Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини
Gespeichert in:
| Datum: | 2009 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
| Schriftenreihe: | Народна творчість та етнографія |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/20296 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини / М. Гнатюк // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 2. — С. 104-110. — Бібліогр.: 61 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-20296 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-202962025-02-09T15:30:54Z Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини Гнатюк, М. Конференції, ювілеї та пам'ятні дати 2009 Article Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини / М. Гнатюк // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 2. — С. 104-110. — Бібліогр.: 61 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/20296 uk Народна творчість та етнографія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Конференції, ювілеї та пам'ятні дати Конференції, ювілеї та пам'ятні дати |
| spellingShingle |
Конференції, ювілеї та пам'ятні дати Конференції, ювілеї та пам'ятні дати Гнатюк, М. Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини Народна творчість та етнографія |
| format |
Article |
| author |
Гнатюк, М. |
| author_facet |
Гнатюк, М. |
| author_sort |
Гнатюк, М. |
| title |
Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини |
| title_short |
Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини |
| title_full |
Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини |
| title_fullStr |
Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини |
| title_full_unstemmed |
Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини |
| title_sort |
різьбяр микола грепиняк і народне мистецтво косівщини |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2009 |
| topic_facet |
Конференції, ювілеї та пам'ятні дати |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/20296 |
| citation_txt |
Різьбяр Микола Грепиняк і народне мистецтво Косівщини / М. Гнатюк // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 2. — С. 104-110. — Бібліогр.: 61 назв. — укр. |
| series |
Народна творчість та етнографія |
| work_keys_str_mv |
AT gnatûkm rízʹbârmikolagrepinâkínarodnemistectvokosívŝini |
| first_indexed |
2025-11-27T10:53:20Z |
| last_indexed |
2025-11-27T10:53:20Z |
| _version_ |
1849940571166081024 |
| fulltext |
104104
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОГРАФІЯ * 2/2009
Михайло Гнатюк
різьбяр Микол а грепиН як і Н а родНе Мистецтво
косівщиНи
У березні минулого року в одній із шкіл Ко-
сівського району на Гуцульщині відбулася небу-
денна подія – відзначали ювілей самобутнього
майстра та вчителя Миколи Грепиняка. У на-
рисі «Славний ювілей майстра» надрукованому
в часописі березівських теренів «Голос краю»,
2008, № 1, його колега Петро Пригродський
сказав: «Не раз бував я на ювілеях, але таке ду-
ховне урочисте дійство, про яке розповідатиму,
рідко буває. У Середньоберезівській ЗОШ
І–ІІІ ступенів зібралося більше двох сотень вчи-
телів, учнів, земляків, щоб відзначити 75-ліття
Миколи Івановича Грепиняка — художника-
різьбяра, члена НСХ України, НСНМУ, керів-
ника художньої різьби по дереву Яблунівського
будинку школяра при Середньоберезівській
школі в 1990–1999 роках» [39].
Тими днями ювіляра вітали міністр куль-
тури та туризму України В. Вовкун, колектив
Коломийського музею народного мистецтва
Гуцульщини та Покуття, Спілка художників
України, Національна спілка майстрів народ-
ного мистецтва. Представники райдержадмі-
ністрації Михайло Цьок та Микола Васкул
вручили грамоту, квіти, книги, побажали твор-
чих успіхів, наснаги в роботі і надалі.
Життєвий і творчий шлях відомого різьбя-
ра, художника і педагога з Верхнього Березова
М. Грепиняка яскравий і повчальний [14]. Його
вивчали і досліджували В. Бабій [1, 2, 4, 5],
М. Бабій [3], В. Барвінок [6], О. Бондарен-
ко [7], В. Венделовський [11], Д. Гоберман
[13], Я. Дацюк [15], Р. Зорич [18], О. Кратюк
[20–22], В. Масик [27], І. Матясяк [28–30], І.
Мисюк[31], О. Оленич [32], М. Петренко [35–
37], Г. Поліщук [38], О. Соломченко [43–49],
В. Стефюк [50], Р. Фабрика [54], О. Хованець
[55], Р. Чубатий [56], М. Яновський [58] та ін.
Оцінку здобуткам і досягненням художника
влучно й правдиво дав визначний громадський
і культурний діяч Косівщини Ігор Пелипейко.
