Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі

Досліджено організаційні, економічні, технологічні, фінансові механізми та відповідні нормативно-правові, інвестиційні інструменти реалізації антикризової політики держави в будівництві, визначено її основні завдання в інвестиційно-будівельному комплексі....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2011
Main Author: Паліга, Н.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України 2011
Series:Схід
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22492
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі / Н. Паліга // Схід. — 2011. — № 1 (108). — С. 128-131. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-22492
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-224922025-02-09T13:35:55Z Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі Паліга, Н. Економіка Досліджено організаційні, економічні, технологічні, фінансові механізми та відповідні нормативно-правові, інвестиційні інструменти реалізації антикризової політики держави в будівництві, визначено її основні завдання в інвестиційно-будівельному комплексі. 2011 Article Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі / Н. Паліга // Схід. — 2011. — № 1 (108). — С. 128-131. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 1728-9343 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22492 330.33.01:69 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економіка
Економіка
spellingShingle Економіка
Економіка
Паліга, Н.
Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
Схід
description Досліджено організаційні, економічні, технологічні, фінансові механізми та відповідні нормативно-правові, інвестиційні інструменти реалізації антикризової політики держави в будівництві, визначено її основні завдання в інвестиційно-будівельному комплексі.
format Article
author Паліга, Н.
author_facet Паліга, Н.
author_sort Паліга, Н.
title Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
title_short Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
title_full Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
title_fullStr Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
title_full_unstemmed Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
title_sort аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі
publisher Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
publishDate 2011
topic_facet Економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/22492
citation_txt Аналіз механізмів та інструментів реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі / Н. Паліга // Схід. — 2011. — № 1 (108). — С. 128-131. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Схід
work_keys_str_mv AT palígan analízmehanízmívtaínstrumentívrealízacííantikrizovoípolítikideržavivbudívelʹníjgaluzí
first_indexed 2025-11-26T07:15:48Z
last_indexed 2025-11-26T07:15:48Z
_version_ 1849836283233304576
fulltext 128 ЕКОНОМІКА СХІД ∗ СПЕЦВИПУСК ∗ № 1 (108) СІЧЕНЬ 2011 р. УДК 330.33.01:69 ÀÍÀË²Ç ÌÅÕÀͲÇ̲ ÒÀ ²ÍÑÒÐÓÌÅÍҲ ÐÅÀ˲ÇÀÖ²¯ ÀÍÒÈÊÐÈÇÎÂί ÏÎ˲ÒÈÊÈ ÄÅÐÆÀÂÈ Â ÁÓIJÂÅËÜÍ²É ÃÀËÓDz НАДІЯ ПАЛІГА, кандидат економічних наук, доцент Донбаської національної академії будівництва і архітектури, м. Макіївка Досліджено організаційні, економічні, технологічні, фінансові механізми та відповідні нор- мативно-правові, інвестиційні інструменти реалізації антикризової політики держави в бу- дівництві, визначено її основні завдання в інвестиційно-будівельному комплексі. Ключові слова: будівництво, інвестиційно-будівельний комплекс, кризові явища, антикри- зова політика держави, організаційні, економічні, технологічні, фінансові механізми, нормативно- правові, інвестиційні інструменти. Постановка проблеми. Уповільнення темпів роз- витку світової економіки під час кризи супроводжуєть- ся значною втратою валової доданої вартості в галу- зях національного господарства майже всіх держав. За таких умов великого значення набуває ефективна державна політика щодо подолання кризових явищ у реальному секторі економіки, яка має на меті, по-пер- ше, надання безпосередньої