Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів

Досліджено ризики при формуванні кібербезпеки в умовах правового режиму воєнного стану в Україні. Наголошено, що розвиток інформаційних технологій, інтенсифікуючи процеси отримання, обробки та зберігання інформації, обумовив потребу забезпечення захисту інформації, приватної, комерційної, державної,...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2024
1. Verfasser: Дяченко В.С.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2024
Schriftenreihe:Управління економікою: теорія та практика
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203487
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів / В.С. Дяченко // Управління економікою: теорія та практика: зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2024. — С. 242-248. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-203487
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2034872025-07-31T00:16:08Z Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів Features of cybersecurity formation in the conditions of modern challenges Дяченко В.С. Досліджено ризики при формуванні кібербезпеки в умовах правового режиму воєнного стану в Україні. Наголошено, що розвиток інформаційних технологій, інтенсифікуючи процеси отримання, обробки та зберігання інформації, обумовив потребу забезпечення захисту інформації, приватної, комерційної, державної, адже інформація, як потужна сила в суспільному середовищі, має потенціал для дестабілізації суспільства, а відтак, може бути джерелом політичних і соціальних загроз. Виявлено, що стан інформаційної безпеки характеризується зростанням використання окремими державами та міжнародними організаціями інформаційних технологій у воєнній сфері та міжнародними організаціями інформаційних технологій у воєнно-політичних цілях, зокрема для здійснення дій, що суперечать міжнародному праву, спрямованих на підрив суверенітету політичної та соціальної стабільності, територіальної цілісності та створюють загрозу миру, глобальній та регіональній безпеці. The risks in the formation of cybersecurity under the legal regime of martial law in Ukraine are studied. It is emphasized that the development of information technologies, intensifying the processes of obtaining, processing and storing information, has led to the need to ensure the protection of information, private, commercial, state, because information, as a powerful force in the social environment, has the potential to destabilize society, and therefore, can be a source of political and social threats. It is revealed that the state of information security is characterized by the growth of the use of information technologies in the military sphere by individual states and international organizations and information technologies by international organizations for military and political purposes, in particular for carrying out actions that contradict international law, aimed at undermining the sovereignty of political and social stability, territorial integrity and creating a threat to peace, global and regional security. 2024 Article Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів / В.С. Дяченко // Управління економікою: теорія та практика: зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2024. — С. 242-248. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. 2221-1187 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203487 07:004 https://doi.org/10.37405/2221-1187.2024.242-248 uk Управління економікою: теорія та практика application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description Досліджено ризики при формуванні кібербезпеки в умовах правового режиму воєнного стану в Україні. Наголошено, що розвиток інформаційних технологій, інтенсифікуючи процеси отримання, обробки та зберігання інформації, обумовив потребу забезпечення захисту інформації, приватної, комерційної, державної, адже інформація, як потужна сила в суспільному середовищі, має потенціал для дестабілізації суспільства, а відтак, може бути джерелом політичних і соціальних загроз. Виявлено, що стан інформаційної безпеки характеризується зростанням використання окремими державами та міжнародними організаціями інформаційних технологій у воєнній сфері та міжнародними організаціями інформаційних технологій у воєнно-політичних цілях, зокрема для здійснення дій, що суперечать міжнародному праву, спрямованих на підрив суверенітету політичної та соціальної стабільності, територіальної цілісності та створюють загрозу миру, глобальній та регіональній безпеці.
format Article
author Дяченко В.С.
spellingShingle Дяченко В.С.
Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
Управління економікою: теорія та практика
author_facet Дяченко В.С.
author_sort Дяченко В.С.
title Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
title_short Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
title_full Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
title_fullStr Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
title_full_unstemmed Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
title_sort особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2024
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203487
citation_txt Особливості формування кібербезпеки в умовах сучасних викликів / В.С. Дяченко // Управління економікою: теорія та практика: зб. наук. пр. — К: ІЕП НАНУ, 2024. — С. 242-248. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.
