Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах

У статті запропоновано методичний підхід до оцінювання економічної ефективності та доцільності реалізації інвестиційних проектів із урахуванням чинника ризикованості. Наведено характеристику класів інвестиційних проектів за рівнем ризикованості їх реалізації. Описано спосіб використання такої клас...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Author: Дашко, І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України 2010
Series:Схід
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22411
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах / І. Дашко // Схід. — 2010. — № 7 (107). — С. 30-34. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-22411
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-224112025-02-23T19:14:23Z Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах Reporting risk factor at the investment decisions to mechanical engineering enterprises know that Дашко, І. Економіка У статті запропоновано методичний підхід до оцінювання економічної ефективності та доцільності реалізації інвестиційних проектів із урахуванням чинника ризикованості. Наведено характеристику класів інвестиційних проектів за рівнем ризикованості їх реалізації. Описано спосіб використання такої класифікації при встановленні розміру премії за ризик для певного проекту. Подано формалізований вигляд критерію вибору найкращого інвестиційного проекту. In the article the methodical going is offered near the evaluation of economic efficiency and expedience of realization of investment projects taking into account the factor of risk. Description of classes of investment projects is resulted after the level of risk of their realization. The method of the use of such classification is described at establishment of size of bonus for a risk for a certain project. Submitted formalized face criteria to choose optimal investment draft. 2010 Article Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах / І. Дашко // Схід. — 2010. — № 7 (107). — С. 30-34. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 1728-9343 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22411 658.3 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економіка
Економіка
spellingShingle Економіка
Економіка
Дашко, І.
Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
Схід
description У статті запропоновано методичний підхід до оцінювання економічної ефективності та доцільності реалізації інвестиційних проектів із урахуванням чинника ризикованості. Наведено характеристику класів інвестиційних проектів за рівнем ризикованості їх реалізації. Описано спосіб використання такої класифікації при встановленні розміру премії за ризик для певного проекту. Подано формалізований вигляд критерію вибору найкращого інвестиційного проекту.
format Article
author Дашко, І.
author_facet Дашко, І.
author_sort Дашко, І.
title Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
title_short Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
title_full Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
title_fullStr Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
title_full_unstemmed Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
title_sort урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах
publisher Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
publishDate 2010
topic_facet Економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22411
citation_txt Урахування чинника ризикованості при прийнятті інвестиційних рішень на машинобудівних підприємствах / І. Дашко // Схід. — 2010. — № 7 (107). — С. 30-34. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Схід
work_keys_str_mv AT daškoí urahuvannâčinnikarizikovanostípriprijnâttíínvesticíjnihríšenʹnamašinobudívnihpídpriêmstvah
AT daškoí reportingriskfactorattheinvestmentdecisionstomechanicalengineeringenterprisesknowthat
first_indexed 2025-11-24T15:27:37Z
last_indexed 2025-11-24T15:27:37Z
_version_ 1849686027007950848
