Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні
Стаття присвячена вивченню ефективності функціонування публічної влади в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні. Проведений аналіз сутності й специфічних рис місцевого самоврядування в Україні, існуючих моделей та механізмів свідчить про еволюцію, об’єктивний стан і тенд...
Збережено в:
| Опубліковано в: : | Економічний вісник Донбасу |
|---|---|
| Дата: | 2023 |
| Автори: | , , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут економіки промисловості НАН України
2023
|
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/193775 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні / Є.В. Болотіна, О.В. Шубна, О.Д. Сміщенко, І.А. Омельницька // Економічний вісник Донбасу. — 2023. — № 1 (71). — С. 11-17. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-193775 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
Болотіна, Є.В. Шубна, О.В. Сміщенко, О.Д. Омельницька, І.А. 2023-09-30T08:38:37Z 2023-09-30T08:38:37Z 2023 Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні / Є.В. Болотіна, О.В. Шубна, О.Д. Сміщенко, І.А. Омельницька // Економічний вісник Донбасу. — 2023. — № 1 (71). — С. 11-17. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-1(71)-11-17 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/193775 352.07+342.9 Стаття присвячена вивченню ефективності функціонування публічної влади в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні. Проведений аналіз сутності й специфічних рис місцевого самоврядування в Україні, існуючих моделей та механізмів свідчить про еволюцію, об’єктивний стан і тенденції розвитку внутрішньо- та зовнішньо системних взаємовідносин і взаємозалежностей місцевого самоврядування на основі закріплення прямих і зворотних зв’язків. Запропоновано концептуальну схему організаційно-функціональної структури децентралізованої моделі територіальної організації публічної влади, яка демонструє зміст діяльності органів місцевого самоврядування, на які лягає практично весь тягар соціально-економічного і культурного розвитку територій, відтак змінюються і функції органів виконавчої влади загальної компетенції на даному рівні. Проілюстровано механізм взаємодії бізнес-структур, органів влади і суспільства. Доведено, що комплексний механізм горизонтальної взаємодії в системі публічного управління в умовах децентралізації влади покликаний забезпечувати вирішення всього спектру економічних, соціальних, етнокультурних, екологічних, політичних, інших проблем розвитку територій в органічному взаємозв’язку. The article is devoted to the study of the effectiveness of the functioning of public power in the conditions of decentralization of power and European integration in Ukraine. The conducted analysis of the essence and specific features of local self-government in Ukraine, existing models and mechanisms testifies to the evolution, objective state and development trends of internal and external systemic relationships and interdependencies of local self-government based on the establishment of direct and reverse relations. A conceptual diagram of the organizational and functional structure of the decentralized model of the territorial organization of public power is proposed, which demonstrates the content of the activities of local self-government bodies, which bear almost the entire burden of socio-economic and cultural development of territories, and therefore the functions of executive power bodies of general competence at this level also change. The mechanism of interaction between business structures, authorities and society is illustrated. It has been proven that the complex mechanism of horizontal interaction in the public administration system in conditions of decentralization of power is designed to provide solutions to the entire range of economic, social, ethnocultural, environmental, political, and other problems of territorial development in an organic relationship. uk Інститут економіки промисловості НАН України Економічний вісник Донбасу Менеджмент Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні Political Science Aspects of Public Management and Administration in the Conditions of Decentralization of Power and European Integration in Ukraine Article published earlier |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| title |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні |
| spellingShingle |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні Болотіна, Є.В. Шубна, О.В. Сміщенко, О.Д. Омельницька, І.А. Менеджмент |
| title_short |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні |
| title_full |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні |
| title_fullStr |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні |
| title_full_unstemmed |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні |
| title_sort |
політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в україні |
| author |
Болотіна, Є.В. Шубна, О.В. Сміщенко, О.Д. Омельницька, І.А. |
| author_facet |
Болотіна, Є.В. Шубна, О.В. Сміщенко, О.Д. Омельницька, І.А. |
| topic |
Менеджмент |
| topic_facet |
Менеджмент |
| publishDate |
2023 |
| language |
Ukrainian |
| container_title |
Економічний вісник Донбасу |
| publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
| format |
Article |
| title_alt |
Political Science Aspects of Public Management and Administration in the Conditions of Decentralization of Power and European Integration in Ukraine |
| description |
Стаття присвячена вивченню ефективності функціонування публічної влади в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні. Проведений аналіз сутності й специфічних рис місцевого самоврядування в Україні, існуючих моделей та механізмів свідчить про еволюцію, об’єктивний стан і тенденції розвитку внутрішньо- та зовнішньо системних взаємовідносин і взаємозалежностей місцевого самоврядування на основі закріплення прямих і зворотних зв’язків. Запропоновано концептуальну схему організаційно-функціональної структури децентралізованої моделі територіальної організації публічної влади, яка демонструє зміст діяльності органів місцевого самоврядування, на які лягає практично весь тягар соціально-економічного і культурного розвитку територій, відтак змінюються і функції органів виконавчої влади загальної компетенції на даному рівні. Проілюстровано механізм взаємодії бізнес-структур, органів влади і суспільства. Доведено, що комплексний механізм горизонтальної взаємодії в системі публічного управління в умовах децентралізації влади покликаний забезпечувати вирішення всього спектру економічних, соціальних, етнокультурних, екологічних, політичних, інших проблем розвитку територій в органічному взаємозв’язку.
