Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках
Gespeichert in:
| Datum: | 2009 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207185 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках / Т. Величко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 154-160. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-207185 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2071852025-10-03T00:07:58Z Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках Величко, Т. Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті 2009 Article Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках / Т. Величко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 154-160. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207185 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті |
| spellingShingle |
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті Величко, Т. Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Величко, Т. |
| author_facet |
Величко, Т. |
| author_sort |
Величко, Т. |
| title |
Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках |
| title_short |
Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках |
| title_full |
Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках |
| title_fullStr |
Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках |
| title_full_unstemmed |
Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках |
| title_sort |
стан етнографічного музейництва півдня україни в 1960 -1980-х роках |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2009 |
| topic_facet |
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207185 |
| citation_txt |
Стан етнографічного музейництва Півдня України в 1960 -1980-х роках / Т. Величко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 154-160. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT veličkot stanetnografíčnogomuzeinictvapívdnâukraíniv19601980hrokah |
| first_indexed |
2025-11-30T14:22:52Z |
| last_indexed |
2025-11-30T14:22:52Z |
| _version_ |
1850225538884435968 |
| fulltext |
154
Тетяна Величко
(Київ)
СТА Н ЕТНОГРАФІ ЧНОГО
М УЗЕйНИЦТВА ПІВДН Я
У К РА ЇНИ
В 1960 –1980 -х РОК А Х
У 1960–1980-х роках у музейній
справі відбулися важливі зміни. У росій-
ській історіографії цей період має назву
«музейного буму», який позначився зрос-
танням музейної мережі (і за кількістю
музейних осередків, і за різноманітністю
профільних груп і типів), побудовою но-
вих експозицій, поширенням виставкової
діяльності, розробкою нових форм роботи
музеїв із відвідувачами, зокрема, появою
«музейної педагогіки», значним зростан-
ням відвідування музеїв [1].
Першою фундаментальною працею, у
якій висвітлено основні етапи формуван-
ня етнографічних колекцій та становлення
етно графічних музеїв України, показано
http://www.etnolog.org.ua
155
особ ливості й тенденції розвитку етногра-
фічної музейної справи в історичній ретро-
спективі, стала монографія Г. Скрипник
«Етнографічні музеї України» [2]. Ґрун-
товний аналіз розвитку українського етно-
графічного музейництва ХІХ–ХХ ст., здій-
снений науковцем, став вагомим внеском в
активізацію досліджень у царині українсь-
кого музейництва та показав актуальність
детального обстеження зазначеної пробле-
матики в окремих регіонах України.
Питання розвитку української музей-
ної справи в зазначений період детально
розглянуто в дисертаційному досліджен-
ні О. Крука. Певну увагу він приділяє
й особ ливостям музейної етнографії в ці
десятиліття [3]. Про внесок окремих гро-
мадських музеїв України у справу збере-
ження етно культурної спадщини йдеться
в статтях Г. Скрипник [4], Г. Шевчук і
А. Василенко [5]. Відомості про вивчення
та колекціо нування музейними осередка-
ми пам’яток культури грецького населен-
ня Криму та Приазов’я зібрано М. Ара-
джионі [6].
Певне послаблення цензурного тиску
сприяло активізації українського етно-
графічного музейництва. Важливим до-
сягненням стало виникнення нової форми
охорони етнокультурних пам’яток – ство-
рення музеїв просто неба. Крім спеціалі-
зованих осередків музейної етнографії,
помітний внесок у справу етнографічного
колекціонування зробили музеї історич-
ного та краєзнавчого профілів.
Щодо музеїв Півдня України, то етно-
графічний напрямок їхньої діяльності
розвивався менш інтенсивно, порівняно з
іншими областями. До того ж, якщо музеї
Одеської, Миколаївської, Херсонської об-
ластей активніше провадили етнографіч-
ну збирацьку та науково-дослідну роботу,
то можливості кримських музейних уста-
нов були більш обмежені, а етнографіч-
ний складник із них був майже повністю
вилучений.
