Про затоплені села в польській етнології

Рецензія: Godyń M. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci / Maria Godyń. – Kraków : Polska Akademia Umiejętności, 2015. – 168 s. – (Monografie Komisji Etnograficznej, t. 1).

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2017
1. Verfasser: Коваль-Фучило, І.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2017
Schriftenreihe:Народна творчість та етнологія
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202334
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Про затоплені села в польській етнології / І. Коваль-Фучило // Народна творчість та етнологія. — 2017. — № 3. — С. 110-112. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-202334
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2023342025-03-17T01:02:38Z Про затоплені села в польській етнології Polish Ethnology’s Studies on Inundated Rural Settlements Коваль-Фучило, І. Рецензії. Події Рецензія: Godyń M. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci / Maria Godyń. – Kraków : Polska Akademia Umiejętności, 2015. – 168 s. – (Monografie Komisji Etnograficznej, t. 1). Review: Godyń M. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci / Maria Godyń. – Kraków : Polska Akademia Umiejętności, 2015. – 168 pp. – (Monografie Komisji Etnograficznej, v. 1). 2017 Article Про затоплені села в польській етнології / І. Коваль-Фучило // Народна творчість та етнологія. — 2017. — № 3. — С. 110-112. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202334 uk Народна творчість та етнологія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії. Події
Рецензії. Події
spellingShingle Рецензії. Події
Рецензії. Події
Коваль-Фучило, І.
Про затоплені села в польській етнології
Народна творчість та етнологія
description Рецензія: Godyń M. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci / Maria Godyń. – Kraków : Polska Akademia Umiejętności, 2015. – 168 s. – (Monografie Komisji Etnograficznej, t. 1).
format Article
author Коваль-Фучило, І.
author_facet Коваль-Фучило, І.
author_sort Коваль-Фучило, І.
title Про затоплені села в польській етнології
title_short Про затоплені села в польській етнології
title_full Про затоплені села в польській етнології
title_fullStr Про затоплені села в польській етнології
title_full_unstemmed Про затоплені села в польській етнології
title_sort про затоплені села в польській етнології
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2017
topic_facet Рецензії. Події
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202334
citation_txt Про затоплені села в польській етнології / І. Коваль-Фучило // Народна творчість та етнологія. — 2017. — № 3. — С. 110-112. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT kovalʹfučiloí prozatopleníselavpolʹsʹkíjetnologíí
AT kovalʹfučiloí polishethnologysstudiesoninundatedruralsettlements
first_indexed 2025-11-25T16:42:14Z
last_indexed 2025-11-25T16:42:14Z
_version_ 1849781332709736448
fulltext 110 ПРО ЗАТОПЛЕНІ СЕЛА В ПОЛЬСЬКІЙ ЕТНОЛОГІЇ Ірина Коваль-Фучило Godyń M. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci / Maria Godyń. – Kraków : Polska Akademia Umiejętności, 2015. – 168 s. – (Monografie Komisji Etnograficznej, t. 1). У Польщі 2010 року  в  Інституті  археології  і  етнології  Польської  академії  наук  Марія  Ґо- динь захистила докторську дисертацію «Тери- торіальна і культурна відокремленість у пам’яті  жителів переселених карпатських регіонів (Ма- ньови,  Клюшковці,  Безіду-Ноу)»  (Odrębność terytorialna i kulturowa w pamięci mieszkańców przesiedlonych społeczności karpackich (Maniowy, Kluszkowce, Bőződújfalu)).  