фінансової допомоги ком- паніям, що потерпають від кризи, у формі державних кредитів для підтримки ліквідності та фінансування реструктуризації/здійснення інвестицій; по-друге, сти- мулювання кінцевого попиту на продукцію компаній, що страхують від кризових явищ. Світовий досвід виходу з кризи свідчить про те, що державна підтримка будівельної галузі під час кризи дозволяє створювати об'єкти загальнодержавного значення; сформувати фонд доступного житла й на- дати його тим, хто потребує допомоги; прийняти робо- чу силу, що вивільняється з інших галузей, та потенцій- них безробітних і забезпечити їм певний соціальний статус; не втратити темпів розвитку будівництва в дер- жаві в період подальшої стабілізації. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питан- ням антикризового регулювання окремих галузей на- ціонального господарства присвячені праці А. М. Аса- ула [1], В. М. Гейця [2], Л. Хольма [3], К. Александера [4, 5], С. Н. Кукушкіна [6] та інших науковців. Однак меха- нізми реалізації антикризової політики держави в бу- дівельній галузі недостатньо обґрунтовані в наукових працях. Метою статті є дослідження існуючих механізмів реалізації антикризової політики держави в будівництві на основі виділення організаційної, економічної, фінан- сової та технологічної складових, що дозволить уста- новити повноту й ефективність їхнього застосування. Виклад основного матеріалу. Вплив кризових явищ в економіці проявляється для будівельної галузі в таких наслідках: корегування стратегій розвитку бу- дівельних компаній на обмеження інвестиційних вкла- день; перепрофілювання проектних портфелів на більш рентабельні об'єкти (концентрація на реалізації профільних проектів комерційної й елітної нерухо- мості); часткове скорочення персоналу; криза ліквід- ності; колапс нерухомості (особливо економ- і бізнес- класу); заморожування об'єктів будівництва й реалі- зації нових проектів. Серед основних передумов виникнення кризових явищ у будівництві можна назвати значну залежність ринку нерухомості України від зовнішніх позик і стану банківської системи; кризові явища на ринку іпотечно- го кредитування, що відбилися на будівельній галузі миттєво, вплинули на споживчий ринок у цілому, знизи- ли попит на ринку нерухомості; складність, тривалість і занормованість дозвільної системи в будівництві (за даними Всесвітнього банку, Україна посідає 179 місце зі 181 можливого за рівнем складності отримання доз- вільної документації на будівництво); слабку диверси- фікацію портфелів будівельних проектів (криза торк- нулася переважно тих забудовників, які знаходяться на початкових стадіях будівництва та тих, які мають в своєму портфелі лише один-два проекти. Реалізація таких проектів переважно залежить від наявності фінансових ресурсів, і дефіцит коштів поставив під загрозу можливість їх подальшого виконання); низький кадровий потенціал будівельної галузі, що підтверд- жується нестачею кваліфікованих робочих кадрів, уп- равлінців, здатних поєднувати функції ефективного менеджера та інженера з досвідом роботи в будів- ництві; нерозвиненість інвестиційної інфраструктури на будівельному ринку, зокрема проблемними залиша- ються питання розвитку девелоперських компаній, керуючих та страхових компаній, пайових та інвести- ційних фондів тощо. Дослідження теоретичних основ вибору та застосу- вання механізмів антикризового регулювання галузей господарства країни дозволило обрати для оцінки ефективності антикризової політики держави в будів- ництві такі підходи: 1) дослідження механізмів органі- заційного характеру та відповідних нормативно-право- вих інструментів; 2) установлення економічних ме- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com ЕКОНОМІКА 129 СХІД ∗ СПЕЦВИПУСК ∗ № 1 (108) СІЧЕНЬ 2011 р. ханізмів регулювання будівельної галузі; 3) оцінка ме- ханізмів технологічного характеру; 4) вивчення фінан- сових механізмів, інвестиційних та інших інструментів. Механізми організаційного характеру створюють- ся й реалізуються державними та виконавчими орга- нами влади через відповідні нормативно-правові