The article is devoted to the study of the effectiveness of the functioning of public power in the conditions of decentralization of power and European integration in Ukraine. The conducted analysis of the essence and specific features of local self-government in Ukraine, existing models and mechanisms testifies to the evolution, objective state and development trends of internal and external systemic relationships and interdependencies of local self-government based on the establishment of direct and reverse relations. A conceptual diagram of the organizational and functional structure of the decentralized model of the territorial organization of public power is proposed, which demonstrates the content of the activities of local self-government bodies, which bear almost the entire burden of socio-economic and cultural development of territories, and therefore the functions of executive power bodies of general competence at this level also change. The mechanism of interaction between business structures, authorities and society is illustrated. It has been proven that the complex mechanism of horizontal interaction in the public administration system in conditions of decentralization of power is designed to provide solutions to the entire range of economic, social, ethnocultural, environmental, political, and other problems of territorial development in an organic relationship.
|
| issn |
1817-3772 |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/193775 |
| citation_txt |
Політологічні аспекти публічного управління та адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні / Є.В. Болотіна, О.В. Шубна, О.Д. Сміщенко, І.А. Омельницька // Економічний вісник Донбасу. — 2023. — № 1 (71). — С. 11-17. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. |
| work_keys_str_mv |
AT bolotínaêv polítologíčníaspektipublíčnogoupravlínnâtaadmínístruvannâvumovahzdíisnennâdecentralízacíívladitaêvroíntegracíívukraíní AT šubnaov polítologíčníaspektipublíčnogoupravlínnâtaadmínístruvannâvumovahzdíisnennâdecentralízacíívladitaêvroíntegracíívukraíní AT smíŝenkood polítologíčníaspektipublíčnogoupravlínnâtaadmínístruvannâvumovahzdíisnennâdecentralízacíívladitaêvroíntegracíívukraíní AT omelʹnicʹkaía polítologíčníaspektipublíčnogoupravlínnâtaadmínístruvannâvumovahzdíisnennâdecentralízacíívladitaêvroíntegracíívukraíní AT bolotínaêv politicalscienceaspectsofpublicmanagementandadministrationintheconditionsofdecentralizationofpowerandeuropeanintegrationinukraine AT šubnaov politicalscienceaspectsofpublicmanagementandadministrationintheconditionsofdecentralizationofpowerandeuropeanintegrationinukraine AT smíŝenkood politicalscienceaspectsofpublicmanagementandadministrationintheconditionsofdecentralizationofpowerandeuropeanintegrationinukraine AT omelʹnicʹkaía politicalscienceaspectsofpublicmanagementandadministrationintheconditionsofdecentralizationofpowerandeuropeanintegrationinukraine |
| first_indexed |
2025-11-24T15:54:10Z |
| last_indexed |
2025-11-24T15:54:10Z |
| _version_ |
1850475059736477696 |
| fulltext |
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
11
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-1(71)-11-17
УДК 352.07+342.9
Є. В. Болотіна,
кандидат філософських наук, доцент,
ORCID 0000-0001-6939-3840,
e-mail: taxiigle@gmail.com,
О. В. Шубна,
кандидат економічних наук, доцент,
e-mail: Shubnaalena@gmail.com,
О. Д. Сміщенко,
магістр,
І. А. Омельницька,
магістр,
ДВНЗ «Донбаська державна машинобудівна академія»,
м. Тернопіль
ПОЛІТОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
ТА АДМІНІСТРУВАННЯ В УМОВАХ ЗДІЙСНЕННЯ
ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ ТА ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ В УКРАЇНІ
Постановка проблеми. Останні роки полі-
тична ситуація сьогодення надає чимало прикладів
проблемних ситуацій у взаєминах між органами
влади по лініях: центр – регіональний рівень,
центр – місцевий рівень, регіональний рівень – міс-
цевий рівень, місцевий уряд – локальний уряд, ор-
гани влади – приватний сектор, органи публічної
влади – громадські організації, тріади: органи пуб-
лічної влади – приватний сектор – громадські орга-
нізації, що вилилися в деяких випадках у відкриті
конфлікти між різними інституціями та органами
публічної влади. Відтак, забезпечення ефективної
взаємодії в системі органів публічної влади є однією
з основних проблем у процесі розвитку публічного
управління в Україні, що актуалізує необхідність
проведення наукових досліджень та обґрунтування
пропозицій щодо її налагодження. Загальною при-
чиною проблем та конфліктів є неврегульованість
повноважень, відповідальності, різних засад здійс-
нення компетенції відповідних структур. Усе це сут-
тєво впливає на ефективність системи врядування в
Україні. Діючі нормативні документи, зокрема, за-
кони України «Про Кабінет Міністрів України»,
«Про центральні органи виконавчої влади», «Про
місцеві державні адміністрації», «Про місцеве само-
врядування», підзаконні акти не врегульовують іс-
нуючої проблеми. У Програмі діяльності Уряду Ук-
раїни, Концепції реформування місцевого самовря-
дування та територіальної організації влади, що за-
тверджена Кабінетом Міністрів України, Стратегії
