Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України

Визначено основні елементи автотранспортної системи регіону і показники оцінки її функціонування у сучасних соціально-економічних умовах, проаналізовано інтенсивність і ефективність автотранспортного забезпечення по регіонах України. Аналіз відмінностей розвитку автотранспортної системи регіонів доз...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2010
Автор: Чорноус, О.І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2010
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/24822
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України / О.І. Чорноус // Економіка пром-сті. — 2010. — № 3. — С. 162-167. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-24822
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-248222025-02-23T18:25:32Z Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України Анализ устойчивости функционирования региональных автотранспортных систем Украины Analysis of stability in the functioning of regional motor transport systems in Ukraine Чорноус, О.І. Економічні аспекти промислового виробництва Визначено основні елементи автотранспортної системи регіону і показники оцінки її функціонування у сучасних соціально-економічних умовах, проаналізовано інтенсивність і ефективність автотранспортного забезпечення по регіонах України. Аналіз відмінностей розвитку автотранспортної системи регіонів дозволив про-ранжувати регіони України за існуючими умовами переходу до стійкого розвитку. Ключові слова: автотранспортна система регіону, стійкий розвиток, соціально-економічні умови, інтенсивність, ефективність. Определены основные элементы автотранспортной системы региона и показатели оценки ее функционирования в современных социально-экономических условиях, проанализирована интенсивность и эффективность автотранспортного обеспечения по регионам Украины. Анализ отличий развития автотранспортной системы регионов позволил проранжировать регионы Украины по существующим условиям перехода к устойчивому развитию. Ключевые слова: автотранспортная система региона, устойчивое развитие, социально-экономические условия, интенсивность, эффективность. Basic elements of region’s motor transport system and indicators of its performance estimation under modern social and economic conditions are defined, intensity and efficiency of motor transport provision in the regions of Ukraine are analysed. The analysis of differences in the development of motor transport system in the regions has allowed to range the regions of Ukraine by existing conditions of transition to a sustainable development. Keywords: region’s motor transport system,, sustainable development, social and economic conditions, intensity, efficiency 2010 Article Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України / О.І. Чорноус // Економіка пром-сті. — 2010. — № 3. — С. 162-167. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 1562-109Х https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/24822 uk application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економічні аспекти промислового виробництва
Економічні аспекти промислового виробництва
spellingShingle Економічні аспекти промислового виробництва
Економічні аспекти промислового виробництва
Чорноус, О.І.
Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України
description Визначено основні елементи автотранспортної системи регіону і показники оцінки її функціонування у сучасних соціально-економічних умовах, проаналізовано інтенсивність і ефективність автотранспортного забезпечення по регіонах України. Аналіз відмінностей розвитку автотранспортної системи регіонів дозволив про-ранжувати регіони України за існуючими умовами переходу до стійкого розвитку. Ключові слова: автотранспортна система регіону, стійкий розвиток, соціально-економічні умови, інтенсивність, ефективність.
format Article
author Чорноус, О.І.
author_facet Чорноус, О.І.
author_sort Чорноус, О.І.
title Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України
title_short Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України
title_full Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України
title_fullStr Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України
title_full_unstemmed Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України
title_sort аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем україни
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2010
topic_facet Економічні аспекти промислового виробництва
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/24822
citation_txt Аналіз стійкості функціонування регіональних автотранспортних систем України / О.І. Чорноус // Економіка пром-сті. — 2010. — № 3. — С. 162-167. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
work_keys_str_mv AT čornousoí analízstíjkostífunkcíonuvannâregíonalʹnihavtotransportnihsistemukraíni
AT čornousoí analizustojčivostifunkcionirovaniâregionalʹnyhavtotransportnyhsistemukrainy
AT čornousoí analysisofstabilityinthefunctioningofregionalmotortransportsystemsinukraine
first_indexed 2025-11-24T10:05:45Z
last_indexed 2025-11-24T10:05:45Z
_version_ 1849665776631414784
fulltext О.І. Чорноус АНАЛІЗ СТІЙКОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНИХ АВТОТРАНСПОРТНИХ СИСТЕМ УКРАЇНИ В умовах реформування економіки по- силюється взаємозв’язок розвитку автотранс- портної системи з розвитком інших галузей економіки і соціальної сфери. Соціальна сфе- ра визначає вимоги до автомобільного транс- порту відносно вибору напрямків, обсягів і якості перевезень, рівня його розвитку, оскільки від обсягів перевезень залежать доходи автомобільних підприємств та джерела їх інвестування. Зменшення вартості і збільшення швидкості вантажних автомобільних перевезень стимулюють розширення транспортно-економічних зв’язків, а здешевлення, прискорення і підвищення якості пасажирського автомо- більного транспорту призводять до зростання мобільності населення та підвищення рівня його життя. Таким чином, розвиток і мо- дернізація автотранспортної системи є чин- никами, які стимулюють соціально-економіч- ний розвиток країни та всіх її регіонів і підкріплюють територіальну цілісність. Різні аспекти оцінки розвитку автотранспортної системи містяться в роботах В. Андрійчука, С. Гриценка, Б. Губського, Л. Зайончика, В. Канарчука, А. Кредісова, В. Лукінського, Л. Міротіна, В. Новицького, Л. Позднякової, А. Філіпенка, К. Фесенко І. Чегринець, В. Шинкаренка та ін. Узагальнюючи наявні точки зору, під автотранспортною системою регіону (АТСР) варто розуміти сукупність підприємств і організацій різних форм власності, які безпосередньо надають автотранспортні послуги і сприяють процесу перевезення вантажів і пасажирів у межах визначеної території. Визначено, що підприємства автотранспортної системи регіону належать до різної інфраструктури. До соціальної інфраструктури належать підприємства громадського пасажирського автомобільного транспорту, установи освіти у галузі автомобільного транспорту й охорони навколишнього середовища. Всі інші складові автотранспортної системи регіону належать до виробничої інфраструктури. Всі підприємства автотранспортної системи належать до сфери послуг, за винятком заводів з виробництва автотранспортних засобів і виготовлення вузлів і агрегатів автомобілів – сфери матеріального виробництва. Регулювання автотранспортної системи регіону здійснюється різноманітними способами, прийомами і засобами, за допомогою яких компетентний орган практично впливає на поведінку керованого об'єкта з метою досягнення певного управлінського результату. Метою статті є оцінка