Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії
Україна може вивчати та використовувати досвід Ірландії в майбутньому але при цьому враховувати, що Ірландія крана, яка довгий час не воювала, характер економічного розвитку має аграрний. Може ця інвестиційна політика підходити до областей з більшим аграрним ВРП, наприклад, Кіровоградська, Вінницька...
Збережено в:
| Дата: | 2022 |
|---|---|
| Автори: | , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2022
|
| Назва видання: | Економічний вісник Донбасу |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/189437 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії / Н.В. Осадча, А.І. Лук’янов // Економічний вісник Донбасу. — 2022. — № 3 (69). — С. 141-150. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-189437 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1894372025-02-23T18:20:08Z Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії Promoting Business Development and Attracting Investments: the Ireland Experience Осадча, Н.В. Лук’янов, А.І. Відновлення економіки Україна може вивчати та використовувати досвід Ірландії в майбутньому але при цьому враховувати, що Ірландія крана, яка довгий час не воювала, характер економічного розвитку має аграрний. Може ця інвестиційна політика підходити до областей з більшим аграрним ВРП, наприклад, Кіровоградська, Вінницька, Хмельницька області. Спочатку треба оцінити інвестиційну привабливість кожного регіону та визначити механізми залучення інвестицій. При цьому законодавча база потребує кардинальних змін з врахування існуючого Плану відновлення України та існуючих пріоритетів, можливостей. На першому етапі доцільно використовувати і досвід Ізраїля, який воює понад 20 років та розвинув воєнно-промисловий комплекс. Ukraine can study and use Ireland's experience in the future, but at the same time take into account that Ireland, which has not been at war for a long time, has an agrarian nature of economic development. This investment policy may be suitable for regions with a higher agricultural GRP, for example, Kirovohrad, Vinnytsia and Khmelnytskyi regions. First, it is necessary to assess the investment attractiveness of each region and determine the mechanisms for attracting investments. At the same time, the legislative framework needs coordinated changes taking into account the existing Recovery Plan of Ukraine and existing priorities and opportunities. At the first stage, it is advisable to use the experience of Israel, which has been at war for more than 20 years and has developed a military-industrial complex. 2022 Article Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії / Н.В. Осадча, А.І. Лук’янов // Економічний вісник Донбасу. — 2022. — № 3 (69). — С. 141-150. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. 1817-3772 DOI: 10.12958/1817-3772-2022-3(69)-141-150 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/189437 334:330.322+336.22(415) uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Відновлення економіки Відновлення економіки |
| spellingShingle |
Відновлення економіки Відновлення економіки Осадча, Н.В. Лук’янов, А.І. Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії Економічний вісник Донбасу |
| description |
Україна може вивчати та використовувати досвід Ірландії в майбутньому але при цьому враховувати, що Ірландія крана, яка довгий час не воювала, характер економічного розвитку має аграрний. Може ця інвестиційна політика підходити до областей з більшим аграрним ВРП, наприклад, Кіровоградська, Вінницька, Хмельницька області. Спочатку треба оцінити інвестиційну привабливість кожного регіону та визначити механізми залучення інвестицій. При цьому законодавча база потребує кардинальних змін з врахування існуючого Плану відновлення України та існуючих пріоритетів, можливостей. На першому етапі доцільно використовувати і досвід Ізраїля, який воює понад 20 років та розвинув воєнно-промисловий комплекс. |
| format |
Article |
| author |
Осадча, Н.В. Лук’янов, А.І. |
| author_facet |
Осадча, Н.В. Лук’янов, А.І. |
| author_sort |
Осадча, Н.В. |
| title |
Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії |
| title_short |
Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії |
| title_full |
Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії |
| title_fullStr |
Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії |
| title_full_unstemmed |
Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії |
| title_sort |
сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід ірландії |
| publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
| publishDate |
2022 |
| topic_facet |
Відновлення економіки |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/189437 |
| citation_txt |
Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії / Н.В. Осадча, А.І. Лук’янов // Економічний вісник Донбасу. — 2022. — № 3 (69). — С. 141-150. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
| series |
Економічний вісник Донбасу |
| work_keys_str_mv |
AT osadčanv spriânnârozvitkubíznesutazalučennûínvesticíjdosvídírlandíí AT lukânovaí spriânnârozvitkubíznesutazalučennûínvesticíjdosvídírlandíí AT osadčanv promotingbusinessdevelopmentandattractinginvestmentstheirelandexperience AT lukânovaí promotingbusinessdevelopmentandattractinginvestmentstheirelandexperience |
| first_indexed |
2025-11-24T09:25:55Z |
| last_indexed |
2025-11-24T09:25:55Z |
| _version_ |
1849663271022362624 |
| fulltext |
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
141
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2022-3(69)-141-150
УДК 334:330.322+336.22(415)
Н. В. Осадча,
доктор економічних наук, доцент,
ORCID 0000-0001-5066-2174,
e-mail: nosadcha@gmail.com,
А. І. Лук’янов,
аспірант,
ORCID 0000-0001-9473-327X,
e-mail: lukianov@gmail.com,
Інститут економіки промисловості НАН України, м. Київ
СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ ТА ЗАЛУЧЕННЮ ІНВЕСТИЦІЙ:
ДОСВІД ІРЛАНДІЇ
Вступ. Малий та середній бізнес (МСБ) відіграє
дуже важливу роль в економіці, його розвиток впли-
ває на економічний розвиток, на створення нових
робочих місць, на насичення ринку товарами, тобто
вирішує багато економічних, соціальних і інших
проблем. У європейських країнах, де МСБ забезпе-
чує до 65% ВВП, на його підтримку щорічно виділя-
ється 3% частини бюджету . Це зумовлено тим, що
поряд із соціально-економічною значущістю, малий
бізнес має низький ступінь життєздатності та є най-
більш вразливим до таких явищ, як інфляція, обме-
женість фінансових ресурсів, конкуренція великих
корпорацій тощо.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Пи-
тання підтримки малого підприємництва є досить
актуальним, адже саме цій проблемі належить низка
публікацій. Однак маловивченим є питання зару-
біжного досвіду для України. Серед українських
учених цю проблему досліджували С. Реверчук,
А. Вовчак, Л. Цимбал, В. Кіцак. На сучасному етапі
розвитку питанням формування позитивного інвес-
тиційного клімату держави присвячені праці бага-
тьох науковців, зокрема, В. Ляшенка, В. Панченка,
В. Галасюка, Ж. Поплавської Л. Самсоненка, В. По-
плавського, М. Гамова, М. Іванова, Н. Шлафман,
Н. Щербик, Я. Пушака, Т. Уманець та інших. При
цьому, недостатньо вивченим залишаються аспекти
інвестиційної привабливості регіонів, які виступа-
ють основними споживачами інвестицій, та їх еко-
номіко-соціальний потенціал, що впливає на рі-
шення інвесторів вкладати чи “виводити” інвести-
ційні ресурси за межі території. Часткові проблеми
формування інвестиційної привабливості регіонів,
розглядались в працях В. Артеменка, І. Крейдича,
В. Михайлової, Б. Губського, А. Готи. Питанням ви-
користання досвіду Ірландії для покращення інвес-
тиційної привабливості загалом приділялося мало
уваги
Мета статті. Обґрунтування можливості вико-
ристання досвіду Ірландії у повоєнному відновленні
економіки України та розробка рекомендацій щодо
зміни інвестиційної політики.
Результати дослідження. МСБ бізнес є най-
більш динамічною складовою ринкової економіки,
яка сприяє розвитку інноваційних процесів, зміц-
ненню економічного стану регіонів, збільшенню
кількості робочих місць, зростанню конкуренції, на-
повнення ринку товарами і послугами, які мають
значний попит у споживачів. Фінансове забезпе-
чення господарської діяльності на малих та середніх
підприємствах є найменш дослідженим питанням в
системі менеджменту реформованих вітчизняних
підприємств. Якщо у США близько 83%, а у Німеч-
чині понад 92% власників здійснюють планові пе-
редбачення, то у південному регіоні України за да-
ними вибіркового обстеження, їх чисельність стано-
вить лише 24 відсотки [3, c. 50].
