«Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень

Стаття розглядає проблему сучасної міфології, її методологічні аспекти та функції в індустріальному й постіндустріальному суспільствах. Аналізуються приклади міфологізації в культурному й політичному дискурсах. Огляд книги: Современная российская мифология : сб. статей / сост. М. В. Ахметова. — М. :...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2013
1. Verfasser: Буйських, Ю.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2013
Schriftenreihe:Народна творчість та етнологія
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202649
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:«Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень / Ю. Буйських // Народна творчість та етнологія. — 2013. — № 1. — С. 105-108​​. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-202649
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2026492025-07-31T00:17:26Z «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень «Everything Covered with a Discourse May Be a Myth»: Modern Mythology in the Light of the Interdisciplinary Research Буйських, Ю. Рецензії та огляди Стаття розглядає проблему сучасної міфології, її методологічні аспекти та функції в індустріальному й постіндустріальному суспільствах. Аналізуються приклади міфологізації в культурному й політичному дискурсах. Огляд книги: Современная российская мифология : сб. статей / сост. М. В. Ахметова. — М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 2005. — 285 с. — (Серия "Традиция — текст — фольклор: типология и семиотика"). The article examines the problem of modern mythology, its methodological aspects, and functions in industrial and post-industrial societies. Examples of mythologization in cultural and political discourse are analyzed. Review of the book: Modern Russian mythology: collection of articles / compiled by M. V. Akhmetova. - M.: Russian State Humanitarian University, 2005. - 285 p. - (Series "Tradition - text - folklore: typology and semiotics"). 2013 Article «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень / Ю. Буйських // Народна творчість та етнологія. — 2013. — № 1. — С. 105-108​​. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202649 uk Народна творчість та етнологія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії та огляди
Рецензії та огляди
spellingShingle Рецензії та огляди
Рецензії та огляди
Буйських, Ю.
«Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
Народна творчість та етнологія
description Стаття розглядає проблему сучасної міфології, її методологічні аспекти та функції в індустріальному й постіндустріальному суспільствах. Аналізуються приклади міфологізації в культурному й політичному дискурсах. Огляд книги: Современная российская мифология : сб. статей / сост. М. В. Ахметова. — М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 2005. — 285 с. — (Серия "Традиция — текст — фольклор: типология и семиотика").
format Article
author Буйських, Ю.
author_facet Буйських, Ю.
author_sort Буйських, Ю.
title «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
title_short «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
title_full «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
title_fullStr «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
title_full_unstemmed «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
title_sort «міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2013
topic_facet Рецензії та огляди
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202649
citation_txt «Міфом може стати все, що покривається дискурсом»: сучасна міфологія у світлі міждисциплінарних досліджень / Ю. Буйських // Народна творчість та етнологія. — 2013. — № 1. — С. 105-108​​. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT buisʹkihû mífommožestativseŝopokrivaêtʹsâdiskursomsučasnamífologíâusvítlímíždisciplínarnihdoslídženʹ
AT buisʹkihû everythingcoveredwithadiscoursemaybeamythmodernmythologyinthelightoftheinterdisciplinaryresearch
first_indexed 2025-12-01T10:56:33Z
last_indexed 2025-12-01T10:56:33Z
_version_ 1850303153751195648