Це  порівняльна  студія  про  переселені  із  зони  затоплення  ру- мунське  та  польські  села.  Згодом  дослідниця  продовжила  свою  роботу,  зосередившись  на  одному  селі  –  Маньови  (Малопольське  воє- водство,  ґміна  Чорштин  на  півдні  Польщі).  У  1970–1990  роках  село  було  повністю  пере- селене у зв’язку з будівництвом Чорштинського  водосховища на річці Дунаєць. Авторка видала  книгу, присвячену переселеному селу: «Оповідь  про втрачене село Маньови. Студія з антропо- логії пам’яті» [5]. Короткий виклад досліджен- ня було опубліковано раніше, 2011 року [4]. Рецензоване видання виконане в руслі сту- дій над колективною пам’яттю, що їх уже май- же три десятиліття провадять учені, зокрема й  польські, – антропологи, історики, соціологи,  фольклористи,  психологи.  Матеріалом  книги  стали  польові  записи  авторки,  зібрані  за  до- помогою  методу  включеного  спостереження  в  с.  Маньови,  а  також  архівні  матеріали,  які  дослідниця  опрацювала  переважно  в  Архіві  Музею  Татшанського  в  Закопаному,  Архіві  Інституту  етнології  й  культурної  антропології  Університету  Ягеллонського,  Архіві  Гідро- проекту та ін. [див.: 5, s. 161–165]. Видання  складається  з  таких  основних  частин: вступ, п’ять розділів, висновки, бібліо- графія, перелік  архівних джерел,  список  ілю- страцій. У вступі пані Марія виклала основні  дослідницькі  засади,  що  сформували  пропо- новану  студію.  Насамперед  предметом  ана- лізу  є  суспільно-культурний  феномен  пам’яті,  яка  має  властивість  зберігати  інформацію.  Водночас тут важливо, що на це збереження  впливає  взаємодія  між  самими  людьми,  яка  полягає  в  актах  згадування.  «У  такий  спосіб  виявляється зміст пам’яті індивідуальної і по- ширюється  в  суспільстві»  [5,  s.  7–8].  Тобто  численні  акти  спілкування  між  переселеними  особами про спільно пережиту подію сформу- вали певну колективну її візію. Другим засад- ничим моментом для опису події є простір [4,  s. 8]. Ідеться про простір колишнього села. Ця  категорія зазнає змін унаслідок впливу часу і  http://www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 111 Рецензії. Події пам’яті,  які  поступово  надають  цьому  уявно- му  просторові  різних,  часто  уявних  характе- ристик.  Їхня  пов’язаність,  взаємопроникність  стала  інструментом  для  розгляду  «феномену  пам’яті про втрачене місце» [5, s. 8]. Особлива  увага  зосереджена  на  минулому  й  сучасному  сприйнятті  й  трактуванні  оповідачами  сус- пільно-культурного простору. Останній автор- ка поділяє на світський і сакральний. Мета  рецензованої  книги  –  на  підставі  зі- браних  спогадів  створити  «карту»  втраченого  простору  села,  з’ясувати процес  творення  сво- єї  історії  мешканцями  переселеного  села  Ма- ньови,  виділення  особливо  важливих  місць,  персонажів,  подій;  осмислити  етапи  адаптації  людей на переселеному місці. «Задумом такого  аналізу простору, його поціновування  і пам’яті  про  нього  була  реінтерпретація  територіальної  ідентичності  досліджуваної  громади  у  зв’язку  людина – простір – пам’ять» [5, s. 9]. Основні  польові дослідження тривали у 2006–2007 ро- ках, інформантами стали близько 120 осіб. У  першому  розділі  «Методологія  дослі- дження»  з’ясовано  предмет  і  методи  роботи,  описано  основні  дослідницькі  поняття,  мето- дику польової роботи. Так, подію примусово- го переселення Марія Ґодинь аналізує в руслі  трактування  травми,  запропонованого  Пьо- тром Штомпкою (Piotr Sztompka), як дезорга- нізацію, дислокацію, вихід зі стану рівноваги  [6, s. 69]. Водночас це положення авторка роз- глядає в сенсі не психологічному, а соціально- му, індивідуальні оповіді респондентів спільно  творять соціальну пам’ять групи [5, s. 16].  