Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2009
1. Verfasser: Писаренко, В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2009
Schriftenreihe:Право України
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/28748
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду / В. Писаренко // Право України. — 2009. — № 11. — С. 207-211. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-28748
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-287482025-02-09T22:35:15Z Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду Писаренко, В. Трибуна молодого вченого 2009 Article Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду / В. Писаренко // Право України. — 2009. — № 11. — С. 207-211. — укр. 0132-1331 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/28748 uk Право України application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Трибуна молодого вченого
Трибуна молодого вченого
spellingShingle Трибуна молодого вченого
Трибуна молодого вченого
Писаренко, В.
Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
Право України
format Article
author Писаренко, В.
author_facet Писаренко, В.
author_sort Писаренко, В.
title Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
title_short Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
title_full Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
title_fullStr Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
title_full_unstemmed Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
title_sort правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2009
topic_facet Трибуна молодого вченого
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/28748
citation_txt Правові аспекти формування фінансової системи місцевого самоврядування в Україні в контексті застосування міжнародних та європейських стандартів і врахування зарубіжного досвіду / В. Писаренко // Право України. — 2009. — № 11. — С. 207-211. — укр.
series Право України
work_keys_str_mv AT pisarenkov pravovíaspektiformuvannâfínansovoísistemimíscevogosamovrâduvannâvukraínívkontekstízastosuvannâmížnarodnihtaêvropeisʹkihstandartívívrahuvannâzarubížnogodosvídu
first_indexed 2025-12-01T11:15:19Z
last_indexed 2025-12-01T11:15:19Z
_version_ 1850304335966109696
fulltext 207• ПРАВО УКРАЇНИ • 2009 • № 11 • ISSN 0132�1331 • © В. Писаренко, 2009 ПРАВОВІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ ЗАСТОСУВАННЯ МІЖНАРОДНИХ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИХ СТАНДАРТІВ І ВРАХУВАННЯ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ В. ПИСАРЕНКО народний депутат України Однією з важливих передумов розбудови демократичної дер' жави є самостійність і неза' лежність органів місцевого самовря' дування. Таку незалежність може за' безпечити місцевому самоврядуванню тільки економічна самостійність. Ад' же саме від фінансових можливостей залежать реальні владні функції ор' ганів місцевого самоврядування. При цьому ступінь їх фінансової самостій' ності характеризують незалежність держави в цілому, потенційні можли' вості її економічного розвитку, а також рівень забезпечення демократичних прав і свобод громадян. Отже, без на' дання гарантій фінансової незалеж' ності органам місцевого самовряду' вання не може успішно розвиватися та процвітати жодна демократична дер' жава. У сучасному міжнародному праві сформувалась окрема галузь, яка визначає міжнародні стандарти органі' зації місцевих фінансів, регламентує діяльність місцевого самоврядування. Усі міжнародно'правові акти з питань місцевого самоврядування встановлю' ють стандарти побудови місцевих фінансів. Ці стандарти є обов’язковими для всіх країн, які приєднуються до за' значених міжнародно'правових актів. Міжнародні та європейські стан' дарти у сфері фінансування місцевого самоврядування та формування їх фінансових систем успішно викорис' товуються в США, Канаді, Латинській Америці, Японії, а також у більшості європейських країн. У зв’язку з цим великого теоретичного та практичного значення для України набувають пи' тання вивчення зарубіжного досвіду фінансового забезпечення місцевого самоврядування, а також механізми реалізації європейськими країнами принципів Європейської хартії