Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)

4 травня 2023 року в Інституті економіки промисловості НАН України відбулося перше засідання Економтеоретичного кіноклубу, в роботі якого взяли участь академік НАН України О. Амоша, чл.-кор. НАН України Ю. Залознова, д.е.н. В.І. Ляшенко, д.е.н. О. Новікова, д.е.н. О. Вишневський, к.е.н. І. Петрова,...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автор: Вишневський, О.С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2023
Назва видання:Економіка промисловості
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/191401
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019) / О.С.Вишневський // Економіка промисловості. — 2023. — № 2 (102). — С. 110-114. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-191401
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-1914012025-02-23T20:24:57Z Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019) Вишневський, О.С. Наукові дискусії, рецензії та інформація 4 травня 2023 року в Інституті економіки промисловості НАН України відбулося перше засідання Економтеоретичного кіноклубу, в роботі якого взяли участь академік НАН України О. Амоша, чл.-кор. НАН України Ю. Залознова, д.е.н. В.І. Ляшенко, д.е.н. О. Новікова, д.е.н. О. Вишневський, к.е.н. І. Петрова, к.е.н. О. Богуцька, зав. бібліотеки Н. Вишневська, головний економіст І. Лях. Об’єктом аналізу обрано кінострічку «Паразити». «Паразити» (Parasite) – це південнокорейський фільм режисера Бон Чжун Хо, який вийшов у прокат у 2019 р. Фільм одрежав нагороду «Золота пальмова гілка» на Канському кінофестивалі 2019 р., що зробило його першим південно-корейським фільмом, що отримав цю нагороду. 2023 Article Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019) / О.С.Вишневський // Економіка промисловості. — 2023. — № 2 (102). — С. 110-114. — укр. 1562-109Х https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/191401 uk Економіка промисловості application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Наукові дискусії, рецензії та інформація
Наукові дискусії, рецензії та інформація
spellingShingle Наукові дискусії, рецензії та інформація
Наукові дискусії, рецензії та інформація
Вишневський, О.С.
Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)
Економіка промисловості
description 4 травня 2023 року в Інституті економіки промисловості НАН України відбулося перше засідання Економтеоретичного кіноклубу, в роботі якого взяли участь академік НАН України О. Амоша, чл.-кор. НАН України Ю. Залознова, д.е.н. В.І. Ляшенко, д.е.н. О. Новікова, д.е.н. О. Вишневський, к.е.н. І. Петрова, к.е.н. О. Богуцька, зав. бібліотеки Н. Вишневська, головний економіст І. Лях. Об’єктом аналізу обрано кінострічку «Паразити». «Паразити» (Parasite) – це південнокорейський фільм режисера Бон Чжун Хо, який вийшов у прокат у 2019 р. Фільм одрежав нагороду «Золота пальмова гілка» на Канському кінофестивалі 2019 р., що зробило його першим південно-корейським фільмом, що отримав цю нагороду.
format Article
author Вишневський, О.С.
author_facet Вишневський, О.С.
author_sort Вишневський, О.С.
title Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)
title_short Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)
title_full Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)
title_fullStr Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)
title_full_unstemmed Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019)
title_sort економтеоретичний кіноклуб: «паразити» (південна корея, 2019)
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2023
topic_facet Наукові дискусії, рецензії та інформація
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/191401
citation_txt Економтеоретичний кіноклуб: «Паразити» (Південна Корея, 2019) / О.С.Вишневський // Економіка промисловості. — 2023. — № 2 (102). — С. 110-114. — укр.
