Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії

Стаття є спробою дослідити феномен народної архітектури в сучасній українській поезії як носія етнічної самобутності і як джерела патріотизму видатних поетів другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: Ліни Костенко, Бориса Олійника, Івана Драча, Миколи Вінграновського, Вадима Крищенка, Дмитра Луценка та...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2011
Main Author: Гудченко, З.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2011
Series:Матеріали до української етнології
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207968
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії / З. Гудченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 107-110. — Бібліогр.: 26 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-207968
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2079682025-10-17T00:10:04Z Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії Гудченко, З. Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації Стаття є спробою дослідити феномен народної архітектури в сучасній українській поезії як носія етнічної самобутності і як джерела патріотизму видатних поетів другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: Ліни Костенко, Бориса Олійника, Івана Драча, Миколи Вінграновського, Вадима Крищенка, Дмитра Луценка та ін. This article is an attempt to investigate the phenomenon of folk architecture in modern Ukrainian poetry—as a carrier of ethnic identity and as a source of patriotism of the greatest poets in the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century: Lina Kostenko, Boris Oleynik, Ivan Drach, Mykola Vingranovsky, Vadym Kryschenko, Dmytro Lytsenko, and others. Статья является попыткой исследовать феномен народной архитектуры в современной украинской поэзии как носителя этнического своеобразия и как источника патриотизма выдающихся поэтов второй половины ХХ – начала ХХІ в.: Лины Костенко, Бориса Олейника, Ивана Драча, Николая Винграновского, Вадима Крищенко, Дмитрия Луценко и др. 2011 Article Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії / З. Гудченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 107-110. — Бібліогр.: 26 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207968 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації
Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації
spellingShingle Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації
Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації
Гудченко, З.
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
Матеріали до української етнології
description Стаття є спробою дослідити феномен народної архітектури в сучасній українській поезії як носія етнічної самобутності і як джерела патріотизму видатних поетів другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: Ліни Костенко, Бориса Олійника, Івана Драча, Миколи Вінграновського, Вадима Крищенка, Дмитра Луценка та ін.
format Article
author Гудченко, З.
author_facet Гудченко, З.
author_sort Гудченко, З.
title Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
title_short Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
title_full Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
title_fullStr Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
title_full_unstemmed Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
title_sort мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2011
topic_facet Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207968
citation_txt Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії / З. Гудченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 107-110. — Бібліогр.: 26 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT gudčenkoz motivinarodnoíarhítekturivsučasníiukraínsʹkíipoezíí
first_indexed 2025-12-02T09:13:02Z
last_indexed 2025-12-02T09:13:02Z
_version_ 1850387236295540736
fulltext 107 Çîÿ Ãóä÷åíêî (Êè¿â) ÌÎÒÈÂÈ ÍÀÐÎÄÍί ÀÐÕ²ÒÅÊÒÓÐÈ Â ÑÓ×ÀÑÍ²É ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊ²É ÏÎÅDz¯ Ñòàòòÿ º ñïðîáîþ äîñë³äèòè ôåíîìåí íàðîäíî¿ àðõ³òåêòóðè â ñó÷àñí³é óêðà¿íñüê³é ïîå糿 ÿê íîñ³ÿ åòí³÷íî¿ ñàìîáóòíîñò³ ³ ÿê äæåðåëà ïàòð³îòèçìó âèäàòíèõ ïîåò³â äðóãî¿ ïîëîâèíè ÕÕ – ïî÷àòêó ÕÕ² ñò.: ˳íè Êîñòåíêî, Áîðèñà Îë³éíèêà, ²âàíà Äðà÷à, Ìèêîëè ³íãðàíîâñüêî- ãî, Âàäèìà Êðèùåíêà, Äìèòðà Ëóöåíêà òà ³í. Êëþ÷îâ³ ñëîâà: ³íôîðìàö³éíèé ïðîñò³ð, êóëüòóðà, íàö³îíàëüíà ³äåíòè÷í³ñòü, íàðîäíà (òðàäèö³éíà) àðõ³òåêòóðà, ïîåç³ÿ, õàòà. This article is an attempt