Одеський історико-краєзнавчий музей,
утворений у 1955 р. внаслідок злиття кіль-
кох довоєнних музеїв міста, зберігав мате-
ріали колишнього етнографічного музею
«Степова Україна». До експозиції вони
не потрапили, хоча на початку 1960-х
років ідея про необхідність музейно-
го показу в цьому осередку традиційної
культури строкатого населення Одещини
зявилась у науковому журналі [7]. Водно-
час, починаючи з 1958 р., співробітники
осередку розпочали систематичну роботу
з комплектування фондів музею етногра-
фічними пам’ятками. Поповнення колек-
ції музею відбувалося у двох напрямах:
збирацька робота в самому місті й екскур-
сії та експедиції в села і райони Одеської
області. Збір експонатів під час шести-,
восьмиденних експедицій проводився за
попередньо складеним експозиційним
планом; поряд із закупівлею найцінні-
ших предметів відбувалося опитування з
фіксацією місцевих назв предметів мате-
ріальної культури та їхніх деталей. Най-
більшу увагу музейні працівники приді-
ляли комплектуванню колекції народного
одягу українського, російського, болгар-
ського та молдавського населення області.
У результаті експедицій фонди музею та-
кож значно поповнилися колекцією руш-
ників. Деякі з етнографічних предметів
було виставлено в експозиції [7].
На початку 1960-х років етнографіч-
ний фонд Одеського музею становив по-
над 700 предметів, серед яких найчисель-
нішою були колекція народного одягу
(103 од. зб.) та зібрання шитих і тканих
рушників (102 од. зб.) [8]. Завдяки експе-
диціям 1960–1980-х років ОІКМ володіє
унікальною колекцією болгарських при-
крас (62 предмети), основу якої склали
надходження з етнографічної експедиції
у південні райони Одеської області, що
була організована співробітником музею
Ю. Розуменко в 1982 р. [9].
Роботу з комплектації фондів етно-
культурними пам’ятками провів також
Миколаївський обласний краєзнавчий
музей. Працівники музею організовували
етнографічні експедиції в різні райони об-
ласті, за результатами яких фонди музею
попов нилися меблями, посудом, самова-
рами, одягом, побутовими фотографіями,
знаряддями праці, тканинами, народним
одягом [10, с. 37, 40]. У цей період фон-
дова колекція значно зростає: якщо в
1962 р. до музейного зібрання надійшло
1208 експонатів, у 1973 р. – 1400, то вже
в 1981 р. кількість експонатів осередку
сягала 11 тис. пам’яток (серед яких були,
зокрема, й етнографічні предмети) [10,
с. 37]. Так, результатом збирацької музей-
ної роботи в селах Миколаївської області
стала колекція унікальних рушників (да-
туються кінцем ХІХ – початком ХХІ ст.),
що нараховує понад 500 од. зб. [11].
http://www.etnolog.org.ua
156
Перед Херсонським державним істо-
ричним музеєм, фонди якого постражда-
ли під час Другої світової війни, стояло
завдання відновлення. Наприкінці 1950-х
років тут уже налічувалося 20 тисяч
предметів, однак частка етнографічних
пам’яток була незначною [8, с. 62]. На
1964 р. кількість експонатів етнокультур-
ного значення становила понад 100 музей-
них предметів. До складу цього зібран-
ня входили предмети побуту, серед яких
переважали дерев’яний посуд, кераміка
Опішні та український народний одяг.
Завдяки активізації науково-пошукової
роботи осередку в 1970–1980-х роках фон-
ди музею поповнилися народним одягом
(понад 80 предметів) і цінною колекцією
рушників, які репрезентували регіональні
особливості вишивки Сумської, Полтав-
ської, Херсонської областей [12].
Найгірший стан музейної етнографії в
зазначений період був у кримських осе-
редках. Уцілілі етнографічні колекції не
експонувалися, про них не згадували в
каталогах, вони не були доступні дослід-
никам. Лише в довіднику етнографічних
колекцій музеїв СРСР, підготовленому
в 1964 р. до VII Міжнародного конгре-
су з етнографічних та антропологічних
наук, серед етнографічних зібрань музеїв
Кримської області згадується етногра-
фічна колекція обласного краєзнавчого
музею, яка, за обережним висловом упо-
рядників, «характеризує побут місцевого
населення» [8, с. 57]. (Жодного слова не
сказано про те, що ця колекція відбиває
особливості традиційно-побутової куль-
тури кримських татарів і болгар). Уже в
путівнику по кримських музеях 1988 р.
