Віртуалізація в туризмі: практика використання

У статті досліджується трансформаційний вплив віртуалізації в туризмі, зокрема її роль у популяризації культурного туризму. Розглядаються переваги та недоліки віртуалізації в туризмі у сучасному світі. Показано, що віртуалізація допомагає розширити можливості туризму, збільшити доступність та приваб...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автори: Simavicius, Arturas, Крапівіна, Г.О., Марченко, І.Ф., Апілат, О.В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Назва видання:Вісник економічної науки України
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202699
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Віртуалізація в туризмі: практика використання / Arturas Simavicius, Г. О. Крапівіна, І. Ф. Марченко, О. В. Апілат // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 2 (47). — С. 96–104. — Бібліогр.: 29 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-202699
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2026992025-07-31T00:01:37Z Віртуалізація в туризмі: практика використання Virtualization in Tourism: Practice of Use Simavicius, Arturas Крапівіна, Г.О. Марченко, І.Ф. Апілат, О.В. Менеджмент інновацій У статті досліджується трансформаційний вплив віртуалізації в туризмі, зокрема її роль у популяризації культурного туризму. Розглядаються переваги та недоліки віртуалізації в туризмі у сучасному світі. Показано, що віртуалізація допомагає розширити можливості туризму, збільшити доступність та привабливість туристичних об’єктів, сприяє покращенню комунікації між туристами та місцевими мешканцями та розвиває сферу подорожей. Також сприяє збереженню культурної спадщини за допомогою цифрових архівів, поширенню інклюзивності через доступність пам’яток, захисту і збереженню туристичних об’єктів через зменшення ризиків їх руйнування. Розглянуто трактовки поняття віртуалізації в туризмі та проаналізовано сучасний стан практики використання в туризмі 3D-технологій, VR-віртуальної та AR-доповненої реальностей. Показано, що ці технології дозволяють користувачам досліджувати туристичні об’єкти віртуально, пропонуючи реалістичний та інтерактивний досвід без фізичної присутності. Також показано, що VR та AR запроваджуються в туризмі для відтворення захоплюючих віртуальних турів через можливість зняти якісне VR-відео та 360-фото, оцифрувати реальні предмети або створити історичну реконструкцію в 3D. The article examines the transformative impact of virtualization in tourism, in particular its role in popularizing cultural tourism. Advantages and disadvantages of virtualization in tourism in the modern world are considered. It is shown that virtualization helps to expand the possibilities of tourism, increase the accessibility and attractiveness of tourist objects, contributes to the improvement of communication between tourists and local residents, and develops the field of travel. It also contributes to the preservation of cultural heritage with the help of digital archives, the spread of inclusiveness through the accessibility of monuments, the protection and preservation of tourist sites by reducing the risks of their destruction. The interpretation of the concept of virtualization in tourism was considered and the current state of the practice of using 3D technologies, VR-virtual and AR-augmented realities in tourism was analyzed. These technologies are shown to allow users to explore tourist attractions virtually, offering a realistic and interactive experience without physical presence. It also shows that VR and AR are being implemented in tourism to recreate immersive virtual tours through the ability to shoot high-quality VR video and 360 photos, digitize real objects or create a historical reconstruction in 3D. 2024 Article Віртуалізація в туризмі: практика використання / Arturas Simavicius, Г. О. Крапівіна, І. Ф. Марченко, О. В. Апілат // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 2 (47). — С. 96–104. — Бібліогр.: 29 назв. — укр. 1729-7206 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202699 338.48:330.341.1 https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).96-104 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Менеджмент інновацій
Менеджмент інновацій
spellingShingle Менеджмент інновацій
Менеджмент інновацій
Simavicius, Arturas
Крапівіна, Г.О.
Марченко, І.Ф.
Апілат, О.В.
Віртуалізація в туризмі: практика використання
Вісник економічної науки України
description У статті досліджується трансформаційний вплив віртуалізації в туризмі, зокрема її роль у популяризації культурного туризму. Розглядаються переваги та недоліки віртуалізації в туризмі у сучасному світі. Показано, що віртуалізація допомагає розширити можливості туризму, збільшити доступність та привабливість туристичних об’єктів, сприяє покращенню комунікації між туристами та місцевими мешканцями та розвиває сферу подорожей. Також сприяє збереженню культурної спадщини за допомогою цифрових архівів, поширенню інклюзивності через доступність пам’яток, захисту і збереженню туристичних об’єктів через зменшення ризиків їх руйнування. Розглянуто трактовки поняття віртуалізації в туризмі та проаналізовано сучасний стан практики використання в туризмі 3D-технологій, VR-віртуальної та AR-доповненої реальностей. Показано, що ці технології дозволяють користувачам досліджувати туристичні об’єкти віртуально, пропонуючи реалістичний та інтерактивний досвід без фізичної присутності. Також показано, що VR та AR запроваджуються в туризмі для відтворення захоплюючих віртуальних турів через можливість зняти якісне VR-відео та 360-фото, оцифрувати реальні предмети або створити історичну реконструкцію в 3D.
format Article
author Simavicius, Arturas
Крапівіна, Г.О.
Марченко, І.Ф.
Апілат, О.В.
author_facet Simavicius, Arturas
Крапівіна, Г.О.
Марченко, І.Ф.
Апілат, О.В.
