Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві

Стаття присвячена дослідженню управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві. Запропоновано класифікацію процесів діяльності на підприємстві й матрицю формування якості процесу створення цінності, за допомогою якої можна визначити чотири зони формування якості на підприємст...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Бєзгін, К.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України 2010
Schriftenreihe:Схід
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/20846
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві / К. Бєзгін // Схід. — 2010. — № 3 (103). — С. 8-12. — Бібліогр.: 17 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-20846
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-208462025-02-09T14:13:03Z Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві Quality management in process of creating customer value on the enterprise Бєзгін, К. Економіка Стаття присвячена дослідженню управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві. Запропоновано класифікацію процесів діяльності на підприємстві й матрицю формування якості процесу створення цінності, за допомогою якої можна визначити чотири зони формування якості на підприємстві: зона 1 - якість організаційно-управлінських процесів; зона 2 - якість когнітивно-компетентнісних процесів; зона 3 - якість техніко- технологічних процесів; зона 4 - якість процесів взаємодії. The article isdevoted to quality management research in process of creating customer value on the enterprise. The classification of the business processes on the enterprise and the matrix of formation the quality of the process of creating value,that matrix helps to define four zones of forming quality on enterprise are proposed: Zone 1 - the quality of organizational and administrative processes; Zone 2 - the quality of cognitive-competence processes; Zone 3 - the quality of technological processes; Zone 4 - the quality of interaction processes. 2010 Article Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві / К. Бєзгін // Схід. — 2010. — № 3 (103). — С. 8-12. — Бібліогр.: 17 назв. — укр. 1728-9343 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/20846 658.012 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економіка
Економіка
spellingShingle Економіка
Економіка
Бєзгін, К.
Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
Схід
description Стаття присвячена дослідженню управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві. Запропоновано класифікацію процесів діяльності на підприємстві й матрицю формування якості процесу створення цінності, за допомогою якої можна визначити чотири зони формування якості на підприємстві: зона 1 - якість організаційно-управлінських процесів; зона 2 - якість когнітивно-компетентнісних процесів; зона 3 - якість техніко- технологічних процесів; зона 4 - якість процесів взаємодії.
format Article
author Бєзгін, К.
author_facet Бєзгін, К.
author_sort Бєзгін, К.
title Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
title_short Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
title_full Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
title_fullStr Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
title_full_unstemmed Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
title_sort управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві
publisher Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
publishDate 2010
topic_facet Економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/20846
citation_txt Управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві / К. Бєзгін // Схід. — 2010. — № 3 (103). — С. 8-12. — Бібліогр.: 17 назв. — укр.
series Схід
work_keys_str_mv AT bêzgínk upravlínnââkístûprocesustvorennâspoživčoícínnostínapídpriêmství
AT bêzgínk qualitymanagementinprocessofcreatingcustomervalueontheenterprise
first_indexed 2025-11-26T17:06:56Z
last_indexed 2025-11-26T17:06:56Z
_version_ 1849873474839904256