функціонування регіональних автотранспортних систем України на засадах теорії стійкого розвитку. Застосування методів регулювання неможливе без оцінки ефективності й інтенсивності функціонування автотранспортної системи регіонів. Таку оцінку можна здійснити за допомогою моделей, які б визначили реакцію автотранспортної галузі на регулюючий вплив на неї. Тому системний підхід, зокрема методи багатовимірного статистичного аналізу, повинні бути теоретичною основою дослідження стану та перспектив розвитку регіональних автотранспортних систем. У роботах [1, 2] розглянуто багатовимірні кореляційно-регресійні моделі залежності обсягу транспортних послуг від ряду факторів, але ж моделі побудовані для певної групи автотранспортних підприємств. Для оцінки інтенсивності й ефективності розвитку АТСР потрібно скористатись іншим підходом, викладеним у роботах М. Долішнього, Я. Пабурко, В. Карпова. Вони використали інтегральний показник визначення темпів економічного зростання України та її адміністративних областей [3]. Проте його треба модифікувати. По-перше, необхідно виділити основні ознаки, що впливають на ___________________________ © Чорноус Оксана Іванівна – кандидат економічних наук, доцент. Автомобільно-дорожній інститут Донецького національного технічного університету, Горлівка. ISSN 1562-109X розвиток АТСР. По-друге, потрібно врахувати, що зростання величини деяких початкових ознак позитивно (ознака є стимулятором) чи негативно (ознака є дести- мулятором) впливає на розвиток автотранс- портної галузі. Тому множину первинних оз- нак розділимо на дві підмножини: стимуля- торів і дестимуляторів. По-третє, не всі первинні ознаки однаковим чином впли- вають на стан розвитку автотранспортної системи. Вплив одних чинників більший, а інших – менший. Тому введемо вагові коефіцієнти: ( , )J j j J  , де j – номер ознаки; J – загальна кількість первинних ознак. За допомогою цих коефіцієнтів відбувається впорядкування ознак за їхньою значущістю (пріоритетністю). Визначити їх можна експертним шляхом. Розглянемо алгоритм побудови інтегрального показника, на основі якого можна буде оцінити інтенсивність розвитку й ефективність функціонування автотранспортної системи регіону. Цей показник називається інтегральним темповим індексом розвитку автотранспортної системи регіону. Нехай t ijХ – значення j-ї ознаки (j= j,1 ) для і-го регіону (і= І,1 ) за t-й проміжок часу (t= Т,0 ). Тут І – загальна кількість регіонів і Т+1 – кількість проміжків часу. Період при t=0 є базовим. Перший етап цього алгоритму – розрахунок первинних індексів темпів розвитку АТСР за формулою [3] pk sjsk іj s sj X І X         , (1) де sk іjІ – первинний індекс темпів розвитку АТСР і-го регіону в k-му періоді відносно до s-го періоду, визначений за j-ю ознакою. Тут р=1, якщо j-та ознака є стимулятором і р=-1, якщо вона є дестимулятором. Коли s=0, то знайдені первинні індекси темпів розвитку АТСР будуть базовими, а коли s=k-1, то ланцюговими. Після знаходження величини sk іjІ варто розрахувати ланцюгові чи базові інтегральні темпові індекси розвитку АТСР за формулою [3]   1 1 1j j sk sk і ij j І I       , (2) де sk іІ – інтегральний (базовий при s=0 і ланцюговий при s=k-1) темповий індекс розвитку АТСР і-го регіону в k-му періоді до s-го періоду; sk іjІ – первинний індекс темпів розвитку АТСР і-го регіону в k-му періоді відносно до s-го періоду, визначений за j-ю ознакою; j – коефіцієнт пріоритетності j-ї оз- наки; 1 J j j     . Побудова і розрахунок інтегральних темпових індексів розвитку автотранспортної системи регіонів згідно з розглянутим алгоритмом дозволять комплексно оцінювати зміни її стану в Україні та регіонах. Така