Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні

У дослідженні розглядаються механізми та шляхи вдосконалення екологічного менеджменту та підвищення ефективності управлінських рішень, що стосуються навколишнього природного середовища....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2011
Автор: Перга, Т.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України 2011
Назва видання:Дослідження міжнародної економіки
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/25210
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні / Т. Перга // Дослідження міжнародної економіки: Зб. наук. пр. — К.: ІСЕМВ НАН України, 2011. — № 2 (67). — С. 75-86. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-25210
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-252102025-02-23T20:26:13Z Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні Инновационные механизмы экологического менеджмента в Украине Innovation Models of Ecological Management in Ukraine Перга, Т. У дослідженні розглядаються механізми та шляхи вдосконалення екологічного менеджменту та підвищення ефективності управлінських рішень, що стосуються навколишнього природного середовища. В исследовании рассматриваются механизмы и пути усовершенствования экологического менеджмента и повышения эффективности управленческих решений относительно окружающей среды. The subject of this research is – mechanisms and models of improvement of environmental management and increasing of effectiveness of decision-making in the sphere of environmental protection. 2011 Article Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні / Т. Перга // Дослідження міжнародної економіки: Зб. наук. пр. — К.: ІСЕМВ НАН України, 2011. — № 2 (67). — С. 75-86. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. XXXX-0072 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/25210 334.021 uk Дослідження міжнародної економіки application/pdf Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description У дослідженні розглядаються механізми та шляхи вдосконалення екологічного менеджменту та підвищення ефективності управлінських рішень, що стосуються навколишнього природного середовища.
format Article
author Перга, Т.
spellingShingle Перга, Т.
Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні
Дослідження міжнародної економіки
author_facet Перга, Т.
author_sort Перга, Т.
title Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні
title_short Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні
title_full Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні
title_fullStr Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні
title_full_unstemmed Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні
title_sort інноваційні механізми екологічного менеджменту в україні
publisher Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України
publishDate 2011
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/25210
citation_txt Інноваційні механізми екологічного менеджменту в Україні / Т. Перга // Дослідження міжнародної економіки: Зб. наук. пр. — К.: ІСЕМВ НАН України, 2011. — № 2 (67). — С. 75-86. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.
series Дослідження міжнародної економіки
work_keys_str_mv AT pergat ínnovacíjnímehanízmiekologíčnogomenedžmentuvukraíní
AT pergat innovacionnyemehanizmyékologičeskogomenedžmentavukraine
AT pergat innovationmodelsofecologicalmanagementinukraine
first_indexed 2025-11-25T05:17:48Z
last_indexed 2025-11-25T05:17:48Z
_version_ 1849738265759842304
fulltext 75 Випуск 2 (67) УДК 334.021 Т. Перга, кандидат історичних наук, старший науковий співробітник Інституту світової економіки і 1 міжнародних відносин НАН України ІННОВАЦІЙНІ МЕХАНІЗМИ ЕКОЛОГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В УКРАЇНІ У дослідженні розглядаються механізми та шляхи вдоско- налення екологічного менеджменту та підвищення ефективності управлінських рішень, що стосуються навколишнього природного середовища. Ключові слова: навколишнє середовище, ринок екологічних товарів та послуг, екологічний менеджмент, екологічний аудит, екологічний аутсорсинг, екологічний франчайзинг, екологічний консалтинг. Перга Т. Инновационные механизмы экологического менеджмента в Украине. В исследовании рассматриваются механизмы и пути усовершенствования экологического менеджмента и повышения эффективности управленческих решений относительно окружающей среды. Ключевые слова: окружающая среда, рынок экологических товаров и услуг, экологический менеджмент, экологический аудит, экологический аутсорсинг, экологический франчайзинг, экологический консалтинг. Perga T. Innovation Models of Ecological Management in Ukraine. 