Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)

Реформа децентралізації, яка передбачає передачу значної частини повноважень, ресурсів та відповідальності від органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування, є однією з найбільш результативних в Україні. Однак аналіз географічної структури створення ОТГ демонструє нерівномірність процесі...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2019
Main Author: Горбатюк, М.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2019
Series:Народна творчість та етнологія
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/204042
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області) / М. Горбатюк // Народна творчість та етнологія. — 2019. — № 3. — С. 76-88. — Бібліогр.: 45 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-204042
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2040422025-07-31T00:01:41Z Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області) Decentralization and Regional Political Йlites (Exemplified by Vinnytsia Region) Горбатюк, М. З наукового життя Реформа децентралізації, яка передбачає передачу значної частини повноважень, ресурсів та відповідальності від органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування, є однією з найбільш результативних в Україні. Однак аналіз географічної структури створення ОТГ демонструє нерівномірність процесів децентралізації, яка, найвірогідніше, викликана, з одного боку, особливостями суспільно-політичного та економічного розвитку кожного конкретного регіону, з другого, – інтересами регіональних політичних еліт, що визначають їхню позицію щодо цієї реформи. У ході дослідження з’ясовано, що ключову роль у процесі створення ОТГ відігравали обласні державні адміністрації та обласні ради. Зважаючи на наявні повноваження, вони могли як сприяти, так і перешкоджати проведенню реформи децентралізації. Як засвідчив аналіз ролі регіональних політичних еліт у проведенні децентралізації, існує 3 типи ставлення обласного керівництва до реформи: 1) конструктивна позиція (Дніпропетровська, Житомирська, Запорізька, Хмельницька, Чернігівська області); 2) пасивний спротив (Київська, Одеська, Вінницька і Черкаська області,); 3) активний спротив (Закарпатська область). The decentralization reform, which predetermines the devolution of a considerable part of the powers, resources, and responsibility from the executive authorities to local self-government bodies, is one of the most effective reforms in Ukraine. However, the analysis of the geographical structure of the United Territorial Communities creation demonstrates the disproportionality of the decentralization processes, which is most likely caused by the peculiarities of social, political, and economic development of each particular region; on the other hand, by the interests of regional political elites determining their position concerning this reform. It is revealed that Oblast State Administrations and Regional Councils are of great significance in the creation of the United Territorial Communities. They can both promote and hinder the decentralization reform, taking the present authorities into consideration. According to the analysis of the regional political elites' significance in the decentralization realization, there are three types of the regional leadership attitude to the reform: 1) constructive position (Dnipropetrovsk, Zhytomyr, Zaporizhzhia, Khmelnytskyi, Chernihiv oblasts); 2) passive resistance (Kyiv, Odesa, Vinnytsia, and Cherkasy oblasts); 3) active resistance (Transcarpathian oblast). 2019 Article Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області) / М. Горбатюк // Народна творчість та етнологія. — 2019. — № 3. — С. 76-88. — Бібліогр.: 45 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/204042 330.341.46+323.39] uk Народна творчість та етнологія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic З наукового життя
З наукового життя
spellingShingle З наукового життя
З наукового життя
Горбатюк, М.
Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)
Народна творчість та етнологія
description Реформа децентралізації, яка передбачає передачу значної частини повноважень, ресурсів та відповідальності від органів виконавчої влади органам місцевого самоврядування, є однією з найбільш результативних в Україні. Однак аналіз географічної структури створення ОТГ демонструє нерівномірність процесів децентралізації, яка, найвірогідніше, викликана, з одного боку, особливостями суспільно-політичного та економічного розвитку кожного конкретного регіону, з другого, – інтересами регіональних політичних еліт, що визначають їхню позицію щодо цієї реформи. У ході дослідження з’ясовано, що ключову роль у процесі створення ОТГ відігравали обласні державні адміністрації та обласні ради. Зважаючи на наявні повноваження, вони могли як сприяти, так і перешкоджати проведенню реформи децентралізації. Як засвідчив аналіз ролі регіональних політичних еліт у проведенні децентралізації, існує 3 типи ставлення обласного керівництва до реформи: 1) конструктивна позиція (Дніпропетровська, Житомирська, Запорізька, Хмельницька, Чернігівська області); 2) пасивний спротив (Київська, Одеська, Вінницька і Черкаська області,); 3) активний спротив (Закарпатська область).
format Article
author Горбатюк, М.
author_facet Горбатюк, М.
author_sort Горбатюк, М.
title Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)
title_short Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)
title_full Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)
title_fullStr Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)
title_full_unstemmed Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області)
title_sort децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі вінницької області)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2019
topic_facet З наукового життя
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/204042
citation_txt Децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області) / М. Горбатюк // Народна творчість та етнологія. — 2019. — № 3. — С. 76-88. — Бібліогр.: 45 назв. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT gorbatûkm decentralízacíâíregíonalʹnípolítičníelítinaprikladívínnicʹkoíoblastí
AT gorbatûkm decentralizationandregionalpoliticaljlitesexemplifiedbyvinnytsiaregion
first_indexed 2025-11-24T07:08:28Z
last_indexed 2025-11-24T07:08:28Z
_version_ 1849654623118295040
fulltext 76 ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ І РЕГІОНАЛЬНІ ПОЛІТИЧНІ ЕЛІТИ (на прикладі Вінницької області) УДК 330.341.46+323.39] ГОРБАТЮК МиКОЛА кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу соціально-політичної історії Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. кураса НАН України hoRBATiuk MykolA a Ph.D. in History, a senior research fellow at Department of Social and Political History of the I. Kuras Institute of Political and Ethnic Studies of the NAS of Ukraine The decentralization reform, which predetermines the devolution of a considerable part of the powers, resources and responsibility from the executive authorities to local self-government bodies is one of the most effective reforms in Ukraine. However, the analysis of the geographical structure of the United Territorial Communities creation demonstrates the dis- proportionality of the decentralization processes, which is most likely, caused by the peculiarities of social, political and economic development of each particular region, on the other hand – by the interests of regional political elites determining their position concerning to this reform. It is revealed that Oblast State Administrations and Regional Councils are of a great significance in the creation of the United Territorial Communities. They can both promote and hinder the decentralization reform taking present authorities into consideration. According to the analysis of the regional political elites significance in the decentralization realization, there are three types of the regional leadership attitude to the reform: 1) constructive position (Dnipropetrovsk, Zhyto- myr, Zaporizhzhia, Khmelnytskyi, Chernihiv oblasts); 2) passive resistance (Kyiv, Odesa, Vinnytsia and Cherkasy oblasts); 3) active resistance (Transcarpathian oblast). Due