to investigate the phenomenon of folk architecture in the modern Ukrainian poetry – as a carrier of ethnic identity and as a source of patriotism of the greatest poets II half XX – beg. XXI cent.: Lina Kostenko, Boris Oleynik, Ivan Drach, Mykola Vingranovsky, Vadym Kryschenko, Dmytro Lytsenko and oth. Keywords: information space, culture, national identity, folk architecture, poetry, house. Ñòàòüÿ ÿâëÿåòñÿ ïîïûòêîé èññëåäîâàòü ôåíîìåí íàðîäíîé àðõèòåêòóðû â ñîâðåìåííîé óêðàèíñêîé ïîýçèè êàê íîñèòåëÿ ýòíè÷åñêîãî ñâîåîáðàçèÿ è êàê èñòî÷íèêà ïàòðèîòèçìà âûäàþùèõñÿ ïîýòîâ âòîðîé ïîëîâèíû ÕÕ – íà÷àëà ÕÕ² â.: Ëèíû Êîñòåíêî, Áîðèñà Îëåéíèêà, Èâàíà Äðà÷à, Íèêîëàÿ Âèíãðàíîâñêîãî, Âàäèìà Êðèùåíêî, Äìèòðèÿ Ëóöåíêî è äð. Êëþ÷åâûå ñëîâà: èíôîðìàöèîííîå ïðîñòðàíñòâî, êóëüòóðà, íàöèîíàëüíàÿ èäåíòè÷- íîñòü, íàðîäíàÿ (òðàäèöèîííàÿ) àðõèòåêòóðà, ïîýçèÿ, èçáà. І в епіцентрі логіки і стресу, де все змішалось – рідне і чуже, цінує розум вигуки прогресу, душа скарби прадавні стереже. ЛІНА КОСТЕНКО Â óìîâàõ ãëîáàë³çàö³éíèõ âèêëèê³â ñó÷àñíîñò³, êîëè ñòâîðþþòüñÿ íàääåðæà- âè é óí³ô³êóþòüñÿ æèòòÿ ³ ïîáóò íàñå- ëåííÿ ð³çíèõ êðà¿í çåìíî¿ êóë³, íàðîäè ªâðîïè òà ³íøèõ êîíòèíåíò³â çíîâó ïðè- õîäÿòü äî óñâ³äîìëåííÿ ñâî¿õ ìåíòàëüíèõ çàñàä, ñâ ìîâè, êóëüòóðè. Ïðîáëåìàì íàö³îíàëüíî¿ ³äåíòè÷íîñò³ ïðèñâÿ÷ó- þòüñÿ ì³æíàðîäí³ íàóêîâ³ êîíôåðåíö³¿, àêàäåì³÷í³ äèñêóñ³¿, ïðàö³ ô³ëîñîô³â, ³ñòîðèê³â, åòíîãðàô³â, òâîð÷èé äîðîáîê ìèòö³â. ²ñòîðèêî-êóëüòóðíà ñïàäùèíà, íà äóìêó ïðåäñòàâíèê³â ³íòåëåêòóàëüíî¿ åë³òè, º ï³ä´ðóíòÿì äëÿ óñï³øíîãî âè- ð³øåííÿ öèõ ïðîáëåì. «Ìè ïîâèíí³… ºâðîïåéñüêèé âèì³ð ïðèâèâàòè äî íàö³î- íàëüíî¿ îñíîâè», – çàêëèêຠãîëîâíèé ðåäàêòîð ãàçåòè «Äåíü» Ëàðèñà ²âøèíà ³ ïðîïîíóº çä³éñíþâàòè ñèñòåìàòèçàö³þ ñâ ³ñòîð³¿, ñòðóêòóðèçàö³þ ïðîñòîðó íàâêîëî 1.  îñíîâó ñó÷àñíî¿ ³íä³éñüêî¿ ãóìàí³òàðíî¿ ïîë³òèêè ïîêëàäåíî ïðèí- öèï: «ß ïîâèíåí çàëèøàòè âñ³ â³êíà ³ äâåð³ â³ä÷èíåíèìè, àáè çâ³äóñ³ëü ïðè- éøëè äî ìåíå âñ³ êóëüòóðè, àëå í³÷îãî íå ìîæå áóòè òàêèì, ùî çáèâàòèìå ìåíå ç ìî¿õ í³ã» 2. Çã³äíî öüîãî îáðàíîãî øëÿõó â ²í䳿 áåðóòü äî óâàãè âñå íàéêðàùå â³ä Çàõîäó ³ íàïîâíþþòü éîãî «ñâî¿ìè ³ñòî- ðè÷íèìè òðàäèö³ÿìè» 3. Îçíà÷åí³ ïðîòèð³÷÷ÿ ì³æ ãëîáàëüíèì (óí³âåðñàëüíèì) ³ íàö³îíàëüíèì (îñîáëè- âèì, ñïåöèô³÷íèì äëÿ ïåâíîãî íàðîäó) íàáóëè