«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї
Виставка "Скарби родоводу України", експонована в Кіровоградському обласному художньому музеї у вересні 2015 року, вирізняється з-поміж інших: самобутній вишуканий традиційний одяг Луганської землі — на тлі сітки, а посередині на столі — фото бійця-айдарівця і напис: "Ми обов'язк...
Збережено в:
| Дата: | 2016 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2016
|
| Назва видання: | Народна творчість та етнологія |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202108 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | «Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї / Л. Пономар // Народна творчість та етнологія. — 2016. — № 1. — С. 96-99. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-202108 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2021082025-03-05T01:04:03Z «Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї The Evacuated Collection at the Kirovohrad Regional Art Museum Пономар, Л. Розвідки та матеріали Виставка "Скарби родоводу України", експонована в Кіровоградському обласному художньому музеї у вересні 2015 року, вирізняється з-поміж інших: самобутній вишуканий традиційний одяг Луганської землі — на тлі сітки, а посередині на столі — фото бійця-айдарівця і напис: "Ми обов'язково повернемось!". Тут пульсує минуле й сьогодення. І віра, незламна віра в те, що ніхто не знищить, не зламає нашої духовної скарбниці, нашого доброго роду і те, що з нього росте. 2016 Article «Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї / Л. Пономар // Народна творчість та етнологія. — 2016. — № 1. — С. 96-99. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202108 391(477.61) uk Народна творчість та етнологія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Розвідки та матеріали Розвідки та матеріали |
| spellingShingle |
Розвідки та матеріали Розвідки та матеріали Пономар, Л. «Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї Народна творчість та етнологія |
| description |
Виставка "Скарби родоводу України", експонована в Кіровоградському обласному художньому музеї у вересні 2015 року, вирізняється з-поміж інших: самобутній вишуканий традиційний одяг Луганської землі — на тлі сітки, а посередині на столі — фото бійця-айдарівця і напис: "Ми обов'язково повернемось!". Тут пульсує минуле й сьогодення. І віра, незламна віра в те, що ніхто не знищить, не зламає нашої духовної скарбниці, нашого доброго роду і те, що з нього росте. |
| format |
Article |
| author |
Пономар, Л. |
| author_facet |
Пономар, Л. |
| author_sort |
Пономар, Л. |
| title |
«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї |
| title_short |
«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї |
| title_full |
«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї |
| title_fullStr |
«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї |
| title_full_unstemmed |
«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї |
| title_sort |
«евакуйована колекція» в кіровоградському обласному художньому музеї |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2016 |
| topic_facet |
Розвідки та матеріали |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202108 |
| citation_txt |
«Евакуйована колекція» в Кіровоградському обласному художньому музеї / Л. Пономар // Народна творчість та етнологія. — 2016. — № 1. — С. 96-99. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. |
| series |
Народна творчість та етнологія |
| work_keys_str_mv |
AT ponomarl evakujovanakolekcíâvkírovogradsʹkomuoblasnomuhudožnʹomumuzeí AT ponomarl theevacuatedcollectionatthekirovohradregionalartmuseum |
| first_indexed |
2025-11-25T19:55:06Z |
| last_indexed |
2025-11-25T19:55:06Z |
| _version_ |
1849793455672262656 |
| fulltext |
96
Виставка «Скарби родоводу України», екс-
понована в Кіровоградському обласному ху-
дожньому музеї у вересні 2015 року, вирізня-
ється з-поміж інших: самобутній вишуканий
традиційний одяг Луганської землі – на тлі сіт-
ки, а посередині на столі – фото бійця-айдарів-
ця і напис: «Ми обов’язково повернемось!» Тут
пульсує минуле й сьогодення. І віра, незламна
віра в те, що ніхто не знищить, не зламає нашої
духовної скарбниці, нашого доброго роду і те,
що з нього росте.
У страшному вогні війни рятувалася спад-
щина українців Луганщини (книги, музейні
цінності). Народне вбрання – один з особливо
значущих маркерів українства, тому окупанти,
як середньовічні інквізитори, перетворюють
у руїни музеї і нищать артефакти української
культури. У такі часи актуалізується особлива
роль народного вбрання як виразу національної
самосвідомості, національної ідентичності. На-
родний одяг стає символом свободи народу [1].