to the position of the regional elite, the decentralization reform has started quite actively in Vinnytsia oblast. The Regional Council has approved the Long-term Plan for the formation of Communities Territories in Vinnytsia Oblast on June 24, 2015. It is planned to split the oblast into 106 UTC according to it. However, because of a number of faults, the Cabinet of Ministers of Ukraine has ratified only 27 out of 106 UTC approved by the Oblast Council. The Perspective Plan is sent for refinement. Vinnytsia Regional Council and Oblast State Administration have delayed the approval of the final version of the Perspective Plan for the United Communities Formation for a long time. Finally, in January, 2019 work on the document, envisaging the creation of 68 UTC, covering 100 % of the region territory, has been completed. However, because of the deputies’ different views on the UTC demarcation, the Oblast Council has approved the document only par- tially – 10 districts of the region out of 27 have not been included into the Plan. Therefore, on May, 2019, Vinnytsia Oblast is one of two regions of Ukraine without a Perspective Plan for the United Territorial Communities formation, covering the entire region territory. DOI Бібліографічний опис: Горбатюк, М. (2019) децентралізація і регіональні політичні еліти (на прикладі Вінницької області). Народна творчість та етнологія, 3 (379), 76–88. Horbatiuk, M. (2019) Decentralization and Regional Political Elites (By Way of Example of Vinnytsia Oblast). Narodna tvorchist ta etnolohiya [Folk Art and Ethnology], 3 (379), 76–88. Резюме / Summary www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 7777 Микол а Горбатюк The article author presents the facts the head of Vinnytsia Oblast State Administration V. Koroviy obstructs the UTC formation. In particular, it concerns to the Haisyn City UTC and the Vinnytsia district communities unification, etc. The possibility of forced communities integration announced by the head of the Oblast State Administration also evidences the position of the regional leadership. Taking into account the fact that the reform results in the liquidation of District State Administrations and District Councils, and the local executive power comes to executive bodies formed by local councils, the resistance to commu- nity unification is observed not only at the level of oblast authorities, but also at the districts. Generally, the author has distinguished three approaches of district political elites to the decentralization reform: 1) promotion: 2) procrastina- tion; 3) obstructing to the reform. There are several the most typical ways the heads of the DSA and heads / deputies of the District Councils counteract the UTC formation. These are: open agitation against the unification; collection of signs against communities unification; the pressure on the communities to be united in a format profitable for the district leadership; blocking the draft decisions of village councils; ignoring of the court injunctions; and the DSA financial pres- sure. Ukrainian analysts consider this resistance is not a political decision of the state level, however, in our opinion, the positions of the heads of OSA and DSA are influenced by the private support of the nationwide authoritative elites, inter- ested in the preservation of the administrative influence on the territory. The author has presented a number of examples the district heads of the Vinnytsia oblast in Bar, Kalynivka, Mohyliv-Podilskyi, Tyvriv, Tomashpil, Illintsi, Trostianets, Lityn and other districts counteract the UTC formation. During 2015–2016 Vinnytsia region has been one of the leaders in the decentralization reform. However, the reform decline has led to the oblast dropping from the 11th place in August, 2017 to the 23rd place in May, 2019 in the Oblasts Rating concerning the Formation of Competent Communities of the Ministry for Regional Development, Building and Housing of Ukraine. The regional elites, namely heads of OSA and DSA, heads and deputies of the district and oblast councils have played not the last role in this process. Their political behaviour, for the most, has been influenced by the fear of change – the reluctance to lose power and the ability to manage the budget flows and resources distribution. The main decision for Vin- nytsia oblast, as well as for the other regions, is to enlarge the districts and introduce promptly the Prefect Institute, which allows to resist effectively the administrative pressure, which has hindered the initiatives of unification at the local level. keywords: decentralization reform, regional political elite, United Territorial Communities (UTC), the Perspective Plan of the competent communities formation, Vinnytsia oblast, resistance to reforms. однією з найрезультативніших реформ, що були започатковані після революційних подій 2014  року, є  реформа децентралізації, яка передбачає передачу значної частини повноважень, ресурсів та відповідальності від органів виконавчої влади органам місце- вого самоврядування. ефективність рефор- ми можна оцінити за допомогою кількісних характеристик: станом на травень 2019  року було створено 899 об’єднаних територіальних громад (далі  – оТГ) із 1311  запланованих. Утім, аналіз географічної структури створен- ня оТГ демонструє нерівномірність проце- сів децентралізації, яка викликана, з  одного боку, особливостями суспільно-політичного та економічного розвитку кожного конкрет- ного регіону, а з другого, – інтересами регіо- нальних політичних еліт, що визначають їхню позицію щодо цієї реформи. ключову роль у процесі створення оТГ відіграють обласні державні адміністрації та обласні ради. Зокрема, одА здійснюють розробку та подають на розгляд обласної ради перспективний план формування спро- можних громад; надають висновок щодо від- повідності проектів рішень про об’єднання територіальних громад конституції та зако- нам України; направляють остаточні рішен- ня громад про об’єднання до цВк для при- значення перших виборів в оТГ. обласні ради беруть участь у розробці перспектив- них планів формування спроможних гро- мад; розглядають на сесіях, вносять зміни і затверджують названі плани. Зважаючи на ці повноваження, обласні органи влади можуть як сприяти, так і перешкоджати про- веденню реформи децентралізації. Як засвідчив аналіз ролі регіональних полі- тичних еліт у проведенні децентралізації, існує три типи ставлення обласного керівни- цтва до реформи: 1) конструктивна позиція; 2)  пасивний спротив; 3)  активний спротив. У випадку, якщо обласна рада і державна адмі- ністрація займають конструктивну позицію, www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 78 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 78 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 так як це відбулося в дніпропетровській, Житомирській, Запорізькій, Хмельницькій, чернігівській областях, створення оТГ про- ходить швидко і без особливих труднощів. пасивний спротив чиниться, наприклад, у  київській та одеській областях, де пере- шкоди в об’єднанні територіальних громад створюються з метою забезпечення доступу певних бізнес-груп до дорогої землі навколо києва та в прибережній зоні. пробуксовує реформа і в низці аграрних регіонів, таких як Вінницька та черкаська області, певною мірою через небажання агрохолдингів втра- тити дешеву оренду землі (зросте в разі про- ведення інвентаризації землі, що є неодмін- ною умовою створення оТГ). прикладом активного спротиву є Закарпатська область, де чинилися певні адміністративні перешко- ди в проведенні реформи: на затвердження облради не було передано перспективного плану формування територій громад облас- ті, блокувалося створення оТГ. початок реформи децентралізації прой- шов у Вінницькій області доволі активно; регіон у 2015–2016  роках був серед лідерів зі створення оТГ  [23]. Тут обстоювалася ідея об’єднання громад на основі консен- сусних рішень (на противагу «механічному об’єднанню»); наголошувалося на небезпеці «створення місцевих князівств, які контр- олюватимуть місцеві клани, лобіюючи при цьому свої власні інтереси та зневажаючи інтереси і думку громади. <...