Рецензуючи збірку нарисів про народне мис-
тецтво і його творців, яких Микола Іванович
знав особисто та збирав і записував розповіді,
І. Пелипейко відзначив новизну дослідження і
наголосив, що в мистецтвознавстві минулих ча-
сів склався своєрідний стереотип – «іконостас
майстрів», про яких частіше згадували, писали,
аніж про інших, які залишалися в тіні мистець-
ких критиків. Основну увагу М. Грепиняк зо-
середив на виявленні творчих індивідуальних,
маловідомих фактів із життя, підкреслив уні-
кальність і надзвичайну обдарованість наших
краян. І те, що рецензентом нарисів виступила
всіма шанована людина, є свідченням не тільки
їхніх приятельських стосунків, але й високого
професіоналізму, знань місцевих, культурних
надбань, наукових захоплень, моральних чес-
нот автора, який і нині плідно працює на ниві
різьбярства як педагог і мистецтвознавець.
М. Грепиняк народився 19 березня 1933року
в с. Брустури на Косівщині – краю розвинутих
видів народного декоративно-ужиткового ми-
стецтва: різьбярства, вишивки, писанкарства,
виробів із шкіри, сиру тощо. Тож кому, як не
йому, краще знати місцеве народне мистецтво та
його майстрів, і писати про них нариси. Батьки
– прості гуцули – як у більшість родин у цьому
регіоні, займалися художніми ремеслами: батько
– столярством і різьбярством, мати – вишивкою
та писанкарством. У сім’ї Грепиняків було п’ятеро
дітей. Вони росли і виховувалися в середовищі
талановитих умільців, засвоюючи все те краси-
ве, що виходило з під їхніх рук: вишиті вжиткові
речі, писанки, різьблені тарелі, шкатулки. Не-
абияке значення для майбутнього художника
мала мальовнича місцевість гуцульського краю,
збережені традиції, культура і побут жителів гір,
їхні самобутні звичаї та обряди. Усе це позитивно
105105
Конференції, ювілеї та пам’ятні датиКонференції, ювілеї та пам’ятні дати
впливало на його вподобання і мало визначальне
значення для подальшої творчої діяльності.
М. Грепиняк розпочав навчання в
Брустурівській школі 1941 року, де водночас
майстрував і різьбив по дереву, але лише в
повоєнні роки закінчив вісім класів вечірньої
школи. Тяга до творчих професій, малювання
привела здібного юнака до Косівського учи-
лища прикладного мистецтва, однак за станом
здоров’я і за складних умов життя та побуту не
закінчив навіть першого курсу. Він залишив учи-
лище і лише 1968 року здобув середню освіту в
Косівській заочній школі. Проте важкі життєві
випробування і біди не завадили юнакові са-
мотужки працювати над собою, тягнутися до
прекрасного – мистецтва, вивчати творчість
самобутніх місцевих майстрів і одночасно
професійно рости самому. Не всі майстри хотіли
ділитися власними досягненнями, передавати
секрети майстерності своїм синам та родичам.
Село Брустори є одним із традиційних центрів
різьбярства і мосяжництва на Гуцульщині. У
ньому жив і працював майстер художньої об-
робки металу (мосяжу і срібла) Іван Гаврилович
Дручків (Грицюків). Від нього М. Грепиняк
перейняв досвід «шурувати мосяж рашпілем»
та інші секрети технології виготовлення й оздо-
блення виробів, записав цікаві факти із жит-
тя і побуту гуцульських умільців-мосяжників
– Дутчаків, Шмадюків. У Брустурах вивчав
творчість майстринь із виробів із сиру – Юсти-
ни Якіб’юк, Марії Матійчук, про яких написав
нариси. Не став М. Грепиняк мосяжником,
адже його більше вабило дерево – різьба та
інкрустація. У селі працював різьбяр Петро
Ткачук, який порадив йому звернутися за
консультацією до художника, мистецтвознавця
і колекціонера Євгена Яковича Сагайдачного
в Косові. На його квартирі-музеї М. Грепиняк
познайомився з різьбярем Юрієм Корпаню-
ком із с. Яворова. Роботи братів Корпанюків
вирізняють простота форм, стриманість декору
і технічна досконалість виконання. М. Грепиняк
практично продовжив традиції Шкрібляків,
Корпанюків, творчо переосмислив їхні здо-
бутки і створив свої високохудожні твори. Та
не лише представники яворівської школи ста-
ли джерелом для творчого наслідування і нат-
хнення в роботі майстра. Художнє різьблення
на Гуцульщині – це окрема сторінка в історії
художньої культури, яку М. Грепиняк засвоїв
змалку, і яка не втрачає своєї актуальності і в
теперішній час.