series Управління економікою: теорія та практика
work_keys_str_mv AT dâčenkovs osoblivostíformuvannâkíberbezpekivumovahsučasnihviklikív
AT dâčenkovs featuresofcybersecurityformationintheconditionsofmodernchallenges
first_indexed 2025-11-30T22:20:28Z
last_indexed 2025-11-30T22:20:28Z
_version_ 1850255584966737920
fulltext В. С. Дяченко 242 ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 DOI: https://doi.org/10.37405/2221-1187.2024.242-248 УДК 007:004 В. С. Дяченко, к.е.н., доц. ORCID 0000-0002-0055-9256 e-mail: dyachenko.v@ukr.net, Київський університет інтелектуальної власності та права Національного уніве- рситету «Одеська юридична академія» ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КІБЕРБЕЗПЕКИ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ Актуальність проблеми. Інформаційна сфера життєдіяльно- сті людей, знаходячись під впливом динамічного розвитку інформа- ційних технологій, набуває нових, зокрема, віртуальних, середовищ різноманітних просторів, які здійснюють інтенсивний вплив на суспільну діяльність та набувають все більшої значущості у міжна- родних і міждержавних відносинах, в екзогенній та ендогенній дія- льності підприємств, установ та організацій, у спілкуванні грома- дян. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженню про- блеми формування кібербезпеки з урахуванням ризиків, загроз та небезпек присвятили відомі вітчизняні науковці, зокрема особливо- сті проявів ризиків при формуванні кібернетичної безпеки в умовах пандемії ідентифікували М. Василенко, В. Новіков, В. Рачук та В. Слатвінська [1, с. 30-39]. Генезу ризиків та їх інформаційної складової деталізували М. Василенко та О. Козін [2, с. 43-51]. Кі- берризики та особливості формування кібербезпеки при роботі з ве- ликими обсягами даних дослідили у своїй роботі F. Cremer, B. Sheehan та M. Fortmann [3]. Метою дослідження є ідентифікація особливостей форму- вання кібербезпеки з урахуванням ризиків в умовах сучасних ви- кликів. Виклад основного матеріалу дослідження. Розвиток інфор- маційних технологій, інтенсифікуючи процеси отримання, обробки та зберігання інформації, обумовив потребу забезпечення захисту інформації, приватної, комерційної, державної. Інформація, як потужна сила в суспільному середовищі, має потенціал для дестабілізації суспільства, а відтак, може бути джере- лом політичних і соціальних загроз. © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2024 © Видавець Академія економічних наук України, 2024 В. С. Дяченко ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 243 На сьогодні стан інформаційної безпеки характеризується зростанням використання окремими державами та міжнародними організаціями інформаційних технологій у воєнній сфері та міжна- родними організаціями інформаційних технологій у воєнно-полі- тичних цілях, зокрема для здійснення дій, що суперечать міжнаро- дному праву, спрямованих на підрив суверенітету політичної та со- ціальної стабільності, територіальної цілісності та створюють за- грозу миру, глобальній та регіональній безпеці. Держави почали нарощувати потенціал у кіберпросторі, ос- кільки це – базовий чинник стабільного економічного державного розвитку. Формування економічної та інформаційної безпеки є базо- вими функціями держави, та, як зазначено у Конституції України (стаття 17) [4] – справою всього Українського народу, адже, загрози національній безпеці в інформаційній сфері, особливо в аспекті про- тидії руйнівному інформаційному впливу в умовах новітніх техно- логій гібридної війни, викликів глобалізації та вільного обігу ін- формації актуалізують потребу інноваційних підходів до форму- вання системи захисту та розвитку інформаційного простору. Інформаційна безпека, як невід’ємна складова кожної зі сфер національної безпеки, є запорукою сталого розвитку та економіч- ного зростання. Стратегією інформаційної безпеки [5], затвердже- ної 21.12.2021 р. передбачено формування передумов щодо забез- печення інформаційної безпеки держави, її інформаційного про- стору з метою захисту державного суверенітету. Оперативний доступ до відкритої оперативної достовірної є неймовірно актуальним, особливо в умовах правового режиму во- єнного стану в Україні. Адже саме наявність такої інформації фор- мує суспільну думку, віру й впевненість громадян у перемогу, сус- пільну довіру до органів державної влади. Інформація – стратегічний ресурс, саме тому питанню за- хисту інформації в умовах правового