Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі
У статті здійснено спробу проаналізувати причини та передумови виникнення ідейного підґрунтя сепаратизму на Донбасі. По-новому розглянуто специфіку історичного розвитку регіону та формування регіональної ментальності його жителів....
Gespeichert in:
| Datum: | 2016 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2016
|
| Schriftenreihe: | Народна творчість та етнологія |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202155 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі / О. Дєдуш // Народна творчість та етнологія. — 2016. — № 3. — С. 85-90. — Бібліогр.: 29 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-202155 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2021552025-03-05T01:17:46Z Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі Social Constructivism and Sources of Separatist Identity in Ukrainian Donbas Дєдуш, О. Трибуна молодого дослідника У статті здійснено спробу проаналізувати причини та передумови виникнення ідейного підґрунтя сепаратизму на Донбасі. По-новому розглянуто специфіку історичного розвитку регіону та формування регіональної ментальності його жителів. В статье сделана попытка проанализировать причины и предпосылки возникновения идейного основания сепаратизма на Донбассе. По-новому рассмотрена специфика исторического развития региона и формирования региональной ментальности его жителей. The article attempts to analyze the causes and preconditions of the emergence of the ideological substratum of separatism in Donbas. There is a consideration of the specificity of the region’s historical development and the formation of the regional mentality of its residents in a new way. 2016 Article Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі / О. Дєдуш // Народна творчість та етнологія. — 2016. — № 3. — С. 85-90. — Бібліогр.: 29 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202155 316.347+323.173](477.62) uk Народна творчість та етнологія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Трибуна молодого дослідника Трибуна молодого дослідника |
| spellingShingle |
Трибуна молодого дослідника Трибуна молодого дослідника Дєдуш, О. Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі Народна творчість та етнологія |
| description |
У статті здійснено спробу проаналізувати причини та передумови виникнення ідейного підґрунтя сепаратизму на Донбасі. По-новому розглянуто специфіку історичного розвитку регіону та формування регіональної ментальності його жителів. |
| format |
Article |
| author |
Дєдуш, О. |
| author_facet |
Дєдуш, О. |
| author_sort |
Дєдуш, О. |
| title |
Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі |
| title_short |
Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі |
| title_full |
Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі |
| title_fullStr |
Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі |
| title_full_unstemmed |
Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі |
| title_sort |
соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському донбасі |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2016 |
| topic_facet |
Трибуна молодого дослідника |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202155 |
| citation_txt |
Соціальний конструктивізм і джерела сепаратистської ідентичності на українському Донбасі / О. Дєдуш // Народна творчість та етнологія. — 2016. — № 3. — С. 85-90. — Бібліогр.: 29 назв. — укр. |
| series |
Народна творчість та етнологія |
| work_keys_str_mv |
AT dêdušo socíalʹniikonstruktivízmídžerelaseparatistsʹkoíídentičnostínaukraínsʹkomudonbasí AT dêdušo socialconstructivismandsourcesofseparatistidentityinukrainiandonbas |
| first_indexed |
2025-12-01T05:39:15Z |
| last_indexed |
2025-12-01T05:39:15Z |
| _version_ |
1850283191071408128 |
| fulltext |
85
СОЦІАЛЬНИЙ КОНСТРУКТИВІЗМ І ДЖЕРЕЛА
СЕПАРАТИСТСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ
НА УКРАЇНСЬКОМУ ДОНБАСІ
Олексій Дєдуш
УДК 316.347+323.173](477.62)
Завданням кожної держави є збереження
власної цілісності. Здавалося, що це стосуєть-
ся лише етнічно строкатих держав, де титульна
нація не має значної переваги або де існують
ареали з іншими корінними етносами. Проте
історичний досвід показав, що ідентифікаційні
маркери мають властивість програмуватися за
допомогою інформаційних інструментів впли-
ву, зокрема пропаганди та дезінформації.
Якщо раніше подібне програмування ко-
лективної свідомості могло бути застосоване
до соціальних груп чи середовищ побутування
певної субкультури, то можливості інформа-
ційного суспільства дали змогу програмувати
типи ідентичності, схожі на етнічні (національ-
ні). Цьому передувала поява в науковому обі-
гу теорії конструктивного походження етносів
через появу спільної свідомості [27].