fulltext 30 № 7 (107) листопад-грудень 2010 р. ЕКОНОМІКА T. Davydova WORLD EXPERIENCE OF RAILWAY TRANSPORT INVESTMENT The author of the research paper considers on world experience of investment and development of leading countries' railway transport in order to involve the best tendencies into local practice. Key words: investment policy, investment, source of funding, investment programs, investment resources, investment projects. © Т. Давидова Надійшла до редакції 27.10.2010 УДК 658.3 ÓÐÀÕÓÂÀÍÍß ×ÈÍÍÈÊÀ ÐÈÇÈÊÎÂÀÍÎÑÒ² ÏÐÈ ÏÐÈÉÍßÒÒ² ²ÍÂÅÑÒÈÖ²ÉÍÈÕ Ð²ØÅÍÜ ÍÀ ÌÀØÈÍÎÁÓIJÂÍÈÕ Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÕ ІРИНА ДАШКО, старший викладач кафедри економіки підприємства та інвестицій Національного університету "Львівська політехніка", м. Львів У статті запропоновано методичний підхід до оцінювання економічної ефективності та доцільності реалізації інвестиційних проектів із урахуванням чинника ризикованості. Наве- дено характеристику класів інвестиційних проектів за рівнем ризикованості їх реалізації. Описано спосіб використання такої класифікації при встановленні розміру премії за ризик для певного проекту. Подано формалізований вигляд критерію вибору найкращого інвес- тиційного проекту. Ключові слова: ризик, інвестиції, проект, класи ризику, ставка дисконту, інвестиційні рішення. Постановка проблеми. Здійснення інвестиційної діяльності в переважній більшості випадків пов'язано з певним рівнем непередбачуваності сподіваних ре- зультатів реалізації інвестиційних проектів. Наявність ризику, що являє собою іманентну властивість інвес- тиційного процесу, значною мірою зумовлює недостат- ню привабливість певних напрямів вкладення інвес- тицій, а часто призводить і до суттєвого погіршення фінансового стану інвесторів. Слід відзначити, що різні види економічної діяль- тивним способом інвестування є угоди державно-при- ватного партнерства, які було б доцільно використо- вувати при інвестуванні української залізниці. Утім, для того щоб залізниця України була конкурентоспромож- ною на міжнародному ринку перевезень, вона потре- бує першочергової термінової модернізації колій та рухомого складу. ЛІТЕРАТУРА: 1. Дикань В. Л. Роль інвестиційно-інноваційного потенціалу підприємств у прискоренні інтеграції вітчизняної транспортної системи до загальноєвропейської / В. Л. Дикань, Л. Л. Каліні- ченко // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2008. - № 23. - С. 58-64. 2. Дейнека О. Г. Інноваційно-інвестиційні підходи до розвит- ку галузі залізничного транспорту / О. Г. Дейнека // Вісник еконо- міки транспорту і промисловості. - 2008. - № 22. - С. 54-55. 3. Дейнека О. Г. Теоретичні та методологічні складові розвит- ку залізничного транспорту України / О. Г. Дейнека, Л. О. Поздня- кова // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2009. - № 25. - С. 63-65. 4. Блохин С. Г. Структура инвестиций, привлекаемых в желез- нодорожный транспорт / С. Г. Блохин, П. В. Куренков, А. С. Кор- нев // Экономика железных дорог. - 2009. - № 11. - С. 40-52. 5. Инвестиционные программы на железных дорогах Авст- ралии // Железные дороги мира.- 2008. - № 1. - С. 28-30. 6. Hammond. International Railway Journal. - 2006. - № 2. - Р. 26-27 ; Railway applications - Supply voltages of traction systems [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://webstore.iec.ch/ servlet/GetPreview?id=26327&path=info_iec60850{ed2.0}b.pdf. 7. Инвестиционная политика железных дорог Франции в усло- виях кризиса // Железные дороги мира. - 2009. - № 11. - С. 9-11. 8. Barrow K. International Railway Journal. - 2009. - № 5. - Р. 24-35; AUDIT SUR L'ETAT DU RESEAU FERRE NATIONAL FRANÇAIS [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http:// www.developpement-durable.gouv.fr/IMG/pdf/rapport_Rivier.pdf. 9. Инвестиции в развитие железных дорог Великобритании / / Железные дороги мира. - 2009. - № 12. - Р. 17-20. 