режиму воєнного стану при- діляється так багато уваги, зокрема: – Указом Президента України від 24.02.2022 р. передбачено ряд обмежень щодо доступу до публічної інформації [6]; – Законом України від 24.03.2024 р. [7] зокрема передбачено кримінальну відповідальність за поширення інформації щодо пере- міщення чи розміщення Збройних Сил України. Формування інформаційної безпеки в умовах воєнного стану є комплексною політико-правовою та практичною діяльністю В. С. Дяченко 244 ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 суб’єктів владних повноважень, спрямованою на захист держави, суспільства і людини. Відстоювання територіальної цілісності та захист інтересів національної безпеки є базовими функціями держави. Наразі перед органами публічної влади в Україні постали завдання формування безпечних умов функціонування підприємств, установ та організа- цій в сучасних умовах воєнного стану, та забезпечення населенню безпечних умов життєдіяльності. У сучасних умовах інформаційного суспільства доступ до публічної інформації є нагальною потребою кожного. Конституцією України (стаття 40), Конвенцією Ради Європи (ратифіковано із заявами Законом України від 20.05.2020 р. № 631- IX) про доступ до офіційних документів [8] та Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13,01.2011 р. № 2939-VI гарантовано право громадян на звернення до суб’єктів владних повноважень й отримання відповіді та передбачено, що в умовах воєнного стану, з метою захисту інтересів національної безпеки, до- ступ до публічної інформації може бути обмежений. На період дії правового режиму воєнного стану можуть обме- жуватися конституційні права та свободи, передбачені рядом статей Конституції України. За таких умов певні органи публічної влади, призупинивши надання відповідей на запити та звернення громадян щодо деяких аспектів суспільного життя, що обумовлено, зокрема й тим, що вони, відповідно Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 р. № 389-VIII, у першу чергу здійснюють за- ходи, спрямовані на формування національної безпеки, водночас оперативно оновлюють поточну суспільно важливу інформацію на сайтах, у ЗМІ та соціальних мережах, зокрема про стан довкілля та надзвичайні події, які стались чи можуть статись та загрожують без- пеці життєдіяльності громадян. В умовах воєнного стану реалізація громадянами прав на до- ступ до публічної інформації може ускладнитись у зв’язку ураху- ванням ризиків: – запровадження комендантської години; – здійснення контрою за змістом та легітимністю надання ін- формації; – охорони об’єктів державного значення та впровадженням особливого режиму; – призупинення оновлення баз даних та державних реєстрів тощо. В. С. Дяченко ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 245 У той же час здійснюється системний парламентський конт- роль щодо дотримання прав громадян на доступ до публічної ін- формації, зокрема в Рекомендаціях Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань додержання конституційного права людини і громадянина на доступ до інформації [10], деталізо- вано загальні особливості таких обмежень. Потреба ж громадян в оперативній та достовірній інформації в умовах воєнного стану стає надзвичайно необхідною, особливо про гуманітарну допомогу, надання безоплатних послуг, консульта- цій чи потребу у волонтерах. З урахуванням умов воєнного часу, за яких суб’єкти владних повноважень, приділяючи максимум уваги та часу організації та впровадженню заходів щодо формування національної безпеки, збереження життя та майна населення, підтримання безперебійного функціонування життєво необхідної інфраструктури, пропонують з запитуваною інформацією ознайомитись у відкритих джерелах, якщо вона оприлюднена, чи надіслати відповіді на запити та звер- нення громадян щодо деяких аспектів суспільного життя не в дру- кованому, а в електронному вигляді, використовуючи можливості сучасних інформаційних технологій, що значно економить час та ресурси. Сучасні інформаційні технології (англ. the information technologies), як сукупність засобів, методів та прийомів створення, накопичення, зберігання, оприлюднення, подання та передавання повідомлень, сприяючи розширенню сфери знань, інтенсифікації комунікаційних процесів, забезпеченню ефективності організації суспільної діяльності окреслюють потребу нейтралізації загроз, се- ред яких: доступ сторонніх осіб до конфіденційної/секретної ін- формації, порушення/припинення