series Економіка промисловості
work_keys_str_mv AT višnevsʹkijos ekonomteoretičnijkínoklubparazitipívdennakoreâ2019
first_indexed 2025-11-25T05:02:15Z
last_indexed 2025-11-25T05:02:15Z
_version_ 1849737280956137472
fulltext –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 110 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2023, № 2 (102) ЕКОНОМТЕОРЕТИЧНИЙ КІНОКЛУБ Інституту економіки промисловості НАН України «Паразити» (Південна Корея, 2019) 4 травня 2023 року в Інституті еконо- міки промисловості НАН України відбу- лося перше засідання Економтеоретичного кіноклубу, в роботі якого взяли участь ака- демік НАН України О. Амоша, чл.-кор. НАН України Ю. Залознова, д.е.н. В.І. Ля- шенко, д.е.н. О. Новікова, д.е.н. О. Вишнев- ський, к.е.н. І. Петрова, к.е.н. О. Богуцька, зав. бібліотеки Н. Вишневська, головний економіст І. Лях. Об’єктом аналізу обрано кінострічку «Паразити». «Паразити» (Parasite) – це південнокорейський фільм режисера Бон Чжун Хо, який вийшов у прокат у 2019 р. Фільм одрежав нагороду «Золота пальмова гілка» на Канському кінофестивалі 2019 р., що зробило його першим південно-корей- ським фільмом, що отримав цю нагороду. У фільмі розповідається історія ро- дини Кімів, які живуть у бідному районі Сеула і мріють про краще життя. Вони зна- ходять роботу в багатій сім’ї Паків, засе- ляючись поступово до їхнього будинку. Однак коли трапляється несподівана подія, життя родини Кімів починає руйнуватися. «Паразити» були високо оцінені кри- тиками за свій глибокий зміст, захопливий сюжет та майстерну гру акторів. Фільм та- кож отримав низку інших нагород і номіна- цій, включаючи чотири нагороди «Оскар», у тому числі як кращий фільм, кращий ори- гінальний сценарій, кращий режисер та кращий міжнародний фільм. Аналіз фільму виконано з позицій провідних шкіл економічної теорії, а саме: класичної, неокласичної, марксистської, девелопменталістської, австрійської, шум- петеріанської, кейнсіанської, інституційної, біхевіористської (поведінкової). Додатко- во, наприкінці огляду, фільм розглянуто згідно з положеннями загальної теорії стра- тегування1. 1 Вишневський О.С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання: мо- нографія / НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2018. 156 с. У кінці аналізу читач зможе знайти ві- дповідь на питання: «Хто є справжніми па- разитами?» 1. Фільм «Паразити» може бути не лише проаналізований з позицій класичної школи економічної теорії, але і водночас виступати інструментом переосмислення її концептуальних положень. Ринкова економіка («невидима рука ринку»). Класична економічна теорія припу- скає, що ринок здатен саморегулюватися і забезпечувати оптимальне функціонування економіки. У фільмі «Паразити» можна по- бачити, що рівновага на ринку праці не до- сягається, кількість бажаючих працювати й кількість робочих місць не співпадають, що породжує жорстку конкуренцію сімейства Кімів з іншими представниками «робочого класу». Доходи. Відповідно до класичної еко- номічної теорії доходи робітників мають ві- дображати їх внесок у виробництво. У фі- льмі ж родина Кімів намагається збільшити свої доходи, використовуючи різні шахрай- ські схеми. Однак їхні доходи не відобража- ють їх реального внеску у виробництво, а є результатом їхніх маніпуляцій. Роль держави. Класична економічна теорія припускає, що держава має бути мі- німальною та обмежувати своє втручання в економіку. У фільмі державна система соці- альної допомоги не може вирішити про- блеми бідності та безробіття. Представники родини Кімів перебувають у злиднях та ви- мушені докладати безліч зусиль, щоб ви- жити. Це демонструє невідповідність поло- жень класичної економічної теорії наявним реаліям, що було об’єктом критики, напри- клад представників кейнсіанської школи. Вартість робочої сили. Коли члени сім’ї Кімів отримують роботу у сім’ї Пак, вони використовують підроблені дипломи –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 111 2023, № 2 (102) та рекомендації, щоб довести свою компе- тентність і отримати вищу оплату. Таким чином, вони маніпулюють своєю вартістю робочої сили, щоб максимізувати оплату за послуги. У цілому фільм «Паразити» добре