fulltext 8 № 3 (103) травень-червень 2010 р. ЕКОНОМІКА УДК 658.012 ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß ßʲÑÒÞ ÏÐÎÖÅÑÓ ÑÒÂÎÐÅÍÍß ÑÏÎÆÈÂ×ί Ö²ÍÍÎÑÒ² ÍÀ ϲÄÏÐȪÌÑÒ² КОСТЯНТИН БЄЗГІН, кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту Донецького національного університету Стаття присвячена дослідженню управління якістю процесу створення споживчої цінності на підприємстві. Запропоновано класифікацію процесів діяльності на підприємстві й мат- рицю формування якості процесу створення цінності, за допомогою якої можна визначити чотири зони формування якості на підприємстві: зона 1 - якість організаційно-управлін- ських процесів; зона 2 - якість когнітивно-компетентнісних процесів; зона 3 - якість техніко- технологічних процесів; зона 4 - якість процесів взаємодії. Ключові слова: підприємство, споживча цінність, процесний підхід, якість процесу створен- ня цінності. Постановка проблеми. Сучасний стан розвитку світової економіки й розвиток інституціональної теорії модифікує погляд на підприємство як основного учас- ника процесу створення споживчої цінності. Якщо кла- сична економічна теорія розглядала підприємство як операційну систему, що трансформує вхідні ресурси в готову продукцію, то інституціональна теорія розгля- дає підприємство як ряд контрактів або домовленос- тей між учасниками процесу створення цінності. Та- кий підхід вимагає розробки й використання нових методів, заснованих на механізмах активної адаптації, що дозволяє прискорити реакцію підприємства на зміни зовнішнього й внутрішнього середовища, забез- печити координацію дій і синхронізацію процесів взає- модії з основними зацікавленими сторонами з метою створення споживчої цінності високої якості. Це вира- жається через якість усіх етапів створення цінності, а саме: "наука - техніка - виробництво". Гранично допу- стимий рівень споживчих якостей продукту можна ре- алізувати через постійну оптимізацію трьох складових елементів економічної цінності: "споживча цінність - гранична корисність - ціна". Аналіз останніх досліджень і публікацій. Еко- номічну сутність категорії "цінність" розглядали у своїх роботах такі вітчизняні й закордонні науковці, зокре- ма Б. Андерсен, Т. Артемова, Е. Бем-Баверк, В. Галь- перін, К. Маркс, Дж. Мілль, Б. Міттел, В. Міхєєв, А. Орлов, М. Портер, К. Прахалад, В. Рамасвамі, Д. Рікардо, А. Сливотські, І. Смирнов, А. Сміт, А. Томп- сон, М. Туган-Барановський, Д. Хлєбников, Д. Шес; процеси управління якістю досліджували Ю. Адлер, А. Гличев, Е. Демінг, К. Ісикава, В. Лапідус, О. Мороз, Г. Нива, Е. Нойман, В. Окрепілов, У. Шухарт, М. Херрі, В. Швець та ін. Разом із тим, дослідження управління якістю процесу створення цінності на підприємстві сьогодні мають фрагментарний характер, а основні методичні положення цього процесу недостатньо вис- вітлені в науковій літературі. Метою статті є розробка науково-практичних ре- комендацій щодо управління якістю процесу створен- ня цінності, які синергічно інтегрують науково-емпі- ричні положення аксіології, процесно-орієнтованого підходу й менеджменту якості для їх змістовної й функ- ціональної адаптації до потреб практичної й науково- дослідної діяльності. Виклад основного матеріалу. Останнім часом вітчизняні підприємства розпочали активну роботу з упровадження міжнародних стандартів у свою діяль- ність, зросла увага до вивчення, узагальнення й по- ширення вітчизняних і закордонних підходів і методів менеджменту якості. З появою стандартів на системи менеджменту якості (СМЯ) [3] багато керівників отри- мали реальний інструмент підвищення конкуренто- спроможності підприємств. Серед основних цілей і мо- тивів розробки та впровадження стандартів на маши- нобудівних підприємствах можна назвати такі: просу- вання продукції за кордоном; робота з великими за- кордонними замовниками в Україні; підвищення імід- жу підприємства на внутрішньому ринку; підвищення ефективності виробництва; підвищення якості про- дукції. У процесі впровадження й функціонування СМЯ на підприємствах України були виявлені практичні труд- нощі - формальне ставлення до основних положень і принципів, викладених у стандарті [3]. У більшості ви- падків впровадження СМЯ позитивно не впливає на результативність й ефективність функціонування підприємства. Одним із найскладніших принципів уп- равління якістю з погляду впровадження й організації функціонування, закладених у стандартах ІСО серії 9000 версії 2000 р., на думку багатьох авторів [2; 4; 9; 10; 11; 12; 13; 15], є процесний підхід до управління діяльністю підприємством. Особливість і сутність процесного підходу полягає в тому, що бажаний результат досягається ефектив- ніше, якщо діяльністю й пов'язаними з нею ресурсами управляти як процесом [3]. Це один із восьми прин- ципів, включених у стандарт ІСО 9000 версії 2000 р., який є ключовим з погляду адаптації підприємства до швидкоплинних