згадуються етнографічні колекції Алуш-
тинського історико-краєзнавчого, Бах-
чисарайського історико-архітектурного,
Євпаторійського та Феодосійського крає-
знавчих, Ялтинського історичного музеїв
[13, с. 67, 76, 80, 92, 104].
Цілеспрямовану збирацьку роботу
етно графічного матеріалу, на відміну від
інших осередків УРСР, кримські музеї не
здійснювали. Поповнення етнографічних
колекцій відбувалося випадково (подарун-
ки місцевих жителів), або завдяки переда-
чі груп експонатів з інших музеїв. Так,
ще в 1950-х роках до фондів Кримсько-
го краєзнавчого музею надійшли пред-
мети з української етнографії від Києво-
Печерської лаври, Київського історичного
музею, Полтавського музею [14].
Хоча в музеях південних областей
України зберігались і поповнювались
етно графічні колекції, більшість із них
перебувала у фондосховищах, і лише де-
які були представлені в експозиції. Спе-
ціальні етнографічні експозиції не ство-
рювалися, а експоновані етнографічні
предмети мали допоміжну, ілюстративну
функцію. Виставково-експозиційна робо-
та музеїв у досліджуваний період підпо-
рядковувалася типовому плану, за яким,
крім відділу природи в краєзнавчих му-
зеях, історія краю була поділена на дві
«епохи»: «дорадянську» та «радянську»,
причому останній відділ мав займати не
менше 40 % – 50 % експозиційної площі.
Етнографічні експонати ілюстрували
«важке становище селян» або застосовува-
лися для показу окремих сторінок історії
краю. В експозиції Маріупольського му-
зею історії виникненню грецьких поселень
у Північному Приазов’ї було присвячено
лише один стенд [6, c. 33], а у виставко-
вих залах Одеського краєзнавчого музею
«зразки запорізької зброї та україн ської
народної творчості XVIII ст.» були ви-
ставлені лише в першому залі [15].
Суперечлива ситуація склалася з екс-
позицією Бахчисарайського історико-
археологічного музею. У музеї існувало
два відділи: археологічний та історич-
ний. Історичний знайомив відвідувачів з
різними кімнатами ханського палацу та
будівлями палатного комплексу. Тому де-
які в експозиції були представлені побу-
тові предмети: знаряддя праці та вироби
бахчи сарайських майстрів-ремісників, по-
суд іранського, турецького та кримського
виробництв; у вітринах гаремного корпу-
су експонувався жіночий одяг [16]. Хоча
акценти в експозиції були розставлені за
ідеологічними вимогами тогочасної влади,
експонування пам’яток кримськотатар-
ської культури було важливим кроком до
відновлення в майбутньому етнографічно-
го музейництва в регіоні.
На початку 1980-х років ідеологічний
тиск дещо зменшився, що позитивно позна-
чилося на експозиційній роботі. З 1982 р.
Бахчисарайський музей розпочав серію ви-
ставкових проектів, на яких демонструва-
лися предмети з етнографічних фондових
колекцій. Уперше за декілька десятиліть
заборони експонувалися гаптарські виро-
http://www.etnolog.org.ua
157
би, східні килими та тканини, різьблене
дерево, художній метал, арабські рукопис-
ні книги XVI–XVIII ст. [13, c. 76]. На ди-
намічне розширення музейної мережі Кри-
му, зокрема на створення нових експозицій
і виставок, вплинув розвиток туристично-
екскурсійної справи, залучення музеїв до
туристичних маршрутів.