місце' вого самоврядування. Так, місцеві бюджети існують в усіх країнах світу. Формування цих бю' джетів, їх розвиток, функції зумовлені 208 • ПРАВО УКРАЇНИ • 2009 • № 11 • ISSN 0132�1331 • В. Писаренко рядом національних, політичних, еко' номічних та інших факторів. Так, в економічно розвинених країнах світу бюджетні видатки поділяють на по' точні та капітальні витрати, при цьому кожний підрозділ відповідно має свої джерела доходів. Місцеві бюджети за' тверджуються місцевими органами влади і до державного бюджету не включаються. У різних країнах існують й різно' манітні організаційно'правові та еко' номіко'правові механізми для розбу' дови фінансово'правових відносин у сфері місцевого самоврядування. В Європі виникли, зокрема, три ос' новні моделі місцевого самоврядуван' ня, які у тій чи іншій комбінації поши' рилися по всьому світу. Це — англо' саксонська, континентальна та зміша' на системи. Кожній із них відповідає й певна система фінансування органів місцевого самоврядування і розвива' ються на їх основі відповідні правові інститути фінансування органів місцевого самоврядування. Англосаксонській моделі (пред' ставниками якої, наприклад, є Скан' динавські країни, США та Велика Британія) притаманні такі особли' вості, як: високий рівень автономії місцевого самоврядування; контроль передусім з боку населення; відсут' ність місцевих адміністрацій (органів державної влади місцевого рівня). Органи місцевого самоврядування в цих країнах діють самостійно в ме' жах наданих їм повноважень. У США, наприклад, такі повноваження нада' ються на регіональному рівні — вищи' ми органами влади штатів, а у Великій Британії — парламентом. Основними джерелами права при цьому для ор' ганів місцевого самоврядування цих країн, поряд із законами, є звичаї, а та' кож судовий прецедент. Єдиним засо' бом впливу з боку держави на органи місцевого самоврядування в цих країнах є надання дотацій. Для країн зазначеної групи харак' терні загальні формулювання компе' тенції місцевого самоврядування. Місцеві громади самостійно обирають види соціальних послуг та їх обсяг. Наприклад, у законі про місцеве са' моврядування Данії взагалі не розкри' ваються питання місцевого значення. Датські муніципалітети можуть зай' матися будь'якими питаннями, які во' ни вважають важливими для місцевої громади, якщо тільки ці питання не належать до компетенції держави і не регулюються галузевим законодавст' вом. Зокрема, галузевим законодавст' вом регулюється організація музич' них шкіл та бібліотек. Якщо датський муніципалітет захоче відкрити муні' ципальну школу, він повинен дотри' муватися певних стандартів її утри' мання. В той же час виключно місце' вою прерогативою за законодавством Данії є, наприклад, формування та ре' алізація програм допомоги бідним, будівництво спортивних споруд, під' тримка спортивних клубів. У країнах англосаксонської систе' ми надається перевага фіскальній ав' тономії. При такій системі в доходах місцевих бюджетів превалюють місце' ві податки. Саме фіскальна автономія є більш сприятливою для економічно' го розвитку регіонів. Так, у країнах ан' глосаксонської моделі розвитку місце' вого самоврядування перерозподіл ви' тратних повноважень і дохідних дже' рел у бюджетній системі на користь органів місцевого самоврядування дозволив останнім суттєво розширити власні дохідні джерела і відповідно скоротити частку субсидій централь' ного уряду в місцевих бюджетах. Фінансова самостійність органів місцевого самоврядування Швеції проявляється, зокрема, в тому, що во' 209• ПРАВО УКРАЇНИ • 2009 • № 11 • ISSN 0132�1331 • ПРАВОВІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ… ни спираються насамперед на власну податкову базу. У США та Канаді надходження з власних джерел (на' приклад, з податку за нерухомість, плати за надання послуг тощо) в муніципальних бюджетах становлять близько 2/3 бюджету. В умовах фіскальної автономії органи місцевого самоврядування мо' жуть проводити місцеві референдуми для тимчасового запровадження ново' го податку чи збору або збільшення на певний термін існуючого податку для певної соціальної мети, наприклад для будівництва якоїсь споруди чи надан' ня послуги, в яких населення може