Імагологічні студії Дмитра Наливайка

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2019
Main Author: Брайко, О.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2019
Series:Слово і Час
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/190066
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Імагологічні студії Дмитра Наливайка / О.В. Брайко // Слово і Час. — 2019. — № 11. — С. 22-24. — Бібліогр.: 3 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-190066
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1900662025-02-10T01:15:00Z Імагологічні студії Дмитра Наливайка Imagological Studies of Dmytro Nalyvaiko Брайко, О.В. Дати 2019 Article Імагологічні студії Дмитра Наливайка / О.В. Брайко // Слово і Час. — 2019. — № 11. — С. 22-24. — Бібліогр.: 3 назв. — укp. 0236-1477 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/190066 uk Слово і Час application/pdf Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Дати
Дати
spellingShingle Дати
Дати
Брайко, О.В.
Імагологічні студії Дмитра Наливайка
Слово і Час
format Article
author Брайко, О.В.
author_facet Брайко, О.В.
author_sort Брайко, О.В.
title Імагологічні студії Дмитра Наливайка
title_short Імагологічні студії Дмитра Наливайка
title_full Імагологічні студії Дмитра Наливайка
title_fullStr Імагологічні студії Дмитра Наливайка
title_full_unstemmed Імагологічні студії Дмитра Наливайка
title_sort імагологічні студії дмитра наливайка
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2019
topic_facet Дати
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/190066
citation_txt Імагологічні студії Дмитра Наливайка / О.В. Брайко // Слово і Час. — 2019. — № 11. — С. 22-24. — Бібліогр.: 3 назв. — укp.
series Слово і Час
work_keys_str_mv AT braikoov ímagologíčnístudíídmitranalivaika
AT braikoov imagologicalstudiesofdmytronalyvaiko
first_indexed 2025-12-02T10:33:54Z
last_indexed 2025-12-02T10:33:54Z
_version_ 1850392323600416768
fulltext Слово і Час. 2019 • №1122  ІМАГОЛОГІЧНІ СТУДІЇ ДМИТРА НАЛИВАЙКА З другої половини 1960-х і до початку 2000-х років Дмитро Наливайко чи не єдиний в українському літературознавстві розробляв проблематику імагології – міждисциплінарної галузі в гуманітарних науках, яка досліджує образи представників інших народів і культур, зафіксованих у пам’ятках красного письменства, подорожніх нотатках, публіцистиці, історіографії. У статті “Шукаючи єдності зі світом і людьми. Рільке і Русь” (1968 – 1970; опублікована 2001 і 2008 р.) розкрито сприймання української й російської природи, чужого люду в доробку видатного митця, заломлення мандрівного досвіду в його філософських шуканнях і поетичних творах, зокрема збірці “Часослов”, навіяній київськими враженнями. Першу монографію про сприйняття України в Західній Європі в XI – XVIII ст., доти частково оприлюднену у формі статей у фахових журналах та збірниках, учений подав до видавництва “Наукова думка” на початку 1970-х років і дістав схвальні рецензії; однак у зв’язку зі зміною тодішнього республіканського керівництва й відповідних директивних ідеологічних уявлень і настанов навесні 1973 р. рукопис було повернуто авторові. 1992 р., в умовах щойно проголошеної незалежності й за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”, у видавництві “Дніпро” побачила світ книжка “Козацька 23Слово і Час. 2019 • №11 християнська республіка (Запорозька Січ у західноєвропейських літературних пам’ятках)” (перевидана 2019 р.). 1998 р. на основі колись відхиленої праці, згодом істотно доповненої вже без озирань на радянські ідеологічні догми, було видано монографію “Очима Заходу: рецепція України в Західній Європі XI – XVIII ст.”, за яку авторові 1999 р. було присуджено Державну премію ім. Т. Г. Шевченка. Друге, доповнене видання цієї книжки під назвою “Україна очима Заходу” вийшло 2008 р. Автор зазначав у вступі: “Для кожного народу становить неабиякий інтерес, як його життя й історія сприймалися іншими народами, як ними оцінювалися і трактувалися. Особливо загострюється цей інтерес у переломні періоди життя <…> народу, у періоди активізації процесів його самоусвідомлення і самоствердження. <…> Відбувається включення України, вже у статусі незалежної держави, у європейську спільноту, а це закономірно посилює інтерес і до того, як вона входила в цю спільноту та протягом віків існувала в ній <…>” [3, 19]. Дослідник зазначає, що вивчення цього типу міжнаціональних культурних і літературних взаємин у другій половині ХХ ст. “набрало значного розвитку. <…> З’явилися <…> численні студії, у яких досліджуються “національні образи” країн і народів, що склалися в інших народів у певну історичну епоху (чи епохи). <…> Предметом вивчення <…> є не тільки процеси рецепції життєвого укладу, ментальності, культури інших народів, а й творення їх “національних іміджів, структура цих “іміджів”, їхнє функціювання в інтелектуальній, культурній, громадсько-політичній та інших сферах” [3, 20]. Ці уявлення в персональних візіях-репрезентаціях письменників, учених, мандрівників “вбирають також позаіндивідуальні елементи, знання і передсуди, правду і міфи” про чужинців [3, 20]. Працюючи над книжкою, автор залучив багато закордонних джерел про Україну, які доти не вивчалися чи навіть не були зафіксовані в бібліографічних виданнях. Предмет