Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2011
1. Verfasser: Голобородько, Я.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Видавничий дім "Академперіодика" НАН України 2011
Schriftenreihe:Вісник НАН України
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/29113
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя) / Я. Голобородько // Вісн. НАН України. — 2011. — № 8. — С. 48-53. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-29113
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-291132025-02-09T11:39:52Z Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя) Голобородько, Я. Люди науки 2011 Article Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя) / Я. Голобородько // Вісн. НАН України. — 2011. — № 8. — С. 48-53. — укр. 0372-6436 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/29113 uk Вісник НАН України application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Люди науки
Люди науки
spellingShingle Люди науки
Люди науки
Голобородько, Я.
Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)
Вісник НАН України
format Article
author Голобородько, Я.
author_facet Голобородько, Я.
author_sort Голобородько, Я.
title Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)
title_short Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)
title_full Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)
title_fullStr Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)
title_full_unstemmed Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя)
title_sort автономна аналітика «гранд-критика» (до 80-річчя члена-кореспондента нан україни григорія сивоконя)
publisher Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
publishDate 2011
topic_facet Люди науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/29113
citation_txt Автономна аналітика «гранд-критика» (До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя) / Я. Голобородько // Вісн. НАН України. — 2011. — № 8. — С. 48-53. — укр.
series Вісник НАН України
work_keys_str_mv AT goloborodʹkoâ avtonomnaanalítikagrandkritikado80ríččâčlenakorespondentananukraínigrigoríâsivokonâ
first_indexed 2025-11-25T22:31:06Z
last_indexed 2025-11-25T22:31:06Z
_version_ 1849803273760931840
fulltext 48 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 8 АВТОНОМНА АНАЛІТИКА «ГРАНД-КРИТИКА» До 80-річчя члена-кореспондента НАН України Григорія Сивоконя П ’ять років тому академік НАН Украї- ни Микола Жулинський у слові-есеї «Герой неправдоподібного ювілею», ви- друкуваному в літературознавчому жур- налі «Слово і Час» (число 8 за 2006 р.), чи не найперші системні враження про актуальну українську літературу й не менш актуальне літературознавство ви- клав так: «Я, як аспірант Інституту літера- тури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, по- чав поглиблення знань про тогочасний лі- тературний процес із «занурювань» у книж- ки тодішнього гранд-критика Григорія Сивоконя. Занотовував «Життєву перекон- ливість героя», «Художню літературу і чи- тача», потім з’явилося «Друге прочитання» і «Визначеність таланту» … Про ці та нові- ші книжки Григорія Сивоконя ніхто не ска- же, що вони проминальні — у них пульсує жива літературна думка фахового читача, критика принципового, надзвичайно чут- ливого до стилю, до правди характерів». У цьому фрагменті, разом з автобіографічним «зрізом», доцільно виділити характероло- гічну словосполуку — «гранд-критик», що цілком влучно передає статус Григорія Си- воконя як експерта й аналітика української прози та поезії 60–80-х рр. ХХ ст. Григорій Матвійович Сивокінь народився 9 серпня 1931 р. на Полтавщині в селищі Артемівка. У 1950 р. вступив до Харківсько- го державного університету імені М. Горь- кого, який закінчив у 1955 р., після чого про- довжив там навчання в заочній аспірантурі. Тема його дисертації в суто дослідницькому сенсі звучала досить сміливо — «Давні укра- їнські поетики». У компактному слові-спо- гаді «Мої постуніверситети», опубліковано- му в «Слові і Часі» (число 9 за 2008 р.), Гри- горій Сивокінь не без жартівливих інтона- цій розповів про початкові моменти роботи над нею і про роль у цьому визначних літе- ратурознавців О.