЖКГ властивий принцип суб’єктивіз- му. Наприклад, тарифи на електроенергію для населення є фіксованими й установлюються державою, а тарифи на воду і тепло регулюються органами місцевого самоуправління і відрізняються по областях, районах і містах. Зокрема, найнижчі тарифи на водопостачання у Києві. Але вартість послуг для споживачів у сфері ЖКГ визначається не тільки величиною тарифу, а й обсягом споживання, який нормується державою. Унаслідок завищення норм, наприклад на споживання води, вартість спожитої води значно зростає. Підвищення тарифів вигідне постачальникам ЖКГ, але крім суб’єктивних існують і об’єктивні умови їх завищення. У першу чергу, це комерційні втрати тепла, електроенергії та води внаслідок високого ступеня зносу передавальних пристроїв. Проте більшість постачальників отримані кошти від підвищення тарифів, як правило, не використовує для поліпшення їх стану. Між тим економічна ефективність діяльності постачальників ЖКГ визначається не тільки доходами від їх реалізації, але й відповідними витратами. Стимулювання їх зниження з боку держави є єдиним шляхом для вирішення вищезазначених протиріч. Стимулювання має бути цільовим, направленим на досягнення певних результатів, спрямованих не тільки на зростання економічної ефективності постачальників ЖКГ, але й на підвищення якості і зниження вартості послуг для населення. В умовах постійного дефіциту державного бюджету і бюджетів органів місцевого самоуправління єдиним джерелом стимулювання є доходи постачальників ЖКГ. Регулювати їх можна тільки шляхом зміни тарифів на послуги. Тому необхідне й упорядкування тарифів. Для упорядкування тарифів мають бути визначені їх гранично припустимі рівні − нижня і верхня межа тарифів, яка встановлюється державою й органами місцевого самоуправління. У рамках нижньої та верхньої межі тарифів стимулюється діяльність постачальників ЖКГ. Їх підвищення здійснюється за умови досягнення постачальником ЖКГ певних позитивних результатів. Якщо він їх не отримав, тарифи знижуються. Такий підхід адекватний завданню зі зворотним зв’язком, відомому як завдання адаптації [5]. Для вирішення такого завдання фак- тичні значення результатів діяльності постачальників ЖКГ мають постійно порівнюватись із базовими. Для цього необхідно здійснювати їх поточний моніторинг. Він має проводитися для постачальників послуг з утримання будинків та споруд і прибудинкових територій, водопостачання і водовідведення, тепло-, газо- та електропостачання, а порівняння результатів − здійснюватися лише в рамках одного виду економічної діяльності. Результати діяльності постачальників ЖКГ є наслідком дії різноманітних факторів і характеризуються відповідними факторними показниками. Якщо в результаті моніторингу обрати найкращі значення факторних показників, то їх сукупність буде характеризувати результати діяльності умовно-еталонного постачальника (УЕП) ЖКГ. Вони є базовими для аналізу, контролю і прийняття рішення з боку держави й органів місцевого самоуправління щодо стимулювання діяльності реальних постачальників ЖКГ. За результатами моніторингу визначаються такі показники: , 1, , 1,ijf i n j k  – абсолютний показник рейтингової оцінки за j -м факторним показником, який показує наближеність i -го постачальника ЖКГ до УЕП у балах (  0, 1̀ijf  ); , 1, ; 1,ijr i n j k  − відносний (ваговий) рейтинговий показник за j -м факторним показником, який визначає відстань i -го постачальника ЖКГ від УЕП за j -м факторним показником у відсотках (  0,1ijr  ); ikb − узагальнений показник рейтингової оцінки, який ураховує значущість факторних показників i -го постачальника ЖКГ, що визначені експертним шляхом. Він