методика дає змогу порівнювати регіони за інтенсивністю і ефективністю розвитку автотранспортної системи. Результати розрахунків і виявлені тенденції функціонування АТСР дозволять удосконалити регулювання у регіонах, поліпшити територіальний розподіл державних фінансових ресурсів, а також ефективніше використовувати потенціал на- шої держави. Більш детально охарактеризувати ін- тенсивність функціонування АТСР рекомендується за допомогою системного підходу, зокрема розрахунку ланцюгових інтегральних індексів інтенсивності розвитку автотранспортної системи, які наведені в табл. 1. При розрахунках використано значення таких початкових статистичних показників по регіонах України: обсяги вантажних перевезень, млн. т [4, 76]; обсяги пасажирських перевезень, тис. пас. [4, 113]; викиди шкідливих речовин в атмосфер- не повітря автотранспортом, т [5]; транспортна рухливість населення, прив. паскм/1000 мешканців населення [4, 128; 6, 20]; середньорічна кількість найманих працівників в автотранспортну галузь, тис. осіб [5]. Таблиця 1 Значення ланцюгових інтегральних індексів натуральних показників функціонування АТСР* Регіони Роки 2002 2003 2004 2005 2006 2007 1. Україна 1,075 1,025 0,619 1,114 1,074 1,080 2. АР Крим 1,100 1,019 1,046 1,063 1,073 1,104 3. Вінницька 1,084 0,985 0,995 1,096 1,085 1,122 4. Волинська 1,094 0,997 1,038 1,236 1,029 1,122 5. Дніпропетровська 1,105 1,026 1,101 1,118 1,094 1,085 6. Донецька 1,092 1,027 1,071 1,110 1,133 1,083 7. Житомирська 1,083 1,113 1,010 1,112 1,040 1,115 8. Закарпатська 1,046 1,016 1,127 1,018 1,083 1,168 9. Запорізька 1,028 1,013 1,103 1,017 1,021 1,051 10. Івано-Франківська 1,0 58 0,966 1,044 1,067 1,025 1,110 11. Київська 0,985 1,061 1,120 1,052 1,014 1,132 12. Кіровоградська 1,240 0,948 1,017 1,233 1,112 1,046 13. Луганська 1,195 1,009 1,214 1,019 1,117 1,024 14. Львівська 0,976 1,039 1,147 0,992 1,062 1,079 15. Миколаївська 1,250 1,084 1,051 1,190 1,193 1,057 16. Одеська 1,169 0,915 0,998 1,144 1,074 1,094 17. Полтавська 0,970 1,075 1,053 1,123 1,073 1,081 18. Рівненська 1,106 1,036 1,062 1,151 0,931 1,162 19. Сумська 1,036 1,091 0,987 1,073 1,045 1,023 20. Тернопільська 1,093 0,982 1,055 1,174 1,020 1,169 21. Харківська 1,100 1,082 1,129 1,114 1,037 1,082 22. Херсонська 1,114 0,937 1,021 1,118 1,109 1,093 23. Хмельницька 1,103 1,063 1,118 1,176 0,968 1,055 24. Черкаська 1,001 1,106 1,100 1,386 1,065 0,999 25. Чернівецька 1,140 1,025 1,119 1,121 1,030 1,203 26. Чернігівська 1,003 1,014 1,044 1,159 1,018 1,034 27. м. Київ 1,094 1,882 0,884 1,146 1,084 1,071 *Розраховано за допомогою формул (1) і (2). Усі показники взято як стимулятори, за винятком показника викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря автотранспортом по регіонах України – дестимулятор. Дані таблиці свідчать, що стан АТСР у всіх регіонах України погіршувався до 2004 р. У 2004 р. отримано найнижчий ланцюговий інтегральний індекс інтенсивності функціонування АТСР по Україні, який був меншим за одиницю. Відчутно покращився стан АТСР у нашій державі в 2005 р. Значення розглянутого показника було меншим за одиницю лише у Львівській області. Позитивна тенденція також спостерігається і в 2007 р., але за винятком Черкаської області. Інтенсивність її в цілому була більшою, ніж у 2006 р., але ж незначно. Найбільше поліпшився за цей період стан АТСР у Вінницькій, Волинській і Рівненській областях, а погіршився – в Дніпропетровській, Донецькій, Черкаській, Кіровоградській, Луганській, Миколаївській, Херсонській. Результати розрахунку базового інтегрального індексу розвитку АТСР у 2007 р. порівняно з 2002 р. зображено на рис. 1. Найближче до центру знаходяться регіони, рівень