У середині 1980-х років у курортному
місті Євпаторії при місцевому краєзнав-
чому музеї відкрився єдиний у Криму й
на Півдні України відділ історії релігії та
атеїзму. Розташувався він у приміщенні
мечеті Джума-Джамі, щойно відреставро-
ваної пам’ятки архітектури XVI ст. Як і
в інших музеях, експозиція відділу скла-
далася з дореволюційного та радянського
періодів. Хоча експозиція мала атеїстич-
не спрямування (так, деякі експозиційні
комплекси демонстрували «пристосуван-
ство сучасного православ’я», «радянський
спосіб життя», свята та обряди, що замі-
нили релігійні), багато раритетних екс-
понатів, які вперше було виставлено для
широкого огляду, знайомили відвідувачів
з релігіями, що сповідувало поліетніч-
не населення дореволюційної Євпаторії:
іудаїзмом, караїмізмом, ісламом, христи-
янством [13, с. 82].
Новим явищем у розвитку музейної
справи загалом та етнографічної зокрема
стала поява музеїв на громадських заса-
дах. В Українській РСР кількість осеред-
ків цього виду постійно зростала: станом
на квітень 1960 р. було створено 260 музеїв
і музейних кімнат, у 1975 р. на обліку
Міністерства культури перебувало 2539,
а станом на 1 січня 1986 р. – 7898 громад-
ських музеїв [3, c. 15].
За профільною спрямованістю громад-
ські музеї були різними: музеї революцій-
ної, бойової та трудової слави, меморіальні
музеї, музеї історії підприємств, сільські,
районі та міські краєзнавчі музеї, етногра-
фічні музеї. Найкращі з них отримували
звання народних, а деякі вливалися в дер-
жавну музейну мережу. Так, три громад-
ських музеї – Бориславський, Генічеський
та Цюрупинський – стали відділами та
філією Херсонського краєзнавчого музею;
Болградський народний музей – філією
Одеського історико-краєзнавчого; музей у
Сартані – філією Маріупольського крає-
знавчого музею.
Один із найперших народних музеїв на
Донбасі був створений у с. Старомлинові.
Його фундатор і директор, житель села
С. К. Темир, збирав матеріал про госпо-
дарський побут, особливості традиційно-
побутової культури маріупольських гре-
ків, постійно брав участь в експедиціях,
організованих Інститутом етнографії
ім. М. М. Міклухо-Маклая. С. Темир – ав-
тор низки статей про культуру маріуполь-
ських греків, зокрема статті про історію
с. Старомлинів у багатотомному виданні
«Історія міст та сіл УРСР» [6, с. 33].
Неодноразово колекційну збирацьку
роботу проводила громадськість грецько-
го с. Сартана Маріупольського р-ну Доне-
цької області. У 1964 р. до фондів Маріу-
польського краєзнавчого музею надійшла
колекція тканин, посуду, вишивок, писа-
нок, зібраних жителькою села В. С. Гу-
меч. У самому селі було створено музей
на громадських засадах. Після його лікві-
дації в 1974 р. до фондів Маріупольського
музею надійшло понад 130 оригінальних
пам’яток етнокультури маріупольських
греків. Пізніше в Сартані відновив свою
діяльність громадський музей, який
згодом (у 1992 р.) отримав статус філії
Маріупольського краєзнавчого музею та
нову назву – Музей історії та етнографії
греків Приазов’я [17].
Культура й побут болгарського насе-
лення були представлені в громадських
музеях Миколаївської та Одеської облас-
тей. Музей історії с. Татарбунар, перший
музей на громадських засадах в Одеській
області, було створено відразу після вій-
ни. Хоча провідна ідея експозиції відді-
лу дорадянського суспільства полягала
у висвітленні «боротьби українського та
російського народів, інших народів за
визволення з-під ярма турецьких і татар-
ських завойовників», серед предметів, ви-
ставлених у кімнатах музею, експонува-
лися знаряддя праці, одяг, побутові речі
бессарабських селян [18, c. 92].
Експонати, що висвітлювали етнокульту-
ру болгарського населення, були представ-
лені в громадському історико-краєзнавчому
закладі, створеному на початку 1980-х ро-
ків у с. Виноградівка Арцизького району
Одеської області. У восьми експозиційних
комплексах демонструвалася майже тисяча
оригінальних предметів [18, с. 110].
Внесок у збереження та експонування
болгарської культури зробив один із найві-
доміших районних музеїв Одеської облас-
ті – Болградський історико-краєзнавчий
http://www.etnolog.org.ua
158
музей. Експонати музею – понад чотири
тисячі оригінальних пам’яток – висвіт-
люють сторінки історії та культури регіо-
ну від найдавніших часів до сучасності.