І. Білецького і М.К. Гудзія, які на час знайомства з ним перебували в Харкові. «Мені вони, академіки, дозволили надій- ти в готель, де займали великий двокімнат- ний номер, — згадує Г.М. Сивокінь. — При- йшов. Питають: то вирішили писати про поетики? Що? Володієте латиною? Ні, кажу, але мав «п’ятірки» на перших курсах, бо так уже ловко викладав нам її кадр ста- рої закваски пан Рождественський. Тоді, щоправда, «пан» іще не вживали. Переглянулись. Усміхнулися. І почалося. Разів зо два писав до Киє- ва, питав в Олександра Івановича поради щодо плану дисертації, і він одного разу на- писав у добродушному тоні: «Скільки мож- на вагатися, як наче лицареві на роздоріж- жі. Писати треба!» Захист відбувся в 1961 р. у Києві. До речі, у спецраді, де головував О.І. Білець- кий, а першим опонентом виступав М.К. Гу- дзій. Після яскравого захисту Г.М. Сивоко- ня запрошують до Інституту літератури, у якому він працює з 1962 р. Там починає пе- рейматися сучасним літературним проце- сом, щільно співпрацює з провідними лі- тературними і науковими часописами, ви- даннями, стає, як сказав у згаданому есеї Микола Жулинський, достеменним «лі- дером українського літературознавства». Його зацікавлення, пріоритети все тісніше обертаються навколо проблеми «актуальна література–читач». Відомий літературознавець Микола Су- лима в розвідці «Безупинний діалог із чи- тачем», також видрукуваній у «Слові і Часі» (число 8 за 2006 р.), так простежив і прокоментував еволюцію старшого колеги: «Уже під час студіювання поетик XVII– XVIII ст. Г. Сивокінь звернув увагу на па- ростки літературної критики, на різницю у ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 8 49 сприйнятті тих самих явищ у писаннях Митрофана Довгалевського, Феофана Про- коповича та інших фундаторів української філології, українського літературознавства, завважив, що аналізовані ним поетики можна розцінювати не лишень як посібник із латинської мови, а й як дороговказ для суто літературної діяльності. Очевидно, ці спостереження й наштовхнули його на роз- відку про читача, про феномен сприйман- ня/інтерпретації літературного твору — «процес не менш складний, аніж саме тво- рення (кажучи словами з автокоментаря Г. Сивоконя)». Заходилося на докторську дисертацію, як сказав би він. У 1983 р. уче- ний захищає докторську дисертацію з теми «Взаємозумовленість поступального роз- витку художньої літератури і читача». Упродовж 1991–2003 рр. Григорій Си- вокінь керував у Інституті літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України відділом теорії літератури, у якому нині працює го- ловним науковим співробітником. У 1992– 1993 рр. обіймав посаду заступника дирек- тора Інституту літератури з наукової робо- ти. Тривалий час — близько 20 років очолює наукову раду «Класична спадщина та су- часна художня література». Як авторитет- ний літературознавець виступав на фору- мах у США, Великій Британії, Росії, Ізраї- лі, Польщі. За вагомі наукові й літературно- критичні праці в 1988 р. йому присуджено престижну літературознавчу премію імені академіка О.І. Білецького, а в 2000 р. обра- но членом-кореспондентом НАН України. З-поміж рельєфних властивостей сти- лю Григорія Сивоконя варто виділити пе- редусім таку — фактичну постановку ціка- вої та поліфонічної проблеми без прямої (чи то пак надмірно-прямолінійної) вер- балізації. Його статті й книжки заснова- ні на акуратно-глибокому й медитативно- уважному розгортанні думки, що постає внутрішньо ємною, насиченою, «багатохо- довою». Як і в рефлексіях 1979 року, коли він, обсервуючи свій дослідницький розвій, згадував і розмірковував: «Діялось це на початку 60-х років. У лі- тературу вливались свіжі сили. Престиж художнього слова круто зростав. Масовий інтерес до книжок — також. Залишатися осторонь було понад силу, читач узявся за перо. Народився ще один критик. Пізніше ж