author_sort Simavicius, Arturas
title Віртуалізація в туризмі: практика використання
title_short Віртуалізація в туризмі: практика використання
title_full Віртуалізація в туризмі: практика використання
title_fullStr Віртуалізація в туризмі: практика використання
title_full_unstemmed Віртуалізація в туризмі: практика використання
title_sort віртуалізація в туризмі: практика використання
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
topic_facet Менеджмент інновацій
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/202699
citation_txt Віртуалізація в туризмі: практика використання / Arturas Simavicius, Г. О. Крапівіна, І. Ф. Марченко, О. В. Апілат // Вісник економічної науки України. — 2024. — № 2 (47). — С. 96–104. — Бібліогр.: 29 назв. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT simaviciusarturas vírtualízacíâvturizmípraktikavikoristannâ
AT krapívínago vírtualízacíâvturizmípraktikavikoristannâ
AT marčenkoíf vírtualízacíâvturizmípraktikavikoristannâ
AT apílatov vírtualízacíâvturizmípraktikavikoristannâ
AT simaviciusarturas virtualizationintourismpracticeofuse
AT krapívínago virtualizationintourismpracticeofuse
AT marčenkoíf virtualizationintourismpracticeofuse
AT apílatov virtualizationintourismpracticeofuse
first_indexed 2025-11-24T05:12:56Z
last_indexed 2025-11-24T05:12:56Z
_version_ 1849647354172407808
fulltext ЧОРНА О. А. 96 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ МЕНЕДЖМЕНТ ІННОВАЦІЙ DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).96-104 УДК 338.48:330.341.1 Arturas Simavicius Associate Professor ORCID 0000-0002-0421-3439 e-mail: arturas.simanavicius@lsu.l Lithuanian Sport University, Kaunas, Lietuva, Галина Олексіївна Крапівіна канд. наук з держ. упр., доц. ORCID 0000-0002-9549-2794 e-mail: galina3910@gmail.com, Ірина Федорівна Марченко канд. техн. наук, доц. ORCID 0000-0002-4566-3866 e-mail: irsa665@gmail.com, Олена Віталіївна Апілат канд. екон. наук, доц. ORCID 0009-0001-8161-6741 e-mail: apilatel@gmail.com, Приазовський державний технічний університет, м. Дніпро ВІРТУАЛІЗАЦІЯ В ТУРИЗМІ: ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ Постановка проблеми. Виклики, з якими зіткну- лося людство, свідчать про те, що туристична галузь стоїть на порозі глибоких структурних змін. Зокрема, глобальне скорочення туристичних потоків призведе до зростання цін на туристичні послуги, оскільки по- стачальники послуг не матимуть іншого вибору, окрім як підвищувати ціни, щоб утримати свій бізнес на плаву в умовах падіння обсягів. Як наслідок, туризм може стати прерогативою лише заможних мандрівни- ків. Експерти не виключають, що, нехай і не в най- ближчому майбутньому, віртуальні подорожі та екс- курсії стануть долею людей з доходами не вище се- реднього. Тому необхідно вирішити, що можна і по- трібно зробити для швидкого відновлення ситуації в туризмі і як в цьому можуть допомогти інноваційні технології віртуалізації. Дослідження віртуалізації в туризмі є важливими для розробки нових стратегій та підходів до розвитку туризму на місцевому та національному рівнях. Туристичні підприємства використовують віртуа- лізацію для ефективного використання апаратних ре- сурсів та отримання додаткового прибутку від інвести- цій в них. Віртуалізація також дозволяє хмарним об- числювальним сервісам допомагати туристичним ор- ганізаціям ефективно управляти своєю архітектурою. Мета дослідження — узагальнити український та литовський досвід віртуалізації в туристичної сфери та розкрити можливості використання інноваційних тех- нологій, зокрема, віртуалізації як технології з вико- ристанням серверів, сховищ, мереж та інших сучасних можливостей у туристичній сфері. Основна частина. Віртуалізація в туризмі є фено- меном нашого часу, який значно впливає на всі сфери життя, враховуючи й туризм. В умовах швидкого роз- витку технологій, зокрема віртуальної (VR) та допов- неної реальності (AR), виникають нові можливості для створення захоплюючих віртуальних турів, інтер- активних екскурсій та занурення у культурні і при- родні ландшафти. Ці інновації дозволяють людям до- сліджувати світ, не виходячи з дому, а також планувати свої реальні подорожі більш ефективно. Цей тренд відкриває перед туристами та професіоналами в сфері туризму нові горизонти, дозволяючи досліджувати світи та пам'ятки, які раніше були недоступними. У табл. 1 представлено ключові поняття, пов'язані з віртуалізацією туризму, які допоможуть краще зро- зуміти сенс та значення даного явища. Кожне з понять супроводжується коротким описом та поясненням, що забезпечить чітке розуміння термінології та основних аспектів віртуалізації туризму. Також вони розкрива- ють сутність віртуалізації туризму, демонструючи ос- новні технології, методи та тенденції, що впливають на цю сферу. Розуміння цих понять допоможе краще усвідомити, як віртуалізація змінює підходи до подо- рожей, роблячи їх більш доступними, інтерактивними та персоналізованими. Значна кількість вітчизняних та закордонних на- уковців досліджували віртуалізацію в туризмі та її ос- новні положення (табл. 1). Віртуальна реальність (VR) — це технологія, яка створює штучний світ, що сприймається людиною як © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець Академія економічних наук України, 2024 SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 2024/№2 (47) 97 Таблиця 1 Основні положення поняття «віртуалізація в туризмі» Автор Основні положення поняття «віртуалізація в туризмі» Левківська О. І. 2023 [4] Віртуальні екскурсії — один з найефективніших і переконливих на даний момент спо- собів представлення інформації, оскільки вони створюють у глядача повну ілюзію при- сутності. Віртуальна екскурсія, по суті, це — мультимедійна фотопанорама, в яку можна помістити відео, графіку, текст, посилання. Але на відміну від відео або зви- чайної серії фотографій, віртуальні екскурсії мають інтерактивність Оборін М. С., 2020 [5] У наш час багато вітчизняних і зарубіжних учених розглядають віртуальний туризм як новий вид діяльності та послуг, який може сприяти істотній трансформації галузі та перегляду її концепції. Під віртуальним туризмом можна розуміти технологію візуалі- зації бажаної подорожі без фактичного переміщення споживача послуги Межевнікова О. П., Ухіна Т. В., 2020 [6] Віртуальна реальність у туризмі - один із новітніх і найперспективніших інструментів для демонстрації туристичних місць, курортів, готелів та іншого в режимі віртуальної та доповненої реальності. Віртуальна реальність є технологією, яка може запропону- вати споживачеві можливість побувати в місці, що цікавить передбачуваного туриста, без фактичного перебування