З давніх-давен деревина дуба, явора, бука,
ялини, смереки, горіха, черешні, груші була
найуживанішим матеріалом, з якого споруд-
жували оселі, церкви, виготовляли знаряддя
праці, предмети побуту, іграшки й декоративні
прикраси. У гірських селах Гуцульщини житла
збудовані за давніми традиціями, у них багато
художніх виробів із дерева, що часто нагадують
музеї. В околицях Делятина, Заріччі, Космачі і
Жаб’є в другій половині XIX ст. існувала ціла
«академія» народного будівництва і промислу.
З неї вийшли найвідоміші майстри-теслі Мак-
сим і Матвій Чорні [59], яких запрошували на
будівництво церков, дворів, господарських спо-
руд, фабрик, навіть у столичні міста. Майстри
славилися виготовленням будинків не тільки в
«стилі народнім», але й «стилі швейцарськім».
Без малюнків, креслень і єдиного цвяха
народні зодчі споруджували найвизначніші
будови в містах, які можна було в розібраному
стані перевезти в інше місце і там скласти за-
ново. Житлові інтер’єри споруд часто мають
своєрідне орнаментальне оздоблення, різьблене
на сволоках, жердках, полицях, скринях, сто-
лах, одвірках, тарелях, рахвах, посуді. Історик
мистецтва Володимир Січинський писав: «Це
той первісний український орнамент, що його
плекали віддавна у недоступних горах, який
не піддавався новішим впливам ділових стилів,
а розвивався та ускладнювався виключно на
ґрунті геометричних мотивів, що найкраще
відповідали техніці різьблення на дереві» [12].
Залежно від характеру елементів, що склада-
ють мотиви гуцульської різьби на дереві, Антон
Будзан [8] поділив їх на чотири основні групи. До
першої групи відніс найстаріші мотиви, в основі
яких лежить проста лінія: «дротики», «ільчасте
письмо», «зубці», «кривульки», «морщинки»,
«дашки», «смерічки», «бендюги». Їм відведена
106106
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОГРАФІЯ * 2/2009
роль в окреслені декоративних площ на невеликі
орнаментальні поля, ними також оздоблюють
краї виробів. Друга група мотивів, в основі яких
квадрат, прямокутник, трикутник – «бесаги»,
«огірочки», «медівнички», «копаниці», «ширин-
ки», «півширинки», «гачки», «віконці», «голов-
кате». Ними послуговуються для декорування
центральних площ виробу. Для прикрашення
заокруглених поверхонь та переходу однієї її ча-
стини в іншу застосовують мотиви, побудовані
у формі півкола й еліпса: «жолобки», «копитці»,
«парканець», «сльози», «заячі вуха», «дужки»,
«пшенички», «гадючки», «п’явки», що станов-
лять третю групу. До четвертої групи належать
мотиви, побудовані на основі кола в поєднанні з
квадратом чи прямокутником, які розміщують,
як правило, у центрі декорованих площ: «коче-
ла», «сонічко», «сонішник», «ружі», «зірки»,
«кучері», «ріжки», «грибки». Дослідженню
гуцульського орнаменту присвятив значну ча-
стину життя випускник деревообробної школи
в Коломиї Михайло Курилич, який намагався
відшукати ключ до розуміння багатьох проблем-
них питань: розвитку і вдосконалення традицій,
національної самобутності тощо [23].
Наприкінці XIX ст. гучної слави зазнала
родина Шкрібляків із с. Яворів Косівського
повіту, коли на власноруч удосконаленому то-
карному верстаті виготовляли вжиткові речі,
прикрашені традиційними мотивами, розви-
нутими в оригінальні композиції на численних
тарелях, пляшках, рахвах, топірцях, тарницях
(сідлах), за що серед мешканців гір прозвана
токариками (сточниками). Їхні вироби та інших
майстрів мали успіх на виставках 1880 року в
Коломиї [53], 1894 року [16, 17], 1905 у Львові
[52], 1912 року в Коломиї [24, 25, 26]. Стосов-
но того, хто перший і коли запровадив токарство
на Гуцульщині, серед дослідників немає єдиної
думки. Наприклад, О. Соломченко вважав, що
Ю. Шкрібляк на станку власної, оригінальної
конструкції опанував високу техніку точіння,
домігся вправності й віртуозності [43], А. Буд-
зан наполягає, що Ю.Шкрібляк станок удоско-
налив [9]. М. Моздир акцентував увагу на його
власноруч сконструйованому оригінальному
токарному верстаті, постійному вдосконаленню
інструментів, пошуку нових форм й орнамен-
ту [31]. В. Каленіченко [19] і В. Шухевич [57]
стверджували, що токарний верстат він опанував
у війську, і що гуцули до того часу не знали то-
карського способу обробки дерева. А насправді,
за твердженням Г. Островського, «ним тут кори-
стувалися ще у XVIII ст., а може й раніше» [33].
