Організація управління підприємством на основі маркетингу
Збережено в:
| Дата: | 1999 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
нститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
1999
|
| Назва видання: | Сiверянський літопис |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201057 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Організація управління підприємством на основі маркетингу / В. Тарасенко // Сіверянський літопис. — 1999. — № 4. — С. 197-199. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-201057 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2010572025-02-23T17:51:25Z Організація управління підприємством на основі маркетингу Тарасенко, В. Економіка 1999 Article Організація управління підприємством на основі маркетингу / В. Тарасенко // Сіверянський літопис. — 1999. — № 4. — С. 197-199. — укр. 2518-7430 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201057 uk Сiверянський літопис application/pdf нститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Економіка Економіка |
| spellingShingle |
Економіка Економіка Тарасенко, В. Організація управління підприємством на основі маркетингу Сiверянський літопис |
| format |
Article |
| author |
Тарасенко, В. |
| author_facet |
Тарасенко, В. |
| author_sort |
Тарасенко, В. |
| title |
Організація управління підприємством на основі маркетингу |
| title_short |
Організація управління підприємством на основі маркетингу |
| title_full |
Організація управління підприємством на основі маркетингу |
| title_fullStr |
Організація управління підприємством на основі маркетингу |
| title_full_unstemmed |
Організація управління підприємством на основі маркетингу |
| title_sort |
організація управління підприємством на основі маркетингу |
| publisher |
нститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
| publishDate |
1999 |
| topic_facet |
Економіка |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201057 |
| citation_txt |
Організація управління підприємством на основі маркетингу / В. Тарасенко // Сіверянський літопис. — 1999. — № 4. — С. 197-199. — укр. |
| series |
Сiверянський літопис |
| work_keys_str_mv |
AT tarasenkov organízacíâupravlínnâpídpriêmstvomnaosnovímarketingu |
| first_indexed |
2025-11-24T05:11:54Z |
| last_indexed |
2025-11-24T05:11:54Z |
| _version_ |
1849647289359925248 |
| fulltext |
Сіверянський літопис 197
Вікторія Тарасенко
ОРГАНІЗАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
НА ОСНОВІ МАРКЕТИНГУ
Основним елементом ринкових реформ є виробничі підприємства, які
повинні набути ринкового вигляду, розвинути своє виробництво і за рахунок
цього забезпечити достатній рівень конкурентоспроможності. Це зумовлює
необхідність якісної перебудови управління підприємствами, впровадження
інструментарію стратегічного менеджменту і маркетингу.
Як показує світовий досвід, це дозволяє зв’язати можливості і ресурси
підприємства із зовнішнім середовищем. Слід констатувати, що сучасний стан
більшої частини виробничих підприємств треба розглядати не тільки як
наслідок загальної кризи економіки, але і недостатнього рівня розробки і
використання науково-методичних і методологічних основ і передумов вибору
та раціоналізації систем управління.
Перехід до ринкових відносин змушує підприємства працювати в умовах
зростаючої нестабільності, непередбаченості зовнішнього середовища. Успіх
цієї праці залежить не тільки від заходів, що проводяться на державному рівні,
але й значною мірою від власного уміння і здібностей керівників підприємств
працювати і мислити по-новому.
Нині відбувається якісна зміна поглядів на підприємницьку діяльність та
управління. І якщо ще десять років тому, в умовах планово-розподільчої системи
господарювання домінувала орієнтація управлінської діяльності на інтереси
виробництва, збут, потреби продавця, то в сучасних умовах функціонування
конкурентного ринку, управління підприємством повинно орієнтуватися
переважно на потреби споживача.
Між тим швидкий спад виробництва, падіння рівня рентабельності і
конкурентоспроможності підприємств свідчить про недостатнє управління.
Найважливішою причиною недостатньої ефективності роботи підприємств є,
на наш погляд, невідповідність систем їх управління вимогам сучасного ринку.
Дослідженням, що було проведено автором цієї статті у формі анкетного
опитування керівників, 30 підприємств товарів народного споживання
м. Чернігова виявили, що основна їх частина працює по-старому. Так, лише
5 керівників (16,6%) із числа опитуваних вказали, що високо оцінюють рівень
адаптації свого підприємства до умов ринку. Керівники лише 8 підприємств
(26,6%) із числа опитуваних позитивно відгукнулися про зміни умов
виробничої діяльності на своїх підприємствах. 22 керівники (73,3%) вважають,
що система управління на їх підприємстві змінилася несуттєво і лише 8
керівників (26,7%) вказали на деяку зміну організаційної структури
198 Сіверянський літопис
управління. Лише 6 підприємств (20,0%) мають спеціалізовані служби
маркетингу, однак ці служби, як свідчать дані, не повністю виконують необхідні
функції. З іншого боку, лише 4 керівники (13,3%) визнали, що вони зважають
на результати маркетингових досліджень при прийнятті управлінських рішень,
2 підприємства (6,6%) зорієнтовані на розробку стратегічного плану і 8 (26,6%)
- бізнес-плану. Решта обмежується розробкою оперативних і тактичних планів.
Лише 1 підприємство має маркетинговий план.
При плануванні більшість підприємств (22, тобто 73,3%) орієнтується на
свої ресурсні можливості, а не на вимоги ринку. Все це свідчить про
незавершеність внутрішніх реформ на підприємстві, про необхідність їх
поглиблення і розвитку.