10. Railway Gazette International. - 2009. - № 3. - Р. 55-60; Rail Transport in Great Britain [Електронний ресурс]. - Режим дос- тупу : http://www.experiencefestival.com/rail_transport_ in_great_britain_-_geography_amp_infrastructure. PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 7 (107) листопад-грудень 2010 р. ЕКОНОМІКА 31 ності об'єктивно характеризуються різним рівнем ри- зику їх інвестування. Особливо ризикованою є така галузь промисловості як машинобудування, на підпри- ємствах якого часто відбуваються технологічні та про- дуктові зміни та існують значні коливання попиту на їхню продукцію. Попри те, що повністю уникнути ризику інвестицій- ної діяльності підприємств неможливо, існують різно- манітні інструменти як зниження, так і оптимізації його рівня за співвідношенням ступеня ризику та сподіва- ного доходу за проектами. Окрім таких відомих ме- тодів зниження інвестиційного ризику, як проведення диверсифікації інвестиційного портфеля, створення резервів, страхування ризиків тощо, важливе значен- ня має розроблення комплексу науково обґрунтова- них методів та показників оцінювання ризикованості інвестиційної діяльності підприємств. Такий комплекс дозволить приймати більш обґрунтовані та виважені інвестиційні рішення, зокрема своєчасно відсіювати ті інвестиційні проекти, рівень ризику яких є занадто високим, і, таким чином, знижувати рівень непередба- чуваності результатів інвестиційної діяльності та по- кращувати фінансовий стан підприємств-інвесторів. Аналіз останніх досліджень та публікацій. Де- тальний опис методів та характеристику показників оці- нювання інвестиційного ризику наведено в значній кількості літературних джерел, зокрема в [1, 2, 3 та ін.]. Слід відзначити, що в сучасній науковій літературі не існує єдиного погляду щодо того, як здійснювати вра- хування фактора ризику реалізації інвестиційного про- екту. При цьому більшість науковців, зокрема в [3, с. 416], вважають, що ризик здійснення інвестиційно- го проекту найкраще враховувати шляхом збільшення ставки дисконту для інвестиційного проекту на вели- чину так званої премії за ризик. Тим не менш встановлення величини премії за ри- зик для кожного окремого інвестиційного проекту є досить складним завданням, і на сьогодні не існує за- гальноприйнятої методики для визначення значення цього показника. Якщо розглядати більш загальне зав- дання - встановлення ставки дисконту для певного інвестиційного проекту, то найбільш відомими метода- ми такого встановлення є метод сумування та метод ринкового аналізу [4, с. 172-174]. Згідно з першим із цих методів, ставка дисконту визначається як сума безризикової ставки та різноманітних надбавок (пре- мій), зокрема за ризик та ліквідність. За другим мето- дом, на ринку обирається майно з такими ж характе- ристиками ризику, ліквідності, інвестиційного менедж- менту тощо, як і майно, придбання якого передбачаєть- ся за проектом. Тоді, обрахувавши за аналогічним майном очікувані доходи та знаючи фактичну ціну його придбання, можна визначити його внутрішню норму прибутку, яку прийняти як базову ставку для певного інвестиційного проекту. Слід відзначити, що в сучасній літературі, наприк- лад у [5, с. 159], наводяться також пропозиції здійсню- вати дисконтування всіх проектів за однаковою став- кою, як правило, за ставкою позикового відсотка, але при цьому поза увагою залишається те, що в цьому випадку розмір грошового потоку за проектом пови- нен відповідати обраній ставці дисконтування. Таким чином, питання розробки науково обґрунто- ваного механізму оцінки економічної ефективності та доцільності реалізації інвестиційних проектів з ураху- ванням чинника ризикованості потребує подальшого дослідження. Основною метою роботи є: - дослідження впливу того чи іншого способу дис- контування фінансових результатів реалізації інвес- тиційного проекту на прийняття рішення про доціль- ність його здійснення; - розробка методики оцінювання економічної ефек- тивності та доцільності реалізації інвестиційних про- ектів із урахуванням фактора ризику; - розробка методу прийняття оптимальних інвес- тиційних рішень в умовах невизначеності, який би ба- зувався на встановленні ринкової вартості майна з урахуванням фактора ризику його придбання та екс- плуатації; - побудова формалізованого вигляду критерію ви- бору найкращого інвестиційного проекту. Виклад основного матеріалу. Якщо більш до- кладно досліджувати можливість обґрунтування до- цільності реалізації інвестиційних проектів шляхом включення в ставку дисконту за ними премії за ризик, то потрібно зазначити, що інвестиційні проекти суттє- во відрізняються один від одного за різними парамет- рами. Зокрема, інвестиційні проекти можуть як мати кінцевий термін експлуатації (наприклад, якщо купуєть- ся виробниче обладнання), так і не мати його (наприк- лад, якщо інвестор купує акції