1© Т.Перга, 2011 76 Дослідження міжнародної економіки: Збірник наукових праць The subject of this research is – mechanisms and models of improvement of environmental management and increasing of effectiveness of decision-making in the sphere of environmental protection. Key words: environment, environment management, environmental audit, Environmental autsorsing, environmental franchising, environmental consulting. В умовах невпинної глобалізації розвитку екологічний менед- жмент все більше перетворюється з теоретичних концепцій на реальні механізми управління підприємствами. Однак далеко не всі керівні особи сьогодні володіють необхідним об’ємом знань та кваліфікацією, в результаті чого їх рішення стосовно навколишнього середовища не завжди є ефективними й комплек- сними, а іноді і взагалі завдають прямих збитків довкіллю. Тому надзвичайної актуальності сьогодні набуває пошук механізмів прийняття менеджерами різних рівнів ефективних рішень, які би приносили вигоди та позитивні наслідки як підприємствам, так і навколишньому природному середовищу. На наш погляд, сьогодні існує два ефективні шляхи розв’я- зання окресленої проблеми – підвищення рівня екологічної освіченості відповідальних осіб та використання новітніх механіз- мів екологічного ринку, які і є предметом нашого дослідження. Загалом, вивчення проблем екологічного менеджменту вже кілька десятиліть є предметом різносторонніх наукових диску- сій вітчизняних та закордонних вчених. Серед вітчизняних нау- ковців окресленим питанням присвячено авторські монографії А.Л. Бобровського [1], К.І. Мельникової [2], О.В. Родіонова [3], Л.Ю. Симочко [4], О.І. Шапоренко [5]. В.Ю. Петруня [6] в своїх працях вказує на вагому роль екологічного менеджменту у під- вищенні конкурентоспроможності підприємств, Є.В. Лапін [7] розглядає особливості екологічного менеджменту на промис- ловому підприємстві, В.О. Лук’яніхін [8] – роль цього аспекту менеджменту в системі управління збалансованим розвитком. Проблемам таких нових аспектів екологічного менеджменту, як екологічний франчайзинг присвячено праці А.В. Золотова [9], проблемам екологічного аудиту та сертифікації – роботи Т.П. Галушкіної [10]. На початку нашого дослідження наголосимо, що запропо- новані нами механізми підвищення ефективності прийняття 77 Випуск 2 (67) рішень, що стосуються довкілля, не є взаємовиключними, навпа- ки, вони мають розвиватися паралельно та використовуватися залежно від їх ефективності. Необхідність підвищення рівня екологічної освіченості особа- ми, що приймають рішення, стоїть на порядку денному в Україні вже не одне десятиліття. Воно обумовлюється рядом факторів. По-перше, непослідовність та суперечливість багатьох зако- нодавчих актів в Україні, в тому числі й в екологічній сфері, ви- магає досконального їх знання та постійного відслідковування змін у правовому полі, адже недотримання законодавчих норм може призвести не лише до забруднення довкілля, а й до штрафів та навіть закриття підприємств-порушників. Окрім того, щоб відповідати всім правилам, законам та ви- могам техніки безпеки, охорони здоров’я та навколишнього середовища, підприємства потребують збільшення інвестицій та постійного контролю за ситуацією, що, з огляду на постійне зростання законодавчих актів з екологічної проблематики на всіх рівнях, є досить складним завданням для обмежених сил спе- ціалістів, які працюють на вітчизняних підприємствах. По-друге, підприємства, що працюють з іноземними парт- нерами або виходять на міжнародний ринок, мають досконально знати норми міжнародного права та можливості співробітництва з огляду на вітчизняне екологічне законодавство, яке в багатьох сферах не є адаптованим до правових норм інших країн. Така ситуація значно ускладнює діяльність багатьох українських під- приємств та знижує їх конкурентоздатність. По-третє, модернізація підприємств та використання інно- вацій з метою підвищення конкурентоздатності і отримання більшого прибутку, а також привернення інвестицій вимагає в багатьох випадках якісної оцінки стану підприємства – його експертизи та аудиту (і це є чи не найголовнішою вимогою бага- тьох міжнародних фінансових інститутів, інвесторів та донорів, які розглядають питання про інвестування) й лише після нього може бути прийняте рішення щодо конкретних механізмів та стратегій їх подальшого розвитку. Таким чином, у процесі прийняття рішень перед відповідаль- ними особами досить гостро постає проблема реалістичної та комплексної оцінки ситуації з урахуванням екологічної складової. 