багато що змінилося. Критика стала другою спеціальністю (так, я, як ба- гато моїх колег, «…і літературознавець»). Разом зі змінами в літературі змінювалася спрямованість і гострота статей» («Від ана- лізу до прогнозу»). У цьому текстовому сегменті не лише виокремлено чинник (а він був зовнішній, соціозумовлений, виражав загальну ноо- сферу доби), що навернув його, молодого науковця-кандидата, до студій і розвідок сучасної української літератури, але й на- мічено проблему об’єктно-ціннісних сто- сунків критика і літературознавця, а якщо значно ширше — естетико-методологічних відносин критики і літературознавства. А те, що дихотомічні структури «критик– літературознавець» і «літературна кри ти- ка–літературознавство» позбавлені одно- Г.М. Сивокінь 50 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 8 значного, й отже, одновекторного, однопо- люсного, односмислового потрактування, так про це, власне, і промовляє усім єством, усією органікою аналітична текстура Гри- горія Сивоконя. На шпальтах і сторінках літературної пе- ріодики, у монографічних працях «Жит- тєва переконливість героя» (1965), «Друге прочитання» (1972), «Визначеність талан- ту» (1978), «Художній твір і літературний процес» (1986), «Від аналізу до прогнозу» (1990) Григорій Сивокінь дослідницькими підходами, мовостилем, оцінною аксіологією фактично обстоював автономію (навіть без- межну) критики у структурно-свідомісному мегаполісі літературознавства. На межі 50–60-х рр. Григорій Сивокінь починає «приміряти» іпостась критика і послідовно перейматися літературно-кри- тичним практикумом (прагматикою кри- тичної діяльності, прагмакритикою), роз- роблюючи жанр аналітичного огляду. Він розглядає, відстежує, групує, оцінює, тес- тує, рефлексує над літературними текста- ми >персоналіями>тенденціями 60–80-х рр. Він вживається в текст (за тодішньою риторикою — твір): у спрямованість кон- цепції, духовний побут персонажів, звучан- ня, «голосові партії» слова. Він неначе на- ближає до себе соціоментальний і духовно- естетичний контекст, у якому текст напи- сано й опубліковано, прагне показати його укрупнено, виразно, вичленувавши посутні ознаки й особливості. Григорія Сивоконя цікавить співвіднесе- ність тексту не так із життям, як з реальніс- тю, потрактованою в надзвичайно широко- му сенсі, — реальністю соціумною, психоло- гічною, етичною, поведінковою, розумовою. Його приваблює виявлення достеменної (справжньої, внутрішньої, а не задекларо- ваної, якщо, зрозуміла річ, така продекла- рованість відбувалася) логіки сюжетних рі- шень, характерів, мовосфери. Він зосеред- жує увагу на текстовій специфіці, деталях, нюансах як результаті творчого мислення поета, прозаїка або критика. Попри те, що в його літкритичних інста- ляціях активні акценти розставлено над ло- кальними або ж узагалі парціальними ху- дожніми складниками, Григорій Сивокінь збалансовує їх згустками-квінтесенціями, що формують узагальнений образ тексту. Ведучи мову про «видатний роман Григо- рія Тютюнника «Вир», писаний уже піс- ля війни», він не тільки наголошує на його художньому значенні («написані частини твору помітно просунули нашу прозу впе- ред»), але й виокремлює провідні риси- якості, що відзначалися «і правдивим ві- дображенням українського села довоєнно- го та воєнного часів, і глибоким проник- ненням письменника в душу, в психологію, в ціле життя сільського трудівника». Ця низка макротез урешті торкається засадни- чих принципів письменника, актуальних і для нинішньої літератури реалістичного, вірогідно-фактичного ґатунку: «Саме увага автора до людини, до людського характеру, вміння створити колоритний образ, знання села, засновані не на спостереженнях від- рядженого (яка влучна й іронічна форму- ла: «спостереження відрядженого» — Я.Г.), а на власному досвіді і на вмінні точно ба- чити (ще одне влучне потрапляння: точ- на оптика ще не завадила жодному пись- менникові — Я.