Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії
Стаття є спробою дослідити феномен народної архітектури в сучасній українській поезії як носія етнічної самобутності і як джерела патріотизму видатних поетів другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: Ліни Костенко, Бориса Олійника, Івана Драча, Миколи Вінграновського, Вадима Крищенка, Дмитра Луценка та...
Saved in:
| Date: | 2011 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2011
|
| Series: | Матеріали до української етнології |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207968 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії / З. Гудченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 107-110. — Бібліогр.: 26 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-207968 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-2079682025-10-17T00:10:04Z Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії Гудченко, З. Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації Стаття є спробою дослідити феномен народної архітектури в сучасній українській поезії як носія етнічної самобутності і як джерела патріотизму видатних поетів другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: Ліни Костенко, Бориса Олійника, Івана Драча, Миколи Вінграновського, Вадима Крищенка, Дмитра Луценка та ін. This article is an attempt to investigate the phenomenon of folk architecture in modern Ukrainian poetry—as a carrier of ethnic identity and as a source of patriotism of the greatest poets in the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century: Lina Kostenko, Boris Oleynik, Ivan Drach, Mykola Vingranovsky, Vadym Kryschenko, Dmytro Lytsenko, and others. Статья является попыткой исследовать феномен народной архитектуры в современной украинской поэзии как носителя этнического своеобразия и как источника патриотизма выдающихся поэтов второй половины ХХ – начала ХХІ в.: Лины Костенко, Бориса Олейника, Ивана Драча, Николая Винграновского, Вадима Крищенко, Дмитрия Луценко и др. 2011 Article Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії / З. Гудченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 107-110. — Бібліогр.: 26 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207968 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації |
| spellingShingle |
Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації Гудченко, З. Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії Матеріали до української етнології |
| description |
Стаття є спробою дослідити феномен народної архітектури в сучасній українській поезії як носія етнічної самобутності і як джерела патріотизму видатних поетів другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: Ліни Костенко, Бориса Олійника, Івана Драча, Миколи Вінграновського, Вадима Крищенка, Дмитра Луценка та ін. |
| format |
Article |
| author |
Гудченко, З. |
| author_facet |
Гудченко, З. |
| author_sort |
Гудченко, З. |
| title |
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії |
| title_short |
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії |
| title_full |
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії |
| title_fullStr |
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії |
| title_full_unstemmed |
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії |
| title_sort |
мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Регіональні особливості традиційної матеріальної культури: нові аспекти дослідження та сучасні форми презентації |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207968 |
| citation_txt |
Мотиви народної архітектури в сучасній українській поезії / З. Гудченко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 107-110. — Бібліогр.: 26 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT gudčenkoz motivinarodnoíarhítekturivsučasníiukraínsʹkíipoezíí |
| first_indexed |
2025-12-02T09:13:02Z |
| last_indexed |
2025-12-02T09:13:02Z |
| _version_ |
1850387236295540736 |
| fulltext |
107
Çîÿ Ãóä÷åíêî
(Êè¿â)
ÌÎÒÈÂÈ ÍÀÐÎÄÍί ÀÐÕ²ÒÅÊÒÓÐÈ
 ÑÓ×ÀÑÍ²É ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊ²É ÏÎÅDz¯
Ñòàòòÿ º ñïðîáîþ äîñë³äèòè ôåíîìåí íàðîäíî¿ àðõ³òåêòóðè â ñó÷àñí³é óêðà¿íñüê³é ïîå糿
ÿê íîñ³ÿ åòí³÷íî¿ ñàìîáóòíîñò³ ³ ÿê äæåðåëà ïàòð³îòèçìó âèäàòíèõ ïîåò³â äðóãî¿ ïîëîâèíè
ÕÕ – ïî÷àòêó ÕÕ² ñò.: ˳íè Êîñòåíêî, Áîðèñà Îë³éíèêà, ²âàíà Äðà÷à, Ìèêîëè ³íãðàíîâñüêî-
ãî, Âàäèìà Êðèùåíêà, Äìèòðà Ëóöåíêà òà ³í.
Êëþ÷îâ³ ñëîâà: ³íôîðìàö³éíèé ïðîñò³ð, êóëüòóðà, íàö³îíàëüíà ³äåíòè÷í³ñòü, íàðîäíà
(òðàäèö³éíà) àðõ³òåêòóðà, ïîåç³ÿ, õàòà.
This article is an attempt to investigate the phenomenon of folk architecture in the modern
Ukrainian poetry – as a carrier of ethnic identity and as a source of patriotism of the greatest poets
II half XX – beg. XXI cent.: Lina Kostenko, Boris Oleynik, Ivan Drach, Mykola Vingranovsky,
Vadym Kryschenko, Dmytro Lytsenko and oth.