На початку XXI ст. Українська держава
зіштовхнулася з проб лемою сепаратизму. Ви-
ник він на ґрунті конструювання нової етнічно-
регіональної свідомості на її східних окраїнах,
зусиллями російської влади. Хоча наявність
у певному регіоні «місцевого патріотизму» є
нормальним явищем, бо є механізмом соціалі-
зації в умовах унікальних соціонормативної та
політичної культур [19, c. 39], однак у східних
регіонах України він вийшов за межі ідентич-
ності мікрорівня. Фінський географ та антро-
полог Анссі Паасі в 1980-х роках визначив
чотири етапи формування регіональної іден-
тичності: 1) усвідомлення відмінності терито-
рії; 2) творення регіонального символізму для
обґрунтування групової солідарності; 3) поява
специфіки регіональної освіти та політикуму
і т. ін.; 4) утвердження регіону як цілісної ін-
ституціалізованої одиниці в просторі та свідо-
мості певного суспільства [9, c. 16–17]. Від-
носно недавнє залюднення Донбасу постійним
населенням також, можливо, є ключем до ро-
зуміння проблеми. На думку японсько-укра-
їнського вченого Гіроакі Куромія, новоприбулі
люди мають двояку нестійку ідентифікацію,
яка є поза національною, проте його пояснення
У статті здійснено спробу проаналізувати причини та передумови виникнення ідейного підґрунтя сепаратизму
на Донбасі. По-новому розглянуто специфіку історичного розвитку регіону та формування регіональної ментально-
сті його жителів.
Ключові слова: соціальний конструктивізм, сепаратизм на Донбасі, національна ідентичність, регіональна
ідентичність, ідеологія, пропаганда, інформаційна безпека.
В статье сделана попытка проанализировать причины и пред посылки возникновения идейного основания сепа-
ратизма на Донбассе. По-новому рассмотрена специфика исторического развития региона и формирования регио-
нальной ментальности его жителей.
Ключевые слова: социальный конструктивизм, сепаратизм на Донбассе, национальная идентичность, регио-
нальная идентичность, идео логия, пропаганда, информационная безопасность.
The article attempts to analyse the causes and preconditions of emergency of the ideological substratum of separatism in
Donbas. There is a consideration of specificity of the region’s historical development and formation of regional mentality of its
residents in a new way.
Keywords: social constructivism, separatism in Donbas, national identity, regional identity, ideo logy, propaganda,
information security.
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
86
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОЛОГІЯ* 3/2016
місцевої ментальності за допомогою географіч-
ного детермінізму є спірним [13].
Попри наявність у Донецькій і Луганській
областях значної кількості росіян, регіон Дон-
басу мав переважно українське етнічне насе-
лення. Згідно з першим Всеукраїнським пере-
писом населення, українці в Донецькій області
становили 56,9 %, а росіяни – 38,2 %, у Лу-
ганській області, відповідно, 57,9 % та 39 %.
Мовна ситуація кардинально відрізнялася від
етнічної картини. Більшість жителів Луганщи-
ни й Донеччини, незалежно від етнічної іден-
тифікації, назвали російську мову рідною [21,
c. 373–381]. Цьому передувала посилена ру-
сифікація регіону, якій сприяли шалені темпи
урбанізації та активне переселення в регіон
росіян і представників інших національнос-
тей, котрі обирали російську як lingua franca.
Втрата мови супроводжувалась і втратою ет-
нокультурних маркерів.
Ще з часів Російської імперії існувала прак-
тика спрямовування раніше судимих та кримі-
нальних елементів у промислові райони дер-
жави, що вилилося в інфільтрацію у свідомість
жителів Донбасу авторитарно-кримінального
типу міської ментальності. Світова історія знає
чимало прикладів залюднення неосвоєних те-
риторій люмпенізованим населенням. Зокре-
ма, Дикий Захід Сполучених Штатів, де лю-
дина була відірвана від національного коріння
та була змушена жити за суворими неписаними
правилами, щоб вижити (так званий «амери-
канський котел») [20, c. 303]. Згодом радян-
ська влада, соціальною базою якої був люмпен-
пролетаріат і безземельне селянство, маніпу-
люючи значним промисловим потенціалом та
поліетнічністю Донбасу, змогла закласти тут
основу для нової регіональної ідентичності, що
діалектично продовжилась і в період незалеж-
ності України.
Економічна криза та кримінальні війни в
1990-х роках закріпили за Донбасом статус
вотчини кримінальних кланів, які не хотіли
інтегрувати русифікований регіон у культурно-
політичний простір української державності.