Представлену збірку Микола Павлю-
ченко придбав у Єлизавети Главацької (жи-
тельки Старобільська). Сам він родом із
Дніпро петровщини. Захищав правду укра-
їнців на Майдані, а потім пішов доброволь-
цем боронити кордони Батьківщини. Інженер
за професією, патріот з розумінням того, що
народний одяг, як і мова, вводить людину у
визначене етнічне поле.
Вороги бояться нашої спадщини. Бояться
мови, пісні... Бояться вишиванки, бо народ-
ний костюм зберігає для сучасників і майбут-
ніх поколінь величезну інформацію про най-
давніші традиції свого населення. У дивосвіті
жіночого одягу Луганського краю – зворуш-
лива мелодія української пісні, велич і сила
жіночої любові, любові до рідної землі. І сьо-
годні, у час війни, наші предки разом з нами
на захисті українства. Традиційне вбрання в
експозиції – це не тільки мистецькі витво-
ри, а й свідчення належності до українського
етносу.
Сорочки, керсетки, юпки свідчать про вмін-
ня жінок цього краю творити довершене за кро-
єм і декоруванням вбрання. Відразу згадуєш
Полтавщину, звідки козацькі поселенці, освою-
ючи та охороняючи степи Старобільщини, через
віки донесли у візерунках коди пращурів.
Конструктивно-декоративні особливості
сорочок Старобільщини схожі на полтавські:
суцільнокрійні («цілі»), з вуставками, при-
шитими по основі, з призбируванням у верх-
ній частині рукава «пухликами» («пухлями»)
та без них. Полотняні сорочки, пошиті у три
пілки, а перкалеві – у дві, мають вишукане
оздоблення, що втілює різні естетичні впо-
добання. Старовинні експонати прикрашені
класичним настилуванням «білим по білому»,
вирізуванням, мережкою з високим художнім і
технічним рівнем виконання: майстрині бездо-
ганно клали білі стібки, створюючи мистець-
кі композиції, вироблені народною традицією
впродовж століть.
Рослинні та геометризовані орнаменти на-
гадують традиційні узори з Гадяччини, Мир-
городщини – «ламане дерево», стилізовані
квітки, вишиті «біллю» та в поєднані з вирі-
зуванням. Поділ сорочок, який завжди було
видно з-під плахти, декорований мережкою
«зубцюванням», «пруткуванням» тощо. Кож-
не село мало свої улюблені як узори, так і на-
йменування. Традиційно орнамент розташо-
вано на вуставці та під нею, а вздовж рукава
вільно розміщено стилізовані квіти. Давнє ви-
різування вдало імітує сорочка, вишита пізні-
шою технікою «хрест» темними, із сіруватим
відтінком нитками.
«евакуйована колекцІя» в кІровоградськоМу
оБласноМу худоЖньоМу Музеї
Людмила Пономар
УДК 391(477.61)
http://www.etnolog.org.ua
І
Представлену збірку Микола Павлю
І
Представлену збірку Микола Павлю
ченко придбав у Єлизавети Главацької (жиІченко придбав у Єлизавети Главацької (жи
тельки Старобільська). Сам він родом із Ітельки Старобільська). Сам він родом із
петро Іпетровщини. Захищав правду украІвщини. Захищав правду укра
їнців на Майдані, аІїнців на Майдані, а потІпотім пішов добровольІім пішов доброволь
цем боронити кордони Батьківщини. Інженер Іцем боронити кордони Батьківщини. Інженер
за професією, патріот з розумінням того, що Іза професією, патріот з розумінням того, що
народний одяг, як і мова, вводить людину у Інародний одяг, як і мова, вводить людину у
визначене етнічне поле.Івизначене етнічне поле.