монографії Д. Наливайка – “це розвиток обізнаності в Західній Європі з Україною від її початків до ХІХ ст., відтворення життя й історичних діянь українського народу в тогочасних <…> історико-літературних джерелах”, “тривалий і послідовний процес із притаманними йому етапами, закономірностями й особливостями <…>” [3, 25]. Автор розкриває, “як змінювалася на Заході рецепція України в різні культурно-історичні епохи залежно від їхніх парадигм і провідних тенденцій – світоглядних, конфесійних, політичних тощо” [3, 25–26]. Поєднуючи в розгляді цих пам’яток історіографічний і літературознавчий підходи, учений указує, що “для нас становить цінність не тільки об’єктивний, предметно-історичний зміст джерел, а й <…> інтерпретація цього змісту автором, який виступає й репрезентантом свідомості певної країни й епохи, певних ідейно-культурних течій і концепцій” [3, 27]. Водночас дослідник наголошує на близькості історіографії, яка передувала добі позитивізму, до художньої літератури й на естетичному потенціалі самої історії, на “розумінні її естетичної природи, яка потребує реалізації” [3, 28]. Якраз в історіографії давніших епох “існувало загострене усвідомлення названого потенціалу історії й висувалися відповідні установки та завдання” [3, 28]. Український учений розкриває співвідношення науково-інформативного і літературно-художнього елементів у пам’ятках різних епох – Відродження, Бароко, Просвітництва, указує на подекуди високі мистецькі якості документального письменства, або ж “літератури факту”, яка відіграла значну роль “у взаємообізнаності і взаємозближенні народів, у розвитку міжнаціональних і міжрегіональних взаємин” [3, 33] та була причетна до “великих ідейних рухів XV – XVIII ст., <…> загалом до поступу передової думки” [3, 34]. Водночас указує, що позиція багатьох авторів породжувала “розбіжності між фактичним змістом джерел і його ідеологічною інтерпретацією” Слово і Час. 2019 • №1124 [3, 35]. Автор висвітлює розвиток західноєвропейської україніки в контексті європейської думки й культури від Середньовіччя до Просвітництва. У статті “Актуальні проблеми структури й стратегії літературної імагології” (2011), розкриваючи генезу, сучасний стан і проблематику цієї галузі гуманітарного знання, Д. Наливайко зупиняється докладніше на питанні про те, “чи є імагологія власне етноімагологією, <…> чи її діапазон поширюється й на інші сфери, що належать до соціуму або ж пов’язані з ним – соціологічну, соціопсихологічну, соціокультурну тощо” [1, 29]. Український учений (услід за французьким дослідником Д. А. Пажо) поділяє думку про те, що предметом імагології є Інше/Чуже не лише в етнонаціональному аспекті, а й у соціальному, культурному, ідеологічному, психологічному тощо. Д. Наливайко розглядає конкретний літературний матеріал і порушену проблему в аспекті теоретичної історії літератури й аналізує із цього погляду російське письменство ХІХ ст., погляди слов’янофілів і західників та їх відображення в літературі. Зокрема, розкриває імагологічний аспект поеми М. Гоголя “Мертві душі”, книжки подорожей І. Гончарова “Фрегат “Паллада” та його роману “Обломов”. До імагологічної проблематики дотичні й інші розвідки Д. Наливайка. У праці “Історія та міф Мазепи в слов’янських і європейських літературах XIX ст.” (остаточна редакція – 2008) проаналізовані три основні дискурси, які започаткували відомі поети – байронівський, рилєєвський і пушкінський. У першому, найвпливовішому, міфологема “найменше підпорядкована політико-ідеологічним чинникам і залишається переважно в історіософській та естетико-поетичній сферах”. Двом же іншим “властива виразна ідеологічна стратегія, вони перебувають у полі специфічної політичної міфології, щоправда, з різними політико-ідеологічними знаками” [2, 655] – ліберальним та імперським. В імагологічних студіях Д. Наливайка вражають широта дослідницької ерудиції в доробку попередників та охопленні матеріалу, обізнаність у публікаціях різними мовами (англійською, французькою, німецькою, італійською, польською), а також глибина, концептуальність пропонованих інтерпретацій, історико-культурний контекст і міждисциплінарний підхід в осмисленні аналізованих явищ. Ці праці стали вагомим і взірцевим набутком української гуманітаристики. ЛІТЕРАТУРА 1.Наливайко Д. Актуальні проблеми структури й стратегії літературної імагології // Літературна компаративістика . – Київ : Стилос, 2011. – Вип. 4: Імагологічний аспект сучасної компаративістики, ч. 1. – С. 4–60. 2. НаливайкоД. Історія та міфМазепи в слов’янських і європейських літературах XIX ст. //НаливайкоД. Україна очима Заходу . – Вид. 2-е, допов. – Київ: Грамота, 2008. – С. 618–658. 3.Наливайко Д. Україна очима Заходу . – Вид. 2-е, допов. – Київ: Грамота, 2008. – 782 с.: портр. – (Б-ка Шевченківського комітету) . REFERENCES 1.Nalyvaiko, D. (2011) Aktualni problemy struktury y stratehii l i teraturnoi imaholohii. Literaturna komparatyvistyka, IV, I, pp. 4–60. [in Ukrainian] 2. Nalyvaiko, D. (2008) Istoriia ta mif Mazepy v slovianskykh i yevropeiskykh literaturakh XIX st. In Nalyvaiko, D. Ukraina ochyma Zakhodu, pp. 618–658. Kyiv: Hramota. [in Ukrainian] 3. Nalyvaiko, D. (2008) Ukraina ochyma Zakhodu. Kyiv: Hramota. [in Ukrainian] Отримано 18 вересня 2019 р. Олександр Брайко м. Київ 