бу' ти заінтересованим. Друга модель місцевого самовряду' вання — континентальна. Вона прита' манна таким країнам, як Іспанія, Франція, Бельгія. В такій моделі: місцеве самоврядування працює в тісному контакті з місцевими адміні' страціями й органи місцевого само' врядування підпорядковані, фактич' но, центральним органам держави; автономія органів місцевого самовря' дування обмежена наявністю на місцях спеціальних державних упов' новажених, які контролюють органи місцевого самоврядування. Так, у Франції основною ланкою місцевого самоврядування виступає комуна. Кожна з комун має свій пред' ставницький орган — раду, депутати якої зі свого кола обирають мера. Мер та депутати муніципальної ради, які працюють на постійній основі, склада' ють муніципалітет. Водночас мер є державним службовцем, діяльність якого здійснюється під контролем муніципальної ради та під адміністра' тивним контролем комісара Рес' публіки, який також спостерігає за за' конністю рішень комуни. У разі потре' би він звертається до суду про відміну таких рішень (тобто щодо муніци' пальної ради принцип адміністратив' ного контролю не діє). У країнах другої групи необхідність державного контролю базується, зок' рема, на тому, що багато функцій, які здійснює місцеве самоврядування, ма' ють загальнодержавний характер. У цих країнах контроль центральних органів влади над місцевим управ' лінням здійснюється з метою сприян' ня забезпеченню ефективності місце' вого управління, стандартизації послуг, які надають муніципалітети, для забезпечення захисту громадян від зловживань з боку місцевих орга' нів, для сприяння реалізації націо' нального політичного курсу у сфері фінансів, економіки, загального пла' нування. У Франції комуни повинні 1 % своїх інвестиційних витрат на' правляти на розміщення витворів мистецтва у муніципальних будівлях. Крім того, у Франції до органів місце' вого самоврядування можуть бути вжиті певні санкції за невиправдані соціальні або економічні заходи, необ' хідність яких не виправдана. У країнах континентального типу більше уваги приділяється фінансово' му вирівнюванню, при цьому в дохо' дах місцевих бюджетів значне місце відведене державним дотаціям. Вели' ка частка державних дотацій обмежує ефективність місцевого самовряду' вання. Дотації мають переважно цільовий характер. Вони вимагають, як правило, дольового фінансування. Рішення про те, чого потребує грома' да, приймається з огляду на мож' ливість отримати дотацію, а не тільки на інтереси громадян. Натомість, вирівнювання хоча і згладжує територіальні відмінності, не завжди є привабливим для інвесторів. Зокрема, низький рівень збирання власних податків може призвести до трансформації невідповідності дохо' 210 • ПРАВО УКРАЇНИ • 2009 • № 11 • ISSN 0132�1331 • В. Писаренко дів та видатків у структурний дисба' ланс, який суттєво обмежить кредито' спроможність місцевих органів влади. Навіть при регулярному надходженні податків місцеві адміністрації не завжди спроможні виконувати свої зо' бов'язання. Третя модель — змішана. Вона є характерною, зокрема, для Австрії, Ні' меччини, Японії. У країнах змішаної системи, як і в країнах другої групи, діють особливі норми щодо державного фінансового нагляду. Так, у Німеччині бюджет кожного муніципалітету до його введення в дію суворо контролюється державою, зок' рема, на предмет збалансованості доходів і видатків, та підлягає затвер' дженню в межах спеціальних погоджу' вальних бюджетних процедур. При цьому у Німеччині завдання, що вико' нує комуна, поділяються на «обов’яз' кові» та «добровільні». Власні фінан' сові ресурси комуни йдуть насамперед на виконання «обов’язкових» завдань в рамках самоврядування, а ті кошти, що залишилися, можна використову' вати для розв’язання «добровільних» завдань. Наприклад, обов’язковим завданням місцевого самоврядування в країні є забезпечення кожної дитини місцем у дошкільній установі. На жаль, в Україні в умовах склад' них економiчних проблем держави та реформування структури влади органи місцевого самоврядування ще не набу' ли такого статусу і такої фінансової са' мостійності, як мають муніципалітети в країнах усталеної демократії. Натомість, міжнародні зобов’язан' ня, які взяла