Кримінальна еліта Донеччини та Луганщини,
навпаки, підкреслювала свою інтернаціональ-
ність. Так, наприклад, «хрещений батько»
донецьких мафіозних угруповань Ахать Бра-
гін [11], татарин за національністю, був ініціа-
тором будівництва донецької мечеті – першої
ісламської культової споруди в регіоні. Пізніше
її було названо на честь Брагіна, а один з мі-
наретів – на честь його наступника – Ріната
Ахметова [24]. Колишній президент України
Віктор Янукович, виходець з Донбасу, завжди
підкреслював своє білоруське походження й
навіть намагався допомогти своїй малій бать-
ківщині [29].
Радянська пролетарська свідомість поси-
лювалася заявами місцевої еліти про обраність
Донецької та Луганської областей. «Донбас
годує всю Україну», – кліше, яке, з одного
боку, протиставляло регіон решті території
України, а з другого, – шантажувало цен-
тральну владу. Ситуація погіршилася особли-
во після Помаранчевої революції. У 2006 році
донецькі науковці Т. Андреєва та О. Алексєй-
чук провели дослідження рівня географічної
ідентичності в українських східних областях.
Хоча результат був ізоморфним до західноєв-
ропейських показників, утім, з регіоном себе
ідентифікували в рази більше громадян, ніж
з Українською державою, що мало б насторо-
жити центральну владу [1, c. 102–104]. Роком
раніше, у 2005-му, з’являється сепаратистська
організація «Донецька республіка», фінансо-
вана російськими спецслужбами та інспіро-
вана ідеологами російського євразійства [23].
Прапором новоявлених сепаратистів став мо-
дифікований прапор Росії, де білий колір був
замінений на чорний. Через дев’ять років під
цим вексилологічним непорозумінням поча-
лися перші захоплення державних адміністра-
тивних будівель на Донеччині.
Історія регіону пам’ятає короткий пері-
од наявності на своїх теренах маріонеткового
державного утворення – Донецько-Криво -
різької радянської республіки (ДКРР). Її про-
голошенню передувала харківська конферен-
ція більшовиків Донецько-Криво різької об-
ласті, створеної за згоди Тимчасового уряду та
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
87
Трибуна молодого дослідника
Цент ральної Ради. Слід зазначити, що учас-
ники цього партійного заходу жодного разу
не згадали слово «Україна», попри наявність
планів у РСДРП(б) включити ці райони до
можливої авто номії українських губерній [12,
c. 63]. Такі настрої місцевої більшовицької вер-
хівки та наступ більшовицьких військ проти
Української Народної Республіки дали змогу
принаймні формально втілити в життя «ідею»
республіки робітників Донбасу та Криворіж-
жя. Хоча фактично ця квазі-держава існувала
лише місяць, а юридично майже рік [8], проте
її вплив на ідентифікаційний міф регіону був
колосальним. У своїх листах Ленін наголошу-
вав, що Донбас має бути автономією у скла-
ді України, але в інших акцент зміщується до
самостійності нової радянської держави [22,
c. 18–36]. Важливим є той факт, що формаль-
ний керівник ДКРР Федір Сергєєв, більше
відомий за партійним прізвиськом Артем, став
культовою особою на Донбасі. Його ім’ям на-
звано міста, селища, вулиці, установлено низ-
ку пам’ятників та знаків [25]. У незалежній
Україні ця персона продовжила бути символом
самостійності Донбасу [4].
Бурхлива індустріалізація та урбаніза-
ція регіону в міжвоєнний період перетворили
його на місце масових трудових і виробничих
подвигів, або, інакше кажучи, експериментів.
Зокрема, 31 січня 1929 року між колективами
рудників «Північний» і «Центральний» трес-
ту «Артемвугілля» був підписаний перший
у СРСР договір про соціалістичне змагання.
У 1931 році в Старо бешевому Парасковія Ан-
геліна організувала першу в країні Рад жіночу
машинно-тракторну станцію [17, c. 123–126].
Згодом, у 1932 році, вибійник горлівської шах-
ти № 1 «Кочегарка» Микита Олексійович Ізо-
тов досяг продуктивності праці, перевиконав-
ши план на 2000 %. Варто також сказати про
Олексія Стаханова, який установив рекорд ви-
добутку вугілля за одну зміну – 102 т замість
7 т. Ця подія започаткувала стахановський
рух у всьому СРСР та привела до суттєвого
збільшення виробничих норм. Пізніші істо-
ричні дослідження показали, що «подвиг Ста-
ханова» був здійснений цілою групою шахта-
рів та інспірований комуністичним осередком
шахти [6].