сталого розвитку «Україна – 2020» наголошено на
пріоритетах широкої децентралізації публічної
влади, що викликає суттєву перебудову існуючих
зв’язків та потребу у налагодженні взаємодії в сис-
темі публічного управління.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. В
Україні існує ряд досліджень, спрямованих на ви-
вчення феномену взаємозв’язків в урядовому меха-
нізмі – праці Т. Бодун, В. Борденюка, О. Ващенка,
В. Дерець, І. Дробуш, О. Євтушенка, І. Ісаєнко,
А. Крусян, О. Радченка, О. Сушинського, А. Троян,
О. Черкасс. Однак проблемні питання функціону-
вання механізмів горизонтальної взаємодії в системі
публічного управління, їх оптимізації в умовах про-
ведення низки реформ, в них не знаходять свого
відображення. Фактично, на периферії вітчизняних
наукових та прикладних досліджень з державного
управління знаходяться проблемні питання конкре-
тизації розмежування повноважень, з урахуванням
місцевої специфіки і механізмів горизонтальної вза-
ємодії, причому не тільки між органами виконавчої
влади і органами місцевого самоврядування, а й не-
урядовими організаціями, інститутами громадянсь-
кого суспільства. Зважаючи на важливість реформи
децентралізації, наявний перелік наукових ста-
тей охопив доволі широкий спектр питань, зокрема,
це: політико-правові засади функціонування орга-
нів місцевого управління в умовах децентралі-
зації (Ю. Ковбасюк, В. Могілевський, О. Нижник,
О. Скрипнюк); аналіз зарубіжного досвіду здійс-
нення аналогічних реформ та можливість його за-
стосування в Україні (В. Гладій, В. Гробова, Б. Да-
нилишин, В. Пилипів, М. Лендьел, А. Чиркін); фі-
нансова децентралізація (Г. Даудова, Г. Бондар,
Т. Куценко, Я. Сіренко, Ю. Набатова, Т. Ус); рефор-
мування місцевого самоврядування як інструмент
політики євроінтеграції (В. Гладій, В. Колюх,
П. Шляхтун); вибори в об’єднаних територіальних
громадах (О. Вольський, С. Глизнер, О. Колесников,
О. Крутій, К. Білоус).
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
12
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
Метою статті є аналіз політологічних аспектів
публічного управління в умовах здійснення децент-
ралізації влади та євроінтеграції в Україні.
Виклад основного матеріалу дослідження.
Децентралізація передбачає великий ступінь само-
стійності громадянського суспільства, що взаємодіє
з органами місцевого самоврядування, що на думку
С. Куриця та В. Воробйова [1], здійснюється з ме-
тою: реалізації індивідуальних інтересів, що прояв-
ляється у внесенні конституційних поправок, пов'я-
заних із своєчасною модернізацією та реформуван-
ням системи державного управління для приведення
її у відповідність до нових життєвих реалій та рі-
шень, прийнятих світовою спільнотою, а також за-
безпечення якості роботи каналів зворотного зв'язку
від населення відповідної територіальної громади
до відома влади; повідомлення влади про виник-
нення протиріч у суспільстві, у тому числі внаслідок
рішень влади, завдяки чому державна адміністрація
може своєчасно попередити переростання протиріч
у проблеми та кризи; забезпечення вирішення біль-
шої частини протиріч, що виникають на рівні життя
та діяльності населення, не допускаючи виникнення
криз. Відмінною рисою децентралізації є взаємини
між органами місцевого самоврядування, які зали-
шаються виборними та органами державної вико-
навчої влади та префекти, які призначаються та од-
ночасно є представниками суб'єктів загальнодер-
жавного рівня на відповідному територіальному
окрузі. Вважається [2], що окремі функції та повно-
важення розділені між органами державної влади та
органами місцевого самоврядування, у скоєнні яких
останні підконтрольні відповідним органам вико-
навчої влади. Таким чином, передбачено чинним за-
конодавством України створення принципово нової
адміністративно-територіальної засади для діяль-
ності органів місцевого самоврядування та
розподілу повноважень між органами місцевого са-
моврядування та органами державної виконавчої
влади ставить на порядок денний питання до-
слідження взаємин депутата місцевої ради, як пред-
ставницького органу місцевого самоврядування з
органами державної влади, громадянським суспіль-
ством та виборцями свого виборчого округу, а також
оцінювання ефективності взаємодії місцевих ор-
ганів виконавчої влади із органами місцевого са-
моврядування.
У процесі децентралізації, запровадження но-
вого адміністративно-територіального устрою і ре-
формування територіальної організації влади на цих
рівнях має відбутися докорінна зміна усієї системи
зв’язків і взаємодій. Насамперед йдеться про прин-
ципово нову модель організаційно-функціональної
структури публічної влади як сукупності державних
органів і органів місцевого самоврядування в єд-
ності їх функцій, повноважень і організаційних
(вертикальних і горизонтальних) зв’язків, що покли-
кана забезпечувати цілісний управлінський вплив на
суспільну систему на регіональному і місцевому
рівнях. З огляду на проєкт Закону України «Про вне-
сення змін до Конституції України щодо децентра-
лізації влади» [3], а також на Закон України «Про
добровільне об’єднання територіальних громад» [4]
на концептуальному рівні нову організаційно-функ-
ціональну структуру представлено на рис. 1.
