Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку

У статті розглядаються методичні питання аналізу конкурентної напруженості на ринку з використанням модифікації традиційно використовуваних показників концентрації. Запропоновано показник динаміки часток ринку, що дозволяє більш об'єктивно проводити діагностику інтенсивності конкуренції за ро...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Author: Загорна, Т.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України 2010
Series:Схід
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22196
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку / Т. Загорна // Схід. — 2010. — № 4 (104). — С. 35-38. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-22196
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-221962025-02-09T12:57:27Z Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку Estimation to intensities to competitive tension on the market Загорна, Т. Економіка У статті розглядаються методичні питання аналізу конкурентної напруженості на ринку з використанням модифікації традиційно використовуваних показників концентрації. Запропоновано показник динаміки часток ринку, що дозволяє більш об'єктивно проводити діагностику інтенсивності конкуренції за розглянутий період. In article the methodical questions of the analysis develop to competitive tension on the market with use the modification traditionally used factors to concentrations. The offered factor dynamic by share market, allowing more objective to conduct the diagnostics to intensities to competitions for considered period. 2010 Article Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку / Т. Загорна // Схід. — 2010. — № 4 (104). — С. 35-38. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. 1728-9343 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22196 658.821: 339.13 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економіка
Економіка
spellingShingle Економіка
Економіка
Загорна, Т.
Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
Схід
description У статті розглядаються методичні питання аналізу конкурентної напруженості на ринку з використанням модифікації традиційно використовуваних показників концентрації. Запропоновано показник динаміки часток ринку, що дозволяє більш об'єктивно проводити діагностику інтенсивності конкуренції за розглянутий період.
format Article
author Загорна, Т.
author_facet Загорна, Т.
author_sort Загорна, Т.
title Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
title_short Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
title_full Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
title_fullStr Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
title_full_unstemmed Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
title_sort оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку
publisher Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
publishDate 2010
topic_facet Економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22196
citation_txt Оцінка інтенсивності конкурентної боротьби на ринку / Т. Загорна // Схід. — 2010. — № 4 (104). — С. 35-38. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.
series Схід
work_keys_str_mv AT zagornat ocínkaíntensivnostíkonkurentnoíborotʹbinarinku
AT zagornat estimationtointensitiestocompetitivetensiononthemarket
first_indexed 2025-11-26T00:49:47Z
last_indexed 2025-11-26T00:49:47Z
_version_ 1849812000590266368
fulltext № 4 (104) липень-серпень 2010 р. ЕКОНОМІКА 35 6. Основні економічні показники роботи сільськогосподарсь- ких підприємств Донецької області в 2008 році : статистичний збірник / [від. за вип. О. І. Мошура]. - Донецьк : Головне управ- ління статистики у Донецькій області, 2009. - 255 с. 7. Якубів В. М. Підвищення ефективності використання ре- сурсного потенціалу сільськогосподарських підприємств : авто- реф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.07.02 "Економіка сільського господарства і АПК" / В. М. Якубів. - Житомир, 2006. - 20 с. 8. Праця України 2008 : статистичний збірник. - К. : Держав- ний комітет статистики України, 2009. - 313 с. 9. Продовольственная безопасность Украины: состояние, ме- ханизмы обеспечения, проблемы : [монография] / Ткаченко В. Г., Богачев В. И и др. ; под общ. ред. проф. В. Г. Ткаченко и проф. В. И. Богачева. - Луганск : Книжковий