ві- дображає багато ключових елементів класи- чної економічної теорії, включаючи по- няття ринку, конкуренції, ринку праці та ва- ртості робочої сили. 2. Неокласична школа економічної теорії також уможливлює аналіз фільму «Паразити», оскільки вона зміщує акцент з класів до індивідів як основних суб’єктів економічних процесів. Ринкова конкуренція. Сім’я Кімів зма- гається за одну і ту саму роботу з іншими претендентами. У теорії ця конкуренція за працю допомагає збільшувати ефективність ринку, але на практиці перемагають не більш компетентні, а більш безпринципні, які готові вводити у оману. Підприємництво. Члени сім’ї Кімів проявляють підприємницький дух, викори- стовуючи свої навички та інтелект для того, щоб вижити та підвищити рівень життя. Це показує, як підприємництво може допомо- гти людям із низьким рівнем доходу змі- нити своє життя на краще. Ефективність ринку. Фільм показує, як ринок може бути неефективним, коли одна група людей має перевагу над іншою через свій соціальний статус. Це може при- звести до того, що ефективність ринку стра- ждає, а бідні верстви населення мають ме- нші можливості для успіху в житті. Отже, з позицій неокласичної школи економічної теорії фільм «Паразити» відо- бражає, як ефективність ринку може бути порушена через нерівність у розподілі мо- жливостей і доступу до ресурсів. 3. З позицій марксистської школи економічної теорії фільм «Паразити» мо- жна розглядати як критику суспільної сис- теми, в якій існують дуже великі майнові розриви між багатими та бідними, де великі корпорації та багаті сім’ї мають значні еко- номічні ресурси, а малі підприємства та прості люди змушені боротися за вижи- вання. Концепція класової боротьби. Марк- систська економічна теорія припускає існу- вання двох основних класів – капіталістів і робітників. У фільмі ми бачимо два проти- лежних світи – бідну родину Кімів, яка представляє клас робітників, і багату ро- дину Паків, яка представляє клас капіталіс- тів. Кіми були вимушені піти на роботу у сім’ю Паків, виступаючи під час різних по- дій у ролі прибиральників, водіїв, виклада- чів англійської мови та малювання. Можна сказати, що методи боротьби Кімів – це пі- дступи, маніпуляції, шахрайство, але це не буде відповідати дійсності, бо мотиви Кімів є виключно особистими, а не класовими. Тому вони не об’єднуються з іншими кон- курентами за роботу, а «знищують» їх. Боротьба за додану вартість. Між родинами Кімів і Паків розгортається боро- тьба за розподіл доданої вартості. З одного боку, за рахунок розподілу праці та перек- ладення на Кімів низькооплачуваної роботи містер Пак має можливість працювати топ- менеджером, а з іншого – Кіми необґрунто- вано через псевдонавчання англійської мови та малювання витягують фінансовий ресурс із Паків. Також, із позицій марксистської шко- ли економічної теорії, фільм «Паразити» можна розглядати як критику концепції мо- більності соціальних верств, за якої будь- яка людина може досягти успіху, якщо вона буде працювати наполегливо і має достат- ньо таланту. Показано, що така концепція мобільності не відповідає дійсності, оскі- льки механізми економічного розвитку мо- жуть перешкоджати вирівнюванню соціаль- них верств. У підсумку бідні залишаються бід- ними і навіть мешкають під землею, а багаті мешкають «нагорі», і лише змінюються їх обличчя. Фільм демонструє, як залежність від грошей може знищувати моральні цінності та руйнувати міжособистісні взаємовідно- сини, як пристрасть до матеріальних благ –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 112 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2023, № 2 (102) спонукає людей до вчинення недоречних дій і відчуження від суспільства. Отже, фільм «Паразити» з позицій ма- рксистської школи економічної теорії мо- жна розглядати як критику сучасної капіта- лістичної суспільної системи. 4. Девелопменталістська школа економічної теорії передбачає осмислення економічних процесів на національному рі- вні через вплив на макроекономічні про- цеси, тому аналіз конкретних побутових си- туацій у рамках її положень є не дуже зруч- ним інструментарієм. Разом з тим можна припустити, що якби уряд системно застосовував рецепти девелопменталістів щодо забезпечення еко- номічного розвитку, рівень безробіття був би значно нижчим, що дозволило б родині Кімів влаштуватися на роботу в законний спосіб і, можливо, відмовитися від агресив- ної боротьби за право працювати на родину Паків. 