розвитку автотранспортного забезпечення в яких має нижчий показник, ніж у тих, які знаходяться на далекій відстані. За період з 2002 по 2007 р. у цілому по Україні стан АТСР майже не змінився. Відповідний базовий інтегральний індекс його Рис. 1. Базовий інтегральний індекс натуральних показників функціонування АТСР у 2007 р. порівняно з 2002 р. розвитку за цей період дорівнював майже одиниці. Найбільше погіршилась ситуація у Кіровоградській, Луганській, Миколаївській, Одеській областях. Покращення стану АТС за цей період відбулось у Київській, Львівській, Закарпатській і Полтавській областях. Це дає можливість провести таке групування: Київська, Львівська, Закарпатська і Полтавська області – стійке функціонування автотранспортної системи; Кіровоградська, Луганська, Миколаївська – нестійке функціонування автотранспортної системи; АР Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Одеська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська – мають проблеми із забезпеченням стійкого функціонування АТСР. Показники автотранспортної забезпеченості регіонів країни не дають змогу оцінити ефективність використання автотранспортного потенціалу. А це можливо завдяки визначенню ланцюгових інтегральних індексів ефективності функціонування АТСР на основі таких початкових статистичних показників: транспортоємність по регіонах України, прив. ткм/грн. [5, 48 ; 4, 128]; розмір інвестицій на 1000 мешканців населення регіону, грн. [4, 119]; обсяг реалізованих автотранспортних послуг по регіонах України, тис. грн. [4]. За показниками ефективності функціонування АТСР (табл. 2) найбільша віддача спостерігається в економічних районах з низькою інтенсивністю 1,0010 1,0118 1,0383 1,0434 0,9830 0,9936 1,0288 1,1186 1,0243 1,0485 1,1547 0,8658 0,8699 1,11850,8652 0,95011,1162 1,0507 1,0232 1,0751 0,9863 0,9887 0,9574 0,9885 1,0560 1,0393 0,9889 0,0000 0,2000 0,4000 0,6000 0,8000 1,0000 1,2000 Україна АР Крим Вінницька Волинська Дніпропетровська Донецька Житомирська Закарпатська Запорізька Івано-Франківська Київська Кіровоградська Луганська ЛьвівськаМиколаївська Одеська Полтавська Рівненська Сумська Тернопільська Харківська Херсонська Хмельницька Черкаська Чернівецька Чернігівська м. Київ функціонування АТСР. Дані таблиці свідчать, що ефективність функціонування АТСР у всіх регіонах України погіршувалася до 2006 р. У 2003 р. отримано найнижчий ланцюговий інтегральний темповий індекс ефективності функціонування АТС по Україні, який був менший одиниці. Відчутно покращився стан АТСР у нашій державі в 2005 р. Значення розглянутого показника було меншим за одиницю лише у Львівській області. Позитивна тенденція також спостерігалась і в 2007 р., але за винятком АР Крим, Вінницької, Запорізької, Київської, Львівської, Одеської областей. Ефективність функціонування АТСР у цілому була Таблиця 2 Значення ланцюгових інтегральних індексів вартісних показників функціонування АТСР* Регіони Роки 2003 2004 2005 2006 2007 1. Україна 0,6864 0,697 0,7498 0,7265 1,0290 2. АР Крим 0,5367 0,5491 0,5379 0,5057 0,8005 3. Вінницька 0,6840 0,6860 0,7139 0,6667 0,9175 4. Волинська 0,5581 0,6365 0,6509 0,6823 1,2630 5. Дніпропетровська 1,2323 1,1687 1,2941 1,2283 1,1276 6. Донецька 0,8230 0,8130 0,8983 0,8354 1,1693 7. Житомирська 0,9264 0,9386 1,0017 0,9610 1,1008 8. Закарпатська 0,6224 0,6693 0,6921 0,8040 1,0961 9. Запорізька 0,5836 0,5642 0,5928 0,6441 0,7303 10. Івано-Франківська 0,5838 0,5737 0,5480 0,5874 0,9540 11. Київська 0,8083 0,7957 0,8821 0,8241 0,8786 12. Кіровоградська 0,7181 0,7243 0,7379 0,7451 1,0890 13. Луганська 0,6480 0,7167 0,7152 0,8419 1,3250 14. Львівська 0,5142 0,5291 0,5196 0,5047 