інструменти. З 1998 р. в Україні прийнято 12 норма- тивних актів, що містять антикризові заходи в будь-якій сфері, у тому числі й для будівельної галузі. Разом із тим, лише за період з листопада 2008 р. до лютого 2009 р. уведено 32 Постанови Кабінету Міністрів Ук- раїни і Верховної Ради України, без урахування інструк- тивних документів Міністерства регіонального розвит- ку і будівництва, які стосуються посилення регулюю- чої функції держави на будівельному ринку. Серед основних обраних державою напрямків ан- тикризового регулювання можна назвати ускладнен- ня дозвільної процедури; підвищення занормованості процесу закупівлі за державні кошти; використання тимчасових заходів щодо мораторію цін на будівель- ну продукцію; фінансування проектів пріоритетного значення для держави; використання результатів від операцій із нерухомістю для наповнення державного бюджету. Як позитивний фактор можна назвати наявність об'єднуючого документа щодо попередження негатив- ного впливу світової фінансової кризи на житлове бу- дівництво. До механізмів організаційного характеру, які ма- ють сприяти подоланню кризових явищ, можна відне- сти дію Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1484-р від 19.11.2008 р. [7] щодо здійснення першо- чергових заходів із будівництва, реконструкції й пере- оснащення об'єктів, призначених для проведення фінальної частини чемпіонату з футболу Євро-2012. Такі об'єкти мають державне й регіональне значення, тому спрямування фінансових ресурсів на їхнє ство- рення за рахунок централізованих джерел або інвес- тицій світових фінансових структур повинне здійсню- ватися за підтримки та гарантії держави. Дослідження механізмів організаційного характе- ру пов'язане також зі встановленням процедури про- ходження документації на кожному етапі будівництва, реалізацією контрольної функції держави, створенням інфраструктури для дотримання регуляторної політи- ки й забезпечення державної підтримки розвитку інве- стиційно-будівельного ринку. З метою узгодження будівельного проекту в сучас- них умовах необхідно без урахування дій замовника, підрядника й проектної організації пройти близько 30 інстанцій, які здійснюють контрольні, дозвільні проце- дури та приймання робіт. Серед них: міський голова та міська рада, державна землебудівна експертиза, управління земельними ресурсами, управління еконо- міки, районні державні адміністрації та ради, головне управління архітектури та генерального планування, управління екологічної безпеки, санітарно-епідеміо- логічні станції, управління пожежної безпеки, водопро- відно-каналізаційного господарства, інженерної підго- товки територій, бюро технічної інвентаризації, управ- ління контролю за благоустроєм та інші. Для будівель- них підприємств, що виконують роботи за державні кошти, ця процедура є ще більш складною. Уважаємо, що проходження експертизи будівель- ної документації та її узгодження має відбуватися за принципом "єдиного вікна", що активно впроваджуєть- ся в сучасних умовах у діяльність органів місцевого самоврядування. Сучасна організаційна структура інвестиційно-бу- дівельного комплексу також відрізняється складністю та взаємозалежністю зв'язків (рис. 1). Розглядаючи організаційну структуру взаємовідно- син, варто наголосити на тому, що нижній блок суб'єктів за їхніми цілями функціонування не відповідає верх- ньому блоку в таких позиціях: не враховані інтереси інших учасників інвестиційного середовища будівель- ного ринку; не відокремлено функції з контролю про- ектів, що реалізуються за державні кошти, на рівні обласних об'єднань та міських управлінь капітально- го будівництва; відсутня функція проектування та ви- дачі дозвільної документації за принципом "єдиного вікна"; при будівництві на комерційній основі, а не за державні кошти регулююча політика держави відчу- вається слабо. Таким чином, відсутній узгоджений механізм взає- модії всіх указаних суб'єктів і не визначені ключові точ- ки їхньої відповідальності стосовно здійснення заходів щодо розвитку міської та регіональної інфраструкту- ри. Це також ускладнює