Болградський музей було створено на
громадських засадах на початку 1960-х
років. Його засновники – Л. В. Суботін
і П. Ф. Ешмеков – проводили археологіч-
ні дослідження у співпраці з академічни-
ми установами Одещини. Водночас фонди
музею комплектувалися етнографічними
експонатами. При музеї діяв клуб, члени
якого (учні шкіл) брали участь у музей-
них дослідженнях [19].
Однією з рис, що характеризують ста-
новлення та діяльність музейних осередків
на громадських засадах, було залучення
до музейних досліджень і збирацької ро-
боти учнів місцевих шкіл. У доборі експо-
натів краєзнавчої кімнати-музею в с. Тер-
нівка Жовтневого району Миколаївської
області неабияку роль відіграли члени
краєзнавчого гуртка місцевої школи. Іні-
ціатор створення музею, Божков, також
залучав до збирацької робити мешкан-
ців сусідніх сел. Один із експозиційних
комплексів осередку демонстрував госпо-
дарські знаряддя та побут тернівців [20].
Серед етно графічних болгарських експо-
натів значну цінність мали деталі жіночо-
го одягу, взуття [5, c. 51].
У громадських музеях Кримської об-
ласті також експонувалися пам’ятки
етно культури місцевого населення, але,
по-перше, їх експонування не набува-
ло самостійного значення (зазвичай такі
пам’ятки демонстрували на одній чи двох
вітринах або стендах), по-друге, не завжди
на етикетках вказували етнічні характе-
ристики експоната (найпоширенішим був
напис «предмети побуту місцевого насе-
лення»). Співробітник Кримського етно-
графічного музею Ю. С. Вайсенгольц, яка
надавала методичну допомогу в створенні
багатьох музеїв Криму (у 1950-1980-х ро-
ках була співробітником Кримського об-
ласного краєзнавчого музею), згадувала,
що в експозиції музею с. Ароматне (до
війни там була розташована німецька ко-
лонія Розенталь) були представлені пред-
мети, що характеризували німецьку куль-
туру, але це ніде не було зазначено [21].
Етнографічна складова була також
відображена в деяких музейних осередках
художнього профілю. Так, у с. Скворцове
Сімферопольського району було відкрито
музей декоративно-прикладного мистецтва
народних умільців села [4, c. 77].
В історіографії щодо діяльності гро-
мадських музеїв склалося двояке став-
лення. З одного боку, стереотипне пла-
нування експозиції громадських музеїв,
їхня заідеологізованість (більше третини
закладу займали «ленінські кімнати») пе-
решкоджали музейному розвитку. З дру-
гого боку, громадські музеї не завжди ви-
никали лише за «вказівкою зверху», а й
завдяки творчій ініціативі місцевої інте-
лігенції та були відповіддю на зростання
потреби суспільства в таких установах.
Завдяки діяльності громадських музей-
них осередків було взято на облік чима-
ло раритетних предметів.
Однією з маловідомих сторінок етно-
графічного музейництва можна вважати
створення приватних кримськотатарських
колекцій і домашніх музеїв у місцях за-
слання на Півдні України. Зазнавши
депортації та обмеження національно-
культурного розвитку, кримські татари не
мали можливості повернутися до Криму
й після Наказу Президії Верховної Ради
СРСР від 6 вересня 1967 р., за яким з
кримськотатарського населення було
знято всі звинувачення. З кінця 1960-х
років сформувався кримськотатарський
визвольний рух, головною метою якого
була боротьба за повернення на Батьків-
щину. Одним із проявів цього руху за
національно-культурне відродження ста-
ла збирацька етнографічна робота, яку
провадила кримськотатарська громад-
ськість. Не маючи можливості виставити
власні етнографічні колекції в держав-
них музеях, колекціонери влаштовували
домашні музеї.
Найвідомішою з таких колекцій
стало зібрання унікальних предметів
декоративно-вжиткового мистецтва, яку
зібрали в роки депортації відомі діячі
кримськотатарського сценічного мисте-
цтва Абляміт Умеров і його дружина Ха-
тідже Добра. Збирати колекцію подруж-
жя почало ще наприкінці 1950-х років.