в ньому. Ефект повного занурення, висока якість зобра- ження, широкі можливості демонстрації туристичних об'єктів і визначних пам'яток — усе це робить віртуальну реальність потужним маркетинговим інструментом уже сьо- годні Латипов І. А., 2014 [7] Віртуальний туризм — це вид діяльності фізичних та юридичних осіб, які організовують або здійснюють віртуальні тури Barzey U. P., 2022 [10] Віртуальний туризм — це цифровий досвід, який дозволяє людям віртуально «подоро- жувати» до місць призначення або відвідувати туристичні атракції, не виходячи з дому. Він використовує комбінацію технічних компонентів, таких як програмне забезпе- чення віртуальної реальності, аудіо, відео, зображення, розповідь тощо. Віртуальний туристичний досвід може бути записаний або транслюватися в інтерактивних презен- таціях у прямому ефірі з досвідченими та цікавими гідами Bernardino R., 2024 [11] Технології віртуалізації зробили революцію в … культурному туризмі, пропонуючи до- свід занурення, який виходить за межі фізичних кордонів Bernardino R., 2024 [12] Віртуалізація в туризмі означає створення віртуальних зображень фізичних локацій або вражень за допомогою імерсивних технологій, таких як віртуальна реальність (VR) і доповнена реальність (AR). Ці технології дозволяють користувачам віртуально дослі- джувати дестинації, пропонуючи реалістичний та інтерактивний досвід без фізичної присутності Імерсум, 2024 [13] Віртуалізація туризму — це інноваційний процес, який перетворює традиційний туризм на більш сучасний та зрозумілий для сьогоднішнього суспільства за допомогою циф- рових технологій. Він включає в себе створення віртуальних турів, використання вір- туальної реальності для віртуальних подорожей, розробку нових туристичних сервісів з використанням технологій. Цей процес допомагає розширити можливості туризму, збільшити доступність та привабливість туристичних об’єктів, сприяє покращенню ко- мунікації між туристами та місцевими громадами та інноваційно розвіває сферу подо- рожей Білецький М. І., Котик Л. І., 2024 [14] Віртуальний туризм – вид туризму ХХІ ст., який передбачає віртуальне відвідування та споглядання особою цікавих для неї природно-, історико-культурних об’єктів засо- бами сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій і комунікацій та Інтернету у будь-якій точці простору у режимі онлайн. Елементами віртуального туризму є вірту- альні екскурсії та віртуальні тури, які у сучасному туристичному менеджменті висту- пають ефективними інструментами зацікавлення потенційного туриста чи екскурсанта до реального відвідування об’єктів цих екскурсій/турів Крапівіна Г. О., Марченко І. Ф., 2023 [1] Використання VR та AR технологій стає невід'ємною часткою розвитку туристично- рекреаційного бізнесу. Віртуальна реальність дозволяє клієнтам випробувати віртуаль- ний відпочинок у готелі під час процесу бронювання, перш ніж сплатити за нього, щоб зробити правильний вибір своєї подорожі реальність. За допомогою VR-шолому та контролера користувачі можуть вільно досліджувати цей світ і вза- ємодіяти з віртуальними об'єктами та персонажами. Це революційна технологія з величезним потенціалом для зміни світу. Приклади використання VR в туризмі [1]: віртуальний тур. Віртуальний тур, він же віртуа- льна екскурсія — це новий метод відображення триви- мірного простору на екрані, що супроводжується при- в'язкою додаткових мультимедійних інформаційних компонентів: 3D об'єкти, відео та фотогалерея, пояс- нювальні написи, pop-up вікна з додатковою інформа- цією, графічно оформлені клавіші керування, що спливають. клавіші управління; віртуальна панорама. Послуга фото та відео 360° полягає в створенні вражаючого візуального контенту, який дає можливість перегляду об’єкта або місця з усіх кутів у форматі 360 градусів; віртуальна реальність. Використання VR та AR технологій стає невід'ємною часткою розвитку турис- тично-рекреаційного бізнесу. Віртуальна реальність дозволяє туристам і рекреантам випробувати віртуаль- SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 98 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ ний відпочинок у готелі під час процесу бронювання, перш ніж сплатити за нього, щоб зробити правильний вибір своєї подорожі. Доповнена реальність (AR) — це технології, які поєднують віртуальний світ з реальним: AR накладає віртуальні об'єкти на реальний світ, наприклад, через смартфон або AR-окуляри. AR/MR використовується в різних сферах, таких як освіта, розваги, дизайн, хірургія тощо. Завдяки AR/MR можна підвищити про- дуктивність праці, візуалізувати інформацію та ство- рювати нові форми мистецтва. Приклади використання в туризмі: маркерна доповнена реальність. Ця технологія використовує камеру та спеціальний пасивний візуа- льний маркер, наприклад QR-код (quick response code — код швидкого відгуку), який показує запрогра- мований результат лише тоді, коли сенсор його зчитує. Таким чином вдається вирізнити віртуальні об’єкти з реального світу. Саме такий вид доповненої реальності найчастіше використовують для навчання (наприклад, розміщуючи маркери на сторінках підручників, або ж, друкуючи маркери на папері та пропонуючи дітям до- слідити певні процеси та явища в рамках STEM- проєктів чи звичайних уроків); безмаркерна доповнена реальність. Інколи її ще називають координатно-, або GPS-орієнтованою. Щоб надати дані про ваше місцеперебування, вона може використовувати систему глобального позицію- вання (GPS — Global Positioning System), цифровий компас, датчик швидкості або акселерометр, якими оснащено ваш пристрій. Завдяки масовому розповсю- дженню смартфонів та планшетів ця технологія вико- ристовується найчастіше на даний момент. Найпоши- реніші випадки використання — це позначення на- прямків, пошук потрібних місць, таких як кафе чи офіс, або ж у додатках, що орієнтовані на місце розта- шування; проєкційна доповнена реальність. Вона працює шляхом проєктування світлових зображень на фізичні поверхні. Спеціальні додатки допомагають здійсню- вати взаємодію між людиною та проєкцією, визнача- ючи моменти дотику людини до світла, яке проєкту- ється. Це досягається за допомогою порівняння очіку- ваної проєкції та зміненої певними перешкодами, на- приклад через дотик рукою. Ще один цікавий спосіб — застосування плазмової технології, завдяки якій можна створювати тривимірні проєкції в просторі [1]. Доповнена реальність VIO. Візуальна інерціальна одометрія (Visual Inertial Odometry) — це технологія, яка допомагає відслідковувати позицію та орієнтува- тися в просторі за допомогою сенсорів та камери. За- вдяки цьому можливо створити точну 3D-модель про- стору навколо пристрою, оновлювати її