Як показує досвід розвинених країн, малий біз-
нес там успішно розвивається тоді, коли він прово-
диться під патронатом держави: використовуються
бюджетні кошти, політичні важелі, спроможні залу-
чати кошти суб’єктів господарювання в малий біз-
нес [1-4]. Політика підтримки малого бізнесу в Єв-
ропі здійснюється через діяльність держав і через
спеціальні програми, які реалізуються під егідою
ЄС.
Фінансування заходів із підтримки малого біз-
несу здійснюється зі Структурних фондів Євро-
союзу, зокрема з Фонду регіонального розвитку, Со-
ціального фонду. На рівні держав фінансова допо-
мога забезпечується значними податковими піль-
гами в перші роки функціонування, кредитами на
пільгових умовах суб’єктам, орієнтованим на інно-
ваційну діяльність, охорону довкілля і екологічні
проєкти, функціонуючим у відсталих регіонах, під-
приємствам з високою соціальною значимістю. Слід
відзначити значний вклад уряду країн у фінансову
підтримку організацій, фондів, що допомагають
розвитку малого підприємництва. Ці фонди поділя-
ють на товариства спільного інвестування й това-
риства спільного гарантування. Активну роль у фі-
нансовому розвитку малих суб’єктів підприєм-
ництва також відіграють національні Торгівельно-
промислові палати, Асоціації малого бізнесу [5,
c. 237].
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
142
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
У скандинавських країнах основним «доно-
ром» фінансових «ін’єкцій» у мале підприємництво
є держава. Уряди цих країн надають субсидії та
прямі позики початківцям у малому бізнесі. Пер-
спективні та важливі проєкти на 50-75% можуть фі-
нансуватися за рахунок державних коштів. Зокрема,
наприклад, Ірландія деяким категоріям підприєм-
ців-початківців протягом року виплачує щомісячну
допомогу в 50 фунтів-стерлінгів [6, c. 281]. На реа-
лізацію нових проєктів і модернізацію підприємств
малого бізнесу виділяються пільгові кредити, за
ставкою майже вдвічі нижчою ніж ринкова. Пріори-
тетними напрямами розвитку малого бізнесу у Ве-
ликобританії є розробка спеціальних програм під-
тримки малого бізнесу
Цікава форма недержавної фінансової під-
тримки суб’єктів малого бізнесу має поширення в
Іспанії. Там створені товариства взаємного гаранту-
вання, що створюються за рахунок добровільних
внесків підприємців.
Мета таких товариств надання гарантій банкам
за своїх членів при отриманні кредитів. У випадку
нестачі власних коштів уряд Іспанії надає товарист-
вам фінансову допомогу. При накопиченні това-
риством певного капіталу, воно може перетворитись
у товариство взаємного фінансування, набуває ста-
тусу фінансової установи і займається прямим інве-
стуванням підприємницької діяльності [6, c. 345].
У США підтримка малого бізнесу відбувається
головним чином через дотації, прямі гарантовані по-
зики. Крім того на рівні штату реалізуються про-
грами підтримки малого бізнесу через залучення не-
державних коштів. У випадку неплатоспроможності
позичальника держава стовідсотково покриває зби-
тки. Гарантії держави зменшують ризик операцій
кредитно-фінансових установ, сприяють зацікавле-
ності кредиторів малого бізнесу.
Прикладом особливої ролі малого підприємни-
цтва у розвитку та відновлення національної еконо-
міки є Японія, де малий бізнес забезпечує біля 40%
промислового виробництва. Такі результати вда-
лося досягнути завдяки значній допомозі уряду, зо-
крема впровадженню спеціального оподаткування
для окремих видів діяльності; створенню Корпора-
ції страхування суб’єктів малого бізнесу, асоціації
гарантування кредитів; наданню пільгових кредитів,
гарантій, субсидій підприємствам на модернізацію
та удосконалення виробництва, реалізацію спільних
проєктів з університетами, інститутами щодо нових
розробок, розвиток легкої і харчової промисловості,
розробку нових продуктів і нових технологій, ство-
рення нових підприємств у відсталих регіонах. Крім
того, уряд забезпечує фінансування консультаційно-
інформаційної підтримки малого бізнесу, підгото-
вки кадрів [6, c. 379].
Також, у Японії створена Національна фінан-
сова корпорація, що здійснює фінансову підтримку
малих підприємств. Дворівнева система гарантій
кредитів – 52 префектурні недержавні асоціації кре-
дитної гарантії та державна корпорація зі страху-
вання кредиту – знижують ризик неповернення кре-
дитів. Держава бере на себе погашення майже всієї
суми боргу у випадку неплатоспроможності підпри-
ємця. Система фінансової допомоги побудована на
принципі зворотної залежності між розміром фірми
та державної допомоги. Тобто найбільшу підтримку
з боку держави отримують малі підприємства та під-
приємці-початківці.
Отже, аналізуючи досвід розвинутих країн, зо-
крема США, Японії та Великобританії, Італії та ін.
[2], можна зробити висновок, що нормативно-пра-
вове забезпечення фінансового планування у кожній
країні є належним чином відпрацьовано відповідно
до специфіки кожної країни.
Що ж стосується безпосередньо внутрішньо-
фірмового планування, то у зарубіжних компаніях
планування починається з визначення цілей і управ-
лінських завдань, що розв'язуються системою в кон-
кретній підприємницькій організації. Потім форму-
ються моделі верхнього рівня, тобто узагальнені мо-
делі процесів. На наступному етапі здійснення про-
єкту укрупнені блоки верхнього рівня деталізуються
за допомогою декомпозиції на більш низький рі-
вень. Формуються детальні моделі бізнес-процесів
планування, оперативного і бухгалтерського обліку,
аналізу та контролю управління. У підсумку ство-
рюється комплексна модель фінансового плану-
вання підприємства [5, c. 238].
Створені моделі пропонується документувати у
вигляді текстових звітів, які потім використову-
ються у процесі впровадження розроблених проце-
сів. При цьому змінюються повноваження і відпові-
дальність співробітників, розробляються (зміню-
ються) посадові інструкції, затверджуються типові
форми планових і звітних документів, упроваджу-
ється система документообігу.
На основі вищеописаного процесу планування
за кордоном загалом виділяють декілька видів пла-
нів малого та середнього бізнесу. Основу плану-
вання більшості середніх і дрібних підприємств
складають річні бюджети з їх подальшою деталіза-
цією у вигляді операційних бюджетів, що склада-
ються на квартал, місяць, тиждень. До них відно-
сять:
– Business Plan (бізнес-план) – формується на
один – три роки (часто з розбиттям по кварталах)
і уточнює джерела інвестицій, задає напрями роз-
витку виробничих потужностей, вимоги до персо-
налу, матеріальних і фінансових ресурсів. Включає
укрупнений план продажів в грошовому виразі;
– Sales and Operation Plan (план збуту і вироб-
ництва – портфель продукції) – формується на рік-
два, уточнює бізнес-плани.
– Сurrent Plan (поточний фінансовий план) –
включає деталізований план виробництва та прода-
жів [6, c.412].
Таким чином, видно, що у зарубіжних компа-
ніях внутрішньофірмове планування малих та се-
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
143
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
редніх підприємницьких структур відбувається до-
сить детально і систематизовано, оскільки розробля-
ють декілька видів планів за відповідною ієрархією.
Таке планування є достатньо трудомістким, але і до-
зволяє розробити більшу кількість варіантів роз-
витку підприємства за різних видів обставин. Це по-
яснюється прагматичністю підприємців, так і ви-
могливістю законодавства.