Keywords: information space, culture, national identity, folk architecture, poetry, house.
Ñòàòüÿ ÿâëÿåòñÿ ïîïûòêîé èññëåäîâàòü ôåíîìåí íàðîäíîé àðõèòåêòóðû â ñîâðåìåííîé
óêðàèíñêîé ïîýçèè êàê íîñèòåëÿ ýòíè÷åñêîãî ñâîåîáðàçèÿ è êàê èñòî÷íèêà ïàòðèîòèçìà
âûäàþùèõñÿ ïîýòîâ âòîðîé ïîëîâèíû ÕÕ – íà÷àëà ÕÕ² â.: Ëèíû Êîñòåíêî, Áîðèñà Îëåéíèêà,
Èâàíà Äðà÷à, Íèêîëàÿ Âèíãðàíîâñêîãî, Âàäèìà Êðèùåíêî, Äìèòðèÿ Ëóöåíêî è äð.
Êëþ÷åâûå ñëîâà: èíôîðìàöèîííîå ïðîñòðàíñòâî, êóëüòóðà, íàöèîíàëüíàÿ èäåíòè÷-
íîñòü, íàðîäíàÿ (òðàäèöèîííàÿ) àðõèòåêòóðà, ïîýçèÿ, èçáà.
І в епіцентрі логіки і стресу,
де все змішалось – рідне і чуже,
цінує розум вигуки прогресу,
душа скарби прадавні стереже.
ЛІНА КОСТЕНКО
 óìîâàõ ãëîáàë³çàö³éíèõ âèêëèê³â
ñó÷àñíîñò³, êîëè ñòâîðþþòüñÿ íàääåðæà-
âè é óí³ô³êóþòüñÿ æèòòÿ ³ ïîáóò íàñå-
ëåííÿ ð³çíèõ êðà¿í çåìíî¿ êóë³, íàðîäè
ªâðîïè òà ³íøèõ êîíòèíåíò³â çíîâó ïðè-
õîäÿòü äî óñâ³äîìëåííÿ ñâî¿õ ìåíòàëüíèõ
çàñàä, ñâ ìîâè, êóëüòóðè. Ïðîáëåìàì
íàö³îíàëüíî¿ ³äåíòè÷íîñò³ ïðèñâÿ÷ó-
þòüñÿ ì³æíàðîäí³ íàóêîâ³ êîíôåðåíö³¿,
àêàäåì³÷í³ äèñêóñ³¿, ïðàö³ ô³ëîñîô³â,
³ñòîðèê³â, åòíîãðàô³â, òâîð÷èé äîðîáîê
ìèòö³â. ²ñòîðèêî-êóëüòóðíà ñïàäùèíà,
íà äóìêó ïðåäñòàâíèê³â ³íòåëåêòóàëüíî¿
åë³òè, º ï³ä´ðóíòÿì äëÿ óñï³øíîãî âè-
ð³øåííÿ öèõ ïðîáëåì. «Ìè ïîâèíí³…
ºâðîïåéñüêèé âèì³ð ïðèâèâàòè äî íàö³î-
íàëüíî¿ îñíîâè», – çàêëèêຠãîëîâíèé
ðåäàêòîð ãàçåòè «Äåíü» Ëàðèñà ²âøèíà
³ ïðîïîíóº çä³éñíþâàòè ñèñòåìàòèçàö³þ
ñâ ³ñòîð³¿, ñòðóêòóðèçàö³þ ïðîñòîðó
íàâêîëî 1.  îñíîâó ñó÷àñíî¿ ³íä³éñüêî¿
ãóìàí³òàðíî¿ ïîë³òèêè ïîêëàäåíî ïðèí-
öèï: «ß ïîâèíåí çàëèøàòè âñ³ â³êíà ³
äâåð³ â³ä÷èíåíèìè, àáè çâ³äóñ³ëü ïðè-
éøëè äî ìåíå âñ³ êóëüòóðè, àëå í³÷îãî
íå ìîæå áóòè òàêèì, ùî çáèâàòèìå ìåíå ç
ìî¿õ í³ã» 2. Çã³äíî öüîãî îáðàíîãî øëÿõó
â ²í䳿 áåðóòü äî óâàãè âñå íàéêðàùå â³ä
Çàõîäó ³ íàïîâíþþòü éîãî «ñâî¿ìè ³ñòî-
ðè÷íèìè òðàäèö³ÿìè» 3.
