Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду

У статті розглянуто малодосліджене питання, пов’язане з народними уявленнями про Божу кару за гріх «витравлювання» плоду. Автор дійшла висновку, що в українському традиційному суспільстві до «витравлювання» плоду вдавалися вкрай рідко. Основною причиною, яка стримувала жінок іти на такий крок, був о...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2011
Main Author: Ігнатенко, І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2011
Series:Матеріали до української етнології
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207951
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду / І. Ігнатенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 207-211. — Бібліогр.: 24 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-207951
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2079512025-10-17T00:06:31Z Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду Ігнатенко, І. Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції У статті розглянуто малодосліджене питання, пов’язане з народними уявленнями про Божу кару за гріх «витравлювання» плоду. Автор дійшла висновку, що в українському традиційному суспільстві до «витравлювання» плоду вдавалися вкрай рідко. Основною причиною, яка стримувала жінок іти на такий крок, був острах гріха дітовбивства. The article deals with Ukrainian popular views on abortion sin. The author comes to the conclusion that abortion was a very rare phenomenon in the Ukrainian traditional society. The main reason that kept women from such a step was the fear of infanticide. В статье рассматриваются народные воззрения традиционного украинского общества на грех «изгнания» плода. Автор приходит к выводу, что в традиционном социуме женщины крайне редко решались на искусственное прерывание беременности. Основной причиной этому служил страх греха детоубийства. 2011 Article Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду / І. Ігнатенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 207-211. — Бібліогр.: 24 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207951 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
spellingShingle Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
Ігнатенко, І.
Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
Матеріали до української етнології
description У статті розглянуто малодосліджене питання, пов’язане з народними уявленнями про Божу кару за гріх «витравлювання» плоду. Автор дійшла висновку, що в українському традиційному суспільстві до «витравлювання» плоду вдавалися вкрай рідко. Основною причиною, яка стримувала жінок іти на такий крок, був острах гріха дітовбивства.
format Article
author Ігнатенко, І.
author_facet Ігнатенко, І.
author_sort Ігнатенко, І.
title Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