вимог зовнішнього середовища. Основ- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 3 (103) травень-червень 2010 р. ЕКОНОМІКА 9 на перешкода на цьому етапі впровадження системи менеджменту якості полягає в низькій ефективності організації функціонування процесних структур, що виражається в неможливості отриманння максималь- ної вигоди від використання такого (процесного) підхо- ду до управління. Сучасне підприємство як бізнес-система являє собою сукупність процесів створення цінності. Така спрямованість визначає як об'єкт управління структур- ну сукупність процесів створення цінності на підприєм- стві. Процеси створення цінності на підприємстві не- однорідні. За своєю сутністю діяльність підприємства є сукупністю взаємозалежних процесів, які реалізують функції підприємства. У зв'язку із цим велике значен- ня при побудові системи управління на підприємстві має класифікація бізнес-процесів. На сьогодні існує кілька основних підходів до класифікації процесів. Розглянемо найпоширеніші. Перший підхід застосовують деякі консалтингові компанії. У його рамках процеси поділяються тільки на два типи: продуктивні й забезпечувальні [5]. У цьо- му підході діяльність управління відбувається за дво- ма напрямами - продуктивним та забезпечувальним. Наприклад, маркетинг належить до продуктивних про- цесів, а управління фінансами - до забезпечувальних. Підхід до класифікації процесів, застосовуваний фахівцями з упровадження інтегрованих інформацій- них систем, використовує принцип поділу процесів на основні й управлінські [6]. Так, під основними проце- сами розуміються всі процеси, які пов'язані з пере- міщенням і перетворенням матеріальних потоків. До групи управлінських належать процеси, пов'язані з інформаційними потоками. За характером продукту діяльності процеси мож- на поділити на виробничі й адміністративні. Виробничі процеси - це процеси, продуктом діяльності яких є виробництво товарів і надання послуг, використову- ваних зовнішніми споживачами. До числа виробничих процесів належать виробництво напівфабрикатів го- тової продукції й надання послуг, що є проміжною лан- кою в системі створення основних продуктів діяльності підприємства [8]. Виділяти групу адміністративних процесів уперше запропонував Джеймс Харрінгтон. У своїй роботі "Оп- тимізація процесів" [16, с. 3] він визначає адміністра- тивні процеси як серію послідовних заходів виконан- ня адміністративних завдань. Поняття "адміністра- тивні завдання" загалом визначає вузькість прояву таких процесів в організації й може сприйматися ук- раїнськими менеджерами як розпорядництво, хоча сучасне управління особливо великими промислови- ми організаціями охоплює більш широке коло управ- лінської діяльності [9]. Адаптацію визначення "адміністративні процеси" до вітчизняної управлінської специфіки розпочав П. В. Ку- телевий [8, с. 28]. На його думку, адміністративні проце- си - це процеси, продуктом діяльності яких є надання послуг із централізованої підтримки всієї організаційної структури підприємства та його процесів. Стосовно підприємства процеси можуть бути зов- нішніми й внутрішніми. Зовнішнім є процес, який має вхід і (або) вихід поза підприємством. Внутрішній про- цес - це процес, який перебуває в межах одного підприємства. Автори [6; 9] пропонують свою класифікацію, відпо- відно до якої на підприємстві виділяють такі процеси: основний, який являє собою безперервний рух і по- новлення процесу виробництва продуктів і надання послуг бізнес-системи; забезпечувальний, який понов- лює ресурси відтворювального процесу бізнес-систе- ми; управлінський, який охоплює весь комплекс функцій управління на рівні кожного процесу й бізнес- системи в цілому; розвитку - це вдосконалення ви- робленого продукту або послуги, технології, устаткуван- ня, а також інноваційні процеси. За формуванням результату процеси можна по- ділити на основні й допоміжні. Основними процесами є ті процеси поточної діяльності підприємства, результа- том яких є нарощування споживчої цінності, яка б задо- вольняла потреби споживача [10; 14]. Чіткої межі між окремими етапами діяльності підприємства немає, і розділити цю діяльність на блоки не завжди просто. Одним із принципів виділення блоків діяльності можна вважати запропонований М. Портером принцип наро- щування споживчої цінності, який одночасно є нарощу- ванням цінності продукції або послуг (рис. 1) [17, с. 36]. пр иб ут ок До да на в ар тіс ть за рп ла ти