Можна припустити, що Шкрібляки прислуха-
лися до порад професійних художників, котрі
закінчили академії мистецтв у Кракові та Відні.
Це твердження набуває більшої правдивості,
якщо мати на увазі «впровадження у народ-
ному різьбярстві спеціалізованого прецизного
інструментарію – нерідко окремих долітець для
окремих мотивів – і ювелірної витонченості й
точності виконання, що було результатом без-
посереднього контакту русинських підданих
Австро-Угорської імперії зі світом германським
і орієнтально-балканським, у кожному з яких
на свій кшталт пронизність набула значного і
своєрідного розвитку» [42], на що звернув увагу
доктор мистецтвознавства Михайло Селівачов.
Він, зокрема, підкреслив «вражаючу подібність
творів шкрібляківської та постшкрібляківської
доби з різьбою й інкрустацією Боснії та Герце-
говини, приєднаної тоді до Австро-Угорщини».
Переконливими є відомості у виданнях другої
половини XIX ст., де наведено приклади занять
місцевих жителів домашніми промислами. У них
розповідається, як три чоловіки, ідучи в ліс, бра-
ли із собою торбину крупи, сіль і трохи тютюну,
з кількох повалених дерев зводили для себе тим-
часове житло, підтримуючи ватру, варили їжу.
Один із них спускав явори і обтісував їх із гру-
бого, другий підготовляв заготовки відповідно
до виробу, а третій – найстарший, переважно
майстер верстата, – на саморобному токарно-
му станку за кілька тижнів чи місяців виточу-
вав стоси посуду: миски, рахви, кубки, келішки,
які зазвичай завантажували на коні і звозили
у нижчі села на ярмарок, де і збували недорого
[60]. Таким чином, поширення токарства сприя-
ло значному піднесенню домашнього промислу:
розширенню асортименту виробів, покращенню
їх художньої якості, полегшенню технологічного
107107
Конференції, ювілеї та пам’ятні датиКонференції, ювілеї та пам’ятні дати
процесу тощо. В іншому місці подібно виготов-
ляли вироби в бондарний спосіб, які часто при-
крашали випаленим орнаментом, нанесеним за
допомогою розпеченого залізного штампа чи
писака. У столиці Австрійської держави Відні
навіть відкрили крамницю народних художніх
виробів зі Східної Галичини, зокрема Гуцуль-
щини і Покуття [61], де окрім виробів із дерева
були представлені кераміка, вишивка, ткацтво,
металірство та інші види.
На початку XX ст. високохудожність
виробів із дерева зросла завдяки використанню
в інкрустації орнаменту різнобарвного дерева,
баранячого рогу, перламутру, металу і бісеру.
Визначним майстром на той час уважали Мар-
ка Мегединюка (1842–1912) із с. Річка, назва-
ний «батьком бісерної техніки» [44]. Він разом
із В. Шкрібляком і В. Девдюком заснував
різьбярську школу у Вижниці (1905–1918 рр.),
яка відіграла важливу роль у збереженні та роз-
витку гуцульського різьбярства й мосяжництва.
Вироби М. Мегединюка: скринька, барильце,
декоративні тарелі, метрополиче жезло й хрест з
вишневого дерева – виконані для самого цісаря
– твори найвищої мистецької вартості. Техніка
виконання інкрустації відрізняється від техніки
«сухого» різьблення. У процесі інкрустування
частину композиції викладають шматочками
однієї породи дерева або ще якогось матеріалу,
потім послідовно іншу і т. д. Для прикрас бісером
майстер за допомогою циркуля і лінійки робив
відповідні розмітки та ямки, у які вкладав еле-
менти. Його досвід почали наслідувати інші май-
стри, проте поряд із вдалим поєднанням форми
і декору, де малюнок, орнаменту підкреслював
пластику виробів, з'явилися твори, що тяжіли
до самодостатності [41]. М. Грепиняк детально
вивчав творчість М. Мегединюка і зберігає у
своїй колекції хрест та дві тарілки визначного
майстра. Ці зразки допомогли йому самостійно
опанувати техніку інкрустації та інтарсії дере-
вом. Детально вивчав життєво-творчий шлях
своїх земляків, відомих мосяжників Луки Дут-
чака, його синів та різьбяря Федора Дручківа і
роботу організованої ним у хаті свого батька в
Брустурах першої різьбярської майстерні.