процес виходу з кризи. З метою вдосконалення організаційних механізмів варто також ураховувати інтереси суб'єктів будівель- ного середовища, таких як керуючі, консалтингові, інжинірингові компанії. У сучасних умовах їх діяльність на будівельному ринку України носить обмежений ха- рактер і не має широкого розповсюдження. Економічні механізми регулювання будівельної га- лузі мають спільний характер із механізмами, що зас- тосовуються державою для інших галузей національ- ного господарства. До них належать створення тери- торій пріоритетного розвитку та вільних економічних зон; податковий механізм; зовнішньоекономічна пол- ітика та регулювання експортно-імпортних операцій; цінова політика та інші. Створення територій пріоритетного розвитку та вільних економічних зон як механізму регулюючої функції держави в будівельній галузі на сьогодні має незначне використання, зокрема на території Донець- кої області. Припинення дії вільних економічних зон і територій пріоритетного розвитку привело до призупи- нення ряду проектів у галузі будівництва. Аналізуючи податковий механізм регулювання розвитку будівельної галузі, варто відзначити його за- гальногалузевий характер. Податкове навантажен- ня на будівельні підприємства незалежно від виду діяльності залишається однаковим для всіх суб'єктів господарювання. Разом із тим, з листопада 2008 р. державою зас- тосовується спеціальний режим оподаткування для об'єктів, що мають загальнодержавне значення. Зок- рема, серед заходів передбачено своєчасне відшко- дування Міністерством фінансів України, Державним казначейством податку на додану вартість (ПДВ) су- б'єктам господарювання, які здійснюють будівництво, реконструкцію та переоснащення об'єктів, призначе- них для розміщення учасників і гостей фінальної час- тини чемпіонату Євро-2012. Застосовані заходи мають переважно непрямий характер і більшою мірою впорядковують діяльність податкових органів, зобов'язавши їх своєчасно про- водити розрахунки з бюджетного відшкодування та його повернення. Але більш доцільним було б викори- стання податкових векселів із ПДВ, що надавали б можливість відстрочки його сплати. PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com 130 ЕКОНОМІКА СХІД ∗ СПЕЦВИПУСК ∗ № 1 (108) СІЧЕНЬ 2011 р. Рис. 1. Система організаційних взаємовідносин в інвестиційно-будівельному комплексі. Вирішення потребує питання підтримки вітчизняних виробників, обмеження імпортних операцій через за- стосування ринкових механізмів, зокрема митну по- літику. Цей механізм в антикризовій політиці держави на сучасному етапі не використовується. Цінові інструменти, що застосовуються державою для реалізації антикризової політики в будівельній га- лузі, є доволі поширеними. Основним документом, відповідно до якого відбувається регулювання питань ціноутворення в будівництві з боку держави, виступає ДБН Д.1.1-1-2000 [8]. Указаний нормативний документ регламентує порогові значення статей витрат при ре- алізації будівельних проектів за напрямками: промис- лове, енергетичне, транспортне будівництво; житлово- громадське будівництво в містах і робітничих селищах; інші види будівництва; ремонт будівель у цілому, а та- кож ремонт окремих елементів будівель; будівництво тунелів і метрополітенів у відкритий та закритий спосіб; будівництво підприємств гірничої промисловості. У розрізі означених напрямків ДБН регулюються такі види витрат: розмір коштів, спрямованих на тим- часові будівлі та споруди; покриття зимового дорож- чання; розмір кошторисного прибутку; величина коштів для покриття ризиків; показник покриття адміністра- тивних витрат. У загальній вартості реалізації інвестиційно-буді- вельних проектів на підприємства - учасників комплек- су припадає вирішення всіх питань, що стосуються собівартості проекту, загальної вартості матеріалів та обладнання, заробітної плати. Загальна вартість про- екту формується з урахуванням комплексу показників, які покликані забезпечити фінансування всіх етапів та врахувати інтереси всіх учасників будівництва, у тому числі інтереси держави. Оцінка використання