Інфраструктура Персонал Розвиток технологій (інновації) За ку пі вл я й по ст ач ан ня ви ро бн иц тв о пр од ук ті в і на да нн я по сл уг уп ра вл ін ня то ва рн о- м ат ер іа ль ни м и по то ка м и й зб ут пр од аж й об сл уг ов ув ан ня сп ож ив ач а пі сл я пр од аж у Д оп ом іж на ді ял ьн іс ть Основна діяльність Суттєва відмінність цього підходу полягає в тому, що стає можливим відокремлення основної діяльно- сті підприємства від допоміжної. Відповідно до цього основним процесом є основна діяльність, орієнтова- на на створення для зовнішніх споживачів такої цінності, яка б перевищувала витрати на виробницт- Рис. 1. Система нарощування цінності продукту або послуг [17, с. 36]. во продукції або послуг. Відмінною рисою процесу створення цінності є його міжфункціональність і не- обмеженість рамками організації, тобто він може ви- ходити за межі організації (наприклад, "закупівля" та "продаж і обслуговування після продажу"). Процес створення цінності включає закупівлю й по- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 10 № 3 (103) травень-червень 2010 р. ЕКОНОМІКА стачання, виробництво продуктів і надання послуг, уп- равління товарно-матеріальними потоками й збут, про- даж й обслуговування споживача після продажу. За своєю сутністю це відтворювальний процес організації. У свою чергу, допоміжними процесами є допоміжна діяльність, яка забезпечує процес створення цінності. Характерною рисою таких процесів є те, що головний їхній вихід (результат) здійснюється іншими процесами. До допоміжних процесів можна віднести інфраструкту- ру, персонал і розвиток технології (інновації). Однією з найпоширеніших класифікацій у сучасній літературі з процесно-орієнтованого управління є поділ всіх процесів підприємства на такі види [4; 10; 13; 15]: основні (базові) процеси; допоміжні (забезпе- чувальні) процеси; процеси управління, спрямовані на підвищення ефективності основних і допоміжних про- цесів. За наведеною вище класифікацію, розділимо ти- пові процеси діяльності на підприємстві (процеси ство- рення цінності, допоміжні процеси й процеси управлін- ня) за класами, а також охарактеризуємо їх основні відмітні ознаки (табл. 1). Таблиця 1. - Класифікація процесів діяльності на підприємстві Тип процесу Клас процесу Відмітні ознаки Процеси створення цінності закупівля й логістика; виробництво; здійснення продажів і сервісне обслуговування Через них проходить основна продукція (послуги). Додають цінність продукту. Результат отримує зовнішній споживач. Процеси управління планування; організація; мотивація; контроль комунікації; ухвалення рішення Результатом є діяльність всієї організації. Результати отримують всі зацікавлені сторони. Допоміжні процеси маркетинг; НДДКР; технічне й технологічне забезпечення виробництва; управління персоналом Не стосуються основної продукції (послуги). Додають продукції вартості. Результат отримують внутрішні споживачі. У процесі створення споживчої цінності всі пере- раховані процеси є взаємопов'язаними й взаємоза- лежними та функціонують паралельно. Залежно від класу процесу й деталізації діяльності можна виділити досить широкий діапазон підпроцесів. Цей підхід до класифікації процесів діяльності підприємства не є всеохоплюючим, але має спробу си- стематизації існуючих підходів, які найчастіше досить суперечливі. Попри це класифікація дозволяє насам- перед залежно від характеру завдань, які виникають у процесі розвитку організації, орієнтувати розробників процесного управління на специфіку й сутність управ- ління якістю процесів створення цінності на під- приємстві. Еволюція розуміння якості від субстратної до інтег- ральної властивості продукту - орієнтованої на синте- тичне, цілісне охоплення всіх сторін і факторів, дає підстави для висновку, що для сучасного розуміння якості визначною тенденцією стає синтез різних якос- тей [7]. Недостатньо абстрактно говорити про якість, необхідно розглядати якість у цілісності її багатовимі- рного вираження, у єдності всіх її складових. Керую- чись принципом відбиття якості, відзначимо, що якість кінцевого результату (цінності) прямо залежить від якості процесу її створення, що, у свою чергу, залежить від якості організаційно-управлінської системи. На- приклад, якість процесу створення цінності забезпе- чується якістю трудового життя персоналу і його ква- ліфікацією, якістю технології, матеріалів, обладнання та ін. Саме урахування цілісної єдності факторів, які визначають