> Реформа міс- цевого самоврядування і децентралізація влади мала посилити громади, а  не “місцеві еліти”» [33]. перспективний план формування тери- торій громад Вінницької області було затвер- джено 24 червня 2015 року рішенням 38 сесії обласної ради 6  скликання  [31]. Відповідно до нього область планувалося розділити на 106 оТГ [8]. Ураховуючи стримане ставлен- ня до реформи на місцях, під час презента- ції перспективного плану особливо наго- лошувалося на добровільності об’єднання, можливості внесення змін у план у разі потреби, наявності економічних стимулів для об’єднаних громад (зокрема, ішлося про податки, що залишатимуться на території громади), лунали заклики до широкого гро- мадського обговорення реформи [8]. У тому ж рішенні, зважаючи на необхід- ність продовження доопрацювання проекту перспективного плану, було рекомендова- но створити постійно діючу спільну робочу групу Вінницької одА та Вінницької обласної ради, яка б і взяла на себе функції оперативно- го врахування пропозицій. Рекомендувалося також провести зустрічі та громадське обго- ворення на рівні кожної потенційної оТГ. Такі зустрічі на рівні районів відбулися впро- довж липня  – серпня 2015  року і показали необхідність внесення змін до існуючого про- екту перспективного плану на основі пропо- зицій самих громад [29]. прийнятий Вінницькою обласною радою проект перспективного плану було передано до кабінету Міністрів України і затвердже- но 13  жовтня 2015  року  [28] після трива- лих додаткових консультацій та уточнень. Утім, у  затвердженому кМУ перспективно- му плані йшлося лише про 27 із 106 схвале- них обласною радою оТГ. кабінет Міністрів України визнав необхідність доопрацювання перспективного плану, внесення змін через робочу групу одА з подальшим схваленням обласною радою та передачею на остаточне затвердження до кМУ. прорахунки обласної влади спону- кали групу місцевих експертів (В.  дорох, А.  кавунець, В.  Шеремета, Т.  Гайда, М. Бардин) провести громадську експертизу діяльності Вінницької одА щодо дотриман- ня та виконання повноважень під час розроб- ки перспективного плану формування тери- торій громад Вінницької області. Групою експертів було з’ясовано, що під час розроб- ки проекту перспективного плану форму- вання територій громад Вінницької області Вінницькою одА було порушено методику формування спроможних територіальних громад, затверджену постановою кабінету Міністрів України №  214 від 08  квітня 2015  року, а  саме: не було створено робочої www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 7979 Микол а Горбатюк групи, яка б забезпечила відкритість та про- зорість діяльності з розроблення проекту перспективного плану; не було визначено її повноважень, завдань, часових рамок, у яких ці завдання мали бути виконані; не було упо- вноважено посадових осіб Вінницької одА для проведення консультацій з уповнова- женими представниками органів місцевого самоврядування, суб’єктами господарюван- ня та їхніми громадськими об’єднаннями; проігноровано вимоги, зазначені в згаданій методиці, щодо проведення консультацій під час розробки проекту перспективного плану; було допущено значні прорахунки щодо визначення потенційних адміністра- тивних центрів спроможних територіальних громад та зон їхньої доступності; не було створено графічної частини перспективного плану, де були б відображені межі спромож- них територіальних громад, їхні потенційні адміністративні центри та всі населені пунк- ти, що ввійшли до їхнього складу [12]. Загалом можемо дійти висновку, що при- чиною погодження кабінетом Міністрів України лише 27  громад зі 106 запропо- нованих були зазначені вище порушення методики, відсутність звернень представ- ників Вінницької одА, які займалися роз- робкою проекту перспективного плану, до Міністерства регіонального розвитку, будів- ництва та житлово-комунального господар- ства (далі – Мінрегіон) із проханням надати роз’яснення щодо застосування методики. Результати громадської експертизи були враховані одА, і  28  січня 2016  року було видано розпорядження № 45 «деякі питан- ня внесення змін до перспективного плану формування територій громад області», яким передбачено, зокрема, створення робо- чої групи, визначення уповноваженої поса- дової особи одА й проведення відповідних консультацій з уповноваженими особами органів місцевого самоврядування, переви- дання даних методичних рекомендацій та розробку змін до існуючого перспективного плану. Вінницька обласна рада 28  вересня 2017  року прийняла рішення «про внесен- ня змін до рішення 38  сесії обласної Ради 6  скликання від 24  червня 2015  року №  894 “про проект перспективного плану форму- вання територій громад Вінницької облас- ті”»  [27], що були затвердженні розпоря- дженням кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 року № 491-р. Вінницька обласна рада та одА трива- лий час затягували прийняття остаточно- го варіанта перспективного плану форму- вання об’єднаних територіальних громад. Нарешті, 18  січня 2019  року центр розви- тку місцевого самоврядування (цРМС) у  Вінницькій області представив новий варіант адміністративного поділу [38], який 21 січня 2019 року був обговорений на засі- данні робочої групи Вінницької одА із вне- сення змін до перспективного плану фор- мування об’єднаних територіальних громад Вінниччини  [34]. цей документ передбачав створення 68  оТГ, що покривали 100  % території області; його проект було виріше- но винести на сесію облради  [34]. експерт центрального офіса реформ при Мінрегіоні України І. Лукеря запропонований перспек- тивний план оцінив, як «якісний, вдалий, розроблений згідно із методикою, де всі оТГ спроможні» [19]. під час обговорення проекту на засіданні комісії з питань бюджету, фінансів та облас- них програм Вінницької обласної ради була висловлена думка, що в новому перспектив- ному плані простежується «лобіювання пев- них бізнес інтересів» – проект «йде врозріз інтересам громад», а також, що Вінницький центр розвитку місцевого самоврядування «тисне на сільських та селищних голів, щоб ті об’єднувались» [21]. питання щодо нової редакції проекту пер- спективного плану формування територій громад Вінницької області було винесено на розгляд Вінницької обласної ради 05  берез- ня 2019  року (37  сесія 7  скликання). У  ході обговорення депутати не змогли дійти згоди щодо створення оТГ у 10  районах облас- ті: Барському, Вінницькому, Гайсинському, крижопільському, Липовецькому, Могилів- www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 80 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 80 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 подільському, Мурованокуриловецькому, Тиврiвському, Шаргородському та Немирівському, що були «вилучені для подальшого обговорення  <...> через відсут- ність консенсусу на рівні місцевих громад стосовно меж оТГ» [18]. крім того, до варі- анта перспективного плану, поданого на роз- гляд сесії розробниками документа, також внесено зміни стосовно запропонованих меж потенційних оТГ по 9 з 17 «ухвале- них» районів  [18]. Утім, «прийняті “з  голо- су” зміни не відповідали вимогам методики кМУ щодо максимально допустимої відста- ні між населеними пунктами та центром оТГ»  [16], а  це створювало потенційну загрозу відмови кабінету Міністрів України затвердити запропоновану облрадою конфі- гурацію громад. отже, прийняття Вінницькою облас- ною радою рішення №  785 «про схвален- ня у новій редакції проекту перспектив- ного плану формування територій громад Вінницької області»  [30] створило пре- цедент існування області, де на п’ятий рік реформи затверджений перспективний план охоплював лише частину регіону (іншим подібним виключенням була Закарпатська область, де перспективний план до цього часу не затверджений) [13]. Упродовж 2015–2016  років Вінниччина трималася серед лідерів у проведенні рефор- ми децентралізації. Так, у  2015  році було створено 2  оТГ, 2016  року  – 19  оТГ. Утім, з часом темпи децентралізації в регіоні ката- строфічно знизилися: і  якщо у 2017  році ще з’явилося 13  оТГ, процес створення яких розпочався раніше, то у 2018  році  – лише  3, а  у 2019  році  – жодної. У  результаті цього в «Рейтингу областей щодо форму- вання спроможних громад», який складає Міністерство регіонального розвитку, будів- ництва та житлово-комунального господар- ства України, регіон опустився з 11  місця у серпні 2017  року [14] на передостаннє 23 місце