Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2025
Автор: Кремень, В.Г.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2025
Назва видання:Вісник НАН України
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/206281
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік / В.Г. Кремень // Вісник Національної академії наук України. — 2025. — № 6. — С. 34-37. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-206281
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2062812025-09-06T00:08:58Z Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік On the activities of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine in 2024 and tasks for 2025 (speech at the session of the General Meeting of the National Academy of Sciences of Ukraine, April 30, 2025) Кремень, В.Г. Загальні збори НАН України 2025 Article Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік / В.Г. Кремень // Вісник Національної академії наук України. — 2025. — № 6. — С. 34-37. — укр. 1027-3239 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/206281 https://doi.org/10.15407/visn2025.06.034 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
spellingShingle Загальні збори НАН України
Загальні збори НАН України
Кремень, В.Г.
Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік
Вісник НАН України
format Article
author Кремень, В.Г.
author_facet Кремень, В.Г.
author_sort Кремень, В.Г.
title Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік
title_short Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік
title_full Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік
title_fullStr Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік
title_full_unstemmed Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік
title_sort про діяльність національної академії педагогічних наук україни у 2024 році та завдання на 2025 рік
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2025
topic_facet Загальні збори НАН України
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/206281
citation_txt Про діяльність Національної академії педагогічних наук України у 2024 році та завдання на 2025 рік / В.Г. Кремень // Вісник Національної академії наук України. — 2025. — № 6. — С. 34-37. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT kremenʹvg prodíâlʹnístʹnacíonalʹnoíakademíípedagogíčnihnaukukraíniu2024rocítazavdannâna2025rík
AT kremenʹvg ontheactivitiesofthenationalacademyofeducationalsciencesofukrainein2024andtasksfor2025speechatthesessionofthegeneralmeetingofthenationalacademyofsciencesofukraineapril302025
first_indexed 2025-11-30T17:13:40Z
last_indexed 2025-11-30T17:13:40Z
_version_ 1850236287698599936
fulltext 34 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2025. (6) ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ У 2024 РОЦІ ТА ЗАВДАННЯ НА 2025 РІК Шановний Анатолію Глібовичу! Шановні учасники зборів! У 2024 р., як і в попередні роки, колективи наукових установ, члени Національної академії педагогічних наук України гідно відповідали на виклики часу, демонструючи національну єд- ність у протистоянні російському агресору і в здійсненні істо- ричних європейських прагнень українського народу. Минулого року продовжувалася робота з удосконалення ді- яльності самої Академії, а саме: • забезпечено реалізацію Плану заходів з реформування НАПН України на 2023 і 2024 роки; • продовжено виконання Стратегії розвитку НАПН України на 2023—2027 роки; • затверджено Концепцію розвитку відкритої науки в НАПН України на 2024—2030 роки; • з огляду на потреби воєнного часу, періоду повоєнного відновлення та євроінтеграцію кр аїни скореговано тематику наукових досліджень НАПН України, оптимізовано співвідно- шення фундаментальних і прикладних досліджень, терміни їх виконання, склад виконавців тощо; • проведено системну роботу зі зміцнення та омолодження складу членів Академії. Достатньо сказати, що на Загальних збо- рах НАПН України, які відбулися 11 лютого 2025 р., було обрано 11 академіків, причому більшість з них — віком до 60 років, і 26 членів-кореспондентів, 20 із яких — молодші за 55 років. Усі п’ять відділень НАПН України спрямовують зусилля вче- них на дослідження, які відповідають передусім пріоритетним напрямам розвитку науки і техніки, а також на розв’язання найбільш актуальних проблем сьогодення. Їх ефективне ви- конання дало змогу підготувати важливі розробки з високим рівнем застосування і впливу. КРЕМЕНЬ Василь Григорович — академік НАН України, академік НАПН Украї ни, президент Національної академії педагогічних наук Укра їни doi: https://doi.org/10.15407/visn2025.06.034 ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2025, № 6 35 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ Так, у Відділенні філософії освіти, загаль- ної та дошкільної педагогіки проведено комп- лекс досліджень з метою розроблення науково- методичного забезпечення реалізації держав- ної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності як складової забезпечення національної безпеки України згідно з однойменним Законом Укра- їни від 13.12.2022 №  2834-IX та відповідною Стратегією на період до 2030 року, ухваленою постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.2023 №  1322. Проведено системні дослі- дження щодо концептуального обґрунтування й розроблення норм нового Закону України «Про дошкільну освіту», який Верховна Рада України прийняла 6 червня 