роботи комп’ютерної інформа- ційної системи, спотворення/знищення даних тощо. А відтак, кі- бербезпека є необхідною передумовою розвитку інформаційного суспільства [11]. Забезпечення кібербезпеки – системи засобів, стратегій, принципів, гарантій, технологій та підходів до управління ризи- ками, відповідно до Стратегії кібербезпеки України, затвердженої Указом Президента України від 26.08.2021 р. № 447/2021 [12] є од- ним із пріоритетів у системі національної безпеки, адже передбачає протидію кіберзагрозам у сучасному безпековому середовищі. Посеред основних загроз для користувачів у процесі вико- ристання комп’ютерних мереж виділять ряд ризиків, які за ступе- нем припустимості розподіляють на: В. С. Дяченко 246 ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 – знехтуваний характеризується незначними та допустимими відхиленнями; – прийнятний в межах характеристик наявної техніки; – гранично допустимий не повинен перевищуватись ні при яких обставинах; – надмірний здебільшого, призводить до негативних наслід- ків. Серед базових загроз у процесі використання ІТ виокремлю- ють: – комунікаційні ризики, серед яких булінг; – контентні ризики (матеріали шкідливого характеру); – споживчі ризики, що пов’язані з порушенням прав спожи- вачів; – технічні ризики (шкідливі програми тощо). Актуальним наразі є питання виявлення, ідентифікації, оцінки ризиків та загроз в ІТ-проєктах. Усуненню чи нейтралізації їх сприяє науково обґрунтоване поєднання методів прогнозування з інструментами управління ризиками. Висновки та перспективи подальших досліджень. В умо- вах правового режиму воєнного стану в Україні фахівці фіксують збільшення кіберінцидентів та кібератак на державні інформаційні системи, об’єкти критичної інфраструктури. Процес формування засад інформаційної та кібернетичної безпеки з урахуванням ризиків сьогодення необхідно здійснювати системно з урахуванням необхідності здійснення системного моні- торингу екзогенного й ендогенного інформаційного простору. Література 1. Василенко М. Д., Новіков В.П., Рачук, В. О., Слатвінська В. М. Кібербез- пека в проявах ризиків у період пандемії: стан та генеза. Вісник Черкаського дер- жавного технологічного університету. 2020. № 3. С. 30-39. DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4412.3.2020.214774. 2. Василенко М. Д., Козін О. Б. Право в теорії ризиків: від генеза ризиків від правової до інформаційної складових (інституційний підхід). Юридичний віс- ник. 2019. № 4. С. 43-51. 3. Cremer F., Sheehan B., Fortmann M. et al. Cyber risk and cybersecurity: a systematic review of data availability. The Geneva Papers on Risk and Insurance – Issues and Practice. 2022. Vol. 47(3). P. 698-736. DOI: https://doi.org/10.1057/s41288-022- 00266-6. 4. Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254% D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text. 5. Стратегія інформаційної безпеки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/n0080525-21#Text. В. С. Дяченко ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 247 6. Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text. 7. Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення протидії несанкціонованому поширенню ін- формації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утво- рених відповідно до законів України військових формувань, вчиненому в умовах воєнного або надзвичайного стану: Закон України від 24.03.2022 р. № 2160-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2227-19#Text. 8. Конвенція Ради Європи про доступ до офіційних документів. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_001-09#Text. 9. Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 р. № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/389-19#Text. 10. Рекомендації Уповноваженого Верховної Ради з прав людини з питань додержання конституційного права людини й громадянина на доступ до інформа- ції. URL: https://rm.coe.int/recomendations-final-10-02-21/1680a165f7. 11. Дяченко В. С., Дяченко Н. П., Кочегаров В. С., Безверхий В. А. Дер- жавна політика у сфері інформаційної безпеки. Розумовскі зустрічі: зб. наук. пр. 2023. Вип. 10. С. 31-41. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8281186. 