Г.), — ось що робить героїв «Виру» ймовірними і природними, опукли- ми і переконливими, виразними, характер- ними» («Життєва переконливість героя»). Тяжіння до узагальнювальних характерис- тик і періодів зумовлене природою критич- ного мислення Григорія Сивоконя — про- стежити зв’язок між вихідними категорі- ями митця і художнім рівнем тексту (до речі, «художній рівень» — одна з частот- них позначок його наративу). Його розгляд конкретного тексту співвідноситься з мо- деллю айсберга: розпочинається зазвичай із більш-менш очевидного, проте поступо- во зосереджується на невидимому і прихо- ваному. Григорій Сивокінь у такий спосіб розгор- тає критичні реалії, що утворюють оазу по- ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 8 51 ліаспектності й поліпроблемності. У його стилі думання й викладу доволі висока кон- центрація «проблемних зон». Він тримає в постійній напрузі думку співрозмовника- читача і готовий будь-якої миті підкину- ти новий проблемний субсюжет або суб- колізію естетичного ґатунку. Зіставляючи особливості романів Івана Григурка «Ка- нал» і Юлія Хмельковського «Сухий ли- ман», створених на південному життєво- му фактажі, він підкреслював, що «це були, по суті, перші серйозні виступи двох мо- лодих авторів», які «представляли пів- день України: один одесит, другий вчив- ся в Одесі, а в час написання «Каналу» жив у Херсоні». Цей стислий геолітератур- ний пасаж ненав’язливо, проте доволі лун- ко актуалізує аспект «письменник–регіон– ретрансляція свого регіону», ментально не- замінний, необхідний, знаковий для укра- їнської літератури, широко представлений і в світовому художньому форматі. І цей же компактний фрагмент спрово- кував у моїй пам’яті цілком індивідуально- родинний факт-спогад: Григурко працював над «Каналом», що на поч. 70-х рр. приніс йому доволі широку відомість, будучи ко- респондентом херсонської молодіжки «Ле- нінський прапор», а на цю роботу взяв його мій батько — прозаїк і журналіст Юрій Го- лобородько, який тоді очолював часопис, і саме як газетяр «Ленінського прапору» Іван Григурко виїжджав на будівництво Північно-Кримського каналу. Оглядаючи ці тексти, Григорій Сивокінь акцентує на тому, що вони «вийшли майже водночас» і що «про обидва романи одразу по їх появі широко заговорила критика, майже порівно ділячи свою увагу до них». І тут він вичленовує одну з найгостріших і, мабуть, найболючіших (особливо для пись- менників) проблем — долі художнього тек- сту. Він коротко окреслює його подальше функціонування (чи нефункціонування) у літературному процесі й критико-ана лі- тичній рецепції: «Премії на конкурсах, а далі… «Сухий лиман» поступово якось за- губився. Тоді як про «Канал» дискусії ве- дуться до цього часу. Він часто видається українською і в перекладах іншими мова- ми» («Визначеність таланту»). Григорій Сивокінь не вдається до акцентовано- вербалізованого формулювання проблеми «долі твору», проте, зіставляючи образно- стильові особливості романів, непрямо дає відповідь на питання, що ж саме зумовило більшу «живучість» і художню резонанс- ність «Каналу». Для літературно-критичного практику- му Григорія Сивоконя властивий розгляд і оцінювання письменника переважно крізь призматику естетичного об’єктивізму. Він ставить за мету виявити й проаналізува- ти як достоїнства тексту, так і його, сказати б, у художньому сенсі несильні, проблем- ні, а то й прозоро вразливі особливості. Він обсервує без припуску і «знижки» на літ- статус автора, а якщо і враховує це, то на- самперед для того, щоби підвищити план- ку художньо-естетичних вимог. Інакше кажучи, говорячи про конкретний текст, Григорій Сивокінь веде мову саме про текст, а не про письменницький ореол (по- нинішньому — бренд) чи його брак. А ще інакше кажучи (або «інакше кажучи-2»), йому свідомісно близька аксіологія неапо- логетичності. Уже в першій монографічній студії, роз- гляді прозових текстів «про сучасне кол- госпне село», чи не провідною тональністю обрано критичну, з накладанням естетич- них характеристик на актуальні тоді рома- ни й повісті. Наслідком такого «естетично- го накладання» стали численні