підприємства). Якщо чистий грошовий потік (сума чистого прибутку та амор- тизаційних відрахувань) надходить рівномірно (тобто він є однаковим у рівні проміжки часу), то можна виз- начити його теперішню вартість за допомогою таких загальновідомих формул: - за умови, що тривалість експлуатації проекту є необмеженою: ; Е ДТВ Д 1 = (1) - за умови, що тривалість експлуатації проекту є обмеженою:         + −×= еТ ДД 2 )Е1( 11 Е ДТВ , (2) де ТВ1, ТВ2 - теперішня вартість чистого грошового потоку від експлуатації інвестиційного проекту відпо- відно у випадку, коли тривалість його експлуатації є обмеженою, та у випадку, коли тривалість його екс- плуатації є необмеженою; Д - дохід інвестора (чистий грошовий потік) від експлуатації проекту за певний проміжок часу (наприклад, за рік); ЕД - ставка дискон- ту за цим проектом (приймаємо, що вона складається з безризикової ставки та премії за ризик); Те - термін експлуатації проекту. Слід зауважити, що показник Д у формулах (1) та (2) повинен бути математичним сподіванням чистого грошового потоку від експлуатації проекту та склада- тися з безризикової величини доходу та премії за ри- зик в абсолютному вираженні. Тоді у випадку необмеженої тривалості експлуатації інвестиційного проекту величина теперішньої вартості чистого грошового потоку за ним не зміниться, якщо замість дисконтування його за ризиковою ставкою дисконту ЕД провести приведення цього потоку за без- ризиковою ставкою дисконту, одночасно зменшивши очікуваний дохід за проектом на премію за ризик в аб- солютному вираженні. Дійсно, премію за ризик за про- ектом в абсолютному вираженні можна обчислити за такою формулою: PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 32 № 7 (107) листопад-грудень 2010 р. ЕКОНОМІКА         −×= Д Р Е Е 1ДД , (3) де ДР - премія за ризик в абсолютному вираженні; Е - безризикова ставка дисконту. Ураховуючи твердження (3), формулу (1) можна подати таким чином: , Е Д ЕЕ Е/)ЕЕ(Д ЕЕ Д/)ДД(Д ЕЕ ДД Е ДТВ ББ Б Р БРБ Б РБ Д 1 = + + ×= = + + ×= + + == ∆ ∆ ∆ (4) де ДБ - безризикова частина чистого грошового пото- ку від експлуатації інвестиційного проекту; Е∆ - пре- мія за ризик за проектом у відносному виразі, яка включається до складу ставки дисконту за ним. Однак якщо розглядати випадок конечного термі- ну експлуатації інвестиційного проекту, то в цьому ви- падку перехід до дисконтування доходу за проектом за безризиковою ставкою дисконту з одночасним зменшенням математичного сподівання чистого гро- шового потоку за проектом на розмір премії за ризик в абсолютному вираженні дасть інше значення тепе- рішньої вартості цього потоку, ніж у випадку дисконту- вання за ризиковою ставкою. Це зумовлено тим, що формула (2) містить коефіцієнт дисконтування еТ Д )Е1/(1 + , який не дозволяє здійснити її перетво- рення, подібне до того, яке здійснено у вигляді тотож- ності (4). Отже, якщо розглядати випадок реалізації певно- го інвестиційного проекту, то урахування фактора ри- зику при цьому повинно здійснюватися шляхом знижен- ня сподіваних фінансових результатів його здійснен- ня на величину премії за ризик. Урахування цього фак- тора слід здійснювати не шляхом включення премії за ризик у ставку дисконту за проектом (що характери- зується високим ступенем суб'єктивності), а за допо- могою віднімання абсолютної, тобто вираженої в гро- шових одиницях, величини цієї премії від розміру спо- діваного доходу (математичного сподівання доходу) за всіма періодами (роками) реалізації цього інвести- ційного проекту. При цьому доходом від реалізації про- екту в загальному випадку повинна розглядатися сума прибутку та амортизаційних відрахувань за ним. Очевидно, що різні інвестиційні проекти мають різний рівень ризику; перш за все це зумовлено різним рівнем ризикованості інвестування коштів у різні види економічної діяльності. Тому доцільним є поділ інвес- тиційних проектів на класи, що відповідають різним зна- ченням факторів, які зумовлюють ризик інвестування. При цьому поділ інвестиційних проектів на класи ризику їх реалізації базується передусім на припущенні, що рівень ризику здійснення інвестиційних проектів у межах кожного класу є приблизно однаковим. За таких умов, якщо інвестиційний ринок знаходиться в стані рівноваги, відношення математичного