У власній квартирі в Ташкенті подруж-
жя влаштувало маленькій «домашній
музей у вигнанні». У 1995 р. колекцію
привезли до Криму. Вона стала осно-
вою етнографічних фондів Республікан-
ського кримськотатарського музею мис-
тецтв [22, с. 5].
http://www.etnolog.org.ua
159
Інша відома колекція – зібрання пред-
метів побуту, посуду, домотканих виробів,
яку з кінця 1970-х років в Узбекистані по-
чала збирати Февзіє Куртнебієва. За двад-
цять років аматору вдалося зібрати кілька
сотень раритетних предметів, серед яких
понад 50 експонатів, що колись були по-
сагом нареченої – шовкові, лляні марама,
плаття, жіноче взуття, прикраси.
Найціннішою колекцією домотканих
жіночих серпанків (марама) є приватне
зібрання родини Куламетових (вироблені
в Карасубазарі). Ця дивом збережена ко-
лекція має власну надзвичайну історію.
Після депортації кримських татар одна
з російських жінок, яка жила в родині
Куламетових, забрала й сховала речі,
залишені господарями. Пізніше вона
розшукала цю родину в Узбекистані й
повернула їм скриню, у якій був посаг
жінки із заможної карасубазарської ро-
дини [23].
До фондів кримськотатарського музею
мистецтв надійшли також колекції зраз-
ків кримськотатарської торевтики, різьби
та інкрустації по дереву, зібрані А. Німе-
тулаєвим у Криму в 1975 р., вишивок та
ювелірних прикрас, зібраних Ш. Консул
у Самарканді. Надзвичайну наукову та
художню цінність мають предмети орна-
ментального шиття та ювелірного мис-
тецтва південноузбережних і гірських
кримських татар, зібрані Г. Закіріяєвою
на території Краснодарського краю, куди
після 1956 р. переїхали вислані на Урал
татари з прибережних і гірських сіл Кри-
му [22, с. 6].
Кримськотатарські приватні колекції,
зібрані в місцях депортації, мають важли-
ве значення для збереження етнокультур-
ної спадщини народу, величезну наукову
та художню цінність, сприяють відрод-
женню кримськотатарського етнографіч-
ного музейництва на сучасному етапі,
складаючи основи фондів новостворених
музейних осередків.
Підсумовуючи, зазначимо, що період
1960–1980-х років в історії етнографіч-
ної музейної справи Півдня України вва-
жається суперечливим. З одного боку,
підпорядкованість експозиційної роботи
музеїв єдиній типовій структурі, ідео-
логічний тиск і цензура мали негатив-
ний вплив на розвиток музейної спра-
ви. На стан збереження етнокультурної
спадщини населення Півдня України
вплинула національна політика радян-
ської влади, особливо переслідування
депортованих народів. Експонування
предметів традиційної побутової куль-
тури підпорядковувалося загальним ви-
могам показу дореволюційного минуло-
го та не було самодостатнім. Більшість
етнографічних експонатів перебували в
закритих спецсховищах, а якщо й були
представлені в експозиції, то переважно
мали ілюстративну функцію відносно
загальної історичної тематики експози-
ції про «дореволюційне минуле краю».
З другого боку, науковий підхід до му-
зейної справи, започаткований держа-
вою, сприяв тому, що в експозиції посіли
місце раритетні предмети, які замінили
«ілюстративні» та «схематичні» матері-
али експозицій 1930-х років.
Водночас, порівняно з попередніми пе-
ріодами, відбувалася певна активізація
руху з охорони пам’яток етнокультурної
спадщини. Новим помітним явищем ста-
ло формування мережі музеїв на громад-
ських засадах, які, хоч і не могли уник-
нути формалізму та уніфікації у своїй
діяльності, однак свідчили про громадські
потреби в установах подібного типу та про
творчу ініціативу місцевої громадськос-
ті. Чимало громадських музеїв Півдня
України зберігали та експонували етно-
культурні пам’ятки багатоетнічного насе-
лення. Проявом боротьби за відновлення
національно-культурних прав кримських
татар стало створення приватних етногра-
фічних колекцій і домашніх музеїв.