в реальному часі, визначати в ній положення, передавати ці дані всім додаткам та накладати поверх неї додаткові шари. Можливості цієї технології насправді унікальні: можна вимірювати відстані, вставляти різноманітні об’єкти в інтер’єр та взаємодіяти з ними. VIO обіцяє стати най- перспективнішою технологією в AR, на даний момент її використовують такі гіганти, як компанія Google в своєму Project Tango та компанія Apple в ARKit. Найвідоміші платформи та сервіси віртуалізації туризму у Литві, їхні призначення, опис та посилання показано в табл. 2. Таблиця 2 Популярні сервіси і платформи віртуалізації в туризмі у Литві Назва Рисунок Призначення Опис Посилання 1 2 3 4 5 Vilnius Go [24] Рис. 1. Vilnius City Card Віртуальні екс- курсії, інтерак- тивні карти, ау- діогіди Офіційний додаток для туристів, який надає доступ до різних визна- чних місць у Вільнюсі, включаючи музеї, галереї та історичні об’єкти. Додаток також пропонує вірту- альні тури та аудіогіди https://www.govil nius.lt/visit- vilnius/get- vilnius-pass Trakai Virtual Tour [25] Рис. 2. Логотип сайту Віртуальні тури, 360-градусне ві- део Платформа, яка пропонує віртуа- льні тури по замку Тракай – однієї з найвизначніших історичних пам’яток Литви. Тур дозволяє ко- ристувачам досліджувати замок та його околиці у форматі 360-граду- сного відео https://virtualview s.lt/portfolio_tags /trakai-lt/ Visit Lithuania [26] Рис. 3. Замок Гедімініса Віртуальні тури, інтерактивні карти, маршрути Офіційний туристичний портал Литви, який пропонує інформацію про туристичні визначні місця, за- ходи та маршрути. Платформа та- кож надає віртуальні тури по різ- них регіонах Литви https://lithuania.t ravel/en/where- to-visit/major- cities 3D Vilnius [27] Рис. 4. Логотип сайту 3D Vilnius 3D тури, інтер- активні карти Проєкт, що надає можливість вір- туальної прогулянки по Вільнюсу у форматі 3D. Користувачі можуть досліджувати різні історичні та культурні об’єкти міста, отриму- ючи детальну інформацію про них https://3d.vilnius. lt/ SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 2024/№2 (47) 99 Закінчення табл. 2 1 2 3 4 5 Kaunas Virtual Tour [28] Рис. 5. Кауна- ська фортеця Віртуальні тури, аудіогіди Платформа, яка пропонує вірту- альні тури по Каунаським музеям та історичним місцям. Це дозволяє користувачам дізнатися більше про культурну спадщину міста, не виходячи з дому https://kaunasfilm office.com/virtual -tours/ Amber Museum Virtual Tour Palanga [29] Рис. 6. Amber Museum Virtual Tour Palanga Віртуальні тури, інформаційні гіди Віртуальний тур по Музею бурш- тину в Паланзі. Тур дозволяє від- відувачам ознайомитися з експо- натами музею, які включають уні- кальні зразки бурштину та витвори мистецтва з нього https://turai.limis. lt/gintaro-en/ Віртуальний туризм у Литві відкриває нові гори- зонти для вивчення цієї країни, поєднуючи сучасні технології з її культурною та природною спадщиною. Завдяки різноманітним платформам і сервісам корис- тувачі можуть подорожувати практично всією Литвою та відвідувати історичні міста, національні парки, замки та музеї. Це дозволяє не тільки відвідати відомі туристичні місця, не виходячи з дому, але й дізнатися більше про історію та культуру країни. Нижче наве- дено таблицю (табл. 3) популярних сервісів і плат- форм, що пропонують віртуальні тури в Литві. Вірту- альний туризм у Литві відкриває нові горизонти для вивчення цієї країни, поєднуючи сучасні технології з її культурною та природною спадщиною. Завдяки різ- номанітним платформам і сервісам користувачі мо- жуть подорожувати практично всією Литвою та відві- дувати історичні міста, національні парки, замки та музеї. Це дозволяє не тільки відвідати відомі турис- тичні місця, не виходячи з дому, але й дізнатися більше про історію та культуру країни. Нижче наве- дено таблицю популярних сервісів і платформ, що пропонують віртуальні тури в Литві. Найвідоміші платформи та сервіси віртуалізації в туризмі в Україні, їхні призначення, опис та поси- лання показано в табл. 3. Віртуальний туризм в Україні відкриває нові перспективи для вивчення цієї країни, поєднуючи ін- новаційні технології з її багатою культурною та при- родною спадщиною. Завдяки численним платформам і сервісам користувачі можуть здійснювати подорожі по всій Україні, відвідувати історичні міста, націо- нальні парки, замки та музеї. Це дає змогу не тільки Таблиця 3 Популярні сервіси і платформи віртуалізації в туризмі в Україні Назва Рисунок Призначення Опис Посилання 1 2 3 4 5 Імерсум [13] Рис. 7. Imersum Віртуальні тури, 360-градусні ві- део, 3D моделю- вання та анімації Команда спеціалістів, які захоплю- ються розробкою проєктів з віртуаль- ною та доповненою реальністю. Воло- діє необхідними знаннями та досві- дом у VR та AR для того, щоб ство- рити захоплюючій віртуальний тур, зняти для вас якісне VR-відео та 360- фото, оцифровувати реальні предмети або зробити історичну реконструкцію в 3D https://imersum.c om/ Ukraine Virtual Tour [17] Рис. 8. Ukraine Virtual Tour Віртуальні тури, 360-градусне ві- део Платформа, що пропонує віртуальні тури по основних туристичних місцях України, включаючи Київ, Львів, Одесу та інші міста. Тур дозволяє ко- ристувачам досліджувати пам'ятки, музеї та історичні місця у форматі 360-градусного відео https://virtualukra ine.travel/F1ch1J 1iP3/31791736p& 0.21h&92.29t Київ циф- ровий [18] Рис. 9. Київ Цифровий 3D тури, інтера- ктивні карти Проєкт, що надає можливість вірту- альної прогулянки по Києву у фор- маті 3D. Користувачі можуть дослі- джувати різні історичні та культурні об'єкти столиці України, отримуючи детальну інформацію про них https://guide.kyiv city.gov.ua/virtual -tours SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 100 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Закінчення табл. 3 1 2 3 4 5 Chernobyl VR Project [19] Рис. 10. Chernobyl VR Project додаток Віртуальні тури, VR-екскурсії Інтерактивний проєкт, що дозволяє користувачам відвідати Чорнобиль- ську зону відчуження у форматі вірту- альної реальності. Проєкт включає реконструкцію ключових місць зони, таких як Прип'ять, Чорнобильська АЕС та інші. https://store.stea mpowered.com/a pp/504010/Chern obyl_VR_Project/ Lviv Interactive [20] Рис. 11. Лого- тип сайту Lviv Interactive Віртуальні тури, інтерактивні ка- рти, аудіогіди Платформа, що пропонує віртуальні тури по Львову, зокрема його істо- ричним та культурним об'єктам. Платформа також надає інформацію про події та маршрути по місту https://lia.lvivcent er.org/#!