у травні 2019 року [15]. Незважаючи на провал реформи в області, регіональна влада регулярно звітувала про успішне проведення децентралізації. У черв- ні 2017  року було заявлено, що «створено 21 територіальну громаду, з яких дві отрима- ли субвенцію з державного бюджету на роз- виток інфраструктури – 5,7 мільйона гривень, а  також були надходження до калинівської оТГ та Студенянської оТГ у розмірі 25,5 мільйонів та 2,3  мільйони гривень відпо- відно. Втричі зросли доходи міст обласно- го значення, більше ніж вдвічі  – сільських, селищних та міських рад районного підпо- рядкування. Загалом на 60  % зросли доходи районних бюджетів. капітальні видатки міс- цевих бюджетів зросли у півтори разу і склали 1 мільярд 600 мільйонів гривень» [25]. Також 6  грудня 2018  року під час засідання Ради регіонального розвитку Вінниччини було відзначено такі оптимістичні результати: «Найбільш успішна реформа в Україні на сьо- годнішній день  – реформа децентралізації. За останні чотири роки бюджет Вінницької області з 2015  року виріс із 500  млн  грн. до 3  млр 300  млн  грн. Тобто почали відбувати- ся глибинні зміни по бюджетній децентра- лізації. Нам вдалося реалізувати багато зна- кових проектів на кожній території області. Відбулися зміни в обласній дитячій лікарні, в  онкологічному диспансері, в  госпіталі для учасників бойових дій. Глибинні зміни від- булися в галузі освіти. Ми в цьому році здали 3 новобудови, тобто це школи, які будувалися понад 30  років. На сьогоднішній день ство- рено 22  опорних шкіл, основна частина їх збудована за останній час. Зміни в галузі куль- тури, розвиток молодіжної політики»  [39]. Зростання ключових показників економіки міста  – середньої заробітної плати, обсягів експорту товарів, зовнішньої торгівлі, осно- вних капітальних інвестицій, та надходжень до міського бюджету міські урядовці також пов’язували із реформою децентралізації [39]. Водночас лунали звинувачення на адре- су голови одА стосовно перешкоджання у створенні оТГ. Зокрема, одА не нада- ла позитивного висновку щодо створен- ня Гайсинської міської оТГ, незважаю- чи на згоду сторін і рішення сесій сільрад. www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 8181 Микол а Горбатюк Народний депутат України, голова підко- мітету з реформи держслужби А.  Шкрум, коментуючи цей випадок, наголошувала на суб’єктивності позиції голови Вінницької облдержадміністрації та нелегітимності дій одА, яка повернула документи бажаючим об’єднатися громадам «без законних на те підстав»  [43]. Свою позицію голова одА пояснював тим, що «це об’єднання йде всу- переч перспективному плану», і  якщо воно відбудеться, то до Гайсинської міської оТГ «увійдуть найсильніші громади району, і тоді на фінансування району не залишить- ся грошей»  [45]. На його думку, об’єднання громад у запропонованому «знизу» фор- маті призвело б до «дестабілізації роботи у Гайсинському районі»  [10], і  «це наша принципова позиція, від якої ми не будемо відходити, оскільки ми маємо гарантувати мешканцям населених пунктів якісне надан- ня всіх соціальних послуг» [2]. через перешкоди з боку одА не змогли об’єднатися, незважаючи на відповідні рішен- ня сільрад, громади с.  Великі крушлинці та с.  Малі крушлинці, с.  Стадниця та с. Гавришівка Вінницького району, які за про- ектом перспективного плану мають стати час- тинами Вінницької оТГ та Вороновицької оТГ. Станом на січень 2019  року у Вінницькому адміністративному суді тривав розгляд чотирьох судових справ з приводу невнесення цих громад до перспективного плану. представники громад звинувачували голову Вінницької одА та його заступника в тому, що «вже півтора року відмовляють цим громадам в об’єднанні, спираючись лише на один умовний пункт бюджетного кодексу щодо фінансування». Ставлення обласного керівництва до цієї ситуації добре ілюструє думка, висловлена під час обговорення про- екту перспективного плану формування територій громад Вінницької області в січні 2019  року: «ці громади не є спроможни- ми. Спроможність  – це головний критерій для об’єднання територіальних громад  <...> Ми відповідальні за те, чи доїде, куди треба, швидка, чи будуть навчатись там діти. Так, можливо, є  воля громад, але чи не будемо через рік ці громади на своєму горбу витя- гати. об’єднання цих чотирьох громад не відбулось досі, бо вони не є спроможними. Головним для об’єднання є не кількість жите- лів, а  кількість дітей в школах та дитячих садочках» [22]. останнім часом обласне керівництво озвучує думку про можливість примусо- вого об’єднання громад. Зокрема, у  квітні 2019  року голова Вінницької одА заявляв: якщо до 2020  року територіальні громади добровільно не об’єднаються, «буде ство- рено такий механізм, який змусить їх все ж таки це зробити» [36]. Зважаючи на те, що в результаті реформи районні державні адміністрації та районні ради мають бути ліквідовані, а  виконавча влада на місцях перейде до виконавчих орга- нів, сформованих місцевими радами, спро- тив об’єднанню громад спостерігається на рівні не лише обласної влади, а  й районної. експерт «Реанімаційного пакету реформ» з питань децентралізації Ю. Ганущак пояснив цей спротив конфліктом інтересів: «Район втрачає владу, а тому саботаж» [35]. У  цілому позиція голів РдА і районних рад визначається можливістю у подальшому зберегти владу й доступ до ресурсів. Загалом виділяємо три підходи районних політичних еліт до реформи децентралізації. 1. Сприяння реформі: –  відбувається під тиском обласного керівництва; – спостерігається в разі об’єднання всьо- го (більшої частини) району в межах одні- єї оТГ при наявності гарантій збереження влади / доступу до ресурсів. 2. Затягування реформи: –  прагнення зберегти на максимальний час існуючу владну вертикаль і податкові надходження в районний бюджет від місце- вих громад. 3. перешкоджання реформі: –  здійснюється для забезпечення ком- фортних умов для ведення власного бізнесу чи бізнесу впливових підприємців. www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 82 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 82 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 У ході аналізу нами виявлено такі най- більш типові форми протидії створенню оТГ з боку голів РдА, голів  / депутатів районних рад: – відкрита агітація проти об’єднання [40]; – збір підписів проти об’єднання в грома- дах [6]; – тиск на громади, щоб ті об’єднувалися у вигідному для районного керівництва фор- маті [6]; – блокування проектів рішень [20]; – ігнорування судових постанов [20]; – фінансовий тиск (РдА виділяють фінан- сування необ’єднаним громадам за умови, що вони якомога довше залишатимуть- ся необ’єднаними, створюючи цим самим умови для функціонування районних дер- жавних адміністрацій) [40]. Автори аналітичного звіту «децентралі- зація в Україні досягнення, надії і побо- ювання» вважають, що «цей опір не є політичним рішенням державного рівня і пов’язаний з казусом виконавців  – пред- ставників вертикалі виконавчої влади, котрі побоюються втратити повноваження і вплив. представники громад стверджують, що при- чиною такого перешкоджання є небажан- ня місцевих адміністрацій втратити важелі контролю над місцевими радами, які після об’єднання стають фінансово незалежними від волі чиновників районного та обласного рівня» [9, с.  18]. оскільки реформування районів призводить до руйнування верти- калі влади, яка весь час української незалеж- ності забезпечувала так звану керованість території, тобто можливість адміністратив- ного впливу на будь-які процеси, що відбу- ваються на території (особливо на вибори), то мали місце деякі зволікання в реалізації реформи з боку адміністративного чинника. Існує низка прикладів протидії ство- ренню оТГ з боку районних керівників Вінницької області. Зокрема, голова Барської міської оТГ А.  цицюрський зауважував, що спротив представників виконавчої влади районного рівня буває різним  – «від тихого саботажу до відвертого протисто- яння», наприклад, «під виглядом економії бюджетних коштів пропонується суттєво скоротити апарат міської ради»  [32]. На тому, що районне керівництво у випадках успішного завершення реформи стає непо- трібне, наголошував голова калинівської оТГ А.  