Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру

Мета статті – висвітлити жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром О. Яковчука (2006) у контексті співвідношення традиційних та інноваційних ознак жанру. Методологія дослідження заснована на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого, текстологічного методів, а та...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автор: Кушнірук, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2023
Назва видання:Народна творчість та етнологія
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203713
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру / О. Кушнірук // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 1. — С. 75–79. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-203713
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2037132025-07-31T00:01:38Z Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру Cello Concerto by Alexander Jacobchuk: On the Issue of Genre Development Кушнірук, О. Розвідки та матеріали Мета статті – висвітлити жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром О. Яковчука (2006) у контексті співвідношення традиційних та інноваційних ознак жанру. Методологія дослідження заснована на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого, текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу та інтерв’ювання. Зазначений підхід дозволяє розкрити художньо-виразові якості твору в аспекті оновлення жанрових ознак інструментального концерту. Наукова новизна полягає в тому, що вперше досліджено жанрово-стильові особ­ливості Концерту для віолончелі з оркестром О. Яковчука з огляду на інноваційність підходу композитора до розуміння жанру (впровадження симфонічних принципів, тематичні зв’язки між частинами циклу, філософський характер каденції) у поєднанні з первинними засадами. Висновки. Концерт для віолончелі з оркестром О. Яковчука виходить за рамки інструментального концерту, сягаючи жанрового симбіозу «концерт-камерна симфонія». Присвята жертвам політичних репресій в Україні зумовила трагедійність концепції, різнопланове представлення протилежних образних сфер. Це відобразилося у продуманій драматургії, художніх характеристиках образів борців-мучеників і підступно-цинічного зла, у яскраво вираженій національній складовій і впливі симфонічних принципів мислення. The article is aimed at the description of genre and style peculiarities of the Cello Concerto by A. Jacobchuk (2006) in the context of the correlation between traditional and innovative features of the genre. The methodology of the research is based on the application of the culturological approach, source study, and textual method, as well as the methods of holistic analysis and interviewing. This approach allows us to reveal the artistic and expressive qualities of this work in terms of updating the genre features of the concerto. Scientific novelty. Genre and style peculiarities of the Cello concerto by A. Jacobchuk are studied for the first time in view of the innovativeness of the composerʼs approach to understanding the genre (the introduction of symphonic principles, thematic connections between parts of the cycle, the philosophical nature of the cadence) and their combination with the original principles. Conclusions. The Cello concerto by A. Jacobchuk goes beyond the instrumental concerto, reaching the genre symbiosis "concerto-chamber symphony". The dedication to the victims of political repressions in Ukraine has caused the tragedy of the concept of the work, the diverse representation of the opposite figurative spheres. It has been reflected in thought-out drama, artistic characteristics of the images of martyrs and insidious-cynical evil, in a pronounced national component, and the influence of symphonic principles of thinking. 2023 Article Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру / О. Кушнірук // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 1. — С. 75–79. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203713 785:6:780.614.334]:78.071.1(Яко)(477)“20” https://doi.org/10.15407/nte2023.01.075 uk Народна творчість та етнологія application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Розвідки та матеріали
Розвідки та матеріали
spellingShingle Розвідки та матеріали
Розвідки та матеріали
Кушнірук, О.
Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру
Народна творчість та етнологія
description Мета статті – висвітлити жанрово-стильові особливості Концерту для віолончелі з оркестром О. Яковчука (2006) у контексті співвідношення традиційних та інноваційних ознак жанру. Методологія дослідження заснована на застосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого, текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу та інтерв’ювання. Зазначений підхід дозволяє розкрити художньо-виразові якості твору в аспекті оновлення жанрових ознак інструментального концерту. Наукова новизна полягає в тому, що вперше досліджено жанрово-стильові особ­ливості Концерту для віолончелі з оркестром О. Яковчука з огляду на інноваційність підходу композитора до розуміння жанру (впровадження симфонічних принципів, тематичні зв’язки між частинами циклу, філософський характер каденції) у поєднанні з первинними засадами. Висновки. Концерт для віолончелі з оркестром О. Яковчука виходить за рамки інструментального концерту, сягаючи жанрового симбіозу «концерт-камерна симфонія». Присвята жертвам політичних репресій в Україні зумовила трагедійність концепції, різнопланове представлення протилежних образних сфер. Це відобразилося у продуманій драматургії, художніх характеристиках образів борців-мучеників і підступно-цинічного зла, у яскраво вираженій національній складовій і впливі симфонічних принципів мислення.