78 Дослідження міжнародної економіки: Збірник наукових праць Проте безпосередньо керівники чи менеджери підприємств до- сить часто не в змозі її провести, адже для цього потрібні спеціа- лізовані знання в багатьох галузях. Тому одним із шляхів підвищення рівня екологічних знань є, на наш погляд, організація спеціальних екологічних курсів, семінарів та тренінгів для керівників і спеціалістів, що працю- ють на підприємствах, які в процесі своєї діяльності можуть забруднювати навколишнє середовище. Хоча, безперечно, роль цих заходів у підвищенні екологічної свідомості та освіти управ- лінців є досить високою й певним чином може сприяти впровад- женню екологічних інновацій на підприємствах, все ж таки вони не в змозі надати глибинні й комплексні знання, які потрібні в різних ситуаціях. Факти свідчать, що не завжди і штатні екологи можуть вико- нати завдання, які постають перед ними, особливо, якщо під- приємства займаються зовнішньоекономічною діяльністю або починають виходити на нові ринки та встановлювати відносини із закордонними партнерами. Адже у цих випадках до екологів висуваються досить високі вимоги й потребуються знання не лише з вітчизняного, але й з міжнародного (в тому числі й еко- логічного) законодавства, наприклад, господарського права. Окрім того, мати штатного еколога можуть собі дозволити сьогодні лише великі підприємства, а представники середнього та малого бізнесу досить часто покладають виконання обов’язків такого спеціаліста на представників бухгалтерії або відділу кад- рів, які є некомпетентними в питаннях охорони довкілля. Тому, на наш погляд, доцільним та ефективним у цій ситу- ації є використання відповідальними особами широкого кола можливостей, які сьогодні надає ринок екологічних послуг. І, хоча в Україні він ще перебуває на стадії формування, його інфраструктура вже дозволяє проводити екологічний консалтинг, аудит та експертизу з допомогою професіоналів, які зроблять це швидко, якісно і професійно. У розвинених країнах світу ринок екологічних послуг вже давно сформований й ці сервіси користуються високою популяр- ністю. Це забезпечує розвиток економіки та суспільства. У світі накопичено багатий досвід, що вказує на життєву необхідність розвитку ринку екологічних послуг та суттєву реальну вигоду для компаній, які на ньому оперують. 79 Випуск 2 (67) Експерти одноголосно оцінюють світовий ринок екологічних товарів та послуг як досить ємний (як мінімум 500 млрд дол. США) та один із самих динамічних. За приблизними оцінками, його щорічний приріст складає 5%, а в окремих країнах темпи приросту прогнозуються ще більш високими. Наприклад, у країнах Балтії – до 8% на рік, у Канаді – 10% на рік протягом наступних п’яти років. Ринок екологічних послуг у країнах Східної Європи, включаючи СНД, оцінюється приблизно в 20 млрд дол. США, а його середнє зростання – 1%. За прогнозами ряду експертів, у першій половині ХХІ ст. до 40% світового виробництва складуть продукція та технології, які пов’язані з екологією та енергетикою [11]. Ці факти свідчать не лише про зростаючу ємність ринку, а й про потенціал до розширення асортименту послуг, які будуть пропонуватися в майбутньому. Це відкриває перед менеджерами широкі можливості вико- ристання послуг професіоналів, що лише вдосконалить управ- лінські механізми та зробить їх більш ефективними. Серед найбільш популярних та пріоритетних екологічних послуг в Україні нам вбачається екологічний консалтинг, який ми розглядаємо як сукупність ряду послуг з оцінки, консультування та розробки пропозицій. До найпоширеніших напрямків еколо- гічного консалтингу можна віднести: – оцінку та експертизу стану підприємства й відповідність його діяльності законодавчим нормам та різним стандартам; – планування природоохоронних заходів та оцінку їх ефективності; – розробку заходів з підвищення ефективності використання на підприємстві матеріальних та енергетичних ресурсів, вклю- чаючи вторинні ресурси; – розробку заходів по скороченню на підприємствах викидів забруднюючих речовин і відходів, підвищення системи управ- ління відходами, вибір для конкретних підприємств оптимальних технологій та обладнання природоохоронного призначення. Екологічний консалтинг може приймати різні форми, серед яких вагоме місце займає екологічний аудит, що регламентуєть- ся Законом України "Про екологічний аудит" (N 1862-IV від 24.06.2004 р.). 