Основними  дослідницькими  поняття- ми  є  місце,  простір,  батькíвщина,  колективна  пам’ять.  Місце,  на  противагу  простору,  є  зна- йомою,  окресленою  територією  з  позитивни- ми  чи / і  негативними  атрибутами,  почуттям  пов’язаності, ідентифікації, споминами [5, s. 19].  У  дослідженні  йдеться  про  втрачене  місце  не  в  значенні  топографічному,  а  як  символічний  об’єкт  нашої  пам’яті,  так  зване  місце  пам’яті.  Поняття «батькíвщина» у значенні спадок, ма- єток, успадкований від батька, важливе в кон- тексті  аналізу  втраченої  землі,  а  також  у  кон- тексті  втрати  господарства  й  господарювання,  культурної,  матеріальної,  звичаєвої  втрати  [5,  s.  24–25].  Колективна  пам’ять  виявляється  у  спогадах,  допускає  відхід  від  історичної  прав- ди, містить елементи міфологізування, часово-  хронологічної неузгодженості, у ній історичні  постаті  й  події  постають  позбавленими  ве- личності,  поступаючись  емоційно  насиченій  розповіді. Розділ  другий  «Село  Маньови»  розпові- дає про основні  етапи  історії  села. Цей насе- лений пункт розташований у ґміні Чорштин у  Новотарському повіті в Польських Карпатах,  на  межі  трьох  етнографічних  регіонів:  Підга- ля,  Спіш,  Пєніни.  Початок  історії  поселення  датують  ХІV  ст.  Від  60-х  рр.  ХХ  ст.  в  селі  запроваджено заборону на будівництво нових  житлових об’єктів. Упродовж 1990-х років село  було остаточно перенесене на нове місце. Уна- слідок  цього  змінилося  господарське  життя  мешканців, які на 90 % утримували себе ро- ботою на землі. Після зміни місця поселення  тільки третина села зберегла цю тенденцію, а  решта мала стати туристичною базою [5, s. 51].  Сьогодні  переселене  село  налічує  близько  двох тисяч осіб, майже всі вони мають досвід  примусової зміни місця проживання. У  третьому  розділі  «Земля,  батькíвщина.  “Земля є така, що місця не вилежить  і може  стати  у  пригоді”»  з’ясовано,  що  основним  ви- хідним пунктом розмов про переселення у ви- падку Маньов є земля. Це зумовлено тим, що  майже для всіх мешканців земля була єдиним  або  одним  з  найважливіших  засобів  до  існу- вання.  Саме  тому  земля  є  «первинним  еле- ментом  функціонування  родини  і  села»  [5,  s. 56]. Працю на землі дотепер трактують як  моральний обов’язок. На питання про гіпоте- тичну можливість продати землю респонденти  реагують  не  схвально,  оскільки  актуальними  є уявлення про те, що земля має переходити у  спадок дітям. Авторка доходить висновку, що  підставами  для  високого  поціновування  зем- лі  є  її  властивості  бути  джерелом  існування,  її  тривалість  і  незмінність,  можливість  бути  переданою у спадок [5, s. 77]. Увесь комплекс  http://www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 112 ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОЛОГІЯ* 3/2017 традиційних  уявлень  про  землю  поглиблює  відчуття  втрати  внаслідок  переселення.  Ця  особливість характерна і для українських опо- відей про примусове переселення із зони зато- плення [2]. Четвертий  розділ  «Переселення.  “То  був  примус, прошу пана”» присвячений образу по- дії,  яку  можна  назвати  великою  зміною.  Ця  подія  стала  джерелом  спільних  переживань  і  уявлень.  Тут  респонденти  виокремлюють  такі  тематичні домінанти: хронологічно переселення  важко означити, оскільки чутки про затоплення  побутували ще до війни, а остаточне переселен- ня в кожного відбулося по-іншому; інформанти  скаржаться,  що  не  мали  чіткого  уявлення  про  причини побудови греблі, тому своє поневірян- ня через будівництво ГЕС вони вважають не- виправданим, трактуючи свою втрату вище від  суспільної  користі;  водночас  селяни  тривалий  час жили з почуттям тривоги за своє майбутнє,  що  спричинило  недовіру  до  державної  політи- ки  щодо  переселення.  