Шамалюк. Так, після створення в калинівському районі трьох оТГ за їхніми межами залишилося лише декілька населе- них пунктів із населенням близько 5  тис. осіб. Ними опікувалася районна рада і рай- держадміністрація, у  яких співробітників у кілька разів більше, ніж в органах влади оТГ. це, на думку А.  Шамалюка, призвело до нераціонального використання бюджетних коштів, тому що «нинішні райони потрібні лише чиновникам, а люди хочуть мати якісні послуги та умови для самореалізації» [44]. про «спротив з боку районного керів- ництва, крупнотоварних аграрних вироб- ників, бізнесу, що мають значний вплив на депутатів і сільських голів та блоку- ють прийняття рішень, не дивлячись на думку людей», у  Могилів-подільському і Тиврiвському районах говорив і радник з питань децентралізації Вінницького цРМС Є. Шаповалов [7]. Станом на квітень 2019  року через протидію голови Томашпільської РдА до Вапнярської оТГ не змогла ввійти Височанська сільська рада (зі слів голови згаданої оТГ представники РдА збирали підписи проти приєднання). про проти- стояння з головами РдА заявляли очільни- ки Іллінецької, дашівської, Тростянецької оТГ [20]. Літинський селищний голова зви- нувачував голів Літинської райради і РдА у перешкоджанні створенню оТГ у складі смт Літин і 13 навколишніх сіл: «В кулуарах сільським головам давались поради не поспі- шати об’єднуватись з Літином» [1]. Важливою для проведення реформи була підтримка організацій громадянського сус- пільства. Так, для «складних» районів (у яких не було створено жодної оТГ) регулярно вла- штовувалися дебати і тренінги, наприклад, для трьох районів  – Ямпільського, Могилів- www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 8383 Микол а Горбатюк подільського та крижопільського, у  липні 2018 року в Ямполі пройшли дебати між при- хильниками та противниками об’єднання громад, організовані швейцарсько-україн- ським проектом «підтримка децентралізації в Україні» DESPRO [3]. Відносно повільні темпи децентралізації змусили центральну владу до використан- ня адміністративного тиску на регіональ- ну і місцеву управлінську еліту. У  березні 2018  року віце-прем’єр-міністр  – міністр регіонального розвитку, будівництва та жит- лово-комунального господарства України Г.  Зубко озвучив позицію уряду  – досягти такого прогресу в реформі, щоб до кінця 2018 року не було «жодного району, де немає оТГ»  [11]. Утім, досягти поставленої мети не вдалося: до кінця 2018 року жодної оТГ не створили 15 районів Харківської області, по 11 районів київської, кіровоградської та одеської, 8 районів Закарпатської та 7 райо- нів Херсонської областей [35]. На початку листопада 2018 року прем’єр- міністр В.  Гройсман закликав народних депутатів України подати йому списки голів райдержадміністрацій, які перешкоджали процесу децентралізації, з метою підготува- ти подання президенту України на їх звіль- нення [5]. Тоді ж Мінрегіон направив листа асоціаціям органів місцевого самоврядуван- ня, у якому просив надати інформацію щодо районів, де не створено жодної об’єднаної громади, з  висвітленням конкретних фактів блокування цього процесу головами район- них державних адміністрацій  [41]. У  грудні 2018 року народний депутат України від пар- тії «Наш край» С.  Шахов закликав звіль- нити 99  голів районних державних адміні- страцій, де гальмувалася реформа децентра- лізації  [37]. подібну пропозицію висловив і го лова фракції «Народного Фронту» у Верховній Раді України М. Бурбак, який під час виступу на третьому Форумі об’єднаних територіальних громад заявив: «Ті чиновни- ки, які зараз окопалися в районах і роблять все для того, щоб оТГ не створювались, повинні бути негайно звільнені» [42]. У Вінницькій області станом на листо- пад 2018  року нараховувалося 7  районів, у  яких не було створено жодної оТГ, це  – крижопільський, Літинський, Могилів- подільсь кий, Мурованокуриловецький, погребищенський, чечельницький, Ямпіль- сь кий райони  [35]. Ще в 10  районах  – Барському, Жмеринському, козятинському, оратівському, піщанському, Тиврiвському, Тростянецькому, Хмільницькому, чер- нівецькому та Шаргородському – було утво- рено по одній оТГ [24]. Указом президента 14  листопaдa 2018  року з посади голови чернівецької районної державної адміні- страції Вінницької області було звільнено о.  Антонюка, таке рішення місцеві ЗМІ пов’язували із гальмуванням процесу децен- тралізації в області [26]. критика центру, загроза звільнення та Указ президента України «про додаткові заходи щодо забезпечення реформ із децентралізації влади» №  412/2018 від 06  грудня 2018  року певною мірою вплинули на поведінку голів РдА. Зокрема, були проведені наради, на яких розглядалися питання об’єднання територі- альних громад районів (основна думка: район- на державна адміністрація зобов’язана здій- снювати організаційну підтримку та інфор- маційно-просвітницьке сприяння добровіль- ному об’єднанню територіальних громад та приєднанню до об’єднаних територіальних громад)  [17]. Утім, позитивних наслідків для темпів децентралізації це не мало. За п’ять років проведення реформи децен- тралізації Вінниччина залишила групу ліде- рів і на травень 2019  року займала передос- таннє 23  місце. Значну роль у цьому віді- грали регіональні еліти  – голови одА та РдА, голови та депутати обласної і районних рад. На їхню політичну поведінку передусім впливав страх змін  – небажання втратити владу і пов’язану із нею можливість керу- вати потоками бюджетних коштів та роз- поділом ресурсів. Саботаж реформи регіо- нальною політичною елітою пояснювався переважно невідповідністю планованих до створення оТГ вимогам методики кабінету www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 8 4 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 8 4 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 Міністрів України чи небажанням самих громад об’єднуватись. Вихід із цієї ситуації для Вінниччини, як і для інших регіонів, полягає в укрупненні районів та оперативно- му запровадженні інституту префектів, що дозволить реально боротися з адміністра- тивним тиском, який гальмував ініціативи об’єднання на локальному рівні. 1.  Бичок  А. Хто гальмує процес об’єднання те- риторіальної громади в Літинському районі? URL  : https://33kanal.com/news/xto-galmuye-proces-ob- yednannya-teritorialnoyi-gromadi-v-litinskomu-rajoni.html. 2.  В  питанні створення об’єднаних територіаль- них громадах чітко треба розмежовувати поняття економічної доцільності та практичного прагматиз- му від політиканства. URL  : http://rda-hm.gov.ua/ novini/v-pitanni-stvorennya-obyednanih-teritorialnih- gromadah-chitko-treba-rozmezhovuvati-ponyattya- ekonomichnoyi-docilnosti-ta-praktichnogo-pragmatizmu- vid-politikanstva/. 3.  Вінниччина міркує, чи варто громадам об’єднуватись. URL  : https://decentralization.gov.ua/ news/ 9231. 4.  Ганущак  Ю. Тиха контрреволюція. чи справ- ді реформа децентралізації зупиняється? Дзер- кало тижня. URL  : https://dt.ua/internal/tiha- kontrrevolyuciya-285932_.html#.W3dEywAm_6g. 5.  Голів РдА, які заважають децентралізації, чекає звільнення  – прем’єр. Укрінформ. URL  : https://www. ukrinform.ua/rubric-regions/2576305-goliv-rda-aki- zavazaut-decentralizacii-cekae-zvilnenna-premer.html. 6. Граната як аргумент створення оТГ. Відлуння ми- нулого чи вибух у майбутнє? Укрінформ. URL : https:// www.ukrinform.ua/rubric-presshall/2498176-granata-ak- argument-stvorenna-otg-vidlunna-minulogo-ci-vibuh-u- majbutne.html. 7.  Громади з південних районів Вінниччини готу- ються до об’єднання. URL : https://decentralization.gov. ua/news/9340. 8.  депутати Вінниччини затвердили перспектив- ний план формування територій громад Вінницької області. URL : http://tulchin-rda.gov.ua/novini/deputati- vinnichchini-zatverdili-perspektivnij-plan-formuvannya- teritorij-gromad-vinnickoi-oblasti/. 9.  децентралізація в Україні досягнення, надії і по- боювання. Серпень 2017  / International Alert  ; Україн- ський незалежний центр політичних досліджень. URL : https://www.international-alert.org/sites/default/files/ Ukraine_Decentralisation_UK_2017.pdf. 10.  Жук  І. Створенню оТГ заважає надмірна полі- тизація процесу. Місто. URL : http://misto.vn.ua/news/ item/id/10623. 11. Завдання 2018 року: не повинно бути жодно- го району, де немає оТГ, – Геннадій Зубко. Урядовий портал. URL  : https://www.kmu.gov.ua/ua/news/ zavdannya-2018-roku-ne-povinno-buti-zhodnogo- rajonu-de-nemaye-otg-gennadij-zubko. 12.  кавунець  А.  