/map/ Virtual Tour of Ukraine's UNESCO Sites [21] Рис. 12. Лого- тип сайту Virtual Tour of Ukraine's UNESCO Sites Віртуальні тури, 360-градусне ві- део Платформа, що пропонує віртуальні тури по об'єктах всесвітньої спад- щини ЮНЕСКО в Україні, включа- ючи Києво-Печерську Лавру, Софій- ський собор та інші https://whc.unesc o.org/en/statespar ties/ua Discover Ukraine [22] Рис. 13. Лого- тип сайту Discover Ukraine Віртуальні тури, аудіогіди, інтер- активні карти Мобільний додаток, що пропонує віртуальні тури та аудіогіди по різних туристичних місцях України. Додаток також надає інформацію про місцеві заходи та культурні події https://discover.u a/ru/virtual-tours Odessa Virtual Tour [23] Рис. 14. Оде- ські вулички Віртуальні тури, 360-градусне ві- део Платформа, що пропонує віртуальні тури по Одесі, включаючи її істо- ричні та культурні об'єкти. Тур до- зволяє користувачам досліджувати визначні місця міста у форматі 360- градусного відео https://odessawal ks.com/jewish- odessa-virtual- real-time-tour/ ознайомитися з відомими туристичними місцями, не виходячи з дому, але й поглибити свої знання про іс- торію, традиції та культуру країни. Нижче наведено таблицю популярних сервісів і платформ, які пропо- нують віртуальні тури по Україні. У табл. 3 представлено платформи та сервіси, які Україна використовує для просування туризму завдяки технологіям віртуальної та доповненої реальності, на- даючи туристам можливість досліджувати країну у зручний та інноваційний спосіб. Переваги та виклики, пов'язані з віртуалізацією туризму. R. Bernardino у 2024 році визначив наступне (табл. 4): екологічні переваги. Віртуальні тури сприяють за- хисту довкілля, оскільки скорочують кількість фак- тичних поїздок і пов'язаних із ними викидів. Також можуть убезпечити історичні пам'ятки від вандалізму та руйнувань; доступність. Віртуальний туризм дозволяє людям з обмеженими можливостями, фінансовими обмежен- нями або тими, хто не може подорожувати фізично, відчути атмосферу різних країн і міст. Також вірту- альні тури це можливість відвідати важкодоступні або закриті для відвідування місця, такі як археологічні розкопки, антарктичні експедиції або космічні місії; захист від руйнувань. Історичні об'єкти, втрачені внаслідок плину часу або руйнування, можуть бути збережені та відреставровані; економія часу та коштів. Віртуальні тури значно дешевші за реальні подорожі, а час, витрачений на планування та організацію подорожі, скорочується до мінімуму. Вони забезпечують відвідування різних місць без потреби у тривалих переїздах; . безпека. Віртуальні тури є абсолютно безпеч- ними, оскільки користувачі не піддаються жодним ри- зикам, пов'язаним з реальними подорожами; . інтерактивність. Сучасні технології дозволяють створювати високоякісні віртуальні моделі з інтерак- тивними елементами, що робить віртуальний туризм більш цікавим та захоплюючим. Авжеж, є можливість створення персоналізованих екскурсій на основі упо- добань туриста; маркетинг та просування. Віртуальні тури є ефективним інструментом для маркетингу та просу- вання туристичних напрямків, оскільки дозволяють потенційним туристам ознайомитися з місцем ще до прийняття рішення про подорож. Можливість пере- SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 2024/№2 (47) 101 гляду місць перед реальною поїздкою, допомагає краще планувати маршрути та визначати пріоритети; освітні програми. Використання VR в освітніх ці- лях дає змогу занурити студентів і дослідників в істо- ричний і культурний контекст [12]. Виклики віртуалізації туризму (табл. 4): обладнання. Обладнання для VR та AR є дорогим і не завжди доступним. Для створення якісних вірту- альних турів необхідний потужний інтернет, який може бути важко досягнутим у деяких країнах; сприйняття реальності. Надмірне використання VR-турів може спотворювати реальне сприйняття мандрівки; вплив на традиційну туристичну галузь. Попит на традиційні туристичні послуги може зменшитися, що може негативно вплинути на економіку залежних від туризму регіонів; брак реалістичності. Незважаючи на високий сту- пінь реалістичності віртуальних турів, вони не можуть повністю замінити реальну подорож і не дозволяють відвідувачам відчути всі нюанси та особливості місць, які вони відвідують; відсутність соціальної взаємодії. Віртуальні тури не передбачають спілкування з іншими мандрівни- ками або місцевими жителями, що є важливим еле- ментом реальних подорожей; залежність від якості контенту. Якість віртуаль- ного туру залежить від якості створеного контенту. Неякісні моделі та відсутність деталей можуть зіпсу- вати враження від віртуальної подорожі; питання авторського права. Створення віртуаль- них моделей реальних місць може порушувати автор- ські права. [12] Таблиця 4 Переваги та виклики віртуалізації в туризмі Переваги Виклики Віртуальні тури сприяють захисту довкілля, оскільки скорочують кількість фактичних поїздок і пов'язаних із ними викидів. Також можуть убезпечити історичні пам'ятки від вандалізму та руйнувань Обладнання для VR та AR є дорогим і не завжди дос- тупним Віртуалізація в туризмі дозволяє людям з обмеже- ними можливостями, фінансовими обмеженнями або тими, хто не може подорожувати фізично, від- чути атмосферу різних країн і міст Надмірне використання VR-турів може спотворювати реальне сприйняття мандрівки Історичні об'єкти, втрачені внаслідок плину часу або руйнування, можуть бути збережені та відреставро- вані Попит на традиційні туристичні послуги може змен- шитися, що може негативно вплинути на економіку залежних від туризму регіонів Віртуальні тури значно дешевші за реальні подорожі Вони не можуть повністю замінити реальну подорож і не дозволяють відвідувачам відчути всі нюанси та осо- бливості місць, які вони відвідують Віртуальні тури є абсолютно безпечними, оскільки користувачі не піддаються жодним ризикам Віртуальні тури не передбачають спілкування з ін- шими мандрівниками або місцевими жителями, що є важливим елементом реальних подорожей Сучасні технології дозволяють створювати високоя- кісні віртуальні моделі з інтерактивними елемен- тами, що робить віртуалізацію в туризмі більш ціка- вою та захоплюючою Якість віртуального туру залежить від якості створе- ного контенту Віртуальні тури є ефективним інструментом для маркетингу та просування туристичних дестинацій Створення віртуальних моделей реальних місць може порушувати авторські права творців та володарів Порівняння віртуалізації туризму в Україні та Литві представлено в табл. 5. В таблиці показано по- рівняння стосовно поняття віртуалізації в туризмі в Україні та в Литві, за низкою чинників: кількість платформ для здійснення процесу; використані технології; доступність використання для широких верств населення; фокус на об’єкти та популярність використання. Для порівняння віртуалізації