Артюх Лідія (Київ)

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2015
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2015
Series:Народна творчість та етнологія
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201998
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Артюх Лідія (Київ) // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 6. — С. 73-74. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-201998
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2019982025-03-05T01:07:40Z Артюх Лідія (Київ) Artiukh Lidiya (Kyiv) Круглий стіл «Гуманітарні виклики та соціальні наслідки військових дій на Сході України» 2015 Article Артюх Лідія (Київ) // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 6. — С. 73-74. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201998 uk Народна творчість та етнологія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Круглий стіл «Гуманітарні виклики та соціальні наслідки військових дій на Сході України»
Круглий стіл «Гуманітарні виклики та соціальні наслідки військових дій на Сході України»
spellingShingle Круглий стіл «Гуманітарні виклики та соціальні наслідки військових дій на Сході України»
Круглий стіл «Гуманітарні виклики та соціальні наслідки військових дій на Сході України»
Артюх Лідія (Київ)
Народна творчість та етнологія
format Article
title Артюх Лідія (Київ)
title_short Артюх Лідія (Київ)
title_full Артюх Лідія (Київ)
title_fullStr Артюх Лідія (Київ)
title_full_unstemmed Артюх Лідія (Київ)
title_sort артюх лідія (київ)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2015
topic_facet Круглий стіл «Гуманітарні виклики та соціальні наслідки військових дій на Сході України»
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/201998
citation_txt Артюх Лідія (Київ) // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 6. — С. 73-74. — укр.
series Народна творчість та етнологія
first_indexed 2025-11-26T13:44:36Z
last_indexed 2025-11-26T13:44:36Z
_version_ 1849860743195787264
fulltext 73 Круглий стіл Лідія Артюх, кандидат історичних наук, провідний науковий співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України Для етнологів вирішення проблеми Дон- басу – це є передусім вирішення побутових і соціально-економічних проблем населення краю, серед якого на сьогодні ми виокремимо дві основні категорії. Перша – вимушені переселенці або тим- часово переміщені особи, які нерідко побу- тово не облаштовані, безробітні. Більшість з них, не маючи можливості влаштуватися на роботу, живуть тільки на пожертви небай- дужих людей, допомогу волонтерів і зовсім мізерну допомогу держави. За даними соціо- логів, перед війною на Донбасі населення по- ділялося на три чисельно приблизно однакові частини: проросійська, проукраїнська і люди, для яких питання політичної чи національної приналежності не мало значення. Вимушені переселенці у переважній більшості скла- даються з двох останніх категорій. За рік близько 10 % тимчасових переселенців по- вернулися на Донбас, попри небезпеку втра- тити життя не лише своє, але й своїх дітей. Ті ж, які залишилися, потребують нагальної до- помоги держави. Давно постало питання про створення Міністерства (Комітету) в справах тимчасово переміщених осіб, яке б займало- ся їх соціальною й психологічною адаптацією на всій території України. Не слід вважати http://www.etnolog.org.ua ІМ часово переміщені особи, які нерідко побу М часово переміщені особи, які нерідко побу тово не облаштовані, безробітні. Більшість з Мтово не облаштовані, безробітні. Більшість з Ф фольклористики та етнології Ф фольклористики та етнології ім. Ф ім. М Ф М. Ф . Д Ф Дл Ф ля етнологів вирішення проблеми Дон- Ф я етнологів вирішення проблеми Дон- басу – це є передусім вирішення побутових Фбасу – це є передусім вирішення побутових і Фі сФсоцФоціально-економічних проблем населення Фіально-економічних проблем населення краю, серед якого на сьогодні ми виокремимо Фкраю, серед якого на сьогодні ми виокремимо дві основні категорії.Фдві основні категорії. ПершаФПерша часово переміщені особи, які нерідко побуФчасово переміщені особи, які нерідко побу Е Л Е Лі Е ідія Артюх, Е дія Артюх, кандидат історичних наук,Екандидат історичних наук, провідний науковий співробітник Епровідний науковий співробітник Інституту мистецтвознавства, ЕІнституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології Ефольклористики та етнології Т ЕТ РЕРиЕильського НАН УкраїниЕльського НАН УкраїниЕЕя етнологів вирішення проблеми Дон-Ея етнологів вирішення проблеми Дон- басу – це є передусім вирішення побутових Ебасу – це є передусім вирішення побутових 74 ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 6/2015 проблему адаптації другорядною. Вивчен- ня історії розвитку подій на Сході України і активних провокативних дій Росії в інших регіонах дає підстави для побоювань розрос- тання деструктивних настроїв і в Централь- ній Україні й отримання «п’ятої колони». Протягом майже століття за часів радянської влади у промислового (переважно шахтар- ського) населення Донбасу виховували «про- летарську» ментальність гегемона (згадаймо гасло про диктатуру пролетаріату), яка вили- лась у проголошення «Донбас кормить Укра- їну», «Україна не чує Донбасу» тощо. Саме цими світоглядно-ментальними установками скористалася Росія. Сьогодні потрібно пра- цювати над виправленням цих світоглядних деформацій у свідомості переселенців. По- чинати цю роботу варто з молоді й дітей. Державі слід дбати про працевлаштування молодих донеччан, надання їм можливості