title_short Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
title_full Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
title_fullStr Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
title_full_unstemmed Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
title_sort небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2011
topic_facet Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207951
citation_txt Небажане материнство: традиційні народні вірування та практики, пов'язані з «витравлюванням» плоду / І. Ігнатенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 207-211. — Бібліогр.: 24 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT ígnatenkoí nebažanematerinstvotradicíjnínarodnívíruvannâtapraktikipovâzanízvitravlûvannâmplodu
first_indexed 2025-11-29T06:06:33Z
last_indexed 2025-11-29T06:06:33Z
_version_ 1850103732902035456
fulltext 207 ²ðèíà ²ãíàòåíêî (Êè¿â) ÍÅÁÀÆÀÍÅ ÌÀÒÅÐÈÍÑÒÂÎ: ÒÐÀÄÈÖ²ÉͲ ÍÀÐÎÄͲ ²ÐÓÂÀÍÍß ÒÀ ÏÐÀÊÒÈÊÈ, ÏÎÂ’ßÇÀͲ Ç «ÂÈÒÐÀÂËÞÂÀÍÍßÌ» ÏËÎÄÓ Ó ñòàòò³ ðîçãëÿíóòî ìàëîäîñë³äæåíå ïèòàííÿ, ïîâ’ÿçàíå ç íàðîäíèìè óÿâëåííÿìè ïðî Áîæó êàðó çà ãð³õ «âèòðàâëþâàííÿ» ïëîäó. Àâòîð ä³éøëà âèñíîâêó, ùî â óêðà¿íñüêîìó òðà- äèö³éíîìó ñóñï³ëüñòâ³ äî «âèòðàâëþâàííÿ» ïëîäó âäàâàëèñÿ âêðàé ð³äêî. Îñíîâíîþ ïðè÷èíîþ, ÿêà ñòðèìóâàëà æ³íîê ³òè íà òàêèé êðîê, áóâ îñòðàõ ãð³õà ä³òîâáèâñòâà. Êëþ÷îâ³ ñëîâà: ãð³õ, êàðà, ä³òîâáèâñòâî, ñïîêóòà. Article deals with Ukranian popular views on the abortion sin. Author comes to the conclusion, that abortion was a very rare phenomenon in the Ukrainian traditional society. The main reason, which kept women from such step, was fear of infanticide sin. Keywords: sin, visitation, abortion, infanticide.  ñòàòüå ðàññìàòðèâàþòñÿ íàðîäíûå âîççðåíèÿ òðàäèöèîííîãî óêðàèíñêîãî îáùåñòâà íà ãðåõ «èçãíàíèÿ» ïëîäà. Àâòîð ïðèõîäèò ê âûâîäó, ÷òî â òðàäèöèîííîì ñîöèóìå æåíùèíû êðàéíå ðåäêî ðåøàëèñü íà èñêóññòâåííîå ïðåðûâàíèå áåðåìåííîñòè. Îñíîâíîé ïðè÷èíîé ýòîìó ñëóæèë ñòðàõ ãðåõà äåòîóáèéñòâà. Êëþ÷åâûå ñëîâà: ãðåõ, íàêàçàíèå, âîçìåçäèå, äåòîóáèéñòâî. Ðîëü ìàòåð³ â æèòò³ é âèõîâàíí³ äè- òèíè áóëà ³ º äóæå âàãîìîþ. Ïðîòå îñòàíí³ äîñë³äæåííÿ åòíîëîã³â òà ³ñòîðèê³â äîâî- äÿòü, ùî æ³íêè-ñåëÿíêè áóëè òàê çàêëî- ïîòàí³ õàòíüîþ ðîáîòîþ, ãîñïîäàðñòâîì, ùîäåííîþ òÿæêîþ ô³çè÷íîþ ïðàöåþ, ùî ¿ì ïðîñòî íå âèñòà÷àëî ÷àñó ³äåàëü íî äî- ãëÿäàòè (ó ñó÷àñíîìó ðîçóì³íí³) ñâî¿õ ÷èñëåííèõ ä³òåé, à ñìåðòü êîòðîãîñü ³ç íèõ (îñîáëèâî â áàãàòîä³òí³é ðîäèí³) ³í- êîëè ñïðèéìàëàñÿ ÿê ïîçáàâëåííÿ «çàéâî- ãî ðîòà» [13; 17]. ²ç öüîãî ïîãëÿäó íå ìåíø ö³êàâèì º ïèòàííÿ ïðî áàæàí³ñòü ñàìî¿ âàã³òíîñò³ òà ÷è íå íàìàãàëèñÿ æ³íêè ¿¿ óíèêíóòè, à ÿêùî íàìàãàëèñÿ, òî ÿêèìè ìåòîäàìè, ³ ÿê³ ñàìå êàòåãî𳿠æ³íîê íàé÷àñò³øå âäà- âàëèñÿ äî òàêèõ ä³é. Íàñàìïåðåä ðîçãëÿíåìî ñïîñîáè, äî ÿêèõ óäàâàëèñÿ æ³íêè, àáè ïîçáàâèòèñÿ íåáàæàíî¿ âàã³òíîñò³. Öå ïåðåäóñ³ì âèêî- ðèñòàííÿ êîíòðàöåïòèâíèõ çàñîá³â. Ñë³ä çàçíà÷èòè, ùî ¿õ çàñòîñóâàííÿ â íàðîä³ òàêîæ óâàæàëîñÿ ãð³õîì, ÿê ³ àáîðò, àäæå âîíè óíåìîæëèâëþâàëè çàïë³äíåííÿ æ³í- êè é òîìó ïîçáàâëÿëè ¿¿ ìîæëèâîñò³ çàâà- ã³òí³òè òà íàðîäèòè äèòèíó. Êîíòðàöåïòèâí³ çàñîáè, ÿê³ çàñòîñîâó- âàëèñÿ æ³íêàìè òðàäèö³éíî¿ óêðà¿íñüêî¿ ñï³ëüíîòè, ìîæíà óìîâíî ïîä³ëèòè íà äâà âèäè: ðàö³îíàëüí³ (óæèâàííÿ â³äâà- ð³â òðàâ, êîð³ííÿ òîùî) òà ³ððàö³îíàëüí³ (ìàã³÷í³). Ìîæíà ïðèïóñòèòè (ç îãëÿäó íà á³ëüøó ïðåäñòàâëåí³ñòü ó äæåðåëàõ), ùî ÷àñò³øå çàñòîñîâóâàëèñÿ îñòàíí³. Çà íàðîäíèìè óÿâëåííÿìè, óæå ïî÷è- íàþ÷è ç âåñ³ëëÿ, ìîæíà áóëî çà äîïî- ìîãîþ ìàã³÷íèõ çàñîá³â ïîçáàâèòè æ³íêó çäàòíîñò³ íàðîäæóâàòè. Öå áóëà ïåâíà îïîçèö³ÿ («òåìíèé» á³ê) òèì ôóíêö³ÿì âåñ³ëüíèõ îáðÿä³â, ãîëîâíèì ïðèçíà÷åí- íÿì ÿêèõ áóëî «ïðîãðàìóâàòè» çäîðîâèõ òà ùàñëèâèõ íàùàäê³â. Ó íàðîä³ â³ðèëè, ùî ñàìå â öåé ÷àñ ìîæíà íå ò³ëüêè àêòè- â³çóâàòè ìàã³þ ïëîäþ÷îñò³, àëå é, íàâïà- êè, â³äòÿãíóòè íàñòàííÿ âàã³òíîñò³ àáî æ «ïîçáàâèòèñÿ» íàùàäê³â íàçàâæäè. Çî- êðåìà, íà âåñ³ëë³ ïðàêòèêóâàëàñÿ òðà- äèö³ÿ áèòòÿ ãîðøê³â, ÷åðåïêè â³ä ÿêèõ ñèìâîë³çóâàëè ê³ëüê³ñòü ìàéáóòí³õ ä³- òåé. À ÿêùî íàðå÷åíà íå õîò³ëà ìàòè ä³òåé, òî õîâàëà ïîðîæí³é ãîðùèê [2, ñ. 82]. Îêð³ì òîãî, æ³íêà, «êîòðà íå õî÷å ìàòè ä³òè, òî ïðèñ³äຠíà ïîñàãó, ñò³ëü- êè ïàëüö³â ðóêè, ê³ëüêî ë³ò õîò³ëà á íå ìàòè: êîëè á ïðèñ³ëà ö³ëó ðóêó, òî äî ñìåðò³ íå ðîäèëà á. Îäíà÷å öå ãð³õ ³ äî íåáà çà ñå íå ïðèéìàþòü» [8, ñ. 100]. http://www.etnolog.org.ua 208 Ïîçáàâèòè ñåáå íàùàäê³â ìîãëè é ñàì³ ìîëîä³, ÿêùî ï³ä ÷àñ â³í÷àííÿ í³áèòî âè- ïàäêîâî ãàñèëè ñâ³÷êè ç³ ñëîâàìè: «ßê íåìຠñâ³òó, òàê ùîá íå áóëî ³ ä³òåé» [11, ñ. 283]. Óâàæàëîñÿ, ùî ïîçáàâèòè íà- ðå÷åíó çäàòíîñò³ íàðîäèòè ìîæíà, ÿêùî ï³ä ÷àñ âåñ³ëëÿ íàäÿãòè íà íå¿ ÷îëîâ³÷ó øàïêó [10, ñ. 173]. Ìàðêî Ãðóøåâñüêèé ñâîãî ÷àñó íà- â³â ÷îòèðè îñíîâí³ ñïîñîáè, «ÿêèõ óæè- âàþòü, ùîá íå áóëî ä³òåé: à) ïðèòóëà, á) ñîðî÷êà ç öèãàíàìè, â) ïåðåâÿçóâàíº ïóïà, ã) äàâàííº» [8, ñ. 96]. Ðîçãëÿíåìî ¿õ äåòàëüí³øå. Ùîäî ïåðøîãî ñïîñîáó – ïðèòóëè (ëà- òèí. ñoitus interruptus – ïåðåðâàíèé ñòà- òåâèé àêò), òî éîãî çàñòîñóâàííÿ ââàæàëè çà âåëèêèé ãð³õ, â³ðÿ÷è, ùî ç âèêèíóòîãî ñ³ìåí³ íàðîäæóþòüñÿ ÷îðòè [5, ñ. 79]. Çà â³äîìîñòÿìè ç Êè¿âùèíè, äî öüîãî ³íêîëè âäàâàëàñÿ ìîëîäü, à çàñòîñîâóâàòè öåé çà- ñ³á ïîäðóæí³é ïàð³ ââàæàëîñÿ íåïðèïóñ- òèìèì [8, ñ. 96]. Äðóãèé ñïîñ³á – «ñîðî÷êà ç öèãàíà- ìè» íàëåæèòü äî ³ððàö³îíàëüíèõ ñïîñîá³â óíèêàííÿ âàã³òíîñò³ é îïèñóºòüñÿ á³ëüø³ñ- òþ àâòîð³â, ÿê³ òîðêàëèñÿ äîñë³äæóâàíî- ãî ïèòàííÿ, ç ÷îãî ìîæíà ïðèïóñòèòè, ùî öåé ñïîñ³á áóâ îäíèì ³ç íàéïîøèðåí³øèõ. ³í ïîëÿãàâ ó ð³çíèõ ìàã³÷íèõ ä³ÿõ, ÿê³ ïðîâîäèëè íàä ñîðî÷êîþ, çàïëÿìîâàíîþ ì³ñÿ÷íîþ êðîâ’þ. Çîêðåìà, òàêó ñîðî÷- êó çàáðóäíþâàëè ó ÷åëþñòÿõ ïå÷³, çàêî- ïóâàëè â çåìëþ àáî ï³äì³øóâàëè â êîðì äëÿ òâàðèí (ñîáàê ÷è ñâèíåé); âîäó, ó ÿê³é ïðàëè «ì³ñÿ÷íó» ñîðî÷êó, çëèâàëè â ïëÿøêó é çàêîïóâàëè â çåìëþ àáî âèïè- âàëè. ßê