Îçíà÷åí³ ïðîòèð³÷÷ÿ ì³æ ãëîáàëüíèì
(óí³âåðñàëüíèì) ³ íàö³îíàëüíèì (îñîáëè-
âèì, ñïåöèô³÷íèì äëÿ ïåâíîãî íàðîäó)
íàáóëè àêòóàëüíîñò³ ³ â Óêðà¿í³, çàòîðê-
íóâøè ìàéæå âñ³ ñôåðè æèòòÿ, çîêðåìà é
àðõ³òåêòóðó.
Òðàäèö³éíà àðõ³òåêòóðà ÿê íîñ³é åò-
í³÷íî¿ ñàìîáóòíîñò³ ìàñîâî ³ñíóâàëà ùå
â 1960–1970 ðîêàõ, àëå âíàñë³äîê êàðäè-
íàëüíèõ çì³í áóä³âåëüíèõ òåõíîëîã³é òà
åêîíîì³÷íîãî ð³âíÿ ñåëÿí ïîñòóïîâî ïî-
÷àëà çàíåïàäàòè. Ó êðà¿íàõ ªâðîïè öå
â³äáóëîñÿ çíà÷íî ðàí³øå ï³ä âïëèâîì ïî-
http://www.etnolog.org.ua
108
òóæí³øèõ öèâ³ë³çàö³éíèõ ïðîöåñ³â, êàï³-
òàë³çàö³¿ åêîíîì³êè, òåõí³÷íîãî ïîñòóïó.
Ïðîòÿãîì îñòàíí³õ äåñÿòèë³òü íàðîä-
íà àðõ³òåêòóðà, ïîâ³ëüíî çíèêàþ÷è ÿê
àóòåíòè÷íà ñêëàäîâà ñ³ëüñüêî¿ çàáóäîâè,
ïî÷àëà íàáóâàòè ñïåöèô³÷íèõ ïðîÿâ³â ó
ð³çíèõ ãàëóçÿõ ñó÷àñíîãî ³íôîðìàö³éíîãî
ïðîñòîðó: â ìóçåéí³é ìåðåæ³, òóðèñòè÷í³é
ãàëóç³, òåàòð³, ê³íîìèñòåöòâ³, òåëåáà÷åíí³,
ðàä³î, ²íòåðíåò-ìåðåæ³, ïðåñ³, ðåêëàì³,
ë³òåðàòóð³, ó ñó÷àñíîìó óðáàí³çîâàíîìó
ñåðåäîâèù³. Ö³ ïðîÿâè ðåàë³çóþòüñÿ ³ ó
âèãëÿä³ îðèã³íàëüíèõ îá’ºêò³â, ³ îïîñåðåä-
êîâàíî, ó âòîðèííèõ ôîðìàõ, – â ³íøèõ
ð³çíîâèäàõ òâîð÷îñò³.
Ïîòðåáà áàãàòüîõ óêðà¿íö³â áà÷èòè
â ñâîºìó îòî÷åíí³ áîäàé îêðåì³ íàãàäó-
âàííÿ ïðî ñòàðå ñåëî, â ÿêîìó æèëè ¿õí³
ä³äè-ïðàä³äè, ÷è âîíè ñàì³, âèêëèêàíî
íîñòàëü㳺þ çà òèìè ðåàë³ÿìè, ÿê³ ïåðåáó-
âàþòü ó ñòàí³ íåâ³äâîðîòíîãî çíèêíåííÿ.
 Óêðà¿íè ùå é ñüîãîäí³ äå³íäå ïî ñå-
ëàõ çáåð³ãàºòüñÿ ³ ôóíêö³îíóº çàáóäîâà
ìàéæå â àóòåíòè÷íîìó âèãëÿä³. Ó òâîð-
÷èõ îñîáèñòîñòåé âîíà æèâèòü ñåíòèìåíò
äî ñ³ëüñüêî¿ ³äè볿, äî ñâîãî íàö³îíàëüíî-
ãî. ×è íå íàéá³ëüø ÿñêðàâî ïîä³áí³ ïî-
÷óòòÿ âèñëîâëåí³ â ñó÷àñí³é ë³òåðàòóðí³é
òâîð÷îñò³, îñîáëèâî â ïîå糿. Òâîðè íà
çãàäàíó òåìó â³äîìèõ óêðà¿íñüêèõ ïîåò³â
˳íè Êîñòåíêî, Áîðèñà Îë³éíèêà, ²âàíà
Äðà÷à, Âàäèìà Êðèùåíêà, ³êòîðà Ãåðà-
ùåíêà òà ³í. ïðèñóòí³ ñüîãîäí³ íà ð³çíèõ
ð³âíÿõ ³íôîðìàö³éíîãî ïðîñòîðó: ó êíèæ-
êàõ, ãàçåòàõ, æóðíàëàõ, ó ìåðåæ³ ²íòåð-
íåò, òåàò ðàõ, ê³íîêîíöåðòíèõ çàëàõ, íà
ðàä³î. Áàãàòî ç íèõ ïîêëàäåíî íà ìóçèêó,
³ çâó÷àòü âîíè ÿê ï³ñí³.