Цікавий досвід має Ірландська економіка, яка за
останні два десятиліття зробила серйозний прорив
(створивши собі значні конкурентні переваги) в
справі інтеграції у світові технологічні потоки. Ця
країна є найбільш вдалим зразком змішаного варіа-
нту інноваційного розвитку що поєднує грамотне
і ефективне державне регулювання і вільний розви-
ток приватного підприємництва, у тому числі ма-
лого інноваційного бізнесу.
У роки після Другої світової війни Ірландія по-
чала рухатися до більш відкритої економічної мо-
делі, віддаляючись від старої моделі, що характери-
зувалася індустріалізацією із заміною імпорту. У
рамках цього ширшого поштовху тодішній міністр
промисловості та торгівлі Деніел Морріссі запропо-
нував створити орган, який би консультував уряд з
промислової політики. Для виконання цієї ролі в
1949 році було створено Управління промислового
розвитку.
Починаючи з 1960-х років, Ірландія тримає
курс на розвиток сучасної економіки, що спирається
на високі технології. Основний пріоритет – еконо-
міка на базі знань. Цифрові технології являють со-
бою ключовий чинник в економічній еволюції Ір-
ландії. На початку XXI ст. у країні існує розгорнута
система підтримки компаній, що випускають про-
грамне забезпечення. Програмна галузь, – страте-
гічно важливий сектор економіки, – покладена в ос-
нову економічного курсу держави під назвою
«Кельтський тигр». Щорічний оборот ірландської
галузі програмного забезпечення становить близько
7,2 млрд дол. США. На цьому ринку працює понад
800 компаній. Біля 80% прибутків галузі програм-
ного забезпечення припадає на експорт (10 % екс-
порту країни). Ірландія є одним з найбільших експо-
ртерів програмного забезпечення у світі.
Зростання валового національного продукту в
Ірландії становило за період з 1995 по 2000 рік 9,7%
щорічно, що було зумовлено допомогою країні з
боку МВФ, а також ефективною макроекономічною
політикою і політикою в області зайнятості. Однак
та роль, яку грають в економіці Ірландії прямі інозе-
мні інвестиції в технологію, здатна викликати сер-
йозні ризики в умовах погіршання глобального еко-
номічного клімату.
У 1950-х роках Irish Development Agency (IDA)
сформулювала своє бачення «індустріалізації за за-
прошенням», яке започаткувало низьку систему
корпоративного оподаткування, яка залишається
чинною в Ірландії і в дійсний час [8]. Згідно зі стат-
тею в американському юридичному журналі за 1984
рік, IDA є «імовірно, найпотужнішим урядовим
агентством в Ірландії», оскільки воно «діє як коор-
динатор і лобіст з усіх питань, пов’язаних з вироб-
ництвом і сферами послуг, а також промисловою ін-
фраструктурою. IDA Ireland має велику глобальну
мережу філій/офісів у США, Європі та Азії.
Рисунок. Розвиток бізнесу в Ірландії (URL: https://www.cso.ie/en/index.html)
Слід зазначити що Ірландія суттєво відрізня-
ється від України в своєму економічному розвитку.
Ірландія – аграрно-індустріальна країна, що прогре-
сивно розвивається. Основні галузі промисловості:
комп'ютерна індустрія, текстильна, харчова, хі-
мічна, машинобудування, чорна металургія, фарма-
цевтична, скляна, нафтопереробна, гірнича (видобу-
ток торфу, поліметалічних руд та ін.), туризм. У
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
144
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
2020 році було створено 18 743 підприємства, тоді
як у 2019 році припинили діяльність 17 405 підпри-
ємств. На 50 найкращих підприємств нефінансової
економіки за ВДВ припадало 59,7% від загальної
ВДВ, 46,4% від загального обороту, незважаючи на
те, що вони мали лише 5,5% від загальної кількості
зайнятих.
Багатонаціональні корпорації з іноземним капі-
талом в Ірландії мали 457 990 співробітників із зага-
льним оборотом 581,9 млрд євро.
Ірландські транснаціональні корпорації за кор-
доном мали 1 200 342 особи, задіяні в іноземних фі-
ліях, і отримали оборот 237,7 млрд євро в 2020 році.
Сектор послуг мав найбільшу кількість залуче-
них осіб – 807 781 (47,4%), потім йдуть розподіл –
372 853 (21,9%), і промисловість – 260 660 (15,3%)
осіб.
На сектори будівництва та фінансів і страху-
вання було залучено 157 349 (9,2%) і 104 241 (6,1%)
осіб відповідно. Сектор будівництва становив най-
більшу кількість активних підприємств (62 664 ак-
тивних підприємства в 2020 році), за ним йшов про-
фесійний, науковий і технічний сектор з 46 742 ак-
тивними підприємствами. У 2020 році виробничий
сектор становив найбільшу кількість залучених осіб
(236 067 осіб), за ним йшов сектор роздрібної торгі-
влі з 224 934 залученими особами. Незважаючи
на те, що у 2020 році будівництво становило най-
більшу кількість активних підприємств за галу-
зями, воно було лише п’ятою за величиною галуззю
з точки зору зайнятості із загальною кількістю за-
йнятих у 2020 році 157 349 осіб. Найменше зайнятих
у 2020 році було у секторі добувної промисловості
(3014 осіб). Секторами з найменшою кількістю ак-
тивних підприємств були гірничодобувна промис-
ловість і виробництво електроенергії, газу, пари та
кондиціювання повітря з 452 і 760 підприємствами
відповідно. Виробничий сектор створив найбільшу
ВДВ в економіці нефінансового бізнесу Ірландії, яка
склала 123,3 млрд євро в 2020 році (44,7%).
У 2020 році сектор інформації та комунікацій
забезпечив другий за величиною внесок у ВДВ в Ір-
ландії – 61,4 млрд євро (22,3%).
У 2020 році в нефінансовій економіці Ірландії
було 291 489 підприємств.
Понад дві третини (68,4%) усіх осіб, зайнятих у
нефінансовій економіці Ірландії, були пов’язані з
малими та середніми підприємствами (МСП).
У сукупності 50 найбільших підприємств Ір-
ландії за валовою доданою вартістю (ВДВ) відпові-
дали за 59,7% усієї ВДВ у нефінансовій бізнес-еко-
номіці Ірландії у 2020 році. На відміну від цього, на
ці підприємства припадало 5,5% усіх залучених
осіб.
У 2020 році на сектор послуг припадало майже
половина (49,0%) усіх заробітних плат, виплачених
у нефінансовій економіці Ірландії.
Особи, зайняті в промисловому секторі, отри-
мували найвищу середню заробітну плату в Ірландії
в 2020 році – 53 755 євро.
Загальний оборот бізнес-економіки склав
816,0 млрд євро. Підприємства сфери послуг ста-
новлять 37,3% від цього загального обсягу, а під-
приємства промисловості – 36,7%.
Валова додана вартість (ВДВ) для бізнес-еко-
номіки становила 275,8 млрд євро, з яких валовий
операційний актив (GOS) становив 215,8 млрд євро,
а витрати на персонал становили 60,0 млрд євро.
Великі підприємства (із кількістю зайнятих 250
і більше осіб) становлять дві третини (65,5%) усієї
ВДВ в бізнес-економіці Ірландії та 58,1% обороту.
У 2020 році на сектор послуг припадало майже
половина (49,0%) усіх зарплат, виплачених у бізнес-
економіці Ірландії. Однак галуззю з найвищою се-
редньою заробітною платою в бізнес-економіці була
промисловість – 53 755 євро. У 2020 році в Ірландії
працювали 8 342 транснаціональні компанії з іно-
земною власністю, у яких працювало 457 990 осіб.
Оборот цих підприємств склав 581,9 млрд євро, а
ВДВ – 201,6 млрд євро.
Навпаки, було 283 147 ірландських підпри-
ємств, у яких працювало 1 140 653 особи. Їх оборот
склав 234,1 млрд євро, а ВДВ – 74,2 млрд євро.