Спільною  у  спогадах  є  тенденція  до  ідеалізації  втраченого  простору  і  загострення уваги на будівництві нового дому,  зокрема  на  взаємодопомозі  та  боротьбі  задля  здобуття будівельних матеріалів. Семантичний  аналіз  старої  й  нової  хати,  зміни  ціннісних  критеріїв  для  характеристики  предметів  і обладнання, суспільного й сакраль- ного  простору  села  здійснено  в  п’ятому  розді- лі рецензованої книги «Простір, місце, пам’ять.  “Кажуть,  де  чоловік  народився,  туди  його  й  тягне. До  свого  гнізда”». Увесь простір рідного  села,  а  згодом «замінного місця», як названо в  офіційній документації виділену для переселен- ців  територію,  можна  умовно  поділити  на  три  основні частини: приватна, спільна  і  сакральна.  Це, так би мовити, конструкти індивідуальної та  колективної пам’яті, які є підставою для суспіль- ної ідентифікації. У випадку мешканців затопле- ного села – це почуття винятковості внаслідок  їхньої  особливої  історії.  Втрата  батьківської  чи  власної оселі й побудова нової хати описана  ін- формантами крізь призму архаїчних уявлень про  дім як споруду [1]. Предмети із втраченого села  на новому місці набувають нових рис: вони пере- стають бути лише побутовою річчю і набувають  нових значень, стають носіями змісту історії пе- реселення [5, s. 77]. Типовим мотивом оповідей  про переселення є твердження, що «те село було  кращим» [2; 5, s. 120–122]. На новому місці не  можна відновити колишнє сусідство, особливос- ті  громадського  життя.  Неабияким  трепетом  і  почуттям незворотної втрати овіяні спогади про  знищений костел [5, s. 130], а розповіді про пе- ренесення кладовища містять вербалізацію міс- тичних уявлень про потойбічне життя [5, s. 134].  Авторка  підсумовує,  що  «наявність  минулого  виражається  в  колективній  пам’яті,  у  спогадах  про зв’язок, а також на рівні символіки, якою на- діляють простір і предмети» [5, s. 136]. Загалом рецензоване видання справляє по- зитивне враження про здійснену авторкою ро- боту. Воно дає досить різностороннє уявлення  про  особливості  переселення  старого  поль- ського села Маньови на нове місце внаслідок  затоплення  його  території.  Описана  подія  є  травматичним досвідом її учасників. 1. Коваль-Фучило І. Концепт дому в опові- дях про примусове переселення // Łemkowie, Bojkowie, Rusini: historia, współczesność, kultura materialna i duchowa. – Słupsk, 2016. – T. 6. – S. 147–158. 2. Коваль-Фучило І. Осмислення примусового переселення із зони затоплення Дністровським водосховищем (за матеріалами усноісторичних наративів) // Слов’янський світ. – 2014. – Вип. 13. – С. 215–231. 3. Ханенко-Фрізен Н. У пошуках суб’єкта: усна історія у плюральному світі / Н. Ханенко- Фрізен // У пошуках власного голосу: усна істо- рія як теорія, метод і джерело. – Харків, 2010. – С. 11–24. 4. Godyń M. Człowiek – przestrzeń – pamięć. Identyfikacja terytorialna przesiedlonej społeczności wsi Maniowy w perspektywie badań etnologicznych // Analecta. Archaeologica. Ressoviesia. Vol. 6. Przestrzeń – Władza – Religia. – Rzeszów, 2011. – S. 201–236. 5. Godyń M. Opowieść o utraconej wsi Maniowy. Studium z antropologii pamięci. – Kraków, 2015. – 168 s. 6. Sztompka P. Trauma wielkiej zmiany: społeczne i kulturowe koszty transformacji. – Warszawa, 2000. http://www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