сподівання фінансових результатів від реалізації проектів до роз- міру вкладених інвестицій у ці проекти буде приблизно однаковим у межах кожного класу ризику. Фінансови- ми результатами від реалізації проектів може висту- пати теперішня вартість майбутнього доходу від здійснення проектів, яка обчислюється без урахуван- ня фактора ризику. Якщо вибірка інвестиційних про- ектів, які вже були реалізовані й припинили свою екс- плуатацію, буде достатньо репрезентативною, то ве- личина такого співвідношення дорівнюватиме відно- шенню суми фактичних величин теперішньої вартості за всіма раніше реалізованими проектами цього кла- су ризику (без урахування чинника ризику при їх обчис- ленні) до суми фактично вкладених інвестицій у реалі- зацію всіх інвестиційних проектів цього класу ризику. Описані міркування слугуватимуть основою побудо- ви алгоритму оцінювання ступеня ризику реалізації інве- стиційного проекту залежно від класу ризику, до якого він належить. Для цього необхідним є збір достатньо широкого масиву інформації, що характеризує раніше реалізовані інвестиційні проекти, які належать до різних класів. Зокрема, необхідною є інформація про фактич- но вкладені інвестиції в реалізацію цих проектів та фактичну величину доходу, отриману за кожний рік їх реалізації. Далі для кожного інвестиційного проекту визначається фактична величина його теперішньої вар- тості на момент початку його реалізації, виходячи з того, що за ставку дисконту приймається безризикова її ве- личина (тобто без урахування премії за ризик): ∑ = + = Т 1і t t )Е1( ДТВ , (5) де ТВ - теперішня вартість доходу за інвестиційним проектом за умови, що ставка дисконту приймається на безризиковому рівні; Т - кількість років експлуатації проекту; Дt - дохід за проектом у t-му році. На наступному етапі процесу оцінювання ризику реалізації інвестиційного проекту обчислюється усе- реднена величина відносної премії за ризик за певним класом інвестиційних проектів. При цьому враховуєть- ся той факт, що в умовах ринкової рівноваги чиста те- перішня вартість за певним класом інвестиційних про- ектів із урахуванням фактора ризику повинна дорів- нювати нулю. Інакше кажучи, добуток теперішньої вар- тості доходу за інвестиційним проектом за умови, що ставка дисконту приймається на безризиковому рівні, на величину відносної премії за ризик, збільшену на одиницю, має дорівнювати вкладеним інвестиціям у цей проект. Тоді, маючи достатньо великий обсяг інформації про фактичні показники реалізації інвести- ційних проектів, що належать до різних класів за сту- пенем ризику, можна визначити усереднену величину відносної премії за ризик за такою формулою: 1 I ТВ П m 1j j m 1j j с −= ∑ ∑ = = , (6) де сП - усереднена величина відносної премії за ри- зик за певним класом інвестиційних проектів, у част- ках одиниці; jТВ - теперішня вартість доходу за j-тим проектом цього класу, що обчислюється за формулою (5); jI - обсяг вкладених інвестицій за j-тим проектом цього класу; m - загальна кількість інвестиційних про- ектів, що належать до цього класу ризику. Показник, що обчислюється за формулою (6), може застосовуватись як показник рівня ризику інвестицій- них проектів певного класу. При цьому зі збільшенням значення цього показника зростає рівень ризику інве- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 7 (107) листопад-грудень 2010 р. ЕКОНОМІКА 33 стування, тобто більше значення показника свідчить про більш високий рівень ризику інвестиційних проектів певного класу. Використовуючи такий підхід до врахування фак- тора ризику інвестиційного проекту, можна провести обґрунтування доцільності його здійснення в такій по- слідовності: прогнозується математичне сподівання доходу за кожним роком експлуатації проекту; розра- ховується теперішня вартість доходу за певним інве- стиційним проектом за умови, що ставка дисконту прий- мається на безризиковому рівні; проводиться іденти- фікація цього інвестиційного проекту з точки зору відношення його до того чи іншого класу ризику та оби- рається відповідне значення відносного показника премії за ризик; обчислюється добуток теперішньої вартості доходу, розрахованої на другому етапі, на відносне значення показника премії за ризик, збільше- не на одиницю; значення