80 Дослідження міжнародної економіки: Збірник наукових праць Загалом екологічний аудит можна охарактеризувати як комп- лекс робіт, пов’язаних з екологічним забезпеченням діяльності будівельних та проектних організацій, багатьох інших підпри- ємств різного профілю, різного рівня адміністрацій, який полягає, головним чином, у створенні проектів ресурсозбереження та зниження ступеня забруднення навколишнього середовища. Екологічний аудит підприємства дозволяє ідентифікувати найбільші види впливу на навколишнє середовище й відповідні пріоритети для розробки екологічної програми та встановити еталони для оцінки майбутнього успіху й скорочення цих впливів на навколишнє середовище. Таким чином, аудит може забезпечувати першочерговий комплексний аналіз екологічних проблем, які є результатом діяльності підприємств, та визначити стан поточних екологічних проблем, що є результатом діяльності підприємства. Головними напрямками екологічного аудиту є: – законодавчі та нормативні акти; – ідентифікація всіх екологічних аспектів, пов’язаних зі знач- ним впливом на навколишнє середовище, з їх якісною та кількіс- ною оцінкою, що проводиться відповідним чином та формуван- ням реєстру найбільш вагомих; – описання критеріїв для оцінки значимості впливу на навко- лишнє середовище; – вивчення існуючого практичного досвіду в сфері еколо- гічного менеджменту та процедур; – оцінка інформації, отриманої в результаті досліджень попе- редніх аварійних ситуацій та ін. Якщо зробити короткий екскурс в історію, то актуальними такі послуги стали вже в 70-ті рр., коли в результаті активізації міжнародної діяльності з охорони довкілля багато компаній Європи та Північної Америки було притягнуто до юридичної відповідальності за нанесення збитків навколишньому середо- вищу, що призвело їх до значних фінансових витрат. Причиною цього стали, на наш погляд, протиріччя розвитку, які кристалі- зувалися на той момент – у гонитві за конкурентоздатністю своєї продукції компанії почали знижувати вартість продукції за рахунок невиробничих витрат, у тому числі й охорони нав- колишнього середовища на підприємствах. Це протиріччя, на нашу думку, і стало одним з факторів появи екологічного аудиту, 81 Випуск 2 (67) в основу якого було покладено оцінку відповідності діяльності підприємств нормам екологічного законодавства. Важливість екологічного аудиту у загальному менеджменті компаній та його ефективність з погляду покращання управління і підвищення конкурентоздатності у 80-х рр. призвели до того, що цей напрямок перетворився на інструмент внутрішнього адміністративного управління для підсилення контролю за при- родоохоронною діяльністю компанії. Факти свідчать, що сьогодні у багатьох промислово розвине- них країнах світу екологічний аудит є дуже поширеним серві- сом. Більше того, він поступово перетворюється на необхідну умову ведення будь-якого бізнесу. Так, у ряді країн комерційні банки вже використовують екологічний аудит для мінімізації ризиків неплатежів за кредитами, що обумовлені недоліками природоохоронної діяльності підприємств-позичальників. Окрім того, в практику все більше входить тенденція роз- робки великими промисловими корпораціями власних програм екологічного аудиту (US Steel, Allied Chemical, Occidential Petroleum). Враховуючи комплексний характер екологічного аудиту, особливо в умовах глобального розвитку, постійної зміни імпе- ратив, загроз та викликів, вкажемо на важливість включення до команди аудиторів широкого кола спеціалістів: юристів, бухгалтерів-аудиторів, екологічних менеджерів, спеціалістів, які володіють аналітико-інструментальними методами дослідження природоохоронної діяльності підприємств, а у певних випад- ках – і спеціалістів в галузі токсикології, біології, біогеохімії, соціології, охорони здоров’я та ін. Таким чином, сьогодні екологічний аудит почав перетворю- ватися з "рутинного" інструменту контролю за дотриманням природоохоронного законодавства в економіко-правовий інстру- мент стимулювання природоохоронної діяльності підприємств з метою підвищення їх інвестиційної привабливості й досить часто – підвищення якості продукції. Підтвердженням цієї тези є те, що ряд країн – США, Бельгія, Індонезія, Норвегія, ЄС (EMAS-програма), Ямайка, Болівія Франція, а також міжнародні фінансові корпорації вже пере- творили екологічний аудит на дієвий механізм менеджменту, 82 Дослідження міжнародної економіки: Збірник наукових праць який полягає у наданні допомоги діловим колам в управлінні навколишнім середовищем, зниженні ризиків фінансового ринку, підвищенні конкурентоздатності на світовому ринку, підсиленні природоохоронної діяльності, приверненні приват- ного капіталу в промисловість та енергетику, методах пере- вірки безпеки виробництв та здійснення допомоги по її за- безпеченню, визначенні