Цей же висновок підтверджує особисте діагностичне обстеження вказаних
підприємств, проведене автором. Обстеження показало, що більшість (94%)
підприємств має оргструктуру механістичного, жорсткого типу, більш
пристосовану до ртабільних і детермінованих умов господарювання, в яких
переважають тенденції децентралізованого прийняття управлінських рішень,
жорсткого контролю за їх виконанням та регламентації.
Це характерно не тільки для державних, але й приватизованих підприємств,
різноманітних організаційних форм і структур господарювання. Такі
структури не в змозі швидко адаптуватися до динамічних соціально-
економічних умов, що склалися в країні та за її межами і з успіхом функціювати
за умов нестабільного конкурентного ринку. Практично всі обстежені
підприємства зорієнтовані на збутову модель діяльності, незалежно від того,
чи є в структурі управління служба маркетингу. Як правило, це приводить до
зниження результативності їх роботи. Ось чому лише 4 керівники із опитаних
(13,3%) досить високо оцінили рівень пристосованості своїх підприємств до умов
ринку і були задоволені фінансовим станом своїх підприємств.
Внаслідок цього поглибленння ринкових реформ на підприємствах потребує
переходу на ринкову (маркетингову) модель концепції управління, оскільки і
результати проведеного дослідження, й історичний досвід багатьох країн світу
свідчать про те, що адаптація підприємств до ринку пов’язана не тільки з
приватизацією, але і з реструктуризацією, організацією і управлінням
діяльності підприємств на основі маркетингу.
Між тим, як свідчить практика, організація у структурі підприємства відділу
(групи) чи іншого подібного підрозділу маркетингу зовсім не означає заміни
виробничо-збутового підходу в управлінні підприємством, при якому
продається те, що вже вироблено. В такій ситуації маркетинг відіграє
підпорядковану роль, є, по суті, однією з функцій управління. Тоді як основним
призначенням маркетингу є розробка стратегії розвитку підприємства. Ця його
подвійна природа породжує певні труднощі у сприйнятті його ролі в організації
управління взагалі. З одного боку маркетинг - це комплекс функцій, що
визначають правила роботи підприємств на ринку. Сюди входять:
- дослідження ринку;
- організація збуту і товарообігу;
- система просування товарів на ринок (реклама, стимулювання попиту,
ін.);
- цінова політика підприємства;
Сіверянський літопис 199
- управління маркетингом.
З іншого боку, маркетинг - це концепція управління підприємством,
філософія даного бізнесу. Це концепція протилежна виробничо-збутовому
підходу і потребує, щоб підприємство виробляло не те, що можливо і зручно
виробляти, а те, що необхідно в даний момент на ринку.
В основі концепції маркетингу підприємства лежать 3 основні принципи:
- орієнтація на споживача;
- прибуток;
- інтеграція умов всіх структурних підрозділів на досягнення поставлених
цілей.
Підприємство, яке орієнтоване на концепцію маркетингу, докорінно змінює
всю систему свого управління й інтегрує маркетинг з іншими функціями
управління, направляючи їх на досягнення стратегічних цілей підприємства.
Останні повинні забезпечити концентрацію зусиль підприємства в тих
сферах, де воно має стійкі конкурентні переваги. При цьому необхідно
враховувати не тільки фактори внутрішнього, але і зовнішнього середовища,
а також можливості і загрози.
Такі зміни на порядок підвищують рівень управління підприємством,
наближають його до відповідності таким вимогам:
1) мати велику гнучкість, властивість швидкої перебудови своєї діяльності
відповідно до змін умов зовнішнього середовища, щоб не втратити виниклі
можливості й уникнути загроз, що з’явилися на ринку;
2) мати індивідуальність, відмінність від конкурентів. Життєвий цикл
товарів сьогодні швидкозмінний, а асортимент і номенклатура виробленої
продукції надзвичайно різноманітні. Тому виробництво, направлене на
випуск масової стандартизованої продукції, орієнтованої лише на суворе
слідування стандартам, непристосованої до вимог і потреб конкретних груп
споживачів, приречене на банкрутство;
3) мати здатність до самоорганізації та самоудосконалення відповідно до
змін умов зовнішнього середовища. Умови господарської діяльності сьогодні
ускладнились настільки, що нині для успіху недостатньо тільки інженерних
рішень, а необхідні також відповідні стратегічні та структурні зміни в рамках
самого підприємства, і зміни суті і реалізації усіх функцій управління
підприємством. Необхідною умовою для таких змін у системі управління
підприємством є організація постійно функціонуючої системи інформаційної
підтримки прийняття управлінських рішень і, у першу чергу, - стратегічних.
На сьогодні на підприємствах практично відсутні інформаційно-аналітичні
служби, які б відповідали за регулярне проведення самоаналізу діяльності
підприємства. Спроби деяких маркетингових служб підприємств формувати
стратегічні рішення, наприклад, за асортиментом, номенклатурою виготовлю-
ваної продукції, сприймаються всіма іншими структурними підрозділами
підприємства досить негативно, хоча на словах часто признається, що
маркетингова служба підприємства повинна виступати у ролі замовника.
Така ситуація зумовлена деякими об’єктивними і суб’єктивними факторами.
Об’єктивними факторами є недостатній рівень розвитку ринкового
середовища, а також відсутність досвідчених спеціалістів стратегічного
менеджменту і маркетингу в апараті управління підприємством. Як важливі
суб’єктивні фактори виступають психологічні проблеми багатьох керівників і
спеціалістів, пов’язані зі зміною історично сформованого стереотипу мислення,
головне - це виробництво, а не споживачі.
|