цього добутку порівнюється з потрібними інвестиціями в проект та обґрунтовуєть- ся доцільність його реалізації. Слід відзначити, що управління інвестиційним ри- зиком повинно зводитися в кінцевому рахунку до виз- начення найкращого з точки зору інвесторів співвідно- шення між рівнем прибутковості інвестування та сту- пенем ризику такого інвестування. При цьому інвес- тори, розглядаючи інвестиційні проекти, приймають рішення про доцільність реалізації цих проектів на підставі трьох основних показників, а саме: сподіва- ного прибутку (або чистого грошового потоку) від реа- лізації; вартості реалізації проекту, тобто суми по- трібних інвестицій у його здійснення; рівня ризику реа- лізації проекту (цим показником може бути, зокрема, коефіцієнт варіації за середньолінійним відхиленням). Між трьома переліченими показниками в умовах рівноваги на інвестиційному ринку повинен існувати певний взаємозв'язок, який задовольняє таким основ- ним вимогам: 1) у випадку, якщо існує декілька прийнятних інвес- тиційних проектів, що характеризуються однаковою вартістю та тривалістю експлуатації, то зі збільшен- ням ризику реалізації проекту математичне сподіван- ня прибутку (чистого грошового потоку) за ними повин- но збільшуватися; 2) у випадку, якщо існує декілька прийнятних інвес- тиційних проектів, за якими математичне сподівання прибутку (чистого грошового потоку) та тривалість їх реалізації є однаковими, то зі збільшенням ризику ре- алізації проекту його вартість повинна зменшуватися; 3) у випадку наближення рівня ризику реалізації проекту до максимально можливого його значення вартість проекту за фіксованого сподіваного прибут- ку (чистого грошового потоку) та тривалості його здійснення наближається до нуля; 4) вартість інвестиційного проекту за фіксованого сподіваного прибутку (чистого грошового потоку) та тривалості його здійснення зменшується пропорційно до зростання ризику реалізації проекту. Ураховуючи вищеперелічені залежності між показ- никами інвестиційного проекту, пропонуємо формалізу- вати взаємозв'язок між ними у вигляді таких формул: - у випадку, якщо термін експлуатації проекту є не- обмежений (наприклад, інвестиційний проект передба- чає купівлю акцій підприємства): ) R R 1( Е МВ max ф−⋅= ; (7) - у випадку, якщо термін експлуатації проекту є об- меженим: ) R R 1( Е МВ max ф k р −⋅= , (8) де B, рB - вартість інвестиційного проекту, відповід- но, у випадку, коли тривалість його експлуатації є нео- бмеженою та коли ця тривалість є обмеженою; М - математичне сподівання річного доходу за проектом (у випадку, коли тривалість експлуатації проекту є об- меженою, дохід за ним, окрім прибутку, повинен вклю- чати також й амортизаційні відрахування); E - річна безризикова ставка дисконту в частках одиниці; фR - фактичне значення показника ризику реалізації проек- ту; maxR - максимально можливе значення показника ризику реалізації проекту; kE - ставка капіталізації до- ходів за проектом. З вищевикладеного витікає, що реалізація певно- го інвестиційного проекту є доцільною, якщо вико- нується така нерівність: ) R R 1( Е МB max ф k рф −⋅≤ , (9) де рфB - фактична вартість реалізації інвестиційного проекту. Відповідно, якщо існує декілька альтернативних інвестиційних проектів, найкращий проект слід обира- ти за таким критерієм: maxBBZ фіpii →−= , (10) де iZ - формалізоване вираження критерію вибору найкращого інвестиційного проекту з урахуванням ри- зику його реалізації; piB - розрахункова вартість і-го проекту, отримана за формулою (8), )n,1i( = ; фiB - фактична вартість і-го проекту. Висновки 1. Урахування фактора ризику реалізації інвести- ційного проекту доцільно здійснювати шляхом відні- мання абсолютної, тобто вираженої в грошових оди- ницях, величини премії за ризик від розміру очікувано- го доходу (математичного сподівання доходу) за всіма періодами (роками) реалізації цього інвестиційного проекту з одночасним застосуванням безризикової ставки дисконту. 2. Основне завдання щодо оцінювання ризику ре- алізації інвестиційних проектів полягає в тому, щоб побудувати матрицю класів ризику реалізації цих про- ектів таким чином, щоб кожен її елемент характеризу- вав рівень ризику відповідного класу і щоб володіння інформацією про значення цих елементів дозволило вирішувати питання про доцільність реалізації того чи іншого інвестиційного проекту. 