характеру та масштабу екологічних проблем у галузі охорони здоров’я. А у Сполучених Штатах Америки екологічний аудит виконує ще й функцію інструменту виявлення екологічних правопорушень на ранніх стадіях. Так, у відповідності до прийнятого 1990 року Pollution Prosecution Act, порушення, виявлені добровільно або виправлені завдяки програмі екологічного аудиту, не вважаються адміністративним або кримінальним порушенням. Результатом впровадження екологічного аудиту підприємств та проектів має стати екологічна, економічна та стратегічна ефективність. До екологічних переваг цього інструменту менеджменту ми відносимо постійне систематичне зниження негативної дії на навколишнє природне середовище, а також зниження ризиків виникнення аварійних ситуацій та масштабів наслідків у випад- ках їх виникнення. Серед економічних вигод можна виділити: – зниження виробничих та експлуатаційних витрат, у тому числі витрат на споживання енергоресурсів; – скорочення розміру платні за негативну дію на навколишнє природне середовище; – отримання прибутку в результаті реалізації побічних про- дуктів діяльності (використання вторинної сировини, здавання відходів на переробку); – можливість освоєння нових ринків та збільшення долі товару на ринку. Перевагами стратегічного характеру є: – збільшення інвестиційної привабливості підприємства; – підвищення конкурентоздатності підприємства на внутріш- ньому та зовнішньому ринках; – формування більш сприятливого іміджу та покращання відносин зі споживачами, партнерами, інвесторами, а також 83 Випуск 2 (67) контролюючими органами та громадськістю. Усе це загалом підвищує конкурентоздатність підприємств. Отже, можна констатувати, що сьогодні екологічний аудит набуває рис бізнес-аудиту та елементу екологічного менеджменту і слугує індикатором відповідності діяльності підприємств при- родоохоронній політиці, регіональним, локальним та місцевим програмам екологічної безпеки, програмам виводу території зі стану екологічної катастрофи. Проте попри його ефективність та значення для підвищення конкурентоспроможності підприємств, на сьогодні екологічний аудит ще не є широко розповсюдженим в Україні. Більш попу- лярним є екологічна експертиза, яка носить більш вузькоспе- ціалізований характер, адже вона лише оцінює ситуацію й не ставить за мету розробку рекомендацій, програм та стратегій подальшої діяльності. Її суть полягає у встановленні відповідності певної госпо- дарської діяльності екологічним вимогам і визначення допус- тимості реалізації об’єкта екологічної експертизи з метою попе- редження можливих несприятливих наслідків цієї діяльності на навколишнє середовище та пов’язаних з ними соціальних, економічних та інших наслідків реалізації об’єктів екологічної експертизи. На наш погляд, екологічну експертизу можна розглядати лише як один із аспектів екологічного аудиту. І хоча її результати також мають певне значення для підвищення ефективності діяльності підприємств, на наш погляд, більш доцільним було б періодичне добровільне проведення екологічного аудиту діяль- ності підприємств, особливо тих, які мають вплив на довкілля. При цьому має сенс використовувати широке коло інноваційних механізмів та інструментів ринку екологічних послуг, які пози- тивно зарекомендували себе в розвинених країнах світу. Серед нових послуг, які останнім часом з’явилися на вітчиз- няному екологічному ринку й можуть бути надзвичайно ефек- тивно використані в механізмах менеджменту, на особливу увагу заслуговує екологічний аутсорсинг. Його суть полягає в повній або частковій передачі функцій адміністрування природокористування та екологічної звітності особам, які не працюють на підприємстві та є спеціалістами в даній сфері. 84 Дослідження міжнародної економіки: Збірник наукових праць Фактично мова йде про користування послугами сторонніх спеціалістів-професіоналів замість введення власної штатної одиниці – еколога. До послуг екологічного аутсорсингу входять: консультування з питань природокористування, складання та узгодження щоквартальних розрахунків платежів за негативну дію на навколишнє середовище, ведення природоохоронної документації. Ми вважаємо екологічний аутсорсинг одним із різновидів екологічного консалтингу, який є досить ефективним для малого і середнього бізнесу, адже він допомагає розв’язувати (чи уникати) проблеми підприємств не лише якісно, а й оперативно та без значних матеріальних витрат. В останні роки на українському ринку екологічних послуг з’явився і такий інноваційний інструмент, як екологічний франчайзинг. Використовуючи сучасні наукові досягнення, дослідження