Пандемія COVID-19 суттєво вплинула на ін-
декс роздрібних продажів (RSI) в Ірландії у 2020
році, причому найбільше сезонно скориговане мі-
сячне зниження обсягу роздрібних продажів у квітні
(-37,3%) було пов’язане з першим карантином, за
яким слідує різке відновлення в травні 2020 року
(+29,8%) і червні 2020 року (+36,6%), коли країна
знову відкрилася.
У 2020 році в Ірландії також значною мірою ви-
користовувалися схеми підтримки доходів, по-
в’язані з COVID-19. Наприклад, у квітні 2020 року
57,3% усіх підприємств мали персонал, який ско-
ристався принаймні однією з виплат на випадок
пандемії безробіття (PUP) або субсидії на заробітну
плату. Схеми (TWSS/EWSS)».
Хоча IDA отримує фінансування від держави
Ірландії (з витратами близько 56 млн євро у 2020
році), будучи автономною некомерційною держав-
ною організацією, вона підтримує власну незалежну
раду та управління. IDA Ireland уповноважена на-
давати гранти та фінансові стимули фірмам, які
приїжджають до Ірландії (виплативши 111 млн євро
у 2022 році).
Протягом десятиліть IDA успішно залучала
транснаціональні компанії до Ірландії. Станом на
2022 рік іноземні транснаціональні корпорації спла-
чують 71.2% усіх корпоративних податків Ірландії
[10], безпосередньо залучаючи 25% ірландської ро-
бочої сили [11], і відповідають за 51% несільського-
сподарської економічної доданої вартості в Ірландії
(40% доданої вартості в ірландських послугах і 76%
доданої вартості в ірландському виробництві). Вони
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
145
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
включають 10 із 20 найкращих фірм Ірландії (вклю-
чаючи інверсію податків). Ключовими «проданими
перевагами» були молода, англомовна, гнучка ро-
боча сила, потужна освітня система, комерційно
обізнані заклади третього рівня, розташування, яке
дозволяє легко експортувати в Європу, і можливість
використовувати європейські таланти на хвилі
Brexit і «ефект кластеризації» в певних промислових
і бізнес-секторах.
Уряд Ірландії надає велике значення розвитку
дослідницької і інноваційної діяльності з метою збе-
реження конкурентоспроможності економіки і по-
ліпшення рівня добробуту населення країни. Реалі-
зація інноваційної політики здійснюється відповід-
но до принципів Угоди з питань соціального парт-
нерства на період до 2016 р., діючої програми діяль-
ності Уряду, у виконання Національного плану роз-
витку 2007-2013 рр. і Стратегії з питань науки, тех-
нологій і інновацій 2014-2022 рр.
Слід зазначити що іноземні інвестиції не роз-
глядаються окремо в статистиці тому що не є голов-
ною метою розвитку країни. Велика частина згада-
ної суми призначається на реалізацію Стратегії з пи-
тань науки, технологій і інновацій 2014-2022 рр., ос-
новними цілями якої є:
1. Розвиток академічної бази і дослідницьких
програм; посилення наукового кадрового потен-
ціалу, в т.ч. в кількісному відношенні: шляхом до-
сягнення до 2022 р. показника підготовки близько
1000 в рік (збільшення удвічі кількості) докторів
наук в галузі науки і техніки.
2. Відкриття ряду установ підвищення кваліфі-
кації учених зокрема у сфері сучасних прикладних
технологій.
3. Комерціалізація функцій освітніх установ
третього рівня акредитації: економізує наукової дія-
льності, ноу-хау, патентів, продуктів інтелектуаль-
ної власності з метою практичного застосування
спеціалізованих досліджень.
4. Розвиток промислових досліджень в спів-
праці з університетами. Збільшення рівня щорічних
витрат бізнесу на дослідження і впровадження но-
вих технологій.
5. Здійснення секторальних досліджень у рам-
ках стратегічних технологічних платформ з метою
економічного і соціального прогресу. Застосування
результатів дослідницької діяльності шляхом реалі-
зації відповідної державної політики. Надання на
конкурсній основі грантів з метою стимулювання
досліджень в області соціальних, економічних, еко-
логічних потреб і охорони довкілля (зокрема, в об-
ласті охорони здоров'я розвитку села і сільського
господарства, енергетичній безпеці)
Ірландію критикували за те, що вона не змогла
завоювати суттєвий бізнес у Лондоні, особливо цін-
ний бізнес фінансових послуг, у результаті Brexitу.
Однак IDA приписують досягнення обмеженого ус-
піху в умовах дефіциту житла та інфраструктури та
регуляторних перешкод [23], а дослідження S&P
Global Market Intelligence показало, що Німеччина
та Ірландія були лідерами в залученні фінансового
бізнесу, який переїхав з Лондона. [26]
У бюджеті уряду Ірландії на 2019 рік IDA
Ireland було виділено 2 млн євро на підготовку до
Brexit та збільшення «глобального сліду» Ірландії.
Більшість іноземних транснаціональних корпо-
рацій в Ірландії також зосереджені в невеликій групі
дуже великих технологічних і наукових фірм. Ці
фірми мають «інтелектуальну власність», необхідну
для використання в Ірландії інструментів оподатку-
вання BEPS на основі інтелектуальної власності (які
мають ефективні ставки корпоративного податку в
Ірландії < 3%). Найбільша ірландська компанія
Apple опублікувала свою гігантську інверсію BEPS
у 2015 році (див. «економіку лепрекона»), тепер ста-
новить приблизно 25% ВВП Ірландії [27-39] Через
Apple Центральний банк Ірландії був змушений за-
мінити ВВП Ірландії модифікованим валовим на-
ціональним доходом (ВНД) [34].
Окрім вигідного використання в Ірландії ін-
струментів оподаткування BEPS на основі інтелек-
туальної власності та відносно низького податку на
прибуток підприємств, залишається низка інших
причин успіху IDA Ireland, зокрема англомовне
місце для залучення європейських талантів після
Brexit, висококваліфікована робоча сила та «ефект
кластеризації».
Після перегляду податкового кодексу США
відповідно до Закону про скорочення податків і ро-
бочих місць 2017 року та переходу на «територіа-
льну» систему було показано, що чисті ефективні
податкові ставки в США та Ірландії тепер майже од-
накові. Існує занепокоєння, чи не постраждає Ірлан-
дія в такому середовищі як з точки зору збереження
існуючих транснаціональних корпорацій США, так
і залучення нових. Це посилюється конкурентоспро-
можністю Ірландії середнього рівня в більшості ас-
пектів, не пов’язаних з оподаткуванням; країна за-
звичай позитивно оцінюється за легкість ведення
бізнесу, але інші аспекти вважаються менш успіш-
ними (див., наприклад, Звіт про глобальну конку-
рентоспроможність, де Ірландія зазвичай посідає 20-
25 місце у світовому рейтингу).
Прямі іноземні інвестиції (ПІІ) значною мірою
сприяють подальшій історії успіху Ірландії як неве-
ликої, орієнтованої на експорт економіки, орієнто-
ваної на зовнішнє середовище, що має додаткові
прямі та непрямі переваги для ширшої бізнес-еко-
системи. Компанії з прямими іноземними інвес-
тиціями безпосередньо працевлаштовують понад
275 000 осіб, а компанії, які підтримує IDA оголо-
сили про рекордну зайнятість у 2021 році. Крім того,
на компанії з прямими іноземними інвестиціями
припадає 80% надходжень корпоративного податку
та вони роблять значний внесок в ірландський екс-
порт.
Щороку Ernst & Young (EY) проводить опиту-
вання серед ключових осіб, які приймають рішення,
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
146
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
щоб оцінити привабливість Європи як інвестицій-
ного напрямку. Цього року EY Ireland доповнила це
дослідження опитуванням, щоб оцінити позицію Ір-
ландії по відношенню до наших європейських сусі-
дів і визначити ключові переваги, можливості та по-
тенційні ризики.