0,8026 15. Миколаївська 0,7847 0,8742 0,9582 0,9400 1,6707 16. Одеська 0,5734 0,5515 0,5764 0,5211 0,8621 17. Полтавська 1,0781 1,0481 1,1532 1,1310 1,1115 18. Рівненська 0,6462 0,6670 0,6892 0,6679 1,0033 19. Сумська 0,7013 0,6727 0,7243 0,6697 1,1196 20. Тернопільська 0,7278 0,6974 0,7111 0,6738 1,2500 21. Харківська 0,7094 0,8178 0,8348 0,8327 1,2767 22. Херсонська 0,5550 0,5450 0,5838 0,6038 1,0575 23. Хмельницька 0,8164 0,8883 0,8493 0,8463 1,3543 24. Черкаська 0,7896 0,7328 0,7703 0,7864 1,0943 25. Чернівецька 0,6523 0,6971 0,6896 0,7100 0,9469 26. Чернігівська 0,6412 0,6381 0,6937 0,7323 1,0483 27. м. Київ 0,4500 0,4652 0,5079 0,4543 1,0655 *Розраховано за допомогою формул (1) і (2). більшою, ніж у 2006 р., майже у два рази. Найбільше поліпшився за цей період стан АТСР у Волинській, Донецькій, Житомирській, Закарпатській, Івано- Франківській, Кіровоградській, Луганській, Миколаївській, Одеській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Черкаській і Чернігівській областях. Проведений аналіз дає змогу стверджу- вати, що рівень автотранспортного забезпечення й ефективності його використання по економічним районам нашої країни досить різний (див. рис. 1 і 2). Висновки. Аналіз відмінностей розвитку автотранспортної системи регіонів на основі розрахунку інтегральних показників інтенсивності й ефективності автотранспортного забезпечення дозволив проранжувати регіони України за існуючими умовами переходу до стійкого розвитку: Київська, Львівська, Закарпатська і Полтавська області характеризуються умовно стійким функціонуванням автотранспортної системи; Кіровоградська, Луганська, Миколаївська, Одеська – характеризуються нестійким функціонуванням автотранспортної системи; АР Крим, Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська – мають проблеми із за- безпеченням стійкого функціонування авто- Рис. 2. Базовий інтегральний індекс вартісних показників функціонування АТСР у 2007 р. порівняно з 2002 р. транспортної системи регіону. Тому з метою вирівнювання ситуації в галузі необхідне втручання держави. Але ж, зауважимо, що державне регулювання має розглядатися не як повернення до колишньої адміністративно-командної системи управління підприємствами, а як засіб оптимізації фінансових відносин у державі й регіоні. Література 1. Геронимус Б.Л. Совершенствование планирования на автомобильном транспорте / Б.Л. Геронимус. – М.: Транспорт, 1985. – 224 с. 2. Геронимус Б.Л. Экономико-матема- тические методы в планировании на авто- мобильном транспорте / Б.Л. Геронимус, Л.В. Цапфин. – М.: Транспорт, 1982. – 192 с. 3. Долішній М. Про рівномірність економічного розвитку регіонів України / М. Долішній, Я. Побурко, В. Карпов // 1,2083 0,9443 1,0738 1,5529 1,1339 1,1974 1,1649 1,5118 0,9085 1,1877 1,0822 1,0591 1,3019 1,1684 1,5754 1,0079 1,3677 1,0854 1,5162 1,3319 1,4330 1,2702 1,4406 1,2898 1,0814 1,2502 1,2364 0,0000 0,2000 0,4000 0,6000 0,8000 1,0000 1,2000 1,4000 1,6000 Україна АР Крим Вінницька Волинська Дніпропетровська Донецька Житомирська Закарпатська Запорізька Івано-Франківська Київська Кіровоградська Луганська ЛьвівськаМиколаївська Одеська Полтавська Рівненська Сумська Тернопільська Харківська Херсонська Хмельницька Черкаська Чернівецька Чернігівська м. Київ Регіональна економіка. – 2002. – №2. – С. 7- 17. 4. Транспорт і зв’язок України – 2007: стат. довідник / Держкомстат України. – К.: ДП "Інформаційно-аналітичне агентство", 2008. – 276 с. 5. Україна у цифрах у 2007 році: стат. довідник / Держкомстат України. – К.: Консультант, 2008. – 259 с. 6. Левковець П.Р. Міжнародні перевезення і транспортне право / П.Р. Левковець, В.С. Марунич. – К.: Арістей, 2004. – 280 с.