визначає його рейтингову оцінку за максимальним віддаленням від початку координат (факторних показників УЕП). Необхідність уведення такого показника з’являється з диференціацією сукупної оцінки постачальників ЖКГ. Найбільше значення показника відповідає найкращим результатам діяльності з постачання послуги у сфері ЖКГ; iR – загальна рейтингова оцінка і-го постачальника ЖКГ. Вона враховує значущість різноманітних показників за розрахунком рейтингової оцінки близькості до УЕП. Найбільший рейтинг має постачальник із мінімальним значенням загальної експертної оцінки. Для розрахунку абсолютного та віднос- ного показника рейтингової оцінки використовується нижченаведена методика. Перший крок. Експертним шляхом у рамках одного виду економічної діяльності n постачальників ЖКГ для k факторних по- казників ( jF ) визначаються значення їх рей- тингової оцінки ( ija ) і формується відпо- відний масив даних: 1 11 12 1 1 2 ( ; ;...; ), .... ( ; ;...; ). k n n n nk П a a a П a a a      (1) Другий крок. За кожним факторним показником ( jF ) знаходиться максимальне значення рейтингової оцінки, яке є відповідною характеристикою УЕП: 11 1 1(max ( ,..., ); ... max ( ,..., )).n k nkУЕП a a a a (2) Третій крок. За абсолютним показником рейтингової оцінки ( ijf ) визначається відстань постачальників ЖКГ від УЕП за кожним факторним показником ( jF ): 1 11 1 1 1 1 11 1 1 1 max( ,..., ) ,..., max( ,..., ) , ... max( ,..., ) ,..., max( ,..., ) . i n i ik k nk ik n n n nk k nk nk f a a a f a a a f a a a f a a a            (3) У результаті формується такий масив даних: 1 11 12 1 1 2 ( ; ;...; ), ... ( ; ;...; ). k n n n nk П f f f П f f f      (4) Четвертий крок. Визначаються і зводяться у табл. 1 значення відносних показників рейтингової оцінки постачальників ЖКГ ( ijr ) за кожним факторним показником ( jF ): 1 1 11 1 1 1 1 11 1 1 ,..., , max( ,..., ) max( ,..., ) ... ,..., . max( ,..., ) max( ,..., ) i ik i ik n k nk i nk n nk n k nk f fr r a a a a f fr r a a a a           (5) Таблиця 1 Відносні показники рейтингової оцінки факторних показників № з/п Підприємство ЖКГ Показники за факторами 1F … kF 1 1П 11r 1kr … … … … n nП 1nr nkr Для обчислення узагальнених показників рейтингової оцінки ( ikb ) додатково до значень рейтингової оцінки ( ija ) факторних показників ( jF ) розраховуються їх вагові коефіцієнти ( ijp ,   1 0,1 , 1 n ij ij j p p    ): max ij ij ij a p a  . (6) У табл. 2 формується відповідний масив даних комплексної оцінки факторних показників ( jF ). Для кожного i -го підприємства ЖКГ із використанням даних табл. 2 визначаються і зводяться у табл. 3 узагальнені показники рейтингової оцінки ( ikb ). 2 2 2 1 1 2 2 ... .ik i i i i ik ikb p a p a p a    (7) Таблиця 2 Рейтингові оцінки факторних показників Оцінки 1F 2F … kF Попередні оцінки 1ia 2ia … ika Вагові коефіцієнти 1ip 2ip … ikp Таблиця 3 Узагальнені показники рейтингової оцінки № з/п Підприємство ЖКГ Фактори 1F 2F … kF 1 1П 11b 12b … 1kb … … … … … … n nП 1nb 2nb … nkb Загальна рейтингова оцінка і-го постачальника ЖКГ ( iR ) здійснюється із використанням даних табл. 3 у такій послідов- ності [6]. Перший крок. За кожним показником ( ikb ) у стовпці ( jF ) знаходиться максимальне значення, яке є відповідним результатом ді- яльності УЕП: 11 1 1(max ( ,..., ); ...max ( ,..., ))n k nkУЕП b b b b . (8) Другий крок. Відносно показників УЕП визначаються і зводяться у табл. 4 стандартизовані значення ( ijx ) показників lkb : max ij ij nkk b x b  . (9) Таблиця 4 Стандартизовані показники рейтингових оцінок № з/п Підприємство ЖКГ Фактори 1F 2F … kF 1 1П 11x … … 1kx … … … … … … n nП 1nx … … nkx Третій крок. Для кожного і-го