Результати показують, що Ірландія залиша-
ється одним із 10 найкращих місць Європи для ПІІ з
часткою ринку 3% усіх ПІІ інвестицій – 152 про-
єкти – у 2021 році згідно з даними EY European
Investment Monitor і залучає найбільшу кількість
проєктів на душу населення серед 10 найкращих.
Крім того, Дублін посідає четверте місце в Європі,
як привабливе місто для іноземних інвесторів про-
тягом наступних трьох років, з потрійним збільшен-
ням позитивних відгуків порівняно з 2020 роком.
Незважаючи на зустрічні вітри, спричинені ін-
фляцією, геополітикою, невизначеністю навколо
глобальної податкової реформи, результати опиту-
вання європейської привабливості показують, що
Ірландія продовжує перевищувати свою вагу в залу-
ченні прямих іноземних інвестицій.
Наслідки двох років інтенсивних глобальних
збоїв через пандемію COVID-19 та інші геополі-
тичні проблеми відчуваються в усьому світі: ескала-
ція цін на енергоносії, дефіцит товарів і ланцюжки
поставок перевернуті.
У роботі [34] досліджено, як керівники компа-
ній Ірландії реагують на відновлення пандемії, і про-
понуються дії, які допоможуть їм стимулювати зро-
стання в наступному році. Опитування CEO
Outlook, яке є частиною CEO Imperative Series, базу-
ється на загальній глобальній вибірці понад 2000
CEO у 51 країні. Дослідження було завершено на-
прикінці 2021 року до поточних глобальних збоїв.
Однак результати залишаються цінними та актуаль-
ними, оскільки вони виявляють перспективне мис-
лення серед керівників провідних ірландських орга-
нізацій, які дивляться за межі короткострокового
тиску та інвестують у створення довгострокової цін-
ності. Вони зосереджені на трансформації, пере-
завантажуючи свій радар ризиків і змінюючи свою
інвестиційну стратегію для зростання в мінливому
бізнес-ландшафті.
Майже всі опитані генеральні директори Ірлан-
дії (97%) сказали, що пандемія певним чином впли-
нула на їхню галузь, а 37% сказали, що вона карди-
нально змінила її на краще.
Економічна структура Ірландії перекошена в
бік секторів, які були відносно ефективними під час
пандемії, а саме інформаційно-комунікаційних тех-
нологій (ІКТ), наук про життя та агропродовольчої
промисловості. Зростання в Ірландії було одним із
найсильніших у світі, і це допомогло підприємствам
почуватися впевненіше та прийняти позитивні
зміни, які принесла пандемія щодо способів роботи,
впровадження технологій і гнучкості. Підвищити рі-
вень довіри також сприяла швидка та значна уря-
дова підтримка для захисту доходів і збереження
бізнесу, що допомогло пом’якшити негативні на-
слідки.
У світі, що постійно змінюється, бути гнучким
і шукати можливості є обов’язковим.
Ще до нинішніх глобальних зривів керівники
ірландських компаній пам’ятали про геополітичні
ризики, коли розглядали свої майбутні стратегії
зростання. Дійсно, посилення геополітичної напру-
женості, торгових конфліктів і протекціонізму 28%
генеральних директорів назвали найбільш критич-
ним ризиком для їхнього майбутнього зростання.
Потім послідували демографічні зміни та траєкторії
економічного зростання, які відзначили 21% респо-
ндентів. 73% ірландських генеральних директорів
сказали, що геополітичні виклики змушують їх ко-
ригувати свої стратегічні інвестиції. З них 45% за-
явили, що прискорюють транскордонні інвестиції.
У багатьох фінансових звітах Ірландія була по-
значена як податкова гавань або корпоративна по-
даткова гавань, і держава у відповідь відкинула ці
звинувачення. Ірландія входить до всіх академічних
списків "податкових гаваней", включаючи лідерів у
сфері оподаткування дослідження притулку та по-
даткові НУО.
Ірландські інструменти розмивання податкової
бази та переміщення прибутку дають деяким іно-
земним компаніям ефективні податкові ставки від
0% до 2,5% на глобальні прибутки, які перенаправ-
ляються до Ірландії через їхню мережу податкових
угод. Ефективна податкова ставка для іноземних
компаній становить 2,2–4,5%. Ірландії є найбіль-
шими у світі потоками BEPS, перевищують всю
систему Карибського басейну та штучно збільшу-
ють дефіцит торгівлі США та ЄС. Неоподатковувані
режими Ірландії дозволяють іноземним інвесторам
уникати ірландських податків на ірландські активи
та можуть поєднуватися з ірландськими інструмен-
тами BEPS для створення конфіденційних шляхів
виходу з ірландської системи корпоративного опо-
даткування. Оскільки ці структури внесено до бі-
лого списку ОЕСР, закони та нормативні акти Ірла-
ндії дозволяють використання положень щодо за-
хисту та конфіденційності даних, а також відмову
від подання публічних облікових записів, щоб при-
ховати їх вплив.
Ситуація в Ірландії пов’язана з політичними
компромісами, що випливають із історичної «все-
світньої» системи корпоративного оподаткування
США, яка зробила транснаціональні корпорації
США найбільшими користувачами податкових га-
ваней та інструментів BEPS у світі. Закон США про
скорочення податків і робочі місця 2017 року
("TCJA"), і перехід до гібридної "територіальної" си-
стеми оподаткування усунув необхідність у деяких
із цих компромісів. У 2018 році транснаціональні
компанії з високим рівнем права інтелектуальної
власності керувалися подібними ефективними по-
датковими ставками. Слабкість Ірландії в залученні
корпорацій із «територіальних» податкових систем
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
147
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
(була очевидною в тому, що вона не змогла залучити
робочі місця у сфері фінансових послуг (наприклад,
відсутність інвестиційних банків США чи фран-
шизи значних фінансових послуг).
Велике значення для створення інвестиційної
привабливості Ірландії є програма для інвесторів-
іммігрантів та релокації підприємств. Програма ін-
весторів-іммігрантів (IIP) – це шлях для громадян,
які не є членами ЄС, забезпечити дозвіл на іммігра-
цію в Ірландію на основі довгострокових інвестицій
суми грошей у проєкт, який був схвалений для цієї
мети Міністерством юстиції та іншими зацікавле-
ними сторонами уряду. IIP був введений урядом Ір-
ландії в 2012 році для заохочення внутрішніх інвес-
тицій для створення бізнесу та можливостей праце-
влаштування в державі. Програма призначена для
заохочення інвесторів та бізнес-професіоналів з-за
меж Європейської економічної зони, щоб скориста-
тися можливостями інвестування та розміщення
своїх бізнес-інтересів в Ірландії та придбати безпеч-
ний статус проживання в Ірландії. Заявниками на IIP
повинні бути особи з високим капіталом з особис-
тим багатством не менше 2 млн євро. IIP вимагає від
заявників інвестувати мінімум 1 млн євро протягом
як мінімум трьох років. Кошти, що використову-
ються для інвестування, повинні бути з власних ре-
сурсів заявника, а не фінансуватися за рахунок по-
зики або іншого такого об'єкта. IIP пропонує чотири
варіанти інвестування для потенційних інвесторів.
Інвестиції в підприємство: мінімум 1 млн євро,
інвестованих в ірландське підприємство на термін
не менше трьох років.
Інвестиційний фонд: Мінімум 1 млн євро ін-
вестовано в затверджений інвестиційний фонд на
термін не менше трьох років. Такі кошти повинні
бути затверджені та регульовані Центральним бан-
ком.
Інвестиційні трасти нерухомості: Мінімальні
інвестиції в розмірі 2 млн євро в будь-який ірланд-
ський REIT, який котирується на Ірландській фон-
довій біржі, на термін не менше трьох років.
Фонд: Мінімум 500 000 євро (або 400 000 євро,
де отримано 5 або більше заявок) благодійна по-
жертва на проєкт, який приносить суспільну ко-
ристь мистецтву, спорту, охороні здоров'я, культурі
або освіті в Ірландії.