В., дорох  В.  В. особливості об’єднання територіальних громад в Україні (регіональ- ний аспект). [Вінниця], 2016. URL : http://sg.vn.ua/wp- content/uploads/2017/06/Knyga-new.pdf. 13.  Місцеві вибори-2020 мають відбутись на но- вій територіальній основі  – експерт. Укрінформ. URL  : https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2689279- miscevi-vibori2020-maut-vidbutis-na-novij-teritorialnij- osnovi-ekspert.html. 14.  Моніторинг процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування. Сер- пень  2017. URL  : https://decentralization.gov.ua/ mainmonitoring#main_info. 15.  Моніторинг процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування станом на 10  травня 2019. URL  : https://storage.decentralization. gov.ua/uploads/library/file/402/10.05.2019.pdf. 16.  На Вінниччині говорили про ризики «частко- вого» перспективного плану. Укрінформ. URL  : https:// www.ukrinform.ua/rubric-regions/2665004-na-vinniccini- govorili-pro-riziki-castkovogo-perspektivnogo-planu.html. 17.  Нарада по питанню об’єднання територіальних громад району. URL  : http://rda-m-p.gov.ua/novini/ narada-po-pitannju-obednannya-teritorialnih-gromad- rajonu/. 18.  Нову редакцію проекту перспективного пла- ну формування територій Вінниччини затвердили зі змінами. URL  : https://vinrada.gov.ua/novu-redakciju- proektu-perspektivnogo-planu-formuvannya-teritorij- vinnichchini-zatverdili-zi-zminami.htm. 19.  оленін  А. «децентралізація не закінчиться в 2020-му  році»  – експерт Реанімаційного пакету ре- форм у Вінниці. VLASNO.info. URL : http://vlasno.info/ politika/vlada/uryad/item/29842-detsentralizatsiia-ne- zakinchytsia-v-2. 20. оленін А. Голови РдА «гальмують» децентралі- зацію на Вінниччині. VLASNO.info. URL : http://vlasno. info/politika/vlada/mistseva/item/29884-golovi-rda- galmuyut-detsentraliz. 21. оленін А. перспективний план з 68-ми оТГ об- говорюється на комісіях Вінницької облради. VLASNO. info. URL  : http://vlasno.info/politika/vlada/mistseva/ item/28682-dyskusii-zauvazhennia-ta-manipuliatsi. 22.  оленін  А. Суперечки та непорозуміння ви- кликав новий розподіл Вінниччини на оТГ. VLASNO. Джерела та література www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 8585 Микол а Горбатюк info. URL  : http://vlasno.info/politika/vlada/mistseva/ item/28320-superechky-ta-neporozuminnia-vyklyka. 23. павлюк А. Формування об’єднаних територіаль- них громад у контексті адміністративно-територіальної реформи  / Національний інститут стратегічних дослі- джень. URL  : http://old2.niss.gov.ua/content/articles/ files/1_Pavliuk-c009a.pdf. 24.  перший пішов. На Вінниччині почали звільняти голів РдА, які провалили децентралізацію? Козятинський експрес. URL  : http://kozyatyn.com.ua/2018/11/15/пер- ший-пішов-на-вінниччині-почали-зві/ 25.  плахтій  Ю. посилення оборони, успішна де- централізація та мільярдні інвестиції: коровій перед депутатами похвалився роботою одА. Veжа. URL  : https://vezha.vn.ua/posylennya-oborony-uspishna- detsentralizatsiya-ta-milyardni-investytsiyi-korovij-pered- deputatamy-pohvalyvsya-robotoyu-oda/. 26.  порошенко звільнив голову РдА на Вінниччині, який керував майже чотири роки. Vinnitsa.INFO. URL  : http://ns2.kyi.kiev.ua/news/poroshenko-zvilniv-golovu-rda- na-vinnichchini-yakiy-keruvav-mayzhe-chotiri-roki.html. 27.  про внесення змін до рішення 38  сесії об- ласної Ради 6  скликання від 24  червня 2015  року №  894 «про проект перспективного плану фор- мування територій громад Вінницької області». Рішення Вінницької обласної ради від 28  вересня 2017 року № 479. URL : https://vinrada.gov.ua/upload/ files/7sklikannya/24Ses/479.pdf. 28.  про затвердження перспективного плану фор- мування територій громад Вінницької області. Розпо- рядження кабінету Міністрів України від 13  жовтня 2015  року №  1076-р. URL  : http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/1076-2015-%D1%80. 29.  про проект перспективного плану форму- вання територій громад Вінницької області. Рішен- ня Вінницької обласної ради від 24  червня 2015  року №  894. URL  : https://vinrada.gov.ua/rishennya-38-sesii- oblasnoi-radi-6-sklikannya-vid-24-chervnya-2015-roku- -894-%E2%80%9Epro-proekt-perspektivnogo-planu- formuvannya-teritorij-gromad-vinnickoi-oblasti.htm. 30.  про схвалення у новій редакції проекту пер- спективного плану формування територій громад Ві- нницької області. Рішення Вінницької обласної ради від 05 березня 2019 року № 785. URL : https://vinrada.gov. ua/upload/files/7sklikannya/37Ses/785.pdf. 31.  проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області. URL  : https:// vinrada.gov.ua/perspektivnij-plan.htm. 32.  Реформа в дії, або Як пережити вибори і про- довжити об’єднання громад. Укрінформ. URL : https:// www.ukrinform.ua/rubric-elections/2604179-reforma- v-dii-abo-ak-pereziti-vibori-i-prodovziti-obednanna- gromad.html. 33.  Сергій Свитко: «Реформа місцевого самовря- дування і децентралізація влади має посилити грома- ди, а  не “місцеві еліти”». URL  : https://vinrada.gov.ua/ sergij-svitko-reforma-miscevogo-samovryaduvannya-i- decentralizaciya-vladi-mae-posiliti-gromadi-a-ne-miscevi- eliti.htm. 34.  «Спроможні громади  – об’єктивна вимога часу». На Вінниччині презентували новий перспектив- ний план формування територій громад. URL : https:// decentralization.gov.ua/news/10517. 35.  Тараненко  В. Хто блокує децентралізацію. Ра- йони, які не підкоряються Гройсману. Главком. URL  : https://glavcom.ua/publications/sotnya-rayoniv- yaki-ne-pidkor yayutsya-groysmanu-i-zablokuvali- decentralizaciyu-spisok-554015.html. 36.  Територіальні громади можуть змусити об’єднуватися  – голова Вінницької одА. Veжа. URL  : https://vezha.vn.ua/terytorialni-gromady-mozhut- zmusyty-ob-yednuvatysya-golova-vinnytskoyi-oda/. 37.  У  «Нашому краї» закликають звільнити май- же 100  голів РдА за перешкоджання децентралізації. Інтерфакс-Україна. URL  : https://ua.interfax.com.ua/ news/political/551650.html. 38.  У  Вінниці представили проект нового адміні- стративного поділу області. VLASNO.info. URL : http:// vlasno.info/politika/vlada/mistseva/item/28345-u- vinnytsi-predstavyly-proekt-novoh. 39.  У  Вінниці презентували результати децентра- лізації в області: рекордні зростання бюджетів і лі- дерство в залученні інвесторів. Vinnitsa.INFO. URL  : https://www.vinnitsa.info/news/u-vinnitsi-prezentuvali- rezultati-detsentralizatsiyi-v-oblasti-rekordni-zrostannya- byudzhetiv-i-liderstvo-v-zaluchenni-investoriv-foto.html. 40.  У  Херсоні говорили про спротив реформі пред- ставників місцевої влади. Укрінформ. URL : https://www. ukrinform.ua/rubric-regions/2517775-u-hersoni-govorili- pro-sprotiv-reformi-predstavnikiv-miscevoi-vladi.html. 41. чи залишаться при посаді три голови РдА Хмель- ниччини, де не створено жодної оТГ? URL : http://lgdc. org.ua/branch/21/chy-zalyshatsya-pry-posadi-try-golovy- rda-hmelnychchyny-de-ne-stvoreno-zhodnoyi-otg. 42. чиновники, які перешкоджають створенню оТГ, мають бути звільнені – Максим Бурбак. URL : https:// tva.ua/2018/12/05/chynovnyky-iaki-pereshkodzhaiut- stvorenniu-oth-maiut-buty-zvilneni-maksym-burbak. 43.  Шкрум  А. «Забагато свободи» або згортання децентралізації. Українська правда. URL  : https://blogs. pravda.com.ua/authors/shkrum/59f2d5067128f/. 44. Шуткевич о. чи виживе децентралізація в період політичної турбулентності. День. URL : https://day.kyiv. ua/uk/article/ekonomika/chy-vyzhyve-decentralizaciya- v-period-politychnoyi-turbulentnosti. 45. Щербатюк Т. чий племінник працює у «Вінобла- гролісі», з’ясовуватимуть коровій та Зозуля. VLASNO. info. URL  : http://vlasno.info/politika/vlada/mistseva/ item/18678-chyi-pleminnyk-pratsiuie-u-vinoblarholisi-z- iasovuvatymut-korovii-ta-zozulia. www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 86 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 86 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 1. Bychok A. Khto halmuye proces obyednannia teryto- rialnoyi hromady v Litynskomu rayoni? [Who Hinders the Process of Uniting the Territorial Community in Lityn Dis- trict?]. 33iy kanal [33rd Channel]. URL: https://33kanal. com/news/xto-galmuye-proces-ob-yednannya-teritorial- noyi-gromadi-v-litinskomu-rajoni.html. 2.  