гострокри- тичні спостереження й судження на кшталт «У творах же М. Нечая, Я. Стецюка і по- части В. Вільного обрано легкий шлях — шлях ілюстрування. Виробництво займає всю увагу авторів. На героїв вони дивлять- ся утилітарно: настільки можна підкорити їх виробничим конфліктам», або «Зобра- жені в такий спосіб представники «маси» не набувають значення художніх відкрит- тів, а самі письменники, таким чином, 52 ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 8 лишаються ще на досить значній відстані від життєво правдивого образу простого сільського трудівника — не «гвинтика», а людини», або «Справді, слідкуючи тільки за службовим просуванням героя, пись- менник мимоволі схиляється до оцінки людини в залежності від службового ста- новища, яке вона займає. Знову ж таки лю- дина підміняється посадою, життєвість її заступає адміністративна драбинка», або ще «…Багато з героїв у творах про сучас- ний колгосп втрачають на своїй життєвос- ті, виступають не як живі люди, а як інфор- матори авторських або й не зовсім автор- ських поглядів на ту чи іншу тенденцію сільського життя» («Життєва переконли- вість героя»). Критичні судження в цьому дослідженні не фрагментарні, а цілком сис- темні і стосуються не лише образно-ху- дожніх начал, але й естетико-світо глядних категорій. Зважаючи на те, що далеко не кожен аналітик літератури (особливо ак- туальної) спроможний послідовно трима- тися критичного курсу й широко демон- струвати гострокритичний ноесис, то є під- стави стверджувати, що практикум Григорія Сивоконя демонстрував есте тико-мис лен- нєвий нонконформізм. Аналізуючи романи Павла Загребельно- го, він виходить із суто художньо- текстових реалій (нічого екстралітератур- ного!) і з коректною аргументованістю ви- діляє в них непереконливі, а то й відверто слабкі моменти. Розмірковуючи над «Спе- кою», Сивокінь з відчутною долею скепси- су й іронії відзначає таку «примітну рису» ро ману: «…Письменник дивним чином роз- діляє героїв (знову ж для зручності сюжето- складання і для підкреслення проблемності) на добрих і злих, за походженням, чи що б то. Наприклад, Холод, дутий професор і так само сумнівний металург, може скільки за- вгодно повторювати своє «ми, робітничий клас», але він в усіх випадках роману лиша- ється при виконанні функції зла й нечеснос- ті … Письменник цими внутрішніми якостя- ми героя вичерпує суперечність і цим самим здрібнює її значення … Соціальна спрямова- ність авторського погляду, звичайно ж, від цього втрачає свою гостроту» («Визначе- ність таланту»). Критичні інтенції не зника- ють і в оціненні структурно-художніх якос- тей романів «З погляду вічності» і «Перехо- димо до любові». Аналітизм для Григорія Сивоконя немислимий без критичності й критицизму. Причому останні поняття він екстраполював і на себе, оглядаючи й ко- ментуючи свій кількадесятилітній літера тур- но-кри тич ний розвій у книж ці «Від аналізу до прогнозу», чим, власне, здійснив повний цикл їхньої апробації. Розглядаючи актуальний літпроцес, Гри- горій Сивокінь (разом з Віталієм Дончи- ком, Миколою Жулинським, Михайлом Логвиненком, Юрієм Покальчуком, Ана- толієм Погрібним та ін.) спонукав до орга- нічної та об’єктивної потреби в дисциплі- ні, яка б цілеспрямовано підходила до кри- тики як сфери практики і теорії, щоб рані- ше або пізніше постало врешті питання про виділення й оформлення дослідницького аспекту, котрий стане (або претендувати- ме) на роль самодостатньої науки про кри- тику (критикології). Оцінки, судження, постулати у статтях і книжках Григорія Сивоконя з симптома- тичною настійливістю ретранслюють кас- кад атрибутивних клейнодів літературної критики, до яких у першу чергу належать мобільність, суб’єктивність, емоційність, полемічність, розгерметизованість думки й стилю. Для нього не було сумнівів, що в «критика-очевидця» (одна з його числен- них влучних формул) значно більше пра- ва на помилковість і тим паче неточність сприйняття, ніж в академічного літерату- рознавця. Його студії демонструють