5. Більш глибоко фільм «Паразити» можна проаналізувати з позицій австрійсь- кої школи економічної теорії. Ця школа припускає, що економічне благополуччя досягається за допомогою ринкових механі- змів та вільного підприємництва, а не через регулювання з боку держави. Максимізація суспільної корисності через ринковий механізм. Проблеми, з якими стикнулися і Паки, і Кіми, обумов- лені відсутністю доступу до вільного ринку. Якби Кіми мали доступ до ринку праці, то їм би не знадобилося, порушуючи закон, працевлаштовуватися у Паків. Якби Паки сумлінно шукали робітників на біржі праці, то вони ніколи б не мали стосунків із Кімами. Це виступало б запобіжним механі- змом від подальших трагічних подій. Вільне підприємництво. Головний ге- рой Кім Кі Так та його родина використову- ють свої знання та навички, щоб підібратися до сім’ї Паків та отримати роботу в їхньому будинку. Це можна розглядати як приклад «вільного підприємництва», де люди вико- ристовують свої знання, ресурси та здат- ність діяти як злагоджена команда, щоб до- сягти своїх цілей. Отже, фільм «Паразити» з позицій ав- стрійської школи економічної теорії можна розглядати як роздуми про взаємодію і вплив економічних факторів на індивіда та його соціальне оточення, а також про роль індивідуальних дій та рішень у досягненні економічного успіху. 6. Фільм «Паразити» можна проаналі- зувати і з позицій шумпетеріанської школи економічної теорії. Інновації та підприємництво. Головні герої (родина Кімів) використовують свої «локальні» інноваційні та підприємницькі навички, щоб вижити в складних економіч- них умовах. Вони змушені вигадувати різні стратегії, щоб заробляти гроші та не боя- тися ризикувати. Це відповідає поглядам Шумпетера, який підкреслював важливість підприємництва та інноваційної діяльності для економічного зростання. Конкуренція та нестабільність. Го- ловні герої змушені боротися за кожну ко- пійку, і нестабільність їхньої економічної ситуації позначається на їхньому житті. Це відповідає поглядам Шумпетера про турбу- лентність і нестабільність економічних сис- тем. Він стверджував, що інноваційний про- цес супроводжується постійними турбулен- тностями, конкуренцією та незрозумілими наслідками. 7. Кейнсіанська школа економічної теорії має обмежений потенціал для аналізу цього фільму, бо є виключно макроекономі- чною школою, яка розглядає економічну ре- альність із позицій агрегованих показників. Однак її положення можуть бути викорис- тані для розуміння економічного підґрунтя протистояння Кімів та Паків, а також для мінімізації виникнення аналогічних ситуа- цій у майбутньому. Виходячи з довгострокового перебу- вання родини Кімів у злиднях (хоча вони бажають знайти роботу, але не можуть) мо- жна стверджувати, що вони перебувають у стані «вимушеного» безробіття (за Кейн- сом). Це свідчить про відхилення від рівно- ваги на ринку праці. Такий стан може бути наслідком помилок уряду при здійсненні економічної політики. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 113 2023, № 2 (102) Вирішення даної проблеми можливе шляхом розумного перерозподілу благ від сукупних Паків до сукупних Кімів. Це, з од- ного, передбачає здійснення більш інклюзи- вної соціальної політики, щоб родина Кімів мала можливість «вижити» на соціальну до- помогу, уникаючи недобросовісної конку- ренції за роботу, а з іншого ‒ перетворення заощаджень сукупних Паків на інвестиції задля того, щоб сукупні Кіми в підсумку отримали роботу. 