М
значущих маркерів українства, тому окупанти,
М
значущих маркерів українства, тому окупанти,
як середньовічні інквізитори, перетворюють
М
як середньовічні інквізитори, перетворюють
у руїни музеї і нищать артефакти української
М
у руїни музеї і нищать артефакти української
і часи актуалізується особлива
М
і часи актуалізується особлива
роль народного вбрання як виразу національної
М
роль народного вбрання як виразу національної
самосвідомості, національної ідентичності. НаМсамосвідомості, національної ідентичності. На-М-
родний одяг стає символом свободи народу [1].Мродний одяг стає символом свободи народу [1].
Представлену збірку Микола ПавлюМПредставлену збірку Микола Павлю-М-
ченко придбав у Єлизавети Главацької (жиМченко придбав у Єлизавети Главацької (жи
тельки Старобільська). Сам він родом із Мтельки Старобільська). Сам він родом із
вщини. Захищав правду украМвщини. Захищав правду укра
ім пішов добровольМім пішов доброволь
цем боронити кордони Батьківщини. Інженер Мцем боронити кордони Батьківщини. Інженер
класичним настилуванням «білим по білому», Мкласичним настилуванням «білим по білому», Фщина українців Луганщини (книги, музейні Фщина українців Луганщини (книги, музейні
ин з особливо Фин з особливо
значущих маркерів українства, тому окупанти, Фзначущих маркерів українства, тому окупанти,
як середньовічні інквізитори, перетворюють Фяк середньовічні інквізитори, перетворюють
у руїни музеї і нищать артефакти української Фу руїни музеї і нищать артефакти української
ючи та охороняючи степи Старобільщини, через
Ф
ючи та охороняючи степи Старобільщини, через
віки донесли у візерунках коди пращурів.
Ф
віки донесли у візерунках коди пращурів.
Конструктивно-декоративні особливості
Ф
Конструктивно-декоративні особливості
сорочок Старобільщини схожі на полтавські:
Ф
сорочок Старобільщини схожі на полтавські:
суцільнокрійні («цілі»), з вуставками, при-Фсуцільнокрійні («цілі»), з вуставками, при-Фшитими по основі, з призбируванням у верх-Фшитими по основі, з призбируванням у верх-
ній частині рукава «пухликами» («пухлями») Фній частині рукава «пухликами» («пухлями»)
та без них. Полотняні сорочки, пошиті у три Фта без них. Полотняні сорочки, пошиті у три
пілки, а перкалевіФпілки, а перкалеві
оздоблення, що втілює різні естетичні впо-Фоздоблення, що втілює різні естетичні впо-
добання. Старовинні експонати прикрашені Фдобання. Старовинні експонати прикрашені
класичним настилуванням «білим по білому», Фкласичним настилуванням «білим по білому»,
Е
Сорочки, керсетки, юпки свідчать про вмін
Е
Сорочки, керсетки, юпки свідчать про вмін
ня жінок цього краю творити довершене за кро
Е
ня жінок цього краю творити довершене за кро
єм і декоруванням вбрання. Відразу згадуєш Еєм і декоруванням вбрання. Відразу згадуєш
Полтавщину, звідки козацькі поселенці, освоюЕПолтавщину, звідки козацькі поселенці, освою
ючи та охороняючи степи Старобільщини, через Еючи та охороняючи степи Старобільщини, через
віки донесли у візерунках коди пращурів.Евіки донесли у візерунках коди пращурів.
Конструктивно-декоративні особливості ЕКонструктивно-декоративні особливості
сорочок Старобільщини схожі на полтавські: Есорочок Старобільщини схожі на полтавські:
суцільнокрійні («цілі»), з вуставками, при-Есуцільнокрійні («цілі»), з вуставками, при-
97
Розвідки та матеріали
Портрет бійця добровольчого загону «Айдар»
Миколи Павлюченка. Центральна частина
експозиції виставки «Скарби родоводу України».
Кіровоградський обласний художній музей.
Вересень 2015 р.
Експозиція виставки «Скарби родоводу України».
Кіровоградський обласний художній музей. Вересень 2015 р.
Молодь м. Старобільська Луганської обл.