упев- неність, що місія критика — це в основно- му діалог із письменником, можливість за- пропонувати такий погляд на його твор- чість, який стимулював би інтелектуальний і художньо-естетичний розвиток митця, а функція літературно-критичного мислен- ня — передовсім аксіологічна, позаяк «в ISSN 0372-6436. Вісн. НАН України, 2011, № 8 53 ідеальному розумінні своєму критика є виразницею смаків часу…» Для Григорія Сивоконя критик — це, власне, критичний письменник, який у оцінно-аналітичний спосіб бере участь у актуальному літера- турному процесі. Ось ця категорія — літературний процес — ключова, ба навіть культова для Сивоконя- критика. Він ставить за мету охопити уні- кальну неохопність його простору, резюму- ючи, що «зрештою, до літературного про- цесу має відношення практично все — книжкові видання і журнали, де вперше з’являються на читацький суд нові твори; письменницьке взаємоспілкування у скла- ді, приміром, творчих об’єднань і на особис- тісному рівні; форми заохочення творчих пошуків, як-от різні літературні премії, й інтенсивність письменницьких контактів з читацькою аудиторією…» («Художній твір і літературний процес»). Він, зрозуміла річ, не може не подати (апробувати, запропону- вати, сформулювати, інсталювати, вербалі- зувати — тут, безперечно, маємо справу з широким вибором дієслів) дефініцію, що не претендує на викінченість і повноту, проте охоплює низку найпосутніших ознак: «Отже, літературний процес — це рух, зміна, трива- лість у часі, в історичному вимірі». Він час- то наголошує на структурованості літпро- цесу, вичленовуючи його складники — ми- нувшину (співвідноситься з «традицією»), сучасність (реалізується «у поточному часово-просторовому вияві»), перспективу (потрактовану як «імовірно-можливі на- прямки подальшого загальнолітературного розвитку»). Його критичні дослідження апелюють-звертаються до Івана Франка, Івана Нечуя-Левицького, Михайла Коцю- бинського, Миколи Куліша, Олександра Довженка, Андрія Головка, Юрія Смолича, він намагається передбачити або й змоде- лювати естетичні особливості періодів, що мислилися як наступні. Але безваріантно найголовнішою територією для нього стала актуальна література (передусім проза й по- езія), обсервацію якої він сприймав як мож- ливість (через критико-аналітичні форми) висловити своє, Григорія Сивоконя, бачен- ня тодішніх естетичних і соціодуховних проблем. Отже, критика для нього — то спроба корекції реальності, що також від- різняє її (критику) від академлітературоз- навства. У його мисленнєвих пропозиціях відчут- на тенденція до розширення структурно- семантичного простору критики, причому як у сенсі її побутування, творчої прагма- тики, так і в суто теоретичному вимірі. Він формулював нові поняття, ракурси, напря- ми, що стосувалися реального функціону- вання і перспектив критико-аналітичної сфери. Усвідомлюючи відверту недостат- ність спеціальних досліджень, зосередже- них на внутрішніх чинниках, складнощах, суперечностях у літературному практикумі критика, він говорив про виокремлення «психології критики як наукової дисциплі- ни». При цьому подав її обриси і гіпоте- тичні моделі в самобутній (насамперед за задумом і формою втілення) праці «Від аналізу до прогнозу», у якій виклав і проа- налізував внутрішні (тому і приховані) психологічні моменти власної критичної діяльності, увів ши до простору актуальних проблем ще й автопсихологію критика. Григорій Сивокінь беззаперечно належить до активно-творчих учасників літпроцесу, хто і прагмакритикою, і критикологічними тезами, викладками, концепціями розвива- ли аналітико-інтелектуальний та креатив- ний рівні національної художньої свідомос- ті. І цілком можливо, що при цьому їхня ба- гатоплідна діяльність об’єктивно сприяла не лише інституалізації, але й естетичній суве- ренізації критики. Тенденції, що, очевидно, утверджуватиметься й надалі. Ярослав ГОЛОБОРОДЬКО, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і методики викладання гуманітарних дисциплін Херсонської академії неперервної освіти