Як бачимо на рис. 1, у новій, децентралізованій
моделі територіальної організації влади принципо-
вих змін набуває зміст діяльності органів місцевого
самоврядування, на які лягає практично весь тягар
соціально-економічного і культурного розвитку те-
риторій. Відтак змінюються і функції органів вико-
навчої влади загальної компетенції на даному рівні.
За ними залишається нагляд за законністю діяльно-
сті органів місцевого самоврядування і контроль ви-
конання останніми делегованих повноважень. Оста-
точний вердикт щодо законності чи незаконності,
відповідності чи невідповідності актів органів міс-
цевого самоврядування Конституції України покла-
дається на адміністративні суди і Конституційний
Суд України. За висновком Конституційного Суду
і за поданням Президента України Верховна Рада
України може прийняти рішення про дострокове
припинення повноважень голови громади, відповід-
ної ради і призначення позачергових виборів. Уз-
годження взаємодій суб’єктів управління регіональ-
ним розвитком і самих суб’єктів регіонального роз-
витку здійснюється на основі горизонтальних зв’яз-
ків. Префекти мають забезпечувати координацію ді-
яльності територіальних структур ЦОВВ, їх взаємо-
дію з органами місцевого самоврядування. За подан-
ням ради об’єднаної територіальної громади Рада
міністрів Автономної Республіки Крим, відповідна
обласна державна адміністрація (префект) буде
звертатися до Кабінету Міністрів України щодо на-
дання відповідній громаді фінансової підтримки.
Взаємодії в системі місцевого самоврядування бу-
дуть здійснюватися як по вертикалі, але – знизу
вверх (делегування повноважень органам місцевого
самоврядування вищого рівня), так і по горизон-
талі – об’єднання зусиль кількох громад для вирі-
шення окремих, спільних для них проблем. Право
територіальних громад об’єднувати на договірних
засадах кошти місцевих бюджетів для виконання
спільних проєктів або для спільного фінансування
(утримання) комунальних підприємств, установ та
організацій і створювати для цього відповідні ор-
гани і служби передбачене чинним Законом України
«Про місцеве самоврядування в Україні» (Ст. 60,
п. 3) [6]. Таку можливість належить передбачити і в
новій редакції закону про місцеве самоврядування.
Завершальний етап формування структури терито-
ріальної організації влади – юридичне закріплення
функцій відповідних 24 органів у їх компетенції. В
компетенції кожного органу має знайти відобра-
ження його місія, тобто підстава для створення да-
ного органу, його призначення для реалізації полі-
тики держави щодо вирішення проблем суспільного
розвитку, місце в організаційній структурі інституту
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
13
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
Верховна Рада України Конституційний Суд
України
Президент України Кабінет
Міністрів України
Регіональний рівень
(ради, викон. комітети)
Питання соціальн.-екон.
розвитку регіонів, ін.
Районний рівень (ради,
виконавчі комітети)
Питання соціальн.-екон.
розвитку, над. послуг, ін.
Префект регіону Нагляд за
додерж. Конституції і законів,
викон. держ. програм,
координація діяльн. територ.
органів ЦОВВ, забезп. їх
взаємодії з орг. місцевого
самоврядування ...
Адміністративні суди
Префект району (аналогічно)
Структурні підрозділи
ЦОВВ
Об'єднані громади (ради, викон.
комітети, сіль. селищ., міські голови,
сіль. селищні старости) Питання
соціально-екон. розвитку, надання
публічних послуг, інші питання
місцевого значення, віднесені
Конституцією і законом до компетенції
громад
Рис. 1. Концептуальна схема організаційно-функціональної структури
децентралізованої моделі територіальної організації публічної влади
(сформовано авторами на основі джерела [5])
публічної влади. І має бути вичерпно описано набір
його управлінських функцій. А також зміст і меха-
нізми його взаємодії по горизонталі з іншими ор-
ганами публічної влади й інститутами громадянсь-
кого суспільства.
Забезпечення ефективної взаємодії в системі
органів публічної влади – одна з основних проблем
у процесі розвитку публічного управління в Україні.
Останні роки, політична ситуація сьогодення надали
чимало прикладів проблемних ситуацій у взаєминах
між органами влади по лініях: центр – регіональний
рівень, центр – місцевий рівень, регіональний рі-
вень – місцевий рівень, місцевий уряд – локальний
уряд, органи влади – приватний сектор, органи пуб-
лічної влади – громадські організації, тріади органи
публічної влади – приватний сектор – громадські ор-
ганізації, що вилилися в деяких випадках у відкриті
конфлікти між різними інституціями та органами
публічної влади. Як показує аналіз, загальною при-
чиною проблем та конфліктів є неврегульованість
повноважень, відповідальності, різних основ здійс-
нення компетенції відповідних структур. Усе це сут-
тєво впливало на ефективність системи врядування
в Україні. Зокрема, наразі вкрай важливим є до-
слідження проблемних питань конкретизації розме-
жування повноважень, з урахуванням місцевої спе-
цифіки і механізмів горизонтальної взаємодії, при-
чому не тільки між органами виконавчої влади і ор-
ганами місцевого самоврядування, а й неурядовими
організаціями, бізнес-структурами, інститутами
громадянського суспільства. З огляду на дедалі
зростаючу складність взаємовідносин суспільства,
держави і бізнесу підходи до побудови працездат-
ного механізму їх взаємодії необхідно шукати на ос-
нові створення конгруентної системи інтересів всіх
трьох суб’єктів взаємодії, реалізуючи при цьому
принципи їх взаємної соціальної відповідальності.