постачальника ЖКГ визначається значення рейтингової оцінки ( iR ):  2 1 1 k i ij j R x    . (10) Четвертий крок. Постачальники ЖКГ упорядковуються. Найбільший рейтинг має постачальник із мінімальним значенням iR . Наведений алгоритм рейтингової оцін- ки постачальників ЖКГ використовується як у статиці, так і в динаміці. У першому випадку показники рейтингових оцінок визначаються на кінець періоду, у другому − розраховуються як темпові коефіцієнти (темпи приросту, або темпи зростання) за співвідношення абсолютних значень показників рейтингових оцінок на кінець і початок аналітичного періоду. У комплексі така оцінка дозволяє контролювати результати функціонування і розвитку постачальників ЖКГ. На закінчення слід відзначити переваги наведеної методики моніторингу постачальників ЖКГ, оскільки: вона базується на комплексному, багатомірному підході до оцінки результатів діяльності; застосовується гнучкий обчислювальний алгоритм, який реалізує можливості економіко-математичної моделі на основі зрівняльної комплексної оцінки. використовуються результати відповід- ного виду економічної діяльності всіх поста- чальників ЖКГ у межах певної адміністра- тивної території, що робить моніторинг об’єктивним. Висновки. Таким чином, цільове стимулювання постачальників ЖКГ, що спрямоване на досягнення ними результатів діяльності умовно-еталонного підприємства, у комплексі з удосконаленою методикою моніторингу їх стану є інноваційним підхо- дом до державного регулювання їх діяльності. Однак його реалізація потребує оперативного отримання відповідної інформації. Це обумовлює необхідність створення певної інформаційно-аналітичної системи (ІАС) у відповідних установах органів місцевого самоуправління і державної влади, вимоги до якої наведені у роботі [7]. Науково-методичні основи її формування є напрямом подальших досліджень. Література 1. Закон України «Про Загальнодержав- ну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки» вiд 24 червня 2004 р., документ 1869-15, остання редакцiя вiд 11.07.2009 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/. 2. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про першочергові заходи щодо реформування житлово-комунального господарства» від 26.06.2006 р. № 363-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon. nau.ua/. 3. Методичні рекомендації щодо організації та проведення моніторингу цінової та тарифної політики на підприємствах жит- лово-комунального господарства, а також підприємствах газопостачання та електропостачання Донецької області / В.В. Дорофієнко, Н.Г. Насонкіна, В.В. Дорошенко, І.М. Осипенко. – Донецьк: ДонДУУ, 2006. – 59 с. 4. Закон України «Про місцеві державні адміністрації» від 9 квітня 1999 р., документ 586-14, остання редакцiя вiд 16.02.2010 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/. 5. Брадул С.В. Адаптивність у задачах державного управління енергозбереженням / С.В. Брадул, Е.І. Славенко // Менеджер. – 2006. – № 2. − С. 122-129. 6. Ободець Р.В. Організація та проведення моніторингу цінової та тарифної політики на підприємствах житлово-кому- нального господарства регіону / Р.В. Ободець, С.В. Брадул // Зб. наук. праць ДонГУУ, т. 8, серія «Державне управління», вип. 79 «Соціальний менеджмент і управління інформаційними процесами». – Донецьк, 2007. − С. 119-125. 7. Антонов Ю.С. Інформаційне забезпечення експертного аналізу стану підприємств ЖКГ / Ю.С. Антонов, С.В. Брадул, Е.І. Славенко // Вивчення та впровадження в Україні іноземного досвіду вдосконалення діяльності органів влади: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 6 груд. 2006 р.)  Полтава: РВЦ ПУСКУ, 2007.  С. 110-112.