Äëÿ ˳íè Êîñòåíêî «õàòà, é òèí, ³ ãðó-
øà ñåðåä äâîðó» 4, ïðèçüáà íàâêîëî õàòè,
äå ñèäÿòü ïîäîâãó ñòàð³ ãîñïîäàð³, ³ â³òðÿ-
÷îê, ùî «íàä ïîëåì ïóðõົ 5, õë³â, íà
ÿêèé «ñòîìëåíèé ëåëåêà ñïóñêàºòüñÿ» 6 º
ñèìâîëàìè ðîäó, Áàòüê³âùèíè – êàòåãîð³é
íàéâèùî¿ ñâÿòîñò³. Ïðîíèêëèâ³ñòþ, äó-
øåâíèì ùåìîì ³ òåïëîòîþ íàïîâíåí³ ðÿä-
êè ïîåòåñè ïðî íàääí³ïðÿíñüêå ñåëî, äå
êîæíà õàòà – ÿê æèâà ³ñòîòà:
Áëàêèòí³ â³¿ õàòà ï³äí³ìà 7.
Æèâå â ò³é õàò³ ñèâèé-ñèâèé ñïîìèí… 8
À õàòêà, ÿê á³ëà ìóøëÿ
Íà ñàìîìó äí³ íî÷åé 9.
Íà êîíâåðòèêè õàò
ë³òî êëå¿òü â³êîíöÿ, ÿê ìàðêè 10.
Íàä øëÿõîì, ïðè äîëèí³, á³ëÿ ñòàðîãî ãðàáà
äå á³ëà-á³ëà õàòêà ñòî¿òü íà ñàìîò³,…
Òàì ïîâåí äâ³ð ëþáèñòêó, öâ³òóòü òàê³ æîðæèíè,
³ âèøí³ ÷îðíîîê³ ñòîÿòü äî õîëîä³â 11.
гäíà îñåëÿ â ˳íè Êîñòåíêî àñîö³þºòü-
ñÿ íàñàìïåðåä ç á³ëîþ, òîáòî ïîá³ëåíîþ,
õàòîþ, íàéá³ëüø ïîøèðåíîþ â Óêðà¿í³.
Ïîä³áíèé îáðàç çíàõîäèìî ³ â ñëîâàõ
â³äîìî¿ ï³ñí³ Äìèòðà Ëóöåíêà 12 (ìóçèêà
À. Ïàøêåâè÷à, âèêîíàâèöÿ – íåçàáóòíÿ
Ðà¿ñà Êèðè÷åíêî):
Õàòà ìîÿ, á³ëà õàòà
гäíà ìîÿ ñòîðîíà.
Ïàõíå ëþáèñòîê ³ ì’ÿòà.
Ìàëüâè öâ³òóòü êðàé â³êíà.
×åðåç ñåðïàíîê ìèíóëèõ ðîê³â õàòà ïî-
ñòຠâ óÿâ³ ïîåòà «êàçêîþ òåïëà ³ äîáðî-
òè», â³ä ÿêî¿ «ñòåæêà õðåùàòà… â’ºòüñÿ
â äàëåê³ ñâ³òè». Âèíÿòêîâà ñèìâîë³÷í³ñòü
õàòè â çíà÷åíí³ ÷àðóíêè ðîäó ï³äêðåñëåíî
ñì³ëèâèì ïàðàëåë³çìîì:
Õàòà ìîÿ, á³ëà õàòà
 á³ëîìó ñâ³ò³ îäíà.
Ñòðóêòóðè ð³çíîãî âèì³ðó – «õàòà» ³
«ñâ³ò» Äìèòðî Ëóöåíêî îá’ºäíàâ îäíî-
çíà÷íèìè åï³òåòàìè – á³ëà ³ á³ëèé, òðàê-
òóþ÷è ¿õ ÿê àíàëîãè.
Ó Âàäèìà Êðèùåíêà â³ðø «Á³ëà õàòà»
òåæ íàáóâ êðèëà ï³ñí³ (ìóçèêà Ã. Òàòàð-
÷åíêà):
Á³ëà õàòà íà ïîìîñò³ –
Ïèñàíêà íåìîâ… 13
Ïðîòå öå äàíèíà øàíè çàãàëüíîóêðà-
¿íñüêîìó ñèìâîëó. гäíîþ ïîåò ââàæàº
êàðïàòñüêó õèæó, «äå ñò³íè – äåðåâ’ÿíèé
çðóá» 14, ïåðåä ÿêîþ â³í âäÿ÷íî ñõèëÿºòü-
ñÿ, áî ÷óº «ïðåäê³â ãîëîñè» 15:
³êîíå÷êî ð³äíî¿ õàòè,
Òè âîãíèê ëþáîâ³ ³ øàíè,
ßê áàòüêà ñëîâà çàïîâ³òí³,
Íîøó ÿ ïðîì³ííÿ òâîº.