в туризмі в Україні та Литві розроблено низку показників та дано оцінки розвитку, особливості та рівня впровадження цифро- вих технологій у цих країнах. Перший показник дозволяє дослідити кількість і різноманіття платформ та сервісів, на яких доступні віртуальні туристичні послуги в кожній з країн дослі- дження. Це можуть бути мобільні додатки, веб-сайти, VR-платформи, соціальні мережі та інші цифрові ка- нали. Наприклад, у Литві більше спеціалізованих мо- більних додатків для віртуальних екскурсій, тоді як в Україні популярніші веб-сервіси для віртуальних по- дорожей. Наступним чинником для порівняння є техноло- гії, які використовуються для віртуалізації в туризмі. Вони включають VR (віртуальну реальність), AR (до- повнену реальність), 3D-моделювання, інтерактивні карти та інші цифрові інструменти. Цей показник до- зволяє дослідити, які саме технології використову- ються в Україні та Литві для створення віртуальних туристичних продуктів, їх технічні характеристики, якість та рівень інновацій. Доступність віртуалізації в туризмі визначає мож- ливість для широкої аудиторії скористатися віртуаль- ними туристичними послугами. Вона в себе включає такі показники: географічна доступність: доступність сервісів для користувачів з різних регіонів країн; лінгвістична доступність: підтримка різних мов для залучення туристів з-за кордону; SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 102 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ Таблиця 5 Порівняння віртуалізації в туризмі в Україні та Литві Показники Україна Литва Кількість плат- форм та сервісів 8 6 Технології Віртуальні тури, 360-градусні відео, 3-д моделю- вання та анімації, аудіо-гіди, інтерактивні карти, VR-екскурсії Віртуальні тури, інтерактивні карти, маршрути, аудіо-гіди, 3D тури Доступність Доступність для людей з обмеженими можливос- тями в деяких сервісах. Підтримка декількох мов, включаючи мови ООН Доступність для людей з обмеженими можливостями обмежена. Підтримка литовської та англійської мов Фокус на об'єкти Історичні центри міст, музеї, собори та церкви, природні парки та заповідники Культурні заходи, середньовічні замки, істо- ричні центри міст, музеї та національні парки Популярність та використання Популярні серед внутрішніх туристів, зростаючий інтерес серед іноземців через COVID-19 та воєнні дії Популярні серед місцевих жителів та іноземних туристів, зростання популярності після пандемії COVID-19 інклюзивність: доступність для людей з обмеже- ними можливостями (наприклад, можливість вико- ристовувати сервіси без необхідності використання додаткових пристроїв). Аспект зосередженості на об’єкті є важливим для розуміння того, які культурні та природні туристичні об'єкти країни просуваються за допомогою віртуаль- них технологій. Фокусування на об'єкті визначає, на яких об'єк- тах та їхніх характеристиках зосереджений віртуальний туристичний продукт. В Україні прикладом є природні заповідники та історичні пам'ятки, а в Литві — куль- турні події та архітектура. а в Литві — культурні події та архітектура. Найпопулярнішими об'єктами для просування української культури та звичаїв у віртуальних турах є такі міста: Київ — столиця України, яка лідирує за кількістю віртуальних турів. Це й історичні центри, й сучасні ар- хітектурні пам'ятки, й музеї; чарівне місто Лева — Львів, його середньовічна архітектура, численні храми та атмосферні вулички приваблюють як українців, так й іноземців; морське узбережжя Одеси полюбляють всі від ма- лечі до дорослих; катакомби Одеси один з найцікаві- ших об'єктів для віртуальних турів; а оперний театр (м. Одеса) не залишить нікого без приємних вражень; місто Кам'янець-Подільський видатне своїми старовинними замками та фортецями, міські укріп- лення та мальовничі краєвиди приваблюють туристів не лише в реальному житті, а й у віртуальній реаль- ності. Щодо найпопулярніших об’єктів Литви. то най- поширенішим містом для відвідування фізично та вір- туально є столиця місто Вільнюс. Воно пропонує вір- туальні тури по історичному центру, костелах, палацах та інших визначних пам'ятках. Другим за величиною, але не меншим за значен- ням є місто Каунас, яке має чимало цікавих місць для віртуальних мандрівок: музеї, собори та храми, які приваблюють своєю архітектурою та інтер’єром. Чу- дові краєвиди, що відкриваються з найвищих точок міста, надають натхнення для картин художників. Щодо міста Клайпеда, що є портом на узбережжі Балтійського моря, то воно приваблює туристів своїми пляжами, фортами та історичним центром. На пляжах можна побачити чудові пейзажі, які надають нового подиху повітря для осіб, які сумують за морем. Тракай — це місто з середньовіковим замком на острові, шо є одним з найпопулярніших туристичних напрямків Литви і, відповідно, має багато віртуальних турів. Віртуальні тури популярні серед різних вікових груп, але найактивнішими користувачами є молодь у віці 18-35 років. Ця вікова група характеризується від- критістю до нових технологій і прагненням до нових вражень. Середній вік користувачів, які теж активно ко- ристуються віртуальними турами, становить 35-50 ро- ків. Їх до використання таких турів часто спонукає об- меженість у часі та можливості подорожувати. За гендерною ознакою чоловіки та жінки вико- ристовують віртуальні тури приблизно однаково, але їхні вподобання можна класифікувати за контентом. Міські жителі частіше користуються віртуаль- ними турами через кращий доступ до інтернету та те- хнологій. Водночас жителі сільської місцевості також вважають віртуальні тури корисними, особливо в си- туаціях, коли доступ до культурних чи природних па- м'яток обмежений. Зручність і доступність є основними мотивами широкого використання віртуальних турів. Віртуальні тури дозволяють людям «подорожувати» з будь-якого місця без необхідності фізично відвідувати об'єкт. Вони також є більш економічно вигідними, ніж реальні подорожі, що робить їх привабливими для тих, хто має обмежений бюджет. Віртуальні тури також широко використовуються з освітньою метою для вивчення історії, архітектури, мистецтва та природничих наук. Вони є зручним спо- собом отримати нові знання та розширити свій круго- зір, а ажіотаж навколо COVID-19 значно підвищив по- пулярність віртуальних турів. Це пов'язано з тим, що обмеження на подорожі змусили людей шукати аль- тернативні способи пересування. Крім того, багато людей використовують вірту- альні тури для планування майбутніх подорожей, ос- кільки вони дозволяють їм попередньо переглянути місце, перш ніж відвідати його особисто. Це дозволяє їм краще планувати свої подорожі та обирати найціка- віші місця для відвідування. Інтерес до