fulltext 105 «МІФОМ МОЖЕ СТАТИ ВСЕ, ЩО ПОКРИВАЄТЬСЯ ДИСКУРСОМ»: СУЧАСНА МІФОЛОГІЯ У СВІТЛІ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ* * Барт Р. Мифологии / пер. с фр.; вступ. ст., коммент. С. Зенкина. – М., 2010. – С. 265. Коли дослідники духовної культури звер- таються до вивчення «сучасної міфології», пе- ред ними завжди постає низка важливих пи- тань методологічного характеру. По-перше: чи правомірно описувати й трактувати те чи інше сучасне культурне явище як «міфологіч- не»? Адже міфологія, яка є історично першим типом світогляду, означає насамперед систему вірувань та уявлень, що передує раціонально- му та логічному мисленню. По-друге, попри розуміння всієї умовності та суб’єктивності поняття «сучасна міфологія», уживаючи його, ми ризикуємо загубитися у величезно- му дискурсі цієї проблематики та заплутати- ся у співвідношеннях термінів «сучасний» і «міфо логічний». Одразу виникає питання – з якого часу міфо логія стає сучасною (або чи стає сучасною взагалі)? Уже з епохи інду- стріалізації, з кінця XIX ст. чи все-таки це закономірно відбувалося протягом XX ст.? Водночас комплексні дослідження сучасного сільського соціуму, які проводяться етноло- гами та фольк лористами на пострадянсько- му просторі (ідеться переважно про Украї- ну, Росію, Білорусь, Молдо ву), засвідчують високий ступінь збереженості та органічного функціонування багатьох традиційних явищ культури, у тому числі міфологічних вірувань та уявлень. Таким чином, можна поставити чергове логічне питання – чи це є «сучасною міфологією»? Чи, точніше, наскільки ця міфо- логія сучасна? Крім того, не слід забувати й про те, що існують «сучасні» міфи масової свідо мості, політичні, громадські, національ- ні, релігійні, наукові тощо. Укладач збіркника «Современная россий- ская мифология» М. Ахметова у передмові зазначає, що «під «сучасною міфологією» у виданні розуміються передусім міфологічні уявлення в умовах індустріальної та постінду- стріальної цивілізації, нерозривно пов’язані з міською культурою» (с. 6). Основною ідеєю, яка об’єднує широке коло наукових проблем, порушених у статтях збірника, є розуміння того, що в індустріальному та постіндустріаль- ному суспільствах міфологія існує та виконує низку важливих функцій, трансформуючись та адаптуючись до нових культурних, суспіль- них, політичних реалій. Рецензований збірник складається з два- надцяти окремих статей, написаних протягом початку 1980-х – початку 2000-х років. Час- тина цих праць була раніше опублікована в малотиражних чи важкодоступних виданнях, а деякі написані спеціально для цього збір- ника. Метою авторів «Сучасної російської міфології», як стверджує укладач, «було не лише показати відображення сучасних міфо- логічних текстів у письмових текстах та усних наративах, але й продемонструвати ті функції та ролі, які вони грають у сучасному суспільст- ві загалом і в окремих його субкультурах зокрема» (с. 7–8). Відкриває збірник стаття відомого фольк- лориста С. Неклюдова «Структура та функ- ція міфу» (с. 9–26), яка порушує важли- Юлія Буйських Современная российская мифология : сб. статей / сост. М. В. Ахметова. – М. : Рос. гос. гуманит. ун-т, 2005. – 285 с. – (Серия «Традиция – текст – фольклор: типология и семиотика»). http://www.etnolog.org.ua 106 ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОЛОГІЯ* 1/2013 ві теоретико-методологічні питання дослі- дження сфери «міфологічного», визначаючи межі застосування термінів «міф» і «міфоло- гія» стосов но сучасності, і досліджує функції міфу в архаїчному та сучасному суспільствах. Стаття складається з таких структурних час- тин: «Що таке “міф” і “міфологія”»?; «Міфо- логічна картина світу і міфологічний текст»; «Мова міфу»; «Міфологія і сучасність»; «На- ціональна міфологія»; «“Реальне” та “міфоло- гічне” знання». Статті С. Дмитрієвої «Міфологічні уявлен- ня російського народу в минулому та сьогоден- ні (билички та оповіді про НЛО)» (с. 133–158) та В. Санарова «НЛО та НЛОнавти у світлі фольклористики» (с. 159–174) висвітлюють як існування окремих традиційних міфологічних вірувань та уявлень в урбаністичних реаліях (зокрема, це такі персонажі, як