Іншим визначним майстром свого часу був В.
Девдюк із Ст. Косова, який 1921 року у власній
майстерні відкрив різьбярську школу [45]. Зго-
дом її випускники утворили спілку «Гуцульська
різьба» увійшовши до основної групи майстрів
артілі «Гуцульщина», організованої М. Гор-
бовим. Особлива роль у розвитку художніх
промислів, заснуванні 13 вересня 1922 року в
Косові Спілки «Гуцульське мистецтво» нале-
жить її директору Михайлові Куриленку [34],
священнику Юліану Герасимовичу, адвокату
Петру Рондяку, ученому-етнографу Володи-
миру Гнатюку. Найпершим своїм завданням
Спілка визначила відродження і розвиток
місцевого килимарства, яке використовувало
народні національні орнаменти і технологію
виготовлення. До неї горнулися фахівці інших
спеціалізацій: виконували роботи різьбярі Ва-
силь Девдюк, Юрій і Семен Корпанюки [40];
кераміки Петро Кошак і Павлина Цвілик, ви-
шивальниця і ткаля Ганна Герасимович та ін. За
старанням того ж М. Куриленка восени 1939
року в Косові відкрито промислову школу. Ці
організаційно-корпоративні і творчі процеси в
професійному мистецтві впливали на розвиток
народного мистецтва, на що звернув увагу у
своїх нарисах М. Грепиняк, який не залишався
осторонь мистецького життя краю. За порада-
ми Є. Сагайдачного він опанував акварельний
та олійний живопис, графіку, скульптуру ма-
лих форм, займався екслібрисами, підтримував
ділові зв’язки з науковими працівниками Ко-
ломийського музею народного мистецтва Гу-
цульщини, зокрема Іриною Матясяк та худож-
ником Мар’яном Гловою. Там же 1956 року
майстер уперше приймав участь у виставці,
присвяченій 100-річчю від дня народження
Івана Франка, на якій виставив інкрустовану
тарілку «Великий Каменяр». Працюючи на-
домником (1959–1975), він неодноразово був
у Косові, де спілкувався з відомими майстра-
ми, жив мистецьким життям краю. Згодом у
місті було організовано художню майстерню
від Худфонду України, куди запросили кра-
щих майстрів із Гуцульщини. За пропозицією
відомого різьбяра, організатора майстерні Во-
108108
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОГРАФІЯ * 2/2009
лодимира Гуза М. Грепиняк подає заяву і став
членом цього колективу, його також прийня-
ли до Спілки художників. У 50-х роках ХХ
ст. в Косові різьбярями працювали В. Кабин,
М. Тимків, І. Балагурак, в Яворові, окрім
Юрія та Семена Корпанюків, – Д. Шкрібляк,
П. Григорчук, у Річці – І. Грималюк, Яків
і Микола Тонюки, у Брустурах – І. Дручків,
та ін. Більшість майстрів підтримували творчі
стосунки з викладацьким складом училища, до
якого входили художники-професіонали О. Со-
ломченко, Є. Сагайдачний, Т. Дзюбей, І. Пав-
лик, В. Кіщук, М. Варення, В. Гавриш [51], які
прагнули зберегти народні традиції, аналізували
творчість майстрів у своїх дослідженнях, писа-
ли живописні картини. З того часу і до сьогодні
М. Грепиняк є постійним учасником різних
виставок: районних, обласних, всеукраїнських
і міжнародних. Його роботи зберігають музеї
Росії, Румунії, Болгарії, Чехії, Словаччини,
США і Канади. У 1984 році Роман Дреботюк
та Катерина Каркадим у Івано-Франківську та
Коломиї підготували каталоги його виставок.