підвищувати свій професійний, культурний і освітній рівень. Для цього варто залучати благодійні кошти через складну фінансову ситуацію в країні. При цьому слід посилити громадський контроль над використанням цих коштів, щоб позбавити чиновників спо- куси корупції. Друга категорія – це люди, які залишили- ся на тимчасово окупованій території (у само- названих «республіках») і в районах бойових дій. Якась частина з них (навіть проукраїнськи налаштовані) не змогли виїхати з Донбасу в силу різних причин (хворі чи немічні, інваліди й члени їх родин). Більшість же свідомо обра- ла для себе цей шлях, сподіваючись на краще життя в Росії. Живучи на окупованій терито- рії, пенсіонери правдами чи неправдами доби- раються до підконтрольних Україні територій Донбасу, щоб отримати пенсію, бо інакших коштів для виживання не мають. Держава по- винна подбати про запрошення на роботу на підконтрольні Україні території та працевла- штування молоді з окупованих земель, адже чимало молодих людей, не маючи іншого за- робітку, ідуть (за винагороду) воювати в лавах проросійських бойовиків проти України. Споживацька психологія і політична незрі- лість частини мешканців Донбасу може бути якщо не подолана, то хоча б розхитана прав- дивою інформацією про Україну. Ці люди не мають жодної інформації про справжній пе- ребіг подій в Україні; на Донбасі не знають (чи не хочуть знати) про руйнівну роль Росії в їхньому житті. Навіть розчарування у владі так званих самопроголошених «республік» не може примирити їх з думкою про справедли- вість захисту цілісності території незалежної держави українською армією, та й сама неза- лежність їх не турбує. Ми відстаємо від Росії в інформаційній справі, яка отруює не лише непідконтрольні Україні території Сходу, але й звільнені чи вільні від окупантів. Там про- довжують панувати російські телеканали. Нещодавно створене Міністерство інформа- ції не виконує своїх прямих функцій і не пра- цює не лише для Сходу України і населення окупованих районів, але й не дає повної кар- тини подій в Україні для зарубіжних засобів масової інформації. http://www.etnolog.org.ua І Друга категорія І Друга категорія – ц І – ц ся на тимчасово окупованій території (уІся на тимчасово окупованій території (у названих «республіках») і в районах бойових Іназваних «республіках») і в районах бойових дій. Якась частина з них (навіть проукраїнськи Ідій. Якась частина з них (навіть проукраїнськи налаштовані) не змогли виїхати з Донбасу в Іналаштовані) не змогли виїхати з Донбасу в силу різних причин (хворі чи немічні, інваліди Ісилу різних причин (хворі чи немічні, інваліди й члени їх родин). Більшість же свідомо обра-Ій члени їх родин). Більшість же свідомо обра- М підвищувати свій професійний, культурний М підвищувати свій професійний, культурний і освітній рівень. Для цього варто залучати М і освітній рівень. Для цього варто залучати благодійні кошти через складну фінансову М благодійні кошти через складну фінансову ситуацію в країні. При цьому слід посилити М ситуацію в країні. При цьому слід посилити громадський контроль над використанням М громадський контроль над використанням цих коштів, щоб позбавити чиновників споМцих коштів, щоб позбавити чиновників спо-М- – ц М– це Ме люди, які залишили-Млюди, які залишили- ся на тимчасово окупованій території (уМся на тимчасово окупованій території (у саМсамМм названих «республіках») і в районах бойових Мназваних «республіках») і в районах бойових дій. Якась частина з них (навіть проукраїнськи Мдій. Якась частина з них (навіть проукраїнськи налаштовані) не змогли виїхати з Донбасу в Мналаштовані) не змогли виїхати з Донбасу в Ф Державі слід дбати про працевлаштування Ф Державі слід дбати про працевлаштування молодих донеччан, надання їм можливості Фмолодих донеччан, надання їм можливості підвищувати свій професійний, культурний Фпідвищувати свій професійний, культурний і освітній рівень. Для цього варто залучати Фі освітній рівень. Для цього варто залучати благодійні кошти через складну фінансову Фблагодійні кошти через складну фінансову й звільнені чи вільні від окупантів. Там про Ф й звільнені чи вільні від окупантів. Там про довжують панувати російські телеканали. Ф довжують панувати російські телеканали. Нещодавно створене Міністерство інформа Ф Нещодавно створене Міністерство інформа ції не виконує своїх прямих функцій і не пра Ф ції не виконує своїх прямих функцій і не пра цює не лише для Сходу України і населення Фцює не лише для Сходу України і населення окупованих районів, але й не дає повної карФокупованих районів, але й не дає повної кар тини подій в Україні для зарубіжних засобів Фтини подій в Україні для зарубіжних засобів масової інформації.Фмасової інформації. Е держави українською армією, та й сама неза Е держави українською армією, та й сама неза лежність їх не турбує. Ми відстаємо від Росії Е лежність їх не турбує. Ми відстаємо від Росії в інформаційній справі, яка отруює не лише Е в інформаційній справі, яка отруює не лише непідконтрольні Україні території Сходу, але Енепідконтрольні Україні території Сходу, але й звільнені чи вільні від окупантів. Там проЕй звільнені чи вільні від окупантів. Там про довжують панувати російські телеканали. Едовжують панувати російські телеканали. Нещодавно створене Міністерство інформаЕНещодавно створене Міністерство інформа ції не виконує своїх прямих функцій і не праЕції не виконує своїх прямих функцій і не пра цює не лише для Сходу України і населення Ецює не лише для Сходу України і населення