12. Стратегія кібербезпеки в Україні: Указ Президента України від 24.08.2021 р. № 447/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/447/2021#Text. References 1. Vasylenko. M. D., Novikov. V. P., Rachuk, V. O., Slatvinska. V. M (2020). Kiberbezpeka v proiavakh ryzykiv u period pandemii: stan ta heneza [Cybersecurity in the manifestations of risks during the pandemic: status and genesis]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu – Bulletin of Cherkasy State Technological University, 3, рр. 30-39. DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4412.3.2020.214774 [in Ukrainian]. 2. Vasylenko, M. D., Kozin, O. B. (2019). Pravo v teorii ryzykiv: vid heneza ryzykiv vid pravovoi do informatsiinoi skladovykh (instytutsiinyi pidkhid) [Law in risk theory: from the genesis of risks from legal to informational components (institutional approach)]. Yurydychnyi visnyk – Legal Bulletin, 4, рр. 43-51. DOI: https://doi.org/10.32837/yuv.v0i4.945 [in Ukrainian]. 3. Cremer F., Sheehan B., Fortmann M., et al. (2022). Cyber risk and cybersecu- rity: a systematic review of data availability. The Geneva Papers on Risk and Insurance – Issues and Practice, vol. 47(3), pр. 698-736. DOI: https://doi.org/10.1057/s41288-022- 00266-6. 4. Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. Retrieved from https://za- kon.rada.gov.ua/laws/show/254% D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian]. 5. Stratehiia informatsiinoi bezpeky [Information security strategy] .(2021). Re- trieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0080525-21#Text [in Ukrainian]. 6. Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24.02.2022 r. № 64/2022 [On the introduction of martial law in Ukraine: Decree of the President of Ukraine dated February 24, 2022 No. 64/2022]. Retrieved from https://za- kon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text [in Ukrainian]. 7. Pro vnesennia zmin do Kryminalnoho ta Kryminalnoho protsesualnoho ko- deksiv Ukrainy shchodo zabezpechennia protydii nesanktsionovanomu poshyrenniu in- formatsii pro napravlennia, peremishchennia zbroi, ozbroiennia ta boiovykh prypasiv v В. С. Дяченко 248 ISSN 2221-1187 Управління економікою: теорія та практика. Чумаченківські читання, 2024 Ukrainu, rukh, peremishchennia abo rozmishchennia Zbroinykh Syl Ukrainy chy in- shykh utvorenykh vidpovidno do zakoniv Ukrainy viiskovykh formuvan, vchynenomu v umovakh voiennoho abo nadzvychainoho stanu: Zakon Ukrainy vid 24.03.2022 r. № 2160-IХ [On Amendments to the Criminal and Criminal Procedural Codes of Ukraine to Ensure Counteraction to the Unauthorized Dissemination of Information on the Send- ing, Transfer of Weapons, Armaments and Ammunition to Ukraine, the Movement, Re- location or Deployment of the Armed Forces of Ukraine or Other Military Formations Formed in Accordance with the Laws of Ukraine, Committed in Conditions of Martial Law or a State of Emergency: Law of Ukraine No. 2160-ІХ of March 24, 2022]. Re- trieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2227-19#Text [in Ukrainian]. 8. Konventsiia Rady Yevropy pro dostup do ofitsiinykh dokumentiv [Council of Europe Convention on Access to Official Documents]. Retrieved from https://za- kon.rada.gov.ua/laws/show/994_001-09#Text [in Ukrainian]. 9. Pro pravovyi rezhym voiennoho stanu: Zakon Ukrainy vid 12.05.2015 r. № 389-VIII [On the legal regime of martial law: Law of Ukraine dated 12.05.2015 No. 389-VIII]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text [in Ukrainian]. 10. Rekomendatsii Upovnovazhenoho Verkhovnoi Rady z prav liudyny z pytan doderzhannia konstytutsiinoho prava liudyny y hromadianyna na dostup do informatsii [Recommendations of the Verkhovna Rada Commissioner for Human Rights on compli- ance with the constitutional right of a person and a citizen to access information]. Re- trieved from https://rm.coe.int/recomendations-final-10-02-21/1680a165f7 [in Ukrain- ian]. 11. Diachenko, V. S., Diachenko, N. P., Kocheharov, V. S., Bezverkhyi, V. A. (2023). Derzhavna polityka u sferi informatsiinoi bezpeky [State policy in the sphere of information security]. Rozumovski zustrichi – Rozumovski meetings, Vol. 10, рр. 31-41. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8281186 [in Ukrainian]. 12. Stratehiia kiberbezpeky v Ukraini: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24.08.2021 r. № 447/2021 [Cybersecurity Strategy in Ukraine: Decree of the President of Ukraine dated August 24, 2021 No. 447/2021]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/447/2021#Text [in Ukrainian]. Надійшла до редакції: 11.11.2024 р. Рецензовано: 29.11.2024 р.