âàð³àíò, ïàëèëè â ïå÷³ ñîðî÷êó, íà ÿê³é áóëà ì³ñÿ÷íà êðîâ, àáî âèëèâàëè òóäè âîäó, ó ÿê³é öþ ñîðî÷êó ïðàëè [5, ñ. 79; 20, ñ. 23]. ²íêîëè æ³íêè íàâ³òü ïðè- ìîâëÿëè: «ßê öÿ êðîâ íà ï³÷ö³ ïå÷åòüñÿ, òàê ùîá ³ ä³òè ïîïåêëèñÿ â ìî¿é óòðî- á³» [10, ñ. 20]. Ñàìå òîìó, çà íàðîäíèìè ïåðåêàçàìè, ï³ä ÷àñ ãîð³ííÿ ñîðî÷êè ìîæ- íà ïî÷óòè ïëà÷ ä³òåé [21, ñ. 423]. Ö³êàâî çàçíà÷èòè, ùî äëÿ òîãî, àáè ñòàâñÿ âèêèäåíü, æ³íêà ïàëèëà é òó ñî- ðî÷êó, ó ÿê³é áóëà ï³ä ÷àñ ñòàòåâèõ çíîñèí ³ç ÷îëîâ³êîì [3, ñ. 24]. Ìàã³÷íà ä³ÿ òàêîãî òèïó ïîâ’ÿçàíà ç òèì, ùî ñï³äí³é îäÿã, íà- ñàìïåðåä ñîðî÷êà, ñèìâîë³÷íî çàì³íþâàëà ò³ëî, âèñòóïàëà âò³ëåííÿì éîãî ôóíêö³î- íàëüíèõ õàðàêòåðèñòèê [16]. ³äîìèìè áóëè ìàã³÷í³ ä³¿, ïîâ’ÿçàí³ ç «ïåðåâ’ÿçóâàííÿì ïóïà»: âîíè ïîëÿãàëè â òîìó, ùî ïóïîâèíó äèòèí³ çàâ’ÿçóâàëè íå «ìàò³ðêîþ» – «ìàòåðèíñüêîþ» êîíîïëÿ- íîþ ïðÿæåþ, à ïëîñê³ííîþ íèòêîþ. Óâà- æàëîñÿ, ùî â òàêîìó ðàç³ â ìàéáóòíüîìó âîíà íå áóäå ìàòè ä³òåé [15, ñ. 336]. Ùî æ äî «äàâàííÿ», òî â³äîìîñò³ Ìàð- êà Ãðóøåâñüêîãî äîñèòü îáìåæåí³, áî «äóæå ñêðèòíî äåðæàòü ³ äîïèòàòüñÿ äóæå òðóäíî». À â ³íøèõ àâòîð³â öåé ñïî- ñ³á íàì íå òðàïëÿâñÿ. Çà â³äîìîñòÿìè, ïî- äàíèìè äîñë³äíèêîì, «äàâàííÿ» çâîäèëî- ñÿ äî òîãî, ùî «ñêëî ñòåðòè òðåáà äóæå òà ùå øîñü âì³øàòü òóäè, òî ëèáîíü ³ íå çà÷íåòüñÿ äèòèíà» [8, ñ. 98]. Ñë³ä íàãîëîñèòè, ùî çíà÷íà ÷àñòè- íà çàñîá³â çàïîá³ãàííÿ âàã³òíîñò³ áóëà ïîâ’ÿçàíà ñàìå ç ïðèéîìîì óñåðåäèíó ð³ç- íèõ ñóáñòàíö³é. Çîêðåìà, æ³íêè ¿ëè õë³á ³ç øåðñòþ ÿëîâî¿ êîðîâè ÷è â³âö³. Òóò ÷³òêî ïðîñòåæóºòüñÿ çâåðòàííÿ äî ³ì³òà- òèâíî¿ ìà㳿. Ó çíàõàðñüê³é ïðàêòèö³ âîíà çàñòîñîâóâàëàñÿ çà ïðèíöèïîì «ïîä³áíå ë³êóº ïîä³áíå». Ó öüîìó ðàç³ ÿëîâà êîðîâà ìàëà «ïåðåäàòè» ñâîþ íåïë³äí³ñòü æ³íö³. Ö³êàâî, ùî ³ñíóâàëî ïåðåêîíàííÿ, ùî çàïë³äíåííþ ñïðèÿº âæèâàííÿ íàñ³ííÿ, òîìó, ùîá óíèêíóòè âàã³òíîñò³, ñë³ä áóëî âèêëþ÷èòè éîãî ç ðàö³îíó. Âèõîäÿ÷è ç òà- êîãî ïåðåêîíàííÿ, óêðà¿íö³ Õîëìùèíè é ϳäëÿøøÿ êëàëè â äîìîâèíó ïîìåðëèì ä³- òÿì ãàðáóçîâå íàñ³ííÿ, ùî ìàëî çàáåçïå÷è- òè ¿ì ïë³äí³ñòü ó ïîòîéá³÷÷³ [3, ñ. 302]. Öå â³ðóâàííÿ ìîãëî âèíèêíóòè çà àíàëî㳺þ «íàñ³ííÿ – ñ³ì’ÿ». Òàê ÿê çåìëÿ ðîäèòü óðîæàé ç íàñ³ííÿ, òàê ³ æ³íêà íàðîäæóº äèòèíó â³ä «ñ³ìåí³» ÷îëîâ³êà. Ùîá â³äòÿãíóòè íàñòàííÿ íîâî¿ âàã³òíîñ- ò³, æ³íêè âäàâàëèñÿ é äî çàõîä³â, çàñíîâà- íèõ íà åòèìîëîã³÷í³é ìà㳿. Ñêàæ³ìî, ùîá ä³òè «íå çàâ’ÿçóâàëèñÿ», æ³íêà, ï³äðóáëþ- þ÷è ñîðî÷êó, íå ìàëà çàâ’ÿçóâàòè âóçë³â. ßêùî æ³íêà âæå ìàëà ê³ëüêîõ ä³òåé ³ íå õîò³ëà á³ëüøå ìàòè, òî çàêîïóâàëà ïëà- öåíòó, ÿêà ñèìâîë³çóâàëà ïë³äí³ñòü, á³ëÿ ïîðîãà, ïðè÷îìó â ïåðåâåðíóòîìó ïîëî- æåíí³; öèì âîíà íà÷åáòî êëàëà êðàé íà- ñòóïíèì ïîëîãàì. Êð³ì òîãî, â³ðèëè, ùî ÿêùî òðè äí³ íå õîâàòè ïîñë³ä, òî òðè ðîêè íå áóäå ä³òåé [12, ñ. 106]. Óâàæà- ëîñÿ, ùî ä³òåé íå áóäå é òîä³, êîëè äàòè ç’¿ñòè ïëàöåíòó ñâèí³ [5, ñ. 79]. Ùîá óíèêíóòè íîâî¿ âàã³òíîñò³, æ³íêè òàêîæ íàìàãàëèñÿ ÿêîìîãà äîâøå ãîäóâà- òè äèòèíó ãðóääþ [9, ñ. 