V  pytanni stvorennia obyednanykh terytorialnykh hromad chitko treba rozmezhovuvaty poniattia ekonomi- chnoyi dotsilnosti ta praktychnoho prahmatyzmu vid politykanstva [While Considering the Issue of Creating the Amalgamated Territorial Communities, One Should Clearly Distinguish the Concept of Economic Feasibility and Practical Pragmatism from Politicking]. Khmilnytska rayonna derzhavna administratsiya [Khmelnyk District State Administration]. URL: http://rda-hm.gov.ua/ novini/v-pitanni-stvorennya-obyednanih-teritorialnih- gromadah-chitko-treba-rozmezhovuvati-ponyattya-eko- nomichnoyi-docilnosti-ta-praktichnogo-pragmatizmu- vid-politikanstva/. 3. Vinnychchyna mirkuye, chy varto hromadam obyed- nuvatys [Vinnychchyna is Pondering upon Whether Com- munities Should Unite]. Detsentralizatsiya [Decentraliza- tion]. URL: https://decentralization.gov.ua/news/9231. 4. Hanushchak Yu. Tykha kontrrevoliutsiya. Chy sprav- di reforma detsentralizatsiyi zupyniayetsia [The Creeping Counterrevolution. Is Decentralization Reform Really Stopping?]. Dzerkalo tyzhnia [The Mirror Weekly]. URL: https://dt.ua/internal/tiha-kontrrevolyuciya-285932_. html#.W3dEywAm_6g. 5. Holiv RDA, yaki zavazhayut detsentralizatsiyi, chek- aye zvilnennia – Premyer [Discharge is in Store for Heads of District State Administrations, Who Hinder Decentral- ization – Prime Minister]. Ukrinform. URL: https://www. ukrinform.ua/rubric-regions/2576305-goliv-rda-aki-za- vazaut-decentralizacii-cekae-zvilnenna-premer.html. 6.  Hranata yak arhument stvorennia OTH. Vidlunnia mynuloho chy vybukh u maybutnie? [Grenade as an Argu- ment for Creating an Amalgamated Territorial Communi- ty. An Echo of the Past or an Explosion into the Future?]. Ukrinform. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric- presshall/2498176-granata-ak-argument-stvorenna-otg- vidlunna-minulogo-ci-vibuh-u-majbutne.html. 7.  Hromady z pivdennykh rayoniv Vinnychchyny ho- tuyutsia do obyednannia [Communities of Southern Dis- tricts of Vinnytsia Region Are Preparing to Unite]. Detsen- tralizatsiya [Decentralization]. URL: https://decentraliza- tion.gov.ua/news/9340. 8.  Deputaty Vinnychchyny zatverdyly Perspektyvnyy plan formuvannia terytoriyi hromad Vinnytskoyi oblasti [The Vinnychchyna Deputies Have Approved the Long- Term Plan for Forming the Territories of Vinnytsia Region Communities]. Tulchynska rayonna derzhavna adminis- tratsiya [Tulchyn District State Administration]. URL: http://tulchin-rda.gov.ua/novini/deputati-vinnichchini- zatverdili-perspektivnij-plan-formuvannya-teritorij-gro- mad-vinnickoi-oblasti/. 9.  Detsentralizatsiya v Ukrayini: dosiahnennia, nad- iyi i poboyuvannia. Serpen 2017  r. [Decentralization in Ukraine: Achievements, Hopes, and Fears. August 2017]. International Alert  / Ukrayinskyy nezalezhnyy tsentr poli- tychnykh doslidzhen [International Alert / Ukrainian Inde- pendent Centre for Political Studies]. URL: https://www. international-alert.org/sites/default/files/Ukraine_De- centralisation_UK_2017.pdf. 10. Zhuk I. Stvorenniu OTH zavazhaye nadmirna poli- tyzatsiya protsesu [Creating an ATC is Impeded by Exces- sive Politicization of the Process]. Misto [The City]. URL: http://misto.vn.ua/news/item/id/10623. 11. Zavdannia 2018 roku: ne povynno buty zhodnoho rayonu, de nemaye OTH,  – Hennadiy Zubko [The 2018 Target: No Area without an ATC Should Remain,  Said Hennadiy Zubko]. Uriadovyy portal [The Governmental Portal]. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/zav- dannya-2018-roku-ne-povinno-buti-zhodnogo-rajonu-de- nemaye-otg-gennadij-zubko. 12.  Kavunets  A., Dorokh  V. (2016) Osoblyvosti oby- ednannia terytorialnykh hromad v Ukrayini (rehionalnyy aspekt) [Features of Territorial Communities’ Amalgama- tion in Ukraine (A Regional Aspect)]. [Vinnytsia]. URL: http://sg.vn.ua/wp-content/uploads/2017/06/Knyga- -new.pdf. 13.  Mistsevi vybory2020 mayut vidbutys na noviy terytorialniy osnovi  – ekspert [Local Elections 2020 will Take Place on a New Territorial Basis, an Expert]. Ukrin- form. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/ 2689279-miscevi-vibori2020-maut-vidbutis-na-novij- teritorialnij-osnovi-ekspert.html. 14. Monitorynh protsesu detsentralizatsiyi vlady ta re- formuvannia mistsevoho samovriaduvannia. Serpen  2017 [Monitoring the Process of Power Decentralization and Local Self-Government Reformation. August 2017]. Det- sentralizatsiya [Decentralization]. URL: https://decentral- ization.gov.ua/mainmonitoring#main_info. 15.  Monitorynh protsesu detsentralizatsiyi vlady ta reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia stanom na 10 travnia 2019 [Monitoring the Process of Power Decen- tralization and Local Self-Government Reformation as of May 10, 2019]. Detsentralizatsiya [Decentralization]. URL: https://storage.decentralization.gov.ua/uploads/library/ file/402/10.05.2019.pdf. 16.  Na Vinnychchyni hovoryly pro ryzyky «chast- kovoho» perspektyvnoho planu [There Were Consider- ations of Risks of a Partial Long-Term Plan in Vinnych- chyna]. Ukrinform. URL: https://www.ukrinform.ua/ rubric-regions/2665004-na-vinniccini-govorili-pro-riziki- castkovogo-perspektivnogo-planu.html. 17.  Narada po pytanniu obyednannia terytorialnykh hromad rayonu [A  Meeting on the Issue of Uniting the References www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 8787 Микол а Горбатюк Territorial Communities of the District]. Mohyliv-Podilska rayonna derzhavna administratsiya [Mohyliv-Podilskyi District State Administration]. URL: http://rda-m-p.gov. ua/novini/narada-po-pitannju-obednannya-teritorialnih- gromad-rajonu/. 18.  Novu redaktsiyu proektu Perspektyvnoho planu formuvannia terytoriyi Vinnychchyny zatverdyly zi zmina- my [A New Amended Draft Editing of the Long-Term Plan for Vinnytsia Region’s Territory Development Has Been Approved]. Vinnytska oblasna rada [Vinnytsia Regional Council]. URL: https://vinrada.gov.ua/novu-redakciju-p- roektu-perspektivnogo-planu-formuvannya-teritorij-vinni chchini-zatverdili-zi-zminami.htm. 19.  Olenin  A. «Detsentralizatsiya ne zakinchytsia v 2020mu rotsi» – ekspert Reanimatsiynoho paketu reform u Vinnytsi [Decentralization will not be over in 2020, Said an Ex- pert of the Reanimation Package of Reforms in Vinnytsia]. VLASNO.info. URL: http://vlasno.info/politika/vlada/ uryad/item/29842-detsentralizatsiia-ne-zakinchytsia-v-2. 20.  Olenin  A. Holovy RDA «halmuyut» detsentral- izatsiyu na Vinnychchyni [Heads of the DSA Slow Down Decentralization in Vinnychchyna]. VLASNO.info. URL: http://vlasno.info/politika/vlada/mistseva/item/29884- golovi-rda-galmuyut-detsentraliz. 21.  Olenin  A. Perspektyvnyy plan z 68my OTH ob- hovoriuyetsia na komisiyakh Vinnytskoyi oblrady [A Long- Term Plan regarding 68 ATCs is Being Discussed at Com- missions of the Vinnytsia Regional Council]. VLASNO. info. URL: http://vlasno.info/politika/vlada/mistseva/ item/28682-dyskusii-zauvazhennia-ta-manipuliatsi. 22.  Olenin  A. Superechky ta neporozuminnia vykly- kav novyy rozpodil Vinnychchyny na OTH [A New ATC Breakdown of Vinnytsia Region Has Caused Controversy and Misunderstanding]. VLASNO.info. URL: http://vlas- no.info/politika/vlada/mistseva/item/28320-superechky- ta-neporozuminnia-vyklyka. 23.  Pavliuk  A. Formuvannia obyednanykh terytorial- nykh hromad u konteksti administratyvno-terytorialnoyi reformy [Formation of Amalgamated Territorial Commu- nities in the Context of Administrative-Territorial Reform]. Natsionalnyy instytut stratehichnykh doslidzhen [National Institute for Strategic Studies]. URL: http://old2.niss.gov. ua/content/articles/files/1_Pavliuk-c009a.pdf. 24.  Pershyy pishov. Na Vinnychchyni pochaly zvil- niaty holiv RDA, yaki provalyly detsentralizatsiyu? [The First Swallow. Are Heads of the DSAs Who Botched up Decentralization about to Be Dismissed in Vinnytsia Re- gion?]. Koziatynskyy ekspres [The Koziatyn Express]. URL: http://kozyatyn.com.ua/2018/11/15/%D0%B- F % D 0 % B 5 % D 1 % 8 0 % D 1 % 8 8 % D 0 % B 8 % D 0 % B 9 - - % D 0 % B F % D 1 % 9 6 % D 1 % 8 8 % D 0 % B E % D 0 % B 2 - - % D 0 % B D % D 0 % B 0 - % D 0 % B 2 % D 1 % 9 6 % D 0 % B - D%D0%BD%D0%B8%D1%87%D1%87%D0%B8%D- 0 % B D % D 1 % 9 6 - % D 0 % B F % D 0 % B E - % D 1 % 8 7 % D 0 % B 0 % D 0 % B B % D 0 % B 8 - -%D0%B7%D0%B2%D1%96/. 25.  