на себе Україна в частині розбудови місцевого самоврядування і набуття останнім самостійності та незалежності, включаючи фінансову, вимагають від країни вжиття ради' кальних організаційних, правових та економічних заходів. Для набуття на' лежного статусу і функціонування міцної муніципальної системи, як за' значалося вище, має бути створено в Україні належну фінансово'правову основу. Фінансова система органів місцевого законодавства має розбудо' вуватися з урахуванням міжнародних та європейських стандартів. Відповід' но до них мають формуватися і вико' ристовуватися фінансові ресурси органів місцевого самоврядування. Так, місцеве самоврядування має відокремлюватися від державної вла' ди не лише номінально, а й фактично. Муніципалітети мають набувати справжню незалежність та самостій' ність, і перш за все економічну, у здій' сненні покладених на них функцій у межах своєї компетенції. Слід забезпечити й гарантоване їм Європейською хартією місцевого са' моврядування право в форматі націо' нальної економічної політики на власні адекватні фінансові ресурси; на вільне розпорядження останніми в межах своїх повноважень. При цьому обсяг фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування має відпо' відати функціям, які передбачає для них Конституція та закони України. І хоча в законодавстві України вра' ховані міжнародні та європейські вимоги щодо формування частини фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування за рахунок місцевих податків та зборів, розмір яких вони мають встановлювати в межах закону, вбачається, що їх коло може бути значно розширене. Фінансова система, на якій ґрунту' ються ресурси органів місцевого само' врядування, має забезпечувати відпо' відність наявних ресурсів, наскільки це практично можливо, реальному зростанню вартості виконуваних муніципалітетами завдань. 211• ПРАВО УКРАЇНИ • 2009 • № 11 • ISSN 0132�1331 • ПРАВОВІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ… Для захисту більш слабких у фінан' совому відношенні органів місцевого самоврядування слід запровадити процедури бюджетного вирівнювання, які б відповідали міжнародним та європейським стандартам, а також були б реальними й доступними для України. При цьому вживані процеду' ри або заходи, що дають змогу долати наслідки нерівного розподілу потен' ційних джерел фінансування, не повинні перешкоджати органам місце' вого самоврядування у виконанні по' вноважень, які вони можуть здійсню' вати в межах власної компетенції. При виділенні органам місцевого самоврядування перерозподілених ресурсів останні мають відразу отри' мувати інформацію про порядок виді' лення цих ресурсів, як це передбачено міжнародними правилами та стандар' тами. Надання дотацій не повинно зава' жати органам місцевого самовряду' вання діяти в межах їх компетенції та здійснювати власну муніципальну політику. Для цілей здійснення позик інвес' тиційного капіталу органам місцевого самоврядування має забезпечуватися реальний доступ до національного ринку капіталу в межах закону. Тому вбачається доцільним з урахуванням досвіду країн з добре розвиненою муніципальною системою та на основі міжнародних та євро' пейських стандартів організації місце' вих фінансів розробити концепцію ко' дифікації законодавства у сфері регу' лювання питань місцевого самовряду' вання, а потім на її основі розробити Муніципальний кодекс України. Через проект Кодексу на основі сис' темного підходу мають бути запровад' жені оптимальні механізми: механізм обрахункiв органами мiсцевого само' врядування бюджетних надходжень i видаткiв, а також механiзм перероз' подiлу фiнансових ресурсiв мiж орга' нами мiсцевого самоврядування залеж' но вiд суми коштiв, що формуються на їх територiї та небхiдних видаткiв для забезпечення однакового рiвня життя в рiзних регiонах країни. У цьому норма' тивно'правовому акті мають бути виз' начені також правові інструменти для встановлення максимальної самостій' ності органів місцевого самоврядуван' ня та належної їх активізації на основі чітко визначеної фінансової інфраст' руктури. Вбачається, що в умовах затяжної економічної кризи саме це максимально сприятиме належній реа' лізації місцевої фінансової політики.