1913 р. Світлина з родинного альбому
Григорія Афанасьєвського
http://www.etnolog.org.ua
ІММММ
ФФФФФМоФМолодь м. Старобільська Луганської обл. Флодь м. Старобільська Луганської обл.
1913 р. Світлина з родинного альбому Ф1913 р. Світлина з родинного альбому
Григорія АфанасьєвськогоФГригорія Афанасьєвського
Е
98
ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 1/2016
Жіноче вбрання Старобільського р-ну Луганської обл.
Кінець XIX – початок XX ст.
З експозиції виставки «Скарби родоводу України».
Кіровоградський обласний художній музей. Вересень 2015 р.
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
З експозиції виставки «Скарби родоводу України».
М
З експозиції виставки «Скарби родоводу України».
ММ
Кіровоградський обласний художній музей. Вересень 2015
М
Кіровоградський обласний художній музей. Вересень 2015ФФФФФр-ну ЛуганськоїФр-ну Луганської обл. Фобл.
З експозиції виставки «Скарби родоводу України». ФЗ експозиції виставки «Скарби родоводу України».
Кіровоградський обласний художній музей. Вересень 2015ФКіровоградський обласний художній музей. Вересень 2015 р.Фр.
ЕЕЕ
99
Розвідки та матеріали
Цікавими композиціями з вільно розкида-
них букетів вирізняються сорочки з рослинним
орнаментом, вишитим також технікою «хрест»
у червоно-чорній та червоно-синій гамі.
Багатим декоруванням чарують юпки та
керсетки, подібні до полтавських вільним си-
луетом та довгим кроєм (до колін і нижче).
Вони мають фігурну спинку, розширений низ
(до 7–8 клинів). Їх прикрашають нашивками
з плису (оксамиту), охоплюючи поли, виріз шиї,
низ рукавів. Оздоблення правої поли створює
викінчену композицію з акцентом у її куті: з
орнаментальним мотивом дерева («квітка»), га-
лузками з листям, стилізованими «орлами».
Вивчаючи народне вбрання українців, ви-
датний етнолог Я. Прилипко зазначив: «Всі
оті кочові хвилі, що котилися з Азії в Європу,
здебільшого розбивалися і гасли саме на тери-
торії лісостепової та степової України...». Така
інтерпретація явища не втрачає актуальності й
сьогодні [2, с. 58]. Хвилю ворожих орд у всі
часи українці зупиняли дорогою ціною – жит-
тям синів! Кращих із кращих.
В іншій залі музею розгорнуто експозицію
«Герої не вмирають», присвячену до дня на-
родження Віктора Голого (1981–2014), Героя
України, якому 28 вересня виповнилося б
33 роки. Він був гармашем Чорноліського
куреня Чорноліської сотні українського коза-
цтва, а 19 червня 2014 року його зарахували
до складу 42-го батальйону територіального
округу. Будучи істориком, народознавцем,
Віктор Голий працював у крає знавчому му-
зеї м. Знам’янки. Колеги згадують, що він
у свою роботу вкладав усю душу. Був іні-
ціатором створення громадської організації
«Туристично-краєзнавчий клуб Чорно лісся»,
щоб залучати молодь до здорового способу
життя, пробуджувати інтерес до історії, ар-
хеології рідного краю; працював над тема-
ми – «Археологія рідного краю», «Козаць-
кий період історії краю», «Заселення краю».
Він не міг стояти осторонь, коли розпочалася
війна на Сході. 28 серпня 2014 року разом з
бійцями, супроводжуючи продовольчу коло-
ну в Дебальцеве, потрапив у засідку сепара-
тистів. Віктор загинув, прикриваючи колону.
Як козак, котрих шанував як захисників рід-
ної землі. «Вітя-козак», – саме так називали
його за любов до Батьківщини, яка була для
нього понад усе.
Виставка одягу з окупованої Луганщини і
виставка пам’яті героя, що поліг за рідну зем-
лю, – це пересторога ворогам, що не можна
перемогти народ, який уміє так цінувати й бе-
регти свою культуру.
1. Національний стиль в українському вбранні
на сайтах Інтернету // Українська етнокультурна
спадщина в сучасному інформаційному просто-
рі. Наукові студії ІМФЕ. – Київ, 2012. – Вип. 2. –
С. 199–252.