81]. Äîâãîòðèâàëå ãðóäíå âèãîäîâóâàííÿ ç ìåòîþ êîíòðàöåï- ö³¿ ìîæå áóòè ïîâ’ÿçàíå ç â³ðóâàííÿì â òå, http://www.etnolog.org.ua 209 ùî íà ìàòåðèíñüêîìó ìîëîö³, ÿê ³ íà ì³- ñÿ÷íèõ, «çàì³øóºòüñÿ» æèòòÿ äèòèíè. Ùîá íå çàâàã³òí³òè, çàñòîñîâóâàëè é ³íø³ ñïîñîáè, ÿê-îò: «ùîá íå çàïë³äíè- òèñü, çíàþòü íàø³ æ³íêè ïðèáèðàòè â³äïîâ³äí³ ïîëîæåííÿ ï³ä ÷àñ çíîñèí, à âëàñòèâî â ÷àñè åÿêóëÿö³¿, ... äåêóäè ñòèñêàþòü æèâ³ò àáî êëàäóòüñÿ ïðè çíî- ñèíàõ áîêîì àáî íà æèâ³ò àáî çíîñÿòüñÿ ççàäó,... äóìàþòü òàêî, ùî çàðàç ïî çíî- ñèíàõ òðåáà â³ääàòè ìî÷ü, ùîá óñóíóòè ñ¿ì’ÿ, ... óæèâàºòüñÿ ³ âèìèâàííÿ, ó íàñ çâè÷àéíî ìî÷³þ, äåêóäè âîäîþ» [8, ñ. 99]. Îêð³ì òîãî, ó íàðîä³ ââàæàëè, ùî æ³í- êà íå çàâàã³òí³º, «ÿêùî ï³ñëÿ çíîñèí ïåðå- âåðíóòèñü æèâîòîì âíèç» [5, ñ. 79]. ßê çàçíà÷ຠÌàðêî Ãðóøåâñüêèé, «äóæå øèðîêî ðîçïîâñþäæåíèé ïîãëÿä, ùî æ³í- êà íå çàïëîäíèòüñÿ, êîëè çíîñèòüñÿ ç ê³ëüêîìà ìóæ÷èíàìè. Ñå ñòຠó íàñ äóæå ÷àñòî ïðè÷èíîþ, ùî ä¿â÷àòà ïîïàäàþòü â äîáð³é â³ð³ â ðîçïóñòó» [8, ñ. 99]. Ùîäî àáîðò³â, òî ÷èì ³ â ÿê³ ñïîñîáè ïîçáàâëÿëèñÿ â³ä ïëîäó, îäíîçíà÷íî ñêà- çàòè ñêëàäíî, àäæå òàê³ ìåòîäè íå àô³øó- âàëèñÿ ³ ïðèõîâóâàëèñÿ. Çà äîñòóïíèìè ìàòåð³àëàìè ìîæíà ïðèïóñòèòè, ùî ïðè íåâåëèêîìó òåðì³í³ âàã³òíîñò³ çàñòîñî- âóâàëè äîñèòü âàðâàðñüê³ ìåòîäè: æ³íêè ïåðåòÿãóâàëè æèâ³ò ðÿäíîì, ìîòóçêàìè, ì’ÿëè éîãî, ñòðèáàëè ç âèñîòè, ï³ä³éìà- ëè òÿæê³ ðå÷³ òîùî, òàêèì ÷èíîì íàìà- ãàþ÷èñü âèêëèêàòè ïåðåä÷àñí³ ïîëîãè [3, ñ. 25]. Ïðîòå íàéïîøèðåí³øèì áóëî êîâ- òàííÿ ð³çíèõ ñóáñòàíö³é, ñåðåä ÿêèõ ïåð- øå ì³ñöå çàéìàëè â³äâàðè òðàâ, çîêðåìà ìàòåðèíêè, âèøíåâî¿ êîðè, öâ³òó áàðâ³í- êó, øàôðàíó, ãðå÷àíî¿ ïîëîâè, êîíîïëÿ- íèõ ìàê³âîê, ëóøïèííÿ öèáóë³. Óæèâàëè âñåðåäèíó íàñòîÿíêó ³ç ñóì³ø³ ïîðîõó, à òàêîæ ñåë³òðè, ðòóò³, ñ³ðêè, ì³öíî¿ ãîð³ë- êè [24, ñ. 74; 7, ñ. 320; 23, ñ. 84; 19, ñ. 52]. ˳êàð Ñ. Âåðõðàòñüêèé íàâîäèòü ñïî- ñîáè, ÿê³, çà íàðîäíèìè ïåðåêîíàííÿìè, ñïðè÷èíÿëè âèêèäåíü: «ßê ì³ñÿ÷í³ çà- òðèìàëèñü ³ æ³íêà ââàæàëà ñåáå âàã³ò- íîþ, òî äëÿ ïîðóøåííÿ ¿¿ ïèëè øàôðàí ç ãîð³ëêîþ, õ³íó, áóçîê, ñàæó, ìàòî÷í³ ðîæêè, ðóøíè÷³é ïîðîõ ç ãîð³ëêîþ, âèâàð âèøíüîâîãî ëèñòÿ, äçåíç³âåðà, áàðâ³íêó. Ðîáèëè ãàðÿ÷³ êóïåë³, ïàðèëè íîãè, ïèëè áèòå ñêëî, ïåðåñòóïåíü, êîçàöüêèé ìîæå- âåëüíèê. Êëàëè áàãàòî áàíîê íà êðèæ³, «ùîá ç³ðâàòè ïë³ä» [5, ñ. 79]. Íàñèïàëè â ìèñêó íåãàøåíîãî âàïíà, ïîëèâàëè âîäîþ ³ ñòàâàëè íàä ïàðîì. Ãóöóëêè ââàæàëè, ùî êóïåë³ ç äóáîâî¿ êîðè é êîð³ííÿ ïî- ðóøóþòü âàã³òí³ñòü [5, ñ. 79]. Êîëè æ òåðì³íè âàã³òíîñò³ áóëè âåëè- êèìè, òî ç-ïîì³æ â³äîìèõ ñïîñîá³â çàñòî- ñîâóâàëîñÿ «âèêðó÷óâàííÿ» ïëîäó âåðåòå- íîì. Òàê³ âàðâàðñüê³ îïåðàö³¿ íàé÷àñò³øå ïðèçâîäèëè äî ñìåðò³ æ³íêè, ÿê³é çðîáè- ëè àáîðò. Âàæëèâèì º ïèòàííÿ ïðî òå, äî êîãî çàçâè÷àé çâåðòàëèñÿ æ³íêè ç ïðîõàííÿì ïåðåðâàòè âàã³òí³ñòü. Çàóâàæìî, ùî íà ïî÷àòêó ÕÕ ñò. ë³êàðíÿ â ñåë³ áóëà ð³ä- ê³ñíèì ÿâèùåì, ³ âñ³ ìåäè÷í³ ïîñëóãè íà- äàâàëè ì³ñöåâ³ íàðîäí³ ö³ëèòåë³. Çîêðå- ìà, áàáè-ïîâèòóõè