format Article
author Кушнірук, О.
author_facet Кушнірук, О.
author_sort Кушнірук, О.
title Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру
title_short Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру
title_full Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру
title_fullStr Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру
title_full_unstemmed Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру
title_sort концерт для віолончелі з оркестром олександра яковчука: до питання еволюції жанру
publisher Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2023
topic_facet Розвідки та матеріали
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203713
citation_txt Концерт для віолончелі з оркестром Олександра Яковчука: до питання еволюції жанру / О. Кушнірук // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 1. — С. 75–79. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT kušníruko koncertdlâvíolončelízorkestromoleksandraâkovčukadopitannâevolûcíížanru
AT kušníruko celloconcertobyalexanderjacobchukontheissueofgenredevelopment
first_indexed 2025-11-24T05:13:27Z
last_indexed 2025-11-24T05:13:27Z
_version_ 1849647387540193280
fulltext 75 КУшНІРУК ОЛЬГА кандидатка мистецтвознавства, старша наукова співробітниця відділу музикознавства та етномузикології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім.  М.  Т.  Рильського НаН України (київ, Україна). OrCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0766-2555 kUShniRUk olhA a Ph.D. in art Studies, a senior research fellow at the musicology and ethnomusicology Department of m. rylskyi Institute of art Studies, Folkloristics and ethnology of the National academy of Sciences of ukraine (Kyiv, ukraine). OrCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0766-2555 DOI https://doi.org/10.15407/nte2023.01.075 Анотація / Abstract Мета статті – висвітлити жанрово-стильові особливості концерту для віолончелі з оркестром о. яковчука (2006) у контексті співвідношення традиційних та інноваційних ознак жанру. Методологія дослідження заснована на за- стосуванні культурологічного підходу, джерелознавчого, текстологічного методів, а також методів цілісного аналізу та інтерв’ювання. Зазначений підхід дозволяє розкрити художньо-виразові якості твору в аспекті оновлення жанро- вих ознак інструментального концерту. Наукова новизна полягає в тому, що вперше досліджено жанрово-стильові особ ливості концерту для віолончелі з оркестром о. яковчука з огляду на інноваційність підходу композитора до ро- зуміння жанру (впровадження симфонічних принципів, тематичні зв’язки між частинами циклу, філософський харак- тер каденції) у поєднанні з первинними засадами. Висновки. концерт для віолончелі з оркестром о. яковчука ви- ходить за рамки інструментального концерту, сягаючи жанрового симбіозу «концерт-камерна симфонія». присвята жертвам політичних репресій в Україні зумовила трагедійність концепції, різнопланове представлення протилежних образних сфер. Це відобразилося у продуманій драматургії, художніх характеристиках образів борців-мучеників і підступно-цинічного зла, у яскраво вираженій національній складовій і впливі симфонічних принципів мислення. Ключові слова: українська музика, інструментальний концерт, віолончельний концерт, олександр яковчук. The article is aimed at the description of genre and style peculiarities of the Cello concerto by a. Jacobchuk (2006) in the context of correlaton of traditional and innovative features of the genre. The methodology of the research is based on кон ц ер т д л я віолон ч е л і з орк ест роМ ол екс а н д ра я ковч у к а : до п ита н н я е вол юц і ї ж а н ру УДК 785:6:780.614.334]:78.071.1(Яко)(477)“20” Бібліографічний опис: кушнірук, о. (2023) концерт для віолончелі з оркестром олександра яковчука: до питання еволюції жанру. Народна творчість та етнологія, 1 (397), 75–79. Kushniruk, O. (2023) Cello Concerto by alexander Jacobchuk: On the Issue of Genre Development. Folk Art and Ethnology, 1 (397), 75–79. 