якість процесу, дозволяє здійснювати ефективне управління бізнес-системою. Можна зробити висновок, що поняття "управління якістю процесу створення цінності" визначається як цілеспрямований вплив суб'єкта управління на об'єкт (сукупність послідовних взаємозалежних видів діяль- ності, спрямованих на створення споживчої цінності, шляхом трансформації ресурсів на "вході" в резуль- тати (продукцію, послуги) на "виході" з метою задово- лення потреб зовнішніх клієнтів) з метою зміни пара- метрів його функціонування відповідно до встановле- них вимог (рис. 2). Таким чином, під час процесу створення цінності змінюється не тільки кількість показників якості, але і їхня чисельна величина. Щоб чисельно виміряти величину втрат якості на всіх етапах процесу створення цінності, уведемо по- казник функції втрат якості (ФВЯ), тобто величини зміни показників якості кінцевого результату починаючи від його формування й до закінчення процесу. К к1, кп К2 Кп Процес створення цінності де К1, К2, … , Кп - якість певних процесів; К - вихідний показник якості, тобто якість кінцевого результату (цінності). Рис. 2. Якість процесу створення цінності. , Оскільки К - інтегральний показник, то до нього можна застосувати правило: ....21 пКККК ⋅⋅= (1) Однак на практиці це правило не виконується: підсумковий показник може бути більше або менше добутку складових його показників, тобто: PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 3 (103) травень-червень 2010 р. ЕКОНОМІКА 11 ,...21 ПКККК п +⋅⋅= (2) де П - втрати якості на всіх етапах процесу ство- рення цінності. У процесі створення цінності якість формується в різних функціональних зонах підприємства й прояв- ляється в кінцевому (підсумковому) результаті цього процесу. Оскільки якість процесу створення цінності характеризується найширшим спектром показників, які в межах одного підприємства можуть бути роз'єднані й мати різні значення, то для того, щоб "простежити шлях" якості до моменту остаточного результату, не- обхідно згрупувати показники якості за так званими зонами формування (ЗФЯ) і прояву (ЗПЯ) якості. При цьому під зоною формування якості (ЗФЯ) про- понується розуміти статичну характеристику підприєм- ства, яка відповідає, з одного боку, обмеженому діа- пазону зміни показників якості, а з іншого боку - обме- женому діапазону зміни структурних підрозділів під- приємства, що беруть участь у формуванні якості, у якій показники якості технологічно однорідні й мають практично однакові значення (рис. 3). Рис. 3. Матриця формування якості процесу створення цінності. Складові якості процесу створення цінності Компетентність персоналу Якість маркетингу Якість проекту Якість технології Якість ресурсів Якість обладнання Якість обслуговування Якість обслуговування після продажу Уп ра вл ін ня пл ан ов о- ек он ом іч но ю ді ял ьн іс тю Уп ра вл ін ня лю дс ьк им и ре су рс ам и Уп ра вл ін ня ін но ва ці ям и Уп ра вл ін ня ма рк ет ин го м Уп ра вл ін ня Н ДД КР Уп ра вл ін ня ло гіс ти ко ю Уп ра вл ін ня ви ро бн иц тв ом Уп ра вл ін ня ре ал іза ці єю Уп ра вл ін ня се рв існ о- га ра нт ій ни м об сл уг ов ув ан ня м Якість організаційно-управлінських процесів Якість когнітивно- компетентнісних процесів Якість техніко-технологічних процесів Якість процесів взаємодії PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 12 № 3 (103) травень-червень 2010 р. ЕКОНОМІКА Під зоною прояву якості (ЗПЯ) пропонується розу- міти статичну характеристику підприємства, яка відпо- відає, з одного боку, обмеженому діапазону зміни по- казників якості, а з іншого - обмеженому діапазону зміни структурних підрозділів і територіальних одиниць підприємства, що беруть участь у безпосередньому доведенні кінцевого результату до споживача, у якій показники якості технологічно однорідні й мають прак- тично однакові значення. За визначенням, ЗФЯ харак- теризується двома показниками (показники якості й структурні підрозділи підприємства), тоді як ЗПЯ - трьома (показники якості, структурні підрозділи під- приємства і наявність споживачів). Найбільш зручно проводити виділення ЗФЯ у мат- риці, де в рядках наведений перелік структурних підрозділів й одиниць підприємства, а в стовпчиках - показники, які характеризують якість. Перетин рядка й стовпця у тому випадку, якщо підрозділ відповідає або бере участь у формуванні відповідного показни- ка, утворює зону, яка відповідним чином маркується. Таким чином, можна виділити чотири