Віли в народних баладах балканських слов’ян
The author analyses demonological attributes and features, mythical layers, projection of the elements of psychological and social reality, demythologization, and demythologization in the behavior of vils – demons of nature in folk ballads of Southern Slavs. The author shows folk songs about mountai...
Збережено в:
| Дата: | 2012 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2012
|
| Назва видання: | Народна творчість та етнологія |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201529 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Віли в народних баладах балканських слов’ян / Д. Айдачич // Народна творчість та етнологія. — 2012. — № 2. — C. 11-16. — Бібліогр.: 39 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| Резюме: | The author analyses demonological attributes and features, mythical layers, projection of the elements of psychological and social reality, demythologization, and demythologization in the behavior of vils – demons of nature in folk ballads of Southern Slavs. The author shows folk songs about mountain, forest, and aquatic creatures that maim people, punish primarily young people in their space – in the woods, on Vilynskomu place, by the stream or lake in the dried-out forest, vil (brodarytsia or brodarkynia, bazhdarytsia, izvorkynia) trying to pay brodaryn or bazhdaryn for crossing the stream by cutoff arms and legs. |
|---|