76 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 (Pr I N t) * I S S N 2 6 6 4 - 42 82 (oN l I N e) * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 76 I S S N (pr I N t) 2 6 6 4 - 42 82 * I S S N (oN l I N e) 278 6 - 6181 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 1/2 0 2 3 Актуальність теми дослідження. Творча постать сучасного композитора- симфоніста олександра яковчука в контек- сті розвитку інструментального концерту представляє неабиякий інтерес, оскільки в його доробку знаходимо 14  творів у цьому жанрі для різних інструментів з оркестром. Написані переважно в добу незалежності України, вони демонструють щоразу індиві- дуальний підхід до розуміння жанру, засвід- чуючи творчу інвенцію їх автора та яскраве залучення симфонічних принципів письма. На сьогодні наукове пізнання цієї ділянки (написаного митцем) лише розпочинаєть- ся [5], потребуючи подальшого дослідження для розуміння процесів жанроутворення в сучасній українській музиці. Аналіз досліджень і публікацій. пи тан- ня новацій у розвитку жанру інструмен- тального концерту в другій половині хх ст. широко актуалізоване в працях к.  Білої, М. Бондаренко, В. Заранського, В. Іванченка, І.  кузнєцова, л.  Мінкіна, Н.  Вакули, л.  Раабена, В.  сумарокової, М.  лобанової, М.  Тараканова та інших дослідників, де об’єднавчим твердженням є факт карди- нальних змін у житті цього жанру, різнома- нітність векторів його існування. одним з найперспективніших, як доводить практи- ка, виявилося впровадження симфонізації музичного матеріалу. сучасні концерти є прикладами взаємодії концертності й сим- фонізму як двох внутрішньо споріднених первнів, що переходять один в одного. крім того, композиторами змінюється саме розу- міння концертності, яка вже стає «семан- тичним пластом, що несе у своєму ейдосі матрицю концертності як типу висловлен- ня»,  – зазначила, звертаючись до сучасно- го українського віолончельного концерту, В. сумарокова [7, с. 351]. Мета дослідження полягає у висвітленні жанрово-стильових особливостей концерту для віолончелі з оркестром о.  яковчука (2006) у  контексті співвідношення тради- ційних та інноваційних ознак жанру. Виклад основного матеріалу. У  2006 році композитор завершив концерт для віо- лончелі з оркестром, присвячений жертвам політичних репресій в Україні. Уперше його виконала Ганна Нужа в супроводі симфо- нічного оркестру Національної радіоком- панії України під керівництвом В.  шейка у Великому залі Національної музичної акаде- мії України у 2010 році; 29 вересня 2011 року, під час київ Музик Фесту, – з Національним симфонічним оркестром України під керів- ництвом Наталії пономарчук у Національній філармонії України. За силою сконцентрованості вкладених автором почуттів, його роздумів про приро- ду політичних репресій, тоталітаризму, твір є інструментальною драмою, драмою тра- гічного протистояння між свободою і тира- нією, одвічним прагненням до відкритого волевиявлення і репресивною державною машиною. З огляду на політичні події кінця 2013 – початку 2014 року, що привернули до українців увагу всього світу, віолончельний концерт о. яковчука можна розглядати і як передчуття митця щодо нового витка вибо- рювання демократичних засад у становленні the application of the culturological approach, source study, textual method, as well as the methods of holistic analysis and interviewing. This approach allows us to reveal the artistic and expressive qualities of this work in terms of updating genre features of concerto. Scientific novelty. Genre and style peculiarities of the Cello concerto by a. Jacobchuk are studied for the first time in view of the innovativeness of the composerʼs approach to understand the genre (the introduction of symphonic principles, thematic connections between parts of the cycle, the philosophical nature of the cadence) and their combination with the original principles. Conclusions. Cello concerto by a.  Jacobchuk goes beyond the instrumental concerto, reaching the genre symbiosis ”concerto-chamber symphony”. The dedication to the victims of political repressions in ukraine has caused the tragedy of the concept of the work, the diverse representation of the opposite figurative spheres. It has been reflected in thought-out drama, artistic characteristics of the images of martyrs and insidious-cynical evil, in a pronounced national component and the influence of symphonic principles of thinking. keywords: ukrainian music, instrumental concerto, cello concerto, alexander Jacobchuk. 7777 Ольга КушніруК України як незалежної держави, позначено- го тривалим протистоянням у суспільстві, кривавими жертвами, загальним настроєм обуреності та тривоги. Твір має тричастинну циклічну струк- туру, віддзеркалюючи начебто традиційне бачення автором жанру. проте концепція концерту виходить далеко за рамки пріо- ритетної для нього ідеї змагальності поміж солістом і оркестром, «модулюючи» в напря- мі симфонізації інтонаційного матеріалу, зіткнення різних образних сфер, сягаючи жанрового симбіозу «концерт-камерна сим- фонія». сам о. яковчук з іронією ставиться до жанру камерної симфонії, уважаючи його показником професійної невдачі композито- ра в жанрі великої симфонії. перша частина твору, спираючись на сонатність, формує зав’язку драми. Вона розпочинається словом від автора  – темою вступу в соліста, що містить музичну сим- воліку хреста з барокової доби. Зіткана з коротких мотивів з поступовим досягнен- ням b1 на незмінному фоні  – витриманому g у струнних, декламаційна за характером, вона раптово переривається саркастичними репліками оркестру. На зміну їм приходить головна партія (далі  – Гп), відтворюючи по-романтичному бурхливий образ борців- мучеників, потерпілих за свої переконання, за власну гідність. спершу її насичено про- водять скрипки й альти у тріольному схви- льованому супроводі соліста (тт.  60–72). Наступна ж її з’ява безпосередньо в соліста закріплює інтонаційно місткий музичний образ борців. Викладена в нижньому регістрі тема позначена експресивністю вислову, яку надають переважно ямбічні мотиви з висхід- ним спрямуванням руху. Її кульмінація у верхньому регістрі віолончелі з динамікою ff збігається з новою короткочасною атакою оркестру, який, окрім саркастичних реплік, ще містить тріумфуюче хижу маршо подібну тему в струнних secco й арфи – побічну партію (далі – пп), – символізуючи сили зла. саме вона захоплює наступне розгортання подій, заполонивши собою майже всю розробку: згадані акорди secco супроводжують стрімку токатність викладеної тріо лями партії соліс- та (ц.  9 т.  6), піднімаючись двома хвилями звукового наростання. поява Гп в соліста створює враження певної тривоги, затиш- шя перед чимось страшним і невідворотним унаслідок супроводу унісонними мікроко- роткими репліками групи дерев’яних духо- вих на інтервалі м.2. У скороченій репризі увага компози- тора концентрується лише навколо теми борців  (Гп). спершу її провадять у сексту скрипки, наповнюючи фактуру теплом свого тембру, в  супроводі пасажів-інкрустацій staccato в соліста і контрапункту в кларнета й фагота. Наступне проведення звучить більш соковито, у результаті долучення до викладу теми ще й нижніх дерев’яних (тт. 178–189). Наступний розділ І  частини концерту пов’язаний з переключенням дії у сферу індивідуальної медитації над тим, що від- булося раніше. Тому логічним тут є вве- дення каденції соліста, яка мало відповідає віртуозному спрямуванню своїх первинних засад, вона радше виступає полем насиче- ного роздуму-переживання, де злегка про- ступають інтонації теми вступу і Гп, розкрі- пачено плине рефлексія за їхніми мотивами. Розглядаючи каденцію як частину жанрової системи сольного концерту, М.  