Неодноразово нагороджувався майстер грамо-
тами, дипломами, медалями виставок досягнень
народного господарства у Москві, преміями та
іншими відзнаками. У творчому його доробку
– численні орнаментальні, суто декоративні
сюжетно-тематичні твори з дерева: тарелі, рах-
ви, шкатулки, скрині, обкладинки до альбомів,
чимало виробів побутово-вжиткового призна-
чення та твори що містять цілу галерею портретів
українських письменників: Т. Шевченка,
І. Франка, Лесі Українки, Марка Черемшини,
В. Стефаника, Ю. Федьковича, збережені в
музеях Косова, Коломиї, Івано-Франківська,
Львова, Києва, Канева. Стосовно поєднання
реалістичних зображень із декоративним орна-
ментом на тарелях та інших виробах А. Будзан
писав, що натуралістичні портретні зображен-
ня «…не стали новим словом у мистецтві. Це
був хибний метод в творчості, народжений по-
милковим поглядом на декоративне мистецт-
во». [10] Однак наділений природнім відчуттям
композиції, умінням стилізувати та іншими
творчими навиками, М. Грепиняк успішно
справлявся зі своїми завданнями. На шляху
його роботи гармонійні, декоративні сучасні.
Але не тільки декоративно-прикладне
мистецтво стало сферою творчої діяльності
М. Грепиняка. З 1971 року він працює в техніці
екслібриса, гравюри на дереві та лінолеумі,
експонує свої твори на кількох десятках ви-
ставок в Україні, Росії, Прибалтиці, Білорусії,
Чехії, Словаччині, Польщі, подарував добірку
екслібрисів із серії «Шевченкіана» музею Та-
раса Шевченка в м. Палермо (Канада). У цьо-
му є значна заслуга Григорія Масика, відомого
українського художника-графіка з Києва,
його натхненника і товариша. Саме від нього
М. Грепиняк перейняв основи графічного ми-
стецтва. Інтер’єр його хати у Верхньому Березові
нагадує музей графіки Г. Масика.
Окремого дослідження потребує його
педагогічна робота. Щороку 2–3 учні прихо-
дили вчитися різьби по дереву до його власної
майстерні. Тепер – це відомі різьбярі: Василь
Дручків, Василь Майданюк, брати Василь та
Іван Хім’яки, Іван Дубчак, Петро Коропець-
кий. Останній, після закінчення Косівського
технікуму НХП, разом із батьком-столяром
виготовляє прекрасні вжиткові речі, веде гурток
різьби в рідному с. Палагичі на Тлумаччині. З
1975 року в Брустурівській школі М. Грепиняк
вів уроки трудового навчання.
З переїздом сім’ї 1989 року до Верхнього
Березова починається ще один період життя
і творчості митця. Він і надалі навчав дітей у
власній майстерні, організував гурток різьби
по дереву в Середньоберезівській ЗОШ
І–ІІІ ступенів. І вже через рік про його успіхи
повідомив київський фотокореспондент Ярослав
Дацюк у газеті «Освіта». Майстра неодноразово
нагороджували грамотами, похвальними листа-
ми та іншими відзнаками. Справу М. Грепиняка
продовжили Василь Климюк, Михайло Васкул
– члени НСХ, Любов Урбанович, Микола Ме-
динський, Іван Скільський, Славко Токарчук,
Юрко Перцович, Іван Геник, Василь Пукас,
Михайло Скільський (закінчили Косівський
інститут прикладного мистецтва). Дорогою бать-
ка пішли дві доньки – Розалія та Світлана, які
109109
Конференції, ювілеї та пам’ятні датиКонференції, ювілеї та пам’ятні дати
1. Бабий В. Мастер-искуссник // Правда Украины.
– 1963. – № 296.
2. Бабій В. Гуцульські самоцвіти // Життя і слово.
– 1966. – 14 лют.
3. Бабій М. Митець із Косівського краю // Літ.
Україна. – 1969. – 22 серп.
4. Бабій В. Митець з Гуцулії // Ранок. – 1971. – №
7. – Липень.
5. Бабій В. Двісті умільців одного села // Піонер-
ське горно. – К., 1971. – С. 144.
6. Барвінок В. Народний умілець Микола Грепиняк //
Ленінська правда. – Косів. – 1960. – 16 лип.
7. Бондаренко О. Як гуцульська казка // Молодь
України. – 1968. – 7 черв.
8. Будзан А. Різьба по дереву в західних областях
України. – К., 1960. – С. 23.
9. Там само. – С. 25.
10. Будзан А. На піднесенні [про народне мис-
тецтво західних областей України] // НТЕ. –
1964. – № 5. – С. 38.
11. Вендоловський В., Підлісний Г. Радості людської
творець // Молодь України. – 1963. – 16 січ.