Plakhtiy  Yu. Posylennia oborony, uspishna det- sentralizatsiya ta milyardni investytsiyi: Koroviy pe- red deputatamy pokhvalyvsia robotoyu ODA [Defence Strengthening, Successful Decentralization, and Billions of Investments: Koroviy Has Boasted of the RSA Activi- ties to Deputies]. Vezha [The Tower]. URL: https://vezha. vn.ua/posylennya-oborony-uspishna-detsentralizatsiya-ta- milyardni-investytsiyi-korovij-pered-deputatamy-pohvaly- vsya-robotoyu-oda/. 26. Poroshenko zvilnyv holovu RDA na Vinnychchyni, yakyy keruvav mayzhe chotyry roky [Poroshenko Dis- missed a Head of the District State Administration in Vin- nytsia Region, Which Had Ruled For Almost Four Years]. Vinnitsa.INFO. URL: http://ns2.kyi.kiev.ua/news/poro- shenko-zvilniv-golovu-rda-na-vinnichchini-yakiy-keruvav- mayzhe-chotiri-roki.html. 27. Pro vnesennia zmin do rishennia 38  sesiyi oblasnoyi Rady 6 sklykannia vid 24 chervnia 2015 roku № 894 «Pro proekt Perspektyvnoho planu formuvannia terytoriy hromad Vinnytskoyi oblasti  : Rishennia Vinnytskoyi oblasnoyi rady vid 28  veresnia 2017  r. №  479 [On Amendments to the Decision of the 38th Session of the Regional Council of the 6th Convocation Dated June  24, 2015, No.  894 «On the Draft Long-Term Plan for the Formation of Territories of the Vinnytsia Region Communities». The Decision of the Vinnytsia Regional Council Dated September  28, 2017, No.  479.] URL: https://vinrada.gov.ua/upload/ files/7sklikannya/24Ses/479.pdf. 28. Pro zatverdzhennia perspektyvnoho planu formuvan- nia terytoriyi hromad Vinnytskoyi oblasti. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 13  zhovtnia 2015  r. [On Approval of the Long-Term Plan for Formation of Terri- tories of the Vinnytsia Region Communities. The Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine Dated October 13, 2015, No. 1076p.] URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/1076-2015-%D1%80. 29.  Pro proekt Perspektyvnoho planu formuvannia terytoriy hromad Vinnytskoyi oblasti. Rishennia Vinnyts- koyi oblasnoyi rady vid 24 chervnia 2015 r. № 894 [About the Project of the Long-Term Plan for Formation of Territories of the Vinnytsia Region  Communities. The Decision of the Vinnytsia Regional Council Dated June 24, 2015, No.  894]. URL: https://vinrada.gov. ua/rishennya-38-sesii-oblasnoi-radi-6-sklikannya-vid- 24-chervnya-2015-roku--894-%E2%80%9Epro-proekt- perspektivnogo-planu-formuvannya-teritorij-gromad- vinnickoi-oblasti.htm. 30.  Pro skhvalennia u noviy redaktsiyi proektu perspek- tyvnoho planu formuvannia terytoriy hromad Vinnytskoyi oblasti. Rishennia Vinnytskoyi oblasnoyi rady vid 05  ber- eznia 2019  r. №  785 [On Approval of a New Edition of the Draft Long-Term Plan for the Formation of Territo- ries of the Vinnytsia Region Communities. The Deci- sion of the Vinnytsia Regional Council Dated March  5, 2019, No.  785]. URL: https://vinrada.gov.ua/upload/ files/7sklikannya/37Ses/785.pdf. www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ 88 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 88 I S S N 2 6 6 4 - 42 82 * Н а р од Н а т в ор ч іс т ь та е т НоЛоГ і я * 3/2 019 31.  Proekt Perspektyvnoho planu formuvannia tery- toriy hromad Vinnytskoyi oblasti [A Project of the Long- Term Plan for the Formation of Territories of the Vinnytsia Region Communities]. Vinnytska oblasna rada [Vinnytsia Regional Council]. URL: https://vinrada.gov.ua/perspek- tivnij-plan.htm. 32.  Reforma v diyi, abo Yak perezhyty vybory i prodovzhyty obyednannia hromad [Reform in Action, or How to Survive Elections and Go on with the Amalgama- tion of Communities]. Ukrinform. URL: https://www. ukrinform.ua/rubric-elections/2604179-reforma-v-dii- abo-ak-pereziti-vibori-i-prodovziti-obednanna-gromad. html. 33. Serhiy Svytko: «Reforma mistsevoho samovriadu- vannia i detsentralizatsiya vlady maye posylyty hromady, a  ne “mistsevi elity”» [Serhiy Svytko: «Local Self-Gov- ernment Reformation and Power Decentralization Should Strengthen Communities, Not “Local Elites”»]. Vinnyt- ska oblasna rada [Vinnytsia Regional Council]. URL: https://vinrada.gov.ua/sergij-svitko-reforma-miscevogo- samovryaduvannya-i-decentralizaciya-vladi-mae-posiliti- gromadi-a-ne-miscevi-eliti.htm. 34.  «Spromozhni hromady  – obyektyvna vymoha chasu». Na Vinnychchyni prezentuvaly novyy perspekty- vnyy plan formuvannia terytoriy hromad [«Competent Communities Are an Objective Call of the Times». A New Long-Term Plan for the Formation of Communities’ Ter- ritories Was Presented in Vinnytsia Region]. Detsentrali- zatsiya [Decentralization]. URL: https://decentralization. gov.ua/news/10517. 35. Taranenko V. Khto blokuye detsentralizatsiyu. Ray- ony, yaki ne pidkoriayutsia Hroysmanu [Who Blocks De- centralization. About Districts that are not Subordinate to Groysman]. Glavkom. URL: https://glavcom.ua/publica- tions/sotnya-rayoniv-yaki-ne-pidkoryayutsya-groysmanu- i-zablokuvali-decentralizaciyu-spisok-554015.html. 36.  Terytorialni hromady mozhut zmusyty obyednu- vatysia  – holova Vinnytskoyi ODA [Territorial Communi- ties May Be Forced to Amalgamate, Said the Head of the Vin- nytsia Regional State Administration]. Vezha [The Tower]. URL: https://vezha.vn.ua/terytorialni-gromady-mozhut- zmusyty-ob-yednuvatysya-golova-vinnytskoyi-oda/. 37.  U  «Nashomu krayi» zaklykayut zvilnyty mayzhe 100  holiv RDA za pereshkodzhannia detsentralizatsiyi [«Our Land» Calls for the Discharge of Almost 100 Heads of District State Administrations for Obstructing Decen- tralization]. Interfaks-Ukrajina [Interfax-Ukraine]. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/political/551650.html. 38. U Vinnytsi predstavyly proekt novoho administra- tyvnoho podilu oblasti [A Draft of New Administrative Di- vision of the Region Was Presented in Vinnytsia]. VLAS- NO.info. URL: http://vlasno.info/politika/vlada/mistse- va/item/28345-u-vinnytsi-predstavyly-proekt-novoh. 39.  U  Vinnytsi prezentuvaly rezultaty detsentralizat- siyi v oblasti: rekordni zrostannia biudzhetiv i liderstvo v zaluchenni investoriv [Results of Decentralization in the Region (Record Growth Budgets and Leadership in At- tracting Investors) Were Presented in Vinnytsia]. Vinnitsa. INFO. URL: https://www.vinnitsa.info/news/u-vinnitsi- prezentuvali-rezultati-detsentralizatsiyi-v-oblasti-rekordni- zrostannya-byudzhetiv-i-liderstvo-v-zaluchenni-investoriv- foto.html. 40.  U  Khersoni hovoryly pro sprotyv reformi pred- stavnykiv mistsevoyi vlady [Resistance of Local Authorities to the Reform Was Discussed in Kherson]. Ukrinform. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2517775-u- hersoni-govorili-pro-sprotiv-reformi-predstavnikiv-misce- voi-vladi.html. 41. Chy zalyshatsia pry posadi try holovy RDA Khmel- nychchyny, de ne stvoreno zhodnoyi OTH? [Will There Remain Three Heads of District State Administrations of Khmelnytskyi Region to Hold Office, Where No ATC Has Been Created?]. Centr rozvytku mistsevoho samovri- aduvannia [Centre for the Development of Local Self- Government]. URL: http://lgdc.org.ua/branch/21/chy- zalyshatsya-pry-posadi-try-golovy-rda-hmelnychchyny-de- ne-stvoreno-zhodnoyi-otg. 42.  Chynovnyky, yaki pereshkodzhayut stvorenniu OTH, mayut buty zvilneni  – Maksym Burbak [Officials Impeding the Creation of ATCs Should Be Dismissed, Said Maksym Burbak]. TRK «TVA» [Broadcasting Com- pany «TVA»]. URL: https://tva.ua/2018/12/05/chyn- ovnyky-iaki-pereshkodzhaiut-stvorenniu-oth-maiut-buty- zvilneni-maksym-burbak. 43.  Shkrum  A. «Zabahato svobody» abo zhortannia detsentralizatsiyi [«Too Much Freedom», Or Curtail- ment of Decentralization]. Ukrayinska pravda [The Ukra- inian Truth]. URL: https://blogs.pravda.com.ua/authors/ shkrum/59f2d5067128f/. 44.  Shutkevych  O. Chy vyzhyve detsentralizatsiya v period politychnoyi turbulentnosti [Will Decentralization Survive in the Period of Political Turbulence?]. Den [The Day]. URL: https://day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/ chy-vyzhyve-decentralizaciya-v-period-politychnoyi-tur- bulentnosti. 45. Shcherbatiuk T. Chyy pleminnyk pratsiuye u «Vi- noblahrolisi», zyasovuvatymut Koroviy ta Zozulia [Koro- viy and Zozulia Will Inquire into Whose Nephew Works at «Vinoblagrolis»]. VLASNO.info. URL: http://vlasno. info/politika/vlada/mistseva/item/18678-chyi-plemin- nyk-pratsiuie-u-vinoblarholisi-z-iasovuvatymut-korovii-ta- zozulia. www.etnolog.org.ua ІМ ФЕ