Бондаренко цілком справедливо стверджує: «Їх співвід- ношення визначається абсолютним виразом у ній якісних показників концертного опусу, що дозволяє бачити в каденції його генетич- ну пра-форму» [3, с. 92]. Третій розділ частини  – велика кода  – розпочинається з теми вступу (тт. 274–296), що набуває тут іншої характеристики, аніж на початку концерту. Викладена в соліста на підтримці заколисуючого тла струнних, вона, втрачаючи декламаційність, збагачу- ється ознаками кантиленності, розгортаєть- ся в часі як лірична тема широкого діапазону. Наступна фаза коди стосується вже Гп, що у віолончелей імітаційно із солістом полонить увесь оркестровий простір, досягаючи гене- ральної кульмінації. після неї промовистою, 78 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 (Pr I N t) * I S S N 2 6 6 4 - 42 82 (oN l I N e) * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 78 I S S N (pr I N t) 2 6 6 4 - 42 82 * I S S N (oN l I N e) 278 6 - 6181 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 1/2 0 2 3 з погляду концепційності, є наступна фаза коди (ц. 25 т. 3), заснована на двох образних елементах. перший з них  – це, так би мови- ти, підступно-цинічний образ зла, викла- дений паралельними тризвуками тематич- ний матеріал у тембрового міксту кларнетів, фаготів, валторни і соліста pizzicato. другий образ – це проведена в соліста Гп, яка, завдя- ки штриху sul ponticello, набуває ірреального колориту, стає неживою, зовсім втративши свою бунтарську інтенсивність і ставлячи першу трагічну крапку у творі. друга частина концерту  – нібито острі- вець нетривкого людського щастя – змальо- вує мрії-спогади про кохання, дитячу пору безтурботності, тим самим спрямовуючи музичну оповідь у бік споглядальності, пев- ного «перепочинку» в становленні загаль- ного трагедійного образу твору. Тому для посилення виразності головної теми частини композитор звертається в її інтонаційному оформленні до зворотів фольклорного похо- дження, як-от інтервалу збільшена секунда (зб. 2), оспівування устоїв, що разом з вико- ристанням модальності творить самобутню тему у флейти соло. Матеріал цієї частини концерту формується застосуванням полі- фонічної техніки (фугато) у крайніх розділах її тричастинної композиції. Завершення драми відбувається у фіналь- ній частині, де крізь влучно знайдені худож- ні характеристики композитор змалював пекельну машину тоталітаризму, що косить людські життя. перша тема (Гп сонатної форми)  – токата,  – з  її розгорнутим у часі нестримним цілеспрямованим рухом тріо- лей, уособлює безжалісний образ зла, яке знищує все живе на своєму шляху. Їй проти- ставляється друга тема – пп, – схвильоване ліричне одкровення-звернення особистості. Не випадково о.  яковчук майже непомітно інтонаційно пов’язує цю тему з головним образом із ІІ  частини, конотуючи з чисто- тою душі народу крізь фольклорні джерела. Розвиток пп виростає до могутнього про- тесту-кульмінації, яка стає цілим епізодом (тт.  105–118) замість традиційної розробки. Реприза є новим витком зіткнення антагоніс- тичних образних сфер. Так, токатний образ зла двічі перебивається темою борців (Гп з І  ч.), ритмічно збільшеною в труб con  sord у супроводі військового барабана (тт.  133– 141, тт.  149–157). Результатом наступного наростання виявляється генеральна кульмі- нація, перемога зла. Моторошність картини, загальна розгубленість органічно втілюєть- ся в епізоді на основі алеаторики у струнних, що супроводжують низхідні репліки соліс- та. поступово із цих пригноблених інто- націй зломленості зринає поривання про- тесту  – тема вступу з І  частини в соліста. Її ініціативу підхоплює й оркестр: валторни провадять фрагмент з Гп з І  частини на співзвуччях-спалахах tutti (тт. 212–217). підсумок концерту композитор акуму- лює в розгорнутій коді твору, яка склада- ється з трьох епізодів. перший з них – уже відомий з коди І  частини образ зла, що затаїлося, характерний паралелізмом чис- тих квінт (ч.  5) у  діалозі між дерев’яними і струнною групами (тт.  218–229). другий епізод пов’язаний з образом теми борців, їхніх загиблих душ, відтвореним у соліста sul  tasto у збільшенні на органному пункті віолончелей і поодиноких репліках-пере- борах арфи (тт. 234–252). Третій епізод несе звукозображальну функцію: згасання-роз- чинення звучності на основі алеаторики та різних виконавських прийомів у партії соліста (spiccato, legato sul ponticello, staccato, sul tasto, col legno) у  супроводі еоліфона, що імітує порив вітру. Наукова новизна. У  статті вперше висвітлено жанрово-стильові особливос- ті концерту для віолончелі з оркестром о.  