2024 р. У Відділенні психології та спеціальної пе- дагогіки виконано ґрунтовні дослідження щодо забезпечення психічного здоров’я та бла- гополуччя людини в умовах війни. Розроблено варіативні технології психолого-педагогічного супроводу психологічної безпеки освітнього середовища та методики вимірювання їхньої ефективності, визначено характеристики ін- формаційної психологічної безпеки. У сфері освіти дітей з особливими освітніми потреба- ми здійснено методичне забезпечення реаліза- ції безбар’єрності освітніх послуг, зокрема для дітей дошкільного віку. Для учнів з порушення- ми інтелектуального розвитку 5—10 (11) класів розроблено 10 модельних навчальних програм, які отримали гриф МОН України. Вчені Відділення загальної середньої осві- ти і цифровізації освітніх систем зробили вагомий внесок у формування дидактичної системи реалізації нового змісту базової се- редньої освіти на предметному циклі (7—9 класи). Істотно посилено концептуально-ме- тодологічне і науково-методичне підґрунтя для впровадження профільного навчання. Обґрунтовано зміст спеціалізованої освіти наукового спрямування. Здійснено методоло- гічне та методичне забезпечення діагностики і розвитку інформаційно-цифрового середови- ща із застосуванням штучного інтелекту для наукових, науково-педагогічних і педагогіч- них працівників. У Відділенні професійної освіти і освіти дорослих минулого року отримано такі ре- зультати: • у сфері професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти розроблено та імп- лементовано принципи організації змішано- го навчання, правила застосування цифрової платформи, а також механізми державно-при- ватного партнерства; • у сфері педагогічної освіти обґрунтовано концепцію оновлення змісту підготовки ви- кладачів закладів вищої педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах цифрової трансформації суспільства; • у сфері освіти дорослих розроблено про- фесійний стандарт «Андрагог» та андрагогіч- но орієнтовану модель професійного розвитку науково-педагогічних працівників в умовах не- формальної та інформальної освіти. Науковці Відділення вищої освіти отрима- ли нові фундаментальні й прикладні результа- ти з підвищення конкурентоспроможності ви- щої освіти, запропонували рейтингові методи кількісного оцінювання конкурентоспромож- ності університетів і мотивуючий механізм їхнього мережевого розвитку та оптимізації, насамперед шляхом укрупнення закладів. Що стосується інтеграції у Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір, підготовлено й видано оновлений «Національний освітній глосарій: вища освіта»; розроблено Концепцію розвитку відкритої на- уки в науковій організації. Щодо зв’язку вищої освіти з ринком праці — створено і впровадже- но систему короткострокового прогнозування попиту на нові спеціальності, компетентності, кваліфікації, сфери діяльності на регіонально- му і локальному ринках праці. Тільки у 2024  р. вчені наукових установ НАПН України та члени Академії за результа- тами проведених ними наукових досліджень опублікували понад 2,6 тис. праць, у тому числі 86 монографій, 29 підручників, 3 50 статей у ви- даннях, що індексуються в міжнародних базах Scopus та Web of Science. Минулого року більш системним стало впровадження наукових результатів. 36 ISSN 1027-3239. Visn. Nac. Acad. Nauk Ukr. 2025. (6) ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ Істотно збільшилося наповнення Електрон- ної бібліотеки НАПН України матеріалами, підготовленими вченими Академії. Впродовж 2024  р. до неї було внесено понад 3,8  тис. ре- сурсів, тепер їхня загальна кількість стано- вить близько 37 тис. З Електронної бібліотеки НАПН України файли було завантажено по- над 17  млн разів, з них — 3  млн завантажень у 2024  р. Відвідують бібліотеку користувачі зі 195 країн світу, найбільше — з України, США, Франції, Німеччини. Триває процес удосконалення 39 наукових періодичних видань НАПН України. Най- більш актуальним на сьогодні є міжнародне електронне наукове фахове видання «Інфор- маційні технології і засоби навчання» (вида- вець  — Інститут цифровізації освіти НАПН України), яке в Переліку наукових фахових ви- дань Міністерства освіти і науки України від- несено до категорії «А» і представлено в базі даних Web of Science Core Collection. У 2024 р. зафіксовано 132 тис. переглядів журналу май- же 75  тис. користувачів із 209 країн/регіонів (найбільше з України  — 50  %, Сінгапуру — 16 % та США — 7 %). Успішно розвиваються профілі НАПН Украї- ни у базах Scopus і Web of Science, де розміщені профілі всіх наукових установ Академії. Близь- ко 92 % вчених НАПН України мають цифрові ідентифікатори ORCID, понад 91 % — профілі у Google Scholar. Більш як 520 публікацій вчених НАПН Укра- їни видано англійською та іншими іноземними мовами. НАПН України провадить активну освітню діяльність. Зокрема, у 2024 р. було підвищено кваліфікацію 6,7  тис. керівників, науково-пе- дагогічних та педагогічних працівників, у тому числі 5 тис. — за державним замовленням. Міжнародне наукове співробітництво Ака- демії в контексті викликів воєнного стану та на виконання завдань євроінтеграції було спря- мовано на розширення міжнародних контак- тів і підвищення їхньої ефективності, зокрема наші вчені брали активну участь у реалізації майже 60 міжнародних науково-освітніх про- єктів і програм. Продовжено діяльність кафе- дри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». Більш