³êîíå÷êî ð³äíî¿ õàòè,
ßñí³º äëÿ ìåíå ïðèâ³òíî,
ßê ç³ðêà ëàñêàâà äèòèíñòâà,
ßê ìàìèíå â³÷íå òåïëî 16.
Íåâèë³êîâíèì áîëåì ³ òóãîþ ïðîñÿê-
íóòà ïîåç³ÿ Âàäèìà Ãåðàùåíêà «Ïóñòêîþ
äèõຠáàòüê³âñüêà õàòà»,… ó ÿê³é âæå í³õ-
òî íå æèâå:
Ïóñòêîþ äèõຠáàòüê³âñüêà õàòà,
Ñõëèïóº ñóìîì äóáîâèé ïîð³ã,
Íå çóñòð³÷à âæå í³ â áóäí³, íå â ñâÿòà,
Õòî á ñêóøòóâàâ òóò ïàõó÷èé ïèð³ã.
Á³ëà ñâ³òëèöÿ çîâñ³ì çàí³ì³ëà,
Ïîêóòü ç ëàìïàäêîþ çàö³ïåí³â,
http://www.etnolog.org.ua
109
ϳñíÿ íå çëèíå – â³äð³çàí³ êðèëà,
Ãàíîê ðîçñóíóâñü, ñòðóõëÿâ³â, çìàðí³â,
ϳ÷ âèøê³ðÿ, ïî-çâ³ðèíîìó õèæî,
×îðíó, õîëîäíó, ìîâ ìîðîê, ÷åð³íü.
 êîìèí³ ñòîãîíîì â³òåð ÷èêðèæå,
Õàòà áåç æèòåë³â ìåðòâèé êóð³íü.
Ãëÿíåø íà ïóñòêó ³ êðîâ çàñòèãàº,
Áîëåì ïðîíèçóº, âæå íå ñïàñòè.
 õàò³ ñïóñòîøåí³é ìîðîê ãóëÿº.
Ëèøå íà ñâîëîêàõ – Áîæ³ õðåñòè 17.
Áàòüê³âñüêó õàòó ïîåò îïèñóº ç ãëè-
áîêèì ñóìîì, îñê³ëüêè âîíà ôàêòè÷íî
âæå ìåðòâà. ³í ïðîõîäèòü ïîãëÿäîì ïî
³íòåð’ºðó õàòè, àêöåíòóþ÷è íåâ³ä’ºìí³
ñêëàäîâ³ ñåëÿíñüêîãî ïîáóòó. Ïîêóòü ó
õàò³ ââàæàâñÿ ñâÿòèì ì³ñöåì, ïîä³áíèì
äî â³âòàðÿ ó Áîæîìó õðàì³. Íà òðèêóò-
íèõ ïîëèöÿõ-áîæíèêàõ ñòîÿëè ³êîíè, îá-
ëÿìîâàí³ âèøèâàíèìè ÷è òêàíèìè ðóø-
íèêàìè-íàáîæíèêàìè. Íà ñâÿòà ³ â ³íøèõ
óðî÷èñòèõ âèïàäêàõ ïåðåä ³êîíàìè çàïà-
ëþâàëè ëàìïàäêó. ϳ÷ ó õàò³ óîñîáëþ-
âàëà äîìàøíº âîãíèùå, ïîëóì’ÿ æèòòÿ.
Ó í³é ãîòóâàëè ¿æó, âîíà îá³ãð³âàëà õàòó,
íà í³é ñïàëè ñòàð³, õâîð³, ìàë³. ϳ÷ ³ ¿¿
åëåìåíòè – ÷åð³íü ³ êîìèí – ïåðåòâîðþ-
âàëè áóä³âëþ â æèòëî.
Ïîð³ã ó äâåðÿõ õàòè – ñèìâîë³÷íà
ìåæà ì³æ ðîäèííèì ãí³çäîì, çàõèùåíèì
òà îñâÿ÷åíèì, ³ çîâí³øí³ì íåáåçïå÷íèì
ñâ³òîì. Íàÿâí³ñòü ñâ³òëèö³, òîáòî ÷èñòî¿
ê³ìíàòè, ïðèçíà÷åíî¿ äëÿ ñâÿòêîâèõ ïî-
ä³é ³ âøàíóâàííÿ ãîñòåé, à òàêîæ ´àíêó
ñâ³ä÷èòü ïðî ïåâíèé äîáðîáóò ðîäèíè,
ïðî ¿¿ óêîð³íåí³ñòü ó ö³é ì³ñöåâîñò³.