механізмів технологічного характеру передбачає встановлення ефективності застосування інноваційних проектів і технологій для розвитку галузі; науково-технічного прогресу та но- вацій; оптимізації календарних планів будівництва та технології проходження документації; маркетингових досліджень ринку будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і трансферту технологій. Ефективність застосування механізмів техноло- гічного характеру пов'язана з результативною діяль- ністю на державному та регіональних рівнях іннова- ційних центрів, суб'єктів, що сприяють розвитку інно- ОРГАНИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ Міністерство регіонального розвитку та будівництва України ОРГАНИ РЕГІОНАЛЬНОЇ ВЛАДИ Обласні об’єднання капітального будівництва ОРГАНИ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ Управління об’єднання капітального будівництва провідний орган у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної регіональної політики й політики у сфері будівництва, архітектури та містобудування Ключові позиції відповідальності організація будівництва, реконструкції й ремонту об'єктів житлового фонду, комунального господарства, соціально-культурного й промислового призначення, автомобільних доріг місцевого значення, будівництво яких здійснюється за рахунок бюджетів усіх рівнів, юридичних і фізичних осіб незалежно від форми власності; забезпечення контролю за дотриманням будівельних норм, правил виробництва робіт і законодавства в області будівництва ЗАМОВНИКИ, ІНВЕСТОРИ ПІДРЯДНИКИ Виробництво будівельних матеріалів Будівельно- монтажні роботи Ремонтні та оздоблюваль ні роботи Банки та інші фінансові установи (лізингові компанії, інвестиційні фонди та ін.) Вищі навчальні заклади, проектні інститути, науково- дослідні організації Логістичні компанії Інноваційні центри Страхові компанії Інші суб’єкти Юридичні, аудиторські, консалтингові служби Девелопери PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com ЕКОНОМІКА 131 СХІД ∗ СПЕЦВИПУСК ∗ № 1 (108) СІЧЕНЬ 2011 р. ваційної активності. Так, у Донецькій області до суб'єктів, що забезпечують інноваційну політику дер- жави в будівельній галузі, належать: постійна комісія з питань архітектури, будівництва і реформування житлово-комунального господарства Донецької об- ласної ради; управління освіти і науки Донецької об- ласної державної адміністрації; відділ з питань інно- ваційного розвитку та інтелектуальної власності Го- ловного управління промисловості та розвитку інфра- структури; Регіональна рада з питань науки і техно- логій; Східний регіональний центр інноваційного роз- витку; Донецьке регіональне відділення Державної інноваційної фінансово-кредитної установи; Донець- кий науковий центр Національної академії наук Украї- ни; Центр консультаційно-інформаційної допомоги і забезпечення практичної підтримки малого підпри- ємництва щодо захисту промислової власності та ав- торських прав; комунальне підприємство "Донецький інноваційний центр". Програмна підтримка їхньої діяльності забезпе- чується шляхом реалізації Програми науково-техніч- ного розвитку Донецької області на період до 2020 р. Співпраця в межах України здійснюється з Держав- ним агентством України з інвестицій та інновацій. Од- нак обмеженість інформації про інноваційні проекти, що реалізуються, зокрема, у будівельній галузі, не до- зволяє визначати ефективність участі перелічених суб'єктів на шляху інноваційного розвитку області. Немає суб'єктів, які б здійснювали роботи з управлін- ня будівельними інвестиційними проектами на умовах застосування інноваційних підходів. Важливим є вив- чення наявного зарубіжного досвіду в цій сфері. Вивчення фінансових механізмів передбачає ви- користання для забезпечення реалізації антикризової політики держави в будівельній галузі інвестиційних інструментів, грошово-кредитної політики. Дослідження інвестиційного середовища варто проводити з двох сторін: інвестиційної привабливості самого інвестиційно-будівельного комплексу й резуль- тативності діяльності фінансово-кредитної інфраст- руктури, джерел