тісною і продуктивною стала співпра- ця з владними структурами країни, зокрема з Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, до якого в минуло- му році Академія подала понад 50 експертних висновків на законопроєкти. Розпочато реалізацію нової Програми спіль- ної діяльності МОН України і НАПН України на 2024—2026 рр. Продовжено реалізацію програм співпраці з Національною академією медичних наук Укра- їни, укладено програму співробітництва з На- ціональною академією правових наук України. НАПН України співпрацює також з Мініс- терством оборони України, зокрема 24 квітня 2025 р. відбувся спільний круглий стіл за участі вчених нашої академії та військових Централь- ного науково-дослідного інституту Збройних Сил України, на якому обговорено проблеми військової психології і педагогіки у вимірах ві- йни і миру. На окрему увагу заслуговує реалізація у 2024  р. Програми спільної діяльності Націо- нальної академії наук України та Національ- ної академії педагогічних наук України на 2023—2025 роки. Підсумки її виконання за рік було розглянуто на засіданні Президії НАПН України 19 грудня 2024 р. та на засіданні Пре- зидії НАН України 26 грудня минулого року. Ключовим напрямом такої діяльності стало проведення науково-практичних заходів уста- нов НАПН України і НАН України. Серед них слід відзначити VІ  Всеукраїнську міжгалузе- ву науково-практичну онлайн-конференцію «Українське суспільство в перспективах розви- тку: історичний, соціально-політичний, освіт- ньо-педагогічний аспекти», на якій з допові дя- ми виступили віцепрезиденти НАН України С.І. Пирожков та О.О. Рафальський; підготовку спільних науково-аналітичних матеріалів, зо- крема разом з Інститутом історії України НАН України підготовлено аналітичну записку «Ро- сі йські підручники з історії: школа ненависті і ворожнечі»; інші форми співпраці з багатьма установами НАН України. ISSN 1027-3239. Вісн. НАН України, 2025, № 6 37 ЗАГАЛЬНІ ЗБОРИ НАН УКРАЇНИ Vasyl H. Kremen National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5459-1318 ON THE ACTIVITIES OF THE NATIONAL ACADEMY OF EDUCATIONAL SCIENCES OF UKRAINE IN 2024 AND TASKS FOR 2025 Speech at the session of the General Meeting of the National Academy of Sciences of Ukraine, April 30, 2025 Cite this article: Kremen V.H. On the activities of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine in 2024 and tasks for 2025 (speech at the session of the General Meeting of the National Academy of Sciences of Ukraine, April 30, 2025). Visn. Nac. Akad. Nauk Ukr. 2025. (6): 34—37. https://doi.org/10.15407/visn2025.06.034 Багато актуальних проблем, на наш погляд, потребують посилення подальшої співпраці вчених наших двох академій. Зокрема, це сто- сується необхідності внесення змін до Закону України «Про пріоритетні напрями розви- тку науки і техніки», а саме: додання окремо- го пріоритетного напряму «Фундаментальні, прикладні та експериментальні наукові до- слідження розвитку людини впродовж життя, формування конкурентоспроможного людсько- го капіталу». Спільних зусиль усіх науковців потребує утвердження реального пріоритету наукової сфери в Україні, насамперед в плані її фінансу- вання. У 2025 р. НАПН України першочергову ува- гу планує приділяти таким напрямам роботи. Дошкільна освіта. Пріоритет — науково-ме- тодичний супровід реалізації нового Закону України «Про дошкільну освіту» (2024), роз- роблення концепцій, програм та нормативно- правових актів. Загальна середня освіта. Ключове завдан- ня  — впровадження профільної середньої освіти, забезпечення програмно-методичного супроводу, створення якісних підручників і цифрових рішень. Більш вагомими мають ста- ти спільні пропозиції вчених НАН України і НАПН України щодо осучаснення змісту осві- ти. Наукового обґрунтування потребує опти- мізація мережі ліцеїв та їхніх профілів. Цифровізація освіти. Пріоритетно досліджу- ватимуться і впроваджуватимуться у навчанні цифрові інструменти і штучний інтелект. Ака- демія посилить науково-методичну підтримку цих процесів. Професійна і фахова передвища освіта. Важ- ливо створити єдину інтегровану систему про- фільної освіти, узгоджену з європейськими підходами. Слід враховувати північноамери- канський досвід багаторівневих закладів, здат- них гнучко взаємодіяти з роботодавцями. Про- довжимо сприяти ухваленню цього року нових законів «Про професійну освіту» і «Про освіту дорослих». Вища освіта. Посилення науково-методич- ної підтримки укрупнення закладів вищої осві- ти для формування конкурентоспроможної мережі в європейському просторі. Психологічний супровід освітніх і суспільних процесів. Академія й надалі актуалізуватиме і підвищуватиме теоретичний рівень і вплив на суспільну практику фундаментальних та при- кладних психологічних досліджень і розробок. Особливу увагу приділятимемо вивченню со- ціально-психологічного стану суспільства, лю- дини, психічного здоров’я і безпеки населення, зокрема в кризових ситуаціях, наданню мето- дичних рекомендацій закладам освіти, забезпе- ченню психологічної допомоги постраждалим. Історичні та соціологічні дослідження. Спіль- но з ученими НАН України слід поглибити дослі- дження суспільних трансформацій, національної пам’яті, самоідентичності, соціальної згуртова- ності. Ці дослідження мають лягти в основу на- уково обґрунтованих суспільних рішень, зокрема щодо подальшої модернізації освіти. Дякую за увагу!