àêòóàëüíîñò³ ³ â Óêðà¿í³, çàòîðê- íóâøè ìàéæå âñ³ ñôåðè æèòòÿ, çîêðåìà é àðõ³òåêòóðó. Òðàäèö³éíà àðõ³òåêòóðà ÿê íîñ³é åò- í³÷íî¿ ñàìîáóòíîñò³ ìàñîâî ³ñíóâàëà ùå â 1960–1970 ðîêàõ, àëå âíàñë³äîê êàðäè- íàëüíèõ çì³í áóä³âåëüíèõ òåõíîëîã³é òà åêîíîì³÷íîãî ð³âíÿ ñåëÿí ïîñòóïîâî ïî- ÷àëà çàíåïàäàòè. Ó êðà¿íàõ ªâðîïè öå â³äáóëîñÿ çíà÷íî ðàí³øå ï³ä âïëèâîì ïî- http://www.etnolog.org.ua 108 òóæí³øèõ öèâ³ë³çàö³éíèõ ïðîöåñ³â, êàï³- òàë³çàö³¿ åêîíîì³êè, òåõí³÷íîãî ïîñòóïó. Ïðîòÿãîì îñòàíí³õ äåñÿòèë³òü íàðîä- íà àðõ³òåêòóðà, ïîâ³ëüíî çíèêàþ÷è ÿê àóòåíòè÷íà ñêëàäîâà ñ³ëüñüêî¿ çàáóäîâè, ïî÷àëà íàáóâàòè ñïåöèô³÷íèõ ïðîÿâ³â ó ð³çíèõ ãàëóçÿõ ñó÷àñíîãî ³íôîðìàö³éíîãî ïðîñòîðó: â ìóçåéí³é ìåðåæ³, òóðèñòè÷í³é ãàëóç³, òåàòð³, ê³íîìèñòåöòâ³, òåëåáà÷åíí³, ðàä³î, ²íòåðíåò-ìåðåæ³, ïðåñ³, ðåêëàì³, ë³òåðàòóð³, ó ñó÷àñíîìó óðáàí³çîâàíîìó ñåðåäîâèù³. Ö³ ïðîÿâè ðåàë³çóþòüñÿ ³ ó âèãëÿä³ îðèã³íàëüíèõ îá’ºêò³â, ³ îïîñåðåä- êîâàíî, ó âòîðèííèõ ôîðìàõ, – â ³íøèõ ð³çíîâèäàõ òâîð÷îñò³. Ïîòðåáà áàãàòüîõ óêðà¿íö³â áà÷èòè â ñâîºìó îòî÷åíí³ áîäàé îêðåì³ íàãàäó- âàííÿ ïðî ñòàðå ñåëî, â ÿêîìó æèëè ¿õí³ ä³äè-ïðàä³äè, ÷è âîíè ñàì³, âèêëèêàíî íîñòàëü㳺þ çà òèìè ðåàë³ÿìè, ÿê³ ïåðåáó- âàþòü ó ñòàí³ íåâ³äâîðîòíîãî çíèêíåííÿ.  Óêðà¿íè ùå é ñüîãîäí³ äå³íäå ïî ñå- ëàõ çáåð³ãàºòüñÿ ³ ôóíêö³îíóº çàáóäîâà ìàéæå â àóòåíòè÷íîìó âèãëÿä³. Ó òâîð- ÷èõ îñîáèñòîñòåé âîíà æèâèòü ñåíòèìåíò äî ñ³ëüñüêî¿ ³äè볿, äî ñâîãî íàö³îíàëüíî- ãî. ×è íå íàéá³ëüø ÿñêðàâî ïîä³áí³ ïî- ÷óòòÿ âèñëîâëåí³ â ñó÷àñí³é ë³òåðàòóðí³é òâîð÷îñò³, îñîáëèâî â ïîå糿. Òâîðè íà çãàäàíó òåìó â³äîìèõ óêðà¿íñüêèõ ïîåò³â ˳íè Êîñòåíêî, Áîðèñà Îë³éíèêà, ²âàíà Äðà÷à, Âàäèìà Êðèùåíêà, ³êòîðà Ãåðà- ùåíêà òà ³í. ïðèñóòí³ ñüîãîäí³ íà ð³çíèõ ð³âíÿõ ³íôîðìàö³éíîãî ïðîñòîðó: ó êíèæ- êàõ, ãàçåòàõ, æóðíàëàõ, ó ìåðåæ³ ²íòåð- íåò, òåàò ðàõ, ê³íîêîíöåðòíèõ çàëàõ, íà ðàä³î. Áàãàòî ç íèõ ïîêëàäåíî íà ìóçèêó, ³ çâó÷àòü âîíè ÿê ï³ñí³. Äëÿ ˳íè Êîñòåíêî «õàòà, é òèí, ³ ãðó- øà ñåðåä äâîðó» 4, ïðèçüáà íàâêîëî õàòè, äå ñèäÿòü ïîäîâãó ñòàð³ ãîñïîäàð³, ³ â³òðÿ- ÷îê, ùî «íàä ïîëåì ïóðõົ 5, õë³â, íà ÿêèé «ñòîìëåíèé ëåëåêà ñïóñêàºòüñÿ» 6 º ñèìâîëàìè ðîäó, Áàòüê³âùèíè – êàòåãîð³é íàéâèùî¿ ñâÿòîñò³. Ïðîíèêëèâ³ñòþ, äó- øåâíèì ùåìîì ³ òåïëîòîþ íàïîâíåí³ ðÿä- êè ïîåòåñè ïðî íàääí³ïðÿíñüêå ñåëî, äå êîæíà õàòà – ÿê æèâà ³ñòîòà: Áëàêèòí³ â³¿ õàòà ï³äí³ìà 7. Æèâå â ò³é õàò³ ñèâèé-ñèâèé ñïîìèí… 8 À õàòêà, ÿê á³ëà ìóøëÿ Íà ñàìîìó äí³ íî÷åé 9. Íà êîíâåðòèêè õàò ë³òî êëå¿òü â³êîíöÿ, ÿê ìàðêè 10. Íàä øëÿõîì, ïðè äîëèí³, á³ëÿ ñòàðîãî ãðàáà äå á³ëà-á³ëà õàòêà ñòî¿òü íà ñàìîò³,… Òàì ïîâåí äâ³ð ëþáèñòêó, öâ³òóòü òàê³ æîðæèíè, ³ âèøí³ ÷îðíîîê³ ñòîÿòü äî õîëîä³â 11. гäíà îñåëÿ â ˳íè Êîñòåíêî àñîö³þºòü- ñÿ íàñàìïåðåä ç á³ëîþ, òîáòî ïîá³ëåíîþ, õàòîþ, íàéá³ëüø ïîøèðåíîþ â Óêðà¿í³. Ïîä³áíèé îáðàç çíàõîäèìî ³ â ñëîâàõ â³äîìî¿ ï³ñí³ Äìèòðà Ëóöåíêà 12 (ìóçèêà À. Ïàøêåâè÷à, âèêîíàâèöÿ – íåçàáóòíÿ Ðà¿ñà Êèðè÷åíêî): Õàòà ìîÿ, á³ëà õàòà гäíà ìîÿ ñòîðîíà. Ïàõíå ëþáèñòîê ³ ì’ÿòà. Ìàëüâè öâ³òóòü êðàé â³êíà. ×åðåç ñåðïàíîê ìèíóëèõ ðîê³â õàòà ïî- ñòຠâ óÿâ³ ïîåòà «êàçêîþ òåïëà ³ äîáðî- òè», â³ä ÿêî¿ «ñòåæêà õðåùàòà… â’ºòüñÿ â äàëåê³ ñâ³òè». Âèíÿòêîâà ñèìâîë³÷í³ñòü õàòè â çíà÷åíí³ ÷àðóíêè ðîäó ï³äêðåñëåíî ñì³ëèâèì ïàðàëåë³çìîì: Õàòà ìîÿ, á³ëà õàòà  á³ëîìó ñâ³ò³ îäíà. Ñòðóêòóðè ð³çíîãî âèì³ðó – «õàòà» ³ «ñâ³ò» Äìèòðî Ëóöåíêî îá’ºäíàâ îäíî- çíà÷íèìè åï³òåòàìè – á³ëà ³ á³ëèé, òðàê- òóþ÷è ¿õ ÿê àíàëîãè. Ó Âàäèìà Êðèùåíêà â³ðø «Á³ëà õàòà» òåæ íàáóâ êðèëà ï³ñí³ (ìóçèêà Ã. Òàòàð- ÷åíêà): Á³ëà õàòà íà ïîìîñò³ – Ïèñàíêà íåìîâ… 13 Ïðîòå öå äàíèíà øàíè çàãàëüíîóêðà- ¿íñüêîìó ñèìâîëó. гäíîþ ïîåò ââàæàº êàðïàòñüêó õèæó, «äå ñò³íè – äåðåâ’ÿíèé çðóá» 14, ïåðåä ÿêîþ â³í âäÿ÷íî ñõèëÿºòü- ñÿ, áî ÷óº «ïðåäê³â ãîëîñè» 15: ³êîíå÷êî ð³äíî¿ õàòè, Òè âîãíèê ëþáîâ³ ³ øàíè, ßê áàòüêà ñëîâà çàïîâ³òí³, Íîøó ÿ ïðîì³ííÿ òâîº. ³êîíå÷êî ð³äíî¿ õàòè, ßñí³º äëÿ ìåíå ïðèâ³òíî, ßê ç³ðêà ëàñêàâà äèòèíñòâà, ßê ìàìèíå â³÷íå òåïëî 16. Íåâèë³êîâíèì áîëåì ³ òóãîþ ïðîñÿê- íóòà ïîåç³ÿ Âàäèìà Ãåðàùåíêà «Ïóñòêîþ äèõຠáàòüê³âñüêà õàòà»,… ó ÿê³é âæå í³õ- òî íå æèâå: Ïóñòêîþ äèõຠáàòüê³âñüêà õàòà, Ñõëèïóº ñóìîì äóáîâèé ïîð³ã, Íå çóñòð³÷à âæå í³ â áóäí³, íå â ñâÿòà, Õòî á ñêóøòóâàâ òóò ïàõó÷èé ïèð³ã. Á³ëà ñâ³òëèöÿ çîâñ³ì çàí³ì³ëà, Ïîêóòü ç ëàìïàäêîþ çàö³ïåí³â, http://www.etnolog.org.ua 109 ϳñíÿ íå çëèíå – â³äð³çàí³ êðèëà, Ãàíîê ðîçñóíóâñü, ñòðóõëÿâ³â, çìàðí³â, ϳ÷ âèøê³ðÿ, ïî-çâ³ðèíîìó õèæî, ×îðíó, õîëîäíó, ìîâ ìîðîê, ÷åð³íü.  êîìèí³ ñòîãîíîì â³òåð ÷èêðèæå, Õàòà áåç æèòåë³â ìåðòâèé êóð³íü. Ãëÿíåø íà ïóñòêó ³ êðîâ çàñòèãàº, Áîëåì ïðîíèçóº, âæå íå ñïàñòè.  