Інвестори повинні відзначити, що ірландський
уряд не несе відповідальності за виконання інвести-
ції. Інвестиції є приватною справою між зацікавле-
ними сторонами, і інвестор, як і в будь-якому бізнес-
рішенні, зобов'язаний оцінити потенційний успіх
свого підприємства. Схвалення заявки в рамках IIP
не є схваленням конкретного проєкту. Це означає,
що інвестор був схвалений, а інвестиції відповіда-
ють цілям IIP.
Для того, щоб подати заявку в IIP, необхідно
відповідати таким критеріям: 1) Ви людина хоро-
шого характеру; 2) Ви не були засуджені за кримі-
нальний злочин у будь-якій юрисдикції; 3) У вас є
мінімальна чиста вартість 2 млн євро; 4) Ви зацікав-
лені в інвестуванні в один з чотирьох варіантів ін-
вестування, згаданих вище.
Міністр юстиції залишає за собою право вво-
дити переглянуті керівні принципи будь-яким спо-
собом, який вважається необхідним для забезпе-
чення найбільш ефективної, підзвітної та прозорої
роботи ІІП. Заявники та спонсори також повинні
знати, що Міністерство юстиції посилює процеси
належної перевірки, включаючи: 1) боротьба з від-
миванням грошей (AML); 2) знай свого клієнта
(KYC); 3) 3олітичні діячі (PEP).
Висновки. Україна може вивчати та викорис-
товувати досвід Ірландії в майбутньому але при
цьому враховувати, що Ірландія крана, яка довгий
час не воювала, характер економічного розвитку має
аграрний. Може ця інвестиційна політика підходити
до областей з більшим аграрним ВРП, наприклад,
Кіровоградська, Вінницька, Хмельницька області.
Спочатку треба оцінити інвестиційну привабливість
кожного регіону та визначити механізми залучення
інвестицій. При цьому законодавча база потребує
кардинальних змін з врахування існуючого Плану
відновлення України та існуючих пріоритетів, мож-
ливостей. На першому етапі доцільно використову-
вати і досвід Ізраїля, який воює понад 20 років та
розвинув воєнно-промисловий комплекс.
Література
1. IDA Ireland Statement. URL: https://www.idaireland.com/latest-news/press-release/ida-ireland-statement.
2. Entities audited by the Comptroller and Auditor General. Comptroller and Auditor General. (2008). URL: https://en.wikipe-
dia.org/wiki/IDA_Ireland.
3. Foreign Direct Investment in Ireland 2015. Central Statistics Office. URL:https://www.cso.ie/en/releasesandpublications/ep/p-
fdi/fdi2015/intro/.
4. International trade, foreign direct investment and global value chains: Ireland: Trade and investment statistical note. Organi-
sation for Economic Cooperation and Development (OECD). 2017. URL: https://www.oecd.org/investment/Guide-trade-investment-
statistical-country-notes.pdf.
5. IDA Ireland. Research and Innovation Observatory. European Commission. URL: https://data.jrc.ec.europa.eu/collection/id-
0113.
6. Ronan Lyons. (4 March 2016). Irish Economic History & Lessons for the Future. Dublin, Ireland. URL:
https://igees.gov.ie/wp-content/uploads/2016/03/Irish-Economic-History.pdf.
7. Donnelly, Paul. (2014). Institutionalising Industrial Development: The Cases of Ireland and Taiwan. Island v Empire: Taiwan,
Hong Kong, and Ireland in Comparative Perspective (invitation-only conference). Taipei, Taiwan (September 2014). URL:
https://arrow.tudublin.ie/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1135&context=buschmarcon.
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
148
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
8. Barry, Frank, Ó Fathartaigh, Mícheál. (2015). The Industrial Development Authority, 1949–58: establishment, evolution and
expansion of influence. Irish Historical Studies, Vol. 39 (155). Р 460–478. DOI: https://doi.org/10.1017/ihs.2014.4.
9. IDA Ireland. Annual Report$Accounts. 2017. URL: http://opac.oireachtas.ie/AWData/Library3/BEIdoclaid180618_
154411.pdf.
10. An Analysis of 2015 Corporation Tax Returns and 2016 Payments. Statistics & Economic Research Branch. 2017, April.
URL: https://www.revenue.ie/en/corporate/documents/research/corporation-tax-returns-2016.pdf.
11. Ireland. Trade and Statistical Note 2017. OECD. 2017. URL: https://www.oecd.org/investment/IRELAND-trade-investment-
statistical-country-note.pdf.
12. Heike Joebges. Crisis recovery in a country with a high presence of foreign owned companies – The case of Ireland. Ireland.
IMK Institute Berlin. 2017, January. URL: https://www.socialeurope.eu/wp-content/uploads/2017/01/p_imk_wp_ 175_2017.pdf.
13. Walsh, Keith. The Economic and Fiscal Contribution of US Investment in Ireland. Journal of the Statistical and Social In-
quiry Society of Ireland. 2010. Vol. XL. Р. 33–59. URL: http://www.tara.tcd.ie/bitstream/handle/2262/62344/walsh%20pdf.pdf. DOI:
https://doi.org/10.2139/ssrn.1806696.
14. William McBride. Tax Reform in the UK Reversed the Tide of Corporate Tax Inversions. Tax Foundation. 2014, 14 October.
URL: https://files.taxfoundation.org/legacy/docs/TaxFoundation_FF442.pdf.
15. How Tax Reform solved UK inversions. Tax Foundation. 2014, 14 October. URL: https://taxfoundation.org/tax-reform-uk-
corporate-tax-inversions/.
16. The United Kingdom's Experience with Inversions. Tax Foundation. 2016, 5 April. URL: https://taxfoundation.org/united-
kingdom-s-experience-inversions/.
17. A Territorial Tax System Would Create Jobs and Raise Wages for U.S. Workers. The Heritage Foundation. 2013, 12 Sep-
tember. URL: https://www.heritage.org/taxes/report/territorial-tax-system-would-create-jobs-and-raise-wages-us-workers.
18. How to stop the inversion perversion. The Economist. 2014, 26 July. URL: https://www.economist.com/leaders/2014/07/
26/how-to-stop-the-inversion-perversion.
19. Corporate Taxation in Ireland 2016. Industrial Development Authority (IDA). 2018. URL: https://www.idaireland.com/ID-
AIreland/media/docs/publications/Taxation_2016.pdf.
20. Ireland is the world's biggest corporate 'tax haven', say academics. Irish Times. 2018, 13 June. URL:
https://www.irishtimes.com/business/economy/ireland-is-the-world-s-biggest-corporate-tax-haven-say-academics-1.3528401.
21. State's 'Ireland House' in Tokyo to cost almost €23m: New building will be biggest ever capital investment by Department of
Foreign Affairs. Irish Times. 2018. 17 June. URL: https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/state-s-ireland-house-in-tokyo-
to-cost-almost-23m-1.3534038.
22. IDA Ireland: Annual Report & Accounts. IDA Ireland. 2018, 10 May. Р. 4. Archived (PDF) from the original on 15 June
2018. URL: https://www.idaireland.com/IDAIreland/media/docs/About-IDA/IDA_Annual_Report_ 2017.pdf.
23. Disappointing number of financials plan to come to Dublin post-Brexit. Irish Times. 2017, 28 December. URL:
https://www.irishtimes.com/business/financial-services/disappointing-number-of-financials-plan-to-come-to-dublin-post-brexit-
1.3327469.
24. Dublin trails Frankfurt and Paris in Brexit finance jobs race. Sunday Times. 2017, 19 September. URL:
https://www.thetimes.co.uk/article/dublin-trails-frankfurt-and-paris-in-brexit-finance-jobs-race-hgjrcgn5n/.