Таким чином, рішення даної проблеми можливе
лише на основі наступних фундаментальних прин-
ципів системного підходу до управління складними
соціально-економічними системами: узгодженості
системи інтересів всіх трьох суб’єктів взаємодії; їх
взаємної соціальної відповідальності; партнерства;
визнання в системній тріаді «суспільство – дер-
жава – бізнес» чільну роль суспільства і, отже, пріо-
ритету суспільних цілей, тобто суспільства в цілому.
На рис. 2 представлено механізм взаємодії бізнес-
структур, органів влади і суспільства.
За такого підходу в механізмі взаємодії право-
мірно виділяють кілька блоків (рис. 2): блок 1 –
суб’єкт (орган) управління взаємодією; блок 2 – су-
купність суб’єктів взаємодії, тобто органів влади
(самоврядування), бізнес-структур та організацій,
що представляють інтереси жителів, які прожива-
ють на даній території; блок 3 є банком накопичення
інформації про можливі способи, засоби і методи
впливу суб’єктів на об’єкт управління, тобто про-
блемні ситуації; блок 4 включає в себе об’єкти
впливу, тобто весь перелік найбільш гострих соціа-
льних проблемних ситуацій територіального утво-
рення; блок 5 є результуючим органом контролю,
який оцінює функціонування механізму в цілому [7].
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
14
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
Блок 1
Блок 3
Блок 5
Суб'єкт управління
партнерством
Об'єкт впливу
Блок 4
Блок 2
Суб'єкти
партнерства
Засоби та методи
партнерства
Органи контролю
Рис. 2. Механізм взаємодії бізнес-структур, органів влади і суспільства
(сформовано авторами на основі джерела [7])
У теорії організації ефективність в адміністра-
тивному управлінні визначається як відношення
чистих позитивних результатів (перевищення бажа-
них наслідків над небажаними) і допустимих витрат.
Рішення можна назвати ефективним, якщо найкра-
щий результат досягнуто за умов заданих тимчасо-
вих витрат або якщо результат отримано за найниж-
чих витрат виробу. Змістом діяльності державного
апарату є управлінська, організаційна робота, що
покликана забезпечити належну організованість і
ефективне функціонування всіх сфер громадського
життя. Основним структурним елементом держав-
ного апарату є орган державної влади, що склада-
ється зі службовців, посадових осіб – громадян, які
виконують управлінські функції на професійних за-
садах, що мають державно-владні повноваження,
спеціальний правовий статус і офіційні атрибути по-
сади. Безумовно "оцінка" є основним елементом по-
няття "ефективності державної служби", тому що
вона відображає рівень розвитку суспільства, а
також рівень функціонування державної служби.
Через те оцінювання повинно здійснюватися за пев-
ними критеріями. Критерій у загальновизнаному ро-
зумінні являє собою певну кількісну або якісну
ознаку, на підставі якої оцінюється факт, матеріаль-
ний чи духовний об’єкт, здійснюється оцінка будь-
яких явищ, проявів функціонування матеріальних та
нематеріальних суб’єктів, класифікація предметів
матеріального та духовного світу, це фактично "мі-
рило", за яким виробляються ставлення і думка
щодо доцільності та ефективності функціонування
певного суб’єкта [8; 18–23].
Для систем управління критерій має визначати
ефективність управління, тобто оцінювати прояви
управління, завдяки аналізу яких можна визначати
рівень і якість управління та надання послуг, його
відповідність потребам суспільства. Саме враху-
вання якості вирізняє критерії управління серед ін-
ших показників, що вимірюють тільки кількісні по-
казники відповідних ознак, проявів тощо. Взагалі
критерії пов’язані з поняттям ефективності, транс-
формують його в себе через певні уточнення та ви-
значення, віддзеркалюють співвідношення між
отриманими соціальними результатами та витра-
тами на їх досягнення. Багатоманітність впливу
державного апарату на суспільну життєдіяльність,
багатовекторність його цілей та функцій його діяль-
ності, відповідна складність його структури обумов-
люють певні труднощі щодо визначення критеріїв
оцінки. Вони також підсилюються тим, що методо-
логія дослідження питань державного управління та
державної служби успадкувала підходи правових
наук, зокрема адміністративного права. У системі
державного управління не в усіх випадках врахову-
ється єдність суб’єкта та об’єкта управління, внаслі-
док чого аналізи та оцінки здійснюються переважно
в межах управлінської діяльності органів державної
влади. При цьому метою та кінцевим результатом
управлінської діяльності вважають управлінський
вплив, а не його наслідок [9]. Цим обґрунтовується
те, що оцінювання функціонування державного апа-
рату має здійснюватися з двох поглядів: по-перше –
з погляду функціональності, тобто забезпечення ви
конання завдань і функцій держави; по-друге – з по-
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
15
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
гляду витрат. Функціональна оцінка розкриває, ха-
рактеризує та дає змогу оцінювати роль державного
апарату в суспільному розвитку, у вирішенні тих
проблем, що виникають у процесі соціально-еконо-
мічного розвитку та суспільної життєдіяльності.