Діяльність державних і громадських
музеїв у 1960–1980-х роках заклала фун-
дамент для відновлення етнографічного
музейництва в регіоні наприкінці 1980 –
на початку 2000-х років.
1. Основы музееведения: Учеб. пособие. –
М., 2005. – С. 181, 192.
2. Скрипник Г. Етнографічні музеї України.
Становлення і розвиток. – К., 1989.
3. Крук О. Розвиток музейної справи в
Україні (кінець 1950-х–1980-ті рр.): Авто-
реф. дис. ... канд. іст. наук. – Х., 2000.
4. Скрипник Г. Розвиток громадських етно-
графічних музеїв на Україні // НТЕ. –
1981. – № 1. – С. 75–80.
5. Шевчук Г., Василенко А. Етнографічно-
краєзнавчі матеріали в народних музе-
ях // НТЕ. – 1970. – № 5. – С. 48–52.
http://www.etnolog.org.ua
160
6. Араджиони М. Греки Приазовья: Исто-
рия изучения и историография этнической
истории и культуры (80-е гг. XVIII в. –
90-е гг. ХХ в.). – Симф., 1999.
7. Бабіна Н. Етнографічна робота Одеського
історико-краєзнавчого музею // НТЕ. –
1964. – № 4. – С. 106.
8. Михайловская А., Равикович Д. Этно-
графические коллекции в музеях СССР. –
М., 1964.
9. Кольчак М. Болгарские украшения в кол-
лекции Одесского историко-краеведческого
музея // Вісник Одеського історико-
краєзнавчого музею. – О., 2005. – С. 71.
10. Пискурева И. К вопросу истории Никола-
евского краеведческого музея (вторая по-
ловина ХХ – начало ХХІ вв.): Проблемы
и перспективы // Музейний часопис (до
90-річчя Миколаївського краєзнавчого му-
зею). – Миколаїв, 2003.
11. Лановенко Л. Орнаментальні мотиви рушни-
ків Миколаївщини в колекції Миколаївського
краєзнавчого музею // Там само. – С. 104.
12. Година Н. Про каталогізацію етнографіч-
них колекцій Херсонського краєзнавчого
музею // Проблеми історичного краєз-
навства, музеєзнавства та відродження
україн ського народознавства: тези доп.
наук.-практ. конф. 15–16 верес. 1993 р. –
Херсон, 1993. – С. 17, 18.
13. Музеи Крыма. Путеводитель. – Симф.,
1988.
14. Храпунова Л. Этнографическая коллек-
ция Крымского Республиканского крае-
ведческого музея // Этнография Крыма
ХІХ–ХХ вв. и современные этнокультурные
процессы. Материалы и исследования. –
Симф., 2002. – С. 397.
15. Музеи Одессы. Путеводитель. – О., 1967. –
С. 12.
16. Бахчисарайский музей. Путеводитель. –
Симф., 1972. – С. 37, 38, 58.
17. Маріупольські греки. Скарби народної
культури. Огляд грецької етнографічної
колекції Маріупольського краєзнавчого
музею. – Донецьк, 2005. – С. 4.
18. Василенко А., Шишман А. Пам’ять наро-
ду: Музеї України та інтернаціональне ви-
ховання трудящих. – К., 1983.
19. Болградский историко-краеведческий му-
зей // Сайт Болград и Инзов [Електрон-
ний ресурс]. Режим доступу: htpp://io.com.
ua/s27374.
20. Явоненко О. Плакат про сільський му-
зей // Соціалістична культура. – 1958. –
№ 7. – С. 39.
21. Інтерв’ю з Ю. С. Вайсенгольц, 1938 р. н.,
Сімферополь, 21.11.2006 // Особистий ар-
хів Т. В. Величко.
22. Заатов І. Вступ // Кримськотатарське
декоративне мистецтво (ХІХ–ХХ ст.). –
Сімф., 2001.
23. Каримова Г. Музей в Старом Крыму //
Центр информации и документации
крымских татар [Електронний ресурс]. Ре-
жим доступу: http://www.cidct.org.ua/ru/
Avdet.
http://www.etnolog.org.ua
|