Ñâ³òëèöÿ ìîãëà ³ñíóâàòè â õàò³ íà äâ³
ïîëîâèíè, ó ÿê³é ÷åðåç ñ³íè áóëà ùå
îäíà, îïàëþâàíà ï³÷÷þ ê³ìíàòà, ïðèçíà-
÷åíà äëÿ ïîâñÿêäåííîãî ïîáóòó. Ñâîëîê
ó õàò³, ÿê ìîãóòí³é ñòðèæåíü, òðèìàâ
ïî öåíòðàëüí³é â³ñ³ íà ñîá³ ïåðåêðèòòÿ
³ ñèìâîë³çóâàâ «ñâ³òîâå äåðåâî». Àêöåí-
òóþ÷è âàæëèâó ðîëü ñâîëîêà â õàò³, ñå-
ëÿíè äîáèðàëè äëÿ íüîãî ãðóáåçíó êîëî-
äó, ðåòåëüíî ¿¿ îáòåñóâàëè, äåêîðóâàëè
ð³çüáëåíèìè õðåñòàìè, ñîíÿ÷íèìè çíà-
êàìè. Òàêèì ÷èíîì, Â. Ãåðàùåíêî ñâî-
ºþ ïîå糺þ íå ò³ëüêè ïðîáóäæóº ïî÷óòòÿ
ïðè÷åòíîñò³ äî ïàì’ÿò³ ðîäó, àëå é íåñå
ïðàâäèâó ³íôîðìàö³þ ïðî òðàäèö³éíå
óêðà¿íñüêå æèòëî, ñôîðìîâàíå áàãàòüìà
ïîêîë³ííÿìè.
Ëåñÿ Âîçíþê «ñâ³òëèé îáðàç ð³äíî¿ äî-
ì³âêè» ïîâ’ÿçóº ç â³ä÷óòòÿì, ÿêîìó âîíà
äຠíàçâó «Çàïàõ äîìó» 18:
ß çíàþ çàïàõ ð³äíî¿ äîì³âêè:
Òàê ïàõíå ñâ³æèé õë³á ³ ïèð³æêè,
Áóêåò ³ç ÷åáðåöþ òà ìàòåðèíêè,
Ëëÿíèé îáðóñ ³ á³ë³ ðóøíèêè…
…ß â³ä÷óâàþ ñïîê³é â ð³äí³é õàò³:
dzãð³º, â³ä íåãîäè çàõèñòèòü,
ßê Ìàòè Áîæà áåðåæå äèòÿòêî
Íà ò³é ³êîí³, ùî â êóòêó âèñèòü.
Îïèñ õàòè ïîåòåñà íàä³ëÿº òèìè ðèñà-
ìè ³ íþàíñàìè, ÿê³ ïîì³÷àþòüñÿ íàñàìïå-
ðåä æ³íêàìè, áî ñïîêîíâ³êó îïîðÿäæåííÿ
æèòëà, ïðèãîòóâàííÿ ¿æ³, âèøèâàííÿ, òêà-
öòâî, çá³ð ë³êàðñüêèõ ³ äåêîðàòèâíèõ òðàâ
áóëè ïðåðîãàòèâîþ æ³íêè-ìàòåð³. Ñàìå
öåé äóõ ñåëÿíñüêî¿ õàòè àâòîð «îæèâëþº»
òàê ïåðåêîíëèâî, ùî ÷èòà÷ í³áè â³ä÷óâàº
éîãî íàñïðàâä³.
Áîðèñ Îë³éíèê ó ñâîºìó â³ðøîâàíîìó
ìîíîëîç³ äî ªâðîïè ç ïî÷óòòÿì íàö³îíàëü-
íî¿ ã³äíîñò³ ãîâîðèòü ïðî ïîá³ëåíó õàòó
äàëåêèõ ïðàùóð³â ÿê ïðî çíàêîâó ñïîðóäó
öèâ³ë³çàö³éíîãî ð³âíÿ:
Òè íàñ îçâàëà õóòîðîì ïèõàòî.