8. З позицій (нео)інституціоналізму фільм «Паразити» можна розглядати як до- слідження взаємодії між формальними та неформальними інститутами, з одного боку, а також екстрактивними й інклюзивними ‒ з іншого. У фільмі показано, як неформальні ін- ститути, такі як родинні зв’язки та соціа- льний статус, можуть впливати на функціо- нування економічних інститутів і спричи- няти небажані наслідки. Разом із тим, якби місіс Пак керува- лася більше формальними інститутами (спеціалізовані відкриті цифрові платформи для підбору персоналу; спеціалізовані аген- ції з підбору персоналу, які мають сайт, офіс, статутні документи тощо; перевірка справжності документів про освіту тощо), а не неформальними (поради «фактично» не- знайомих людей, але до яких є довіра), вона б не допустила в свій дім родину Кімів. Отже, з позицій (нео)інституціоналі- зму фільм «Паразити» надає можливість проаналізувати взаємодію між формаль- ними та неформальними інститутами в сус- пільстві, а також показує важливість належ- ного налаштування інститутів для досяг- нення стабільності й рівності в суспільстві. З позицій екстрактивних й інклюзив- них інститутів фільм можна розглядати в контексті дослідження того, як різні форми інститутів впливають на економічний роз- виток і нерівність у суспільстві. Родина Кі- мів є продуктом екстрактивних інститутів, вони позбавлені доступу до ключових ресу- рсів (грошей, освіти, соціальних ліфтів, гід- них умов життя), а родина Паків ‒ продук- том інклюзивних інститутів, вона має дос- туп до великих доходів, можливості відпо- чинку, доступ до соціальних ліфтів. Також фільм показує важливість ін- клюзивних інститутів для зменшення нерів- ності та забезпечення стабільності в суспі- льстві. Якщо всі громадяни мають рівний доступ до достатніх ресурсів і можливос- тей, то це може привести до більшого еко- номічного розвитку, зменшення нерівності, агресії в суспільстві. 9. Фільм «Паразити» можна проаналі- зувати з позицій ключових положень пове- дінкової школи економічної теорії, яка вивчає психологічні аспекти прийняття еко- номічних рішень людьми, у тому числі не- раціональність, вплив емоцій та соціаль- ного контексту на поведінку. Родина Кімів є прикладом ірраціона- льної поведінки, яка може бути пояснена з позицій біхевіоризму. Вони приховують своє походження, займаються шахрайст- вом. Усі ці дії можуть бути пояснені праг- ненням до максимізації свого благополуччя та забезпечення виживання в складних умо- вах. Однак з позицій поведінкової еконо- міки їхні дії можуть бути оцінені як ірраці- ональні, оскільки вони не враховують ризи- ків довгострокових негативних наслідків. Обмеженість поведінкової раціональ- ності родини Паків, як зазначено вище, по- лягає в «сліпій» вірі рекомендаціям, які на- дійшли лише з одного каналу комунікацій. Отже, аналіз фільму «Паразити» з по- зицій поведінкової школи економічної тео- рії свідчить, що персонажі та їхні дії відо- бражають прагнення до максимізації свого добробуту в складних умовах, але разом з тим можуть бути розглянуті як приклад ір- раціональної поведінки. 10. Пропонується поглянути на цей фільм з позицій загальної теорії стратегу- вання та визначити стратегії головних дію- чих осіб. Загальна стратегія Паків полягає у збереженні свого соціально-економічного статусу шляхом використання найманої праці, керуючись традиційними ціннос- тями. –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– 114 ISSN 1562-109X Econ. promisl. 2023, № 2 (102) Загальна стратегія Кімів полягає у підвищенні свого соціально-економічного статусу шляхом використання ресурсів Па- ків, керуючись принципом «мета виправдо- вує засоби». Якби сімейство Кімів відповідало ви- могам родини Паків, то їхні стратегії пев- ною мірою доповнювали б одна одну. Але Кіми не відповідають вимогам Паків, тому зважуються на підробку документів і дис- кредитацію обслуговуючого персоналу ро- дини Паків (водія, економки), що формує ключове протиріччя. Також має місце низька якість управ- ління ризиками з боку представників кож- ної з родин. Сімейство Паків нехтує деталь- ною перевіркою людей, яких допускають до обслуговування родини, а родина Кімів не- хтує розрахунком довгострокових ризиків. Це в підсумку призводить до трагедії. Також слід звернути увагу на важли- вість стратегування для перетворення фан- тазій на плани, а планів ‒ на реальність. Ві- дмова від стратегування завжди обумовлює початок краху. Так, коли сімейство Кімів стикається з проблемами і виникає потреба актуалізації стратегії, голова сімейства Кім Гі Тхек на запитання сина про наявність у нього плану відповідає, що ніколи не провалиться той план, якого немає. Він використовує логіку «кращий план – відсутність будь-якого плану» («The best plan is no plan»). У під- сумку така позиція приводить його до ско- єння злочину та необхідності мешкати ро- ками в «бомбосховищі», яке розташоване в підвалі красивого будинку «нагорі», де люди живуть саме таким життям, як мріяв кожен член родини Кімів. Таким чином, з позицій різних шкіл економічної теорії відповідь, хто на кому «паразитує», буде різною. З позицій марк- сизму родина Паків паразитує на родині Кі- мів і, відповідно, вбивство Кім Гі Тхеком (голова сімейства Кімів) Пак Дон Іка (го- лови сімейства Паків) через огидне став- лення останнього до запаху «людини праці» можна розглядати як «бунт» класу робітни- ків проти класу капіталістів. Разом з тим із позицій австрійської, неокласичної та інституційної шкіл скоріше родина Кімів паразитує на родині Паків, вводячи їх в оману. Якщо Ви ще не бачили цю кінострічку, у Вас є можливість подивитися на неї не лише з позицій якості сюжету, гри акторів, роботи операторів, а також проникнути в глибину соціально-економічних процесів, виконати свій аналіз і дійти власних виснов- ків виходячи з положень економічної теорії. Засновник економтеоретичного кіноклубу, доктор економічних наук, старший дослідник заступник директора з науково-організаційної роботи Інституту економіки промисловості НАН України О.С. Вишневський –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X Econ. promisl. 115 2023, № 2 (102) Вітання до 65-річчя академіка НАН України ВИШНЕВСЬКОГО ВАЛЕНТИНА ПАВЛОВИЧА 8 червня виповнилося 65 років від дня народження відомого вченого-економіста, академіка НАН України, доктора економіч- них наук, професора, головного редактора журналу «Економіка промисловості» Вале- нтина Павловича Вишневського. Керівник науково-дослідних робіт, наукових проєктів із проблематики фіскаль- ної, грошово-кредитної та промислової по- літики, засновник школи у сфері оподатку- вання і фінансів підприємств, експерт з фі- нансів та оподаткування в робочих групах Державної податкової адміністрації Доне- цької області та Кабінету Міністрів Укра- їни, головний редактор журналу «Еконо- міка промисловості», науковий консультант і науковий керівник багатьох аспірантів та докторантів, талановитий учитель – уніка- льна багатогранна людина з невтомним оригінальним мисленням і відкритою, чис- тою душею. Перші кроки в науці як аспірант- дослідник Валентин Павлович зробив в Ін- ституті економіки промисловості АН УРСР. У 1987 р. захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук на тему «Економічні методи викорис- тання резервів прискорення технічного переозброєння виробництва (на прикладі металургійних підприємств УРСР)», у 1998 р. – докторську дисертацію «Методо- логічні основи вдосконалення оподатку- вання підприємств». У 2006 р. В.П. Виш- невського було обрано членом-кореспонде- нтом НАН України за спеціальністю «Фі- нанси, грошовий обіг і кредит», а в 2012 р. – академіком НАН України за спеціальністю «Фінанси». Із 2002 р. В.П. Вишневський обіймав посаду завідувача відділу фінансово-еконо- мічних проблем ефективного використання виробничого потенціалу, з 2006 р. – керів- ника відділення проблем розвитку і фінан- сового регулювання промисловості. Трива- лий час обіймав посаду заступника дирек- тора інституту. Видатні досягнення, внесок академіка В.П. Вишневського в розвиток науки та його діяльність, спрямовану на відновлення й розбудову сучасної промисловості, ви- соко оцінено державою і науковою спіль- нотою. За цикл робіт «Теоретичні основи і методичне забезпечення формування ефек- тивного механізму розподілу прибутку» на- городжений медаллю НАН України із пре- мією для молодих учених (1991 р.), за моно- графію «Уход от уплаты налогов: теория и практика» (у співавторстві з А.С. Вєткі- ним) – дипломом ІІІ ступеня всеукраїнсь- кого конкурсу наукових монографій, прис- вяченого пам'яті М. Туган-Барановського (2004 р.). За роки роботи в Інституті економіки промисловості НАН України В.П. Вишнев- ський був керівником понад 15 науково- дослідних тем із проблематики оподатку- вання, місцевих фінансів, фінансового регу- лювання виробничого потенціалу, управ- ління розвитком промисловості в умовах