îáñëóãîâóâàëè áëèçüêî 90 % æ³íîê, ³ ëèøå ¿õ äåñÿòà ÷àñòèíà çâåð- òàëàñÿ ïî äîïîìîãó äî êâàë³ô³êîâàíèõ àêóøåðîê [4, ñ. 443]. Çäåá³ëüøîãî ñàìå áàáè-ïîâèòóõè âèêîíóâàëè íà ñåë³ ðîëü àêóøåð³â-ã³íåêîëîã³â. Ïðîòå, ÿê ïîêàçó- þòü åòíîãðàô³÷í³ ìàòåð³àëè òà ïîëüîâ³ äî- ñë³äæåííÿ, àáîðò³â âîíè íå ðîáèëè – «áî- ÿëèñÿ çàãóáèòè äóøó» äèòèíè. Êð³ì òîãî, ãîëîâíà ¿õíÿ ôóíêö³ÿ ïîëÿãàëà â òîìó, ùîá äîïîìîãòè äèòèí³ íàðîäèòèñÿ, à íå ïîçáàâëÿòè ¿¿ æèòòÿ. ˳êàð Ñ. Âåðõðàòñüêèé çàçíà÷àâ, ùî àáîðòàìè íà ñåë³ çàéìàëèñÿ «êîìïàíºé- ñüê³ æ³íêè», ÿê³ «ïîáóâàëè â ñâ³ò³». dz ñâî¿õ âëàñíèõ ñïîñòåðåæåíü â³í êîíñòà- òóâàâ, ùî «áàáè-àáîðò³ñòêè» ñïðàâä³ áóëè «êîìïàíºéñüêèìè», ñõèëüíèìè äî âæè- âàííÿ àëêîãîëþ.  îêðåìèõ ñåëàõ àáîðòè ðîáèëè ñàí³òàðêè ì³ñüêèõ ³ ä³ëüíè÷íèõ ë³êàðåíü [5, ñ. 79]. Ñë³ä çàçíà÷èòè, ùî æ³íêè, ÿê³ «äîïî- ìàãàëè ñê³äàòè» ä³òåé, äîñèòü ÷àñòî çà- çíàâàëè á³ëüøîãî ñóñï³ëüíîãî îñóäó, í³æ æ³íêè, ÿê³ ðîáèëè àáîðò [1, ñ. 6]. Íå ìåíø âàæëèâèì º ïèòàííÿ ïðî òå, ÿê³ êàòåãî𳿠æ³íîê òà ç ÿêèõ ïðè÷èí íàé- ÷àñò³øå âäàâàëèñÿ äî òàêèõ ä³é. Äåÿê³ çáèðà÷³ åòíîãðàô³÷íîãî ìàòåð³à- ëó êàòåãîðè÷íî íàãîëîøóâàëè íà òîìó, ùî äî âèòðàâëþâàííÿ ïëîäó âäàâàëèñÿ ëèøå ä³â÷àòà, ÿê³ âòðàòèëè öíîòó äî çàì³ææÿ. Äî ö³º¿ ãðóïè òàêîæ âõîäèëè «ìîñêîâêè», ïîêðèòêè, æ³íêè, ÿê³ «íàãóëÿëè» äèòèíó, à òàêîæ âåëè ðîçïóñíèé ñïîñ³á æèòòÿ [23, ñ. 84; 22, ñ. 7]. Îäíàê òðàïëÿþòüñÿ â³äîìîñò³ é ïðî òå, ùî àáîðòè ðîáèëè òàêîæ çàì³æí³ æ³íêè, ùîïðàâäà, óêðàé ð³äêî é ëèøå çà ãðàíè÷- íèõ íåñòàòê³â [1, ñ. 6]. Îòæå, ìîæíà ïðèïóñòèòè, ùî æ³í- êè çàïîá³ãàëè âàã³òíîñò³ òà âäàâàëèñÿ äî http://www.etnolog.org.ua 210 àáîðò³â äóæå ð³äêî òà ëèøå â êðàéí³õ âè- ïàäêàõ. Òîáòî ìîæíà ãàäàòè, ùî öå áóëà íå çàãàëüíà ïðàêòèêà, à âèíÿòêè. Íà ïîÿñíåííÿ òîãî, ÷îìó òàê³ ä³¿ íå áóëè ïîøèðåíèìè, íàâåäåìî ê³ëüêà éìî- â³ðíèõ ïðè÷èí. Ïî-ïåðøå, öå ìîðàëüí³ñòü (òî÷í³øå – àìîðàëüí³ñòü) ñàìîãî â÷èíêó. Ó íàðîäí³é ñâ³äîìîñò³ ³ñíóâàëà íåïîõèòíà â³ðà â òå, ùî äóøà â íåíàðîäæåíî¿ äèòè- íè ç’ÿâëÿºòüñÿ ùå â óòðîá³ ìàòåð³, òîìó àáîðòè ïðèð³âíþâàëèñÿ äî âáèâñòâà æèâî¿ ëþäèíè. Óäâîº òÿæ÷èì âèäàâàëîñÿ òàêå âáèâñòâî, àäæå äèòèíà ââàæàëàñÿ áåç- ãð³øíîþ, ÷èñòîþ ³ñòîòîþ, íà â³äì³íó â³ä äîðîñëîãî, òîìó ïîçáàâëåííÿ ¿¿ æèòòÿ, ïî- ð³âíÿíî ç ïðÿìèì óáèâñòâîì äîðîñëî¿ ëþ- äèíè, äîñèòü ÷àñòî ñïðèéìàëîñÿ íàâ³òü ÿê ³ùå á³ëüøèé çëî÷èí [1, ñ. 6]. Äî òîãî æ îñíîâíèì ìîòèâóâàííÿì çàáîðîíè àáîðò³â º ïîíÿòòÿ «ãð³õ», ùî º íå âèïàäêîâèì, àäæå òàê³ ïîãëÿäè íà àáîðòè, ÿê ³ âæèâàííÿ êîíòðàöåïòèâíèõ çàñîá³â, ñôîðìóâàëîñÿ íà íàøèõ òåðå- íàõ ï³ä âïëèâîì õðèñòèÿíñòâà ùå ç ÷à- ñ³â Êè¿âñüêî¿ Ðóñ³ [18, ñ. 95]. Öåðêâà âñ³ëÿêî çàñóäæóâàëà (³ çàñóäæóº) òàê³ ä³¿. Îòæå, ç îäíîãî áîêó, äîãìàòè÷íå ïðàâîñëàâíå â÷åííÿ ñôîðìóâàëî â íà- ðîäí³é ñâ³äîìîñò³ ñòàâëåííÿ äî àáîðòó ÿê äî ñìåðòíîãî ãð³õà ä³òîâáèâñòâà, ç äðóãîãî – ñàìà íàðîäíà ìîðàëü âèçíàâà- ëà öþ ä³þ àìîðàëüíîþ ³ òàêîþ, ùî ïîðó- øóº çàêîíè Âñåñâ³òó: «Ëþäè íà òå ñõî- äÿòüñÿ, ïîáèðàþòüñÿ ³ ëþáëÿòüñÿ, àáè ìàòè ä³òè» [6, ñ. 174]. Òîìó ùå îäíèì ÷èííèêîì, ÿêèé ì³ã ñòðèìóâàòè æ³íîê â³ä àáîðò³â, áóëà òðèâîãà çà ïîñìåðòíó äîëþ íåíàðîäæåíî¿, à òîìó é íåõðåùåíî¿ äèòèíè. Òàêîæ íå ñë³ä çàáóâàòè óñòàëåíî¿ â òðàäèö³éíîìó óêðà¿íñüêîìó ñóñï³ëüñòâ³ äóìêè ïðî òå, ùî æ³íêà çäîáóâàëà ñòàòóñ ñîö³àëüíî ïîâíîö³ííî¿ îñîáè, ëèøå ðåàë³- çóâàâøè ñåáå ÿê ìàòè. Ñàìå ìàòåðèíñòâî ðîáèëî ¿¿ «ñïðàâæíüîþ» æ³íêîþ, ÿêà çàé- ìàëà âèñîêèé ñòàòóñ ó ñóñï³ëüñòâ³. ³äõè- ëåííÿ â³ä ö³º¿ íîðìè ââàæàëè àíîìà볺þ é óñ³ëÿêî çàñóäæóâàëè [22, ñ. 86]. Ç îãëÿ- äó íà öå, ñ³ëüñüêà ñï³ëüíîòà íàìàãàëàñÿ êîíòðîëþâàòè 䳿 òà ïîâåä³íêó æ³íîê ³ â ö³é ³íòèìí³é ñôåð³. Ùå îäíèì ÷èííèêîì óòðèìóâàííÿ â³ä àáîðò³â º âèñîêà ñìåðòí³ñòü æ³íîê, ÿê³ çâàæóâàëèñÿ íà òàêå. ²íôîðìàö³¿ ïðî öå äîñòàòíüî â íàøèõ ïîëüîâèõ äîñë³äæåí- íÿõ òà ìàòåð³àëàõ ³íøèõ ó÷åíèõ [14]. ϳäâîäÿ÷è ï³äñóìêè, çàçíà÷èìî, ùî ÷åðåç â³äñóòí³ñòü (ó äîñë³äæóâàíèé íàìè ïåð³îä) ìåäè÷íî¿ ñòàòèñòèêè ùîäî ê³ëü- êîñò³ æ³íîê, ÿê³ õîò³ëè øòó÷íî ïåðåðâàòè âàã³òí³ñòü, íå ìîæíà ç ïåâí³ñòþ ãîâîðèòè ïðî ìàñîâ³ñòü òàêèõ çâåðíåíü àáî, íàâïà- êè, ñòâåðäæóâàòè, ùî òàê³ âèïàäêè áóëè ïîîäèíîêèìè. Îäíàê åòíîãðàô³÷í³ ñâ³ä- ÷åííÿ ñåðåäèíè Õ²Õ – ïî÷àòêó ÕÕ ñò. îä- íîñòàéíî çàñâ³ä÷óþòü, ùî â óêðà¿íñüêîìó òðàäèö³éíîìó ñóñï³ëüñòâ³ äî àáîðò³â, ÿê ³ äî âæèâàííÿ êîíòðàöåïòèâíèõ çàñîá³â, ñòàâèëèñÿ âêðàé íåãàòèâíî, íàñàìïåðåä ÷åðåç îñòðàõ ãð³õà ä³òîâáèâñòâà òà íåâè- çíà÷åíî¿ ïîñìåðòíî¿ äîë³ íåíàðîäæåíî¿ äèòèíè. Îêð³ì òîãî, ÿê ìîæíà ïðèïóñòè- òè, æ³íêè óñâ³äîìëþâàëè âåëè÷åçíèé ðè- çèê àáîðòó äëÿ ¿õíüîãî çäîðîâ’ÿ, ùî áóëî äîäàòêîâèì ôàêòîðîì óòðèìóâàííÿ â³ä øòó÷íîãî ïåðåðèâàííÿ âàã³òíîñò³. Ïîä³áí³ âèïàäêè, çâè÷àéíî, òðàïëÿ- ëèñÿ (ï³äòâåðäæåííÿì ÷îìó º â³äîì³ â òðàäèö³éí³é êóëüòóð³ ñïîñîáè «ñêèäàí- íÿ» ä³òåé), ïðîòå âèäàºòüñÿ, ùî öå áóëè ðàäøå âèíÿòêè, äî ÿêèõ óäàâàëèñÿ ï³ä òèñêîì îáñòàâèí (íåçàì³æí³ ä³â÷àòà íà- ìàãàëèñÿ çáåðåãòè â òàºìíèö³ âòðàòó öíîòè, çàì³æí³ æ³íêè – çäåá³ëüøîãî ÷å- ðåç ìàòåð³àëüíó ñêðóòó), àí³æ ïîøèðåíà ïðàêòèêà. ˳òåðàòóðà 1. Áåëîãðèö-Êîòëÿðåâñêèé À. Þðèäè- ÷åñêèå îáû÷àè è âîççðåíèÿ, çàïèñàííûå â ì. Êàìûøèíå Ìèðãîðîäñêîãî óåçäà // ²í-ò ðóêîïèñó Íàö³îíàëüíî¿ á³áë³îòåêè Óêðà¿íè ³ì. Â. Âåðíàäñüêîãî (äàë³ – ²Ð ÍÁÓÂ). – Ô. 61 : Î. Ô. ʳñòÿê³âñüêèé, îä. çá. 227–229, 20 àðê. 2. Áîðèñåíêî Â. Âåñ³ëüí³ îáðÿäè òà çâè÷à¿ íà Óêðà¿í³: ³ñòîðèêî-åòíîãðàô³÷íå äîñë³äæåí- íÿ. – Ê., 1988. – 188 ñ. 3. Áîðèñåíêî Â. Îáðÿäè æèòòºâîãî öèêëó ëþäèíè // Õîëìùèíà ³ ϳäëÿøøÿ: ³ñòîðèêî- åòíîãðàô³÷íå äîñë³äæåííÿ. – Ê., 1997. – Ñ. 280–309. 4. Áîðÿê Î. Î. ѳëüñüêà áàáà-ñïîâèòó- õà â ñòàòóñ³ ðîäîïîì³÷íèö³. (Íîâ³ ìàòåð³à- ëè ç ³ñòî𳿠íàðîäíîãî àêóøåðñòâà â Óêðà¿- í³) // ³ñíèê Ëüâ³âñüêîãî óí³âåðñèòåòó. – Ë., 2000. – Âèï. 35–36. – Ñ. 451–453. – (Ñåð³ÿ ²ñòîðè÷íà). 