Îáëèø: òâ³é ïîñì³õ íàñ íå äîïå÷å,
Áî ìè òîä³ âæå ïîá³ëèëè õàòó,
ßê òè ³ùå íå âèéøëà ³ç ïå÷åð 19
Ó ïîåç³ÿõ Ìèêîëè ³íãðàíîâñüêîãî
ñò³íè õàòè íàáóâàþòü ð³çíîãî çàáàðâëåí-
íÿ çàëåæíî â³ä ïî÷óòò³â àâòîðà. ×àñîì
âîíè – òðàäèö³éíî á³ë³:
Ìàòè á³ëÿòü ÿáëóí³ â ñàäó,
Ìàòè á³ëÿòü õàòó òà ó õàò³,
Á³ëÿ õàòè á³ëèé áàòüêî íà êàíàï³ 20.
dz çì³íîþ íàñòðîþ òà åìîö³é ìåòàôî-
ðè÷íå ìèñëåííÿ ïîåòà çàíóðþºòüñÿ â ³íøó
êîëîðèñòè÷íó ãàìó:
Ëåäü òð³ïî÷óòüñÿ ñèí³ õàòè
 ìàò³îëüíîìó ñèíüîìó íåâîä³ 21.
Ó êîíòåêñò³ ÿñêðàâî¿ ìåòàôîðè, ïî-
â’ÿçàíî¿ ç â³òðàìè, Ì. ³íãðàíîâñüêèé
çãàäóº ³ ãîëîâíèé àòðèáóò æèòëà – ï³÷:
² ò³ â³òðè, ùî âèìîêëè íàä ñòåïîì,
 ïå÷³ íàä æàðîì ñóøàòüñÿ é ñîá³ 22.
Àðõ³òåêòóðí³ àêöåíòè òðàäèö³éíîãî
ñ³ëüñüêîãî ëàíäøàôòó – â³òðÿêè – ïîåòîì
çàô³êñîâàíî ó çàâåðøàëüí³é ñòà䳿 ¿õíüî-
ãî ³ñíóâàííÿ:
Íà ñèçèõ ïàãîðáàõ ðÿñíå ñåëî ãîð³º,
² ñ³ð³ â³òðÿêè äîêðèëþþòü ñâ³é â³ê 23.
Ïðèì³òíà ñïîðóäà ñòàðîãî ñåëà – êðè-
íèöÿ – â óêðà¿íñüê³é ïîå糿 ñèìâîë³çóº
³äåþ î÷èùåííÿ, íà䳿, ïàì’ÿò³, âëàñíå
http://www.etnolog.org.ua
110
æèòòÿ. Ïðî öå, çîêðåìà, ïèøå ³êòîð Ãå-
ðàùåíêî ó òâîð³ «Ïàì’ÿò³ áàòüêà»:
² äîíèí³ ñíèòüñÿ òàòîâà êðèíèöÿ –
Âèêîïàâ ç ñóñ³äîì íà ìåæ³ 24.
×àñòî, äëÿ ãîäèòüñÿ, ¿æäæó äî êðèíèö³,
Òàòó é ìàì³ íèçüêî ïîêëîíþñü.
Ñÿäó, ïîñóìóþ, íèøêîì ïîì³ðêóþ
Òà âîäè êðèíè÷íî¿ íàï’þñü.
² íàä³ÿ â ñåðö³ ïîòàéêè ³ñêðèòüñÿ:
×àñ áî â³äðîäèòè âæå ñåëî,
Äîêè íå çì³ë³ëà òàòîâà êðèíèöÿ,
Äîêè á’º ôîíòàíîì äæåðåëî 25.
²âàí Äðà÷ ñâîºþ òâîð÷îþ óÿâîþ íà-
ä³ëÿº êðèíèöþ ÷àðîä³éíèìè âëàñòèâîñ-
òÿìè:
…Ñòàðåíüêà ëåãåíüêà Ïàðàñî÷êà
 ãëèáîêó êðèíèöþ â³äðî çàíóðþº
² êàæå â êðèíèöþ ÿê â ñòàðèé ì³êðîôîí
À êðèíèöÿ ç’ºäíàíà ç ìîðåì
À ìîðå çà ì³ëüéîíè ê³ëîìåòð³â
À â ìîð³ íà àòîìíîìó ÷îâí³
Ïàðàñ÷èí Ïåòðî êàï³òàíîì ïðèõîäèòüñÿ
² êàæå Ïàðàñêà â êðèíèöþ ñèíîâ³
Áî êðèíèöÿ ³ç îêåàíîì ñïàðîâàí³
Êàæå ìàòè ñèíîâ³ ó â³äðî:… 26
Òàêèì ãóìîðèñòè÷íî-áóðëåñêíèì ñïî-
ñîáîì ïîåò ïåðåíîñèòü íàðîäí³ â³ðóâàííÿ
ïðî ìàã³÷íó ñèëó êðèíè÷íî¿ âîäè â ñó÷àñ-
í³ ðåà볿.
