[Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.

Монографічне дослідження Ростислава Забашти присвячене знаковому явищу культури Руси-України –релігійно-духовній та образотворчій практиці, пов’язаній з постаттю популярного серед вірян періоду розвинутого Середньовіччя – кінця Нового часу ранньохристиянського святого пустельника-аскета Онуфрія Вел...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2023
Main Author: Диба, Ю.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2023
Series:Народна творчість та етнологія
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203749
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:[Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл. / Ю. Диба // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 2. — С. 117–118. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-203749
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2037492025-07-31T00:10:25Z [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл. [Review] Zabashta R. Cult and Image of Onuphrius the Great in the Spiritual Space of Rus-Ukraine: Advanced Middle Ages – the Late Modern History. Kyiv: RODOVID, 2021, 463, [1] pp.: ills. Диба, Ю. Рецензії. Огляди Монографічне дослідження Ростислава Забашти присвячене знаковому явищу культури Руси-України –релігійно-духовній та образотворчій практиці, пов’язаній з постаттю популярного серед вірян періоду розвинутого Середньовіччя – кінця Нового часу ранньохристиянського святого пустельника-аскета Онуфрія Великого. Назагал праця Ростислава Забашти, що висвітлює принципово важливий і не менш цікавий сегмент національного культурного спадку з високим ступенем інформативності, аналітичності та узагальненості (синтези), безсумнівно, заслуговує на увагу вдумливих читачів. Особливо корисною, гадається, вона буде для істориків мистецтва і музейних працівників, а також тих дослідників, які предметно займаються вивченням складних процесів духовного поступу вітчизняного громадянства упродовж раннього Середньовіччя – кінця Нового часу. 2023 Article [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл. / Ю. Диба // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 2. — С. 117–118. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203749 https://doi.org/10.15407/nte2023.02.117 uk Народна творчість та етнологія application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії. Огляди
Рецензії. Огляди
spellingShingle Рецензії. Огляди
Рецензії. Огляди
Диба, Ю.
[Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.
Народна творчість та етнологія
description Монографічне дослідження Ростислава Забашти присвячене знаковому явищу культури Руси-України –релігійно-духовній та образотворчій практиці, пов’язаній з постаттю популярного серед вірян періоду розвинутого Середньовіччя – кінця Нового часу ранньохристиянського святого пустельника-аскета Онуфрія Великого. Назагал праця Ростислава Забашти, що висвітлює принципово важливий і не менш цікавий сегмент національного культурного спадку з високим ступенем інформативності, аналітичності та узагальненості (синтези), безсумнівно, заслуговує на увагу вдумливих читачів. Особливо корисною, гадається, вона буде для істориків мистецтва і музейних працівників, а також тих дослідників, які предметно займаються вивченням складних процесів духовного поступу вітчизняного громадянства упродовж раннього Середньовіччя – кінця Нового часу.
format Article
author Диба, Ю.
author_facet Диба, Ю.
author_sort Диба, Ю.
title [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.
title_short [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.
title_full [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.
title_fullStr [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.
title_full_unstemmed [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл.
title_sort [рецензія] забашта р. культ і образ онуфрія великого в духовному просторі руси-україни: розвинуте середньовіччя – кінець нового часу. київ : родовід, 2021. 463, [1] c. : іл.
publisher Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2023
topic_facet Рецензії. Огляди
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203749
citation_txt [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл. / Ю. Диба // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 2. — С. 117–118. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT dibaû recenzíâzabaštarkulʹtíobrazonufríâvelikogovduhovnomuprostorírusiukraínirozvinuteserednʹovíččâkínecʹnovogočasukiívrodovíd20214631cíl
AT dibaû reviewzabashtarcultandimageofonuphriusthegreatinthespiritualspaceofrusukraineadvancedmiddleagesthelatemodernhistorykyivrodovid20214631ppills
first_indexed 2025-11-27T14:58:52Z
last_indexed 2025-11-27T14:58:52Z
_version_ 1849956028783788032
fulltext 117 ДиБА ЮРІй доктор архітектури, професор, заступник директора Інституту архітектури та дизайну Національного університету «Львівська політехніка» з науково-педагогічної роботи (Львів, Україна). ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7783-2284 dyBA yuRii a Doctor of Architecture, a professor, a deputy director in scientific and educational work at the Institute of Architecture and Design of Lviv Polytechnic National University (Lviv, Ukraine). ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7783-2284 DOI https://doi.org/10.15407/nte2023.02.117 Монографічне дослідження Ростислава Забашти присвячене знаковому явищу культу- ри Руси-України  – релігійно-духовній та образотворчій практиці, пов’язаній з постаттю популярного серед вірян періоду розвинутого Середньовіччя  – кінця Нового часу ранньо- християнського святого пустельника-аскета Онуфрія Великого. Уже самим вибором теми автор демонструє свою обізнаність з актуальною проблематикою духовного життя озна- ченого етапу вітчизняної історії. Ще більшою мірою це засвідчує обсяг залученої до роботи джерельної бази та характер висвітлення порушених питань. Рецензована праця – з розряду тих, що поєднують у собі кропіткі джерелознавчі студії з поглибленим аналізом причинно- наслідкових зв’язків між досліджуваними історико-культурними явищами. У кількох підроз- ділах книги, насамперед у таких, як «Стінопис бабинця Святоюріївської церкви Дрогобича і вітчизняний культ фіваїдського пустельника-аскета: період розвинутого Середньовіччя  – раннього Нового часу» (с.  19–107), «Стінописна подоба фіваїдського пустельника в Софії Київській і питання становлення та еволюції іконографії святого в східнохристиянській мис- тецькій традиції: етапи раннього й розвинутого Середньовіччя» (с.  181–217), «Житійний жанр в іконографії пустельника: місцева специфіка в контексті загальних тенденцій істо- ричного розвитку» (с.  219–277) та «До джерел східнохристиянської іконографії святого в подобі укляклого читця  / молільника  / причащальника» (с.  279–305), науковець вдається до панорамних оглядів та узагальнень відомостей про шанування і специфіку художнього втілення образу святого, відштовхуючись від характеристичних рис цілком конкретних пам’яток чи їх груп. І робить він це на широкому тлі численної фактографії контекстуального плану. Завдяки такому викладу теми з’ясовується ряд суттєвих питань історії формування та розвитку духовного ландшафту Руси-України, починаючи від ХІ  і завершуючи XVIII  ст. Водночас підрозділи «З  історії шанування святого в Чернігові та Любечі» (с.  109–1457), «Касперівський горельєф і придорожні каплиці та “фігури” з образом святого пустельника» Бібліографічний опис: Диба, Ю. (2023) [Рецензія] Забашта Р. Культ і образ Онуфрія Великого в духовному просторі Руси-України: розвинуте Середньовіччя – кінець Нового часу. Київ : РОДОВІД, 2021. 463, [1] c. : іл. Народна творчість та етнологія, 2 (398), 117–118. Dyba, Yu. (2023) [Review] Zabashta  R. Cult and Image of Onuphrius the Great in the Spiritual Space of Rus-Ukraine: Advanced Middle Ages – the Late Modern History. Kyiv: RODOVID, 2021, 463, [1] pp.: ills. Folk Art and Ethnology, 2 (398), 117–118. © Видавництво ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2023. Стаття опублікована на умовах відкритого доступу за ліцензією CC BY-NC-ND (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/) 118 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 (Pr I N t) * I S S N 2 6 6 4 - 42 82 (oN l I N e) * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 118 I S S N (pr I N t) 2 6 6 4 - 42 82 * I S S N (oN l I N e) 278 6 - 6181 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 2/2 0 2 3 (с. 357–381), «Наскельне антропоморфне зображення поблизу села Устечко Тернопільської області» (с. 383–393) є розвідками, у яких вирішуються більш локальні питання, а саме: заро- дження й поширення культу названого святого в межах певного регіону, походження двох наскельних зображень як окремих скульптурних зразків специфічної форми втілення подоби пустельника. Кожен з підрозділів книги є фактично самодостатнім завершеним дослідженням того чи того конкретного історико-мистецького, і  ширше  – історико-культурного, питання. Утім, з огляду на єдиного головного персонажа – Онуфрія Великого – і присутність однієї наскріз- ної теми роботи (специфіка пошанування святого анахорета на вітчизняних теренах), науко- ва праця Ростислава Забашти сприймається цілісною роботою. Такому враженню сприяє також та обставина, що до неї залучено чи не переважну більшість найвиразніших вітчизня- них зразків культового образотворення, які присвячені названому святому й відомі на сьо- годні науці. Серед них чимало таких, що зберігаються в музейних фондах, розпорошені в ста- родруках, містяться в малодоступних приватних збірках, і через це донині лишаються майже не відомими для ширшого кола зацікавлених осіб, зокрема мистецтвознавців. Додатково слід зазначити, що, опріч пам’яток візуального мистецтва, науковець оперує великою кількістю відповідних літературних пам’яток окресленого часу. Це виразно урізноманітнює форму й значно поглиблює змістовий план роботи. Отже, автор укотре демонструє свою схильність до вдумливого ідейно-формального ана- лізу художніх явищ. Важливо заразом вказати на те, що запропоновані в процесі студіювань характеристики й визначення є зазвичай переконливими, такими, що не викликають запере- чень і дискусій. Щодо недоліків роботи, то єдиний суттєвий з них полягає, на нашу думку, у відсутності поміж текстів про наскельні зображення святого Онуфрія Великого окремої розвідки, при- свяченої найдавнішому і найрозвинутішому за сюжетом та ідейно-символічним наповне- нням наскельному зображенню: монументальному рельєфові із с. Буша Вінницької області. Хоча цей твір неодноразово згадано в тексті монографії (с. 71, 285, 368, 385) та представлено кількома світлинами (дві з яких – великоформатні) (с. 65, 162, 163, 284, 285, 369). Без означеної розвідки тема такого самобутнього явища національної культури, як наскельні скульптурні подоби пустельника не може вважатися до кінця розкритою в рецензованій монографії. Утім, причина такої «прогалини» криється, як нам відомо, у факті існування окремого розлогого монографічного дослідження автора про названу пам'ятку (нині готується до друку). До відносних недоліків роботи можна віднести деяку перенасиченість її конкретним фактажем, надмірність реєстрацій мистецьких пам’яток та їхніх творців (переважно зару- біжних). Це почасти позбавляє рецензований текст легкості сприйняття та вимагає напо- легливості та значної концентрації уваги для його осягнення. Слід визнати, що для невмо- тивованого читача ознайомлення із цією науковою працею заледве чи буде легким заняттям. Щоправда, в анотації автор сам чітко окреслює коло фахівців гуманітарного профілю, якому він насамперед адресує свої розшуки. Назагал праця Ростислава Забашти, що висвітлює принципово важливий і не менш ціка- вий сегмент національного культурного спадку з високим ступенем інформативності, аналі- тичності та узагальненості (синтези), безсумнівно, заслуговує на увагу вдумливих читачів. Особливо корисною, гадається, вона буде для істориків мистецтва і музейних працівників, а також тих дослідників, які предметно займаються вивченням складних процесів духовного поступу вітчизняного громадянства упродовж раннього Середньовіччя – кінця Нового часу. Надійшла / Received 26.05.2023 Рекомендована до друку / Recommended for publishing 13.06.2023