Оцінка діяльності органу влади зосереджена в ос-
новному на наслідках діяльності, тому що кінцевою
метою виробництва послуг і товарів у державному
секторі є не послуги та товари як такі, а їх спромож-
ність задовольняти інтереси користувачів і платни-
ків податків. Найважливішими показниками є ре-
зультати та наслідки. Державний апарат забезпечує
реалізацію завдань і функцій держави, є інтегрова-
ним суб’єктом державного управління. Зміст і ха-
рактер цілей управління, способи і методи їх реалі-
зації, сприйняття їх громадськістю та відповідність
цілей потребам суспільного розвитку та особисто-
сті – це чинники, що безпосередньо впливають на
ефективність функціонування державного апарату.
Не менш важливою є й витратна складова оцінки.
Справа в тому, що матеріальні, фінансові, кадрові,
інтелектуальні, інформаційні та інші витрати на
функціонування державного апарату досить великі.
Значним є також обсяг управлінської діяльності, що
виражається в реалізації нормативно-правових засад
забезпечення життєдіяльності суспільства, у здійс-
ненні організаційно-розпорядчих, консультативно-
дорадчих і нормо-проектних повноважень, у витра-
тах робочого часу державних службовців [10]. При
цьому необхідно зазначити, що оцінка діяльності
органів управління різними суб’єктами здійсню-
ється з різних позицій. Так, громадянина цікавлять
результати цієї діяльності; законодавця – досягнуті
результати та характер виконаної роботи для виді-
лення коштів з бюджету; керівника органу, держав-
ного службовця – досягнення цілей, що поставлені
перед органом. Це обумовлює диференційований
підхід до оцінки функціонування державного апа-
рату як з погляду суб’єкта оцінки, так і з погляду
об’єкта оцінки, а саме функціональної оцінки, тобто
оцінки соціальних наслідків діяльності державного
апарату та оцінки витратної складової.
Функціональна оцінка в даному разі являє со-
бою соціально-економічну категорію, що розкриває
взаємозв’язок між результатами управлінської дія-
льності, вираженими соціальними ефектами і тех-
ніко-економічними показниками, та затратами
управлінської праці (живої та матеріалізованої). Та-
кою категорією може бути визнана категорія "ре-
зультативності" [11]. Проблема полягає в тому, що
для державного апарату, як і для його складових –
органів державної влади (законодавчої, виконавчої,
судової) та державної служби розроблення критеріїв
оцінки їх функціонування пов’язане із суттєвими
труднощами, які обумовлені невизначеністю як
отриманих соціальних результатів, так і витрат на їх
досягнення (останнє пов’язане з тим, що об’єкт уп-
равління також несе певні витрати, які не завжди мо-
жна порахувати). При цьому необхідно мати на увазі
таке: по-перше, загальний соціальний ефект створю-
ється не тільки суб’єктами управління, а й об’єктами
управління; по-друге – поряд з державним апаратом
в управлінні суспільними процесами беруть участь
й інші суб’єкти механізму держави, а саме органи
самоврядування, громадські об’єднання тощо. Це
підтверджує, що із загального соціального ефекту
необхідно виокремити соціальний ефект, отриманий
за рахунок активності об’єктів господарювання (що
для ринкових умов може становити визначальну
частину), соціальний ефект, створений іншими
суб’єктами управління, і тільки залишок можна
співвідносити з діяльністю конкретного органу уп-
равління. Відтак, за цими критеріями можна дати
узагальнюючу оцінку внутрішній організації та
функціонування підсистеми державного апарату чи
певного органу влади. Таке поєднання критеріїв дає
можливість оцінити процес управління, закінчуючи
стадією "випуску" управлінського рішення чи
впливу. Якщо додати функціональну оцінку, тобто
оцінку соціального ефекту від реалізації управлінсь-
кого рішення, то матимемо повну оцінку функціону-
вання державного апарату.
Висновки. Ефективність функціонування пуб-
лічної влади багато в чому визначається взаємодією
муніципальної влади з іншими публічними інститу-
тами. Аналіз сутності й специфічних рис місцевого
самоврядування в Україні, існуючих моделей та ме-
ханізмів свідчить про еволюцію, об’єктивний стан
і тенденції розвитку внутрішньо- та зовнішньо сис-
темних взаємовідносин і взаємозалежностей місце-
вого самоврядування на основі закріплення прямих
і зворотних зв’язків. Ці взаємозв’язки утворюють
комплекс стійких закономірностей, які формують
системну цілісність публічного управління у цілому
й місцевого самоврядування як його частини.
Об’єктивні процеси розвитку соціальної політики в
сучасному світі проявляються у відході від центра-
лізації і бюрократизації соціальної сфери і необхід-
ності посилення ролі держави як гаранта забезпе-
чення соціальних прав у ліберальних країнах і
утверджують полісуб’єктність у соціальній полі-
тиці. Це зумовлює запровадження нового механізму
реалізації соціальних прав громадян – міжсектор-
ного партнерства, функціонування якого у вітчизня-
них умовах потребує: необхідності створення спри-
ятливих інституційних умов партнерства з ураху-
ванням їх високої диференціації в різних соціально-
економічних системах регіонального рівня; поси-
лення організаційного, фінансового, інформацій-
ного, кадрового потенціалу для зміни якісних і кіль-
кісних характеристик і результатів взаємодії.