5. Âåðõðàòñüêèé Ñ. À. Óêðà¿íñüêèé ìå- äè÷íèé ôîëüêëîð // Íàóêîâ³ àðõ³âí³ ôîíäè ðåêîïèñ³â òà ôîíîçàïèñ³â ²íñòèòóòó ìèñòå- öòâîçíàâñòâà, ôîëüêëîðèñòèêè òà åòíîëî㳿 ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêîãî ÍÀÍ Óêðà¿íè (äàë³ – http://www.etnolog.org.ua 211 ÍÀÔÐÔ ²ÌÔÅ). – Ô. 14–3, îä. çá. 452, 185 àðê. 6. Ãíàòþê Â. ϳñíÿ ïðî íåïë³äíó ìàò³ð ³ íåíàðîäæåí³ ä³òè // ÇÍÒØ. – 1922. – Ò. 133. – Ñ. 173–224. 7. Ãðèí÷åíêî Á. Ä. Ýòíîãðàôè÷åñêèå ìàòå- ðèàëû, ñîáðàííûå â ×åðíèãîâñêîé è ñîñåäíèõ ñ íåé ãóáåðíÿõ. – ×åðíèãîâ, 1897. – Âûï. 2. – 390 ñ. 8. Ãðóøåâñüêèé Ìð. Äèòèíà ó çâè÷àÿõ ³ â³- ðóâàííÿõ óêðà¿íñüêîãî íàðîäó. – Ê., 2006. – 256 ñ. : ³ëþñòð. 9. Ãð(óøåâñüêèé) Ìð. Äèòèíà â çâè÷àÿõ ³ â³ðóâàííÿõ óêðà¿íñüêîãî íàðîäó. Ìàòåð³àëè ç ïîëóäíåâî¿ Êè¿âùèíè / îáðîáèâ Ç. Êóçåëÿ // Ìàòåð³àëè äî óêðà¿íî-ðóñüêî¿ åòíîëî㳿. – Ë., 1906. – Ò. 8. – 220 ñ. 10. Êàáàêîâà Ã. Àíòðîïîëîãèÿ æåíñêîãî òåëà â ñëàâÿíñêîé òðàäèöèè. – Ì., 2001. – 334 ñ. 11. Êàáàêîâà Ã. È., Òîëñòàÿ Ñ. Ì. Çà- ÷àòèå // Ñëàâÿíñêèå äðåâíîñòè: Ýòíîëèíã- âèñòè÷åñêèé ñëîâàðü : â 5 ò. / ÐÀÍ ; Èí-ò ñëàâÿíîâåäåíèÿ è áàëêàíèñòèêè ; îòâ. ðåä. Í. È. Òîëñòîé. – Ì., 1999. – Ò. 2 : Ä–Ê. – Ñ. 282–284. 12. Êàáàêîâà Ã. È. Íà ïîðîãå æèçíè: íîâî- ðîæäåííûé è åãî «äâîéíèêè» // Ñëîâî è êóëü- òóðà: Ïàìÿòè Íèêèòû Èëüè÷à Òîëñòîãî. – Ì., 1998. – Ò. 2. 13. Êèñü Î. Ìàòåðèíñòâî è äåòñòâî â óêðà- èíñêîé òðàäèöèè: äåêîíñòðóêöèÿ ìèôà // Ñîöèàëüíàÿ èñòîðèÿ. Æåíñêàÿ è ãåíäåðíàÿ èñòîðèÿ / ïîä ðåä. Í. Ë. Ïóøêàðåâîé. – Ì., 2003. – Ñ. 161. 14. ʳñü Î. Ïîëòàâùèíà 1997. Åòíîãðàô³÷í³ ìàòåð³àëè ç Ïîëòàâùèíè (Ïîëòàâñüêà îáë.), çàïèñàí³ â ëèïí³ 1997 ð. // Àðõ³â ²Í. – Ô. 1, îï. 2, îä. çá. 438. 15. Êîðçîíþê Ì. Ì. Âîëèíñüêå Íàäáóææÿ (ôîëüêëîðíî-åòíîãð. çá.) // ÍÀÔÐÔ ²ÌÔÅ. – Ô. 14-3, îä. çá. 1194, ÷. 1, àðê. 336. 16. Ìàºð÷èê Ì. Îäÿãîâèé ìåòàìîâíèé êîä â îáðÿäàõ ðîäèííîãî öèêëó (ñåì³îòè÷íèé àíàë³ç òðàäèö³¿ îãîëåííÿ ë³ì³íàëüíèõ îñ³á) // Íàðîäîçíàâ÷³ çîøèòè. – Ë., 2000. – ¹ 6. – Ñ. 1027–1037. 17. Ïóøêàðåâà Í. Ë. Ìàòåðèíñòâî â íîâåé- øèõ ñîöèîëîãè÷åñêèõ, ôèëîñîôñêèõ è ïñèõî- ëîãè÷åñêèõ êîíöåïöèÿõ // Ýòíîãðàôè÷åñêîå îáîçðåíèå. – 1999. – ¹ 5. – Ñ. 48–59. 18. Ïóøêàðåâà Í. Ë. Ìàòü è äèòÿ â Äðåâ- íåé Ðóñè (îòíîøåíèå ê ìàòåðèíñòâó è ìàòåðèí- ñêîìó âîñïèòàíèþ â Õ–ÕV ââ.) // Ýòíîãðàôè- ÷åñêîå îáîçðåíèå. – 1996. – ¹ 6. – Ñ. 93–106. 19. Ñóìöîâ Í. Î÷åðêè íàðîäíîãî áûòà. – Õ., 1902. 20. Òàëüêî-Ãðûíöåâè÷ Þ. Ä. Íàðîäíîå àêóøåðñòâî â Þæíîé Ðóñè. – ×åðíèãîâ, 1889. – 54 ñ. 21. Òðóñåâè÷ È. Çèëëå: Ïðåäàíèÿ, ïîâåðüÿ, ïîñëîâèöû è ïåñíè æèòåëåé Ïîëåñüÿ // Êèåâ- ëÿíèí. – 1865. – ¹ 107. – Ñ. 423–424. 22. Øåêåðèê-Äîíèê³â Ï. Ðîäèíè ³ õðåñòè- íè íà Ãóöóëüùèí³ / çàïèñàâ Ï. Øåêåðèê-Äî- íèê³â â ñ. Ãîëîâàõ ³ Êðàñíîñ³ëè Êîñ³âñüêîãî ïîâ³òó // Ìàòåð³àëè äî óêðà¿íñüêî¿ åòíîëî- 㳿. – Ë., 1918. – Ò. 18. – Ñ. 86–122. 23. ßñòðåáîâ Â. Í. Ìàòåðèàëû ïî ýòíîãðà- ôèè Íîâîðîññèéñêîãî êðàÿ. – Î., 1894. 24. ßùóðæèíñêèé Õð. Ïîâåðüÿ è îáðÿä- íîñòü ðîäèí è õðåñòèí // Êèåâñêàÿ ñòàðèíà. – 1893. – ¹ 7. – Ñ. 74–83. http://www.etnolog.org.ua