12. Голубець М. Мистецтво // Історія української
культури – К., 1994. – С. 535.
13. Гоберман Д. По Гуцульщине. – Ленинград, 1979. –
С. 118.
14. Грепиняк М. Автобіографія // Голос краю. Часо-
пис березівських теренів. – Ч.1. – 2003. – 25 черв.
15. Дацюк Я. Дядечко Микола з Брустур // Малят-
ко. – 1974. – № 4 (квітень).
16 Діло. – 1894. – № 195 (1 верес.).
17. Діло. – 1894. – № 215 (26 верес.).
18. Зорич Р. Різцем і пензлем // Прикарпатська
правда. – 1973. – 5 січ.
стали педагогами і теж творчо працюють. З на-
годи його 65-річчя в районній газеті «Гуцульсь-
кий край» (березень, 1998 р.) мистецтвознавець
О. Соломченко опублікував одну із кращих ста-
тей про майстра «Життя прожито не марно», де
помістив портрет і фотографію тарілки «Шев-
ченко над Дніпром».
Незважаючи на зайнятість у виробництві
художніх виробів, М. Грепиняк має значний
доробок у царині мистецтвознавства, публі-
цистики та краєзнавства. Свого часу він закін-
чив однорічні курси сільських кореспондентів
при Косівській районній газеті, тож писати
нариси для нього є звичною справою. Осо-
бливо привертають увагу численні публікації
та дослідження гуцульських народних худож-
ніх промислів, які він написав, подорожуючи
пішки, особливо влітку, – горами і долами
рідного краю в пошуках старовинних зразків
народного мистецтва, фольклору тощо. Пер-
шу свою розвідку підготував ще 1958 року і з
того часу невтомно продовжує збирати і запи-
сувати важливі відомості із життя і творчості
народних умільців (усього понад 70 нарисів).
Вони надруковані в «Літературній газеті»,
часописах «Жовтень», «Україна», «Народна
творчість та етнографія», місцевих та всеукра-
їнських часописах. Його публікації допомогли
багатьом майстрам стати членами творчих спі-
лок і відомими людьми.
Чимало старань М. Грепиняк доклав до
спорудження і оздоблення місцевих церков.
На замовлення парафіян для церкви Возне-
сіння Христового у Верхньому Березові ви-
готовив семисвічник, тетрапод, свічники, дві
патериці, два процесійні хрести, дві трійці,
подарував церкві ручний хрест для свяще-
ника. Разом із столяром Михайлом Васкулом
змайстрував крилос і оформив його накладни-
ми елементами з різнокольорових порід дере-
ва. На черзі художнє оздоблення хорів. Для
нової церкви Святого Іллі М. Грепиняк ви-
готовив дві патериці, тетрапод, семисвічник,
настільний хрест, рамки для образів, оздоблені
різьбою та інкрустацією. Отже, досліджуючи
життєвий і творчий шлях самобутнього май-
стра і художника, зауважимо на різнобічності
його інтересів та захоплень: від творчої робо-
ти в майстерні над створенням художніх ви-
робів із дерева і навчання цього учнів у школі
до професійних досліджень у сфері народного
мистецтва, етнографії, художніх промислів,
практичного облаштування і оздоблення міс-
цевих церков. Вдячні мешканці с. В. Березів
обізнані з творчістю свого земляка, шанують
його як учителя-патріота. М. Грепиняк – один
із небагатьох майстрів Косівщини, які протя-
гом усього життя сумлінно служать високому
мистецтву і людям.
110110
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОГРАФІЯ * 2/2009
19. Каленіченко В. Художня різьба гуцулів // На-
родна творчість. – 1941. – № 1. – С. 62.
20. Кратюк О. Виставка творів народного май-
стра Миколи Грепиняка // Радянська Гуцуль-
щина. – Косів. – 1965. – 16 груд.
21. Кратюк О., Сахро М., Дацюк Я. Коломийський
музей народного мистецтва Гуцульщини. Аль-
бом. – К., 1978.
22. Кратюк О., Михалевська М., Пудик Г.,
Сахро М., Дацюк Я. Подорож у казку // Путів-
ник по осередках народної творчості Гуцуль-
щини. – Ужгород, 1970.
23. Курилич М. Гуцульський орнамент. – К., 2001.
24. Лукіянович Д. Виставка домашнього промислу
в Коломиї // Неділя. – 1912. – 13 жовт.