зони формуван- ня якості на підприємстві: зона 1 - якість організа- ційно-управлінських процесів; зона 2 - якість когні- тивно-компетентнісних процесів; зона 3 - якість техні- ко-технологічних процесів; зона 4 - якість процесів взаємодії. Висновки Таким чином, результати проведеного досліджен- ня управління якістю процесу створення цінності свідчать про необхідність проведення систематично- го моніторингу якості за його основними траєкторія- ми руху від зони формування до зони прояву. Сучасні напрямки науки управління інтегрують ве- лику кількість різноманітних теорій, які беруть за ос- нову окремі вузькі аспекти створення цінності, що при- водить до формування дискретних (диференційова- них) концепцій і методик створення цінності, які часто неузгоджені й суперечливі. На наш погляд, до процесів створення споживчої цінності на підприємстві доціль- но застосовувати процесно-орієнтоване управління, яке дає змогу систематизувати існуючі класифікації і враховувати специфіку виробництва. Єдиний підхід до управління підприємством має базуватися на принци- пах інновацій, якості й аксіології. У подальших дослідженнях автор планує виявити взаємозв'язки основних категорій і понять, пов'язаних із процесом створення цінності. ЛІТЕРАТУРА: 1. Артемова Т. И. Стоимость и цена: логико-исторический про- цесс формообразования / Т. И. Артемова. - К. : Основа, 2006. - 448 с. 2. Виноградова О. В. Реінжиніринг бізнес-процесів у сучас- ному менеджменті : [монографія] / О. В. Виноградова. - Донецьк : ДонДУЕТ, 2005. - 196 с. 3. ДСТУ ИСО 9000 - 2001. Системи управління якістю. Ос- новні положення та словник. Чинний від 10.01.2001 р. - К. : ДС України, 2001. - 36 с. 4. Елиферов В. Г. Бизнес-процессы: Регламентация и управ- ление / В. Г. Елиферов, В. В. Репин. - М. : ИНФРА-М, 2007. - 320 с. 5. Ковалев С. М. Описание бизнес-процессов / С. М. Кова- лев, В. М. Ковалев // Консультант директора. - № 10. - 2004. - С. 54-61. 6. Кравченко К. А. Организационное проектирование и уп- равление развитием крупных компаний / К. А. Кравченко. - М. : Альма Матер, 2006. - 528 с. 7. Крянев Ю. В. Философия качества / Ю. В. Крянев. - М. : Вузовская книга, 2004. - 304 с. 8. Кутелев П. В. Организационный инжиниринг: Технология реинжиниринга бизнеса / П. В. Кутелев. - Ростов-на-Дону : Фе- никс, 2003. - 224 с. 9. Ладыко И. Ю. Управление крупным предприятием : [моно- графия] / И. Ю. Ладыко, А. В. Козаченко, А. Н. Ляшенко. - К. : Либра, 2006. - 384 с. 10. Липунцов Ю. П. Управление процессами / Ю. П. Липун- цов. - М. : Пресс, 2003. - 224 с. 11. Масалович А. Н. Моделирование и анализ поведения биз- нес-процессов / А. Н. Масалович. - М. : ТОРА, 2002. - 220 с. 12. Рахлин К. М. МС ИСО серии 9000:2000: сущность и со- держание процессного подхода / К. М. Рахлин [Електронний ре- сурс]. - Режим доступу : http://www.management.com.ua/qm/ qm025.html. 13. Репин В. В. Процессный подход к управлению. Модели- рование бизнес-процессов / В. В. Репин. - М. : РИА "Стандарты и качество", 2004. - 408 с. 14. Робсон М. Практическое руководство по реинжинирингу бизнес-процессов / М. Робсон ; [пер. с англ.]. - М. : Аудит, ЮНИ- ТИ, 1997. - 224 с. 15. Федюкин В. К. Управление качеством процессов / В. К. Федюкин. - СПб. : Питер, 2004. - 208 с. 16. Харрингтон Д. Оптимизация бизнес-процессов: докумен- тирование, анализ, управление, оптимизация / Д. Харрингтон. - СПб. : АЗБУКА БМикро, 2002. - 314 с. 17. Porter M. Е. Competitive Advantages: Creating and Sustaining Superior Performance / M. Е. Porter. - New York : Free Press, 1985. - 252 р. K. Bezhin QUALITY MANAGEMENT IN PROCESS OF CREATING CUSTOMER VALUE ON THE ENTERPRISE The article is devoted to quality management research in process of creating customer value on the enterprise. The classification of the business processes on the enterprise and the matrix of formation the quality of the process of creating value,that matrix helps to define four zones of forming quality on enterprise are proposed: Zone 1 - the quality of organizational and administrative processes; Zone 2 - the quality of cognitive-competence processes; Zone 3 - the quality of technological processes; Zone 4 - the quality of interaction processes. Key words: .enterprise, consumer value, process approach, the quality of the process of creating value. © К. Бєзгін Надійшла до редакції 21.04.2010 PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.management.com.ua/qm/ http://www.pdffactory.com