õàò³ ñïóñòîøåí³é ìîðîê ãóëÿº. Ëèøå íà ñâîëîêàõ – Áîæ³ õðåñòè 17. Áàòüê³âñüêó õàòó ïîåò îïèñóº ç ãëè- áîêèì ñóìîì, îñê³ëüêè âîíà ôàêòè÷íî âæå ìåðòâà. ³í ïðîõîäèòü ïîãëÿäîì ïî ³íòåð’ºðó õàòè, àêöåíòóþ÷è íåâ³ä’ºìí³ ñêëàäîâ³ ñåëÿíñüêîãî ïîáóòó. Ïîêóòü ó õàò³ ââàæàâñÿ ñâÿòèì ì³ñöåì, ïîä³áíèì äî â³âòàðÿ ó Áîæîìó õðàì³. Íà òðèêóò- íèõ ïîëèöÿõ-áîæíèêàõ ñòîÿëè ³êîíè, îá- ëÿìîâàí³ âèøèâàíèìè ÷è òêàíèìè ðóø- íèêàìè-íàáîæíèêàìè. Íà ñâÿòà ³ â ³íøèõ óðî÷èñòèõ âèïàäêàõ ïåðåä ³êîíàìè çàïà- ëþâàëè ëàìïàäêó. ϳ÷ ó õàò³ óîñîáëþ- âàëà äîìàøíº âîãíèùå, ïîëóì’ÿ æèòòÿ. Ó í³é ãîòóâàëè ¿æó, âîíà îá³ãð³âàëà õàòó, íà í³é ñïàëè ñòàð³, õâîð³, ìàë³. ϳ÷ ³ ¿¿ åëåìåíòè – ÷åð³íü ³ êîìèí – ïåðåòâîðþ- âàëè áóä³âëþ â æèòëî. Ïîð³ã ó äâåðÿõ õàòè – ñèìâîë³÷íà ìåæà ì³æ ðîäèííèì ãí³çäîì, çàõèùåíèì òà îñâÿ÷åíèì, ³ çîâí³øí³ì íåáåçïå÷íèì ñâ³òîì. Íàÿâí³ñòü ñâ³òëèö³, òîáòî ÷èñòî¿ ê³ìíàòè, ïðèçíà÷åíî¿ äëÿ ñâÿòêîâèõ ïî- ä³é ³ âøàíóâàííÿ ãîñòåé, à òàêîæ ´àíêó ñâ³ä÷èòü ïðî ïåâíèé äîáðîáóò ðîäèíè, ïðî ¿¿ óêîð³íåí³ñòü ó ö³é ì³ñöåâîñò³. Ñâ³òëèöÿ ìîãëà ³ñíóâàòè â õàò³ íà äâ³ ïîëîâèíè, ó ÿê³é ÷åðåç ñ³íè áóëà ùå îäíà, îïàëþâàíà ï³÷÷þ ê³ìíàòà, ïðèçíà- ÷åíà äëÿ ïîâñÿêäåííîãî ïîáóòó. Ñâîëîê ó õàò³, ÿê ìîãóòí³é ñòðèæåíü, òðèìàâ ïî öåíòðàëüí³é â³ñ³ íà ñîá³ ïåðåêðèòòÿ ³ ñèìâîë³çóâàâ «ñâ³òîâå äåðåâî». Àêöåí- òóþ÷è âàæëèâó ðîëü ñâîëîêà â õàò³, ñå- ëÿíè äîáèðàëè äëÿ íüîãî ãðóáåçíó êîëî- äó, ðåòåëüíî ¿¿ îáòåñóâàëè, äåêîðóâàëè ð³çüáëåíèìè õðåñòàìè, ñîíÿ÷íèìè çíà- êàìè. Òàêèì ÷èíîì, Â. Ãåðàùåíêî ñâî- ºþ ïîå糺þ íå ò³ëüêè ïðîáóäæóº ïî÷óòòÿ ïðè÷åòíîñò³ äî ïàì’ÿò³ ðîäó, àëå é íåñå ïðàâäèâó ³íôîðìàö³þ ïðî òðàäèö³éíå óêðà¿íñüêå æèòëî, ñôîðìîâàíå áàãàòüìà ïîêîë³ííÿìè. Ëåñÿ Âîçíþê «ñâ³òëèé îáðàç ð³äíî¿ äî- ì³âêè» ïîâ’ÿçóº ç â³ä÷óòòÿì, ÿêîìó âîíà äຠíàçâó «Çàïàõ äîìó» 18: ß çíàþ çàïàõ ð³äíî¿ äîì³âêè: Òàê ïàõíå ñâ³æèé õë³á ³ ïèð³æêè, Áóêåò ³ç ÷åáðåöþ òà ìàòåðèíêè, Ëëÿíèé îáðóñ ³ á³ë³ ðóøíèêè… …ß â³ä÷óâàþ ñïîê³é â ð³äí³é õàò³: dzãð³º, â³ä íåãîäè çàõèñòèòü, ßê Ìàòè Áîæà áåðåæå äèòÿòêî Íà ò³é ³êîí³, ùî â êóòêó âèñèòü. Îïèñ õàòè ïîåòåñà íàä³ëÿº òèìè ðèñà- ìè ³ íþàíñàìè, ÿê³ ïîì³÷àþòüñÿ íàñàìïå- ðåä æ³íêàìè, áî ñïîêîíâ³êó îïîðÿäæåííÿ æèòëà, ïðèãîòóâàííÿ ¿æ³, âèøèâàííÿ, òêà- öòâî, çá³ð ë³êàðñüêèõ ³ äåêîðàòèâíèõ òðàâ áóëè ïðåðîãàòèâîþ æ³íêè-ìàòåð³. Ñàìå öåé äóõ ñåëÿíñüêî¿ õàòè àâòîð «îæèâëþº» òàê ïåðåêîíëèâî, ùî ÷èòà÷ í³áè â³ä÷óâຠéîãî íàñïðàâä³. Áîðèñ Îë³éíèê ó ñâîºìó â³ðøîâàíîìó ìîíîëîç³ äî ªâðîïè ç ïî÷óòòÿì íàö³îíàëü- íî¿ ã³äíîñò³ ãîâîðèòü ïðî ïîá³ëåíó õàòó äàëåêèõ ïðàùóð³â ÿê ïðî çíàêîâó ñïîðóäó öèâ³ë³çàö³éíîãî ð³âíÿ: Òè íàñ îçâàëà õóòîðîì ïèõàòî. Îáëèø: òâ³é ïîñì³õ íàñ íå äîïå÷å, Áî ìè òîä³ âæå ïîá³ëèëè õàòó, ßê òè ³ùå íå âèéøëà ³ç ïå÷åð 19 Ó ïîåç³ÿõ Ìèêîëè ³íãðàíîâñüêîãî ñò³íè õàòè íàáóâàþòü ð³çíîãî çàáàðâëåí- íÿ çàëåæíî â³ä ïî÷óòò³â àâòîðà. ×àñîì âîíè – òðàäèö³éíî á³ë³: Ìàòè á³ëÿòü ÿáëóí³ â ñàäó, Ìàòè á³ëÿòü õàòó òà ó õàò³, Á³ëÿ õàòè á³ëèé áàòüêî íà êàíàï³ 20. dz çì³íîþ íàñòðîþ òà åìîö³é ìåòàôî- ðè÷íå ìèñëåííÿ ïîåòà çàíóðþºòüñÿ â ³íøó êîëîðèñòè÷íó ãàìó: Ëåäü òð³ïî÷óòüñÿ ñèí³ õàòè  ìàò³îëüíîìó ñèíüîìó íåâîä³ 21. Ó êîíòåêñò³ ÿñêðàâî¿ ìåòàôîðè, ïî- â’ÿçàíî¿ ç â³òðàìè, Ì. ³íãðàíîâñüêèé çãàäóº ³ ãîëîâíèé àòðèáóò æèòëà – ï³÷: ² ò³ â³òðè, ùî âèìîêëè íàä ñòåïîì,  ïå÷³ íàä æàðîì ñóøàòüñÿ é ñîá³ 22. Àðõ³òåêòóðí³ àêöåíòè òðàäèö³éíîãî ñ³ëüñüêîãî ëàíäøàôòó – â³òðÿêè – ïîåòîì çàô³êñîâàíî ó çàâåðøàëüí³é ñòà䳿 ¿õíüî- ãî ³ñíóâàííÿ: Íà ñèçèõ ïàãîðáàõ ðÿñíå ñåëî ãîð³º, ² ñ³ð³ â³òðÿêè äîêðèëþþòü ñâ³é â³ê 23. Ïðèì³òíà ñïîðóäà ñòàðîãî ñåëà – êðè- íèöÿ – â óêðà¿íñüê³é ïîå糿 ñèìâîë³çóº ³äåþ î÷èùåííÿ, íà䳿, ïàì’ÿò³, âëàñíå http://www.etnolog.org.ua 110 æèòòÿ. Ïðî öå, çîêðåìà, ïèøå ³êòîð Ãå- ðàùåíêî ó òâîð³ «Ïàì’ÿò³ áàòüêà»: ² äîíèí³ ñíèòüñÿ òàòîâà êðèíèöÿ – Âèêîïàâ ç ñóñ³äîì íà ìåæ³ 24. ×àñòî, äëÿ ãîäèòüñÿ, ¿æäæó äî êðèíèö³, Òàòó é ìàì³ íèçüêî ïîêëîíþñü. Ñÿäó, ïîñóìóþ, íèøêîì ïîì³ðêóþ Òà âîäè êðèíè÷íî¿ íàï’þñü. ² íàä³ÿ â ñåðö³ ïîòàéêè ³ñêðèòüñÿ: ×àñ áî â³äðîäèòè âæå ñåëî, Äîêè íå çì³ë³ëà òàòîâà êðèíèöÿ, Äîêè á’º ôîíòàíîì äæåðåëî 25. ²âàí Äðà÷ ñâîºþ òâîð÷îþ óÿâîþ íà- ä³ëÿº êðèíèöþ ÷àðîä³éíèìè âëàñòèâîñ- òÿìè: …Ñòàðåíüêà ëåãåíüêà Ïàðàñî÷êà  ãëèáîêó êðèíèöþ â³äðî çàíóðþº ² êàæå â êðèíèöþ ÿê â ñòàðèé ì³êðîôîí À êðèíèöÿ ç’ºäíàíà ç ìîðåì À ìîðå çà ì³ëüéîíè ê³ëîìåòð³â À â ìîð³ íà àòîìíîìó ÷îâí³ Ïàðàñ÷èí Ïåòðî êàï³òàíîì ïðèõîäèòüñÿ ² êàæå Ïàðàñêà â êðèíèöþ ñèíîâ³ Áî êðèíèöÿ ³ç îêåàíîì ñïàðîâàí³ Êàæå ìàòè ñèíîâ³ ó â³äðî:… 26 Òàêèì ãóìîðèñòè÷íî-áóðëåñêíèì ñïî- ñîáîì ïîåò ïåðåíîñèòü íàðîäí³ â³ðóâàííÿ ïðî ìàã³÷íó ñèëó êðèíè÷íî¿ âîäè â ñó÷àñ- í³ ðåà볿. Íà ïðèêëàäàõ ï³ñåííî-ïîåòè÷íî¿ òâîð- ÷îñò³ ìîæíà âïåâíèòèñÿ, ùî â³äëóííÿ òðà- äèö³éíîãî óêðà¿íñüêîãî ñåëà â í³é ³ñíóº íå