Íà ïðèêëàäàõ ï³ñåííî-ïîåòè÷íî¿ òâîð-
÷îñò³ ìîæíà âïåâíèòèñÿ, ùî â³äëóííÿ òðà-
äèö³éíîãî óêðà¿íñüêîãî ñåëà â í³é ³ñíóº íå
íà ðîçóìîâîìó ð³âí³ êîíñòàòàö³¿ õàðàêòå-
ðó çàáóäîâè, ïîáóòîâî-çâè÷àºâîãî óñòðîþ
æèòòÿ, âèðîáíè÷î¿ ä³ÿëüíîñò³ ñåëÿí, àëå
ÿê ùîñü åìîö³éíå, ð³äíå, ïðîðîñëå ç ãëè-
áèí óêðà¿íñüêî¿ ìåíòàëüíîñò³.
***
Îòæå, íà ïî÷àòîê ÕÕ² ñò. â êóëüòóð³
Óêðà¿íè íàðîäíà àðõ³òåêòóðà ô³ãóðóº â
ð³çíèõ âèì³ðàõ: àóòåíòè÷íîìó – ÿê òðà-
äèö³éíà îñíîâà ñ³ëüñüêî¿ çàáóäîâè; åêñ-
ïîçèö³éíîìó – ÿê îá’ºêò ìóçå¿â ïðîñòî
íåáà, ìóçå¿â îáðàçîòâîð÷îãî ìèñòåöòâà,
êðàºçíàâ÷èõ ìóçå¿â; íàðåøò³, ÿê ñêëàäî-
âà ñó÷àñíîãî êóëüòóðíî-³íôîðìàö³éíîãî
ïðîñòîðó. Â îñòàííüîìó âèïàäêó ¿¿ ìîòè-
âè ïðèñóòí³ ó âèãëÿä³ àðõ³òåêòóðíèõ òà
äèçàéíåðñüêèõ ³ì³òàö³¿ ³ ñòèë³çàö³é, ãðà-
ô³÷íèõ, æèâîïèñíèõ òà äåêîðàòèâíèõ çî-
áðàæåíü; ó íàçâàõ çàêëàä³â õàð÷óâàííÿ òà
â³äïî÷èíêó; ó ë³òåðàòóðí³é òâîð÷îñò³.
Ïðèì³òêè
1 Ñêóáà Â. Êîíöåíòðàö³ÿ äóìîê, çà ÿêè-
ìè âàðòî ïîëþâàòè // Äåíü. – 2010. – ¹227–
228. – 10–11 ãðóäíÿ. – Ñ. 18.
2 Òàì ñàìî.
3 Òàì ñàìî.
4 Êîñòåíêî Ë. г÷êà Ãåðàêë³òà. – Ê.,
2011. – Ñ. 117.
5 Òàì ñàìî. – Ñ. 231.
6 Êîñòåíêî Ë. Ñàä íåòàíó÷èõ ñêóëüïòóð. –
Ê., 1987. – Ñ. 27.
7 Êîñòåíêî Ë. г÷êà Ãåðàêë³òà. – Ñ. 245.
8 Òàì ñàìî. – Ñ. 117.
9 Òàì ñàìî. – Ñ. 244.
10 Êîñòåíêî Ë. Ñàä íåòàíó÷èõ ñêóëüï-
òóð. – Ñ. 25.
11 Òàì ñàìî. – Ñ. 27.
12 Ëóöåíêî Ä. Õàòà ìîÿ, á³ëà õàòà [Åëåê-
òðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : www.
pisni.org.ua/songs/439583.html.
13 Êðèùåíêî Â. Á³ëà õàòà [Åëåêòðîííèé ðå-
ñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : www.pisni.org.ua/
songs/6166093.html.
14 Êðèùåíêî Â. Ïîå糿. – Ê. : Äí³ïðî,
2005 – Ñ. 296.
15 Òàì ñàìî.
16 Êðèùåíêî Â. Ïîå糿. – Ñ. 148.
17 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòó-
ïó : www.poeziya-ukrainy.com.ua.
18 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòó-
ïó : mirvol.at.ua.
19 Îë³éíèê Á. ªâðîï³ [Åëåêòðîííèé ðå-
ñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : www.poetryclub.com.
ua/metrs-poem.php?poem=5372.
20 ³íãðàíîâñüêèé Ì. Âèáðàí³ òâîðè. – Ê.,
2004. – Ñ. 10.
21 ³íãðàíîâñüêèé Ì. Âèáðàí³ òâîðè : ó
3 ò. – Ò., 2004. – Ò. 1. – Ñ. 178.
22 Òàì ñàìî. – Ñ. 179.
23 Òàì ñàìî. – Ñ. 146.
24 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòó-
ïó : www.poeziya-ukrainy.com.ua.
25 Òàì ñàìî.
26 Äðà÷ ².  ì³êðîôîí êðèíèö³ // Ëèñò äî
êàëèíè. – Ê., 1990. – Ñ. 41–42.
http://www.etnolog.org.ua
|