3. Запропонований підхід до врахування фактора ризику при оцінці доцільності реалізації інвестиційних проектів дозволить підвищити ступінь обґрунтованості прийняття інвестиційних рішень на підприємстві, змен- шити ймовірність настання фінансової кризи та покра- щити співвідношення між рівнем ризику та сподіваною дохідністю реалізації інвестиційних проектів, які пла- нує здійснити підприємство. PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 34 № 7 (107) листопад-грудень 2010 р. ЕКОНОМІКА ЛІТЕРАТУРА: 1. Вітлінський В. В. Ризикологія в економіці та підприєм- ництві : [монографія] / В. В. Вітлінський, Г. І. Великоіваненко. - К. : КНЕУ, 2004. - 480 с. 2. Сергатюк А. А. Урахування ризику при виборі варіантів оновлення парку устаткування / А. А. Сергатюк // Вісник НУ "Львівська політехніка". - 2002. - № 448. - С. 100-105. 3. Бланк И. А. Финансовый менеджмент / И. А. Бланк. - К. : Эльга, Ника-Центр, 2004. - 656 с. 4. Оценка рыночной стоимости недвижимости : [монография] / В. М. Рутгайзер, А. М. Белокрыс, В. С. Болдырев и др. - М. : Дело, 1998. - 384 с. 5. Машина Н. І. Економічний ризик і методи його вимірюван- ня : [монографія] / Н. І. Машина. - К. : ЦНЛ, 2003. - 188 с. 6. Ван Хорн Д. Основы финансового менеджмента / Д. Ван Хорн, Д. М. Вахович. - М. : Изд. дом "Вильямс", 2005. - 992 с. I. Dashko REPORTING RISK FACTOR AT THE INVESTMENT DECISIONS TO MECHANICAL ENGINEERING ENTERPRISES KNOW THAT In the article the methodical going is offered near the evaluation of economic efficiency and expedience of realization of investment projects taking into account the factor of risk. Description of classes of investment projects is resulted after the level of risk of their realization. The method of the use of such classification is described at establishment of size of bonus for a risk for a certain project. Submitted formalized face criteria to choose optimal investment draft. Key words: risk, investments, project, classes of risk, pond of discount, investment solution, mechanical engineering. © І. Дашко Надійшла до редакції 22.10.2010 УДК 65.004:658 ÑÏÎÆÈÂ×ÈÉ ÂÏËÈ ßÊ ÎÑÍÎÂÍÈÉ ×ÈÍÍÈÊ ÔÎÐÌÓÂÀÍÍß ÑÈÑÒÅÌÈ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÎÌ ОЛЕКСАНДР ЖИГУЛІН, кандидат економічних наук, доцент Донецької філії Європейського університету У статті показано дисипативний характер споживчого впливу на систему управління підприємством. Доведено, що споживчий вплив є основним чинником, який визначає фор- мування цієї системи. Простежені національні особливості прагнення до самореалізації лю- дини на прикладі туристичної сфери США, України, Голландії та Індії. Ключові слова: споживчий вплив, інформатизація, дисипативна система. Постановка проблеми. Перехідний процес ринко- вих перетворень в Україні за часом збігся з переходом світової економіки до інформатизації, а в останні роки - зі світовою економічною кризою. Це призвело до чис- ленних банкрутств, скорочень і ліквідації підприємств. Розробка раціональної системи управління підприєм- ством, адекватної наявним викликам, є актуальною. Огляд наукової літератури й публікацій. Рішен- ням проблеми ефективного функціонування складних систем в умовах перехідних процесів займається по- рівняно нова наука синергетика. Її засновники Г. Хакен [1] та І. Пригожин [2] увели в науковий обіг поняття ди- сипативної системи. Дисипація (розсіювання) енергії в такій системі компенсується зворотним процесом самоорганізації. У галузі антикризового управління підприємством як дисипативної системи працюють А. В. Раєвнєва [3], В. М. Тарасевич [4], В. П. Решетило [5], Є. М. Борщук [6], А. В. Хитра [7] та ін. Разом із тим, невирішеною частиною проблеми залишається вста- новлення природи, сутності й характеру впливу, який призводить до підвищення стабільності, життєстій- кості, здатності до розвитку й самоорганізації підпри- ємства в умовах перехідних дестабілізуючих еконо- мічних процесів. Метою дослідження є виявлення й обґрунтування сутності, напрямку й характеристик впливу на систему управління підприємством, що підвищує його впоряд- кованість і здатність до розвитку. PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com