яковчука (2006) з  огляду на інноваційні ознаки у тлумаченні композитором жанру інструментального концерту (впроваджен- ня симфонічних принципів, тематичні зв’язки між частинами циклу, філософський характер каденції) та поєднанні їх з пер- винними засадами (тричастинність, діалог соліста з оркестром, елемент віртуозності крізь токатність у фіналі). 7979 Ольга КушніруК Висновки. концерт для віолончелі з оркестром о.  яковчука виходить далеко за межі інструментального концерту, сягаю- чи жанрового симбіозу «концерт-камерної симфонії». присвята жертвам політичних репресій в Україні зумовила трагедійність концепції твору, різнопланове представлен- ня протилежних образних сфер. Відповідно це відобразилося в детально продуманій дра- матургії, художніх характеристиках обра- зів борців-мучеників та підступно-цинічно- го зла, у  яскраво вираженій національній складовій та впливі симфонічних принципів мислення. серед творів української музики сучасності концерт посів одне з почесних місць віолончельного репертуару, визнача- ючи тенденцію глибини змісту, логіки фор- мотворення та яскравості художніх засобів. Джерела та література References 1. Біла к. жанрово-стильова модель інструментального концерту та концепційні засади композиторської ін- терпретації (на прикладі творів л. М. колодуба) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. київ, 2011. 20 с. 2. Біла к. особливості сучасного етапу розвитку жанру інструментального концерту та його різновидів. Україн- ське музикознавство. 2010. Вип. 36. с. 76–83. 3.  Бондаренко  М. поэтика концертной каденции (генетические свойства и характерные признаки). Проб леми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. ст. харків, 2009. Вип. 26. аспекти історичного музикознавства. ІІІ. Vivere est cogitare. с. 82–93. 4.  Іванченко  В.  Г. Інструментальний концерт у творчості донецьких композиторів (до проблеми симфонізації жанру). Музичне мистецтво Донбасу: вчора, сьогодні, завтра. київ ; донецьк, 2001. с. 137–144. 5. кушнірук о. концерт № 2 для скрипки з оркестром о. яковчука (до проблеми еволюції жанру в українській музиці). Студії мистецтвознавчі. київ, 2014. чис. 3. с. 98–102. 6. Мінкін л. джерела жанру. Музика. 1984. № 6. с. 6–7. 7. сумарокова  В. Український віолончельний концерт у контексті світової музичної культури. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. 2001. Вип. 17 : Українська тема у світовій культурі. с. 338–352. 1.  BIla, Kateryna. The Genre and Style Model of the Instrumental Concerto and Concept Principles of the Composer’s Interpretation (Exemplified by the Works of L. Kolodub). an authoress’s abstract of Ph.D. thesis in art Studies. Kyiv, 2011, 20 pp. [in ukrainian]. 2. BIla, Kateryna. The Peculiarities of modern Stage of Development of the Genre of Instumental Concerto and Its Varieties. Ukrainian Musicology, 2010, iss. 36, pp. 76–83 [in ukrainian]. 3. BONDareNKO, m. Poetics of the Concert Cadenza (Genetic Properties and Characteristic Signs). The Problems of Interaction of Art, Pedagogics, Theory and Practice of Education: Collected Scientific Papers. Kharkiv, 2009. Iss. 26. aspects of historical musicology. 3. Vivere est cogitare. Pp. 82–93 [in russian]. 4.  IVaNCheNKO, V. Instrumental Concerto in the Works of Donetsk Composers (to the Problem of Genre Symphonization). Musical Art of Donbas: Yesterday, Today, Tomorrow. Kyiv; Donetsk, 2001, pp. 137–144 [in ukrainian]. 5. KuShNIruK, Olha. Violin Concerto № 2 by a. Jacobchuk: On the Problem of Genre evolution in the ukrainian music. Researches of the Fine Arts, 2014, no. 3, pp. 98–102 [in ukrainian]. 6. mINKIN, l. Sources of the Genre. Music, 1984, no. 6, pp. 6–7 [in ukrainian]. 7. SumarOKOVa, Vira. ukrainian Cello Concerto in the Context of World musical Culture. Scientific Bulletin of the UNTAM, 2001. Iss. 17: ukrainian topic in the World Culture. Pp. 338–352 [in ukrainian].