25. Лукіянович Д. Василь Шкрібляк // Неділя. –
1912. – 29 верес.
26. Лукіянович Д. Виставка домашнього промислу
в Коломиї // Неділя. – 1912. – № 36.
27. Масик В. Майстер з Гуцульщини // Друг чита-
ча. – 1975. – № 14 (3 квіт.).
28. Матясяк І. Молодий різьбяр з с. Брустури // При-
карпатська правда. – 1956. – № 148 (29 лип.).
29. Матясяк І. Ун маестро автодидакта // Новгдадес
де ла Уніон Советика. – Буенос Айрес. – № 549.
– С. 160.
30. Матясяк І. Микола Грепиняк – народний май-
стер // Україна. – 1958. – № 24 (груд.).
31. Мисюк І. Різьбяр творить для вічності // Гірська
веселка. – Снятин, 2000. – Ч. 1. – С. 234–238.
32. Оленич О. Народні умільці села Брустури //
Прикарпатська правда. – 1962. – 29 черв.
33. Островський Г. Сім’я Шкрібляків // Жовтень. –
1988. – № 8. – С. 78.
34. Пелипейко І. Містечко над Рибницею. – Косів,
2004. – С. 109.
35. Петренко М. Фантазія розгортає крила // При-
карпатська правда. – 1965. – 12 черв.
36. Петренко М. Дерево співає // Жовтень. – 1966.
– № 2, – С. 87.
37. Петренко М. На різьбленому обійсті // Жов-
тень. – 1970. – № 10. – С. 120.
38. Поліщук Г. Сімейний вернісаж // Життя і сло-
во. Канада. – 1973. – 30 квіт.
39. Пригородський П. Голос краю. Часопис
березівських теренів. – 2008. – № 1. – С. 3.
40. Пудик Г. Юрій та Семен Корпанюки. Альбом.
– К., 1974.
41. Селівачов М. Нові тенденції і проблеми дере-
вообробного промислу // Художні промисли:
теорія і практика. – К., 1985. – С. 47.
42. Селівачов М. Юрій Шкрібляк і його внесок
у розвиток українського образотворчого ми-
стецтва // НТЕ. – 2002. – № 5–6. – С. 59.
43. Соломченко О. Гуцульське народне мистецтво
і його майстри. – К., 1959. – С. 10.
44. Соломченко О. Мистецький дивосвіт Марка
Мегединюка // Писанка. – 1997. – С. 12.
45. Соломченко О. Гуцульське народне мистецтво
і його майстри. – К., 1959. – С. 20.
46. Соломченко О. З творчим натхненням // При-
карпатська правда. – 1958. – 4 жовт.
47. Соломченко О., Стефюк В. Різьбяр Микола
Грепиняк // НТЕ. – 1961. – Січень-березень.
48. Соломченко О. Чарівник з Брустур // Україна.
– 1963. – № 32 (24 лист.).
49. Соломченко О. Народні таланти Прикарпаття.
Альбом. – К., 1969. – С. 14–16.
50. Стефюк З. Різьбяр Микола Грепиняк // При-
карпатська правда. – 1960. – 9 серп.
51. Сусак К. Косівський коледж прикладного та
декоративного мистецтва ім. В. І. Касіяна, його
витоки, сучасні проблеми // Писанка. – 1997. –
Ч. 1. – С. 3.
52. Труш І. Гуцульське сницарство. Вистава укра-
їнських артистів // Артистичний вісник. – 1905.
– Лютий, березень. – С. 24.
53. Туркавський М. Етнографічна виставка Покут-
тя в Коломиї. – Коломия, 2004.
54. Фабрика Р. Мандрівка в екслібрис // Прикар-
патська правда. – 1973. – 24 лют.
55. Хованець О. Розквітають народні таланти. – К.,
1979. – С. 30, 31.
56. Чубатий Р. Різьбяр М. І. Грепиняк // Червоний
прапор. – 1973. – 14 берез.
57. Шухевич В. Гуцульщина. – Л., 1997. – Ч. 1, 2.
– С. 330.
58. Яновський М. Чарівник різець // Срібна пряж-
ка. – Ужгород, 1980. – С. 111.
59. Nepomucen J. I potrzebe Rozwoju Przemyslu do-
mowego w Galiciji. – LWOW, 1878. – S. 21.
60. Ibidem. – S 25.
61. Prsemysl i sklep polski w Wiedniu // Tygodnik
illustrowany. – 1904. – № 4. – S. 75.
|