2. Прилипко Я. П. Етнокультурні зв’язки болгар
і східних слов’ян. – Київ : Наукова думка, 1964.
http://www.etnolog.org.ua
ІНаціональний стиль в українському вбранні ІНаціональний стиль в українському вбранні
сайтах Інтернету Ісайтах Інтернету // УІ// УІкраїнська етнокультурна Ікраїнська етнокультурна // Українська етнокультурна // УІ// Українська етнокультурна // У
спадщина в сучасному інформаційному простоІспадщина в сучасному інформаційному просто
рі. Наукові студії ІМФЕ.Ірі. Наукові студії ІМФЕ. – КиІ– Київ, 2012.Іїв, 2012.
М
часи українці зупиняли дорогою ціною
М
часи українці зупиняли дорогою ціною
шій залі музею розгорнуто експозицію
М
шій залі музею розгорнуто експозицію
«Герої не вмирають», присвячену до дня на
М
«Герої не вмирають», присвячену до дня на-
М
-
родження Віктора Голого (1981–2014), Героя
М
родження Віктора Голого (1981–2014), Героя
вер Мвересня виповнилосяМесня виповнилося б Мб
. Він був гармашем Чорноліського М. Він був гармашем Чорноліського Мперемогти народ, який уміє так цінувати й беМперемогти народ, який уміє так цінувати й бе
Національний стиль в українському вбранні МНаціональний стиль в українському вбранні Мкраїнська етнокультурна Мкраїнська етнокультурна
спадщина в сучасному інформаційному простоМспадщина в сучасному інформаційному просто
Ф
торії лісостепової та степової України...». Така
Ф
торії лісостепової та степової України...». Така
інтерпретація явища не втрачає актуальності й Фінтерпретація явища не втрачає актуальності й
. Хвилю ворожих орд у всі Ф. Хвилю ворожих орд у всі
– жи Ф– жит- Фт-
шій залі музею розгорнуто експозицію Фшій залі музею розгорнуто експозицію
війна на Сході. 28
Ф
війна на Сході. 28
бійцями, супроводжуючи продовольчу коло
Ф
бійцями, супроводжуючи продовольчу коло
ну в Дебальцеве, потрапив у засідку сепара
Ф
ну в Дебальцеве, потрапив у засідку сепара
тистів. Віктор загинув, прикриваючи колону.
Ф
тистів. Віктор загинув, прикриваючи колону.
Як козак, котрих шанував як захисників рідФЯк козак, котрих шанував як захисників рід
ної землі. «Вітя-козак»,Фної землі. «Вітя-козак»,
його за любов до Батьківщини, яка була для Фйого за любов до Батьківщини, яка була для
нього понадФнього понад усФусФВиставка одягу з окупованої Луганщини і ФВиставка одягу з окупованої Луганщини і
виставка пам’яті героя, що поліг за рідну зем-Фвиставка пам’яті героя, що поліг за рідну зем-
лю,Флю,
Е
життя, пробуджувати інтерес до історії, ар
Е
життя, пробуджувати інтерес до історії, ар
хеології рідного краю; працював над тема
Е
хеології рідного краю; працював над тема
рхеологія рідного краю», «Козаць
Е
рхеологія рідного краю», «Козаць
кий період історії краю», «Заселення краю». Екий період історії краю», «Заселення краю».
Він не міг стояти осторонь, коли розпочалася ЕВін не міг стояти осторонь, коли розпочалася
війна на Сході. 28Евійна на Сході. 28 серЕсерпня 2014Епня 2014 року Ероку
бійцями, супроводжуючи продовольчу колоЕбійцями, супроводжуючи продовольчу коло
ну в Дебальцеве, потрапив у засідку сепараЕну в Дебальцеве, потрапив у засідку сепара
тистів. Віктор загинув, прикриваючи колону. Етистів. Віктор загинув, прикриваючи колону.
Як козак, котрих шанував як захисників рідЕЯк козак, котрих шанував як захисників рід
|