Комплексний механізм горизонтальної взаємо-
дії в системі публічного управління в умовах де-
централізації влади покликаний забезпечувати вирі-
шення всього спектру економічних, соціальних, ет-
нокультурних, екологічних, політичних, інших про-
блем розвитку територій в органічному взаємо-
зв’язку. Зокрема його запровадження передбачає
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
16
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
конструктивну взаємодію і координацію діяльності
суб’єктів регіонального управління, яка сприятиме
цілісності етносоціальних (етнокультурних) орга-
нізмів, механізмів їх саморегуляції, що уже скла-
лися; забезпечення належної соціально-економіч-
ної, демографічної, культурної та іншої самодостат-
ності нових адміністративно-територіальних оди-
ниць.
Література
1. Куриц С. Я., Воробьев В. П. Болезни государства.Диагностика патологий системы государственного управления и
права: монография. М. : МГИМО(У), 2009. 472 с.
2. Драго Р. Административная наука / перевод с французского канд. юрид. наук В.Л. Энтина; под ред. и с послесловием
д-ра юрид. наук Б. М. Лазарева. М.: Прогресс, 1982. 245 с.
3. Про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації влади: По-
станова Верховної Ради України від 31 червня 2015 р. № 656-VIII. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/656-19.
4. Про добровільне об’єднання територіальних громад: Закон України від 05 лютого 2015 р. № 157-VIII. URL:
http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1275-17.
5. Надолішній П. І. Принцип «стратегія визначає структуру» і «канони реконструкції соціальної організації» в контексті
децентралізації. Реформування публічного 281 управління: теорія, практика, міжнародний досвід : Матеріали Всеукр.наук.-
практ. конф. за міжнар. участю, присвяченої 20-річчю утворення інституту (29-30 жовтня 2015 р.). Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2015.
С. 144–146.
6. Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21 травня 1997 р. № 280/97-ВР. URL:
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/ 280/97- %D0%B2%D1%80.
7. Перекрестов Д. Г., Поварич И. П., Шабашев В. А. Корпоративная социальная ответственность: вопросы теории и
практики: монография. М.: Издательство «Академия Естествознания», 2011. 324 с.
8. Жарая С. Б. Критерії оцінки якості адміністративних послуг з питань ведення підприємницької діяльності. Управління
сучасним містом. 2009. № 1–12 (33–36). С. 18–23.
9. Адміністративні послуги місцевих органів державної виконавчої влади: монографія / А. О. Чемерис, М. Д. Лесечко,
А. В. Ліпенцев та ін.; за заг. ред. А. О. Чемериса. Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2004. 152 с.
10. Державна виконавча влада в Україні: формування та функціонування: зб. наук. пр. / кол. авт.; наук. кер. Н. Р. Нижник.
Київ: Вид-во УАДУ, 2000. Ч. І. 224 с.
11. Кілієвич О. Англо-український глосарій термінів і понять з аналізу державної політики та економіки. Київ: Вид-во
Соломії Павличко “Основи”, 2003. 510 с.
12. Болотіна Є. В., Шубна О. В., Бородай А. В., Стешенко Н. Л. Особливості управління політичними ризиками транс-
національних корпорацій в умовах глобалізації економіки. Економічний вісник Донбасу. 2021. №3 (65). С. 162-168. DOI:
https://doi.org/10.12958/1817-3772-2021-3(65)-162-168.
References
1. Kurits, S. Ya., Vorobyov, V. P. (2009). Bolezni gosudarstva. Diagnostika patologiy sistemy gosudarstvennogo upravleniya i
prava [Diseases of the state. Diagnosis of pathologies in the system of public administration and law]. Moscow, MGIMO(U). 472 p.
[in Russian].
2. Drago, R. (1982). Administrativnaya nauka [Administrative science]. Transl. from French. Moscow, Progress. 245 p. [in
Russian].
3. Pro poperednie skhvalennia zakonoproektu pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy shchodo detsentralizatsii vlady:
Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 31 chervnia 2015 r. № 656-VIII [On preliminary approval of the draft law on amendments
to the Constitution of Ukraine regarding the decentralization of power: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine dated June 31,
2015 No. 656-VIII]. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/656-19 [in Ukrainian].
4. Pro dobrovilne obiednannia terytorialnykh hromad: Zakon Ukrainy vid 05 liutoho 2015 r. № 157-VIII [On voluntary
unification of territorial communities: Law of Ukraine dated February 5, 2015 No. 157-VIII]. Retrieved from
http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1275-17 [in Ukrainian].
5. Nadolishnii, P. I. (2015). Pryntsyp «stratehiia vyznachaie strukturu» i «kanony rekonstruktsii sotsialnoi orhanizatsii» v
konteksti detsentralizatsii [The principle "strategy determines the structure" and "canons of social organization reconstruction" in the
context of decentralization]. Reformuvannia publichnoho 281 upravlinnia: teoriia, praktyka, mizhnarodnyi dosvid [Reforming public
281 management: theory, practice, international experience]: Proceedings of the All-Ukrainian Science and Practice. conf. for
international participation dedicated to the 20th anniversary of the establishment of the institute. (рр. 144–146). Odesa, ORIDU NADU
[in Ukrainian].