світ, 2004. - 176 с. 10. Регіони України 2009 : статистичний збірник / [за ред. О. Г. Осауленко]. - К. : Державний комітет статистики України, 2009. - Ч. ІІ. - 757 с. 11. Саблук П. Т. Основні напрями розвитку високоефективно- го агропромислового виробництва в Україні : доповідь на Чет- вертих річних зборах Всеукраїнського конгресу вчених еко- номістів-аграрників (25-26 червня 2002 р.) / П. Т. Саблук. - К. : ІАЕ УААН, 2002. - 328 c. 12. Сільське господарство Донецької області в 2008 році : статистичний збірник / [від. за вип. О. І. Мошура]. - Донецьк : Головне управління статистики у Донецькій області, 2009. - 297 с. 13. Сільське господарство України у 2008 році / [за ред. Ю. М. Остапчука]. - К. : Державний комітет статистики України, 2009. - 369 с. 14. Стан сільського господарства Донецької області в 2008 році : [економічна доповідь]. - Донецьк : Головне управління ста- тистики у Донецькій області, 2009. - 36 с. 15. Ульянченко О. В. Ресурсний потенціал аграрного сектора економіки України: управлінський аспект / О. В. Ульянченко. - Суми : Довкілля, 2009. - 383 с. I. Yemelyanova RESOURCE POTENTIAL OF AGRARIAN ENTERPRISES OF THE DONETSK AREA AS BASIS OF THEIR COMPETITIVENESS In the article defines the essence of the concept "resource potential of agrarian enterprises" and its role in providing of competitiveness. Modern tendencies and features of the resource providing of agrarian enterprises of the Donetsk area are investigated and possible directions of its optimization are outlined. Key words: competitiveness, agrarian sector, resource potential, resource provision, agricultural enterprises. УДК 658.821: 339.13 ÎÖ²ÍÊÀ ²ÍÒÅÍÑÈÂÍÎÑÒ² ÊÎÍÊÓÐÅÍÒÍί ÁÎÐÎÒÜÁÈ ÍÀ ÐÈÍÊÓ ТЕТЯНА ЗАГОРНА, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки підприємства Макіївського економіко-гуманітарного інституту У статті розглядаються методичні питання аналізу конкурентної напруженості на ринку з використанням модифікації традиційно використовуваних показників концентрації. За- пропоновано показник динаміки часток ринку, що дозволяє більш об'єктивно проводити діагностику інтенсивності конкуренції за розглянутий період. Ключові слова: конкуренція, інтенсивність конкурентної боротьби, частка ринку, кон- центрація, діагностика. © І. Ємельянова Надійшла до редакції 23.06.2010 Постановка проблеми. Проблема підвищення конкурентоспроможності визнається однією з найваж- ливіших у теорії й практиці економічної науки. Особли- ве значення вона має для українських підприємств, які функціонують в умовах транзитивної економіки й кон- курентні позиції яких на сучасних світових ринках зали- шаються недостатньо високими. Брак уваги до питан- ня підвищення конкурентоспроможності в цій ситуації зумовлює дисбаланс розвитку господарського меха- нізму, підвищену кризову вразливість, послаблення ряду ринкових позицій. Необхідно відзначити, що з ростом глобалізації пи- тання ринкової змагальності все більше пересувають- ся в макроекономічну сферу й від цього стають ще PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 36 № 4 (104) липень-серпень 2010 р. ЕКОНОМІКА більш гострими, а після вступу України у ВТО вітчиз- няні підприємства особливо зацікавлені в утриманні й посиленні своїх позицій на світових ринках. Можна стверджувати, отже, що успішність розвитку будь-якої соціально-економічної системи прямо залежить від того, наскільки стійкі в конкурентному відношенні її еко- номічні суб'єкти. У теоретичному відношенні методологія забезпе- чення конкурентноздатності сьогодні також недостат- ньо розвинена й не повністю відповідає вимогам су- часної економіки, у тому числі транзитивної. Парамет- ри конкурентоспроможності, порівняно з показниками ефективності, використовуються обмежено, в основ- ному при аналізі локального ринку. Встановлення взає- мозв'язку таких показників, виявлення форм залежно- стей між ними є актуальним завданням. Аналіз досліджень і публікацій, у яких започат- ковано вирішення проблеми. Основоположниками теорії конкуренції й конкурентної боротьби в її різних проявах вважаються такі класики політичної економії й відомі економісти, які виявили нові форми конку- ренції, розвинули й збагатили систему категорій конку- ренції, збагатили понятійний та термінологічний апа- рат: А. Сміт, Д. Рікардо, Дж. С. Мілль, К. Маркс, А. О. Курний, Ф. І. Еджворт, Дж. Робінсон, Е. Чемберлін, Дж. Кейнс, Й. Шумпетер. З