в сфері франчайзингу в ході свого розвитку акумулюють знання, методи та технології різних наукових дисциплін (включаючи маркетинг) і галузей виробничої діяль- ності. Для розв’язання досить складних та невідкладних зав- дань франчайзингу необхідні не лише зміни у виробничо-гос- подарських та організаційно-управлінських структурах, але й перебудова мислення та способів роботи керівників усіх рангів. У відповідності до принципів франчайзингу, й екологічного франчайзингу в тому числі, всі аспекти господарської діяльності сучасної корпорації франчайзера та франчайзі мають плануватися та здійснюватися з урахуванням запитів ринку, потреб і вимог (у тому числі й екологічних) споживачів, будуватися на прин- ципах екологічної нешкідливості. Екологічний франчайзинг – це не лише забезпечення макси- мального зростання споживання, розширення споживацького вибору та споживацької задоволеності, але й максимальне зрос- тання якості життя, підтримка сталого, збалансованого роз- витку територій, збереження високої якості навколишнього середовища. Екологічний франчайзинг можна також охарак- теризувати як систему, що забезпечує сталий розвиток на основі розповсюдження екологічно збалансованих видів вироб- ництва та розподілення в умовах появи нових екологічних потреб (наприклад, потреб в екологічній безпеці). Має сенс 85 Випуск 2 (67) підкреслити, що він є результатом стратегічного планування природокористування, вміння передбачати екологічні наслідки тих чи інших господарських рішень. Сталий соціально-економічний розвиток України багато в чому визначається станом навколишнього середовища та рівнем використання виробничо-промислового потенціалу. Виникаюча потреба в забезпеченні рівноваги між економікою та екологією призвела до того, що у системі франчайзингу почали з’являтися та особливо виділятися проблеми екологічного змісту. Так, до цілей сучасного франчайзингу можна віднести виявлення з до- помогою маркетингових досліджень незадоволеного попиту на екологічно чисті умови навколишнього середовища, а також на екологічно чисті товари, техніку, технологію та територію з метою орієнтації виробництва на задоволення екологічних потреб, забезпечення розробки, випуску та реалізації товарів, які користуватимуться попитом у споживачів [12]. Таким чином, ринок екологічних послуг в Україні, попри свою відсталість від аналогічних ринків розвинених країн, вже має розгалужену інфраструктуру та широкий спектр послуг. Його можливості дозволяють вітчизняним підприємствам та відповідальним особам використовувати новітні механізми та інструменти, які дозволяють робити якісну оцінку стану під- приємств та розробляти більш ефективні стратегії екологічного менеджменту. Однак новітні механізми екологічно орієнтованого менеджменту використовуються вітчизняними управлінцями недостатньо, що суттєво знижує ефективність прийнятих рішень. Це робить нагальним більш широке використання в Україні інновацій ринку екологічних товарів та послуг, що суттєво під- вищить конкурентоздатність як окремих підприємств, так і всієї нашої держави. Список використаної літератури 1. Бобровський А.Л. Екологічний менеджмент. – Суми: Університетська книга, 2009. 2. Мельникова К.І. Екологічний менеджмент. – Харківський держ. економічний ун-т. – Х.ХДЕУ, 2001. 3. Родіонов О.В. Екологічний менеджмент". – Східноукраїнський національний ун-т ім. Володимира Даля. – Луганськ: Ноулідж, 2009. 4. Симочко Л.Ю. Екологічний менеджмент. – Ужгород: Говерла, 2007. – 127c. 86 Дослідження міжнародної економіки: Збірник наукових праць 5. Шапоренко О.І. Екологічний менеджмент. – Донецький держ. ун-т управління. – Донецьк: Норд-Пресс, 2004. 6. Петруня В.Ю. Екологічний менеджмент в системі ринкової конкурентоспроможності підприємства. – Д., 2008. 7. Лапін Є.В. Екологічний менеджмент на промисловому підприємстві. – Суми, 1997. 8. Лук’янихін В.О. Екологічний менеджмент у системі управління збалансованим розвитком. – Суми: Університетська книга, 2002. 9. Золотов А.В. Экологический франчайзинг: методология, механизмы и технологи управления. – Одеса, 2009. 10. Галушкіна Т.П. Екологічний аудит та екологічна сертифікація в Україні // Причорноморський екологічний бюлетень. – Одеса. – 2005. – С.120–125. 11. Варналій З.С., Сергійко О.В. Мале підприємництво в країнах з перехідною економікою (проблеми державної підтримки). – Інститут приватного права і підприємництва Академії правових наук України. – К., 1999. – С.22. 12. Золотов А.В. Экологический франчайзинг: методология, механизмы и технологи управления. – Одеса, 2009. – С.3–5. Стаття надійшла до редакції 02.03.2011 р.