25. Lloyd's snubs Dublin for its EU base as the capital drops in world financial centre ranks. US insurance giant AIG also over-
looked Ireland for its regional HQ. FORA. 2017, 30 March. URL: https://fora.ie/lloyds-eu-base-dublin-brussels-3314567-Mar2017/.
26. Myles, Danielle. Germany, Ireland winning race for UK Brexit business. The Banker. 2018, 17 April. URL: https://www.the-
banker.com/Banker-Data/Bank-Trends/Germany-Ireland-winning-race-for-UK-Brexit-business.
27. Minister Humphreys announces record Budget allocation for her Department to help businesses get ready for Brexit, drive
regional growth and boost innovation. Department of Business, Enterprise and Innovation. 2018, 9 October. URL:
https://enterprise.gov.ie/en/news-and-events/department-news/2018/october/09102018.html.
28. Warning over a hanful of foreign multinationals paying 80pc of corporate tax. Irish Independent. 2017, 22 February. URL:
https://www.independent.ie/business/irish/warning-over-foreign-multinationals-paying-80pc-of-corporate-tax-35471213.html.
29. 20 multinationals paid half of all Corporation tax paid in 2016. RTE News. 2017, 21 June. URL: https://www.rte.ie/news/busi-
ness/2017/0621/884543-corporation.
30. Roughneen, Simon. Ireland has become a mecca for U.S. tech companies. Can Trump lure them home?. Los Angeles Times.
2018, 10 February. URL: https://www.latimes.com/world/europe/la-fg-ireland-economy-2017-story.html.
31. Creaner, Sinead. Why Ireland Attracts the World's MedTech. GetReskilled. 2015, 24 June. URL:
https://www.getreskilled.com/why-ireland-attracts-the-worlds-medtech/.
32. Reassessing the Beloved Double Irish Structure (as Single Malt) in Light of GILTI. Taxnotes. 2018, 23 April. URL:
https://www.scribd.com/document/379498913/Double-Irish-vs-Single-Irish-Post-the-Tax-Cuts-and-Jobs-Act-GILTI-leglislation.
33. U.S. Tax Cuts and Jobs Act: Winners and Losers. Taxnotes. 2018, 19 March. URL: https://ru.scribd.com/document/
379507225/TCJA-US-Multinationals-Winners-and-Losers#.
34. Warning that Ireland faces huge economic threat over corporate tax reliance - Troika chief. Mody says country won't be able
to cope with changes to tax regime. Irish Independent. 2018, 9 June. URL: https://www.independent.ie/business/irish/warning-that-
ireland-faces-huge-economic-threat-over-corporate-tax-reliance-troika-chief-36992083.html.
35. Dublin overtakes London in most expensive cities to live in. Irish Independent. 2018, 15 March. URL:
https://www.independent.ie/business/irish/dublin-overtakes-london-in-most-expensive-cities-to-live-in-36706907.html.
36. IDA warning on our competitiveness. Irish Independent. 2018, 7 May. URL: https://www.independent.ie/business/irish/ida-
warning-on-our-competitiveness-36879734.html.
37. Tight property supply constraints Dublin's Brexit appeal: Escalating prices and rents prompt anxiety about ability to draw
more business. Financial Times. 2018, 31 January. URL: https://www.ft.com/content/b4e15282-d44f-11e7-ae3e-563c04c5339a.
38. No Irish university in the world's top 100 as the country's higher education sector falls further in global rankings. Irish Inde-
pendent. 2018, 6 June. URL: https://www.independent.ie/irish-news/education/no-irish-university-in-the-worlds-top-100-as-the-
countrys-higher-education-sector-falls-further-in-global-rankings-36984680.html.
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
149
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
39. Beesley, Arthur. IDA Ireland aims to provide 80,000 jobs by 2019. The Irish Times. 2015, 26 February. URL:
https://www.irishtimes.com/business/economy/ida-ireland-aims-to-provide-80-000-jobs-by-2019-1.2117643.
40. Despite record jobs growth, IDA warns of risks, including Brexit and US tax changes. Raidió Teilifís Éireann. 2018, 4 Janu-
ary. URL: https://www.rte.ie/news/business/2018/0104/931022-ida-ireland-review/.
References
1. IDA Ireland Statement. Retrieved from https://www.idaireland.com/latest-news/press-release/ida-ireland-statement.
2. Entities audited by the Comptroller and Auditor General. Comptroller and Auditor General. (2008). Retrieved from
https://en.wikipedia.org/wiki/IDA_Ireland.
3. Foreign Direct Investment in Ireland 2015. Central Statistics Office. Retrieved from https://www.cso.ie/en/releasesandpubli-
cations/ep/p-fdi/fdi2015/intro/.
4. International trade, foreign direct investment and global value chains: Ireland: Trade and investment statistical note. Organi-
sation for Economic Cooperation and Development (OECD). 2017. Retrieved from https://www.oecd.org/investment/Guide-trade-
investment-statistical-country-notes.pdf.
5. IDA Ireland. Research and Innovation Observatory. European Commission. Retrieved from https://data.jrc.ec.europa.eu/col-
lection/id-0113.
6. Ronan Lyons. (4 March 2016). Irish Economic History & Lessons for the Future. Dublin, Ireland. Retrieved from
https://igees.gov.ie/wp-content/uploads/2016/03/Irish-Economic-History.pdf.
7. Donnelly, Paul. (2014). Institutionalising Industrial Development: The Cases of Ireland and Taiwan. Island v Empire: Taiwan,
Hong Kong, and Ireland in Comparative Perspective (invitation-only conference). Taipei, Taiwan (September 2014). Retrieved from
https://arrow.tudublin.ie/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1135&context=buschmarcon.
8. Barry, Frank, Ó Fathartaigh, Mícheál. (2015). The Industrial Development Authority, 1949–58: establishment, evolution and
expansion of influence. Irish Historical Studies, Vol. 39 (155). Р 460–478. DOI: https://doi.org/10.1017/ihs.2014.4.
9. IDA Ireland. Annual Report$Accounts. 2017. Retrieved from http://opac.oireachtas.ie/AWData/Library3/BEIdoclaid180618_
154411.pdf.
10. An Analysis of 2015 Corporation Tax Returns and 2016 Payments. (2017). Statistics & Economic Research Branch.
Retrieved from https://www.revenue.ie/en/corporate/documents/research/corporation-tax-returns-2016.pdf.
11. Ireland. Trade and Statistical Note 2017. (2017). OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/investment/IRELAND-trade-
investment-statistical-country-note.pdf.
12. Heike Joebges. (2017). Crisis recovery in a country with a high presence of foreign owned companies – The case of Ireland.
Ireland. IMK Institute Berlin. Retrieved from https://www.socialeurope.eu/wp-content/uploads/2017/01/p_imk_wp_ 175_2017.pdf.
13. Walsh, Keith. (2010). The Economic and Fiscal Contribution of US Investment in Ireland. Journal of the Statistical and
Social Inquiry Society of Ireland, Vol. XL, рр. 33–59. Retrieved from http://www.tara.tcd.ie/bitstream/handle/2262/62344/
walsh%20pdf.pdf. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1806696.
14. William McBride. (2014). Tax Reform in the UK Reversed the Tide of Corporate Tax Inversions. Tax Foundation, 14 Octo-
ber. Retrieved from https://files.taxfoundation.org/legacy/docs/TaxFoundation_FF442.pdf.
15. How Tax Reform solved UK inversions. (2014). Tax Foundation, 14 October. Retrieved from https://taxfoundation.org/tax-
reform-uk-corporate-tax-inversions/.
16. The United Kingdom's Experience with Inversions. (2016). Tax Foundation, 5 April. Retrieved from https://taxfounda-
tion.org/united-kingdom-s-experience-inversions/.
17. A Territorial Tax System Would Create Jobs and Raise Wages for U.S. Workers. (2013). The Heritage Foundation, 12 Sep-
tember. Retrieved from https://www.heritage.org/taxes/report/territorial-tax-system-would-create-jobs-and-raise-wages-us-workers.