другої половини XX століття, у теорії й практиці економіки одержують розвиток підходи й методики, спрямовані на посилення конкурентної стійкості со- ціально-економічних систем. У цьому аспекті розгля- даються як окремі підприємства і їхні сукупності, так і держави в цілому. Саме в цей період часу звертаєть- ся особлива увага на якість продукції й праці та на комплексне управління якістю, що сприймається як необхідна умова підвищення конкурентноздатності країни. Безпосередньо проблемами конкуренції й кон- курентоспроможності, а також питаннями розвитку й аналізу ринку сьогодні займаються Г. Л. Азоєв [1], Г. Л. Багієв, О. П. Градов, О. П. Голубков, М. Г. Долин- ський, М. І. Книш, І. В. Ліпсіц, А. П. Панкрухін, Е. А. Уткі- на, Р. А. Фатхутдінов, Г. М. Чубаков [8], А. Ю. Юданов [9] та ін. Метод управління конкурентоспроможністю вироб- ництва, у тому числі управління конкурентними пере- вагами, розробляють такі вітчизняні вчені-економісти, як Л. В. Балабанова [2], А. Е. Воронкова [3], В. М. Гор- батов [4], Н. А. Кізим, Ю. Б. Іванов [5], Л. І. Піддубна [6] та ін. Сучасна транзитивна економіка висуває вимоги до пошуку й розробки нових методів управління з ураху- ванням маркетингового впливу. Має місце завдання підведення науково обґрунтованої бази під процес управління конкурентоспроможністю - з одного боку, а з іншого - вироблення таких методик, які відповідали б особливостям ринкових процесів в умовах транзитив- ності. Таке завдання видається досить складним і його вирішення в науковому й практичному плані могло б стати суттєвим внеском у формування сильної конку- рентоспроможної економіки. Метою статті є розвиток методичних підходів до аналізу конкурентної напруженості на ринку з викорис- танням модифікації традиційних показників концент- рації. Це дозволить вирішити питання управління кон- курентоспроможністю економічного суб'єкта на основі вдосконалення наукових концепцій її оцінки й регулю- вання. Виклад основного матеріалу. У практиці аналі- зу конкурентного середовища для оцінки рівня моно- полізації й інтенсивності конкуренції традиційно вико- ристовуються такі визначники, як багатодольний по- казник концентрації (CR - для чотирьох і більше час- ток), індекс Херфіндала (Іh - розраховується за допо- могою суми квадратів ринкових часток конкурентів), індекс Розенблюта (Іr - як показник рівня монополізації, тому що одержувані за його допомогою значення най- точніше відбивають частку ринку, яку займає найбіль- ший конкурент), коефіцієнт Джині (G - розрахунок ку- мулятивної частки, що сукупно накопичує найбільших конкурентів), розрахунковий індекс Лінда - визначаль- ний ступінь нерівності між лідируючими на ринку про- давцями якого-небудь товару). Інтенсивність конку- ренції, яку виражають наведені показники, уважаєть- ся фахівцями обернено пропорційною до ступеня мо- нополізації ринку. Практично всі представлені показники мають ряд недоліків. Деякі з них, зокрема показник концентрації, індекс Херфіндала, можуть давати порівнянні значен- ня для зовсім різних рівнів реальної монополізації рин- ку (це відзначалося, наприклад, Г. Л. Азоєвим [1, с. 59]). До того ж варто визнати, що ці індекси недостат- ньо повно розкривають характер і напруженість кон- курентних відносин, які складаються на ринку [5, с. 264]. Вони оцінюють ситуацію лише в загальному вигляді, висвітлюючи, по суті, розподіл ринкових часток між конкурентами. Звичайно, одне це вже достатньою мірою може характеризувати можливості тих або інших підприємств, які присутні на ринку. Однак такі аспекти, як тенденції розвитку конкурентної ситуації, способи конкурентної боротьби на досліджуваному ринку по- требують додаткового дослідження [4, с. 72-79; 5, с. 117-120]. Таким чином, вивчення конкурентної ситуа- ції передбачає більш комплексне дослідження, розг- лянутих показників й індексів явно недостатньо, і вони повинні використовуватися тільки як складова части- на комбінованого аналізу [7, с. 48]. Поряд із традиційними показниками ми пропонумо використовувати показник динаміки. Його визначення та розрахунок базуються на підході, який заснований на відношенні змін часток до загального сукупного ринкового значення. Так, показник динаміки зміни час- ток ринку за період часу t буде визначатися: OP2 OP D n 1i i n(t) ∑ == ∆ , (1) де n(t)D - показник динаміки зміни часток ринку за період часу t; іОР∆ - зміна частки ринку і-го виробника за пер- іод часу t. Зміна частки ринку розраховується: i(t0)i(t1)i OPOPOP −=∆ , (2) 01 ttt −= , (3) де i(t1)OP , i(t0)OP - частка ринку і-го підприємства, відповідно, у кінцевий і початковий моменти часу. Значення показника динаміки відповідатимуть такій умові: 1D0 (t) ≤≤ . (4) Використання модуля значень у формулі (1) пояс- нюється тим, що збільшення частки ринку для одного підприємства створюватиме позитивну зміну й компен- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 4 (104) липень-серпень 2010 р. ЕКОНОМІКА 37 суватиметься (без використання модуля) за рахунок негативної зміни частки іншого підприємства. Підсумо- вування за модулем змін часток дає ефект повторно- го рахунку, який нівелюється (зводиться нанівець) ви- користанням подвоєного знаменника. Видається логічним й обґрунтованим використову- вати в аналізі конкурентної ситуації модифіковані кое- фіцієнти CR, які обчислювалися б із урахуванням по- казника динаміки. Розрахунок такого коефіцієнта може здійснюватися таким чином: )t(n n n D1 CRCRM + = , (5) де nCRM - модифікований коефіцієнт nCR ; n - кількість підприємств, за якими розраховується CRM . Аналогічно можна перетворити індекс Херфіндала: 2 )t(n nh nh D1 IIM + = . (6) За методом свого вирахування модифікуючі показ- ники ідентичні стандартним, але мають деякі особли- вості: а) якщо модифікуючі показники дорівнюють стан- дартним, то можна зробити висновок про те, що про- порції ринкових часток зберігаються незмінними про- тягом розглянутого періоду часу й тоді, у випадку висо- ких значень основних показників, це означає стійку мо- нополізацію; б) чим більше модифіковані показники відрізняються від стандартних, тим гострішою була кон- курентна боротьба в досліджуваний період, що приве- ло до перерозподілу часток ринку між конкурентами. Недолік традиційних показників ілюструє приклад зміни ринкової ситуації (табл. 1). Таблиця 1. - Розподіл часток ринку між конкурентами Порядковый номер суб’єкта Показники розподілу значень 1 2 3 4 5 6 Частка ринку на початок періоду, % 30 15 10 8 5 4 Частка ринку на кінець періоду, % 15 30 8 10 4 5 Приріст, % до загального ринку -15 15 -2 2 -1 1 Приріст, % до початкового значення -50,0 100,0 -20,0 25,0 -20,0 25,0 Наочно видно, що всі традиційні показники фактич- но не змінилися за досліджуваний період (табл. 2). Без застосування модифікованих показників тут неможли- во дати об'єктивну оцінку конкурентній ситуації. Таблиця 2. - Конкурентна ситуація в значеннях різних показників Приклад зміни значень Розрахунковий показник на початок періоду на кінець періоду традиційні показники CR4 0,63 0,63 CR6 0,72 0,72 Ih 0,133 0,133 Ir 0,4132 0,4132 G 0,555 0,555 пропоновані показники D4 0 0,17 D6 0 0,18 CRM4 0,63 0,538 CRM6 0,72 0,610 IMh 0,133 0,1288 Основна цінність модифікованих показників поля- гає в тому, що вони дозволяють сукупно зі стандарт- ними більш точно оцінювати зміни часток ринку в ході конкурентної боротьби. Різні варіанти інтерпретації значень, які можуть бути отримані в процесі обчислень, представлені в табл. 3. Таблиця 3. - Значення показників за період Показники динаміки на початок і кінець періоду Коефіцієнти Dн > Dк Dн = Dк Dн < Dк Ihн > Ihк Зниження монополізації при зменшенні суми перерозподільчих часток Зменшення монополізації, загострення конкуренції Зниження монополізації за рахунок зменшення часток великих компаній Ihн= Ihк Виняткова ситуація. Монополізація не змінилася. Сума перерозподільчих часток знижується. Становище стабілізується Пропорція ринкових часток конкурентів не змінилася при Dн = Dк = 0. При Dн = Dк ≠ 0 – пропорція змінилася (ситуація нетипова, але можлива) Виняткова ситуація. Монополізація не змінилася. Сума перерозподільчих часток збільшується. Стабільність ситуації знижується PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 38 № 4 (104) липень-серпень 2010 р. ЕКОНОМІКА Показники динаміки на початок і кінець періоду Коефіцієнти Dн > Dк Dн = Dк Dн < Dк Ihн < Ihк Ріст монополізації при зниженні величин перерозподільчих часток ринку Ріст монополізації при збереженні суми часток перерозподілу Ріст монополізації при збільшенні інтенсивності росту великих компаній CRн > CRк Зниження монополізації при зменшенні суми перерозподільчих