нових техно- логій, таких як віртуальна і доповнена реальність, також заохочує людей, особливо молодь, випробову- вати віртуальні тури. Висновки. В процесі дослідження досягнуто мету узагальнення українського та литовського досвіду вір- туалізації в туристичної сфери та розкрито можливості використання інноваційних технологій, зокрема, вір- туалізації як технології з використанням серверів, схо- вищ, мереж та інших сучасних можливостей у турис- SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 2024/№2 (47) 103 тичній сфері, що дозволило сформувати наступні ре- зультати дослідження: розглянуто основні поняття та наслідки віртуалі- зації в туризмі; визначено технології, які на сучасному етапі ви- користовуються для розвитку віртуалізації в туризмі у світі; проаналізовано переваги та недоліки поняття віртуалізації; знайдено платформи та сервіси, які надають можливість ознайомитися з світовою культурною спадщиною людям, які з різних причин не можуть по- дорожувати фізично. Це можуть бути особи з обмеже- ними можливостями, літні люди, або ті, хто стикається з фінансовими чи географічними обмеженнями; узагальнено світовий та український досвід вірту- алізації в туризмі; показано, що віртуалізація в туризмі є яскравим прикладом трасформації сучасними технологіями тра- диційних галузей, роблячи їх більш доступними та ін- клюзивними; показано можливості використання інноваційних технологій, зокрема, віртуалізації як технології ство- рення віртуальних представлень серверів, сховищ, ме- реж та інших фізичних пристроїв у туристичній сфері; показано використання технологій: VR-вірту- альна реальність та AR-доповнена реальність в ство- ренні віртуальних турів, 360-градусних відео, 3D-мо- делей, анімації та інтерактивних карт, що додало су- часності та доступності у сферу туризму; показано роль технологій у виникненні нових можливостей для створення захоплюючих віртуальних турів, інтерактивних екскурсій та занурення у куль- турні і природні ландшафти; показано, що віртуалізація в туризмі надає ко- ристувачам можливість відвідати музеї, історичні пам'ятки або навіть прогулятися вулицями відомих міст, не виходячи з дому. Тобто пізнавати світ без об- межень; Віртуалізація в туризмі є феноменом нашого часу, який значно впливає на всі сфери життя. Це явище стало особливо актуальним під час пандемії COVID- 19, коли фізичні подорожі були обмежені, а потреба у відкритті нових місць залишалася. Цей підхід також відкриває нові горизонти для туристичної індустрії, дозволяючи розробляти інноваційні продукти і по- слуги, що можуть зацікавити мільйони людей по всьому світу. Віртуальні тури, цифрові сувеніри, ін- терактивні курси з вивчення культур і звичаїв інших народів – це лише деякі з можливостей, які створює віртуалізація в туризмі. Віртуалізація в туризмі не лише поширює межі традиційних подорожей, але й сприяє соціальній рів- ності, надаючи доступ до нових вражень та знань тим, хто раніше міг бути позбавлений такої можливості. Це напрямок, який має великий потенціал для подаль- шого розвитку, враховуючи як технологічні інновації, так і потреби сучасного суспільства в інклюзії та до- ступності. Список використаних джерел 1. Крапівіна Г. О., Марченко І. Ф. Віртуалізація в туристично-рекреаційній сфері. Дніпро: ПДТУ, 2023. 183 с. 2. Практика країн світу та України / під ред. Ю. О. Юхновської. Запоріжжя: Хортицька націо- нальна академія, 2023. 400 с. 3. Джинджоян В. В., Тесленко Т. В., Горб К. М. Інноваційні технології в туризмі та гостинності. Київ, 2022. URL: http://info.dgu.edu.ua/bitstream/123456789/ 551/1/Інноваційні%20технології%20в%20тури- змі%20та%20гостинності.pdf. 4. Левківська О. І. Віртуальні екскурсії як сучасні форми організації туризму. URL: http://rep.knlu. edu.ua/xmlui/handle/787878787/3174. 5. Оборін М. С. Віртуальний туризм як інновацій- ний напрям соціально-економічної діяльності регіону. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/virtualnyy-turizm- kak-innovatsionnoe-napravlenie-sotsialno- ekonomicheskoy-deyatelnosti-regiona. 6. Межевнікова О. П., Ухіна Т. В. Віртуальний ту- ризм: за і проти. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/virtualnyy-turizm-za-i-protiv. 7. Латипов I. А. Про деякі філософські аспекти формування субкультури віртуального туризму: його нова історія чи тільки «story»? Современные проблемы науки и образования. 2014. № 2. С. 72—77. 8. Su Z., Lei B., Lu D., Lai S. & Zhang X. Impact of ecological presence in virtual reality tourism on enhancing tourists’ environmentally responsible behavior. Scientific Reports. 2024. Vol. 14, Article 5939. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-024-56615-z 9. Wessel L. Why Is Linking Ecotourism With Cultural Heritage Tourism Important? 2023, November 14. URL: https://www.touristsecrets.com/travel-guide/ sustainability/why-is-linking-ecotourism-with-cultural- heritage-tourism-important/. 10. Barzey U. P. Exploring the World of virtual Tourism: Advantages, Disadvantages and Frequently asked Questions. Travel & Tourism. URL: https://www.moxee marketing.com/exploring-the-world-of-virtual-tourism/. 11. Bernardino R. Leveraging Virtualization for Synergistic Ecotourism and Cultural Tourism: A Pathway to Economic Development, Reality Capture Consultant for Science, Art and Entertainment. URL: https://www.linkedin.com/pulse/leveraging-virtualization- synergistic-ecotourism-rub%C3%A9n-bernardino-otjif/. 12. Bernardino R. Leveraging Virtualization for Advancing Smart Tourism: A Focus on Cultural and Natural Landmarks. Reality Capture Consultant for Science, Art and Entertainment. URL: https://www.linkedin.com/ pulse/leveraging-virtualization-advancing-smart-tourism- focus-bernardino-y0ihf/. 13. Віртуалізація туризму. imersum.com. URL: https://imersum.com/solutions/tourism/. 14. Білецький М. І., Котик Л. І. Віртуальний ту- ризм як можливість популяризації історико-культур- них пам’яток Сколівського району Львівської області. 2019. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2019/05/Virtual_turyzm_Skoriv_rayon_2019.pdf. 15. Що таке доповнена реальність? URL: https://teach-hub.com/scho-take-dopovnena-realnist/. 16. ТОП-10 віртуальних екскурсій Україною. URL: https://doba.ua/ukr/blog/virtualniy-turizm-v- ukraini.html. 17. Офіційний сайт Ukraine Virtual Tour. URL: https://virtualukraine.travel/F1ch1J1iP3/31791736p&0.21 h&92.29t. 18. Офіційний сайт «Київ цифровий», туристи- чно-культурний хаб. URL: https://guide.kyivcity.gov.ua/ virtual-tours. 19. Додаток Chernobyl_VR_Project. URL: https://store.steampowered.com/app/504010/Chernobyl_ VR_Project/. 20. Інтерактивний Львів. URL: https://lia.lviv center.org/#!