фінансування будівництва. Про інвестиційну привабливість галузі свідчить той факт, що в структурі освоєних інвестицій Донецької області за період 2000-2007 рр. питома вага будівель- но-монтажних робіт складає в середньому 35 %. Дже- рела фінансування капітальних інвестицій України й Донецької області зокрема переважно складаються з власних коштів підприємств та організацій. Проблемними залишаються питання фінансування об'єктів соціально-культурного призначення. Доціль- ним у кризових умовах є складання переліку об'єктів пріоритетного значення, що дозволить контролювати їхнє будівництво з боку держави й не витрачати коштів бюджету без економічно обґрунтованих цілей. Висновок Отже, підсумовуючи викладений матеріал, можна зробити висновок про відсутність ефективного меха- нізму та джерел фінансування будівництва; слабкий вплив державного регулювання у сфері будівництва об'єктів соціальної сфери; неефективність управлін- ня як у службах замовників, так і підрядників при пла- нуванні та освоєнні капіталовкладень. Ураховуючи виявлені диспропорції й проблеми, до завдань антикризової політики держави в інвестицій- но-будівельному комплексі варто віднести такі: регу- лювання політики оплати праці в будівництві за раху- нок розширення переліку коефіцієнтів до трудовитрат у нормативних розцінках; розмежування заходів із ре- гулювання рівня рентабельності для комерційного й соціального будівництва; використання логістичних підходів при створенні інженерного устаткування бу- дівель і споруд; перегляд механізмів фінансування не- завершеного будівництва та розширення інвестицій- них програм; удосконалення методики вимірювання продуктивності праці за видами будівельно-монтажних робіт; розвиток інфраструктури для становлення лізин- гових відносин, оренди будівельної техніки; недопущен- ня обсягів нарощування незавершеного будівництва; розробку політики формування замовлень на будівниц- тво; удосконалення амортизаційної політики в будів- ництві; сприяння підприємницькій діяльності у сфері управління будівництвом і нерухомістю; ефективний розподіл виробництва будівельних матеріалів, під- тримка вітчизняних виробників; посилення антимоно- польної політики на ринку будівельних матеріалів; до- ведення процесів ліцензування, сертифікації якості продукції до міжнародних стандартів; перегляд тен- дерних процедур і порядку розміщення замовлень; перегляд політики експертизи будівельних проектів та об'єктів завершеного будівництва. ЛІТЕРАТУРА: 1. Асаул А. Н. Предпринимательские сети в строительстве / А. Н. Асаул, Е. Г. Скуматов, Г. Е. Локтеева. - СПб. : Гуманистика, 2005. - 256 с. 2. Моделювання економічної безпеки: держава, регіон, підприємство : [монографія] / В. М. Геєць та ін. - Харків : ІНЖЕК, 2006. - 240 с. 3. Holm L. A non-stationary perspective on the European and Swedish business cycle / L. Holm. - Kompendiet - Goteborg : Goteborg univ., 2007. - 84 p. 4. Alexander C. Financial Risk Management and Analysis / С. Alexander. - New York : John Wiley, 1996. - 353 p. 5. Alexander C. Market Models: A Guide to Financial Data Analysis / С. Alexander. - New York : John Wiley & Sons, 2001. - Р. 347-388. 6. Кукушкин С. Н. Антикризисное управление : [монография] / С. Н. Кукушкин. - Ульяновск : УлГТУ, 2000. - 190 с. 7. Про затвердження першочергових заходів з будівництва, реконструкції та переоснащення об'єктів, призначених для роз- міщення учасників і гостей фінальної частини чемпіонату Євро- пи 2012 року з футболу : розпорядження Кабінету Міністрів Ук- раїни від 19.11.2008 р. № 1484-р [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://zakon.nau.ua. 8. Про затвердження Правил визначення вартості будівницт- ва (ДБН Д.1.1.-1-2000) [Електронний ресурс] : наказ Держ. ком. будівництва, архітектури та житлової політики України від 27.08.2000 р. № 174 - К. : CD-вид-во "Інфодиск", 2009. - 1 елект- рон. опт. диск (CD-ROM) ; 12 см. - (Законодавство України). - Систем. вимоги: Pentium ; CD-ROM ; Windows 95OSR2/98/NT SP6/ 2000/XP. © Н. Паліга PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com