Іншим емоційно-ідентифікаційним аспек-
том для жителів Донбасу є радянський пері-
од Другої світової війни, який донедавна і в
українській історіографії мав назву «Велика
Вітчизняна війна». Так склалося, що на тери-
торії сучасних Донеччини й Луганщини майже
весь період гітлерівської окупації пройшов у
режимі прифронтового керівництва терито-
ріями [15, c. 112], тоді як решта українських
окупованих територій перебувала під керівни-
цтвом німецьких цивільних адміністрацій [3].
Це означало повну свободу дій німецького ко-
мандування, що призвело до тотальних репре-
сій проти підпільного радянського руху. Крім
того, сталінське керівництво, не маючи досвіду
організації партизанської та диверсійно-роз-
відувальної діяльності, засилало погано навче-
ні спеціальні групи не в глибокий тил, а лише
у прифронтові райони, що, по-перше, приріка-
ло їх на знищення, а по-друге, – посилювало
інтенсивність каральних заходів нацистської
військової адміністрації для залякування на-
селення [15, c. 147]. На території тодішніх
Сталінської та Ворошиловградської областей
тривали запеклі бої між Чевоною армією та
вермахтом, що в прямому сенсі перетворило
ці землі на братські могили. Особливе місце у
військовій історії краю займають такі місця, як
Міус-фронт, Савур-Могила, Святогірські ви-
соти тощо. Незважаючи на степовий характер
місцевості та особливу пильність німецьких
спецслужб, на Донбасі діяли підпільні орга-
нізації руху опору, зокрема «Молода гвардія»
на Краснодонщині [14]. Усі численні факти
боротьби з гітлерівцями в цьому регіоні були
перетворені радянською пропагандою в ідео-
логему, що Донець кий басейн був чи не єди-
ним стійким форпостом боротьби з фашизмом
в УРСР. Це типовий приклад глобальної тен-
денції політизації історичної свідомості в часи
соціальних негараздів, оскільки таким чином
нібито можна знайти відповіді на питання сьо-
годення та майбутнього [7].
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
88
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОЛОГІЯ* 3/2016
В останні десять років представниками
офіційної російської історіографії та російськи-
ми істориками-аматорами було випущено ряд
книг про Донецько-Криворізьку республіку
та про особливість Донбасу як культурного
анклаву «руского міра». Наприклад, видана
2011 року книга Володимира Корнілова «До-
нецко-Криворожская республика: расстреля-
ная мечта», використовуючи архівні джере-
ла та українську історіографію, робить хибні
висновки про значне геополітичне значення
ДКРР та штучність припинення цього проек-
ту радянським урядом з Москви. У передмові
до цього видання висловлено подяку теперіш-
нім сепаратистам Аксьонову, Царьову, Мар-
кову, а головне – директору Інституту країн
СНД Костянтину Затуліну [10, c. 1–2], який
відомий своїми українофобськими заявами [5].
Отже, російські пропагандисти та крем-
лівські політтехнологи знайшли на Донбасі
низку сприятливих факторів, які можна було
використати для конструювання нової іден-
тичності. Деякі з них переплітались один з
одним і корелювали з ностальгією за радян-
ським минулим [18, c. 146–147]. Особливо
продуктивним був фактор «захисту» росій-
ської мови. Американський дослідник Ерік
Еріксон у своїй праці «Ідентичність: юність та
криза» акцентує увагу на тому, що меншини
будь-якого характеру завж ди опираються на
негативні сторони своєї ідентичності, шукаю-
чи найменшу дискримінацію [26, c. 308–332].
Тобто відмінності певної меншини починають
трактуватись як джерело надуманої дискри-
мінації в межах простору співжиття з біль-
шістю. Філософсько-антропологічний підхід
у дослідженні ідентичності оперує поняттям
«конфлікт ідентичностей», яке завжди супро-
воджує націонегез, але є в основному на ін-
дивідуальному рівні. Так відбувається через
обов’язкову «зачистку» в деяких осіб інших ет-
нічностей та процесу акультурації. Подолання
конфлікту можливе лише тоді, коли «місце»
для нової національної ідентичності наповню-
ється реальним змістом або перероджується
зусиллями центральної влади в громадянську
ідентичність [16, c. 139–141]. Дослідник «дон-
баської ідентичності» О. Білокобильський вва-
жає, що цей феномен у своїй основі не має ра-
дянських реліктів, а суто економічну складову
як основний маркер відмінності, але в рамках
української культури [2, c. 259–260]. Анс-
сі Паасі характеризує потужну регіональну
ідентичність як «ідентичності опору» (identities
of resistance). Цим феноменом можуть корис-
туватися певні фінансові та політичні кола [28,
p. 15]. Ця універсальна гіпотеза була доведе-
на й на Донбасі. Тотальне панування росій-
ської мови в усіх сферах життя Луганщини й
Донеччини, як не дивно, викликало відчуття
«нав’язування» української державної мови.