18. How to stop the inversion perversion. (2014). The Economist, 26 July. Retrieved from
https://www.economist.com/leaders/2014/07/ 26/how-to-stop-the-inversion-perversion.
19. Corporate Taxation in Ireland 2016. (2018). Industrial Development Authority (IDA). Retrieved from https://www.idaire-
land.com/IDAIreland/media/docs/publications/Taxation_2016.pdf.
20. Ireland is the world's biggest corporate 'tax haven', say academics. (2018). Irish Times, 13 June. Retrieved from
https://www.irishtimes.com/business/economy/ireland-is-the-world-s-biggest-corporate-tax-haven-say-academics-1.3528401.
21. State's 'Ireland House' in Tokyo to cost almost €23m: New building will be biggest ever capital investment by Department of
Foreign Affairs. (2018). Irish Times, 17 June. Retrieved from https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/state-s-ireland-
house-in-tokyo-to-cost-almost-23m-1.3534038.
22. IDA Ireland: Annual Report & Accounts. (2018). IDA Ireland, 10 May, р. 4. Archived (PDF) from the original on 15 June
2018. Retrieved from https://www.idaireland.com/IDAIreland/media/docs/About-IDA/IDA_Annual_Report_2017.pdf.
23. Disappointing number of financials plan to come to Dublin post-Brexit. (2017). Irish Times, 28 December. Retrieved from
https://www.irishtimes.com/business/financial-services/disappointing-number-of-financials-plan-to-come-to-dublin-post-brexit-
1.3327469.
24. Dublin trails Frankfurt and Paris in Brexit finance jobs race. (2017). Sunday Times, 19 September. Retrieved from
https://www.thetimes.co.uk/article/dublin-trails-frankfurt-and-paris-in-brexit-finance-jobs-race-hgjrcgn5n/.
25. Lloyd's snubs Dublin for its EU base as the capital drops in world financial centre ranks. US insurance giant AIG also over-
looked Ireland for its regional HQ. (2017). FORA, 30 March. Retrieved from https://fora.ie/lloyds-eu-base-dublin-brussels-3314567-
Mar2017/.
26. Myles, Danielle. (2018). Germany, Ireland winning race for UK Brexit business. The Banker, 17 April. Retrieved from
https://www.thebanker.com/Banker-Data/Bank-Trends/Germany-Ireland-winning-race-for-UK-Brexit-business.
27. Minister Humphreys announces record Budget allocation for her Department to help businesses get ready for Brexit, drive
regional growth and boost innovation. (2018). Department of Business, Enterprise and Innovation, 9 October. Retrieved from
https://enterprise.gov.ie/en/news-and-events/department-news/2018/october/09102018.html.
28. Warning over a hanful of foreign multinationals paying 80pc of corporate tax (2017).. Irish Independent, 22 February.
Retrieved from https://www.independent.ie/business/irish/warning-over-foreign-multinationals-paying-80pc-of-corporate-tax-
35471213.html.
Н. В. Осадча, А. І. Лук’янов
150
Економічний вісник Донбасу № 3(69), 2022
29. 20 multinationals paid half of all Corporation tax paid in 2016. (2017). RTE News, 21 June. Retrieved from
https://www.rte.ie/news/business/2017/0621/884543-corporation.
30. Roughneen, Simon. (2018). Ireland has become a mecca for U.S. tech companies. Can Trump lure them home? Los Angeles
Times, 10 February. Retrieved from https://www.latimes.com/world/europe/la-fg-ireland-economy-2017-story.html.
31. Creaner, Sinead. Why Ireland Attracts the World's MedTech. (2015). GetReskilled, 24 June. Retrieved from
https://www.getreskilled.com/why-ireland-attracts-the-worlds-medtech/.
32. Reassessing the Beloved Double Irish Structure (as Single Malt) in Light of GILTI. (2018). Taxnotes, 23 April. Retrieved
from https://www.scribd.com/document/379498913/Double-Irish-vs-Single-Irish-Post-the-Tax-Cuts-and-Jobs-Act-GILTI-leglisla-
tion.
33. U.S. Tax Cuts and Jobs Act: Winners and Losers. (2018). Taxnotes, 19 March. Retrieved from
https://ru.scribd.com/document/ 379507225/TCJA-US-Multinationals-Winners-and-Losers#.
34. Warning that Ireland faces huge economic threat over corporate tax reliance – Troika chief. Mody says country won't be able
to cope with changes to tax regime. (2018). Irish Independent, 9 June. Retrieved from
https://www.independent.ie/business/irish/warning-that-ireland-faces-huge-economic-threat-over-corporate-tax-reliance-troika-chief-
36992083.html.
35. Dublin overtakes London in most expensive cities to live in. (2018). Irish Independent, 15 March. Retrieved from
https://www.independent.ie/business/irish/dublin-overtakes-london-in-most-expensive-cities-to-live-in-36706907.html.
36. IDA warning on our competitiveness. (2018). Irish Independent, 7 May. Retrieved from
https://www.independent.ie/business/irish/ida-warning-on-our-competitiveness-36879734.html.
37. Tight property supply constraints Dublin's Brexit appeal: Escalating prices and rents prompt anxiety about ability to draw
more business. (2018). Financial Times, 31 January. Retrieved from https://www.ft.com/content/b4e15282-d44f-11e7-ae3e-
563c04c5339a.
38. No Irish university in the world's top 100 as the country's higher education sector falls further in global rankings. (2018).
Irish Independent, 6 June. Retrieved from https://www.independent.ie/irish-news/education/no-irish-university-in-the-worlds-top-100-
as-the-countrys-higher-education-sector-falls-further-in-global-rankings-36984680.html.
39. Beesley, Arthur. (2015). IDA Ireland aims to provide 80,000 jobs by 2019. The Irish Times, 26 February. Retrieved from
https://www.irishtimes.com/business/economy/ida-ireland-aims-to-provide-80-000-jobs-by-2019-1.2117643.
40. Despite record jobs growth, IDA warns of risks, including Brexit and US tax changes. (2018). Raidió Teilifís Éireann,
4 January. Retrieved from https://www.rte.ie/news/business/2018/0104/931022-ida-ireland-review/.
Осадча Н. В., Лук’янов А. І. Сприяння розвитку бізнесу та залученню інвестицій: досвід Ірландії
Україна може вивчати та використовувати досвід Ірландії в майбутньому але при цьому враховувати, що Ірландія крана,
яка довгий час не воювала, характер економічного розвитку має аграрний. Може ця інвестиційна політика підходити до об-
ластей з більшим аграрним ВРП, наприклад, Кіровоградська, Вінницька, Хмельницька області. Спочатку треба оцінити інве-
стиційну привабливість кожного регіону та визначити механізми залучення інвестицій. При цьому законодавча база потребує
кардинальних змін з врахування існуючого Плану відновлення України та існуючих пріоритетів, можливостей. На першому
етапі доцільно використовувати і досвід Ізраїля, який воює понад 20 років та розвинув воєнно-промисловий комплекс.
Ключові слова: малий бізнес, податки, інвестиції, економіка, план.
Osadcha N., Lukianov A. Promoting Business Development and Attracting Investments: the Ireland Experience
Ukraine can study and use Ireland's experience in the future, but at the same time take into account that Ireland, which has not
been at war for a long time, has an agrarian nature of economic development. This investment policy may be suitable for regions with
a higher agricultural GRP, for example, Kirovohrad, Vinnytsia and Khmelnytskyi regions. First, it is necessary to assess the investment
attractiveness of each region and determine the mechanisms for attracting investments. At the same time, the legislative framework
needs coordinated changes taking into account the existing Recovery Plan of Ukraine and existing priorities and opportunities. At the
first stage, it is advisable to use the experience of Israel, which has been at war for more than 20 years and has developed a military-
industrial complex.
Keywords: small business, taxes, investments, economics, plan.
Стаття надійшла до редакції 10.08.2022
|