часток Зменшення монополізації при збереженні суми перерозподілу часток: Dн = Dк ≠ 0 Зниження монополізації при загостренні конкуренції – суми перерозподілу часток збільшуються CRн = CRк Рівень монополізації не змінився, конкуренція ослабла порівняно з попереднім періодом Співвідношення ринкових часток конкурентів залишилося незмінним при Dн = Dк = 0. При Dн = Dк ≠ 0 – пропорція змінилася Рівень монополізації не змінився, конкуренція підсилилася порівняно з попереднім періодом CRн < CRк Ріст монополізації при зниженні величин перерозподільчих часток ринку Подальший ріст монополізації при збереженні величини перерозподілу часток Ріст монополізації при збільшенні величини перерозподільчих часток ринку Продовження табл. 3 Узагальнюючи вищевикладене, можна констатува- ти, що залучення в аналіз конкурентної ситуації ринку показників динаміки, а також модифікованих показ- ників, дозволить більш детально оцінювати складну обстановку. До того ж з'являється можливість відсте- жити процеси перерозподілу часток ринку, які можуть бути завуальовані тим, що стандартні показники, обу- мовлені математично тільки на кінець періоду, не зав- жди відбивають зміни, що відбуваються. Застосування описаних показників дає можливість більш ємного дослідження тенденцій, що відбувають- ся, і конкретного ілюстрування інтенсивності конку- рентних дій. У першу чергу, це матиме важливе зна- чення для державних органів антимонопольного уп- равління економікою [7, с. 49-54]. Висновки Без серйозного посилення конкурентних позицій на ринках високотехнологічної й передової продукції підприємствам буде важко залишити аутсайдерські позиції та вступити на шлях якісно нового розвитку. А це, у свою чергу, визначає важливість таких питань, як об'єктивна оцінка й регулювання конкурентоспро- можності, аналіз її потенціалу й факторів формуван- ня, визначення такого її рівня, який найбільш повно буде відповідати вимогам ринку й цілям підприємства. Потрібно підкреслити, що методологія управління конкурентоспроможністю має свою специфіку й надалі потребує поглиблення діагностичного підходу, тому що процес управління орієнтований не тільки на досяг- нення певних значень, але й на співвіднесення їх із даними інших організацій, які сприймаються як безпо- середні конкуренти. ЛІТЕРАТУРА: 1. Азоев Г. Л. Конкурентные преимущества фирмы / Г. Л. Азоев, А. Л. Челенков. - М. : ОАО "Типография "Новости", 2000. - 256 с. 2. Балабанова Л. В. Управление конкурентоспособностью предприятия на основе маркетинга / Л. В . Балабанова, А. В. Кривенко. - Донецк : ДонГУЭТ им. М. Туган-Барановского, 2004. - 147 с. 3. Воронкова А. Э. Стратегические управление конкурен- тоспособным потенциалом предприятия: диагностика и органи- зация : [монография] / А. Э. Воронкова. - Луганск : ВНУ, 2000. - 315 с. 4. Горбатов В. М. Конкурентоспособность и циклы развития интегрированных структур бизнеса : [монография] / В. М. Горба- тов. - Харьков : ИД "ИНЖЕК", 2006. - 592 с. 5. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства : [монографія] / за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. Ю. Б. Іванова, д-ра екон. наук, проф. О. М. Тищенка. - Харків : ВД "ІНЖЕК", 2006. - 384 с. 6. Піддубна Л. І. Конкурентоспроможність економічних сис- тем: теорія, механізм регулювання та управління / Л. І. Піддуб- на. - Харків : ВД "ІНЖЕК", 2007. - 368 с. 7. Прихач А. Ю. Основы управления конкурентоспособнос- тью / А. Ю. Прихач. - СПб. : СПбГИЭУ, 2006. - 307 с. 8. Чубаков Г. Н. Стратегия ценообразования в маркетинго- вой политике предприятия / Г. Н. Чубаков. - М. : Инфра-М, 1996. - 224 с. 9. Юданов А. Ю. Конкуренция: теория и практика / А. Ю. Юданов. - М. : Асоц. авторов и издателей "Тандем" ; изд. "ГНОМ-ПРЕСС", 1998. - 384 с. T. Zahorna ESTIMATION TO INTENSITIES TO COMPETITIVE TENSION ON THE MARKET In article the methodical questions of the analysis develop to competitive tension on the market with use the modification traditionally used factors to concentrations. The offered factor dynamic by share market, allowing more objective to conduct the diagnostics to intensities to competitions for considered period. Key words: competition, intensity of the competitive fight, share market, concentration, diagnostics. © Т. Загорна Надійшла до редакції 21.06.2010 PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com