Хоча перший Всеукраїнський перепис насе-
лення показав розширення «сфери вживання
української мови у східних областях, пози-
ції російської мови ніяк не похитнулись» [21,
c. 326–328], Російська Федерація з перемін-
ним успіхом використовувала «карту росій-
ськомовного населення» в зовнішній політиці
на пострадянському просторі. Розцінивши
Революцію Гідності як геополітичну поразку
Росії, Кремль почав силову та інформаційну
інтервенцію в переважно російськомовні ре-
гіони України. Величезні об’єми пропаганди
й відвертої брехні зробили свою справу – ви-
щезгадані фактори «обраності Донбасу» поча-
ли діяти проти Української держави в інтер-
есах агресора. Населення Донбасу сприйняло
можливість побудови Росією квазі-держав на
своїй землі як єдиний спосіб подолання влас-
них ідеологічних страхів.
Сучасні суспільствознавчі напрями дав-
но відійшли від сприйняття ідентичності як
сталої та гомогенної структури. Такий підхід
може стати засобом подолання ідейної кризи
на українському Донбасі. Українській державі
варто докласти зусиль, щоб змінити інфор-
маційний фон у регіоні через активну роботу
ЗМІ, знайти дотичні точки в історичній свідо-
мості жителів Донбасу, котрі співвідносять цей
регіон лише з українським народом, утілити в
життя досвід інших держав, які змогли зберег-
ти у своїй орбіті бунтівні окраїни, без поступок
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
89
Трибуна молодого дослідника
зацікавленим у сепаратизмі державам. Підви-
щення політичної культури та націо нально орі-
єнтоване подання історії жителів неокупованої
частини Донбасу стане запорукою її стабіль-
ності та створить умови для ідейно-культурної
деокупації решти краю.
1. Андреева Т. А., Алексейчук А. И. Структу-
ра географических идентичностей / Т. А. Анд-
реева, А. И. Алексейчук // Ідентичність у су-
часному вимірі / [Матеріали науково-теоре тичної
конференції]. – Донецьк, 2006. – С. 102–104.
2. Белокобыльский А. Основы «донбасской»
идентичности в контексте украинской культуры /
А. Белокобыльский // Ідентичність у сучасному
вимірі / [Матеріали науково- теоретичної конфе-
ренції]. – Донецьк, 2006. – С. 259–260.
3. Беркгоф К. Жнива розпачу. Життя і смерть в
Україні під нацистською окупа цією / Карел Берк-
гоф ; Український науковий інститут Гарвард-
ського університету, Інститут Критики. – Київ,
2011. – 456 с.
4. Білі гори Донбасу [Електронний ре-
сурс] // Український тиждень. – 2009. – 02.06. –
Режим доступу : http://tyzhden.ua/Publication/
4221.
5. В Україну заборонений в’їзд російському
депутатові Затуліну [Електронний ресурс] //
Кореспондент.нет – Режим доступу : http://
ua.korrespondent.net/ukraine/270361-v-ukrayi-
nu-zaboronenij-v-yizd-rosijskomu-deputatovi-
zatulinu.
6. Відзначення 75-річчя стахановського руху:
ностальгія за минулим [Електронний ресурс] //
Радіо «Свобода». – Режим доступу: http://www.
radiosvoboda.org/content/article/2073118.html.
7. Иващенко Г. В., Науменко Т. В. К вопросу
об историческом сознании [Электронный ре-
сурс] / Г. В. Иващенко, Т. В. Науменко // Теоре-
тический философский журнал «Credo». – 2000. –
№ 1. – Режим доступа : http://credonew.ru/content/
view/166/52/.
8. Історія Української РСР : у 2 т. – Київ, 1957. –
Т. 2.
9. Калитчак Р. Регіоналізм у європейських
інтеграційних процесах / Р. Калитчак. – Київ,
2007. – 303 с.
10. Корнилов В. В. Донецко-Криворожская рес-
публика. Расстреляная мечта / В. В. Корнилов. –
Харьков, 2011. – 603 с.
11. «Крестный сын» [Электронный ресурс] //
Украинская правда. – Режим доступа : http://
www.pravda.com.ua/articles/2005/07/5/3011315/?att
empt=1.