домовик та духи померлих), так і формування нового пер- сонажного поля народної міфології. До нього вони зараховують такі образи: снігова людина, НЛОнавти, барабашка, полтергейст, різні привиди, «люди в чорному» тощо. Утім, до- слідники наголошують, що більшість сучас- них персонажів неказкової прози (тобто тих істот, що фігурують у биличках) виявляють свою схожість та спільне коріння з традиційно виокремленими відомими персонажами ниж- чої міфології. Низка статей збірника присвячена функціо- нуванню окремих категорій міфологічного мислення у сферах, далеких від традиційної культури, релігії і, власне, міфології: зокрема, у політиці, суспільному житті, економіці, фінан- совій діяльності тощо. Так, А. Чернишов у праці «Сучасний стан радянської міфології» (с. 27–50), написаній у 1990 році, на прикладі радянського сус- пільства напередодні розпаду СРСР розгля- дає глибинні механізми, які лежали в основі осмислення масовою суспільною свідомістю минулого, сьогодення та майбутнього в умо- вах очевидної кризи. Автор ставив завдання «дослідити зміст масової міфології або влас- тиві цій культурі механізми міфологічні реф- лексії». Під останньою ним розуміється «про- цес відсторонення міфу, перетворення його на об’єкт пильної уваги, напруженого розгляду... метою міфологічної рефлексії є привласнення чи відторгнення міфу» (с. 30). Досліджуєть- ся творення міфів радянського суспільства, зокрема, про «ворогів», «героїв», «радянську людину», суспільство, їх кризу та руйнацію в кінці 80-х – на початку 90-х років XX ст. з одночасною активізацією міфу про свободу. Автор пропонує кілька назв власне «радян- ського» міфу, що відображають його сутність: «люмпенський міф про владу», «міф про від- чужені цінності», або «міф про відчуження». Одному з аспектів радянської міфології присвячена і стаття С. Леонтьєвої «Життє- пис піонера-героя: текстова традиція і ри- туальний контекст» (с. 89–123). Основну увагу приділено аналізу літератури (брошур, газет, буклетів, книг, довідників та посібни- ків для школярів) про піонерів-героїв та фор- муванню міфологізованих кліше в тогочасній суспільній свідомості. Авторка наголошує на тому, що для радянської міфології чи не най- важливішим було обожнювання самої ідеї героїзму як такої, що ставилася за вищий приклад поведінки пересічного громадянина. А культ «дітей-героїв» виник приблизно на- прикінці 1920–1930-х років, коли необхідно було створити уявлення про стиль життя «ти- пової радянської дитини». Дослідниця визна- чає «культ піонерів-героїв», або «культ святих радянських дітей», як «культ тих дітей, яким, на відміну від інших однолітків, вдалося вті- лити мрію та здійснити подвиг, що отримав публічне визнання» (с. 90). Часто масова свідомість осмислює най- більш знакові та відомі постаті у міфологіч- них категоріях. Зокрема, сучасні громадські, культурні, а особливо політичні діячі набува- ють цілком міфологізованих рис та можуть бути досліджені за допомогою випрацьова- них у науці методологічних підходів до ви- вчення архаїчних міфологічних систем. Таким явищам присвячена стаття Л. Абрамяна «Ле- нін як трикстер» (с. 68–88), у якій життя та http://www.etnolog.org.ua 107 Рецензії та огляди громадсько-політична діяльність В. Леніна розглядаються крізь призму міфологічної свідомості. Автор виокремлює низку типо- вих трикстерських рис, притаманних постаті першого радянського лідера: творення ново- го світу шляхом хитрощів та омани (подвій- на природа трикстера, яка в архаїчних міфах може бути самостійним персонажем: або бра- том-близнюком трикстера, або культурним героєм, або деміургом); вибір обхідного, не- звичайного, кривого шляху (ленінське «Ми підемо іншим шляхом»), щоб «провести» істо- рію; зажерливість, бажання проковтнути все й одразу, думаючи лише про сьогоднішній день (як приклад наводиться аграрна та еко- номічна політика – штучний голод в Україні, неп); візуальні характеристики (негарність, рудуватість, низький зріст, гаркавість, різкі неадекватні жести – чим не скандинавський Локі?) тощо. Стаття Г. Гусейнова «Популярна геополі- тика та нова міфологія» (с. 51–67) висвітлює міфологічну складову