/map/. 21. Virtual Tour of Ukraine's. UNESCO Sites. URL: https://whc.unesco.org/en/statesparties/ua. SIMAVICIUS ARTURAS, КРАПІВІНА Г. О., МАРЧЕНКО І. Ф., АПІЛАТ О. В. 104 ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ 22. Discover Ukraine. URL: https://discover.ua/ ru/virtual-tours. 23. Odessa Virtual Tour. URL: https://odessawalks. com/jewish-odessa-virtual-real-time-tour/. 24. Vilnius City Card (Vilnius Go). URL: https://www.govilnius.lt/visit-vilnius/get-vilnius-pass. 25. Trakai Virtual Tour. URL: https://virtualviews.lt/ portfolio_tags/trakai-lt/. 26. Visit Lithuania. URL: https://lithuania.travel/ en/where-to-visit/major-cities. 27. 3D Vilnius. URL: https://3d.vilnius.lt/. 28. Kaunas Virtual Tour. URL: https://kaunasfilm office.com/virtual-tours/. 29. Amber museum virtual tour. URL: https://turai.limis.lt/gintaro-en/. References 1. Krapivina, H. O., Marchenko, I. F. (2023). Virtualizatsiia v turystychno-rekreatsiinii sferi [Virtualiza- tion in the tourism and recreation sector]. Dnipro, PDTU. 183 р. [in Ukrainian]. 2. Yukhnovska, Yu. O. (Ed.). (2023). Praktyka krain svitu ta Ukrainy [Practice of countries of the world and Ukraine]. Zaporizhzhia, Khortytska natsionalna akademiia. 400 р. [in Ukrainian]. 3. Dzhyndzhoian, V. V., Teslenko, T. V., Horb, K. M. (2022). Innovatsiini tekhnolohii v turyzmi ta hostynnosti [Innovative technologies in tourism and hospitality]. Kyiv. Retrieved from http://info.dgu.edu.ua/ bitstream/123456789/551/1/Інноваційні%20технології% 20в%20туризмі%20та%20гостинності.pdf [in Ukrainian]. 4. Levkivska, O. I. Virtualni ekskursii yak suchasni formy orhanizatsii turyzmu [Virtual tours as modern forms of tourism organization]. Retrieved from http://rep.knlu. edu.ua/xmlui/handle/787878787/3174 [in Ukrainian]. 5. Oborіn, M. S. Virtual tourism as an innovative direction of socio-economic activity of the region. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/ virtualnyy-turizm-kak-innovatsionnoe-napravlenie- sotsialno-ekonomicheskoy-deyatelnosti-regiona. 6. Mezhevnikova, O. P., Ukhina, T. V. Virtual tourism: pros and cons. Retrieved from https://cyber leninka.ru/article/n/virtualnyy-turizm-za-i-protiv. 7. Latypov, I. A. (2014). On some philosophical aspects of the formation of the subculture of virtual tourism: its new history or just a “story”? Modern problems of science and education, 2, pp. 72—77. 8. Su, Z., Lei, B., Lu, D., Lai, S. & Zhang, X. (2024). Impact of ecological presence in virtual reality tourism on enhancing tourists’ environmentally responsible behavior. Scientific Reports, Vol. 14, Article 5939. DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-024-56615-z. 9. Wessel, L. (2023). Why Is Linking Ecotourism With Cultural Heritage Tourism Important? www.touristsecrets.com. Retrieved from https://www.tourist secrets.com/travel-guide/sustainability/why-is-linking- ecotourism-with-cultural-heritage-tourism-important/. 10. Barzey, U. P. Exploring the World of virtual Tourism: Advantages, Disadvantages and Frequently asked Questions. Travel & Tourism. Retrieved from https://www.moxeemarketing.com/exploring-the-world- of-virtual-tourism/. 11. Bernardino, R. Leveraging Virtualization for Synergistic Ecotourism and Cultural Tourism: A Pathway to Economic Development, Reality Capture Consultant for Science, Art and Entertainment. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/leveraging-virtualization- synergistic-ecotourism-rub%C3%A9n-bernardino-otjif/. 12. Bernardino, R. Leveraging Virtualization for Advancing Smart Tourism: A Focus on Cultural and Natural Landmarks. Reality Capture Consultant for Science, Art and Entertainment. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/leveraging-virtualization- advancing-smart-tourism-focus-bernardino-y0ihf/. 13. Virtualizatsiia turyzmu [Virtualization of tourism]. imersum.com. Retrieved from https://imersum.com/ solutions/tourism/ [in Ukrainian]. 14. Biletskyi, M. I., Kotyk, L. I. (2019). Virtualnyi turyzm yak mozhlyvist populiaryzatsii istoryko-kulturnykh pamiatok Skolivskoho raionu Lvivskoi oblasti [Virtual tourism as an opportunity to popularize historical and cultural monuments of the Skoli district of Lviv region]. Retrieved from https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2019/05/Virtual_turyzm_Skoriv_rayon_2019.pdf [in Ukrainian]. 15. Shcho take dopovnena realnist? [What is augmented reality?]. Retrieved from https://teach- hub.com/scho-take-dopovnena-realnist/ [in Ukrainian]. 16. TOP-10 virtualnykh ekskursii Ukrainoiu [TOP-10 virtual tours of Ukraine]. Retrieved from https://doba.ua/ ukr/blog/virtualniy-turizm-v-ukraini.html [in Ukrainian]. 17. Ukraine Virtual Tour. Retrieved from https://virtualukraine.travel/F1ch1J1iP3/31791736p&0.21 h&92.29t [in Ukrainian]. 18. Ofitsiinyi sait «Kyiv tsyfrovyi», turystychno- kulturnyi khab [Official website "Digital Kyiv", a tourist and cultural hub]. Retrieved from https://guide.kyivcity. gov.ua/virtual-tours [in Ukrainian]. 19. Chernobyl_VR_Project. Retrieved from https://store.steampowered.com/app/504010/Chernobyl_ VR_Project/. 20. Interaktyvnyi Lviv [Interactive Lviv]. Retrieved from https://lia.lviv center.org/#!/map/ [in Ukrainian]. 21. Virtual Tour of Ukraine's. UNESCO Sites. Retrieved from https://whc.unesco.org/en/statesparties/ua. 22. Discover Ukraine. Retrieved from https://discover.ua/ru/virtual-tours. 23. Odessa Virtual Tour. Retrieved from https:// odessawalks.com/jewish-odessa-virtual-real-time-tour/. 24. Vilnius City Card (Vilnius Go). Retrieved from https://www.govilnius.lt/visit-vilnius/get-vilnius-pass. 25. Trakai Virtual Tour. Retrieved from https://virtualviews.lt/ portfolio_tags/trakai-lt/. 26. Visit Lithuania. Retrieved from https://lithuania.travel/en/where-to-visit/major-cities. 27. 3D Vilnius. Retrieved from https://3d.vilnius.lt/. 28. Kaunas Virtual Tour. Retrieved from https://kaunasfilmoffice.com/virtual-tours/. 29. Amber museum virtual tour. Retrieved from https://turai.limis.lt/gintaro-en/. Стаття надійшла до редакції 18.10.2024 Формат цитування: Simavicius Arturas, Крапівіна Г. О., Марченко І. Ф., Апілат О. В. Віртуалізація в туризмі: практика викори- стання. Вісник економічної науки України. 2024. № 2 (47). С. 96-104. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729- 7206.2024.2(47).96-104 Simavicius, Arturas, Krapivina, G. O., Marchenko, I. F., Apilat, O. V. (2024). Virtualization in Tourism: Practice of Use. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 2 (47), рр. 96-104. DOІ: https://doі.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).96- 104