6. Pro mistseve samovriaduvannia v Ukraini: Zakon Ukrainy vid 21 travnia 1997 r. № 280/97-VR [On local self-government in
Ukraine: Law of Ukraine of May 21, 1997 No. 280/97-VR]. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/280/97-
%D0%B2%D1%80 [in Ukrainian].
7. Perekrestov, D. G., Povarich, I. P., Shabashev, V. A. (2011). Korporativnaya sotsial'naya otvetstvennost': voprosy teorii i
praktiki [Corporate social responsibility: questions of theory and practice]. Moscow, Academy of Natural History Publishing House.
324 р. [in Russian].
8. Zharaia, S. B. (2009). Kryterii otsinky yakosti administratyvnykh posluh z pytan vedennia pidpryiemnytskoi diialnosti [Crite-
ria for evaluating the quality of administrative services in matters of conducting business activities]. Upravlinnia suchasnym mistom –
Management of a modern city, 1–12 (33–36), рр. 18–23 [in Ukrainian].
9. Chemerys, A. O., Lesechko, M. D., Lipentsev A. V. et al. (2004). Administratyvni posluhy mistsevykh orhaniv derzhavnoi
vykonavchoi vlady [Administrative services of local state executive bodies]. Lviv, LRIDU NADU. 152 р. [in Ukrainian].
10. Derzhavna vykonavcha vlada v Ukraini: formuvannia ta funktsionuvannia [State executive power in Ukraine: formation and
functioning]. (2000). Part І. Kyiv, Publishing House of the Ukrainian Academy of Sciences [in Ukrainian].
Є. В. Болотіна, О. В. Шубна, О. Д. Сміщенко, І. А. Омельницька
17
Економічний вісник Донбасу № 1(71), 2023
11. Kiliievych, O. (2003). Anhlo-ukrainskyi hlosarii terminiv i poniat z analizu derzhavnoi polityky ta ekonomiky [Anglo-
Ukrainian glossary of terms and concepts for the analysis of state policy and economy]. Kyiv, Solomiya Pavlychko Publishing House
"Osnovy". 510 p. [in Ukrainian].
12. Bolotina, Ye. V., Shubna, O. V., Borodai, A. V., Steshenko, N. L. (2021). Osoblyvosti upravlinnia politychnymy ryzykamy
transnatsionalnykh korporatsii v umovakh hlobalizatsii ekonomiky [Features of Political Risk Management of Transnational Corpora-
tions in the Context of Economic Globalization]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 3 (65), рр. 162-
168. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2021-3(65)-162-168 [in Ukrainian].
Болотіна Є. В., Шубна О. В., Сміщенко О. Д., Омельницька І. А. Політологічні аспекти публічного управління та
адміністрування в умовах здійснення децентралізації влади та євроінтеграції в Україні
Стаття присвячена вивченню ефективності функціонування публічної влади в умовах здійснення децентралізації влади
та євроінтеграції в Україні. Проведений аналіз сутності й специфічних рис місцевого самоврядування в Україні, існуючих
моделей та механізмів свідчить про еволюцію, об’єктивний стан і тенденції розвитку внутрішньо- та зовнішньо системних
взаємовідносин і взаємозалежностей місцевого самоврядування на основі закріплення прямих і зворотних зв’язків. Запропо-
новано концептуальну схему організаційно-функціональної структури децентралізованої моделі територіальної організації
публічної влади, яка демонструє зміст діяльності органів місцевого самоврядування, на які лягає практично весь тягар соці-
ально-економічного і культурного розвитку територій, відтак змінюються і функції органів виконавчої влади загальної ком-
петенції на даному рівні. Проілюстровано механізм взаємодії бізнес-структур, органів влади і суспільства. Доведено, що
комплексний механізм горизонтальної взаємодії в системі публічного управління в умовах децентралізації влади покликаний
забезпечувати вирішення всього спектру економічних, соціальних, етнокультурних, екологічних, політичних, інших проблем
розвитку територій в органічному взаємозв’язку.
Ключові слова: публічне управління, децентралізація, місцеве самоврядування, органи влади, соціальна відповідаль-
ність.
Bolotina E., Shubna O., Smishchenko O., Omelnytska I. Political Science Aspects of Public Management and Administra-
tion in the Conditions of Decentralization of Power and European Integration in Ukraine
The article is devoted to the study of the effectiveness of the functioning of public power in the conditions of decentralization of
power and European integration in Ukraine. The conducted analysis of the essence and specific features of local self-government in
Ukraine, existing models and mechanisms testifies to the evolution, objective state and development trends of internal and external
systemic relationships and interdependencies of local self-government based on the establishment of direct and reverse relations. A
conceptual diagram of the organizational and functional structure of the decentralized model of the territorial organization of public
power is proposed, which demonstrates the content of the activities of local self-government bodies, which bear almost the entire
burden of socio-economic and cultural development of territories, and therefore the functions of executive power bodies of general
competence at this level also change. The mechanism of interaction between business structures, authorities and society is illustrated.
It has been proven that the complex mechanism of horizontal interaction in the public administration system in conditions of de-
centralization of power is designed to provide solutions to the entire range of economic, social, ethnocultural, environmental, political,
and other problems of territorial development in an organic relationship.
Keywords: public administration, decentralization, local self-government, authorities, social responsibility.
Стаття надійшла до редакції 23.02.2023
|