концепту «геополітика» на пострадянському політичному просторі (переважно на прикладі Росії та її зовнішніх відносин). Автор також веде мову про «прак- тичне застосування міфологічної геополітич- ної моделі» у деяких пострадянських держа- вах на прикладі формування нової політичної доктрини в Узбекистані та відображення її в нових підручниках історії, які можуть вважа- тися джерелом нового історико-політичного міфотворення. О. Левкієвська у статті «Російська ідея в контексті історичних міфологічних моделей та механізми їх утворення» (с. 175–206) до- сліджує зародження та функціонування істо- ричних міфів у пострадянській Росії. Вона виокремлює три основні міфологічні моделі, найпоширеніші та найзначиміші в сучасному російському суспільстві. Прихильники пер- шої з них – «радянської» – ідентифікують себе з радянським народом і відносять «золо- ту добу» Росії до радянського періоду. При- хильників другої авторка називає «російськи- ми європейцями». «Золоту добу» Росії вони співвідносять із тим «світлим» майбутнім, коли «нецивілізоване» російське суспільство відмо- виться від своїх «відсталих», «темних» тради- цій та приєднається до «цивілізованих» країн і стане невід’ємною частиною західного світу. Третя міфологічна модель є сучасним варіан- том «російської ідеї», що відроджується. Вона відносить «золоту добу» Росії до її дореволю- ційного періоду та апелює до споконвічних на- ціональних цінностей, серед яких перше місце посідає православний світогляд. Укладач збірника М. Ахметова у своїй стат- ті «Очікування кінця світу в релігійних суб- культурах пострадянської Росії» (с. 207–238) розглядає міфологічну складову в сучасних релігійних (переважно християнських) уяв- леннях. Предметно вивчаються есхатологічні уявлення, що містяться в писемних текстах та усних наративах представників прицерковно- го (прихрамового) середовища та найбільших сект, що виникли в Росії в кінці XX ст. Ав- торка наголошує, що уявлення про кінець світу існують не ізольовано, а в поєднанні з іншими міфологічними уявленнями, традиційною міс- тикою та демонологією, а також із чутками та плітками, навколонауковими концептами, лі- тературними мотивами тощо. Рудиментарні форми міфологічного мис- лення виявляються й у такій віддаленій від духовної культури сфері, як економіка та, зок- рема, фінансовий ринок. Стаття Ш. Козіна та М. Ахметової «Міфологічний мотив і мані- пулятивна діяльність на фінансових ринках» (с. 239–256) присвячена вивченню «архети- пу катастрофи», який активізується у масовій свідомості під впливом зовнішніх маніпуляцій та може пояснити стереотипну поведінку біль- шості учасників фінансових ринків і паніку, що створюється ними та може призвести до негативних наслідків в економічній, політич- ній, соціальній сферах суспільного життя. Логічним завершенням збірника є пра- ця І. Зісліна, В. Купермана та А. Єгорова «Структура та семантика марення» (с. 257– 283), яка порушує питання функціонування певних архаїчних міфологічних моделей, що http://www.etnolog.org.ua 108 ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОЛОГІЯ* 1/2013 існують на підсвідомому рівні, у маренні паці- єнтів психіатричних лікарень та, власне, у тек- стах, які ними відтворюються. Отже, рецензований збірник складається з низки статей, що висвітлюють надзвичайно широке коло проблем, пов’язаних із сучасною міфологічною тематикою. Оцінюючи його зага- лом, слід зазначити, що збірник є вагомим внеском у розробку актуальних наукових проблем релігієзнавства, міфології, етнології, фольк лористики, культурології, соціальної психо логії тощо. Книга залучає до широкого наукового обігу нові важливі матеріали та теоретико-методологічні розробки, що сут- тєво розширюють наше розуміння самого об’єкта вивчення – сучасних міфів та міфо- логії. Однак сфера сучасної міфології потре- бує нових наукових пошуків та досліджень у цій галузі. Сподіваємося, що «Сучасна російська міфологія» приверне належну ува- гу й українських фахівців та надихне на по- яву нових досліджень функціонування міфо - логічних вірувань та уявлень у постмодерно- му суспільстві сучасної України. http://www.etnolog.org.ua