íà ðîçóìîâîìó ð³âí³ êîíñòàòàö³¿ õàðàêòå- ðó çàáóäîâè, ïîáóòîâî-çâè÷àºâîãî óñòðîþ æèòòÿ, âèðîáíè÷î¿ ä³ÿëüíîñò³ ñåëÿí, àëå ÿê ùîñü åìîö³éíå, ð³äíå, ïðîðîñëå ç ãëè- áèí óêðà¿íñüêî¿ ìåíòàëüíîñò³. *** Îòæå, íà ïî÷àòîê ÕÕ² ñò. â êóëüòóð³ Óêðà¿íè íàðîäíà àðõ³òåêòóðà ô³ãóðóº â ð³çíèõ âèì³ðàõ: àóòåíòè÷íîìó – ÿê òðà- äèö³éíà îñíîâà ñ³ëüñüêî¿ çàáóäîâè; åêñ- ïîçèö³éíîìó – ÿê îá’ºêò ìóçå¿â ïðîñòî íåáà, ìóçå¿â îáðàçîòâîð÷îãî ìèñòåöòâà, êðàºçíàâ÷èõ ìóçå¿â; íàðåøò³, ÿê ñêëàäî- âà ñó÷àñíîãî êóëüòóðíî-³íôîðìàö³éíîãî ïðîñòîðó.  îñòàííüîìó âèïàäêó ¿¿ ìîòè- âè ïðèñóòí³ ó âèãëÿä³ àðõ³òåêòóðíèõ òà äèçàéíåðñüêèõ ³ì³òàö³¿ ³ ñòèë³çàö³é, ãðà- ô³÷íèõ, æèâîïèñíèõ òà äåêîðàòèâíèõ çî- áðàæåíü; ó íàçâàõ çàêëàä³â õàð÷óâàííÿ òà â³äïî÷èíêó; ó ë³òåðàòóðí³é òâîð÷îñò³. Ïðèì³òêè 1 Ñêóáà Â. Êîíöåíòðàö³ÿ äóìîê, çà ÿêè- ìè âàðòî ïîëþâàòè // Äåíü. – 2010. – ¹227– 228. – 10–11 ãðóäíÿ. – Ñ. 18. 2 Òàì ñàìî. 3 Òàì ñàìî. 4 Êîñòåíêî Ë. г÷êà Ãåðàêë³òà. – Ê., 2011. – Ñ. 117. 5 Òàì ñàìî. – Ñ. 231. 6 Êîñòåíêî Ë. Ñàä íåòàíó÷èõ ñêóëüïòóð. – Ê., 1987. – Ñ. 27. 7 Êîñòåíêî Ë. г÷êà Ãåðàêë³òà. – Ñ. 245. 8 Òàì ñàìî. – Ñ. 117. 9 Òàì ñàìî. – Ñ. 244. 10 Êîñòåíêî Ë. Ñàä íåòàíó÷èõ ñêóëüï- òóð. – Ñ. 25. 11 Òàì ñàìî. – Ñ. 27. 12 Ëóöåíêî Ä. Õàòà ìîÿ, á³ëà õàòà [Åëåê- òðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : www. pisni.org.ua/songs/439583.html. 13 Êðèùåíêî Â. Á³ëà õàòà [Åëåêòðîííèé ðå- ñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : www.pisni.org.ua/ songs/6166093.html. 14 Êðèùåíêî Â. Ïîå糿. – Ê. : Äí³ïðî, 2005 – Ñ. 296. 15 Òàì ñàìî. 16 Êðèùåíêî Â. Ïîå糿. – Ñ. 148. 17 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòó- ïó : www.poeziya-ukrainy.com.ua. 18 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòó- ïó : mirvol.at.ua. 19 Îë³éíèê Á. ªâðîï³ [Åëåêòðîííèé ðå- ñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : www.poetryclub.com. ua/metrs-poem.php?poem=5372. 20 ³íãðàíîâñüêèé Ì. Âèáðàí³ òâîðè. – Ê., 2004. – Ñ. 10. 21 ³íãðàíîâñüêèé Ì. Âèáðàí³ òâîðè : ó 3 ò. – Ò., 2004. – Ò. 1. – Ñ. 178. 22 Òàì ñàìî. – Ñ. 179. 23 Òàì ñàìî. – Ñ. 146. 24 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòó- ïó : www.poeziya-ukrainy.com.ua. 25 Òàì ñàìî. 26 Äðà÷ ².  ì³êðîôîí êðèíèö³ // Ëèñò äî êàëèíè. – Ê., 1990. – Ñ. 41–42. http://www.etnolog.org.ua