12. Кульчицький С. Комунізм в Україні: перше
десятиріччя. 1919–1928 / С. Кульчицький. – Київ,
1996. – 396 с.
13. Куромія Г. Донбас поміж Україною та Росі-
єю: позанаціональна ідентичність? / Г. Куромія //
Глобалізація. Регіоналізація. Регіональна політи-
ка. Хрестоматія з сучасної зарубіжної соціології
регіонів. – Луганськ, 2002. – С. 541–554.
14. Куромія Г. Свобода і терор у Донбасі: Укра-
їнсько-Російське прикордоння, 1870–1990-і роки /
Гіроакі Куромія ; пер. з англ. Г. Кьорян, В. Агеєв ;
передм. Г. Немирі. – Київ, 2002. – 510 с.
15. Кучер В. І., Чернега П. М. Україна у Другій
світовій війні (1939–1945) / В. І. Кучер, П. М. Чер-
нега. – Київ, 2004. – 272 с.
16. Макаренко Н. Г. Криза ідентичностей в
умовах цивілізаційних трансформацій як дже-
рело сучасних війн / Н. Г. Макаренко // Іден-
тичність у сучасному вимірі / [Матеріали на-
уково-теоретичної конференції]. – Донецьк,
2006. – С. 139–141.
17. Мозговий В. І., Каліущенко М. Д., Колес-
ник О. В. Донеччина. Перехрестя цивілізацій /
В. І. Мозговий, М. Д. Каліущенко, О. В. Колесник
та ін. ; під заг. ред. В. І. Мозгового. – Донецьк,
2007. – Кн. 1. – 160 с.
18. Нагорна Л. П. Національна ідентичність в
Україні / Л. П. Нагорна. – Київ, 2002. – 271 с.
19. Нагорна Л. П. Соціокультурна ідентич-
ність: пастки ціннісних розмежувань / Л. П. На-
горна. – Київ, 2011. – 272 с.
20. Пасько Я. І., Коржів Г. А. Регіональ на
ідентичність в умовах перехідного су спіль ства:
досвід Донбасу / Я. І. Пасько, Г. А. Коржів // Іден-
тичність у сучасному вимірі / [Матеріали науко-
во-теоретичної конференції]. – Донецьк, 2006. –
С. 302–304.
21. Перший Всеукраїнський перепис населен-
ня: історичні, методологічні, соціальні, економіч-
ні, етнічні аспекти / наук. ред. акад. I. Ф. Кураса,
С. I. Пирожкова. – Київ : IВЦ Держкомстату Укра-
їни, 2004. – 558 с.
22. Пономарева Н. Д. Донбасс в трудах В. И. Ле-
нина. Аннотированный указатель / Н. Д. Понома-
рева. – Донецк, 1970. – 70 с.
23. Проект «ДНР»: Республика десять лет
назад [Электронный ресурс] // 112 UA. – Режим
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
90
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОЛОГІЯ* 3/2016
доступа : http://112.ua/statji/proekt-dnr-respublika-
desyat-let-nazad-223313.html.
24. Самые-самые мечети Украины – от древ-
нейшей до красивейшей [Электронный ресурс] //
Сегодня.UA. – Режим доступа : http://www.
segodnya.ua/life/lsociety/Samye-samye-mecheti-
Ukrainy-ot-drevneyshey-do-krasiveyshey-446906.
html.
25. Українська радянська енциклопедія :
у 12 т. – Київ, 1974. – Т. 1.
26. Эриксон Э. Идентичность: юность и кри-
зис / Э. Эриксон. – Моск ва : Флинта, МПСИ, Про-
гресс, 2006. – 342 с.
27. Berger P. L., Luckmann Т. The Social
Construction of Reality: Treatise in the Sociolo gy
of Knowledge / P. L. Berger, T. Luckmann ; Garden
City. – New York, 1966. – 240 р.
28. Paasi A. The region, identity, and po wer / Anssi
Paasi // Procedia Social and Beha vioral Sciences. –
2011. – 14. – Р. 9–16.
29. Wikileaks: Лукашенко заборонив Яну-
ковичу допомагати селу предків [Електрон ний
ресурс] // Телевізійна служба новин. – Режим до-
ступу : http://tsn.ua/ukrayina/wikileaks-luka shenko-
zaboroniv-yanukovichu-dopomagati-selu-predkiv.
html.
http://www.etnolog.org.ua
ІМ
ФЕ
|